eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
: جناسی است از از دو کلمه که یکی ساخت بسیط دارد و دیگری ساخت مرکب؛ مانند کلمه«زن» در این بیت از بوستان : ✔️ مخنّث بِه از مردِ شمشیر زن که روز وَغا سر بتابد چو زن @Nardebane_feghahat
رضوان الله علیه گفته بود که: من ثابت کردم که ۱۵۰ صحابه ساختگی توسط دشمنان مکتب، وارد اسلام شده است اما آب از آب تکان نخورد اما وجود را انکار کرد، و سپس شد: «عمید اللغة العربیة» !!! @Nardebane_feghahat
✳️ درس آقای محمدی ری شهری ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ✔️ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ‌ الرِّضَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَمَّا يَجِبُ فِيهِ الْخُمُسُ مِنَ الْكَنْزِ فَقَالَ مَا يَجِبُ الزَّكَاةُ فِي مِثْلِهِ فَفِيهِ الْخُمُسُ. 🔸 این حدیث را مرحوم شیخ صدوق در الفقیه به اسنادش از که از و از سه نفری است که «لا یرسل و لا یروی إلّا عن ثقة»، روایت می­کند، می­گوید: از امام رضا (علیه­ السلام) درباره آنچه در آن خمسِ گنج واجب است، سؤال کردم. حضرت فرمود: آنچه در مثل آن زکات واجب است، خمس دارد. 🔹 بحث در فقه­ الحدیث این روایت است؛ سؤال این است که مراد از «ما» در عبارت «ما یجب­ الزکاة» کیفیت است یا کمیت؟ به عبارت دیگر، جنسیت خمس کنز مثل زکات است که در این صورت نظر آیت­ الله ثابت می­شود، چون فقط در نقدین واجب است، پس در کنز هم فقط اگر نقدین باشد خمس واجب است، یا اینکه مقدار و نصاب خمس کنز مثل زکات است، به این معنا که همان طور که نصاب زکات بیست دینار است، نصاب خمس کنز هم بیست دینار است. در این صورت این حدیث نسبت به کیفیت و جنس کنز ساکت است و آیت­ الله خویی نمی­ تواند به آن استدلال کند. @Nardebane_feghahat
✅ صحیحه دلالت بر اشتراط خمسِ معدن به بیست دینار دارد: 🔸 «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا‌الْحَسَنِ عَمَّا أَخْرَجَ الْمَعْدِنُ مِنْ قَلِيلٍ أَوْ كَثِيرٍ هَلْ فِيهِ شَيْ‌ءٌ قَالَ لَيْسَ فِيهِ شَيْ‌ءٌ حَتَّى يَبْلُغَ مَا يَكُونُ فِي مِثْلِهِ الزَّكَاةُ عِشْرِينَ دِينَاراً.» @Nardebane_feghahat
✅ نسب اربع روابطی است که بین دو مفهوم کلی با توجّه به مصادیقشان وجود دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آقای صانعی تاریخ: 1380/6/24 🔸 يادم است يك وقت يكي از آقايان به در اصول اشكال كرد، گفت: آقا شما خيلي ايراد مي‌كنيد به مرحوم (قدس سره)؛ اين چگونه است؟ (كأنه مي‌خواست بگويد: اين با عظمت مرحوم نائيني خيلي سازگار نيست و با احترام كامل به او). امام جواب فرمودند که: من كه اشكال مي‌كنم به خاطر اين است كه او را بزرگ مي‌دانم؛ چون حرفش را كه نقل مي‌كنم پس عنايت دارم به او، و الاّ من حرف هر كسي را كه نقل نمي‌كنم. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد مهدی گنجی 95/10/25 🔹 مرحوم آقا رضا همدانی فرموده: اگر از روی مبتلا شدید که بر منافق بخوانید، چهار تکبیر بخوانید. @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) 🔸 شعر معروفی در کتب ادبیات از جمله کتاب مطرح شده است. «عَلَّفْتُها تِبْناً و ماءً بارداً» «آن شتر را کاه دادم و (نوشاندم او را) آب خنک»! 🔹 از آنجا که جنس آب با علوفه متفاوت است، لذا نمی توان «عَلَّفْتُها» را علاوه بر این که بر سر "تِبْناً" آمده، بر سر "ماءً" هم آورد. لذا باید یک فعل متناسب با (ماء) در تقدیر گرفت، مثلاً: ⬇️ ✔️ عَلَّفْتُها تِبْناً و «سَقَیْتُها» ماءً ✅ هم در المیزان نوشته است: «جمله معروف "علفتها تبنا و ماء باردا" تقدیرش (و سقیتها ماء باردا) مى باشد». 📚 تفسیر  ج12 ص389 ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد ۹۶/۱۱/۱۵ 🔹 راجع به این آیه شریفه «و ربائبکم اللاتی فی حجورکم من نسائکم» آقای فرمود که اگر ما بودیم و این آیه، نمی‌گفتیم قید غالب است و مفهوم ندارد! قید غالب باشد، چرا شارع اخذ بکند قید غالب را با این‌که هیچ دخیل در حکم شرعی نیست؟! در موسوعه جلد 4 صفحه 267 ایشان این‌جور فرمودند. لذا نظرشان در اصول این است که وصف مفهوم فی الجملة‌ دارد حتی اگر قید غالب باشد. @Nardebane_feghahat
کلام_ایت_الله_وحید_در_مورد_میرزا_.mp3
467K
✅ سخنان آیت الله (حفظه الله تعالی) در مورد آیت الله میرزا مهدی اصفهانی 🔹 از ابطل اباطیل و کفر محض است @Nardebane_feghahat
◼️ تعزية... ◾️ ببالغ الحزن والأسى نرفع أسمى آيات التعازي والمواساة إلى مقام ولي الأمر إمامنا ومولانا الحجة بن الحسن المهدي صلوات الله عليهما بمناسبة ذكرى استشهاد الدُر الفاخر والعلم الظاهر حضرة مولانا محمد بن علي الباقر صلوات الله عليه ولعن الله قاتليه لا سيما الطاغية هشام بن عبد الملك. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : 🔹 خيلي ها هستند كه اصلاً بعد از موت نمي‌دانند كه مُرده اند، اين تلقين ميت سرّش اين است كه به مرده مي‌گوييم بدان «ان الموت حق» ، «اسمع يا زيد بن عمرو» كه «ان الموت حق»، خب او كه مرده است؟! براي خيلي ها به تعبير سيّدنا الاستاد(رضوان الله عليه) در اوايل امر روشن نيست كه مرده‌اند، اينها دفعتاً مي‌بينند كه نشئه عوض شد دفعتاً مي‌بينند دارند مي‌سوزند، خيال مي‌كنند اينجا بمباران شده؛ يا دفعتاً مي‌بينند كه «روضة من رياض الجنة» ، اصلاً نمي‌دانند اين باغ چيست بعدها مي‌فهمند كه مرده‌اند... البته كُمّلين مي‌دانند، آنها مي‌دانند كه دارند منتقل مي‌شوند... @Nardebane_feghahat