هدایت شده از نسیم حکمت
عرفان دروادی عمل 287.mp3
7.94M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 287 _ 1397.9.25 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 287 _ 1397.9.25 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 287 (1397.9.25)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص
🔶 اخلاص :
✳️ ادامه بررسی روایات در باب اخلاص:
4️⃣«أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ، مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلٍ عَمِلَهُ لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا كَانَ لِي خَالِصاً.»
عمل مقبول غیر از عمل صحیح است. ممکن است عملی صحیح باشد ولی مقبول نباشد. خداوند عمل های خوب و برتر را می پذیرد . احسن عملا، گره می خورد به این که خدا قبول می کند.خدا ، عمل خالص را می پذیرد.
💫 بحث قبولی عمل از نظر وجودی خیلی معنی دارد.اگر پذیرفته شد، بیشترین تاثیر در دل را می گذارد.
یک تاثیرش رضایت مولی است .
یک تاثیرش هم در دل ،نفوذ و زمینه های بعدی را فراهم میکند و موانع را برطرف میکند .نظام عالم از جانب حق، سراسر شعور است، اگر چیزی را بپذیرد، به آن امکانات و صِله می دهد و می گذارد جا بیفتد و جای گیر شود و همه جا را آباد می کند. به سمت حق رضوان دارد و از این سو، بنده را آباد می کند.
❎ این یک نوع اهانت است که انسان در عملش دیگری را شریک کند. ولی باید دقت شود که هر کسی سطحی دارد و هر کس طبق سطح خودش ، باید اخلاص داشته باشد.
به اندازه توان و مهلتی که خداوند می دهد، هر مقداری که تلاش می کنم برای اخلاص، به همان مقدارش پذیرفته می شود.
5️⃣ عنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَعْمَلُ الشَّيْءَ مِنَ الْخَيْرِ فَيَرَاهُ إِنْسَانٌ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَقَالَ لَا بَأْسَ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ يُحِبُّ أَنْ يَظْهَرَ لَهُ فِي النَّاسِ الْخَيْرُ إِذَا لَمْ يَكُنْ صَنَعَ ذَلِكَ لِذَلِكَ.»
این کار را برای دیدن دیگران نکرده است، و این اشکالی ندارد. گرچه در روایات دیگر آمده است: همین که از دیدن دیگران خوشحال شده است، با اخلاص سازگار نیست.
6️⃣ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً قَالَ الرَّجُلُ يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الثَّوَابِ لَا يَطْلُبُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِنَّمَا يَطْلُبُ تَزْكِيَةَ النَّاسِ- يَشْتَهِي أَنْ يُسْمِعَ بِهِ النَّاسَ فَهَذَا الَّذِي أَشْرَكَ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَسَرَّ خَيْراً فَذَهَبَتِ الْأَيَّامُ أَبَداً حَتَّى يُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ خَيْراً وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يُسِرُّ شَرّاً فَذَهَبَتِ الْأَيَّامُ أَبَداً حَتَّى يُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ شَرّاً.» چون جز دنیا نمی بیند، در زندگی اش اصلا از خدا خبری نیست، بلکه همین سطح می فهمد، بیشتر نمی فهمد، چیزی به نام وراء، خدا، حقیقت بی انتها برایش مطرح نیست.
❎ فقط یادتان باشد چنین افرادی که دیدید مطلقا با آن ها محشور نشوید و از آن ها حذر کنید، چون نفس خوپذیر است و اثر می گیرد.
7️⃣«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُلُ رِيَاءٍ شِرْكٌ إِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ لِلَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ.»
قبولی عمل سبب می شود که خداوند متعال مدد و برکت می دهد. ثوابه علی الله، این است که عمل به چشم همه می آید.
بیشترین برکت عمل خالصانه به لحاظ روحی معنوی است.
عمل خالصانه سبب می شود که خداوند متعال مدافع او شود.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 288.mp3
8.39M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 288 _ 1397.10.1 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 288 _ 1397.10.1 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 288 (1397.10.1)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص :
✳️ ادامه بررسی روایات :
یکی از چیزهایی که درمقابل اخلاص قرار می گیرد ریا است که بیان شد.
وصف دیگری که در مقابل اخلاص قرار می گیرد، عُجب است.
❎ عجب یعنی: خودبینی به جای خدابینی. تا عُجب در عمل آمد، عمل فاسد می شود، ولی به محض این که اخلاص آمد، عمل بلافاصله بالا می رود؛ عُجب گاهی به حدی است که همه اعمال را فاسد می کند.
