🔺 دین نمی خواهد، قدری #شرف کافی است تا در برابر عظمت این مردان بزرگ تعظیم کنیم. این جوانان از جان گذشته از همین #خاک سر برآوردند، در غربت در برابر #خشن ترین دشمنان این ملت جنگیدند و جان و سَر دادند. نه چیزی خواستند و نه اعتراضی کردند و نه خانواده خود را پس از شهادت در ناز و نعمت دیدند و در نهایت نیز در همین #خاک آرمیدند. آیا حتی دوستی #وطن غیر از این معنایی دارد؟
🔺کسی که تمام زیبایی زندگی این جوانان را دیده باشد و ذره ای از #توانش را، #هنر ش را، #صدایش را خرج این بزرگمردان نکرده باشد چه جایگاهی برای ما دارد؟
🔺 عجب از انقلابی هایی که همواره تئوری #هنر_برای_هنر را نقد می کنند و امروز با تفکیک #هنر از #جهت_هنر تسلیت می پراکنند!
#خان_طومان
@ofoqemobin
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
📣 کانال محفل علوم انسانی «المرسلات»
🔸این کانال با توجه به دغدغه های موجود جامعه علمی کشور و توصیه های مقام معظم رهبری نسبت به نقش حوزه های علمیه و اسلام شناسان در بازخوانی و بازتولید علوم انسانی اسلامی و بومی تأسیس شده است.
🔸پیروی فعالیت های پیشین کانال #المرسلات و هیئت تحریریه آن در زمینه علوم انسانی، این محفل با همکاری شما به صورت متمرکز در این موضوع به تولید و انتشار محتوا می پردازد.
🔸اهداف کانال:
▪️توجه طلاب و محصلین علوم اسلامی به سرفصل های علوم انسانی
▪️رصد و بازخوانی جریان های فکری علوم انسانی موجود در حوزه و دانشگاه
▪️باز خوانی و امتداد مبانی اعلام اربعه امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(دام ظله)، علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری(ره) در علوم انسانی
▪️بررسی الگوهای تولید علوم انسانی اسلامی و بومی در متفکرین معاصر
▪️آشنایی با دیدگاه متفکرین و متخصصین در گرایش های مختلف علوم انسانی
▪️و ...
✅ با ما همراه باشید....
🔅محفلی علمی و ترویجی درباره ابعاد مختلف علوم انسانی اسلامی را در این کانال پیگیری کنید.
#گفتگو
#یادداشت
#معرفی_کتاب
#جریان_شناسی
#نقد_و_بررسی
#روش_شناسی
#تاریخ_تمدن
#فلسفه_غرب
و ...
🔥 @ensani_almorsalaat
افق مبین||سید محمد هاشمی
📣 کانال محفل علوم انسانی «المرسلات» 🔸این کانال با توجه به دغدغه های موجود جامعه علمی کشور و توصیه ه
بزرگواران پیشنهاد میکنم در این کانال عضو شوید.
هدایت شده از المرسلات
♨️ امام خمینی و علامه طباطبایی غرض اصلی از خلقت و بعثت را با حفظ و اجرای دیگر مراتب احکام اسلامی با جرات اظهار کردند.
🔰 آیت الله سعادت پرور
💠 از مجموع آيات و احاديث و دعاها استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت و بعثت انبياء عليهم السلام غير از آن چيزى است كه عموم مردم تصوّر كرده و مىكنند و اعتقاد خود را بر آن استوار نمودهاند و هر يك ديگرى را آماج تهمتهاى خود قرار داده و مى گويد: وى خلاف حق را فهميده؛ لذا بزرگان اهل كمال و كسانى كه اين گونه مطالب را دريافتهاند از بيم تازيانۀ تكفير و يا عدم پذيرش كوته فكران، جرأت اظهار نداشته و بعضاً آن را در لفّافۀ شعر و يا كلام پيچيده اى بيان كردهاند.
