eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه باب ششم : ۱۱ جلسه رضا حسینی با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی (صوت ها قبلا در کانال قرار داده شده است) @Nardebane_Feghahat
🔸 اسم فاعل اگر مصغّر بشود، بنابر قول مشهور، عمل نمى‏ كند. @Nardebane_feghahat
✅ بزرگوارِ دیگری از اعضای کانال درصدد تبیینِ سخنِ آیت الله جوادی آملی برآمدند و متن زیر را ارسال نمودند: 🔹 در مورد توجیه دوم ایشان، این احتمال وجود دارد که مراد از قوّت، قوّت از حیث تاثیرگذاری در مناسبات اجتماعیِ زمان نبي اکرم (صلی الله علیه و آله) باشد که بنا بر شواهد تاریخی و قرآنی، یهود أقوی از مسیحیت بوده است. 🔸 لذا این اشکال به کلام آیت الله جوادی وارد نیست زیرا ایشان مطلقاً فرموده اند: «از ضعیف به قوی» و وجه قوت و ضعف را نفرموده اند. 🔹 شاهد بر این مطلب این است که: نقش اصلی در با مسلمین و اتحاد با مشرکین را یهود داشتند و از این حیث قدرت بیشتری داشتند نسبت به مسیحیت. (یهودیان بني نضیر، بنی قُریظه و بنی قینقاع...) 🔹 از طرفی یهود در تحریف وقایع و هم اقوي از مسیحیت بود. «و من الذين یحرفون الکلم عن مواضعه» (نساء 46) ✍ ارسالی از یکی از اعضای کانال @Nardebane_feghahat
✅ "بداء" عقیده شیعه 🔸 عن أبي عبداللّه(عليه السلام) أنه قال فی قول اللّه عزوجل: «و قالت اليهود يد اللّه مغلولة» (سوره مائده آیه 64) : لم يعنوا أنه هكذا ، و لكنهم قالوا : قد فرغ من الأمر فلا يزيد و لا ينقص . فقال اللّه جلّ جلاله تكذيبا لقولهم: «غلت أيديهم و لعنوا بما قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء»(سوره مائده آیه 64) ألم تسمع اللّه عزوجل يقول: «يمحو اللّه ما يشاء و يثبت و عنده أم الكتاب»؟ (سوره رعد آیه 39) 📚بحارالأنوار ج4 ص 104 @Nardebane_feghahat
✳️ مقايسة الكفاية بالرسائل ✔️ يقول سماحة آية الله السيد موسى الشبيري الزنجاني دام ظله: 🔹 في نظري أن فهم «الرسائل» أصعب من فهم «الكفاية»، وقد كنت في بعض الأحيان أدرّس الكفاية بلا تحضير مسبق، ولكن الرسائل لا أدرّسها إلا مع المطالعة وبذل الجهد في التحضير. 📚 جرعه ای از دريا ٣ /٢٨٦. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔸 علي بن جعفر از برادر بزرگوارش موسي بن جعفر (علیه السلام) حکم خوردن صدف را سؤال کرد که آيا خوردن گوشت صدف حلال است؟ امام (علیه السلام) فرمود: «لا يحل أکله» خوردن آن حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) 🔸 حرمت صدف، از روایت فوق به دست می آید. همچنین معيار دیگری وجود دارد و آن اینکه حيوانات دريايي اگر داراي پولک باشند، حلال هستند و در غیر این صورت حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ❓ آيا خوردن محتويات صدف دريايى حلال است؟ ✅ پاسخ رهبر معظم انقلاب: حلال نيست. @Nardebane_feghahat
✅ تسمیع 🔷 به گفتن « » بعد از  و در حالت ایستاده گفته می شود و گفتن آن مستحب است. 🔸 مستحب است در نماز آیات پس از رکوع پنجم و دهم و در باقى رکوعها فقط گفته شود. 📚 مستند الشیعة ج۶ ، ص۲۵۳-۲۵۴ @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد  ۱۲ آذر ۱۳۸۸ 🔶 بررسی ملاک‌های و بودن آیات قرآن: 1⃣ نظریه اول این است که این تقسیم بندی از حیث است؛ آنچه که در مکّه و نواحی آن مثل منی و عرفات نازل شده باشد، مکّی است و آنچه در مدینه و حوالی آن نازل شده، مدنی است؛ «ما نزّلت بمکّة و ضواحیها فهی مکّیة و ما نزّلت بمدینة و ضواحیها فهی مدنیّة». 