🔴 أبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَالِماً أَتَى عَابِداً فَقَالَ لَهُ كَيْفَ صَلَاتُكَ فَقَالَ تَسْأَلُنِي عَنْ صَلَاتِي وَ أَنَا أَعْبُدُ اللَّهَ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ لَهُ كَيْفَ بُكَاؤُكَ فَقَالَ إِنِّي لَأَبْكِي حَتَّى تَجْرِيَ دُمُوعِي فَقَالَ لَهُ الْعَالِمُ فَإِنَّ ضِحْكَكَ وَ أَنْتَ تَخَافُ اللَّهَ أَفْضَلُ مِنْ بُكَائِكَ وَ أَنْتَ مُدِلٌّ عَلَى اللَّهِ إِنَّ الْمُدِلَّ بِعَمَلِهِ لَا يَصْعَدُ مِنْ عَمَلِهِ شَيْءٌ.
صعود عمل، عبارةٌ اخرای قبولی عمل است. صعود عمل یک افزوده ای دارد؛ عوالم بالا عوالم نور است، هر عملی که صعودش بیشتر است نورانی تر است. گاهی صعود عمل به اندازه ای است که خریدارش جز خدا نیست.
🔴 عنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ فَأَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً.
لطف بندگی به اخلاص است، و لکن عُجب عمل را فاسد می کند، چرا که در عُجب خود دیدن است.
🔴 أبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ «اجْعَلُوا أَمْرَكُمْ لِلَّهِ وَ لَا تَجْعَلُوهُ لِلنَّاسِ فَإِنَّ مَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِلَّهِ وَ مَا كَانَ لِلنَّاسِ فَلَا يَصْعَدُ إِلَى اللَّهِ».
🔴 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ، وَ لَوْ لَا ذلِكَ مَا ابْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً».
گناه آدم را شرمسار می کند ولی عجب خودبینی است .
ریا، نیت را از ابتدا به سمت دیگران می برد نه خدا، ولی در عُجب لزوما از ابتدا غایت، خود دیدن نیست، بلکه ممکن است عمل را برای خدا انجام دهد، ولی بالاخره خود را می بیند.
✅ همه چیز را فضل الهی بدانید، توفیق مال خداست، «و ما توفیقی الا بالله»؛ عُجب که آمد تمام فضل ها گرفته می شود.
💫 انسان اگر حقیقت بندگی را بفهمد، دیگر جایی برای عُجب نیست، بلکه همه چیز بالله است. توحید درست شود، زمینه عُجب برداشته می شود. اگر بندگی بیاید نمی گذارد عُجب بیاید. سعی کنیم حال و حس بندگی را در نماز یاد بگیریم؛ این حس و حال اگر جا بیفتد به تدریج قبل و بعد از نماز را هم فرا می گیرد؛ اوج بندگی در نماز در سجده و قنوت است.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 289.mp3
8.72M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 289 _ 1397.10.2 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 289 _ 1397.10.2 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 289 (1397.10.2)
🌟 روح عمل :
✨مؤلفه های روح عمل :
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص :
✳️ ادامه بررسی روایات:
گفته شد: از چیزهایی که درمقابل اخلاص قرار می گیرد ریا و عجب است که بیان شد .
یکی دیگر ازچیزهایی که درمقابل اخلاص قرارمیگیرد ؛ جاه طلبی است .
❎ جاه طلبی:
گاه جاه طلبی درکارهای خوب است و عمل ظاهر خوبی دارد، ولی باطن آن جاه طلبی است.
اگر رگ ریاست طلبی بالا آمد دیگر در آن اخلاص نیست.
🔴 قصص 83 تِلْكَ الدَّارُ الاَْخِرَةُ نجَْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فىِ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين
ریاست به حق، بد نیست ولی باید مواظب آفات آن بود. معیار ریاست به حق، دعوت همگان به خداوند متعال است نه دعوت به خود.
🔴 آل عمران 79 : مَا كاَنَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لىِّ مِن دُونِ اللَّهِ وَ لَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّنَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُون
معیار اصلی این است که وقتی از ساحت بندگی درآمدید، آن وقت از اخلاص خارج شدید.
بندگی خدا با ریاست معنی ندارد.
🔴 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا . . .
امیرالمومنین صلوات الله علیه : آفَةُ الْعُلَمَاءِ حُبُ الرِّيَاسَةِ
❎ شرک:
از شرک به هر دو نوعش، چه جلی و چه خفی، نهی شده است.
💫 آخرین مرحله اخلاص، اخلاص مخلَصین است که توحیدشان، ناب است و به شکل حضوری وشهودی و و در مرحله فنا است. در مخلَصین، معرفت وخوش دلی و اخلاص یکی می شود.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل290.mp3
8.28M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 290 _ 1397.10.8 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 290 _ 1397.10.8 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 290 (1397.10.8)
🌟 روح عمل:
✨ مؤلفه های روح عمل:
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص:
✳️ ادامه بررسی روایات:
💠فرق مُخْلَصِين و مُخْلِصِين:
مُخْلِص شخصی است که برای خدا اخلاص می ورزد؛ اخلاص خود را میبیند و با ارادۀ خود می خواهد اخلاص بورزد؛ خود را در مقام بندگی خالص می اندازد.
مُخْلَص، بندگی خود را می بیند که هیچ ندارد و لذا خودی ندارد تا دیده گردد و در نیتجه محو می شود؛ معرفت و توحید او قوی میشود؛ این حال حقیقیِ مرحلۀ فنا است که با شراب توحیدی او را خالص کردند "شرابا طهورا"
و حقیقت اصلی خود را میبیند "مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ "
در مخلَصین هم شدت و ضعف هست؛ نهایت مخلَص شدن در رسول الله صلوات الله علیه و اهل بیت سلام الله علیهم است.
از حجت خدا می پرسند چگونه می فهمید امام شدید، می فرماید: «تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا»
در مخلَصین معرفت، صدق وصفا، اخلاص تغییر میکند؛ از این سه، معرفت اصل است؛ معرفت حقیقتی است که سه جهت دارد.
☀️ چگونه اخلاص بورزیم:
✅ توجه به باطن و محاسبه نفس
انسان باید توجه به باطن داشته باشد، اگر توجه به باطن حذف شود، اخلاص درست نمی شود.
امام صادق علیه السلام: مومن همانطور که دو چشم در بیرون دارد دو چشم هم در درون دارد.
راهش محاسبه است «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ به باطن توجه کنید و دغدغه تصحیح داشته باشید.
✅ اطلاع بر امر پنهان در زوایای دل
زوایای دل امور پنهان در خود دارد . هروقت سر درآورد، همانجا با آن بجنگد.
🔴 شیوۀ مقابله
هر گاه امر پنهان سر برآورد، انسان، سریع نیت مقابل را پیش آورد؛ جنگیدن سر صحنه همراه با نیت مقابل؛ این نیت مقابل را تفصیلی کند و بگوید خدایا شاهد باش می خواهم برای تو باشد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 291.mp3
9.49M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 291 _ 1397.10.15 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 291 _ 1397.10.15 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل
جلسه 291 (1397.10.15)
🌟 روح عمل
✨ مؤلفه های روح عمل
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص:
✳️ راه های اخلاص ورزیدن
1️⃣ توجه به درون (محاسبه)
2️⃣ جنگیدن با زوایای پنهان دل
🔶 راه مقابله با زوایای پنهان دل:
🔸 نیت مقابل رابیاورد.
🔸 موضع گرفتن نسبت به آن. مثلا بگوید: این چه نیت پلیدی است که آمده است!
🔸 اخفا ی عمل؛ نفس وطبع، اهل تلذذ خاصی است. از اینکه دیگران بفهمند لذت می برد؛ اعمال معنوی را نوعا تا می توانید مخفی کنید.
🔸کار مقابل کردن. (غیر از نیت مقابل است.)
هرجا به حسب مورد و شخص با یک عمل مقابل، تقابل کند.
💫 موارد بسیاری در زوایای دل هست؛ لذا توقع داشته باشد و آماده باشد که هر وقت سر درآورد ، با آن مقابله کند. این، جنگیدن با فضای عدم اخلاص است. هرکس میجنگد، استخوان دار می شود و آهسته آهسته در کامش اخلاص میریزد.