💠 به هر حال از طايفۀ جليلۀ علماء در عصر حاضر دو شخصيّت بزرگوار توانستهاند اين مقصد را(با حفظ و اجراى ديگر مراتب احكام اسلامى) با جرأت اظهار كنند و در گفتار و نوشتار خود به شرح آن پرداخته و زمينه را براى ديگران در بازگو كردن حقايق فراهم نمايند:
✅ يكى استاد بزرگ و مرجع عظيم الشأن شيعه و رهبر مسلمانان جهان آية اللّه العظمى جامع معقول و منقول صاحب كمالات نفسانى عارف باللّه روح اللّه الموسوى الخمينى(أدامَ اللّهُ شَوْكَتَهُ) مىباشد زبان نويسنده از بيان عظمت نفس و جامعيّت ايشان قاصر مى باشد و چنانكه شخصيت اين عزيز عالم اسلام تاكنون در بين شخصيّتهاى اسلامى و علما بىنظير بوده است بعيد به نظر مى رسد كه جامعه اسلامى در آينده نيز همانند ايشان را به خود ببيند، اَدٰامَ اللّٰهُ ظِلَّهُ الشَّريفَ عَلىٰ رُؤُوسِ المُسْلِمينَ. آمينَ، رَبَّ العالَمينَ!.
✅ و ديگرى استاد بزرگ علمى و عملى در معارف اسلامى،و مفسّر و فيلسوف عظيم الشأن حضرت علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبائى مى باشد كه الحق حقّ بزرگى به گردن فرزندان حوزههاى علميّه بالأخصّ حوزۀ علميۀ قم بلكه شيعه بلكه عالَم اسلام دارد؛ زيرا معارف اسلامى را از طريق كتاب و سنّت و علم و عمل در گفتار و رفتار و تأليفاتش آموخت؛ به گونه اى كه مى توان گفت بعد از وى علمايى كه مىخواهند اسلام را بشناسند از وى مستغنى نيستند. رَحْمَةُ اللّهِ وَ رِضْوانُ اللّهِ تَعالى عَلَيْهِ..
💠 اگر دنياى امروز به وحشت افتاده و نمى تواند چنين شخصيّتهايى را در جهان اسلام ببيند، از بركت وجود چنين اسلامى است كه ايشان بيان نمودهاند، و به فرمودۀ قائد بزرگ،امام خمينى، اسلام خشك و بىمحتوى براى آنان ضررى ندارد، بلكه اثرات اين معارف حقّه و معانى بلند توحيدى در تمام امور است كه منافع آنان را به خطر انداخته است و لذا در كشورهاى عربى اين گونه كتابها برچيده مى شود و در كشور اسلامى ما نيز حسّ بدبينى به اين امور را توسّط خود ما دامن مى زنند.
📌 اكنون براى پند و نصيحت به اين گونه افراد قسمتى از كلام استاد بزرگوار،امام خمينى(أدامَ اللّٰهُ ظِلَّهُ)را ذكر مى كنيم.
🔅 مىفرمايند:«از امور مهمّه اى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين و خصوصاً اهل علم(كَثَّرَ اللّٰهُ أمْثالَهُمْ) بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعضى علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون جهت شرعيّه، رمى به فساد و بطلان نكنند، و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند، و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفاء و تجلّيات حق و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است بَرَد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيّه است، يا بافندۀ از پيش خود است و بر طبق آن برهانى عقلى و يا حجّتى شرعى ندارد. به جان دوست قسم،كلمات نوع آنها، شرح بيانات قرآن و حديث است(سر الصلاه صفحه 64 و 65)
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر، مقدمه
#اخلاق_و_عرفان
#قله_های_تهذیب
#در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
نسبت عقلایی بودن معاملات و اقتصاد اسلامی +.mp3
1.8M
🔶 اشاره ای کوتاه در باب نسبت عقلایی بودن باب معاملات و امکان اقتصاد اسلامی در پایان بحث صحیح و اعم در اصول فقه
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
♨️محفل علوم انسانی #المرسلات
✅با ما همراه شوید👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1658781751C50bf41ac95
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
🔅دنبال چه هستیم؟
▫️درباره نگرش درون گفتمانی پیرامون علوم انسانی با توجه به موقعیت فقه در جمهوری اسلامی ایران
⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
👇👇👇
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
♦️دنبال چه هستیم؟
⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
◾️ علوم انسانی معنای عریض و طویلی دارد و قرن هاست که متفکرین مختلف در تمدن مغرب زمین به آن پرداختند. در نگاه اولی علوم انسانی نه در مبادی و نه در روش هیچ نسبتی با آموزه های وحیانی اسلام ندارد. عمده مکاتب فکری موجود در این حوزه، حول محور #اومانیسم (انسان گرایی) و با روش تجربی و #عقلانیت_خودبنیاد تکون یافته. بنابراین وقتی در حوزه معارف اسلامی از آن سخن می گوییم به دنبال چه هستیم؟
◾️ما معتقدیم که مقام معظم رهبری (دام ظله) به تبع امام خمینی (ره) مسیری را در حوزه علمیه و معارف اسلامی باز کردند که از دریچه آن می توانیم به شبکه مفاهیم پیچیده علوم انسانی وارد شویم. این مسیر چیزی جز انقلاب اسلامی و #جمهوری_اسلامی برآمده از آن نیست. اگر انقلاب اسلامی در سال 57 در ایران پیروز نمی شد، ما امروزه شأنیت کافی برای پرداختن به این مسأله نداشتیم. علوم انسانی در امتداد تمدن ها شکل می گیرد و تحولات اساسی در جامعه ایران در 4 دهه گذشته، استقلال فکری و فرهنگی لازم برای پرداختن به این مسأله را فراهم کرده است.
