eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۹) ✔️ درس خارج آیت الله 90/12/14 🔸 آیا (لا و الله) و (بلی و الله) در السنه دیگر هم همین حکم را دارد مثلا اگر کسی به فارسی بگوید «آری به خدا قسم چنین بود و یا نه به خدا قسم چنین نبود» باز هم جدال در حج محسوب میشود؟ 🔹 ظاهر کلام امام (قدس سره) این است که در السنه دیگر هم همین حکم جاری است. دلیل آن است زیرا عرف می گوید: مراد قسم خوردن به خدا است و زبان عربی در آن خصوصیتی ندارد. 🔸 در صیغه ی قسم و هم بین عربی و زبان دیگر فرق نمی گذاریم و صیغه ی مزبور به هر زبان که جاری شود جایز است و صیغه منعقد می شود. ✍✅ پ.ن: مسأله فوق از مسائل سیاله است که مکرر در فقه مطرح شده است؛ مثلاً: «فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْني‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ» آیا باید صیغه عقد به عربی خوانده شود؟ پاسخ این است که خیر، اطلاقات این را هم شامل می شود و اشکالی ندارد به فارسی خوانده شود. البته در مواردی که اجماع بر خلاف آن داریم یا ارتکاب مطلب دیگری را به ما می فهماند، بحثش جدا است و آن را از اطلاقات خارج می شود و باید حتماً به عربی خواند بر خلاف اینجا. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #کتاب_الحج (۹) ✔️ درس خارج #فقه آیت الله #مکارم_شیرازی 90/12/14 🔸 آیا (لا و الله) و (بلی و الله
🔹 در مورد نماز های یومیه، وجود دارد که باید به عربی خوانده شود. و همچنین در مورد قرائت سوره حمد در نماز های مستحبی، اجماع وجود دارد که باید به عربی خوانده شود. 🔸 اما در مورد اختلاف وجود دارد، در مورد سوره (غیر از حمد) در نماز های مستحبی هم مسأله اجماع وجود ندارد که حتماً باید عربی خوانده شود. 🔹 این جا در مقام فتوا نیستیم و اصلا بنده در حد فتوا دادن نیستم (یک طلبه معمولی هستم) ، صرفاً خواستم قاعده را گوشزد نمایم که اگر اجماع یا ارتکازی وجود نداشت، باید اطلاقات را اخذ کرد و اطلاقات جواز قرائت به غیر عربی است. @Nardebane_feghahat
: جناسی است از از دو کلمه که یکی ساخت بسیط دارد و دیگری ساخت مرکب؛ مانند کلمه«زن» در این بیت از بوستان : ✔️ مخنّث بِه از مردِ شمشیر زن که روز وَغا سر بتابد چو زن @Nardebane_feghahat
رضوان الله علیه گفته بود که: من ثابت کردم که ۱۵۰ صحابه ساختگی توسط دشمنان مکتب، وارد اسلام شده است اما آب از آب تکان نخورد اما وجود را انکار کرد، و سپس شد: «عمید اللغة العربیة» !!! @Nardebane_feghahat
✳️ درس آقای محمدی ری شهری ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ✔️ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ‌ الرِّضَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَمَّا يَجِبُ فِيهِ الْخُمُسُ مِنَ الْكَنْزِ فَقَالَ مَا يَجِبُ الزَّكَاةُ فِي مِثْلِهِ فَفِيهِ الْخُمُسُ. 🔸 این حدیث را مرحوم شیخ صدوق در الفقیه به اسنادش از که از و از سه نفری است که «لا یرسل و لا یروی إلّا عن ثقة»، روایت می­کند، می­گوید: از امام رضا (علیه­ السلام) درباره آنچه در آن خمسِ گنج واجب است، سؤال کردم. حضرت فرمود: آنچه در مثل آن زکات واجب است، خمس دارد. 🔹 بحث در فقه­ الحدیث این روایت است؛ سؤال این است که مراد از «ما» در عبارت «ما یجب­ الزکاة» کیفیت است یا کمیت؟ به عبارت دیگر، جنسیت خمس کنز مثل زکات است که در این صورت نظر آیت­ الله ثابت می­شود، چون فقط در نقدین واجب است، پس در کنز هم فقط اگر نقدین باشد خمس واجب است، یا اینکه مقدار و نصاب خمس کنز مثل زکات است، به این معنا که همان طور که نصاب زکات بیست دینار است، نصاب خمس کنز هم بیست دینار است. در این صورت این حدیث نسبت به کیفیت و جنس کنز ساکت است و آیت­ الله خویی نمی­ تواند به آن استدلال کند. @Nardebane_feghahat