3️⃣ پرورش منطق احراری و وجه اللهی و خشنودی حق تعالی:
جوان از اول یاد بگیرد، کاری که میکند، خوشنودی پروردگار در آن مهم است. دغدغهاش بشود خدا؛ نه اینکه به بهشت می روم. اگر دغدغه های دیگر نیاید آثار فراوان دارد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 292.mp3
9.11M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 292 _ 1397.10.16 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 292 _ 1397.10.16 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه292 (1397.10.16)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص:
✳️ راه های تحصیل اخلاص
1️⃣ توجه به درون
2️⃣ جنگیدن بازوایای پنهان دل
3️⃣ پرورش منطق احراری و وجه اللهی و خشنودی حق تعالی:
فضای ملکوتی ای در پس خشنودی پروردگار خوابیده است؛ دسته ای از اعمال به گونه ایست که معرفت در آن موج می زند و دسته ای دیگر پشتوانه ی معرفتی دارد مثل توکل.
در منطق احراری، بنیادها یا معرفتی_عاشقانه است، بدین معنی که خدا به لحاظ محبوب بودن بی نظیر است؛ یا معرفتی خالص است، بدین معنی که مهمترین حقیقت، خدا است که باید کارها با او سامان یابد.
🔶 راه های رسیدن به منطق احراری
1- اهدای ثواب اعمال به بزرگان و دیگران. به این صورت که ثواب کارهایش را به دیگران، اهداکند.
2- زیاد حرف شنیدن در باب خشنودی خداوندمتعال. نشانه های عنایت و توجه پروردگار را، در آیات و روایات به چشم بیاورد.
3- نشست و برخاست با افرادی که دغدغه الهی شان زیاد باشد. با افرادی نشست و برخاست کند که خوشنودی پروردگار برای او مهم است و حاضر است تمام آبرویش را بگذارد تا خوشنودی پروردگار را به دست آورد.
✅ آدمی که خشنودی پروردگار را منطقش می کند، خداوند هم او را امتحان می کند؛ اگر از پس امتحان بر نیامد تصحیح کند و جلو برود.
4️⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال:
شرک خفی، آن قدر خفی است که پنهان می ماند و آن قدر عمیق است و زوایا دارد، که با رویه عادی مان، همچنان در شرک خفی هستیم. و طبیعتا از شرک رهایی پیدا نمی کنیم مگر این که تفضل الهی باشد.
وقتی دغدغه دارد، منجر می شود به اضطرار و التجاء و در نهایت تبدیل می شود به اشک و ناله.
چون از خودش می گذرد، می بیند که چگونه از آن طرف افاضه می رسد.
بهترین فرصت برای اخلاص، پناه بردن به خدا و انابه است .
«وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (اعراف/200)»این بی اخلاصی ها کار شیطان است و بهترین راهش در سر صحنه این است که انسان همان موقع به خدا پناه برد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 293.mp3
9.67M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 293 _ 1397.10.22 شنبه
✳️ راه های تحصیل اخلاص
4⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال
♦️توضیحاتی در خصوص نحوه اشک ریختن
5⃣ تعامل بر اساس معرفت
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 293 _ 1397.10.22 شنبه ✳️ راه های تحصیل اخلاص 4⃣ اضطرار و التجاء
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_در_وادی_عمل
جلسه۲۹۳ _ ۱۳۹۷.۱۰.۲۲ شنبه
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص:
✳️ راه های تحصیل اخلاص
1️⃣ توجه به درون
2️⃣ جنگیدن با زوایای پنهان دل
3️⃣ پرورش منطق احراری و وجه اللهی و خشنودی حق تعالی
4️⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال:
در جلسه قبل گفتیم که اضطرار با اشک همراه است. حال:
♦️چگونه اشک بریزیم؟
۱. هر وقت که شرایط آماده شد، اجازه دهید اشک بیاید. اشک دل را پاک نموده و برای توحید، آماده میسازد.
باید اشک ریخت و خیلی خوب است، به شرط این که بدانیم از اشک چه میخواهیم. گاه شده است که عزیزی را از دست داده است و اشک میریزد، ولی آن چه که باید از اشک نمیگیرد. اشک بریز و بگو: خدایا هر چه تو بخواهی!
در شادی به سمت خدا برویم. در مصیبت هم به سمت خدا برویم. چه خوبست که اشک چه در خوشی و چه در سختی، توحیدی باشد.
۲. خوب است انسان وقت خلوتی داشته باشد، اشک بریزد. بعضیها وقت خلوت را بین الطلوعین یا بعضی تعقیبات نماز ظهر یا عصر قرار میدهند یا هر وقت دیگری.
۳. هنگام اشک ریختن به تفصیل گفتن، بسیار اثر دارد. هم به خودمان بگوییم و هم با خدا مطرح کنیم.
🔸التجاء وقتی است که انسان هرچه تلاش میکند از دستش بر نمیآید و مضطر میشود و جایی برای «خود» او باقی نمیماند.
🔸این اضطرار نشان دهنده دغدغه است، انسانی که دغدغه نداشت، باکش نیست.
همین هم در مساله اخلاص هست: ۱۰۰ بار تصمیم میگیرد، اما باز از دستش در میرود. همین که به التجا رسید و گفت: خدایا خودت درست کن! این حالت به بندگی و اخلاص، نزدیک تر است.
5️⃣ تعامل بر اساس معرفت:
یعنی با مباحث توحیدیای که میداند، اخلاص خودش را تصحیح کند. چگونه؟
💠 علامه طباطبایی در رساله الولایه بحثی دارد که چرا ما بسیاری از چیزها را میدانیم ولی نتیجه اش سر صحنه عملمان نمیآید.
مثلا میدانیم: «إن القوة لله جمیعاً» ولی چی باعث شده است که در وقتش میترسیم؟ 👈 چون معرفت خیلی در ما نهادینه نیست. چرا؟
🔸دلیلش این است که پشت صحنه بعضی از کارهای ما، منطقی دارد که با این اعتقاد ما نمیسازد.
درست است از یک طرف می گوییم: ان القوه لله جمیعا، ولی چون از چند نفر ترسیدیم و در جانمان جا گرفت، آن اندیشه معرفتی ان القوة لله جمیعا در ما ضعیف شده است. آن ترسها، اندیشه مناقض را در ما نهادینه کرده است.
🔸علامه میفرماید با دستهای از اعمال مخالف، ایمان به آن عقیده را ضعیف میکنیم.
💠راه حل:
۱) باید نگذاریم اعمال مقابل بیاید.
۲)این معرفت را به چشم بیاوریم.
🔴رمز تعامل در بحث های سلوکی:
قوه خیال میتواند برای قوه عاقله، صحنه سازی کند و دادههای قوه عاقله را در صحنه عمل حاضر نماید.
♦️مثال اول: می دانید حقیقت حق تعالی چیست و چگونه است. این را که باور کرده اید و حتی ممکن است، شهود هم کرده باشید. آن چه قوه عاقله فهمید، قوه خیال سر صحنه بیاورد.
♦️مثال دوم: قرب وریدی حضرت حق را نمی فهمیم ولی این را می فهمیم که خدا به ما نزدیک است.
مثلا متن دینی می گوید: «اُعبد الله کأنک تراه» چگونه باید تعامل کرد؟
اگر قریب است، بگو: ای خدایی که تو قریبی و من نمی دانم👈قرب حضرت حق را قوه خیال، سر صحنه بیاورد.
♦️مثال سوم: ای خدایی که تو میبینی و من تو را نمیبینم.
همین را اگر ادامه دهد، میبیند که معرفت کم کم جاگیر میشود.
وقتی معارفی را بداند و همیشه سر سفره وجودش حاضر باشد و قوه خیال سان بدهد، کم کم اثر می کند.
✅یاد بگیریم:
۱- آهسته آهسته به جایی بکشانیم که حل شود. مثلا دایما با خودمان تکرار کنیم: ان العزّة لله جمیعا. نه این که فقط تا ریا آمد این را تکرار کنیم، بلکه آن قدر تکرار کنیم که دیگر هیچ ریایی نیاید.
۲- متون توحیدی و معارف را جلوی چشممان و صفحه جانمان بیاوریم و دائما تکرار کنیم.
یکی از فلسفه های ذکر سلوکی، این است که معارف سر صحنه بیاید. وحدت حقه حقیقیه سر صحنه بیاید.
۳- با اندیشههای اخلاصزا، توجه به حق داشته باشیم. مانند: لم یکن له کفوا احد، ان العزه لله جمیعا، یا توجه به وحدت حقه حقیقیه.
ما الان اشخاص را میبینیم. ولی اگر او را ببینیم بعد از مدتی تبدیل میشود به اخلاص.
بیشتر به جای این که دیگران را ببینیم، او را میبینیم. 👈به تدریج تبدیل میشود به نهایت اخلاص و 👈بعد از مدتی تبدیل میشود به القائات خوش معنوی.
۴- اخلاص ورزیدن با خودِ خداوند متعال. مثلا با خود خداوند نفی خواطر نمود.
