eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5823323449707205244.mp3
7.36M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و نهم» 137 🔹 سجود از ارکان است 🔸 فرق واجب و رکن 🔹 مساجد سبعه 🔸 فرق جَبهه و جَبین 🔹 کدام قسمت از ابهامین در سجده لازم است روی زمین قرار بگیرد؟ 🔸 سجده بر «کَوْر العمامة» چه حکمی دارد؟ 🔹 محل سجده چه مقدار میتواند از زمین ارتفاع داشته باشد؟ 🔸 آجرهای سامرا 🔹 ذکر در سجود 🔸 طمأنینه در سجده 🔹 اگر در سفینه مضطربه قرار گرفت یا مبتلا به بیماری رعاش بود که نتوانست طمأنینه را رعایت نماید، وظیفه چیست؟ 🔸 جلوس بعد از سجدتین 🔹 تکبیر قبل و بعد از سجده واجب است یا مستحب؟ (دلیل قائلین به وجوب و استحباب) 🔸 مستحبات سجود 🔹 تدریس لمعه آقای اشتهاردی نکات خوبی دارد و کتاب «مدارک العروة» هم کتاب ارزشمندی است 🔸 هنگام رفتن به سجده، مستحب است که ابتدا دست‌ها را روی زمین بگذارد یا پاها را؟ 🔹 استحبابِ اخفضیتِ موضع سجود دلیل ندارد، ولی مساویاً دلیل دارد 🔸 محقق حلی(ره) جلسه استراحت را مستحب می‌داند، نه واجب 🔹 «إقعاء بین السجدتین» کراهت دارد @Nardebane_feghahat
4_5825409644171892292.mp3
8.67M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاهم» 138 🔹 مسائل ثلاث 🔸 اگر مانعی در پیشانی شخص در هنگام سجده وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟ 🔹 سجدات القرآن (سجده‌های واجب و مستحب قرآن) 🔸 سجود هنگام قرائت آیات سجده‌واجب، بر «قاری»، «مستمع» و «سامع» چه حکمی دارد؟ 🔹 آیا در سجده‌های قرآن «تکبیر، تشهد، سلام، طهارت و استقبال قبله» لازم است؟ 🔸 نکاتی پیرامون سجده شکر 🔹 استحبابِ تعفیر @Nardebane_feghahat
✔️ نامگذاری امارات به «ادله اجتهادی» و اصول عملیه به «ادله فقاهتی» از ابتکارات وحید بهبهانی(ره) می‌باشد. @Nardebane_feghahat
1. داشتم «رسائل» می‌گفتم. ابتدای کتاب برائت بودیم و این‌که مرحوم شیخ فرموده: وحید بهبهانی دو اصطلاح «دلیل فقاهتی» و «دلیل اجتهادی» را وارد علم اصول کرده و وجه نام‌گذاری هر کدام را ـ که خیلی هم زیباست و فعلاً بماند ـ توضیح دادم.1️⃣ البته اصل اصطلاح از مرحوم ملّا صالح مازندرانی است و شاید زمان مرحوم وحید شهرت پیدا کرده و به نام ایشان تمام شده. 2. رفقا اصرار کردند همین‌ها را یک مقاله کن بفرست برای کنگرۀ وحید بهبهانی. نوشتم و رفت و پذیرفته شد. کمی بعد دعوت شدیم و برای شرکت در کنگره به عتبات مشرّف شدیم. یک بار موقع تشرّف و عتبه‌بوسی حرم مولی الکونین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دیدم جوان عربی پشت سرم اشک‌ریزان دارد زمزمه می‌کند: لم يخب الآن من رجاك ومن/ حرّك من دون بابك الحلقة أنت جواد وأنت معتمَد/ أبوك قد كان قاتل الفسقة2️⃣ (اينک نااميد نشده آن كه به تو اميد داشته و كوبۀ در خانه‌ات را به اميد بخشش كوبيده. تو سخاوتمند و پشتيبان بيچارگاني، پدرت نابودكنندۀ فاسقين بود. اگر نبود راهنمايی‌ها پدر و جدّت، پيكر ما را جهنّم فرامی‌گرفت.) 3. عامّۀ مردم عجب صفا و توفیقی دارند. تا ما درگیر مباحث دقیق علمی و ریزه‌کاری‌های فقهی و اصولی هستیم زود سیمشان وصل می‌شود و...! امشب بیش از هر زمان دیگری محتاج عنایت ارباب و سرورمان هستیم و از طرف همه عرض می‌کنم: ای که یک گوشۀ چشمت غم عالم ببرد/ حیف باشد که تو باشیّ و مرا غم ببرد پانوشت‌ها: 1️⃣ ويسمّى الدليل الدالّ على هذا الحكم الظاهريّ "أصلًا"، وأمّا ما دلّ على الحكم الأوّل ـ علمًا أو ظنٌّا معتبرٌا ـ فيختصّ باسم "الدليل"، وقد يقيَّد ب‍ـ"الاجتهاديّ"، كما أنّ الأوّل قد يسمّى ب‍ـ"الدليل" مقيَّدا ب‍ " الفقاهتيّ". وهذان القيدان اصطلاحان من الوحيد البهبهانيّ، لمناسبة مذكورة في تعريف الفقه والاجتهاد. [فرائد الأُصول (الشيخ الأنصاريّ)، ج 2، ص 10] 2️⃣ قدم أعرابيّ المدينة فسأل عن أكرم الناس بها، فدُلّ على الحسين، فدخل المسجد فوجده مصلّيًا، فوقف بإزائه وأنشأ: لم يخب الآن من رجاك ومن/ حرّك من دون بابك الحلقة أنت جواد وأنت معتمَد/ أبوك قد كان قاتل الفسقة لولا الذي كان من أوائلكم/ كانت علينا الجحيم منطبقة قال: فسلّم الحسين وقال: يا قنبر، هل بقي شيء من مال الحجاز؟ قال: نعم، أربعة آلاف دينار، فقال: هاتها، قد جاء من هو أحقّ بها منّا، ثمّ نزع برديه ولفّ الدنانير فيها، وأخرج يده من شقّ الباب حياءً من الأعرابيّ وأنشأ: خذها فانّي إليك معتذر/ واعلم بأنّي عليك ذو شفقة لو كان في سيرنا الغداة عصا/ أمست سمانًا عليك مندفقة لكنّ ريب الزمان ذو غير/ والكفّ منّي قليلة النفقة قال: فأخذها الأعرابيّ وبكى، فقال له: لعلّك استقللت ما أعطيناك؟! قال: لا، ولكن كيف يأكل التراب جودك؟! [مناقب آل أبي طالب (ابن شهر آشوب)، ج 3، ص 222] منبع: کانال استاد عرفانیان آدرس در تلگرام: https://t.me/doroos_erfanian @Nardebane_feghahat
بازنشر ⬇️
✳️ ؟(۱) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 ما کفار را مکلف به فروع نمی دانیم و آقای هم قائل نبودند و بعضی از اخباری ها هم مثل موافق ما هستند به خاطر تصریح در بعضی از روایات. @Nardebane_feghahat
؟ (۲) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 خطابات «یا ایها الذین آمنوا» شامل کفار نمی شود. اصلاً روایت هم داریم در مورد کفار (که مکلف به فروع نیستند) و لذا مثل که اخباری است کفار را مکلّف به فروع نمی‌داند. @Nardebane_feghahat
(۳) ✅ درس خارج فقه آیت الله سید احمد مددی 1397/12/7 🔸 آقای مبنایشان این بود که کفار مطلقا مکلّف به فروع نیستند مثل صاحب حدائق. چون روایت هم دارد که اول مکلف به ایمان هستند بعد به فروع. 🔹 یک وقتی درس آقای خوئی بودیم بعد یادم می آید بعد از درس خدا رحمتش کند «سید عبدالصاحب حکیم» که شهید هم شد، گفت: «آقا! لله علی حج البیت». آقای خویی فرمود: «ناس تخصیص خورده». 🔸 نه، نکته‌اش تخصیص نیست، نکته‌اش این است که اصولاً حج از کارهای حضرت ابراهیم می باشد که ابوالأدیان است و لذا در روایت ما دارد که حج موسی علیه السلام، حج عیسی (علیه السلام)، خود حضرت ابراهیم حج آمدند، لذا اختصاص به امت اسلام ندارد. نکته‌اش این است. @Nardebane_feghahat
؟(۴) ✔️ مشهور قائلند که کفّار، مکلّف به فروع هستند. @Nardebane_feghahat
؟(۵) ✔️ سماحة آية الله أستاذ الفقهاء و المجتهدين السيد أبوالقاسم الموسوي الخوئي (قدس سره) ❓هل ان الكفار مكلفون بالفروع؟! ✅ الجواب: لا يكونوا مكلفين بالفروع، و اللّٰه العالم. 📚 صراط النجاه فی أجوبه الإستفتائات ج3 ،ص311 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ▫️منبع: کانال تلگرامی جِلاَءٌ لِلْقُلُوبِ ➡️ @eteghdate
؟(۶) ❓ آيا كفار مكلف به فروع هستند يا خير؟ مستدلاً پاسخ دهيد. ✅ جواب آیت الله محمد صادق : 🔸 باسمه جلت اسمائه؛ بلی مكلف به فروع می باشند. دليل آن قطع نظر از اجماع فقهاء، اطلاق ادله احكام از آيات كريمه و روايات كثيره است، چون هيچ كدام مانند «اقيموا الصلاة» و «لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا» و غيرهما مقيد به اسلام نشده است ـ مضافا به اينكه بعضی آيات در تكليف كفار به فروع صريح است مانند قوله تعالی «ويل للمشركين الذين لايوتون الزكاة» و قوله عزوجل «قالوا لم نک من المصلين» و قوله تعالی «فلا صدق و لا صلی»؛ چناچنه تفصيل بخواهید رجوع كنيد به جلد 9 فقه الصادق ص 198 @Nardebane_feghahat
✳️ ؟ (7) 🔹 بنابر نقل آیت الله محمداسحاق ، از میان فقهای گذشته، تنها، نویسنده است که کافران را مکلف به احکام فقهی نمی‌داند. آیت الله نیز در این مسئله نظر صاحب حدائق را پذیرفته است. 📚 «نوآوری‌های اصولی و فقهی آیت‌الله خویی» ص336 @Nardebane_feghahat