✅ صحیحه دلالت بر اشتراط خمسِ معدن به بیست دینار دارد: 🔸 «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا‌الْحَسَنِ عَمَّا أَخْرَجَ الْمَعْدِنُ مِنْ قَلِيلٍ أَوْ كَثِيرٍ هَلْ فِيهِ شَيْ‌ءٌ قَالَ لَيْسَ فِيهِ شَيْ‌ءٌ حَتَّى يَبْلُغَ مَا يَكُونُ فِي مِثْلِهِ الزَّكَاةُ عِشْرِينَ دِينَاراً.» @Nardebane_feghahat
✅ نسب اربع روابطی است که بین دو مفهوم کلی با توجّه به مصادیقشان وجود دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آقای صانعی تاریخ: 1380/6/24 🔸 يادم است يك وقت يكي از آقايان به در اصول اشكال كرد، گفت: آقا شما خيلي ايراد مي‌كنيد به مرحوم (قدس سره)؛ اين چگونه است؟ (كأنه مي‌خواست بگويد: اين با عظمت مرحوم نائيني خيلي سازگار نيست و با احترام كامل به او). امام جواب فرمودند که: من كه اشكال مي‌كنم به خاطر اين است كه او را بزرگ مي‌دانم؛ چون حرفش را كه نقل مي‌كنم پس عنايت دارم به او، و الاّ من حرف هر كسي را كه نقل نمي‌كنم. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد مهدی گنجی 95/10/25 🔹 مرحوم آقا رضا همدانی فرموده: اگر از روی مبتلا شدید که بر منافق بخوانید، چهار تکبیر بخوانید. @Nardebane_feghahat
✳️ (۴) 🔸 شعر معروفی در کتب ادبیات از جمله کتاب مطرح شده است. «عَلَّفْتُها تِبْناً و ماءً بارداً» «آن شتر را کاه دادم و (نوشاندم او را) آب خنک»! 🔹 از آنجا که جنس آب با علوفه متفاوت است، لذا نمی توان «عَلَّفْتُها» را علاوه بر این که بر سر "تِبْناً" آمده، بر سر "ماءً" هم آورد. لذا باید یک فعل متناسب با (ماء) در تقدیر گرفت، مثلاً: ⬇️ ✔️ عَلَّفْتُها تِبْناً و «سَقَیْتُها» ماءً ✅ هم در المیزان نوشته است: «جمله معروف "علفتها تبنا و ماء باردا" تقدیرش (و سقیتها ماء باردا) مى باشد». 📚 تفسیر  ج12 ص389 ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد ۹۶/۱۱/۱۵ 🔹 راجع به این آیه شریفه «و ربائبکم اللاتی فی حجورکم من نسائکم» آقای فرمود که اگر ما بودیم و این آیه، نمی‌گفتیم قید غالب است و مفهوم ندارد! قید غالب باشد، چرا شارع اخذ بکند قید غالب را با این‌که هیچ دخیل در حکم شرعی نیست؟! در موسوعه جلد 4 صفحه 267 ایشان این‌جور فرمودند. لذا نظرشان در اصول این است که وصف مفهوم فی الجملة‌ دارد حتی اگر قید غالب باشد. @Nardebane_feghahat
کلام_ایت_الله_وحید_در_مورد_میرزا_.mp3
467K
✅ سخنان آیت الله (حفظه الله تعالی) در مورد آیت الله میرزا مهدی اصفهانی 🔹 از ابطل اباطیل و کفر محض است @Nardebane_feghahat
◼️ تعزية... ◾️ ببالغ الحزن والأسى نرفع أسمى آيات التعازي والمواساة إلى مقام ولي الأمر إمامنا ومولانا الحجة بن الحسن المهدي صلوات الله عليهما بمناسبة ذكرى استشهاد الدُر الفاخر والعلم الظاهر حضرة مولانا محمد بن علي الباقر صلوات الله عليه ولعن الله قاتليه لا سيما الطاغية هشام بن عبد الملك. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : 🔹 خيلي ها هستند كه اصلاً بعد از موت نمي‌دانند كه مُرده اند، اين تلقين ميت سرّش اين است كه به مرده مي‌گوييم بدان «ان الموت حق» ، «اسمع يا زيد بن عمرو» كه «ان الموت حق»، خب او كه مرده است؟! براي خيلي ها به تعبير سيّدنا الاستاد(رضوان الله عليه) در اوايل امر روشن نيست كه مرده‌اند، اينها دفعتاً مي‌بينند كه نشئه عوض شد دفعتاً مي‌بينند دارند مي‌سوزند، خيال مي‌كنند اينجا بمباران شده؛ يا دفعتاً مي‌بينند كه «روضة من رياض الجنة» ، اصلاً نمي‌دانند اين باغ چيست بعدها مي‌فهمند كه مرده‌اند... البته كُمّلين مي‌دانند، آنها مي‌دانند كه دارند منتقل مي‌شوند... @Nardebane_feghahat