البته باید توجه داشت معارفی مانند «لم یکن له کفوا احد» تبدیل به عادتی که به سمت عمق نمی رود، نشود. اگر قرار است بهره بگیریم، این معارف باید به گونه ای باشد که به تدریج سمت عمق و باطن کشیده شود.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 294.mp3
9.51M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه
✳️ راه های تحصیل اخلاص
5⃣ تعامل بر اساس معرفت
♦️ راهیابی معارف در زندگی
✏️۱. جلوی چشم قراردادن این معارف
✏️۲. راه عشق
☀️راه های پدید آمدن حالات عشقی
1. محبت ورزیدن به خدا و رسول الله (راه پیشنهادی قرآن)
2. خواندن ادعیه و مناجات های عاشقانه در متون دینی
3. خواندن مضامین عاشقانه در اشعار عرفانی
4. صوت خوش
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه ✳️ راه های تحصیل اخلاص 5⃣ تعامل بر اساس
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 294 _ 1397.10.23 یکشنبه
🌟 روح عمل
✨ مؤلفه های روح عمل
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص:
✳️ راه های تحصیل اخلاص
4️⃣ اضطرار و التجاء به خداوند متعال
5️⃣ تعامل بر اساس معرفت:
در جلسه قبل تعامل بر اساس معرفت را توضیح دادیم. اکنون باید ببینیم چگونه میتوان زندگی را بر اساس معارف سامان داد؟
♦️ راهیابی معارف در زندگی:
✏️۱. این معارف باید جلوی چشممان قرار بگیرد تا سر صحنه از آن استفاده کنیم.
🔺مثال: یاد گرفتیم «همه نعمت ها از خداست. »👈 باید این آموزه را سر صحنه حاضر کنیم. یعنی جان و دلمان را پر کند.
✅ توجه: قرار نیست اخلاص بورزیم تا اگر جان به سمتی است آن را به زور به این سمت بکشانیم. بلکه میخواهیم با این رویه معرفت را منطق زندگیمان کنیم تا خود به خود سر صحنه حاضر شود.
انسان میتواند معرفت حصولی و حتی شهودی را نیز سر صحنه بیاورد 👈این می شود منطق عمل.
💠 راه سر صحنه آوردن معارف
۱- توحید را قوی کنیم. و یک نماز را آباد کنیم. نماز در صحنه روزمره زندگی ماست نه گوشهای از آن.
۲- وقت خلوتی با خداوند متعال بگذاریم. که اگر بگذاریم، به مرور مساله خدا برایمان جدی میشود.
۳- اهل ذکر باشیم.
برخی مراقبه را تاکید می کنند. مراقبه به معنای با خدا بودن است.
اما ذکر خداوند که در متن دینی آمده است شامل مراقبه، ذکر، خلوت و... میشود.
در متون دینی تعبیری هست که همه چیز حد دارد، جز ذکر خدا.
هر چه این گونه شد، این معارف را سر ریز کنید در اخلاص.
مخلَصین کسانی هستند که معرفتشان را زیاد کرده ند و به این درجه رسیده اند. و معرفتشان نابِ ناب و معرفتی از سنخ سلوکی-شهودی است. اینان در معرفت به جایی می رسند که خداوند متعال آن ها را به اخلاص وا می دارد.
✏️۲. راه عشق:
راه عشق، اکسیر بینظیری برای اخلاص است.
معرفت برای عموم خیلی خوب است ولی عشق، اکسیر خلوص است. چون عاشق در معشوق محو میشود و چیزی از عاشق نمیماند. نهایت اخلاص همین است که چیزی از عاشق نماند و تماما معشوق شود.
💠 راه های پدید آمدن حالات عاشقانه:
1. راهی که قرآن پیشنهاد داده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ»
مگر شریعت چیزی غیر از محبت و عشق الهی است؟ عشق الهی ازلی در دل همه مکنون است و باید سر درآورد.
شهوت و شهرت، تعشق میآورد. تعشق به این امور دنیوی، جا برای عشق خدا نمیگذارد.
باید تعشقات را برداشت تا آن عشق جبلّی کامن خود را نشان دهد.
«حنین الجزء الی الکل» 👈که جزء به سمت کلّ، مایل است، را عشق جبلّی کامن گویند.
قشور را با آنچه در شریعت آمده بردارید، ببینید چگونه آن فطرت خودش را نشان میدهد. عشق در همه ما هست، فقط باید سر در بیاورد.