◾️نظریه #ولایت_فقیه صرفاً یک ساختار سیاسی نیست که از آن ذیل ابواب سیاسی فقه سخن بگوییم بلکه این نظریه، فقاهت را در مصدر مدیریت فردی و اجتماعی انسان قرار داده، بنابراین کارکرد علوم انسانی در توسعه تمدن غرب باید به صورت #بومی برای جامعه اسلامی بازتولید شود تا امکان جریان فقاهت در رگ های جامعه فراهم شود.
◾️از این منظر بسیاری از پیشفرض های موجود در علوم انسانی رنگ باخته و معنای اراده شده از آن، غیر از معنایی است که در ادبیات آکادمیک جهان وجود دارد.
◾️به صورت کلی مواجه ما با علوم انسانی در دو حوزه: #مفاهیم_انتزاعی و #پدیده_های_عینی تصویر می شود. در حوزه مفاهیم انتزاعی، مبانی فلسفی در هستی شناسی و انسان شناسی که روح جمعی ایرانیان را شکل داده، ما را به ظرف #اعتبار انسانی می رساند. #اعتباریات در امتداد حکمت اسلامی همانند سفره ای است که پدیده های عینی با روش فقهی مشخص از آن بهره می برند. پدیده های عینی در این منظر جدید، رویدادهای اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.
◾️مثلاً برای از بین بردن مسأله فقر به عنوان یک پدیده در جامعه فعلی ایران، با بهره گیری از پیشفرض های مفهومی مثل «عدالت»، «آزادی» و «فرهنگ» از دایره مفاهیم انتزاعی اسلام، اصولی با روش فقه جواهری استنباط می گردد و ناظر بر اقتضائات زمانی و مکانی تطبیق داده می شود. نتیجه این فرآیند، استخراج استراتژی های کلی در مدیریت جامعه اسلامی است و نهادی همچون مجلس شورای اسلامی ذیل آن، مصوباتی را برای محرومیت زدایی در نظر می گیرد. همانند #اقتصاد_مقاومتی به عنوان یک استراتژی، برخواسته از مبانی فلسفی و روش فقهی مدون و ناظر بر اقتضائات و شرایط عصر حاضر جمهوری اسلامی ایران است.
◾️ بنابراین نمی توان جمهوری اسلامی ایران را از مدار تولید #علوم_انسانی_اسلامی در این منظر حذف کرد. در کشوری که ساختارهای #سکولار حاکم باشد، متفکران اسلامی هیچ عرصه ای برای رصد، توصیف و بازتولید اصول اجتماعی نخواهند داشت. یکی از دلایل نفوذ سکولاریسم در حوزه های علمیه که گاهی ندای انسداد فکری از آن شنیده می شود و گاهی آن را با سیره عقلاء توجیه و تزیین می کنند، برخواسته از بی توجهی به موقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای فقه شیعه ایجاد کرده است.
◾️ پس حوزه علمیه از منظر خود به علوم انسانی می نگرد و این منظر در بستر اتفاق تاریخی به نام #انقلاب_اسلامی ایجاد شده است. بنابراین اگر از تعلیم و تربیت سخن می گوییم چون ساختار جمهوری اسلامی متکفل نهادهای آموزشی و پرورشی کشور است و اگر از اقتصاد اسلامی سخن می گوییم چون زمام شوراهای عالی اقتصاد در اختیار جمهوری اسلامی است.
◾️ با توضیحات فوق، جایگاه حوزه علمیه و دانشگاه در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی روشن می گردد. حوزه علمیه به صدد بازتولید مفاهیم اساسی علوم انسانی مطابق با موازین میراث فلسفی و فقهی ایران اسلامی است و دانشگاه متکفل توصیف و رصد پدیده های عینی در نظر و عمل است.
✅ امیدواریم در این محفل بتوانیم گوشه هایی از این ظرفیت عظیم را به مخاطبین محترم کانال عرضه کنیم.
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
🔰مرثیه امام مجتبی برای سیدالشهداء علیهما السلام
🔆 لا یوم کیومک یا ابا عبدالله ...
🔺 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ اَلْفَامِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ جَامِعٍ اَلْحِمْيَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ : أَنَّ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ دَخَلَ يَوْماً إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ بَكَى فَقَالَ لَهُ مَا يُبْكِيكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ أَبْكِي لِمَا يُصْنَعُ بِكَ فَقَالَ لَهُ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلَّذِي يُؤْتَى إِلَيَّ سَمٌّ يُدَسُّ إِلَيَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَكِنْ لاَ يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ يَزْدَلِفُ إِلَيْكَ ثَلاَثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَنْتَحِلُونَ دِينَ اَلْإِسْلاَمِ فَيَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِكَ وَ سَفْكِ دَمِكَ وَ اِنْتِهَاكِ حُرْمَتِكَ وَ سَبْيِ ذَرَارِيِّكَ وَ نِسَائِكَ وَ اِنْتِهَابِ ثَقَلِكَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِي أُمَيَّةَ اَللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ اَلسَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ يَبْكِي عَلَيْكَ كُلُّ شَيْءٍ حَتَّى اَلْوُحُوشُ فِي اَلْفَلَوَاتِ وَ اَلْحِيتَانُ فِي اَلْبِحَارِ .
الأمالی (شیخ صدوق) ج ۱، ص ۱۱۵
🔶 ترجمه (هدایتی)
روزى حسين بن على عليه السّلام نزد امام حسن عليه السّلام آمد و نگاه به آن حضرت افكند و اشك ريخت.برادر فرمود:اى ابا عبد اللّه!چه چيز تو را گريانيد؟حسين عليه السّلام فرمود:به خاطر برخوردى كه با شما مىكنند گريه مىكنم.امام حسن عليه السّلام فرمود:آنچه با من كنند،زهرى است كه در كام من خواهند،ريخت و خواهند كشت.اما اى ابا عبد اللّه روزى همانند روز تو نيست.سى هزار تن كه ادعا دارند از امت جدّ ما محمد صلّى اللّه عليه و آله هستند.و خود را متمسك به دين اسلام مىدانند،برضد تو همپيمان شده و قصه قتل تو را مىكنند.آنان خون تو را بر زمين مىريزند و حرمت تو را درهم شكنند و خانواده و نسل تو را به اسارت مىگيرند و به يغما مىبرند.در اين هنگام است كه عذاب و لعنت الهى بر امويان فرود آيد و آسمان خاكستر و خون ببارد و همه آفريدگان حق بر حال تو اشك مىريزند،حتى وحشيان صحرا و ماهيان دريا.
#شب_جمعه
@ofoqemobin
🔆 کانال دوست عزیز و از اساتید بزرگوار حوزه و دانشگاه جناب حجت الاسلام دکتر قاسمی، پیشنهاد میکنم دوستان استفاده کنند:
🔆توشه نور🔆
َحقایقی کمتر اندیشه شده
و
دغدغههایی در بند روزمرگی فروخفته
و
لذتهایی تجربه نشده
همه و همه سبب شدهاند که خود را هرگز *ندیده و نشناخته* باشیم!!!
چه بسا بودنمان را فراموش کردهایم.
اینجا شایدجایی باشد برای چشیدن طعم بودنی خدایی
برای یافتن خدا در زندگی!
https://eitaa.com/tooshe_noor
هدایت شده از المرسلات
♨️دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست/ در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد.
🔰رهبر معظم انقلاب 79/7/14
🔸بیشک تمدّن اسلامی میتواند وارد میدان شود و با همان شیوهای که تمدّنهای بزرگ تاریخ توانستهاند وارد میدان زندگی بشر شوند و منطقهای را - بزرگ یا کوچک - تصرّف کنند و برکات خود یا صدمات خود را به آنها برسانند، این فرآیند پیچیده و طولانی و پُرکار را بپیماید و به آن نقطه برسد. البته تمدّن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه است. در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد.
🔸بعضی کسان خیال میکنند دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، آخرِ دنیاست! من عرض میکنم دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست؛ اوّلِ شروع حرکت انسان در صراط مستقیم الهی است؛ با مانع کمتر یا بدون مانع؛ با سرعت بیشتر؛ با فراهم بودن همهی امکانات برای این حرکت. اگر صراط مستقیم الهی را مثل یک جادهی وسیع، مستقیم و همواری فرض کنیم، همهی انبیا در این چند هزار سال گذشته آمدهاند تا بشر را از کورهراهها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، سیرْ تندتر، همهجانبهتر، عمومیتر، موفقتر و بیضایعات یا کمضایعاتتر خواهد بود. دورهی ظهور، دورهای است که بشریّت میتواند نفس راحتی بکشد؛ میتواند راه خدا را طی کند؛ میتواند از همهی استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند.