❓ سؤال: 🔹 باسلام خدمت استاد گرامی. این عقیده که بهشت و جهنم تجلی و تجسم اعمال دنيوی است آیا متکی به معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است یا ریشه در فلسفه و عرفان دارد؟ ✅ پاسخ استاد شیخ حسن میلانی: 🔸 تجسم عمل بی معنا است. جزا و پاداش اعمال درست است. @Nardebane_feghahat
✳️ نظر (رضوان الله علیه) درباره : 🔹 بعضى به تجسم اعمال قائلند و ميگويند باعتبار اختلاف نشئات انقلاب حقايق جايز است چنانچه علم و معرفت در عالم رؤيا به آب و شير مصور ميشود و اين سخن از طريق عقل بسيار دور است و با معادى كه اهل اسلام قائلند موافقت ندارد زيرا كه ايشان به عود همين بدن قائلند و به اختلاف نشئات قائل نيستند و با اين حال قول به انقلاب حقايق سفسطه است و اقرب به عقل آنست كه حقتعالى مناسب آن اقوال و افعال و اخلاق از جواهر چيزى چند خلق كند از صور حسنه و قبيحه كه حسن و قبح آنها مصور و معاين گردد بلى با مذهب كسى موافقست كه معاد را در عالم خيال و مثال و اجساد مثاليه قائل باشد. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا فراز پایانی دعای عرفه از حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه صادر شده است یا از صوفیه ؟! 🔶 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْكَرْخِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: حَدِيثٌ تَدْرِيهِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفٍ تَرْوِيهِ وَ لا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلامِنَا وَ إِنَّ الْكَلِمَةَ مِنْ كَلَامِنَا لَتَنْصَرِفُ عَلَى سَبْعِينَ وَجْهاً لَنَا مِنْ جَمِيعِهَا الْمَخْرَج» @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ✔️ آیت الله (حفطه الله) در کتاب الإجتهاد و التقلید معتقدند که فقیه به همان معنای اصطلاحی، در زمان معصومین(علیهم السلام) وجود داشته است و فقهاء تنها نقل حدیث نمی نموده اند. @Nardebane_feghahat
نقد آقای اللهیاری.mp3
8.88M
✳️ (۶) ☑️ نقد بر سخنان شیخ حسن اللهیاری در باب اجتهاد و تقلید(۱) 🎧فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️❓چرا مرحوم ، کافی را با کتاب العقل آغاز کرد ؟ ☑️ کلینی در پایان مقدمه اش بر کتاب کافی ، نوشته است : 🔸 و أول ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل ، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، وعلو قدرهم، و نقص الجهل، وخساسة أهله، وسقوط منزلتهم،  و به يحتج وله الثواب ، وعليه العقاب [والله الموفق]. 📚 الكافی ج1 ص9 @Nardebane_feghahat
✳️ مدتی پیش موفق به خرید کتاب ِ شدم. امروز ذیل روایتی در (ذیل بحث عصیر عنبی) از أبی کهمس به این کتاب رجوع کردم. مطالب جالبی در مورد این شخصیت دیدم : 🔸 ( و کهمس اسم من أسماء الاسد، و الرجل القبیح الوجه، و الناقة الکوماء أی العظیمة السنام. و أبو کهمس کنیة للهیثم بن عبدالله و الهیثم بن عبید، و یحتمل اتحادهما و لم یثبت وثاقتهما) دراسات ص 559 🔹 البته به مناسبت درس خارج آیت الله را هم دیدم. ایشان قائل بود که چون از ابی کهمس روایت نقل کرده اند روایات او قابل اعتناست. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 یکی از عجائب این است که از ابان بن تغلب (با این جلالت و این همه احادیثی که از حضرت صادق (علیه السلام) شنیده است) روایات صحیح، کم داریم. غالب روایاتی که از ایشان نقل شده است ضعیف السند است. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 ابان بن تغلب خیلی بزرگوار است. وقتی به مدینه می آمده است یکی از ستون های مسجد پیامبر (صلّی الله علیه و آله) برای او خالی می شود هم برای قرائت قرآن (چون ایشان یکی از قراء است) و هم برای استفتاء. 🔹 ایشان به تربیت اهل بیت (علیه السلام) جوری پیشرفت کرده که «اجلس فی مسجد المدینة و أفت الناس». @Nardebane_feghahat