2. خواندن مضامین عاشقانه در متون دینی مانند:
🔸مناجات شعبانیه
🔸زیارت امین الله که فراز اولش زیارت ست، فراز دومش دعا است و فراز سومش فراز عشقی است.
🔸 دعای عرفه سید الشهدا علیه السلام که خیلی عشقی است. انسان احساس میکند خود عشق است که به بیان در آمده، نه این که ابراز عشق برای دیگری باشد.
🔸سوره حمد را می شود به گونه ای خواند که سراسر عاشقانه باشد.
🔸سوره توحید را نیز میتوان به صورت عاشقانه خواند. حتی کل نماز را می شود به صورت عشقی خواند. اگر مواظبت شود تا تعشقات و تعلقات نیاید.
3. خواندن مضامین عاشقانه در اشعار عارفانی همچون حافظ
4. صوت خوش:
گاه صوت خوش و مضامین خوش انسان را به حالت عشقی میکشاند. وصف خدا با صوت خوش بسیار موثر است.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 295.mp3
10.16M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 295 _ 1397.11.6 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 295 (1397.11.6 / شنبه)
روح عمل به سه چیز است:
1. معرفت.
2. صدق و صفا.
3. اخلاص
از راههای تحصیل اخلاص، شش مورد را در جلسات قبل گفتیم. امروز هفتمین راه را بیان میکنیم:
7️⃣ شیوه ملاتیه
ملامتیه کاری میکنند که از چشم دیگران بیفتند. چون دیگر کسی کاری به آنها ندارند و به همین دلیل انجام ریایی عمل برای آنها بیمعنی خواهد بود. ریا کنار میرود و به جایش اخلاص میآید.
⛔️ اما بعضی، این شیوه را خیلی غلیظ میکنند؛ به گونهای که حتی برخی به اسلام یا ایمانشان شک میکنند. 👈 این سبک پذیرفته کسانی که اهل تحقیق و اجتهاد در دین هستند، نیست.
چرا که در شریعت داریم:
- اتقوا مواضع التهم
- مومن عزت دارد و حق ندارد عزتش را از بین ببرد.
از بین بردن عزت، یقینا پذیرفته شدنی نیست. و با ضوابط دینی ناسازگار است.
✅ قرار نیست آن چه دین به عنوان صحنههای اجتماعی برای انسان قایل است، به هم بخورد، به گونهای که دیگران گمان کنند که حتی انسان مومن و مسلمان هم نیست. این شیوه، مردود است.
🔷 شیوه مورد پذیرش ملامتیه:
مثلا انسان نمازش را بسیار عاشقانه میخواند ولی در جایی که دیگران هستند، نمازش را عادی میخواند. این حد از پنهان کردن، خوب است حتی تا جایی که مورد ملامت دیگران قرار بگیرد.
🔸 اگر کسی به گونهای ملامتی باشد که خلاف شرع نیست ولی خلاف مراحل عالی عرفان است؛ یعنی به گونهای عمل کند یا حرف بزند که بسیار عادی جلوه کند، اشکالی ندارد.
🔷 بنده خودم معتقدم هر جا که دین میخواهد و دین در خطر است، باید با خود جنگید، ایستاد، برای خدا کار کرد، در معرض ملامت قرار گرفت و حتی موقعیت خود و خانواده را به خطر انداخت.
✅ در متون دینی تعابیری که دعوت به ملامت بکند نداریم. بله فقط متونی داریم که میگوید: افرادی هستند که هیچ کسی جز خداوند متعال آنها را نمیشناسد.
در دین فقط «لا یخافون فی الله لومة لایم» آمده است.
به هر حال در فضای تاریخ عرفان، یک نسلی به نام ملامتیه مطرح شده است.
🌀 بحث اخلاص و راههای پدید آوردن آن تمام شد. در اینجا به دلایلی _به جهت گستره بحث اخلاص_ بیانی را از حضرت امام ره، به عنوان تتمیم بحث میآوریم.
🔴 تتمه بحث اخلاص:
(بیانی از حضرت امام ره، آداب الصلاة، ص ۱۶۰ _۱۶۵ )
🔻 گزارش متن:
🔸يكى از مهمترین آداب نيّت، «اخلاص» است.
۱. حقيقت اخلاص، تصفيه نمودن عمل از شائبه غير خدا، و صافى نمودن سرّ از رؤيت غير حق تعالى در جميع اعمال ظاهريّه و باطنيّه است.