2⃣ نظریّه دوم ـ که مشهور بین مفسّرین همین قول استـ تقسیم از حیث است؛ گفته‌اند المکّی ما نزّل قبل الهجرة ـ آیات مکّی آن است که قبل از هجرت نازل شده باشدـ و إن کان بالمدینة ـ هرچند در مدینه باشد؛ اما چون قبل از امر به هجرت نازل شده، مکّی است. 3⃣ نظریه سوّم این است که باید دید آیه چه کسانی هستند (ملاک خطابی)؛ اگر مخاطبین به عنوان «یا أیّها الناس» است، آیات مکّی خواهد بود و اگر مخاطب «یا أیّها الذین آمنوا» است، این آیات مدنی می‌شوند. این نظر را هم نقل کرده است و هم آن را پذیرفته است. 4⃣(نظریه چهارم) عده ای از حیث تقسیم کرده‌اند (ملاک )؛ گفته‌اند: کلّ سورة ذکرت فیه الحدود و الفرائض فهی مدنیّة و کلّ ما کان فیه ذکر القرون الماضیة فهی مکّیة؛ هرچه که راجع به حدود و فرائض است، مدنی است. 🔹البته ناگفته نماند که ملاک خطابی موارد نقض فراوان دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ در باب عقود در کتاب «مکاسب» خوانده ایم که اگر شخصی، جنسی را که مثلا یک دینار بوده است، به یک دینار و نیم بخرد، وجوب «أوفوا بالعقود» بر ذمه او نمی آید، زیرا و مانع این وجوب می شوند؛ ولو این که خریدار میلیاردر باشد؛ زیرا گفته شده: «لاضرر» نه «لا مضرّ»! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
❓بسمه تعالی سماحة السید الجلیل. متى تطبعون رسالتكم العملية؟ وأسألكم الدعاء في أن أوفق لزيارتكم قريبا، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم   الأمر بيد الله، وأرجو أن يكون قريباً ، وفي مجال آخر أشرح أسباب التأخير. @Nardebane_feghahat
باب ان الواجب علی الناس الخ.mp3
5.53M
✳️ ☑️ (19) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب أنّ الواجب علی النّاس بعد ما یقضون مناسکهم أن یأتوا الإمام(ع) 🔸 باب: بر مردم لازم است که بعد از اعمال حج، نزد امام (علیه السلام) بروند + بیان نظر حضرت آیت الله سید احمد (حفظه الله) در مورد: داود بن نعمان، سعد بن اسماعیل سندی، علی بن اسماعیل سِنْدی، صالح بن اسماعیل و محمد اسماعیل 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
باب ان الائمه تدخل الملائکه الخ.mp3
4.89M
✳️ ☑️ (20) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابُ أَنَّ الائِمَّةَ تَدْخُلُ الْمَلائِكَةُ بُيُوتَهُمْ وَتَطَأُ بُسُطَهُمْ وَتَأْتِيهِمْ بِالاخْبَارِ (عَلَيْهم السَّلام) 🔸 باب: این که ملائکه بر خانه ائمه(علیهم السلام) وارد می شوند و پا بر فرش خانه آنها می گذارند و خبرها را برای ائمه (علیهم السلام) می آورند + توضیحی مختصر پیرامون تجرد ملائکه 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
🔸 (ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة) 📚 سوره بقره آیه ۷ ❓ چرا در این آیه کلمه «القلوب و الأبصار» به صورت جمع و «السمع» به صورت مفرد ذکر شده است؟ ✅ در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که: علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد: 1⃣ اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مى دانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد. 2⃣ اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد. ☑️ بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه: تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و به خاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع به صورت مفرد آمده است. @Nardebane_feghahat
