eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
705 عکس
235 ویدیو
16 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128 کانال آرشیو دروس و جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه از 👆 ✅تبیین ضرورت ظاهر و باطن داشتن قرآن یکی از زیباترین بخش های کتاب، جایی است که مولف چیستی ظاهر و باطن قرآن را تبیین می کند. ایشان در این قسمت، ظاهر و باطن قرآن را مراد پروردگار می داند و با آوردن مثال هایی از آیات، نشان می دهد که معنای باطنی در طول معنای ظاهری قرار می گیرد و می توان با تفسیر قرآن به قرآن و تحلیل هایی که هر دسته از آیات نسبت به آیات دیگر ارائه می کنند این دو لایه از معانی قرآن را به دست آورد. ایشان در ادامه با بیانی بسیار زیبا که از ابتکارات ایشان است نشان می دهد که اساسا اعجاز قرآن و جاودانگی آن بدون وجود باطنی که در طول ظاهر قرآن باشد محقق نمی شود و نزول قرآن در 1400 سال پیش و انس اولیه ی ذهن انسان با مفاهیم محسوس و از طرفی لزوم ماندگاری قرآن تا پایان تاریخ و لزوم فهم معارف حقیقی غیر حسی، اقتضا کرده است که قرآن اینگونه نازل شود: «البته اين روش اين نتيجه را خواهد داد كه معارف عاليه معنويه با زبان ساده عمومى بيان شود و ظواهر الفاظ مطالب و وظايفى از سنخ حس و محسوس القا نمايد و معنويات در پشت پرده ظواهر قرار گرفته و از پشت اين پرده خود را فراخور حال افهام مختلفه به آنها نشان دهد و هر كس به حسب حال و اندازه درك خود از آنها بهره مند شود.» ✅تعمق دقیق در مطالب این بخش از کتاب و در کنار آن بررسی مبنای مهم ایشان در وضع الفاظ (روح المعانی) که در مقدمه المیزان بیان شده است گشایش بسیار عظیمی در فهم قرآن ایجاد می کند. باید گفت رابطه انسان و ظواهر قرآن قبل و بعد از فهم این دسته از مبانی علامه طباطبایی به شدت تفاوت می کند. ✅جهانی بودن قرآن دغدغه دیگر علامه طباطبایی در معرفی قرآن، تبیین وجه جهانی این کتاب کریم است. یکی از نسبت های ناروا به اسلام و قرآن، عربی یا صرفا شرقی بودن قرآن کریم است. این نسبت، قرآن را محدود به جزیره العرب یا نهایتا خاورمیانه می کند. علامه طباطبایی با توجه به مخاطبان این کتاب (جامعه دانشگاهی آمریکا و عموم مخاطبان مسلمان) به بیان دلیل جهانی بودن قرآن می پردازد. طبق بیان ایشان هم مدعای صریح قرآن و پیامبر و هم محتوای قرآن کریم نشان می دهد که این کتاب برای «انسان بما هو انسان» آمده است. و همانطور که ایشان شان نزول را مخصص مدلول آیات قرآنی نمی داند محل نزول قرآن را نیز مخصص مخاطبان قرآن نمی داند: «آرى در بدو طلوع اسلام كه دعوت از جزيرةالعرب به بيرون تجاوز نكرده بود طبعاً خطابات قرآنى به امت عرب القا مىشد ولى از سال شش هجرت كه دعوت به بيرون شبه جزيره راه يافت هيچ موجبى براى توهم اختصاص نبود. گذشته از اين آيات آيات ديگرى دلالت بر عموم دعوت مىكند مانند آيه كريمه: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» » ✅نفی سمبولیک بودن آیات قرآن علامه طباطبایی در بخش چهارم کتاب، نظریاتی که وحی را از حقیقت آسمانی اش خالی می کند و اثر قرآن را تنها به نبوغ پیامبر مرتبط می داند، نقد می کند. و بر اساس آن سمبولیک بودن آیات قرآن پیرامون ملائک و شیطان را مردود می داند. نظریه سمبولیک بودن آیات قرآن، عموم آیاتی را که به عوالم ملکوت و جبروت می پردازد تنها تمثیلی از واقعیات محسوس می