#کلام_ولی #مهدویت
@almorsalaat
🔶 دوره آموزشی مجازی صراط انقلاب (تبیین گفتمان انقلاب اسلامی)
🔺 جهت خادمان طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی
🔰 با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن به صورت هفتگی
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔶 دوره آموزشی مجازی صراط انقلاب (تبیین گفتمان انقلاب اسلامی) 🔺 جهت خادمان طرح ولایت سازمان بسیج دان
🎙 صوت جلسات ان شاء الله در کانال قرار خواهد گرفت.
هدایت شده از گام دوم انقلاب
🏴 #سخنرانی_آخر_صفر
🚩 موضوع :
رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام و ارزش آن برای زندگی امروز بشر، بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی
💎 استاد :
جناب حجت الاسلام و المسلمین #هاشمی
📆 شنبه26مهرماه
🕰 ساعت 10:30 صبح
🌾🌻🌾🌻🌾🌻
💥 در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇
http://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4
لینک گروه☝️
🌸☘🌸☘🌸
🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️
#تمدن_نبوی
#نهضت_فراگیر_روشنگری
#گام_دوم_انقلاب
افق مبین||سید محمد هاشمی
🏴 #سخنرانی_آخر_صفر 🚩 موضوع : رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام و ارزش آن برای زندگی امروز بشر، ب
⭕️ جلسه مجازی (در گروه گام دوم انقلاب اسلامی)، با موضوع:
🔰رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام (ص) از منظر علامه طباطبایی
📕 مطالب این جلسه با محوریت مقاله «محمد (ص)» از علامه طباطبایی صورت بندی شده است.
🔸 موضوعات مطرح شده:
- اختصاصات معرفتی اسلام و ارتقاء اندیشه توحیدی به اطلاق #مقسمی توحید
- اختصاصات تربیتی اسلام و بررسی مسالک سه گانه اخلاق و تربیت
- تفاوت اسلام با سایر ادیان ابراهیمی در تخلق انسان به فضائل و رسیدن به کمال
- اسلام و خاتمه به #توهم_استقلال ذاتی، وصفی و فعلی اشیاء و ثمرات آن
- سریان نگاه تربیتی اسلام به مساله دنیا و مساله اجتماع
- نگاه اختصاصی اسلام به رابطه #آخرت_و_دنیا
- نگاه اختصاصی اسلام به #معنویت در بستر اجتماع
- تفاوت #اسلام با #رهبانیت مسیحیت و براهنه و هندوها
- سخت تر بودن سلوک اجتماعی در بستر شریعت
- ثمرات این نگاه در مساله تمدن سازی
- ثمرات این برداشت علامه طباطبایی از حقیقت اسلام برای #انقلاب_اسلامی
@ofoqemobin
🔺صوت جلسه👇👇👇
رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام از منظر علامه طباطبایی.mp3
15.71M
☀️ رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام (ص) از منظر علامه طباطبایی
@ofoqemobin
@almorsalat محمد -علامه طباطبایی.pdf
620.1K
متن مقاله محمد (ص) از علامه طباطبایی
هدایت شده از المرسلات
درباره زیارت امام رضا ع @almorsalat.mp3
610.4K
▪️درباره زیارت امام رضا (ع)
🔰استاد علی فرحانی
🔅قسم دادن حضرت به برخی از انبیای اولوالعزم
🔅نماز جعفر طیار در حرم
#پای_درس_استاد #اهل_بیت
@almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
🌼 اندیشه تمدنی شیعه در سیره علمی و عملی امام رضا(ع)
#فقه_حداکثری #روش_علوم_انسانی #جامعیت_فقه #مناظرات_امام_رضا
🔸محفل آغازین با سخنرانی استاد علی فرحانی
🔸زمان: امشب (شنبه) پس از نماز مغرب و عشا در صفحه اینستاگرام #المرسلات
🔸لینک صفحه اینستاگرام المرسلات:
http://instagram.com/almorsalat
🔸کانال المرسلات:
@almorsalaat
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
افق مبین||سید محمد هاشمی
🌼 اندیشه تمدنی شیعه در سیره علمی و عملی امام رضا(ع) #فقه_حداکثری #روش_علوم_انسانی #جامعیت_فقه #مناظ
📣 به حول و قوه الهی این برنامه، اولین جلسه از سلسله مباحث محفل علوم انسانی اسلامی «#المرسلات» هست که با نام علی بن موسی الرضا علیه السلام آغاز خواهد شد. حتما جلسه و سخنان استاد بزرگوار را ببینید.
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
#معرفی_کتاب
📚 آشنایی با کتاب قرآن در اسلام علامه طباطبایی
✅سنت فارسی نویسی در حوزه ی های علمیه
در زمان ما نگارش آثار مهم دینی به زبان فارسی امری متداول است ولی همواره این گونه نبوده است. از دیرباز، زبان رایج نگارش در حوزه های علمیه، عربی بوده است. این جریان حتی در مناطق فارسی زبان نیز به همین گونه بوده و راه ارتباط با منابع درجه اول و اصیل معارف الهی که در حوزه های علمیه تولید می شده آشنایی با زبان عربی بوده است. اما در این میان علمایی نیز بوده اند که برخی آثار خود را برای عموم مردم و حتی ناآشنایان به زبان عربی، به زبان مادری آنها یعنی فارسی نوشته اند. علامه مجلسی را می توان یکی از مهمترین علمایی دانست که در اوج مراتب علمی دست به چنین کاری زد. «حیات القلوب» و «حلیه المتقین» از جمله آثار ارزشمند مجلسی دوم به زبان فارسی است. علامه طباطبایی نیز در زمان خود علاوه بر آثار مهم فلسفی، تفسیری، فقهی و اصولی به زبان عربی، برخی آثار را به زبان فارسی نوشت و بخشی از مهمترین معارف الهی را با زبانی بسیار ساده تر از آنچه در حوزه مرسوم است در اختیار عموم مردم قرار داد. «شیعه در اسلام» و «قرآن در اسلام» از جمله ی این کتب اند.
✅انتقال قرائت اصیل از اسلام شیعی به غرب
نکته جالب در مورد کتاب «قرآن در اسلام» این است که این اثر بر اساس درخواست پروفسور «کنث مورگان» استاد دانشگاه کولگیت آمریکا به رشته ی تحریر در آمده است. تا آن زمان آنچه غرب از تشیع می دانست، تفاسیر متشتت و گاه مغرضانه ای بود که مستشرقان یا سایر مذاهب اسلامی به آن بلاد ارائه کرده بودند. به همین دلیل علامه طباطبایی دعوت این استاد آمریکایی را اجابت کرد و دست به تالیف دو اثر ارزشمندِ «شیعه در اسلام» و «قرآن در اسلام» زد. این دو اثر بعدها توسط سید حسین نصر به انگلیسی ترجمه و تبدیل به متن درسی دپارتمان های شیعه شناسی در آمریکا شد. شرح دیدار پر شور «پروفسور مورگان» با علامه طباطبایی در مقدمه کتاب «شیعه در اسلام» به قلم نصر آمده است.
✅ساختار کتاب
این کتاب با بیانی روان در بخش اول، قرآن را به عنوان روشی جامع برای زندگی انسان و سند نبوت پیامبر معرفی کرده است. نویسنده در بخش دوم (که می توان گفت مهمترین بخش کتاب است) با عمیق ترین بیان، ابعاد مختلف قرآن را بررسی می کند و پیرامون کمال، جاودانگی، استقلال در دلالت، ظاهر و باطن قرآن، محکم و متشابه آن و ... بحث می کند که حاوی نکات بسیار ارزشمندی در فهم قرآن است و به پاره ای از آن اشاره خواهیم کرد. ایشان در بخش سوم ماهیت وحی را بررسی کرده و بحث مهمی را با دین شناسان غربی پیرامون رمزگشایی از حقیقت مرموز وحی و شخصیت پیامبر اکرم مطرح می کند. این بخش نیز آثار فلسفی و کلامی متعدد دارد. علامه در بخش چهارم به رابطه علوم و قرآن می پردازد و از علوم قرآنی و علومی که قرآن عامل آنها و یا مشوق تعلم آنها بوده است سخن می گوید. بخش پایانی نیز به بحث مهم و مورد مناقشه نحوه جمع آوری قرآن اختصاص یافته است. هدف نهایی این بخش توضیح عدم امکان تحریف و عدم وقوع آن در قرآن است که مولف با بیانی بسیار دقیق، با توفیق آن را بحث کرده و روشن می نماید.
✅دریچه ای به المیزان
این کتاب را می توان دریچه ای برای ورود به تفسیر شریف و گرانمایه المیزان دانست زیرا بسیاری از مطالبی که در این کتاب به ایجاز و سادگی و به زبان فارسی آمده است در المیزان به تفصیل و توضیح مندرج است. با این تفاوت که مولف در این کتاب، اجمالی از مطالب مهم قرآنی المیزان که در 20 جلد تالیف شده را در مجلدی 150 صفحه ای تهیه کرده است. به همین جهت مطالعه این کتاب پیش از آغاز مطالعه تفسیر المیزان، ذهن را با سازمان فکری علامه طباطبایی آشنا کرده و ارتباط با تفسیر المیزان را ساده تر می کند. این خود از آثار اهتمام مولف به آشنا کردن عموم مسلمانان با معارف عمیق الهی است.
✅تفسیر قرآن به قرآن
علامه طباطبایی در این کتاب به مبنای مهم خودکفایی قرآن در دلالت بر خود نیز اشاره می کند. و مبنای تفسیر المیزان را با بیانی روشن ارائه می نماید:
«قرآن مجيد كه از سنخ كلام است مانند ساير كلامهاى معمولى از معناى مراد خود كشف مى كند و هرگز در دلالت خود گنگ نيست و از خارج نيز دليلى وجود ندارد كه مراد تحت اللفظى قرآن جز آن است كه از لفظ عربيش فهميده مى شود.»
ایشان در ادامه اختصاص فهم قرآن به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را رد می کند و این امر را منافی کشف حجیت قول معصومان علیهم السلام از قرآن و مستلزم دور می داند:
«ولى اين سخن قابل قبول نيست، زيرا حجيت بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان اهلبيت عليهم السلام را تازه از قرآن بايد استخراج كرد و بنابر اين چگونه متصور است كه حجيت دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به دامن قرآن كه سند نبوت است چنگ زد.»
ادامه👇
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
ادامه از 👆
✅تبیین ضرورت ظاهر و باطن داشتن قرآن
یکی از زیباترین بخش های کتاب، جایی است که مولف چیستی ظاهر و باطن قرآن را تبیین می کند. ایشان در این قسمت، ظاهر و باطن قرآن را مراد پروردگار می داند و با آوردن مثال هایی از آیات، نشان می دهد که معنای باطنی در طول معنای ظاهری قرار می گیرد و می توان با تفسیر قرآن به قرآن و تحلیل هایی که هر دسته از آیات نسبت به آیات دیگر ارائه می کنند این دو لایه از معانی قرآن را به دست آورد. ایشان در ادامه با بیانی بسیار زیبا که از ابتکارات ایشان است نشان می دهد که اساسا اعجاز قرآن و جاودانگی آن بدون وجود باطنی که در طول ظاهر قرآن باشد محقق نمی شود و نزول قرآن در 1400 سال پیش و انس اولیه ی ذهن انسان با مفاهیم محسوس و از طرفی لزوم ماندگاری قرآن تا پایان تاریخ و لزوم فهم معارف حقیقی غیر حسی، اقتضا کرده است که قرآن اینگونه نازل شود:
«البته اين روش اين نتيجه را خواهد داد كه معارف عاليه معنويه با زبان ساده عمومى بيان شود و ظواهر الفاظ مطالب و وظايفى از سنخ حس و محسوس القا نمايد و معنويات در پشت پرده ظواهر قرار گرفته و از پشت اين پرده خود را فراخور حال افهام مختلفه به آنها نشان دهد و هر كس به حسب حال و اندازه درك خود از آنها بهره مند شود.»
✅تعمق دقیق در مطالب این بخش از کتاب و در کنار آن بررسی مبنای مهم ایشان در وضع الفاظ (روح المعانی) که در مقدمه المیزان بیان شده است گشایش بسیار عظیمی در فهم قرآن ایجاد می کند. باید گفت رابطه انسان و ظواهر قرآن قبل و بعد از فهم این دسته از مبانی علامه طباطبایی به شدت تفاوت می کند.
✅جهانی بودن قرآن
دغدغه دیگر علامه طباطبایی در معرفی قرآن، تبیین وجه جهانی این کتاب کریم است. یکی از نسبت های ناروا به اسلام و قرآن، عربی یا صرفا شرقی بودن قرآن کریم است. این نسبت، قرآن را محدود به جزیره العرب یا نهایتا خاورمیانه می کند. علامه طباطبایی با توجه به مخاطبان این کتاب (جامعه دانشگاهی آمریکا و عموم مخاطبان مسلمان) به بیان دلیل جهانی بودن قرآن می پردازد. طبق بیان ایشان هم مدعای صریح قرآن و پیامبر و هم محتوای قرآن کریم نشان می دهد که این کتاب برای «انسان بما هو انسان» آمده است. و همانطور که ایشان شان نزول را مخصص مدلول آیات قرآنی نمی داند محل نزول قرآن را نیز مخصص مخاطبان قرآن نمی داند:
«آرى در بدو طلوع اسلام كه دعوت از جزيرةالعرب به بيرون تجاوز نكرده بود طبعاً خطابات قرآنى به امت عرب القا مىشد ولى از سال شش هجرت كه دعوت به بيرون شبه جزيره راه يافت هيچ موجبى براى توهم اختصاص نبود. گذشته از اين آيات آيات ديگرى دلالت بر عموم دعوت مىكند مانند آيه كريمه: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» »
✅نفی سمبولیک بودن آیات قرآن
علامه طباطبایی در بخش چهارم کتاب، نظریاتی که وحی را از حقیقت آسمانی اش خالی می کند و اثر قرآن را تنها به نبوغ پیامبر مرتبط می داند، نقد می کند. و بر اساس آن سمبولیک بودن آیات قرآن پیرامون ملائک و شیطان را مردود می داند. نظریه سمبولیک بودن آیات قرآن، عموم آیاتی را که به عوالم ملکوت و جبروت می پردازد تنها تمثیلی از واقعیات محسوس می داند و این تمثیلات را ابتکاری از پیامبر برای هدایت مردم عنوان می کند. علامه طباطبایی با قوت این نظر را رد می کند و قرآن را کتابی می داند که قالب هدایت خود را همواره واقعیت قرار داده است:
« ولى آنچه از قرآن مجيد استفاده مىشود خلاف اين است و قرآن ملائكه و شياطين را يك عده موجودات بيرون از حس و داراى وجود و شعور و اراده مستقل مى داند. اما ملائكه، آيات چندى در اين باره گذشت كه به موجب آنها ملائكه موجودات مستقل و داراى ايمان و كارهايى كه با شعور واراده تحقق مىپذيرد هستند و آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد هست كه به همين مدعى گواهى مىدهد.»
مولف در تفسیر المیزان ذیل آیات سوره اعراف نیز بحثی نسبتا مفصل پیرامون حقیقت ابلیس و سمبولیک نبودن ذکر او در قرآن مطرح می کند.
✅جمع بندی
به طور کلی می توان این کتاب را از بهترین آثار نوشته شده پیرامون قرآن دانست که در عین اختصار به مهمترین مسائل دخیل در فهم و ارتباط با قرآن پرداخته است. این کتاب توانسته قرآن را از منظر مکتب اهل بیت علیهم السلام معرفی کند و به درک بهتر مخاطب غربی از مکتب تشیع نیز کمک کند. به نظر می رسد مطالعه این کتاب برای دانشگاهیان و حوزویان مفید و ضروری است.
🔺رحم الله مولفه
🔰سید محمد هاشمی 97/5/5
#معرفی_کتاب
#علامه_طباطبایی
#قرآن
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
📚 سیری در حکمت متعالیه
🏢 در تیرماه سال 95 سلسله جلساتی در تبیین علوم اسلامی (منطق، حکمت متعالیه و تفسیر بر اساس المیزان) در دانشگاه شهید رجایی تهران، به همت برادر بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبری اقدم ، مسئول وقت نهاد آن دانشگاه و مسئول فعلی نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مخاطب این جلسات اساتید بزرگوار دانشگاه شهید رجایی بودند.
📕 بخشی از این جلسات به بیان اجمالی از فلسفه صدرا و حکمت متعالیه به قرائت مرحوم علامه طباطبایی البته به صورت بسیار سریع و گذرا، اختصاص یافت.
📣 در این دو جلسه سعی شده در حد وسع و فرصت، امهات فلسفه صدرایی، به صورتی که برای متخصصین رشته های دیگر قابل فهم باشد ارائه شود. این جلسات برای دانشجویانی که پیگیر فلسفه اسلامی هستند احتمالا نافع باشد. طلاب نیز می توانند یک دوره ارائه سریع و ترتیبی برخی مباحث حوزوی را در این جلسات دنبال کنند. این جلسات در آن دانشگاه با هدف تقریب بیشتر نگاه ها در حوزه و دانشگاه صورت گرفت. هدفی که به شدت به آن نیازمندیم.
#فلسفه_اسلامی
#دانشگاه
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
صوت جلسات 👇👇👇