✳️ قول علی (کرم الله وجهه) : "لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا"... امتناع ذلک لعدم رؤية ما خلف الغطاء. 📚 عروس الأفراح فی شرح تلخیص المفتاح ج 1 ص 347 @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله ۹۵/۹/۲۲ 🔸 وجود مبارک حضرت امير (علیه السلام) فرمود: «لَوْ كُشِفَ‌ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً» برخی گفته اند که این سخن، ارشاد به نفي موضوع است؛ يعني غطائي براي من نيست. «لَوْ كُشِفَ‌ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً» يعني اگر غطاء از جلوي چشم ديگران گرفته شود براي من تفاوتي ندارد، براي اينکه من پوشيده نيستم و غطائي جلوي چشم من نيست. @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله ۹۵/۹/۲۴ 🔸 فرمود: «وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً» اين را که وقتي به مغني و صاحب مغني بدهي، مي‌گويد گاهي «مفعول» به معني «فاعل» است، «مستور» به معني «ساتر» است؛ اما اگر بگويند «از شافعي نپرسيد امثال اين مسائل» مي‌گوييم مستور به معني مستور است نه مستور به معني ساتر. کجا مفعول به معني فاعل شد اينجا؟! اين حجاب ديدني نيست، جهل حجاب است، غفلت حجاب است، سهو حجاب است، نسيان حجاب است، غرور حجاب است، خودخواهي حجاب است؛ منتها ديدني نيست: ﴿وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً﴾، اين حجاب ديدني نيست، نه اينکه مفعول گاهي به معني فاعل است!! @Nardebane_feghahat
🔸 مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بعد از بیان روایات حج، احادیثی در مورد زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) آورده که تحت عنوان «أبواب المزار» ذکر شده است. 🔹 روایت بسیار زیبایی دیدم لذا تصمیم گرفتم در کانال آن را قرار دهم: ✅ عن یوسف الکناسی عن أبی عبد اللّٰه (ع) قال: «إذا أتیت قبر الحسین (علیه السلام) فأت الفرات و اغتسل بحیال قبره و توجه إلیه و علیک السکینة و الوقار حتی تدخل إلی القبر من الجانب الشرقی». ✔️ نکته: فرات، پشت قبر مطهر است. لذا اگر پشت فرات بایستد، گویا رو به قبر سیدالشهدا (علیه السلام) ایستاده است؛ به تعبیر این روایت: «بحیال قبره». ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
(1) 🔹 ( رحمه الله عليه) دعای صباح را در بحارالأنوار ذکر کرده و فرموده که اين دعا از ادعيه مشهوره است . 🔸 همچنين در کتاب مصباح سيد بن باقي (رضوان الله عليه) نيز فرموده مشهور خواندن اين دعا است بعد از فريضه صبح و سيد بن باقي روايت کرده آن را بعد از و به هر کدام عمل شود مطلوب است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۲) 🔹 نمازِ طوافِ واجب باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود: «وَ اتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهِیمَ مُصَلَّی» (بقره/۱۲۵). و برخی دیگر راجع به معنای کلمه «مِن» در آیه فوق مطالبی را بیان کرده اند که به نظر می رسد اگرچه یک بحث علمیِ ادبی است، اما نیازی به آن نداریم؛ زیرا در روایات صریحه و صحیحه آمده است که نماز باید خلفِ مقام ابراهیم باشد. 🔸 مثلاً در صحیحه معاویة بن عمار آمده است: «إذا فرغت من طوافک فأت مقام ابراهیم فصلّ رکعتین و اجعله أماما» (الکافی ج۴ ص۴۲۳) ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
