eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
656 عکس
190 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جلسات تدریس کتاب «روح توحید نفی عبودیت غیر خدا» 🔺 اثر آیت الله العظمی خامنه ای 🔺 18 جلسه https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/923 @ofoqemobin
✳️نگاهی به کتاب المراقبات (اثر عارف بزرگ، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) 🖊 سید محمد هاشمی 💠💠💠💠💠 ✅شجره ی طیبه ی نجف 🔺در کنار مضجع سید الشهداء علیه السلام بزرگمردی به خاک سپرده شده که روزی فضلا و طلاب از شدت سوز و گداز و خوف و مهابت درسش سرگشته و مجنون در کوچه های نجف اشرف انگشت نما می شدند. جوهره ی اخلاق و معنویت و عرفان حوزه های شیعی ده ها سال است که مرهون علم و عمل و روح صعود کرده ی اوست. این مرد بزرگ الهی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است. 🔺از ثمرات نورانی و قدسی حیات این مرد، عارفِ واصلِ رسته ی از دنیا و رسیده ی به محبوب، مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی است. او کسی است که سوغات معنویت سلسله ی نجف را به قم آورد و بساط کیمیاگری روح مومنین را در جوار دختر موسی بن جعفر علیهما السلام بر پا کرد. 🔺او علاوه بر تربیت شاگردانش در زمان حیات، آثار گرانبهایی به یادگار گذاشت تا توفیق شاگردی او تا زمان ما از کسی که همت و عزمی دارد سلب نگردد. آثار اخلاقی او مانند اسرار الصلوه، رساله ی لقاء الله و المراقبات هر کدام ساختار و نظام معنوی انسان و مسیر او را ساخته و روحش را جلا می دهد. در این نوشته تلاش می کنیم به قدر وسع، نگاهی به کتاب المراقبات ایشان بیندازیم. ✅هادی ایام سال 🔺کتاب المراقبات، راهنمای سلوک و مراقبه ی سالانه ی یک مومن است. این کتاب پس از مقدمه، دوازده بخش دارد که به مراقبات و اعمال ماه های دوازده گانه ی قمری می پردازد. می توان گفت مهمترین اعمال هر ماه و مراقبات آن در فصول مختلف این کتاب گنجانده شده است. 🔺 این اثر به شهادت علامه ی طباطبایی در تقریظ ابتدایی کتاب، از بهترین آثاری است که در باب مراقبه و توجه به معنویات نوشته شده است. این کتاب در کنار محتوای بسیار عمیق، متنی ساده، صادق و صمیمی دارد. ✅مربی مشفق 🔺مولف عظیم القدر کتاب در تمامی مراحل در کنار خواننده حضور دارد و در موارد زیادی خود را خطاب قرار می دهد. برای مثال مرحوم میرزا در پاسخ به ملک داعی که طبق روایت نبوی هر شب در ماه رجب ذاکرین و تائبین را ندا می دهد با سوز و گدازی صادقانه از زبان خود می فرماید: « قد انعمت و اکرمت و دعوت الی السعاده العظمی و المحله الکبری فما ابعد محلنا الخسیس و مقامنا الارذل و حالنا الخبیث و مکاننا الاخس من ذکر ربنا ...» 🔺مولف تقریبا در سرتاسر کتاب با ضمیر مخاطب و به طور مستقیم با قلب و دل خواننده سخن می گوید و در تمامی مواقف و مراقبات سال دست مخاطب خود را مانند پدری مهربان می گیرد و خواننده را رها نمی کند. برای مثال در مقدمه ی کتاب، دلسوزانه و البته با انذار خواننده را مخاطب قرار می دهد و میفرماید: 🔹«فتامل فی هذا التوانی لامر الاخره هل هو من ضعف الایمان بها؟ فاحذر ان ینصرم هذا الایمان الضعیف عند شدائد الاهوال، لا سیما عند سکرات الموت، و یختم لک بسوء العاقبه» 🔺و درهمانجا پس از ذکر حدیث قدسی پیرامون شوق و محبت خداوند به بندگانش، می فرماید: 🔹«و ان لم تکن اهلا لهذه الهمه فلامحاله من السعی الجمیل و ترک التضییع و التعطیل بالرفق و المداراه ... و ایاک و ایاک ان تتمحض للغفله فی کل حالاتک» 🔺این صداقت بی نهایت و رفق مشفقانه در زمانه ی ما که بازار مکاره ی معنویت فروشی رونق گرفته، متاعی بی نظیر است. مولف بزرگ این کتاب با وجود تمامی قوت های روحی و توانمندی های معنوی و تمحض دائم در ذکر و فکر و مراقبه، هرگز فخری نمی فروشد و دعوت به خود نمی کند بلکه به تبعیت از اهل بیت علیهم السلام، به مومنین درس تذلل و خشوع در برابر پروردگار می آموزد. چنین عرفان و معنویتی در دنیای مسخ شده ما بی نظیر است. به این فقرات از مناجات ایشان در مراقبات ماه رجب دقت کنید: 🔹« ... و ان لم یدرکنا توفیقک و لم یجد بنا عنایتک فلنا الویل ثم الویل الطویل و العناء العویل نحن الاشقیاء المحرومون و اللئام المعذبون بالعذاب الالیم ... » 🔺مولف در تلاش برای امر هدایت، اسوه ی خود را پیامبر اسلام قرار داده و به معنای واقعی کلمه «حریص علیکم» است. ایشان در کنار ذکر اعمال و ثواب آن، هرگاه احساس می کند خواننده با شنیدن ثوابی عظیم برای عملی به ظاهر کوچک استبعاد خواهد کرد به سرعت دست به تصحیح مبادی معرفتی او می زند و او را از مهلکه ی انکار کلمات اهل بیت علیهم السلام دور می سازد. برای مثال پس از ذکر غسل شب اول ماه مبارک رمضان می فرماید: 🔹« اقول: ولعل بعض الناس یثقل علیه تصدیق امثال هذه الاخبار مما لا طریق للعقول الی حکمها، و وجهه الجهل بخواص الافعال و الحرکات لا سیما فیما لیس یری کثیرا ...» 📌ادامه دارد...👇👇👇👇 @ofoqemobin
ادامه 👆👆👆👆👇👇👇👇 💠💠💠💠💠 ✅تعادل در میزان اعمال 🔺همانگونه که در ابتدا اشاره شد مولف این کتاب، یک مربی بزرگ در انسان سازی است. از همین رو کتاب به گونه ای نوشته شده که عارف و عامی و مبتدئین و سالکین بتوانند از آن بهره ی کامل ببرند. 🔺ایشان دائما به لزوم نشاط در عمل و تنظیم میزان کمیت و کیفیت آن توجه می کند و در عین حال راه را برای ارتقاء باز می گذارد. به همین جهت اگر کسی چند سال با توجه و دقت و همت، مراقبات و اعمال این کتاب را پیگیری کند در هر سال همت و توفیقی در انجام اعمال احساس می کند که در سال قبل وجود نداشته است و به انجام اعمالی نائل می شود که پیش از این به علت کسالت و تنبلی یا غفلت موفق به آن نشده است. 🔺جالب آنکه اگر کسی تمامی اعمال موجود در این کتاب را نیز انجام دهد هنوز مسیر بالاتر رفتن برای او موجود است زیرا بخش عظیمی از کتاب نه به تشریح اعمال بلکه به تصحیح امر قلب و نیات اختصاص دارد. 🔺به طور مشخص مولف در ماه رجب و رمضان پیش از ذکر اعمال به تفصیل به شناخت این دو ماه و نحوه ی مهیا کردن قلب برای ورود به آن می پردازد. همه ی این ویژگی ها نشان می دهد که این کتاب باید در کنار مفاتیح الجنان در خانه ی هر یک از پیروان اهل بیت علیهم السلام موجود باشد. ✅عارف مجتهد 🔺مرحوم میرزا جواد ملکی با استفاده از حوزه ی پررونق درسی نجف مقام بلندی در اجتهاد و دین شناسی دارد. ایشان این قوه ی قدسیه را نه فقط در ابواب مختلف فقهی بلکه در نظام آیات و روایات عرفانی و اخلاقی نیز اعمال کرده است. به همین سبب او در جمع ادله و تعارض احتمالی آن ها و تنظیم برنامه ی مراقبه بر اساس صدها روایت، کاری بزرگ و نو انجام داده است. 🔺مرحوم ملکی با اتکا به همین توان، گاه کلمات سایر بزرگان را نیز بررسی و نقد می کند. برای مثال گرچه شخصیت و کتب ایشان به وضوح تحت تاثیر عارف و فقیه نامی، سید بن طاووس قرار دارد، اما در نقاطی از کتاب حتی کلمات سید در کتاب اقبال را نیز مورد بررسی و مداقه قرار می دهد. 🔺این تبحر و دقت ایشان را می توان در بخش های ابتدایی رساله ی لقاء الله نیز به وضوح مشاهده کرد. ایشان در مراقبات ماه ذی حجه نیز با همین رویکرد بین روایاتی که برخی ایام ذی حجه را از رمضان بالاتر می داند و روایات فضل ماه مبارک جمع می کند. از این رو در هنگام مطالعه و استفاده از کتاب المراقبات می توان اطمینان داشت که این تحفه ی ارزشمند معنوی نه از ذهنی لغزان و پر استحسان بلکه از ضمیری دقیق و مجتهد عبور کرده است و تمام ابعاد سندی و دلالی منابع آن با همان سنجه های سنتی محکم اصولی و فقهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. 🔺همین رهارود نشانه ی دیگری است برای کسانی که همواره وجود معارف بلند الهی در آیات و روایات را به امور محسوس مادی یا به قول خود مرحوم ملکی در رساله ی لقاء الله به سیب و گلابی بهشت تقلیل داده اند و از طرف دیگر بینه ی محکمی است برای کسانی که سلوک و وصول را از مسیر شرع بر نمی تابند و سه گانه ی متباین حقیقت و شریعت و طریقت را فریاد می کنند. ✅سلوک در سلک اهل بیت علهیم السلام 🔺مولف کتاب، سوز و گداز و توسلی عاشقانه به اهل بیت علیهم اسلام دارد. ایشان در تمامی ایام و ماه های بزرگ اختتام و نتیجه گیری انسان را منوط به توسل به اولیاء طاهرین می کند. 🔺اندوه متراکم مولف در ابتدای مراقبات ماه محرم و شوق عاشقانه او نسبت به ولی عصر در مراقبات ابتدای ماه شوال و عید فطر شاهد صادقی بر محبت و اندکاک شخصیت او در حقیقت معصومین است. 📝آنچه نوشته شد در برابر عظمت مولف این کتاب حتی «هیچ» نیست. کتاب المراقبات ابعاد بسیار دیگری دارد که توضیح آن فراتر از توان این قلم است. آنچه نگاشته شد تنها طرحی اولیه برای آشنایی خوانندگان است. امید که موثر افتد و با فرا رسیدن ماه رجب، جمع بیشتری به این اثر رو آورند و ما را از دعا فراموش نکنند. 🔰سید محمد هاشمی 10خرداد97 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
⭕️ پست زیر مجموعه جلساتی است که به مرور زمان در کانال قرار گرفته است. برخی فایلها به علت مشکلات ایتا از بین رفته بود و برخی دوستان مکرر برای اصلاح پیام می دادند. متاسفانه فرصتی تا الان برای این کار نبود. در پست بعد لینک مطالب و برخی فایل های اصلاح شده وجود دارد. از اینکه برخی دوستان به علت تاخیر، احیانا معطل شدند یا پیام های زیادی به علت کمبود وقت، پاسخ داده نمی شود عذرخواهی می کنم. تقبل الله اعمالکم 👇
🔰 دروس حوزوی: آشنایی با منطق (شهید مطهری): zaya.io/4ksc1 منطق مرحوم مظفر (از ابتدا تا صناعات خمس): zaya.io/qs1ip منطق مرحوم مظفر (صناعات خمس): https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/2107 الموجز فی اصول الفقه: https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3500 اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۱: zaya.io/nuz6n اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۲: https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/1987 لمعه (ارث، قصاص، دیات): zaya.io/2d3eo رسائل (قطع و ظن): zaya.io/2l0kt رسائل (تعادل و تراجیح): https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3779 الفائق فی اصول الفقه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/943 بدایه الحکمه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/726 نهایه الحکمه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/866 🔰 جلسات دیگر: تفسیر شریف المیزان: https://eitaa.com/Ofoqemobin/1664 روح توحید نفی عبودیت غیر خدا: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/923 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: zaya.io/6bnvt غرب شناسی: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/827 تاریخ تطور فقه و اصول شیعه: zaya.io/v8gv6 توحید استدلالی: zaya.io/dftzh ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی: zaya.io/kny89 تاریخ تحولات فرهنگی غرب: https://eitaa.com/Ofoqemobin/1518 🔰 آثار شهید مطهری: نظام فکری شهید مطهری: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803 آشنایی با قرآن: zaya.io/85f2p انسان و ایمان: zaya.io/3ez9w جهان بینی توحیدی: zaya.io/e2ci5 وحی و نبوت: zaya.io/ebqbw جامعه و تاریخ : zaya.io/px1ja
🔺 امتداد حکمت 🔰 امتداد حکمت از مسائل مهم مورد بحث در سالهای اخیر است. برخی منتقدان معتقدند فلسفه اسلامی پس از فارابی دچار موت شد و تمامی ظرفیتهای اجتماعی خود را از دست داد و در نهایت صدرا با امتزاج فلسفه و عرفان انحطاط اندیشه را در تمدن اسلامی، موجب شد و به همین دلیل نباید امیدی به امتداد اجتماعی حکمت متعالیه داشت. دو کتاب «جهان های اجتماعی» و «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» از جمله تلاشها برای اثبات امکان و وقوع امتداد فلسفه و حکمت خصوصا با قرائت صدرایی آن - پس از آثار علامه طباطبایی و شاگردان ایشان - است. میزان توفیق این دو اثر که توسط طبقه متاخر حکمای اسلامی نوشته شده آزمون مهمی در میزان کامیابی امتداد حکمت است. ان شاء الله در آینده درباره هر دو اثر نکاتی ارائه خواهیم کرد. @ofoqemobin
☀️ ، محصول کیاست و هنر در دوران خفقان و تقیه 🔸 یکی از آثار ارزشمند سید جلیل القدر، عالم کم نظیر تاریخِ تشیع، علی بن موسی بن جعفر حسنیِ حسینی، کتاب الطرائف است. 🔸 ایشان در کتاب شریف کشف المحجه بارها به «الطرائف» اشاره می کند. در یکی از موارد سید بن طاووس خطاب به پسر خود درباره این کتاب می فرماید: «و لقد كشفت في كتاب الطرائف عن معرفة جدك محمد «ص» بما جرت عليه حال أمته بعد انتقاله. و قد ذكرت لك في كتاب الطرائف من اقدامهم في حياة جدك محمد «ص» على المعارضة له في فعاله و مقاله» (ص 115) 🔸 ایشان در این کتاب به صورت خیالی و داستان گونه نقش کافری ذمی را به خود گرفته که به تازگی به اسلام روی آورده است و اکنون می خواهد قرائت درست و کامل از اسلام را از میان فرق و مذاهب مختلف کشف کند. این شیوه جالب که کمتر در میان علمای بزرگ خصوصا علمای متقدم مورد انتظار است به این اثر جذابیت دو چندانی در میان آثار کلامی بخشیده است. سید بن طاووس در هیچ جای کتاب نام واقعی خود را آشکار نمی کند و خود را «عبدالمحمود بن داوود» می خواند ایشان این کتاب را اینگونه آغاز می کند: «و بعد فإني رجل من أهل الذمة و لي بذلك على أهل الإسلام ثبوت حرمة فيجب أن لا يعجلوا بذمي على ما أسطره بل يتفكروا في حقيقة ما أذكره فرب ملوم منا لا ذنب له.» 🔸 مولف در ادامه با ابطال پیروی از مذاهب اربعه از مذهب شیعه سراغ می گیرد و پس از آن با استفاده از منابع اهل سنت به اثبات حقانیت و فضائل اهل بیت علیهم السلام و انتقاد به مخالفان ایشان می پردازد. گرچه فهم این که مولف کتاب یک شیعه است، چندان دشوار نیست ولی سبک نگارش کتاب و رفت و برگشت ها و ساختار استدلالی آن ذهن مخاطب غیر شیعه را به شدت درگیر می کند و او را نسبت به بسیاری از اتهاماتی که به شیعه وارد است حداقل مشکوک کرده و حتی به مرحله انکار می رساند. 🔸 ایشان همچنین در ص 237 از جلد اول کتاب به ماجرای احراق خانه حضرت زهراء (س) از طریق منابع اهل سنت اشاره می کند. 🔸 این کتاب در اوج دوران علیه شیعه نوشته شده و با زیرکی و دقت و البته هنرمندی مکتب اهل بیت را معرفی کرده است. ای کاش ذوق و تلاش علمای متقدم ما مستدام بماند ... نثار روح سید جلیل القدر حمد و صلوات ... 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔰 فیلسوف مشهور آمریکایی که دغدغه اصلی اش حوزه اخلاق و سیاست و از منتقدان لیبرالیسم معاصر است کتابی دارد با عنوان «آنچه با پول نمی توان خرید». 🔸 این کتاب توصیفی است از وضعیت بشر در دوران معاصر و تاثیری که بازار و اندیشه ی مبتنی بر «قابلِ خرید و فروش بودنِ همه چیز» بر سر انسان آورده است. 🔸 او با بررسی های میدانی متعدد و شواهد قریب به بدیهی نشان می دهد که واگذار کردن تمامی روابط انسانی به بازار (Market) از نظر اخلاقی انسان را از وجوه انسانی اش تهی می کند. او با اشاره به حدود اخلاقی بازار تلاش دارد تصویری از حریم غیر قابل فروشِ انسانی ارائه کند. نکته جالب این است که او با نقد لیبرالیسم لزوما به سوسیالیسم سقوط نمی کند و راه حل دیگری در ذهن دارد که این خود، برای ما قابل تامل است. 🔸 این کتاب برای طلاب از جهات دیگری ارزشمند است. بسیاری از مثالهای کتاب وجوه فقهی و فلسفی بسیار پررنگی دارند. آشنایی درست و دست اول با دنیای مبتنی بر بازار، مواجهه فقهی و فلسفی ما را نیز از صورتِ نه چندان عمیق کنونی خارج می کند. پ.ن: ترجمه کتاب بسیار عالیست. @ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
#پیشنهاد_مطالعه 🔰 #مایکل_سندل فیلسوف مشهور آمریکایی که دغدغه اصلی اش حوزه اخلاق و سیاست و از منتقدا
📕 خوب است کسانی که تصور می کنند اقتصاد امروز دنیا بر اساس یک روال مشخص عقلایی حرکت می کند، این کتاب را بخوانند و ببینند چگونه پیش فرض های متافیزیکی و انگاره های اخلاقیِ مدرن بر تمام هویت اقتصاد و هر کنش انسانی و ساحت علمی دیگری چنبره زده و اساسا چیزی به نام سیره خالص عقلایی باقی نگذاشته است. 🔸 یکی از مشکلات اساسی ما این است که هرگز ساحت اندیشه غرب و تاثیر آن بر زندگی خود را به درستی نشناختیم. @ofoqemobin
هدایت شده از فتح فردا
🔸برنامه دوره تراژدی غرب ▫️ تراژدی دوم: انسان تاریخی انضمامی ▫️ مهمان: استاد سید محمد هاشمی ▫️ میزبان: رسانه آکام توحید 🔸 دوشنبه ۱۴فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۲ 🌀«آکام توحید» پویشی برای ترسیم طرح کلی اندیشه اسلامی 🌐 @akam_tohid
☀️ اختتامیه کتاب اقبال و نکات مهمی از 🔺مرحوم سید بن طاووس کتاب شریف اقبال را با ماه رمضان آغاز می کند و با ماه شعبان به پایان می رساند. ایشان در پایان تالیف کتاب، برخی مزایای کتاب شریف اقبال را ذکر می کند و توضیح می دهد که چرا با وجود کتب ارزشمندی مانند مصباح المتهجد باز هم کتاب اقبال را نگاشته و این کتاب چه مزایا و تفاوت هایی دارد. سید بن طاووس بی شک از بزرگترین علمای تاریخ شیعه است که به نظر می رسد آثار پر رمز و راز او هنوز به درستی بازخوانی نشده است. عبارات سید: 🔸 و هذا آخر ما اقتضاه حكم الامتثال لمراسم الموفّق لنا و مالك العناية بنا في ذكر الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرّة واحدة كلّ سنة في هذا المجلّد، من الفضل المجدّد و الثواب المخلّد.و عسى ان يقول بعض أهل الكسالة و الجاهلين بمعرفة مالك الجلالة و حقوق صاحب الرسالة و المحجوبين عن علم ما بين أيدي العباد من أحوال الخاتمة و أهوال المعاد انّ في أيديهم المصباح و غيره من المصنفات ما ليس عندهم نشاط للرغبة إليه، فأي حاجة كانت إلى زيادة عليه.فأقول: ان الذي أودعناه كتابنا هذا ما هو مجرّد زيادات و عبادات، و لا كان المقصود جمع صلوات و دعوات، و انّما ضمنّاه ما لم يعرف فيما وقفنا عليه المخالف و المؤالف مثل الذي هدانا اللّه جلّ جلاله بتصنيفه إليه من كيفية معاملات اللّه جل جلاله بالإخلاص في‌ عبادته، و من عيوب الأعمال التي تفسد العمل و تخرجه من طاعة اللّه جل جلاله إلى معصيته، و من ترتيب الأبواب و الفصول على وصف غريب في المأمول و المقبول، و من ذكر أسانيد لبعض ما يستغرب من الروايات، و من فضائل كانت مستورة للعبادات، و من تعظيم اللّه جلّ جلاله تعظيما يستصغر معه عمل كلّ عامل، و من تعظيم لرسوله صلوات اللّه عليه و آله يعرف به قدر حقّه الكامل و من تعظيم لنوّابه صلوات اللّه عليهم بما لم نجد مثله مجتمعا في كتب الأواخر و الأوائل، و إذا وقفت على ما اشتمل عليه، وجدت تحقيق ما أشرنا إليه. 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 367 ☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ... @ofoqemobin
عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۷۱ 🔰 قَالَ الرضاء علیه السلام عن آبائه عن رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : رَجَبٌ شَهْرُ اَللَّهِ اَلْأَصَمُّ يَصُبُّ اَللَّهُ فِيهِ اَلرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِهِ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَنْشَعِبُ فِيهِ اَلْخَيْرَاتُ وَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ اَلْمَرَدَةُ مِنَ اَلشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ سَبْعِينَ أَلْفاً فَإِذَا كَانَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ غَفَرَ اَللَّهُ بِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ اَلْيَوْمِ إِلاَّ رَجُلاً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلاَءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا . 🔰 امام رضا علیه السلام از آباء طاهرینش نقل میکند که رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود: ماه رجب شهر اللّٰه الاصب است و آن را اصب گويند از اين جهت كه رحمت خدا در اين ماه بر بندگان ميريزد و در ماه شعبان خيرات منشعب و پراكنده شود و شيوع يابد.و در روز اول ماه مبارك رمضان لشكرهاى شياطين در غل و زنجير شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارك رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بيامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزيده است بيامرزد بغير آن مردى كه ميان او و برادر دينى او عداوتى باشد پس بفرمايد بفرشتگان او را مهلت دهيد تا اصلاح كند. 📣 بر اساس این روایت عداوت میان مومنان مانع برکات شب قدر است لذا در این شب همه مومنین و بنده را حلال بفرمایید... @ofoqemobin
🔸 متن زیارت سید الشهداء (ع) در شب قدر: (به نیابت از امام و شهدا و شهید حاج قاسم بخوانیم): چون نزد قبر آن حضرت ایستادی، روی خود را به جانب آن حضرت کن و قبله را میان دو کتف خود قرار ده و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فيْ جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِيِّ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ . أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. آنگاه خود را به قبر بچسبان و صورت خویش را بر آن گذار، سپس به جانب سر مقدس رفته و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ وَسَمائِهِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِكَ الطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. پس خود را به قبر مبارک بچسبان و آن را ببوس و صورت خود را بر آن بگذار و به جانب سر مبارک بازگرد، آنگاه دو رکعت نماز زیارت بجای آر و بعد از آن به هر اندازه‌ای که توانستی نماز بخوان، پس از آن به سمت پایین پا برو و علی بن الحسین(علیه‌السلام) را زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَكَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ. به آنچه می‌خواهی دعا کن، سپس شهدا را درحالی‌که میل کنی از سمت پا به طرف قبله، زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِيقُونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَداءُ الصَّابِرُونَ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جاهَدْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِ اللّٰهِ ، وَنَصَحْتُمْ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ حَتَّىٰ أَتَاكُمُ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ ، فَجَزاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزاءِ الْمُحْسِنِينَ ، وَجَمَعَ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي مَحَلِّ النَّعِيمِ. پس به زیارت قمر بنی‌هاشم می‌روی، همین که آنجا رسیدی و نزد آن جناب ایستادی بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ جاهَدْتَ وَ نَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَأَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.
هدایت شده از المرسلات
عظمت حضرت زهراء و شب قدر.mp3
19.04M
🌀| حقیقت شب قدر و ارتباط آن با حضرت زهراء سلام الله علیها 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و بسیار قابل توجهی را توضیح میدهند. 📌تاریخ جلسه: 11/11/98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
☝️ توصیه جدی استماع این جلسه
🔰 نماز مهم شب آخر ماه مبارک برای غفران، قبولی ماه رمضان از او و بخشش گناهان ولو ۷۰ سال اهل گناهانی باشد که از گناهان همه بزرگتر است: ✅ به نقل از اقبال الاعمال سید بن طاووس به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله: 🔺 ۱۰ رکعت (۵ نماز دو رکعتی) در هر رکعت: ۱ حمد و ۱۰ توحید در هر سجده و رکوع : ۱۰ بار تسبیحات اربعه پس از پایان نماز: هزار بار «استغفرالله» و سپس سجده با این ذکر:« يا حَيُّ يا قَيُّومُ، يا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ، يا رَحْمانَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يا إِلهَ الْأَوَّلِينَ وَ الآخِرِينَ، اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنا وَ صِيامَنا وَ قِيامَنا.» اقبال الاعمال ج۱ ص ۴۱۸
در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان توفیق داشتیم بحثهایی با عنوان هدف و مسیر طلبگی در جمع برخی طلاب داشته باشیم. احیانا این جلسات برای طلابی که هنوز در این حوزه سوالات جدی دارند به کار آید. در این جلسات به هدف طلبگی و لوازم آن و اجمالی از مسیر رسیدن به آن پرداخته شده است @ofoqemobin 👇👇👇
1. هدف طلبگی.mp3
9.86M
چشم اندازی برای هدف طلبگی؛ اقامه دین @ofoqemobin
3. هدف طلبگی.mp3
10.08M
بازگشت عالمانه به تراث شیعی لازمه اقامه دین @ofoqemobin
4. هدف طلبگی.mp3
8.46M
اسلام شناسی و نسبت اجتهاد و تبلیغ @ofoqemobin
🔰 كلمة بها تجمع بين ظهوره سبحانه و خفائه‏ 🔺 هستى او پيداتر از همه هستى ‏هاست، زيرا كه او به خود پيداست، و پيدايى ساير هستى‏ها بدوست؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». همه اشيا بى هستى او عدم محض است، و مبدأ ادراك همه هستى راست هم از جانب مدرِك و هم از جانب مدرَك، و هر چه را ادراك كنى اوّل هستى مدرَك شود و اگر چه از ادراك اين ادراك غافل باشى و از غايت ظهور مخفى ماند همه عالم به نور اوست پيدا كجا او گردد از عالم هويدا زهى نادان كه او خورشيد تابان به نور شمع جويد در بيابان 🔺ادراك مبصر بى واسطه نور ديگر چون شعاع صورت نبندد، با آن كه شعاع از غايت ظهور در آن حالت غير مرئى مى‏نمايد، تا طايفه‏اى انكار آن مى‏كنند، نورى كه واسطه ادراك شعاع بود بر آن قياس بايد كرد؛ «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» 🖊 ملا محسن فیض کاشانی 📕 مجموعه رسائل ملا محسن فیض، اللئالى، ج-3 ص 12 @ofoqemobin