داند و این تمثیلات را ابتکاری از پیامبر برای هدایت مردم عنوان می کند. علامه طباطبایی با قوت این نظر را رد می کند و قرآن را کتابی می داند که قالب هدایت خود را همواره واقعیت قرار داده است: « ولى آنچه از قرآن مجيد استفاده مىشود خلاف اين است و قرآن ملائكه و شياطين را يك عده موجودات بيرون از حس و داراى وجود و شعور و اراده مستقل مى داند. اما ملائكه، آيات چندى در اين باره گذشت كه به موجب آنها ملائكه موجودات مستقل و داراى ايمان و كارهايى كه با شعور واراده تحقق مىپذيرد هستند و آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد هست كه به همين مدعى گواهى مىدهد.» مولف در تفسیر المیزان ذیل آیات سوره اعراف نیز بحثی نسبتا مفصل پیرامون حقیقت ابلیس و سمبولیک نبودن ذکر او در قرآن مطرح می کند. ✅جمع بندی به طور کلی می توان این کتاب را از بهترین آثار نوشته شده پیرامون قرآن دانست که در عین اختصار به مهمترین مسائل دخیل در فهم و ارتباط با قرآن پرداخته است. این کتاب توانسته قرآن را از منظر مکتب اهل بیت علیهم السلام معرفی کند و به درک بهتر مخاطب غربی از مکتب تشیع نیز کمک کند. به نظر می رسد مطالعه این کتاب برای دانشگاهیان و حوزویان مفید و ضروری است. 🔺رحم الله مولفه 🔰سید محمد هاشمی 97/5/5 @ofoqemobin
📚 سیری در حکمت متعالیه 🏢 در تیرماه سال 95 سلسله جلساتی در تبیین علوم اسلامی (منطق، حکمت متعالیه و تفسیر بر اساس المیزان) در دانشگاه شهید رجایی تهران، به همت برادر بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبری اقدم ، مسئول وقت نهاد آن دانشگاه و مسئول فعلی نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مخاطب این جلسات اساتید بزرگوار دانشگاه شهید رجایی بودند. 📕 بخشی از این جلسات به بیان اجمالی از فلسفه صدرا و حکمت متعالیه به قرائت مرحوم علامه طباطبایی البته به صورت بسیار سریع و گذرا، اختصاص یافت. 📣 در این دو جلسه سعی شده در حد وسع و فرصت، امهات فلسفه صدرایی، به صورتی که برای متخصصین رشته های دیگر قابل فهم باشد ارائه شود. این جلسات برای دانشجویانی که پیگیر فلسفه اسلامی هستند احتمالا نافع باشد. طلاب نیز می توانند یک دوره ارائه سریع و ترتیبی برخی مباحث حوزوی را در این جلسات دنبال کنند. این جلسات در آن دانشگاه با هدف تقریب بیشتر نگاه ها در حوزه و دانشگاه صورت گرفت. هدفی که به شدت به آن نیازمندیم. @ofoqemobin صوت جلسات 👇👇👇
☀️ به مناسبت سالگرد ارتحال عارف بی بدیل عصر ما، حضرت علامه آیت الله میرزا علی آقای قاضی طباطبایی (ششم ربیع الاول ۱۳۶۵ هجری) 🔶 دو سال است عطر نزده ام 🖊 خاطره ای از علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی: 🔰 بارى، استاد ما نسبت به استاد خود مرحوم علاقه و فراوانى داشت، و حقّاً در مقابل او خود را كوچك میديد؛ و در چهره مرحوم قاضى يك دنيا عظمت و ابَّهت و اسرار و توحيد و ملكات و مقامات می جست. 🔺 من يك روز به ايشان عطر تعارف كردم، ايشان عطر را بدست گرفته، و تأمّلى كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضى رحلت كرده‏ اند؛ و من تا بحال عطر نزده‏ ام. 🔺 و تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطرى داده‏ ام؛ دَرِ آنرا میبستند و در جيبشان میگذاردند. و من نديدم كه ايشان استعمال عطر كنند، با اينكه از زمان رحلت استادشان سى و شش سال است كه میگذرد. 📕سید محمد حسین حسینی طهرانی، مهر تابان ص 24 🌹 حمدی نثار هر سه بزرگوار ... @ofoqemobin
🔆 نمایی از سلسله اساتید و برخی شاگردان مرحوم میرزا علی قدس الله سره 🔶 البته ایشان ملازم و همچنین استاد برخی بزرگان دیگر نیز بوده اند که در این تصویر نامی از ایشان نیست. منبع: http://ghazi.orafa.info/page=2 @ofoqemobin
🔆 متن وصیت نامه آیت الحق میرزا علی قاضی که کمتر از یک ماه پیش از ارتحال نوشته شده و در آن جز به متابعت از شریعت توصیه نفرموده است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 الحـمـد لله الذى لا یـبقى الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام على خاتم النبیین الذى هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلى الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسکه. و بـعـد، وصـیـت از جـمـله سـنـن لازمـه است و بنده عاصى ، على بن حسین الطباطبایى چندین مـرتـبه وصیت نامه نوشته‌ام و اینکه در این تاریخ که روز چهارشنبه، دوازدهم ماه صفر سـنـه هـزار و سـیـصـد و شـسـت و پـنـج (۱۳۶۵) اسـت و ایـن وصـیـت نـامـه دو فـصـل اسـت : یـک فـصل در امور دنیا، فصل دیگر در امور آخرت است . مقدم دارم ذکر دنیا را چنان که حق - تبارک و تعالى - در خلقت و ذکر آخرت مقدم داشته است. دیـگـر آنـکـه از جـمـله قـروض ، پـنـجـاه تـومـان اسـت کـه مال الوصیة علیین رتبت ، حاج سید قریش قزوینی است و بعد از ایشان به حاجى امام قلى رسیده است و از حاجى قلى به والد حقیر رسیده است - رضوان الله علیهم اجمعین . این وجه باید در دست کسى که اهلیت آن را داشته باشد برسد که در دهه محرم از فایده شرعیه آن عـزادارى بـکـنـد، چـیـزى از آن بـه روضـه خـوان بـرسـد، بـه چـاى و قـهـوه و امثال این صرف نشود- ان شاء الله تعالى. واگر شخص دیگرى را معرفى کردم ، در حاشیه همین وصیت نامه مى نویسم و بعد از این اگر تغییر و تبدیل به نظر رسید، در ذیل ورقه نوشته مى شود.   و فـصـل دوم در امـور آخرت و عمده آنها توحید است . خداى تعالى مى فرماید: ان الله لا یـغـفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء (نساء ۴۸) همانا خداوند شرک به خود را نمى بخشد و جز آن را براى هر که بخواهد مى بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـى‌آیـد و از اولادهـاى بـنـده کـسـى تـا حال مستعد تعلیم آن ندیده‌ام و از رفقا هنوز وصى آخرتى معین نکرده است که شما را به پـیـروى او امـر کـنـم . عـجـالتـا ایـن شـهـادت را از بـنـده تحمل نمایید: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و ملائکته و اولوا العلم من خلقه لا اله الا هو العزیز الحکیم الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لا شریک له فـى الوجـود و لا فـى الالوهـیـة و لا فـى العـبـودیـة و اشـهد الله سبحانه و ملائکته و انـبـیـاءه و سـمـاءه و ارضـه و مـن حضرنى من خلقه و ما یرى و لا یرى و اشهدکم یا اهلى و اخوانى على هذه الشهادة بل کل من قرا هذا الکتاب و بلغه شهادتى و اتخذکم جمیعا شاهدا و اشـهـد ان محمدا عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و صدق المرسلین و ان اوصیاءه من عترته اثنا عشر رجلا اولهم امیرالمؤ منین على بن ابى طالب و آخرهم الامام منتظر لدولة الحق و انه یـَظـهـر و یُظهر دین الحق - صلى الله علیه و علیهم - و اشهد ان البعث حق و النشور حق و کـلمـا جـاء بـه رسول الله او قاله اوصیاؤ ه - صلى الله علیه و علیهم - حق لا ریب فیه . اسـال الله المـوت عـلى هـذه الشـهـادة و هـو حـسـبـنـا جـمـیـعـا و نـعـم الوکیل . الحمد لله رب العالمین. امـا وصـیـتـهـاى دیـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـکـنـیـد، اول وقـت بـه جـا بـیـاوریـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبیحه صدیقه کبرى سلام الله علیها و آیة الکرسى در تعقیب نماز تـرک نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.   دیـگـر آنـکـه ، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است ، ولى بنده لازم است بگویم ، اطـاعـت والدین ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده . اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید! تا توانى دلى به دست آور دل شکستن هنر نمى باشد و عن تقریر الاحقر، 🔺 على بن الحسین الطباطبایى @ofoqemobin
🔆 رسانه الگوی تمام عیار حوزه عصر انقلاب اسلامی 👇👇👇
🔆 رسانه الگوی تمام عیار حوزه عصر انقلاب اسلامی ⭕️ کسی که طبقات مختلف طلاب حوزه های علمیه خصوصا در قم در ارتباط باشد به راحتی می تواند دریابد که استعدادهای بسیار ارزشمندی هر ساله وارد این پایگاه علمی مقدس می شوند، همچنان که می تواند به سادگی دید که چگونه بسیاری از این استعدادها پس از مدتی دچار سرگشتگی و تحیر می شوند و نسبت خود را با دغدغه های اصیلی که با آن وارد حوزه شده اند از دست می دهند. گروه های زیادی تلاش می کنند این معضل را حل کنند و راه حل موثری برای این معضل ارائه دهند. ⭕️ به نظر حقیر و پس از تتبع نه چندان کوتاهی که داشته ام کانال «المرسلات» که عمده کار خود را به صورت مجازی و با تمرکز بر اندیشه های استاد بزرگوارمان حاج آقای فرحانی صورت می دهد نمونه بسیار موفقی برای برون رفت از چالشی است که به آن اشاره شد. ⭕️ این رسانه در حدود سه سال پیش و توسط یکی از شاگردان بسیار فاضل استاد، حجت الاسلام ابراهیمی تاسیس شد و تا امروز به کار خود به خوبی ادامه داده و بنده هم توفیق دارم بخش کوچکی از این کار ارزشمند باشم. در ادامه ضمن دعوت تمامی طلاب خصوصا طلاب جوان تر به همراهی با این رسانه، بخشی از مزایایی که درباره «المرسلات» به ذهنم می رسد را عرض می کنم: 🔺 این کانال جزو معدود رسانه هایی است که به صورت تخصصی بر اندیشه های رهبران انقلاب اسلامی آن هم در وجوه حوزوی و اندیشه ای آن کار می کند و این تلاش را به صورتی قابل عرضه را برای عموم طلاب و دانشجویان ارائه می نماید. کسی که در دوره ای چند ماهه با «» همراه باشد به عمق اندیشه های معنوی و علمی مرحوم امام خمینی و راز تاکید رهبر انقلاب بر اندیشه ایشان پی می برد. این مساله غیر از تلاش های ارزشمندی است که برخی گروه ها بر سخنرانی های امام در صحیفه انجام می دهند. بلکه در اینجا خمینیِ کشف الاسرار، خمینیِ مصباح الهدایه، خمینیِ کتاب البیع و خمینیِ صحیفه در یک امتدد فهم می شوند. 🔺 همین اتفاق برای اندیشه های علامه طباطبایی و شاگرد شهیدش، استاد مطهری نیز رقم می خورد. با همراهی با این رسانه می توان طیف وسیعی از اندیشه های انسان ساز و تمدن ساز علامه طباطبایی را به سهولت و به تدریج دریافت و با آثار شهید مطهری آن هم با تمرکز بر وجوه فلسفی و اجتهادی اندیشه ایشان آشنا شد و برای کار محتوایی عمیق بر آثار این دو بزرگوار نیز سیر علمی دریافت کرد. 🔺 جهت دیگری که به اتقان، در این رسانه مورد تاکید است و برای طلاب نیز درس بزرگی به شمار می آید تبیین وحدت رویه چهار اندیشمندی است که از ایشان نام برده شد. این تبیین هم به صورت علمی و بر اساس آثار و هم بر اساس بیانات رهبر انقلاب صورت می گیرد و الگوی بسیار روشن و امیدوار کننده ای پیش چشم طلاب قرار می دهد. 🔺 جهت ارزشمند دیگر در کانال المرسلات، راهبری علمی برای طلاب از ابتدای ورود به حوزه تا رسیدن به درس خارج و حتی تا پایان مسیرِ خارج است. با توجه به تلاش های جناب استاد فرحانی در 18 سال گذشته دوره کاملی از اصلی ترین کتب درسی حوزه با افق رسیدن به اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی ولی بدون عدول از محتوای اصیل و سنتی تدریس شده است که بدون اغراق می توان گفت در پایانِ کارِ علمی عمیق با این جلسات، طلبه به مرزهای صاحب نظر شدن در علوم حوزوی با قوت و با سرعت نزدیک می شود. 🔺 شاید این رسانه از معدود نقاطی باشد که شما بدون اتصال رسمی به یک مدرسه یا مجموعه خاص به صورت مستمر می توانید از جمعی از فضلای حوزوی، در مورد مسیر تحصیل، تردیدها و امیدها، مشکلات راه، سیر و ترتب علوم و ... مشاوره دریافت کنید. این فضا نیز به توصیه استاد بزرگوار در باب لزوم تلاش برای کمک به تمام طلاب برای نزدیک تر شدن به اندیشه های امام خمینی و رهبر انقلاب به وجود آمده است و روزانه ده ها و شاید صدها سوال در آن به پاسخ خود می رسد که به نظر من با توجه به عده و زمان بسیار محدود کار واقعا بزرگی است. 🔺 وجه ارزشمند دیگر «المرسلات» تبیین علمی گسترده اندیشه انقلابی رهبر انقلاب در توضیح معیت سیر معنوی و سیر انقلاب اسلامی است. این ایده را تمام کسانی که از سالها پیش در درس ها در محضر استاد فرحانی بوده اند به کرات شنیده اند. بخش زیادی از جلسات درسی ایشان به بیانات رهبر انقلاب در این باب و توضیح آن اختصاص داده شده است. این تبیین چالش بزرگ فردیت و اجتماعیت را بالمره برای طلبه منحل می کند و او را حقیقتا در خدمت انقلاب اسلامی قرار می دهد. نکته مهم این است حتی در این مطلب نشان داده می شود که سلسله ارزشمند معنوی نجف نیز بر همین مسلک سیر می کرده اند و انقلاب امام خمینی (ره) نیز بر همین پایه قرار گرفته است. 🔅 ان شاء الله همه طلاب بزرگوار بتوانند از این منبع استفاده کنند و این مسیر و مثل آن را برای نیرومندتر شدن اندیشه های اسلامی به کار بندند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
علامه طباطبائی - بالاترین نصیحت اسلام.mp3
2.24M
📌بالاترین نصیحت اسلام این است که خدا را فراموش نکنید. 🔰علامه طباطبایی 🔅پند و اندرزی که برای بنده و جنابعالی و همه دوستان ما لازم است و هیچ مسامحه ای در آن نباید کرد، این است که "خدا را نباید فراموش کرد" و برای همه لازم است که این حقیقت را انجام بدهند و همیشه مدنظرشان باشد. در خواب، در بیداری، در همه حال و در هر حالی که فرض بشود، این معنا در نظرشان باشد که "خدا را نباید فراموش کرد" و اسلام هم بالاتر از این نصیحت ندارد. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
این ملاکی را که علامه در این بیان می کنند در عین اینکه در ظاهر ساده است و به نظر می رسد مسئله واضحی است، اما تمام و سلوکی و عرفانی ایشان همین و خداست. به عبارتی میتوان گفت ایشان تمام آثار خود از جمله را برای تبیین این مسئله نوشته اند. محسن ابراهیمی @almorsalaat