eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
584 عکس
141 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تقریری ویرانگر از رابطه علم و دین 🔸 استاد شهید مطهری در کتاب «مقالات فلسفی» ضمن توضیحی از نحوه نگاه اسلام و حکمت اسلامی به حیات انسان، به نکته بسیار مهمی در الهیات یهودی اشاره می کند. 🔸 به اعتقاد ایشان یکی از اشکالات اساسی الهیات یهود رفتن به سمت آفرینش برای اثبات وجود خداوند است. در این نگاه خدا را در جایی می توان یافت که دیگر هیچ توجیه تجربی و علمی ممکن نباشد و کاری از دست علم بر نمی آید. در این نگاه خدا را باید در مجهولات یافت نه در معلومات. به نظر ایشان برخی متلکمان اسلامی نیز از این نگاه متاثر شدند. 🔸 این نکته بر مساله حیات نیز تطبیق دارد. بر اساس همین نگاه زمانی که برخی علمای علوم تجربی شواهدی از تدریجی نوع انسانی یافتند (گرچه هنوز نتوانسته اند این فرضیه را ثابت کنند) و توضیحی برای پیچیدگی های وجودی انسان بیابند، همین امر دستاویزی برای انکار وجود خدا شد. جالب این که تا امروز یکی از ادله مهم ها در انکار وجود خداوند مساله تکامل انواع است. 🔸به نظر ایشان اساسا منطق از ابتدا این نبوده است و داستان خلقت انسان در قرآن نیز به صدد اثبات وجود خداوند نیست بلکه قرآن همین اتفاقات عادی روزمره مشهود انسان را که توضیح علمی نیز دارد شاهدی بر وجود قدرت لایتناهی می گیرد. 🔸این دقت استاد شهید حقیقتا کم نظیر و بسیار راهگشاست. این می تواند به کلی نسبت میان علم (تجربی) و دین را بازتعریف کند. 🔸جالب این که همین نگاه الهیاتی که میان مسیحیان نیز پر رونق بود، بعدها بزرگترین ضعف را در برابر پیشرفت های تجربی نشان داد. 🔸برای مثال با توضیح اساسی خود از رابطه مکانیکی در عالم، و تبیین علت حرکت و رابطه جرم و شتاب و نیرو، عملا در آن زمان توانست توضیح بسیار جدی و قابل قبولی برای تمامی حوادث مشهود عالم دست و پا کند. همین نگاه نیوتونی از عوامل بسیار مهم برای بیرون راندن خداوند از عرصه تمام هویت های جدید علمی بشر شد، زیرا خدای آن الهیات باید در مجهولات جستجو می شد ولی با توضیح مکانیک نیوتونی دیگر (حداقل به زعم دانشمندان آن زمان) مجهولی در عملیات عالم وجود نداشت که توضیح آن به خدا نیاز داشته باشد. لذا باز هم خدا در نهایت، محرک و ایجاد کننده اولین ماده در عالم محسوب می شد که دیگر کاری به آن ندارد. (نظریه خدای ساعت ساز) از عوامل مهم شکل گیری ایده های پیرامون عالم همین نگاه نیوتونی بود. 🔸 این رویکرد در دوران معاصر ما نیز دو نتیجه بسیار دردناک برای دین و الهیات داشت: 1- ادعای گسترده برخی فیلسوفان مانند و مبنی بر اینکه دین اساسا محصول جهل و ترس است، و هر جا علم بتواند ورود کند و پرده از دلیل حوادث بردارد دیگر خبری از خدا و الهیات و عوالم غیر مادی نمی ماند. ادعایی که متاسفانه در بسیاری از مجامع علمی مقبول افتاد ... 2- تلاش برخی علمای علوم تجربی برای توضیح پیدایش اولیه ماده و زدن آخرین میخ بر بی رمق الهیات در غرب. در این مسیر برخی فیزیکدانان مانند تلاش کردند بر اساس فیزیک کوانتوم و نظریه کرم چاله ها تئوری و توضیح جدیدی برای پیدایش اولیه عالم ارائه کنند که بر اساس آخرین مجهول نیز برای بشر معلوم شود و دیگر جایی برای خدایی که باید آن را در مجهولات جستجو کرد باقی نماند. (گرچه این نظریه نیز فراتر از فرضیه نیست و در جای خود آن را نقد کرده ایم) 🔸 رویکردی که استاد شهید در این اثر و سایر آثار خود برگزیده است به طور کلی صورت مساله دین و علم را عوض می کند و مجالی برای این انتقادات جدید بر دین باقی نمی گذارد. به نظر ایشان راه حل درست تقریر این مساله معلوم کردن قلمرو علم در حریم اندیشه فلسفی و بازگشت به اندیشه توحیدی قرآن است ... 🔸 حقیقتا مطهری هنوز تکرار نشده است ... @ofoqemobin
هدایت شده از دارالکتاب
☣ماه امام رضا (ع) ✅ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج (سلام‌الله‌علیه) هم هست که ولی‌نعمت همه - بخصوص ما ایرانی‌ها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان ان‌شاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و ان‌شاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم. 📚 بیانات رهبری 93.06.13 @almoraghebaat
🕌 خوش به حال زوار و خادمان حقیقی حضرت علی بن موسی الرضا سلام الله علیه ⭐️ اللهم ارزقنا زیارته و شفاعته ...
🔰 به نظر می آید راه تولید گفتمان تعاملی و ایجاد مسیری برای گفتگوی جدی و غیر نمایشی بین پایگاه یعنی حوزه و پایگاه یعنی دانشگاه بعد از شهید باریک تر و حتی بسته شده است. مطهری علاوه بر علم و مطالعه، تلاش زیادی برای فهم متقابل داشت. امروز این تلاش مفقود است. برخی حتی تصور می کنند چنین گفتگویی لازم نیست، مجموعه موسسات و دانشگاه های حوزوی - دانشگاهی نیز در این امر مهم مستمرا ناکام اند، شعار وحدت حوزه و دانشگاه هم راکدترین دوران خود را می گذراند و حضور روحانیون در دانشگاه ها نیز دردی دوا نکرده است. در غیاب این گفتگوی جدی راه برای مشروعیت هر اندیشه ی غیر همسو با آنچه برایش تلاش می کرد باز می شود ... ادامه راه مطهری فقط توحید و نبوت و جهان بینی خواندن و درس دادن نیست ... باید راه گشود، این تلاش هزینه جدی دارد و با عافیت طلبی نمی سازد ... مطهری را متاسفانه روزانه به مباحثات سطح پایین و سیرهای مطالعاتی کم خاصیت و ابزاری برای رفع «شبهه»! تقلیل می دهیم ... و این جای تاسف و تامل دارد. 🖌 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 ۹ تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه هشتم: - بررسی لزوم نبوت - تفاوت ادراک وحیانی و عقلانی ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
🔰 آیا مشکل ما با غرب، پذیرش اصل وجود خداست؟ 🔺 جالب است که بسیاری از فلاسفه مهم دوران و دوران نه تنها منکر وجود خدا نبوده اند بلکه گاهی تلاش های جدی برای اثبات وجود واجب داشته اند: 🔺 دکارت که فصل تاریخی فلسفه جدید در برابر فلسفه کلاسیک است، در تاملات فلسفی خود و سیر آن برای وجود خدا نیز برهان می آورد. 🔺 کانت که هنوز حاکمیت معرفتی جدی در اندیشه مدرن دارد، با اینکه متافیزیک را فراتر از لفظ نمی داند برای اثبات وجود خدا استدلال جالبی دارد 🔺 بارکلی فیلسوف تجربه گرای انگلیسی که داستان جالبی دارد و اساسا یکی از دلایلی که او جوهر جسمانی و ماده را منکر شد لزوم پذیرش وجود خدا نزد او بود. 🔺 اسپینوزا فیلسوف راسیونالیست که حتی می گویند به نوعی وحدت وجود (که طبیعتا با آنچه عرفا می گویند یکی نیست) قائل بود. 🔺 البته در مقابل هیوم و راسل و بنتام انگلیسی و جمع زیادی از فلاسفه فرانسوی (از کُنت تا سارتر) اساسا منکر وجود خدا یا حداکثر آگنوستیک هستند و به هیچ وجه الهیات دینی را برنمی تابند. 🔺 اما مساله این است که گوهر دنیای مدرن اساسا نیازی به رد متافیزیکی وجود خدا ندارد بلکه توحیدی که این اندیشه رد می کند، و است. آنچه در ساحت جدید عالم رخ داده است پرتاب شدن اندیشه و مفهوم «خدا» به گوشه ای بیرون از عالم است حال این مفهوم در آن گوشه وجود داشته باشد یا نه اهمیتی ندارد. این باعث می شود تمام فلاسفه پیش گفته علیرغم اختلافات عمیق الهیاتی وحدت نظر بسیار گسترده ای در پذیرش مفهوم «اومانیسم» و « انسان محوری» داشته باشند و تمام ساختار علوم جدید را بر همین مفهوم بنا کنند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔰 ۱۸ تیرماه سالروز ارتحال فقیه و عارف بزرگوار مرحوم علامه سید محمد حسین است. ایشان علاوه بر تالیفات و آثار بسیار، پرده از وجوه معنوی دو شخصیت بزرگ عرفان شیعی یعنی مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم سید هاشم حداد برداشتند و بخش هایی از معارف سلوکی سلسله شریفه عرفانی نجف را مخصوصا به واسطه دو کتاب مهمشان یعنی مهر تابان و روح مجرد به همگان معرفی نمودند. 🔺 استاد بزرگوار ما همیشه می فرمودند که تلاش خستگی ناپذیر ایشان برای حرکت در مسیر معرفت، از قم تا نجف و از نجف تا تهران و مشهد که همراه با سختی ها و محرومیت ها و شماتت ها و ریاضات بوده است الگوی کسانی است که حقیقتا به دنبال راه خدا هستند. 🔺ایشان پس از انقلاب هم تلاشی جدی برای نظریه پردازی پیرامون ماهیت حکومت اسلامی داشتند که آن تلاش ها به صورت کتاب نیز منتشر شده است. پیام رهبر انقلاب در ارتحال ایشان: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693 حمد و توحیدی نثار این وجود نورانی ... @ofoqemobin
مجموعه 4 جلدی «ولایت فقیه در حکومت اسلام» که از مباحث آیت الله طهرانی به دست آمده است. مطلبی در Khamenei.ir پیرامون نگاه ایشان به مساله حاکمیت اسلامی و ولایت فقیه: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931 @ofoqemobin
🔰 ادامه ماجرای تناقضات ما در ایام کرونا ... 🔺 وقتی حتی برای استفاده از این وسیله هم منتظر نظر آقا بودیم باید بدانیم که با دست خود خاک بر صورت دین می پاشیم ... ⭕️ یادداشت هایی به همین مناسبت: https://eitaa.com/Ofoqemobin/281 @ofoqemobin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل جلسه (آنلاین) «انسان در اسلام» 🔹 11 تیر ۱۳۹۹ ✅ موضوع جلسه نهم: - مساله حفاظت از هدایت الهی و عصمت انبیاء - بررسی معقولیت عصمت انسان از خطا و اشتباه ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا 🕌 برگزارکننده: مجموعه FNC دوبلین - ایرلند 🔰 این جلسات فصل سوم از جلسات مقدمه ای بر اسلام شناسی است. @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💠اگر کسی بخواهد وارد در بحث پیرامون اندیشه های امام و علامه بشود، لازم است که بر اندیشه و آثار ایشان مسلط باشد. 🔰استاد علی فرحانی @fater290