۲. كمال اخلاص، ترك غير است مطلقا و پا نهادن بر انّيّت است.
۳. بعضى از مراتب اخلاص:
1️⃣ تصفيه عمل از شائبه رضای مخلوق. در مقابل آن، اتيان ریایی عمل است.
2️⃣تصفيه عمل از حصول مقصودهاى دنيوى و مآرب زائله فانيه. مثل، خواندن نماز شب براى توسعه روزى و ديگر مقصدهاى دنيوى.
3️⃣ تصفيه عمل از رسيدن به لذات جسمانيّه. مقابل آن، عبادت اجيران است.
4️⃣ عمل را تصفيه كند از خوف عقاب و عذابها[ى] جسمانى موعود. و مقابل آن، عبادت عبيد است.
5️⃣ تصفيه عمل از رسيدن به سعادات عقليّه و لذّات روحانيّه دائمه ازليّه ابديّه. در مقابل آن، عمل نمودن براى اين مقصد است.
6️⃣ [اینجا چنین می گوید: نکند من به سعادتهای عقلیه نرسم. این خودش یک نحوه شرک است.] و در ازاء اين مرتبه كه مرتبه ششم است تصفيه عمل از خوف عدم وصول به اين لذّات و حرمان از اين سعادات است. در مقابل، عمل براى اين مرتبه از خوف است.
7️⃣ تصفيه عمل از وصول به لذّات جمال الهى و رسيدن به بهجتهاى انوار سبحات غير متناهى كه عبارت از جنّت لقاء، است. اين مرتبه، يعنى جنّت لقاء از مهمّات مقاصد اهل معرفت و اصحاب قلوب است و دست آمال نوع از آن كوتاه است، و اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرّفند و لكن اين كمال مرتبه كمّل اهل اللّه نيست، [یعنی نوعی شرک در آن است.] بلكه از مقامات معمولى سرشار آنها است.
8️⃣ تصفيه عمل از خوف فراق که از كمال مقامات كمّل نيست. بالجمله، تصفيه عمل از اين مرتبه نيز در نزد اهل اللّه لازم است. [که در این صورت در اینجا هنوز تتمه إنّیّت است و باقی مانده است.] و اين كمال خلوص است.
☑️ مرحله بعد از این مراحل از حدود خلوص خارج است و تحت میزان توحید، تجرید و ولایت است.[این مرحله فنای بعد از فنا است. در این مرتبه گویا دیگر وجودی باقی نمانده است. انسان از مرحله مخلِص گذشته و مخلَص شده است.]
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 296.mp3
10.99M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 296 _ 1397.11.7 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 297.mp3
10.66M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 297 _ 1397.11.27 شنبه
☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن
♦️مقدمه
1⃣ مزاج معنوی
🔸 اشاره ای به تأثیرات مزاج مادی و معنوی در یکدیگر
2⃣ اقسام مزاج معنوی
1- بافت اولیه
2- بافت ثانویه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 298.mp3
10.82M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 298 _ 1397.11.28 یکشنبه
☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن
♦️تبیین مزاج اولیه و ثانویه
🔸 نیت صاحب فرزند شدن
💠 توضیحاتی در خصوص تاثیرات متقابل مزاج مادی و معنوی
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
299 جرح و تعدیل اعمال.mp3
10.48M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 299 _ 1397.12.5 یکشنبه
☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن
♦️امور موثر و تشکیل دهنده قلب
▫️تعریف مزاج معنوی
🔸 مقدمه دوم: قدرت تغییر مزاج (مقدمه اول: مزاج معنوی)
💠 بررسی جرح و تعدیل اعمال
♦️بررسی آیات در خصوص جرح و تعدیل اعمال
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 300.mp3
10.56M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 300 _ 1397.12.11 شنبه
☀️جرح و تعدیل اعمال به لحاظ باطن
♦️بررسی آیات در خصوص جرح و تعدیل اعمال
♦️اشاره ای به محو بالکلیه سیئات
🔸 راه های محو بالکلیه
▫️حسنات ایمانی
▫️تقوای ایمانی
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
301 جرح و تعدیل اعمال.mp3
10.34M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 301 _ 1397.12.18 شنبه
☀️ادامه بررسی جرح و تعدیل اعمال
💠راه اصلاح مزاج معنوی
1⃣ حسنات
2⃣ تقوا
3⃣توبه و استغفار
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
302 جرح و تعدیل اعمال.MP3
17.65M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 302 _ 1398.1.17 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat