eitaa logo
نشرمعارف‌اهل‌بیت‌علیهم‌السّلام
300 دنبال‌کننده
1هزار عکس
262 ویدیو
115 فایل
رَحِـمَ اللّـهُ مَـنْ أَحْیـَى أَمْـرَنـَا
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 ماجرای حدیث قرطاس به نقل از شیخ مفید رحمه الله ▼ فَأَفَاقَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْْهِ وَ آلِهِ فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ: ائْتُونِی بِدَوَاهٍ وَکَتِفٍ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً. ثُمَّ أُغْمِیَ عَلَیْهِ. فَقَامَ بَعْضُ مَنْ حَضَرَ یَلْتَمِسُ دَوَاةً وَکَتِفاً فَقَالَ لَهُ عُمَرُ: ارْجِعْ! فَإِنَّهُ یَهْجُرُ!! فَرَجَعَ وَنَدِمَ مَنْ حَضَرَهُ عَلَى مَا کَانَ مِنْهُمْ مِنَ التَّضْجِیعِ فِی إِحْضَارِ الدَّوَاهِ وَالْکَتِفِ فَتَلَاوَمُوا بَیْنَهُمْ فَقَالُوا: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ لَقَدْ أَشْفَقْنَا مِنْ خِلَافِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه.ِ فَلَمَّا أَفَاقَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ بَعْضُهُمْ أَ لَا نَأْتِیکَ بِکَتِفٍ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَدَوَاةٍ؟ فَقَالَ: أَ بَعْدَ الَّذِی قُلْتُمْ؟! لَا وَ لَکِنَّنِی أُوصِیکُمْ بِأَهْلِ بَیْتِی خَیْراً. ثُمَّ أَعْرَضَ بِوَجْهِهِ عَنْ الْقَوْمِ فَنَهَضُوا، وَبَقِیَ عِنْدَهُ الْعَبَّاسُ وَالْفَضْلُ وَعَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَأَهْلُ بَیْتِهِ خَاصَّهً. فَقَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ یَکُنْ هَذَا الْأَمْرُ فِینَا مُسْتَقَرّاً بَعْدَکَ فَبَشِّرْنَا وَإِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّا نُغْلَبُ عَلَیْهِ فَأَوْصِ بِنَا. فَقَالَ: أَنْتُمُ الْمُسْتَضْعَفُونَ مِنْ بَعْدِی. وَأَصْمَتَ فَنَهَضَ الْقَوْمُ وَهُمْ یَبْکُونَ قَدْ أَیِسُوا مِنَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. ▲ مرحوم شیخ مفید داستان حدیث قرطاس را این گونه نقل نموده و در آن به صراحت مى‌گوید که امیرالمؤمنین علیه السّلام در آن جا بوده است: هنگامى حال رسول خدا صلّى الله علیه وآله کمى بهبود یافت، نگاهى به مردم کرده و فرمود: دوات و کتف (شانه گوسفندى) حاضر کنید تا مطلبى را بنویسم که پس از آن براى همیشه گمراه نشوید، در همان حال رسول خدا صلّى الله عليه وآله از حال رفت. یکى از حاضران برخواست تا دستور حضرت را انجام دهد، عمر (لعنة الله علیه) گفت: برگرد! زیرا او هذیان مى‌ گوید!! [در حالی که طبق نصّ صریح آیات قرآن کریم ﴿ﻭَ ﻣَﺎ ﻳَﻨْﻄِﻖُ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻬَﻮی * ﺇِﻥْ ﻫُﻮَ إلَّا ﻭَﺣْﻲٌ ﻳُﻮﺣﻰ﴾ پیامبر خدا صلّى الله عليه وآله در هر حالتی جز وحی هیچ نمی‌گوید.] آن مرد منصرف شد. کسانى که آن جا حضور داشتند، از این که در اجراى دستور رسول خدا صلّى الله عليه وآله را کوتاهى کرده بودند، ناراحت شدند، با یکدیگر گفتگو کردند و کلمه استرجاع «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» را به زبان رانده و از مخالفت با فرمان رسول خدا صلّى الله عليه وآله بیمناک بودند. هنگامى که دوباره حال رسول خدا صلّى الله علیه وآله بهتر شد، برخى گفتند آیا اجازه مى‌دهید تا دوات و شانه حاضر نمائیم؟ آن حضرت فرمود: آیا بعد از این سخنى که گفتید؟! (دوات و شانه نیاورید) ولى شما را سفارش می‌کنم که با اهل بیتم به نیکى رفتار کنید. سپس روى خود را از مردم برگرداند، مردم برخواستند و به خانه‌ هاى خود رفتند؛ امّا عبّاس، فضل بن عبّاس و علىّ بن أبى طالب و اهل بیت ایشان (علیهم السّلام) باقى ماندند. عبّاس عرض کرد: اى پیامبر خدا، اگر خلافت بعد از شما به ما خواهد رسید، و مى‌دانید که ما پیروز خواهیم شد، به ما بشارت داده و راهنمائى کنید، رسول خدا صلّى الله علیه و آله فرمود: شما بعد از من مستضعف و بى‌چاره خواهید شد، سخن دیگرى نفرمود، این عدّه هم با کمال ناامیدى و در حالى که گریه می‌کردند، از خدمت رسول خدا صلّى الله علیه وآله مرخّص شدند. 📚 (الإرشاد في معرفة حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۱۸۴ ـ ۱۸۵) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
🔻ابن عبّاس گفت: مصیبت، تمام مصیبت این بود که میان ما و نامهٔ پیامبر جدایى افکندند. ⁉️ مگر رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله در آخر عمر چه می‌خواست بنویسد که عمر بن خطّاب عليه الّلعنة والعذاب جلویش را گرفت؟ ◾️ به اعتراف قسطلانی عالم بزرگ اهل تسنّن رسول خدا صلّی الله علیه و آله قصد نوشتن نام ائمه بعدی را داشت که عمر مانع نوشتن آن نامه شد... 🔹 قسطلانی از علمای بزرگ اهل سنّتِ عمری می‌نویسد که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: ✍ أکتب لکم کتاباً فیه النّص على الأئمّة بعدي. 🔸 نامه‌ای برای شما بنویسم که در آن نام ائمه و پیشوایان بعد از خودم آمده باشد. 📚 ارشاد الساری لشرح صحیح البخاری، تالیف قسطلانی، جلد ۱، صفحه ۲۰۷ 📃 اسکن کتاب: 🌐 http://bit.ly/2OmMnZ5 📃 پوستر: 🌐 http://bit.ly/2yS7FbV 📝 آری اگر عمر می‌گذاشت رسول خدا صلّی الله علیه و آله آن نامه را می‌نوشت هرگز به نقشه شومش برای غصب خلافت نمی‌رسید... @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈🏾 کتاب خدا برای عمر کافی بود!!؟ 🔻اما سؤال اینجاست سیلی زدن به دختر رسول ‌خدا (صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله) و آتش زدن خانهٔ او و کشتن او و محسن ششماههٔ در رحم او را از کدام آیهٔ قرآن استخراج کرده بود؟!! @NashreMaarefeAhleBeit
در روز پنجشنبه ۲۴ صفر سال ۱۱ هجری قمری، بیماری پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله شدّت یافت ، رسول خدا بار دیگر به حرکت سپاه اسامه تأکید می‌کنند ، امّا لحظاتی بعد می‌بینند که ابوبکر و عمر و طلحه لعنهم الله به همراه تعدادی از اصحاب که باید هم اکنون در سپاه باشند در خانه ایشان جمع شده اند. رسول خدا صلّی الله علیه و آله با عتاب می‌فرمایند "چرا همراه با سپاه حرکت نمی‌کنید؟" ابوبکر می‌گوید، من آنجا بودم و برای تجدید دیدار شما آنجا را ترک کردم. عمر عذر می‌آورد كه دوست نداشتم خبر شما را از دیگران بشنوم. پیامبر صلّی الله علیه و آله متأثّر می‌شوند و چند بار می‌فرمایند "سپاه اسامه را حرکت دهید، سپاه اسامه را حرکت دهید". گویا تنها ابوبکر به همراه چند نفر خانه پیامبر را ترک می‌کنند، و به نظر نمی‌آید مقصد آنان سپاه اسامه در جُرف باشد، و با وجود تأکید پیامبر اکثر آنان که باید به سپاه می‌پیوستند، هم چنان نشسته‌اند و خود را نگران نشان می‌دهند. با توجه به آن که حال عمومی رسول خدا امروز - پنج شنبه - بدتر از قبل شده است، آنان می‌خواهند مطمئن شوند که در نبود پیامبر صلّی الله علیه و آله، حکومت به دست کسی دیگر - یعنی شخص أمیرالمؤمنین علیه السّلام - نخواهد افتاد، آنان انتظار وفات رسول خدا صلّی الله علیه و آله را می‌کشند. پیامبر خدا که چنین می بینند سر از بستر بیماری بر می‌دارند و می‌فرمایند " دوات و كَتِفی (۱) بیاورید تا برایتان چیزی بنویسم که با تمسّک به آن هیچ گاه پس از من گمراه نشوید". عدّه ای برمی‌خیزند تا وسایل نوشتن بیاورند، اما عمر مانع آنها می‌شود و می‌گوید چیزی نیاورید که بیماری بر این مرد غلبه کرده و هذیان می‌گوید!! نزد شما قرآن است و کتاب خدا ما را کافی است. برخی بر سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله تأکید می‌کنند و عدّه ای به طرفداری از عمر می‌پردازند، در منزل پیامبر سر و صدا بالا می‌گيرد، طرفداران عمر با فریاد و سر و صدا مانع از اجرای دستور می‌شوند، رسول خدا صلّی الله علیه و آله ناراحت می‌شوند و می‌فرمایند "از کنار من برخیزید که خانه انبیاء جای قیل و قال نیست". عدّه ای می‌گویند وسایل نوشتن را نیاوریم؟ پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله می‌فرمایند "بعد از این سخنان چیزی نخواهم نوشت، تنها وصیّت می‌کنم که با اهل بیت من خوشرفتاری کنید". حاضران که مطمئن می‌شوند پیامبر صلّی الله علیه و آله وصیّت خویش را نمی‌نویسند خانه رسول خدا را ترک می‌کنند، از این پس همگان در می‌یابند که حکومت به آسانی به أمیرالمؤمنین علیه السّلام نخواهد رسید. عباس عموی پیامبر صلّی الله علیه و آله و پسرش فضل که همراه با أمیرالمؤمنین علیه السّلام و دیگر أهل بیت علیهم السّلام همچنان در خانه رسول خدا نشسته اند، نگران آینده می‌شوند. آنان میدانند که خلیفه واقعی رسول خدا جز أمیرالمؤمنین علیه ‌السّلام نیست، امّا از سوی دیگر تلاش بی وقفه توطئه گران و اهل صحیفه (*) را می‌بینند، از همین روی عباس از پیامبر می‌پرسد، ای رسول خدا، اگر امر خلافت به ما می‌رسد ما را بشارت دهيد و اگر در این راه شکست می‌خوریم، ما را آگاه ساز. پیامبر رو به أمیرالمؤمنین علیه السّلام می‌کنند و آگاهانه می‌فرمایند "شما پس از من مورد ظلم واقع می‌شوید". در انتهای همین روز، پس از آنکه خانه پیامبر صلّی الله علیه و آله خلوت می‌شود، رسول خدا به أمیرالمؤمنین علیه السّلام می‌فرمایند که هدف از نگارش آن نامه چیزی جز تأکید بر ثقلین و توصیه به خلیفه بر حقّ الهی - أمیرالمؤمنین علیه السّلام - و گواهی گرفتن از حاضران نبوده است. (۲) عبدالله بن عباس - فرزند دیگر عباس عموی پیامبر صلّی الله علیه و آله - که ماجرای فوق را نقل می‌کند، با بردن اسم پنجشنبه گریان می‌شود و می‌گوید، روز پنجشنبه؟ و چه روزی بود روز پنجشنبه؟ او ادامه می‌دهد مصیبت و همه مصیبت آن بود که مانع نگارش وصیّت توسّط پیامبر شدند. (۳) جالب آنکه عمر بن خطّاب علیه الّلعنة والعذاب، سال ها بعد، در زمانی که خلافت کاملا تثبیت شده بود به روشنی، علت سخن خویش را به عبدالله بن عباس می‌گوید "پیامبر در بیماری خویش می‌خواست به نام علی تصریح کند، اما من به جهت محبّت و حفظ اسلام! از نوشتن آن وصیّت جلوگیری کردم" (۴) ۱ ) در عربستان آن زمان مطالب بر روی استخوان کتف شتر، پوسته درخت نخل، سنگ صاف و پوست حیوانات نوشته میشد .مجمع البحرین ۵ / ۱۱۰ (*) لقبی برگرفته از خطابه غدیر که پیامبران با این عبارت به منافقان اشاره کردند. ۲ ) کتاب سلیم بن قیس ۲ / ۶۵۸ ۳ ) بخاری ۴ / ۶۵ و ۵ / ۱۳۷ ۴ ) شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید ۱۲ / ۲۰ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
عالم جلیل القدر شیعه علامه مجلسی حدیث دوات و قلم (قِرطاس) را در کتاب خود جلاء العيون صفحه ۸۸ چنین شرح می‌دهد: حدیث دوات و قلم ( قرطاس ) در بخاری، مسلم و سایر کتب معتبره اهل تسنّن مذکور است به طرق متعدد چنین روایت کرده اند ایشان از ابن عباس که او گریست آنقدر که آب دیده اش سنگریزه مسجد را تر کرد، و می گفت که روز پنجشنبه، روزی که درد رسول خدا صلّی الله علیه و آله شدید شد و فرمود بیاورید دواتی و کَتِفی تا بنویسم از برای شما کتابی که گمراه نشوید بعد از آن هرگز. عمر گفت رسول خدا هذیان می گوید. به روایت دیگر گفت درد بر او غالب شده است نزد شما قرآن است، بس است ما را کتاب خدا، پس اختلاف کردند اهل آن خانه و با یکدیگر مخاصمه کردند، بعضی گفتند بیاورید تا بنویسد رسول خدا برای شما کتابی که بعد از آن گمراه نشوید. بعضی گفتند که قولْ قولِ عمر است، و چون صداها بلند شد و اختلاف بسیار شد نزد آن حضرت، دلتنگ شد و فرمود برخیزید از پیش من. ابن عباس می گفت به درستی که مصیبت و بدترین مصیبت‌ها آن بود که مانع شدند میان رسول خدا و میان آنکه آن کتاب را از برای ایشان بنویسد، به سبب اختلافی که نمودند و صداها که بلند کردند. جالب اینجاست که اهل تسنّن به قدری حدیث دوات و قلم ( قرطاس ) را در کتب صحیحِ نزد خود روایت کرده اند که جای هیچگونه انکاری بر آن نیست. به عنوان مثال مسلم نیشابوری از اعاظم علمای اهل سقیفه روایت می کند از ابن عباس که گفت ، يَوْمُ الْخَمِيسِ وَمَا يَوْمُ الْخَمِيسِ، ثُمَّ جَعَلَ تَسِيلُ دُمُوعُهُ حَتَّى رَأَيْتُ عَلَى خَدَّيْهِ كَأَنَّهَا نِظَامُ اللُّؤْلُؤِ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و سلّم ائْتُونِي بِالْكَتِفِ وَالدَّوَاةِ أَوِ اللَّوْحِ وَالدَّوَاةِ، أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا، فَقَالُوا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَهْجُرُ. ابن عباس می گفت روز پنجشنبه و چه روزی بود آن روز، و گریه کرد، سپس گفت روز پنجشنبه بیماری بر رسول خدا شدید شد، فرمود کاغذی بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که هرگز گمراه نشوید، گفتند پیامبر خدا هذیان می گوید!!! صحیح مسلم بشرح النووی ۱۱ / ۹۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 توهین زشت بن خطاب به اشرف کائنات، وجود مقدّس صلّی الله علیه و آله به اعتراف ، امامِ اهل تسنّن و نواصب! @NashreMaarefeAhleBeit
🚩 ۲۴ یا ۲۵ صفر: طلب قلم و دوات توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله (حدیث قِرطاس) روزهای آخر عمر شریف بود. مهاجرین و انصار اطراف بستر آن حضرت نشسته بودند. صلّی الله علیه و آله نظری به آنان فرمود در حالی که به علم می‌دید بعد از آن حضرت، فتنه‌ها، انحرافات فکری و بین مسلمین که از ظلم به اهل بیت ایشان و خلیفه‌ی بلافصل الهی علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام پیش می‌آید، چه می‌کند. لذا برای حفظ امّت از لغزش‌ها و هرج و مرج فرمود: 💠 «إیتوني بِدَواةٍ وَ بَیاض اَکتُب لَکُم ما لَن تَضِلّوا بَعدی اَبَداً.» «کاغذ و دوات برای من بیاورید تا مطلبی برای شما بنویسم که هرگز بعد از من گمراه نشوید.» در این هنگام با کلامی که پیش از آن هرگز احدی به رسول خدا صلّی الله علیه و آله نگفته بود، جسارت کرد و گفت: 🔥 «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر، حَسبُنا کِتابَ الله!» «همانا این مرد هذیان می‌گوید، کتاب خدا ما را بس است!» با این کلام ، اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد. عدّه‌ای (از منافقین) گفتند: «حرف، حرفِ عمر است!» عدّه‌ی دیگر گفتند: «کاغذ و قلم بیاورید!» در این هنگام رسول خدا صلّی الله علیه و آله صورتِ مبارک از آنان برگرداند و فرمود: «از پیش من دور شوید، نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست!» آنان رفتند و کار خودش را کرد و شد در امّت اسلام آنچه نباید می‌شد! ▪️ذکر چند مطلب در این باره شایان توجّه است: ۱. این حدیث به عبارات مختلف در کتب و اهل تسنّن نقل شده است. جمله‌ای که عبارت جسارت آمیز را در بردارد، به صورت‌های مختلف آمده است که همگی نشان دهنده‌ی جسارت و هتک حرمتِ عمر به ساحت مقدّس پیامبر صلّی الله علیه و آله می‌باشد. عدّه‌ای هم از اهل خلاف بر آن شده‌اند که معنای این عبارت را به شکل دیگری نقل کنند تا شاید از وقاحتِ کلامِ گوینده‌ی آن بکاهند، امّا این ماجرا قابل انکار نیست! ۲. جسارت و نسبت هذیان و کلام باطل دادن به اشرف مخلوقات، مخالف نصّ کریم است. آیات زیر تنها به عنوان نمونه ذکر می‌شود: 🔹«وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ؛ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» (نجم: ۳ و ۴) «و (پیامبر) از روی هوی و هوس سخن نمی‌گوید؛ گفتار او چیزی جز که به او نازل می‌شود، نیست.» 🔹«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُول» (نساء: ۵۹، مائده: ۹۲، نور: ۵۴، محمد: ۳۳، تغابن ۱۲، آل عمران: ۳۲ و ۱۳۲، انفال: ۱، ۲۰ و ۶۰، مجادله: ۱۳) «خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر اطاعت نماييد.» ۳. همچنین گوینده‌ی این کلام جسارت آمیز، شامل این آیات قرآن می‌شود: 🔹«وَ مَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا» (نساء: ۱۱۵) «و هر کس بعد از آنکه راه هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت‌ گاهی است!» 🔹«إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا» (احزاب: ۵۷) «قطعاً کسانی که خدا و پیامبرش را آزار می‌رسانند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.» ۴. اضافه بر عبارت «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده‌ی این کلام در زمان‌های مختلف در دوران حکومت غاصبانه‌اش و قبل از آن، در جواب سؤال کنندگان و گاهی هم در کلام خودش، علّت انجام این کار خود را توضیح داده است. عمر روزی در زمان خلافت غاصبانه‌اش به گفت: «می‌دانی چرا آن روز مانع آوردن کاغذ و قلم شدم؟ چون می‌دانستم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در آن وصیّت می‌خواهد خلافت و امامت بعد از خود را با علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیان کند؛ لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!» (کشف الیقین: ص٤٧١، التحفة العسجدیة: ص١٤٤، کشف الغمة: ج٢ ص٤٧، حلیة الابرار: ج٢ ص٣٢١، بحارالانوار: ج٢٩ ص٦٣٩، ج٣٠ ص ٢٤٤، ج٣١ ص٧٥ و کتب دیگر) 📚 تقویم شیعه، استاد ، ص ۶۹ تا ۷۴ (با کمی تخلیص و توضیح) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
✦ داستان ننگین و رسواکنندهٔ تخلّف صحابه از لشکر اسامة بن زید به (ابی‌بکر و عمر و... لعنهم الله) پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، در آخرین روزهای عمر شریفشان، اسامة‏ بن زید را كه جوانی ۲۰ ساله بود فرمانده لشكر كرد و بزرگان صحابه همچون ابوبكر، عمر بن خطاب، ابوعبیده بن جراح و سعد بن ابى وقاص لعنهم الله را فرمان اكید داد تا هرچه زودتر به فرماندهى ‏زید جوان راهى شامات و فلسطین شوند. در این میان، عده ای می گفتند: چگونه او را که جوانی بیش نیست بر تمام مهاجران و انصار برتری داده و او را فرمانده آنان قرار داده است؟ بالاخره بعد از ماجراجویی های زیاد از تجهیز این لشکر خودداری کردند و پیامبر اکرم ایشان را نفرین نمود. ❖سؤال اول: آيا پيامبراکرم افراد متخلف از سپاه أسامه را لعن كردند؟ در رابطه با لعن رسول اكرم صلّی الله علیه و آله نسبت به متخلفين سپاه أسامه، در منابع شیعه مطالب بسیار است و نشان دهنده این مطلب است که واقعه مذکور به صورت یک امر قطعی است. در منابع اهل تسنّن هم برخى از بزرگان و استوانه‌هاى علمى آنها مثل شهرستانی و سيد شريف جرجانی و جوهری و برخی دیگر از بزرگان، به این موضوع پرداختند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. شهرستانی در كتاب «الملل و النحل» آورده است که پیامبر دستور دادند: جهزوا جيش أسامة لعن الله من تخلف عنه سپاه أسامه را مجهز كنيد خدا لعنت كند هر كس را كه از سپاه أسامه تخلف كند. سيد شريف جرجانی که از استوانه‌هاى كلامى اهل تسنّن است در كتاب المواقف، آورده است: بعد از اینکه پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله دیدند برخی بهانه تراشی می‌کنند، فرمودند: جهزوا جيش أسامة لعن الله من تخلف عنه خدا لعنت كند كسانى را كه از سپاه أسامه تخلف مى‌كنند. جوهری یکی دیگر از بزرگان اهل تسنّن است در كتاب السقيفه با سندی كه در کتابش نقل مى‌كند اين قضيه را مفصل آورده تا آنجايی كه نبى مكرم صلّى الله عليه و آله بارها فرمود: هر چه سريع‌تر لشكر أسامه و سپاه أسامه حركت كند و بعد فرمودند: انفذوا جيش أسامه لعن الله من تخلف عنه هر چه سريع‌تر مقدمات حركت سپاه أسامه را مجهز و آماده كنيد. خداوند لعنت كند كسانى را كه از جيش أسامه تخلف مى‌كنند. ❖سؤال دوم: آيا ابوبكر و عمر، جزء سپاه أسامه و متخلفين بودند يا خير؟ در مورد حضور ابو‌بکر و عمر در سپاه اسامه، این موضوع در مدارک شيعه به عنوان يک امر مسلم است چنانچه علامه حلى در منهاج الكرامة تصریح دارد که ابوبكر و عمر و طلحه و زبير لعنهم الله، همگی در سپاه أسامه بودند. يكي از شخصيت‌هاى برجسته اهل تسنّن، که به این بحث توجه داشته است، إبن حجر عسقلانی است كه از استوانه‌هاى علمى و رجالى اهل تسنّن می‌باشد. إبن حجر عسقلانی در شرحش بر صحيح بخارى (كه از مهمترين و بهترين و معتبرترين شروح بر صحيح بخارى است) تصریح می‌کند که: آن افرادي كه در سپاه أسامه بودند، شخصيت‌هاى بزرگ مهاجرين و انصار بودند. شخصيت‌هایی مثل أبوبكر، عمر، أبو عبيده جراح، سعد، سعيد و قتاده و همه بودند. اينها در رابطه با فرماندهى أسامه اشكال تراشی كردند. تا اين‌كه پيامبر بيماريش شدت گرفت، فرمان داد هر چه سريع‌تر سپاه أسامه را مجهز كنيد و آماده حركت باشد. محمد بن یوسف الصالحي الدمشقي از شخصيت‌هاى برجسته و پرآوازه اهل تسنّن در كتاب سبل الهدي و الرشاد، مى‌گويد: إنّ أبابكر كان ممن أمره رسول الله بالخروج مع أسامة. أبوبكر از كسانى است كه پيامبر دستور داد با سپاه أسامه حركت كند. ❖سؤال اینجاست: چگونه افرادی که مورد لعن و نفرین پیامبرند، آن هم در آخرین لحظات عمر شریف حضرت، می توانند خلیفه و جانشین پیامبر باشند؟!؟! 📚 الملل و النحل: ج ۱، ص ۱۲۹ المواقف: ج ۸، ص ۶۱۹ فتح الباري في شرح صحيح البخاري ج ۸، ص ۱۱۵، باب بعث النبي صلي الله عليه و سلم أسامة بن زيد في مرضه الذي توفي فيه سبل الهدي و الرشاد، ج ۶، ص ۲۴۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
✅ سبب افتراق و پراکندگی امّت اسلام رحمةالله‌علیه، عالم و فقیه کم‌نظیر شیعه قرن دهم هجری در کتاب ارزشمند «حدیقةالشیعة» که در زمینه‌ی امامت و به زبان فارسی مرقوم نموده است، می‌نویسد: ⭕️ «اوّل بدان که سبب افتراقِ امّت، عمر بن خطّاب شد که در مرضِ موتِ پیغمبر خدا، مانع شد و نگذاشت که آن‌ حضرت وصیّت‌نامه بنویسد، چنانچه گذشت؛ و محمد شهرستانی که از عظمای علمای اهل سنّت است و دیگر از علمای ایشان، قائل به آن شده‌اند؛ پس بعد از پیغمبر خدا، رأی مردم مختلف شد، چنانچه هوای ایشان مختلف بود [*]. پس از آن به این سبب مذاهبِ مختلفه و عقایدِ متنوّعه پدید آمد...» 📚 حدیقة الشیعة (مقدّس‌اردبیلی)، ج۲، ص۷۴۰ [*] شاید از تعبیر "هوای ایشان مختلف بود"، اشاره به فرمایش علیه‌السلام داشته باشد که فرمودند: «مَن کانَ هَواهُ هَوي صاحِبِهِ وَ دانَ بِدينِهِ فَهُوَ مَعَهُ حَيثُ کان.» یعنی: «هر که هوای دلش، خواست و پسند امامش باشد و متديّن به دين او گردد، هر کجا که باشد با اوست.» (تحف العقول، ص۴۵۶) @NashreMaarefeAhleBeit
4_5776245127764772999.mp3
2.74M
🔊 ⭕️ پاسخی به حَسبُنا کتابُ الله! آنکه گفت: «حَسبُنا کتابُ الله»، نه از قرآن چیزی می‌دانست، نه از خدا! 🎙شهید شیخ قاسم اسلامی علیهماالسلام @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📜 حدیث قرطاس و جسارت غاصب دوم به ساحت مقدّس رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله 🔥 بیست و چهارم یا بیست و پنجم صفر، سالروز این جنایت بزرگِ منحرف کننده‌ی سعادت جوامع بشری است. 🎙استاد بندانی نیشابوری صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله @NashreMaarefeAhleBeit
4_5976503488383812938.mp3
1.54M
☑️ مزد رسالت پیامبر صلّی الله علیه و آله و کنار زدن ابوبکر از امامت جماعت 🎙 مرحوم شیخ احمد کافی صلّی الله علیه و آله @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ⚫️ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: 🔻ما مِنّا إلاّ مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ.¹ هیچ یک از ما نیست، مگر این که یا یا می‌شود. 🔺ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ.² هیچ نبی و یا وصی نیست، مگر این که می‌شود. 📚 ۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۵، ص۱ ۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۷، ص۴۰۵ @NashreMaarefeAhleBeit
☑️ پیشگویی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله از شهادت‌شان به وسیله سمّ ابن عبّاس گوید شنیدم از صلّی الله علیه و آله که بر روی منبر می‌فرمود: 🚩 «ای مردم! زمانی که من شوم، علی أولی به نفس شماست، و زمانی که علی به برسد، فرزندم حسن أولی به نفس مؤمنین است، و...» سپس علی‌بن‌ابیطالب علیهماالسّلام ایستاد و در حالی که گریان بود، عرض کرد: «پدر و مادرم فدای شما ای پیامبر خدا، آیا کشته می‌شوید؟» حضرت فرمود: «بلی، بوسیله سم به شهادت می‌رسم، و تو با شمشیر کشته می‌شوی و محاسنت به خونِ سرت خضاب می‌گردد و فرزندم حسن با سم شهید می‌شود و فرزندم حسین با شمشیر کشته می‌شود...» 💠 «فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِذَا أَنَا اسْتُشْهِدْتُ فَعَلِيٌّ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ فَإِذَا اسْتُشْهِدَ عَلِيٌّ فَابْنِيَ الْحَسَنُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذَا اسْتُشْهِدَ الْحَسَنُ فَابْنِيَ الْحُسَيْنُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ... فَقَامَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام وَ هُوَ يَبْكِي فَقَالَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ تُقْتَلُ قَالَ نَعَمْ أَهْلِكُ شَهِيداً بِالسَّمِّ وَ تُقْتَلُ أَنْتَ بِالسَّيْفِ وَ تُخْضَبُ لِحْيَتُكَ مِنْ دَمِ رَأْسِكَ وَ يُقْتَلُ ابْنِيَ الْحَسَنُ بِالسَّمِّ وَ يُقْتَلُ ابْنِيَ الْحُسَيْنُ بِالسَّيْف‏...» 📚 بحار الانوار، ج ‏۳۳، ص ۲۶۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🤲 اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 کسی بر منبر پیامبر نشست که به اعتراف علمای عامّه، حتّی حکم تیمّم را هم بلد نبود! 🎙آیت‌الله وحید خراسانی صلّی الله علیه و آله @NashreMaarefeAhleBeit
💢 ذَهَبی، عالم متعصّب اهل تسنّن: «گوینده‌ی "حَسبُنا کتابُ الله" از خوارج است!» ♨️ صحیح بخاری (از معتبرترین کتب اهل تسنّن): « پس از توهین به صلّی الله علیه و آله، گفت: 🔥 "قرآن نزد ماست و حَسبُنا کتابُ الله!" (قرآن برای ما کافیست و وصیّت به پیروی از علی بن ابیطالب علیه‌السّلام لازم نیست!)» @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 بخشی از نمایش «حرامیان در احرام» 🚩 روایتی از روزهای آخر حیات شریف صلّی الله علیه و آله و جلوگیری از وصیّت ایشان توسط ☑️ کاری از گروه فرهنگی هنری مسلم: @moslemgroup @NashreMaarefeAhleBeit