باب ان الجن یاتیهم1.mp3
4.63M
✳️ ☑️ (21) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ. بَابُ أَنَّ اَلْجِنَّ يَأْتِيهِمْ فَيَسْأَلُونَهُمْ عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ يَتَوَجَّهُونَ فِي أُمُورِهِمْ (1) 🔸 باب: اجنه نزد ائمه (ع) می آیند و مسائل دین خود را می پرسند و کارهای آن ها را انجام می دهند. + جن از دیدگاه لغویون + ماجرای سعد اسکاف + توضیحی پیرامون حسن بن علی کوفی + سدیر صیرفی و فرستاده امام (علیه السلام) از جن 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔸 والد مرحوم آقای فاضل می گفت: من به آقای عرض کردم: شما میتوانید مثل «شرایع» بنویسید؟ فرمود: من یک صفحه اش را هم نمیتوانم بنویسم! 📚جرعه ای از دریا ج1 ص586 @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۳) ❓ اگر پشت مقام ابراهیم به قدری شلوغ باشد که نتواند نماز طواف را در آنجا بخواند چه کند؟ 🔹 مرحوم (ره) یک قول نادری را مطرح کرده است که برایم عجیب بود. می فرماید: «يجب أن يصلي ركعتي الطواف في المقام، حيث هو الآن، ولا يجوز في غيره. فإن منعه زحام، صلى وراءه، أو إلى أحد جانبيه». 📚 شرائع الإسلام (المحقق الحلي) ج١ ص٢٠٠ 🔹 باید از ایشان پرسید: این قید «أو إلی احد جانبیه» از کجا آمده است؟! علتِ این تخییر چیست؟! 🔸 مگر این که بگوییم: أو در عبارت محقق حلی به معنای «ترتیب» است، نه تخییر! هرچند که این معنا خلاف ظاهر «أو» می باشد زیرا معنای «أو» ترتیب نیست. 🔸 قال في معاني حرف العطف (أو): «خيّرْ، أبحْ، قسِّمْ بأو». لذا اگر بخواهد معنای ترتیب داشته باشد، مجاز است. ✅ بنابراین؛ فرمايش صاحب شرائع را متوجه نمی شویم. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۴) 🔸 یادش بخیر چندین سال پیش در درسِ فقهِ فرزندِ یکی از مراجع (رضوان الله علیه) شرکت کرده بودم. ✔️ به قول حافظ شیرازی: روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد 🔹 آن جا بحث بر سر این بود که «حیال المقام» به چه معناست. (چون در برخی روایات آمده که هنگام شلوغ بودن مسجدالحرام ، نماز طواف واجب در «حیال مقام ابراهیم» خوانده شود). ✔️ مانند این دو روایت: 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى (ع) يُصَلِّي رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ بِحِيَالِ الْمَقَامِ قَرِيباً مِنْ ظِلَالِ الْمَسْجِدِ. 2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أُمَيَّةَ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ (ع) يُصَلِّي رَكْعَتَيِ الْفَرِيضَةِ بِحِيَالِ الْمَقَامِ قَرِيباً مِنَ الظِّلَالِ لِكَثْرَةِ النَّاسِ. 🔹 عجیب این است که تقریرات برخی از متأخرین را دیدم که فرموده بودند: «حیال یعنی: أحد جانبیه» (یعنی همان حرف که در پست سابق بحث گردید.) 🔸 در حالی که منبعِ موردِ اطمینانی پیدا نکردم که «حیال» به معنای «أحد جانبیه» باشد. علاوه بر این که خلاف تبادر است. ✅ بلکه باید گفت: 🔸 «خلفِ مقام» یعنی پشت مقام ابراهیم به فاصله نزدیک. 🔹 اما مثلا اگر ۱۰۰ متر عقب تر از مقام ابراهیم برود یا حتی ۵۰ متر و یا ...، به آن «حیال المقام» می گویند؛ نه «خلف المقام»! ✔️ در روایتی که در پست های اخیر پیرامون غسل در فرات مطرح کرده بودم، همین معنا به چشم می خورد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat