🔥 ۲۶ صفر: تجهیز لشکر اُسامه و تخلّف خلفای غاصبین لعنةاللهعلیهمأجمعين از فرمان رسول خدا صلّی الله علیه و آله
در چنین روزی در سال یازدهم هجری، #پیامبر_اکرم صلّی الله علیه و آله به عدّهای خاص از صحابه (منافقین) و بخصوص #ابوبکر و #عمر و #عثمان لعنهم الله امر فرمودند برای سفر به روم و جنگ با رومیان به امیریِ اُسامَة بن زید آماده شوند. آنان که با خروج از مدینه، نقشههایشان برای #غصب_خلافت را نقش بر آب میدیدند، جوانیِ #اسامه را بهانه کرده و نسبت به فرماندهی او بر سپاه اسلام به خاتم الانبیاء صلّی الله علیه و آله اعتراض کردند!
🚩 حضرت فرمودند: «خدا لعنت کند کسی را که از لشکر اُسامه تخلّف نماید!»؛ ولی با این حال، ابوبکر و عمر و عثمان لعنهم الله تخلّف کرده و بازگشتند و مورد لعنت خداوند متعال و رسول معظّمش قرار گرفتند!
📚 کتاب سلیم بن قیس رَحِمَهُ الله، ج ۲، ص ۶۸۳؛ بحار الانوار، ج ۲۱، ص ۴۱۰؛ ج ۳۰، ص ۴۲۸ و ... .
@NashreMaarefeAhleBeit
#پیامبر_اکرم #شهید #فضائل
▫️شهادت نه فوت
🔹در علم دین میخوانیم که حضراتِ چهارده معصوم تمام فضائل و ارزشها را دارا هستند. این یک قاعده است. اگر حضرات از فضیلتی برخوردار نباشند در آن صورت آنها را ناقص فرض کردهایم، این درحالی است که کاملترین افراد فقط همین چهارده معصومند و نقصی در وجودشان راه نمییابد. نمیتوان فضیلتی را نام برد که حضرات از آن برخوردار نباشند. محض مثال: سخاوت ، شجاعت، بلاغت و مانند اینها. اینها فضایل اند و قطعاََ و حتماََ در وجود مقدّس معصومین علیهمالسّلام به صورت اکمل و اتم وجود دارد.
🔹با این مقدمه و استدلال میگوییم که شهادت یک فضیلت است و مرگ طبیعی خیر. پس برای یکی از حضرات معصومین علیهمالسّلام نمیتوانیم بگوییم با مرگ طبیعی از دنیا رفته است، زیرا در آن صورت او را از فضیلت شهادت دور کردهایم.
با این حال توهین و ستم بزرگی است که بگوییم اقا رسول الله صلّی الله علیه و آله رحلت و فوت کردهاند. خیر آن حضرت به گواهی روایاتِ فراوان، شهید شدهاند، آن هم با سم کشندهای که دو همسرش به آن حضرت خوراندهاند.
نیز این دلیل نقلی را هم بیفزائیم که چند تن از معصومین فرمودهاند که:
《مٰا مِنّااِلّاٰ مَسْمُومٌ اوُ مَقتُولْ》یعنی هیچ یک از ما نیست مگر آن که مسموم یا کشته شمشیر باشد.
پس عنوان رحلت برای پیامبر اعظم صلّی الله علیه وآله ظلم است. ظالم نباشيم. نگوییم رحلت، نگوییم فوت؛ بگوییم شهادت. شهادت رسول الله صلّی الله علیه وآله را تعزیت عرض میکنم.
قم /
محمد خنیفرزاده
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
📜 حدیث قرطاس و وجوب لعن عمر بن خطّاب علیه الّلعنة والعذاب در کلام علامه مجلسی قدس سره
🔹 علامه مجلسی رضوان الله علیه پس از نقل حدیث قرطاس و توهین عمر بن خطّاب علیه الّلعنة والعذاب به رسول خدا صلّی الله علیه و آله از کتب شیعه و سنی مینویسد:
✍ ای عزیز! آیا بعد از این حدیث که همه عامّه (اهل سنّت عمری) روایت کردهاند هیچ عاقل است که شک کند در کفر عمر و کفر کسی که عمر را مسلمان نامد؟ اگر بقالی یا علافی خواهد که وصیت کند، کسی که مانع وصیت او شود، مردم بر او طعنها میکنند؛ هر گاه رسول خدا صلّی الله علیه و آله خواهد وصیتی کند که صلاح جمیع امت در آن باشد و کسی مانع او شود، در چنان حالی آن حضرت را آزرده کند و نسبت هذیان به آن حضرت دهد، چگونه خواهد بود حال او؟ و حال آنکه حق تعالی میفرماید: {و ما ينطق عن الهوى * ان هو الا وحي يوحى} (سوره نجم / آیه ۳-۴) یعنی: سخن نمیگوید آن حضرت از خواهش نفس خود و نیست سخن او مگر وحی که به او فرستاده میشود؛ و میفرماید: آنها که آزار میکنند خدا و رسول او را خدا لعنت کرده است ایشان را در دنیا و آخرت. و کدام آزار از این بدتر میباشد که پیغمبر به آن بزرگواری و شفقت و مهربانی را چون بیابند که نزدیک رفتن او شده است دیگر منفعتی از او متصور نیست، کینههای خود را ظاهر کنند و دست از طاعت او بردارند، هر چند گوید با لشکر اسامه بیرون روید فرمان نبردند، و فرماید که دوات و قلم آورید که وصیتنامه بنویسم اطاعت نکنند، برای آنکه مبادا امر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه را واضحتر گرداند، در همه احوال حضرت داند که غرض ایشان آن است که بعد از آن حضرت انتقام او را از اهل بیت او بکشند، پس لعنت خدا و رسول بر ایشان باد، و بر هر که ایشان را مسلمان داند و هر که در لعن ایشان توقف نماید.
📚 جلاء العیون، تالیف علامه مجلسی، صفحه ۶۴-۶۵، چاپ نشر هاتف
📃 اسکن کتاب:
🌐 http://bit.ly/31IIu7r
📃 پوستر:
🌐 http://bit.ly/2qNl04l
#حدیث_قرطاس #مطاعن_عمر #تبری_در_کلام_علمای_شیعه #کتاب_جلاء_العیون
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
🏴 شهادت رسول خدا صلّى الله عليه وآله، نه رحلت!
@NashreMaarefeAhleBeit
#سلسله_مباحث_علمی
#اثبات_شهادت_رسول_خدا
■ اثبات شهادت پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله و سلّم
● قسمت اوّل: اثبات شهادت از قرآن کریم
﴿وَ مَا مُحَمَدٌ إلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلََتْ مِنْ قَبلِهِ الرُّسُل أَفَإنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ إِنْقَلَبتُمْ عَلَى أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنقَلِب عَلَى عَقِبَیهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیئاً وَ سَیَجزي اللهُ الشَّاکِرینَ﴾ (۱)
«و محمّد (صلّى الله عليه وآله) تنها فرستاده ای از جانب خداوند است که فرستادگان دیگری پیش از او گذشته اند. آیا اگر او بمیرد یا (بلکه) کشته شود شما به گذشتهٔ خویش (دوران جاهلیت) باز می گردید؟ و هر آن کس به گذشتهٔ خویش بازگردد، هرگز به خدا زیانی نمی رساند و خداوند به زودی سپاس گزاران را پاداش خواهد داد».
یکی از مهمترین آیاتی که در مورد شهادت پیامبر اکرم (صلّى الله علیه وآله) در روایات و کتب تفسیر به آن اشاره شده است، این آیهٔ شریفه است. شأن نزول این آیه شکست مسلمانان در جنگ احد بوده است. در جنگ احد مشرکین شایع کردند که رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله به شهادت رسیده است و این موجب نوعی شکست، عقب نشینی و تردید در مسلمانان سست ایمان شد و خداوند این آیه را برای سرزنش آنان فرو فرستاد. هر چند محور سخن در این آیه، انقلاب و ارتداد صحابهٔ رسول خدا (صلّى الله علیه وآله) بعد از ایشان است؛ لکن استفاده های دیگری نیز می توان از این آیه نمود.
در علم نحو برای حرف «أَوْ» سه معنا ذکر شده است: ۱- عاطفهٔ غیر ناصبه ۲- عاطفهٔ ناصبه ۳- اضراب.
نوع اوّل معانی متعدّدی دارد از جمله: ۱- تخییر ۲- اباحه ۳- شک ۴- تقسیم ۵- ابهام.
چهار معنای اوّل در این آیه صحیح نیست، ولی نوع پنجم که ابهام است در این آیه احتمال دارد. به این بیان که خداوند می داند پیامبر به شهادت خواهد رسید اما این مطلب را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.
ممکن است این ابهام به این دلیل باشد که اگر خداوند تبارک و تعالى صراحتاً اعلام می فرمود که پیامبر به شهادت خواهد رسید، مشرکین و منافقین با اعتماد به صدق کلام خداوند بر انجام این کار سرعت می گرفتند و زودتر برای انجام این کار برنامه ریزی و اقدام می کردند. (۲)
نوع دوّم هم شرایطی دارد که هیچ یک از آنها در این آیه موجود نیست.
و امّا نوع سوّم اضراب است که به معنای «بَلْ» می باشد؛ در این صورت معنای آیه این گونه خواهد شد: «أفإن مات بل قتل»؛ یعنی: «آیا اگر پیامبر بمیرد بلکه کشته شود».
این احتمال هم در آیه صحیح به نظر می رسد؛ و «أو» به معنای «بل» در موارد متعدّدی در قرآن آمده است:
۱- ﴿وَ أَرْسَلناهُ إِلَى مِائَةِ أَلفٍ أَوْ یَزیدُون﴾ (۳)
«و او (یونس علیه السّلام) را به سوی صد هزار نفر بلکه بیشتر فرستادیم».
۲- ﴿ثُمَّ قَسَت قُلُوبُکُم مِنْ بَعْدِ ذَلکَ فَهيَ کَالحِجارَةِ أَوْ أشَدُّ قَسوَةً﴾ (۴)
«سپس دل های شما سخت شد، به سختی سنگ ها بلکه سخت تر از آن».
۳- ﴿فَإذا قَضَیتُم مَناسِکَکُم فَاذکُروا اللهَ کَذِکرِکُم آباءَکُم أَوْ أشَدَّ ذِکراً﴾ (۵)
«پس چون اعمال و عباداتتان را به انجام رساندید، خدا را آن سان که پدران خود را ذکر می کنید یاد کنید، بلکه بالاتر از آن».
۴- ﴿وَ مَا أمرُ السّاعَةِ إلاَّ کَلَمحِ البَصَرِ أَوْ هُوَ أَقرَبُ﴾ (۶)
«و کار قیامت نیست جز مانند یک چشم بر هم زدن بلکه نزدیک تر از آن».
📚
۱. سورة آل عمران (۲) آیة ۱۴۴.
۲. محقق نجاح الطائی در کتاب السیرة النبوية از صفحه ۱۷ تا صفحه ۷۷ موارد متعددی که مشرکین و منافقین قصد کشتن پیامبر اکرم (صلّى الله علیه وآله) را داشتند، را ذکر کرده است که ما برای رعایت اختصار از بیان آن خودداری کردیم.
۳. سورة صافات (۳۷) آیة ۱۴۷.
۴. سورة بقره (۲) آیة ۷۴.
۵. سورة بقره (۲) آیة ۲۰۰.
۶. نحل (۱۶) آیه ۷۷.
👈 ادامه دارد ان شاءالله...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج
لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا
https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit
لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام
telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
📖صفحات تاریخ
👌گواهی میدهند
🚩تو را به شهادت رساندند!
🔥همانها که چشم دیدن خدا و رسولش را نداشتند!
❌رحلت، دروغیست که در سوگ تو
به خورد ما دادهاند!
#شهادت_پیامبر
@NashreMaarefeAhleBeit
🏴 حضرت امام حسن علیهالسّلام به اهل بیتشان فرمودند: همانا من به واسطۀ سم به شهادت میرسم کما اینکه پیامبر صلّی الله علیه وآله نیز اینچنین به شهادت رسید.
📚 الخرائج، ج۱، ص۲۴۱؛ مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۱۷۵؛ بحار الانوار، ج۴۳، ص۳۲۷
@NashreMaarefeAhleBeit
💥نقشه شوم #عایشه و #حفصه و پدرانشان بر مسمومیّت و به شهادت رساندن رسولخدا صلّی الله علیه و آله برای زودتر رسیدن به هدفشان یعنی #غصب_خلافت!
🔥 اللّهمّ العن الجبت و الطّاغوت و ابنتیهما
@NashreMaarefeAhleBeit
شيخ مفيد رضوان الله علیه:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.
المقنعة، صفحه ۴۵۶
@NashreMaarefeAhleBeit
ابن فتال نیشابوری رحمه الله:
بدانکه رسول خدا صلّی الله علیه وآله روز بیست وهشت صفر سال یازده ه.ق در سن شصت وسه سالگی درحالیکه مسموم بود درمدینه از دنیا رفت.
روضة الواعظين، ج ۱، ص ۷۱
@NashreMaarefeAhleBeit
شیخ طبرسی رحمه الله:
به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند.
مجمع البيان، جلد ۹، صفحه ۱۵۶
@NashreMaarefeAhleBeit
علامه حلى رضوان الله علیه:
محمد بن عبد الله (صلّی الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.
تحرير الأحكام، جلد ۲، صفحه ۱۱۸
@NashreMaarefeAhleBeit
محمد بن علی اردبیلی رضوان الله علیه:
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. در حالی که شصت و سه سال داشت.
جامع الرواة، جلد ۲، صفحه ۴۶۳
@NashreMaarefeAhleBeit
علامه مجلسی رضوان الله علیه:
روز دوشنبه، بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود.
ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، جلد ۹، صفحه ۸
@NashreMaarefeAhleBeit
#شهادت_پیامبر
👈 با نوشتن رحلت و وفات، در حقّ رسول خدا صلّى الله علیه و آله ظلم نکنید!
حضرت به دست عایشه و حفصه با نقشه پدرانشان (ابوبکر و عمر) لعنهم الله مسموم و شهید شدند!
#نشر_دهید
🏴 شهادت پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله به دست منافقین اصحابش (ابوبکر و عمر و دخترانشان و سایر منافقین لعنهم الله)
🔹 عیاشی رضوان الله علیه عالم و مفسر بزرگ شیعه روایت کرده است:
✍ عَنْ الْحُسَيْنُ بْنُ الْمُنْذِرِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ الْقَتْلُ أَمِ الْمَوْتُ قَالَ يَعْنِي أَصْحَابَهُ الَّذِينَ فَعَلُوا مَا فَعَلُوا.
🔸 حسین بن منذر گوید: از امام صادق (علیه السّلام) در مورد آیه ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند (یعنی ایشان را به شهادت رساندند).
📚 تفسیر العیاشی، جلد ۱، صفحه ۲۲۴، حدیث ۱۵۳
📃 اسکن روایت:
🌐 http://bit.ly/2mpM0nE
📃 پوستر:
🌐 http://bit.ly/2iW8nw0
#اسناد_شهادت_پیامبر #کتاب_تفسیر_العیاشی
@NashreMaarefeAhleBeit
🔻علّت به شهادت رساندن رسول خدا صلّى الله عليه وآله؟!
● آیا می دانید امر مهمّی که پیامبر صلّى الله علیه و آله برای نوشتن آن طلب قلم و کاغذ نمودند چه بود؟
اکابر علماء اهل سقیفه با الفاظ و عبارات متعدّد، مرقوم نموده اند؛ «هدف از درخواست رسول الله صلّى الله علیه وآله مبنی بر آوردن قلم و کاغذ، تعیین ائمّه و اوصیاء بعد از ایشان، با ذکر نام یکایک آنان بود که اصحاب ممانعت و مخالفت کردند».
✔️ ذکر برخی از روایات اهل سقیفه در این خصوص
❶ پیامبر صلّى الله علیه و آله فرمود: «اَکْتُبُ لَکُمْ کِتَابَاً فِیهِ النَّصً عَلَی الْائِمَةِ بَعْدِی».
می خواهم با این نامه، امامان بعد از خویش را معرفی کنم.
(ارشاد الساری، ج ۱، ص ۲۰۷)
❷ «اَرَادَ أنْ يُنَصَّ عَلَىٰ أسَامِي الْخُلَفَاءَ بَعْدَهُ حَتَّىٰ لَا يَقَعُ بَيْنَهُمُ الاِخْتِلَافَ».
پیامبر صلّى الله علیه و آله اراده داشت تا اسامی خلفاء بعد از خویش را بنویسد، تا مبادا در آینده اختلافی بین مسلمین رخ دهد.
(فتح الباری، ج ۱، ص ١٦٩ و ۲۰۹ عمدة القاری، ج ۲، ص ۱۷۱)
❸ «أنَّهُ أرَادَ أنْ یَکْتبُ اِسْمَ الْخَلِیفَةِ بَعْدَهُ لَئلَّا یَخْتَلِفُ النَّاسُ وَ لَا یَتَنَازَعُوا».
آن حضرت می خواست نام خلیفهٔ بعد از خودش را بنویسد تا مردم دچار اختلاف نشوند و با یکدیگر نزاع نکنند.
( الکوکب الدراری، ج ۲، ص۱۷۲)
❹ «قَدْ أرَادَ فِي مَرَضِهِ أنْ يُصَرِّحَ بِاِسْمِهِ فَمُنِعَتْ مِنْ ذَلِكَ».
آن حضرت می خواست خلافت بعد از ایشان، با ذکر نام تصریح شود، که مانع از نوشتن شدند.
(شرح نهج البلاغة، ابی الحديد، ج ١٢، ص ٢١ و ۷۹)
@NashreMaarefeAhleBeit
4_5785146765313313617.mp3
6.01M
🔊 #کلیپ_صوتی
📜 وصایای رسول خدا به امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیهماوآلهما
🏴 «آجرک الله یا بقیّةالله.»
🎙استاد معاونیان
#شهادت #سقیفه #احراق_البیت #رسول_خدا #امیرالمؤمنین #حضرت_زهرا علیهمالسلام
@NashreMaarefeAhleBeit