🔰 باز نشر به مناسبت آغاز ماه مبارک رجب
📕 توضیحاتی در باب کتاب #المراقبات اثر ارزشمند مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی
🔆 ان شاء الله در این #شب_جمعه روح ملکوتی ایشان مهمان ابی عبدالله الحسین علیه السلام باشد
👇👇👇
✳️نگاهی به کتاب المراقبات (اثر عارف بزرگ، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی)
🖊 سید محمد هاشمی
💠💠💠💠💠
✅شجره ی طیبه ی نجف
🔺در کنار مضجع سید الشهداء علیه السلام بزرگمردی به خاک سپرده شده که روزی فضلا و طلاب از شدت سوز و گداز و خوف و مهابت درسش سرگشته و مجنون در کوچه های نجف اشرف انگشت نما می شدند. جوهره ی اخلاق و معنویت و عرفان حوزه های شیعی ده ها سال است که مرهون علم و عمل و روح صعود کرده ی اوست. این مرد بزرگ الهی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است.
🔺از ثمرات نورانی و قدسی حیات این مرد، عارفِ واصلِ رسته ی از دنیا و رسیده ی به محبوب، مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی است. او کسی است که سوغات معنویت سلسله ی نجف را به قم آورد و بساط کیمیاگری روح مومنین را در جوار دختر موسی بن جعفر علیهما السلام بر پا کرد.
🔺او علاوه بر تربیت شاگردانش در زمان حیات، آثار گرانبهایی به یادگار گذاشت تا توفیق شاگردی او تا زمان ما از کسی که همت و عزمی دارد سلب نگردد. آثار اخلاقی او مانند اسرار الصلوه، رساله ی لقاء الله و المراقبات هر کدام ساختار و نظام معنوی انسان و مسیر او را ساخته و روحش را جلا می دهد. در این نوشته تلاش می کنیم به قدر وسع، نگاهی به کتاب المراقبات ایشان بیندازیم.
✅هادی ایام سال
🔺کتاب المراقبات، راهنمای سلوک و مراقبه ی سالانه ی یک مومن است. این کتاب پس از مقدمه، دوازده بخش دارد که به مراقبات و اعمال ماه های دوازده گانه ی قمری می پردازد. می توان گفت مهمترین اعمال هر ماه و مراقبات آن در فصول مختلف این کتاب گنجانده شده است.
🔺 این اثر به شهادت علامه ی طباطبایی در تقریظ ابتدایی کتاب، از بهترین آثاری است که در باب مراقبه و توجه به معنویات نوشته شده است. این کتاب در کنار محتوای بسیار عمیق، متنی ساده، صادق و صمیمی دارد.
✅مربی مشفق
🔺مولف عظیم القدر کتاب در تمامی مراحل در کنار خواننده حضور دارد و در موارد زیادی خود را خطاب قرار می دهد. برای مثال مرحوم میرزا در پاسخ به ملک داعی که طبق روایت نبوی هر شب در ماه رجب ذاکرین و تائبین را ندا می دهد با سوز و گدازی صادقانه از زبان خود می فرماید:
« قد انعمت و اکرمت و دعوت الی السعاده العظمی و المحله الکبری فما ابعد محلنا الخسیس و مقامنا الارذل و حالنا الخبیث و مکاننا الاخس من ذکر ربنا ...»
🔺مولف تقریبا در سرتاسر کتاب با ضمیر مخاطب و به طور مستقیم با قلب و دل خواننده سخن می گوید و در تمامی مواقف و مراقبات سال دست مخاطب خود را مانند پدری مهربان می گیرد و خواننده را رها نمی کند. برای مثال در مقدمه ی کتاب، دلسوزانه و البته با انذار خواننده را مخاطب قرار می دهد و میفرماید:
🔹«فتامل فی هذا التوانی لامر الاخره هل هو من ضعف الایمان بها؟ فاحذر ان ینصرم هذا الایمان الضعیف عند شدائد الاهوال، لا سیما عند سکرات الموت، و یختم لک بسوء العاقبه»
🔺و درهمانجا پس از ذکر حدیث قدسی پیرامون شوق و محبت خداوند به بندگانش، می فرماید:
🔹«و ان لم تکن اهلا لهذه الهمه فلامحاله من السعی الجمیل و ترک التضییع و التعطیل بالرفق و المداراه ... و ایاک و ایاک ان تتمحض للغفله فی کل حالاتک»
🔺این صداقت بی نهایت و رفق مشفقانه در زمانه ی ما که بازار مکاره ی معنویت فروشی رونق گرفته، متاعی بی نظیر است. مولف بزرگ این کتاب با وجود تمامی قوت های روحی و توانمندی های معنوی و تمحض دائم در ذکر و فکر و مراقبه، هرگز فخری نمی فروشد و دعوت به خود نمی کند بلکه به تبعیت از اهل بیت علیهم السلام، به مومنین درس تذلل و خشوع در برابر پروردگار می آموزد. چنین عرفان و معنویتی در دنیای مسخ شده ما بی نظیر است. به این فقرات از مناجات ایشان در مراقبات ماه رجب دقت کنید:
🔹« ... و ان لم یدرکنا توفیقک و لم یجد بنا عنایتک فلنا الویل ثم الویل الطویل و العناء العویل نحن الاشقیاء المحرومون و اللئام المعذبون بالعذاب الالیم ... »
🔺مولف در تلاش برای امر هدایت، اسوه ی خود را پیامبر اسلام قرار داده و به معنای واقعی کلمه «حریص علیکم» است. ایشان در کنار ذکر اعمال و ثواب آن، هرگاه احساس می کند خواننده با شنیدن ثوابی عظیم برای عملی به ظاهر کوچک استبعاد خواهد کرد به سرعت دست به تصحیح مبادی معرفتی او می زند و او را از مهلکه ی انکار کلمات اهل بیت علیهم السلام دور می سازد. برای مثال پس از ذکر غسل شب اول ماه مبارک رمضان می فرماید:
🔹« اقول: ولعل بعض الناس یثقل علیه تصدیق امثال هذه الاخبار مما لا طریق للعقول الی حکمها، و وجهه الجهل بخواص الافعال و الحرکات لا سیما فیما لیس یری کثیرا ...»
📌ادامه دارد...👇👇👇👇
@ofoqemobin
ادامه 👆👆👆👆👇👇👇👇
💠💠💠💠💠
✅تعادل در میزان اعمال
🔺همانگونه که در ابتدا اشاره شد مولف این کتاب، یک مربی بزرگ در انسان سازی است. از همین رو کتاب به گونه ای نوشته شده که عارف و عامی و مبتدئین و سالکین بتوانند از آن بهره ی کامل ببرند.
🔺ایشان دائما به لزوم نشاط در عمل و تنظیم میزان کمیت و کیفیت آن توجه می کند و در عین حال راه را برای ارتقاء باز می گذارد. به همین جهت اگر کسی چند سال با توجه و دقت و همت، مراقبات و اعمال این کتاب را پیگیری کند در هر سال همت و توفیقی در انجام اعمال احساس می کند که در سال قبل وجود نداشته است و به انجام اعمالی نائل می شود که پیش از این به علت کسالت و تنبلی یا غفلت موفق به آن نشده است.
🔺جالب آنکه اگر کسی تمامی اعمال موجود در این کتاب را نیز انجام دهد هنوز مسیر بالاتر رفتن برای او موجود است زیرا بخش عظیمی از کتاب نه به تشریح اعمال بلکه به تصحیح امر قلب و نیات اختصاص دارد.
🔺به طور مشخص مولف در ماه رجب و رمضان پیش از ذکر اعمال به تفصیل به شناخت این دو ماه و نحوه ی مهیا کردن قلب برای ورود به آن می پردازد. همه ی این ویژگی ها نشان می دهد که این کتاب باید در کنار مفاتیح الجنان در خانه ی هر یک از پیروان اهل بیت علیهم السلام موجود باشد.
✅عارف مجتهد
🔺مرحوم میرزا جواد ملکی با استفاده از حوزه ی پررونق درسی نجف مقام بلندی در اجتهاد و دین شناسی دارد. ایشان این قوه ی قدسیه را نه فقط در ابواب مختلف فقهی بلکه در نظام آیات و روایات عرفانی و اخلاقی نیز اعمال کرده است. به همین سبب او در جمع ادله و تعارض احتمالی آن ها و تنظیم برنامه ی مراقبه بر اساس صدها روایت، کاری بزرگ و نو انجام داده است.
🔺مرحوم ملکی با اتکا به همین توان، گاه کلمات سایر بزرگان را نیز بررسی و نقد می کند. برای مثال گرچه شخصیت و کتب ایشان به وضوح تحت تاثیر عارف و فقیه نامی، سید بن طاووس قرار دارد، اما در نقاطی از کتاب حتی کلمات سید در کتاب اقبال را نیز مورد بررسی و مداقه قرار می دهد.
🔺این تبحر و دقت ایشان را می توان در بخش های ابتدایی رساله ی لقاء الله نیز به وضوح مشاهده کرد. ایشان در مراقبات ماه ذی حجه نیز با همین رویکرد بین روایاتی که برخی ایام ذی حجه را از رمضان بالاتر می داند و روایات فضل ماه مبارک جمع می کند. از این رو در هنگام مطالعه و استفاده از کتاب المراقبات می توان اطمینان داشت که این تحفه ی ارزشمند معنوی نه از ذهنی لغزان و پر استحسان بلکه از ضمیری دقیق و مجتهد عبور کرده است و تمام ابعاد سندی و دلالی منابع آن با همان سنجه های سنتی محکم اصولی و فقهی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
🔺همین رهارود نشانه ی دیگری است برای کسانی که همواره وجود معارف بلند الهی در آیات و روایات را به امور محسوس مادی یا به قول خود مرحوم ملکی در رساله ی لقاء الله به سیب و گلابی بهشت تقلیل داده اند و از طرف دیگر بینه ی محکمی است برای کسانی که سلوک و وصول را از مسیر شرع بر نمی تابند و سه گانه ی متباین حقیقت و شریعت و طریقت را فریاد می کنند.
✅سلوک در سلک اهل بیت علهیم السلام
🔺مولف کتاب، سوز و گداز و توسلی عاشقانه به اهل بیت علیهم اسلام دارد. ایشان در تمامی ایام و ماه های بزرگ اختتام و نتیجه گیری انسان را منوط به توسل به اولیاء طاهرین می کند.
🔺اندوه متراکم مولف در ابتدای مراقبات ماه محرم و شوق عاشقانه او نسبت به ولی عصر در مراقبات ابتدای ماه شوال و عید فطر شاهد صادقی بر محبت و اندکاک شخصیت او در حقیقت معصومین است.
📝آنچه نوشته شد در برابر عظمت مولف این کتاب حتی «هیچ» نیست. کتاب المراقبات ابعاد بسیار دیگری دارد که توضیح آن فراتر از توان این قلم است. آنچه نگاشته شد تنها طرحی اولیه برای آشنایی خوانندگان است. امید که موثر افتد و با فرا رسیدن ماه رجب، جمع بیشتری به این اثر رو آورند و ما را از دعا فراموش نکنند.
🔰سید محمد هاشمی 10خرداد97
#عرفان_شیعی
#المراقبات
#مرحوم_ملکی_تبریزی
💠💠💠💠💠
@ofoqemobin
☀️ تاویل «حب الوطن من الایمان» از شیخ بهایی قدس الله نفسه:
ایهاالمأثور فی قید الذنوب
ایها المحروم من سر الغیوب
لا تقم فی اسر لذات الجسد
انها فی جید حبل من مسد
قم توجه شطر اقلیم النعیم
و اذکر الاوطان والعهد القدیم
گنج علم «ما ظهر مع ما بطن»
گفت: از ایمان بود حب الوطن
این وطن، مصر و عراق و شام نیست
این وطن، شهریست کان را نام نیست
زانکه از دنیاست، این اوطان تمام
مدح دنیا کی کند «خیر الانام»
حب دنیا هست رأس هر خطا
از خطا کی میشود ایمان عطا
ای خوش آنکو یابد از توفیق بهر
کاورد رو سوی آن بینام شهر
تو در این اوطان، غریبی ای پسر!
خو به غربت کردهای، خاکت به سر!
آنقدر در شهر تن ماندی اسیر
کان وطن، یکباره رفتت از ضمیر
رو بتاب از جسم و، جان را شاد کن
موطن اصلی خود را یاد کن
زین جهان تا آن جهان بسیار نیست
در میان، جز یک نفس در کار نیست
تا به چند ای شاهباز پر فتوح
باز مانی دور، از اقلیم روح؟
حیف باشد از تو، ای صاحب هنر!
کاندرین ویرانه ریزی بال و پر
تا به کی ای هدهد شهر سبا
در غریبی مانده باشی، بسته پا؟
جهد کن! این بند از پا باز کن
بر فراز لامکان پرواز کن
تا به کی در چاه طبعی سرنگون؟
یوسفی، یوسف، بیا از چه برون
تا عزیز مصر ربانی شوی
وا رهی از جسم و روحانی شوی
📕 نان و حلوا، شیخ بهایی
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
nokati-dar-estefade-az-mahe-rajab-99.11.25.mp3
1.73M
🔊#اخلاق_و_عرفان| نکاتی در استفاده از ماه رجب
🎙استاد علی فرحانی
📌در ابتدای تدریس مناهج 99.11.25
#ماه_رجب #پای_درس_استاد
@almorsalaat
بیانی از سید بن طاووس که استاد اشاره کردند👇👇
✨تعبیر بسیار زیبا و بلند از سید بن طاووس در مراقبه ورود دو ملک مخصوص لیل
🔴مرحوم سید بن طاووس در کتاب شریف فلاح السائل می فرماید در آغاز شب دو ملک مخصوص نازل می شوند و انسان عارف می تواند حضور این دو را درک کند. عبارت شریف ایشان را بخوانید:
📕 «أيها العبد إن كنت مسلما مصدقا بالقرآن فأنت تجد في قلبك على اليقين التصديق لقوله جل جلاله إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحٰافِظِينَ كِرٰاماً كٰاتِبِينَ و تكون مستعدا لقدومهما كما تستعد لقدوم رسول قد عرفت أنه يصل إليك من بعض ملوك الدنيا الذين هم من بعض مماليك سلطان العالمين فيكون لورودهما و حضورهما في قلبك موضع يستدل له على تصديقك لسيد المرسلين فإن في عباد الله جل جلاله العارفين من يعرف وقت حضورهما و وقت انفصالهما عند المساء و الصباح بأسباب لا تعرفها بالعبارة بل إن شاء الله جل جلاله عرفك ذلك حتى تعلمه على الإيضاح فإنه جل جلاله يقول لأهل الاعتراض عليه في الرحمات أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنٰا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ رَفَعْنٰا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجٰاتٍ فإن لم تجد للملكين الحافظين محلا في قلبك في أول ليلك و لا في أول نهارك فتوسل بالله جل جلاله في مداراة دينك أو عقلك فإنك سقيم في دينك و يقينك و في قلبك و أسرارك و إياك أن تقول فقد رأيت فلانا و فلانا و صاحبته ليلا و نهارا فما رأيت عنده بهذين الملكين اهتماما و لا اعتبارا لأنك إن كنت مصدقا بالكتاب و الرسول فإنك لا تلتفت إلى أهل الغفلة و لا تقتدي بهم و إنما تعمل بالمعقول و المنقول فإن أكثر الناس في هذه الأوقات في غفلة هائلة لطف الله جل جلاله لهم و تداركهم بما هو جل جلاله أهل من العنايات و قد نبهنا على تحقيق ما قلناه عند وداع الملكين وقت الغروب و كشفنا ذلك بالمعقولات و بالروايات و هو حجة على من بلغه ذلك لعلام الغيوب»
فلاح السائل، ص 227
#عرفان_شیعی
#سید_بن_طاووس
#فلاح_السائل
@ofoqemobin
☀️ در هنگام خواندن دعای «یا من ارجوه» به چه چیزی باید توجه کرد؟
🔰 عبارات بسیار دقیق از زبان #میرزا_جواد_ملکی_تبریزی قدس الله سره الشریف
🔴 أقول : لا تغفل أنك تقول في أول هذا الدعاء إنك ترجو الله لكل خير، وتأمن سخطه عند كل شر، ومن بعض هذا السخط مكر الله ، والحال أن الأمن من مكر الله من المعاصي الكبيرة ، فليكن قصدك من هذه العبارة بشرط التوبة فكانك تقول: یا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه أمنوا من سخطه ، وهو التوبة ، وهذا ليس أمنا فعليا من مكر الله وكذا قولك: «أرجوه لكل خير» فكأنك تقول : يامن جعل لعباده طريقا إذا سلكوه وفتح لهم باب إذا دخلوا منه نالوا به لكل خير یریدونه وهو الدعاء
🔴 ثم إنك لو تدبرت في قولك : أعطني جميع خير الدنيا وجميع خير الآخرة، بتكرار لفظ الجميع في المعطوف وفي قولك: واصرف عني جميع شر الدنيا وشر الآخرة ، بلا إعادة لفظ الجميع لعلك تتفطن أن في تغيير الأسلوب إشارة إلى أن الشر عبارة عن أمر عدمي، وهو البعد عن رحمة الله ، والحرمان عن روح الله، لكن الخير من جهة كونه أمرا وجوديا فكأنه أنواع لا نهاية لعددها ، وأما ذكر لفظ الجميع في شر الدنيا فكأنه أيضا لأجل عدم انکشاف هذا المعنى في شرور الدنيا لعامة أهلها بخلاف الآخرة ،
🔴 فإذا تقرر ذلك فاعلم أنك لا تنال لخير الدعاء وإجابته كمالا إلا إذا اتصف سرك وروحك وقلبك بصفات الدعاء والاتصاف بصفاته عبارة عن أن يكون المنشي بالدعاء سرك وروحك وقلبك ، مثلا إذا قلت: أرجوك لكل خير، تكون راجيا لله بسرك وروحك وقلبك ، ولكل منها آثار فليظهر آثاره في عملك ، فمن تحقق الرجاء في سره وحقيقته ، فكأنه يصير رجاء كله ، ومن كان ذلك في روحه فكأنه يكون حياته بالرجاء ، ومن كان راجيا بقلبه يكون أعماله التي يصدر عن قصد واختيار ملازما للرجاء ، فاحذر أن لا يوجد في شيء من شؤونك شيء من الرجاء.
المراقبات، ص ۵۴
#عرفان_شیعی
#رجب
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره)
💠نمازمشترک هرشب ماه رجب
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(3)+توحید(1)
👈 بعد از نماز دست ها را بلند می کند و میگوید: لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر والیه المصیر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی الامی و آله. ودستها را به صورت می کشد.
💠شب1
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)+توحید(3)
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(100)
👈بعدازنماز:دعای مذکور در اقبال(70)
🔅20رکعت بعدازمغرب
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)
🔅2رکعت بعدازعشاء
🔺رکعت اول:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(3)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(1)+فلق(1) +ناس(1)
💠شب2
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)
💠شب3
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(5)
💠شب4
🔅100رکعت
🔺رکعت اول:حمد(ا)+فلق(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس(1)
💠شب5
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25)
💠شب6
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(7)
💠شب7
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+فلق(1)+ناس(1)
👈بعدازنماز:صلوات(10)+تسبیحات اربعه(10)
💠شب8
🔅20رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)+فلق(3)+ناس(3)
💠شب9
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ تکاثر(5)
💠شب10
🔅12رکعت بعدازمغرب
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)
💠شب11
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(12)
💠شب12
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول...علی القوم الکافرین(آیات آخر سوره بقره)(10)
💠شب13
🔅10رکعت
🔺رکعت اول:حمد(1)+العادیات(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+تکاثر(1)
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
💠شب14
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+قل إنّما أنا بشر(آیه آخر کهف)(1)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
💠شب15
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4)
👈بعدازنماز: الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً و لا أتّخذ من دونه ولیّاً+دعا به هرچه دوست دارد
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+هرسوره ای که خواست(1)
👈بعدازنماز:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+تسبیحات اربعه(4)+ الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً ما شاء الله لا حوال و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10)
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
💠شب16
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10)
💠شب17
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
💠شب18
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)+فلق(10)+ناس(10)
💠شب19
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(15)+توحید(15)
💠شب20
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+قدر(15)
💠شب21
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کوثر(10)+توحید(10)
💠شب22
🔅8رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7)
👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10)
💠شب23
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ضحی(5)
💠شب24
🔅40رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1)
💠شب25
🔅20رکعت بین مغرب و عشاء
🔺هر رکعت: حمد(1)+ آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1)
💠شب26
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(40 و در روایتی4)
💠شب27
🔅12رکعت
🔺در توضیح آن به اقبال مراجعه شود.
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+فلق(4)+ناس(4)+توحید(4)
👈بعد از نماز:لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(4)+دعا به هرچه بخواهد
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+اعلی(10)+قدر(10)
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4)
👈بعد از نماز:حمد(4)+فلق(4)+ توحید(4)+ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا اشْرِكُ بِهِ شَيْئاً(4)+دعا به هرچه بخواهد
💠شب28
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10)
👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100)
💠شب29
🔅12رکعت
🔺هر رکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10)
👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100)
💠شب30
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
💠شب آخر
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)
👈بعد از نماز: دست ها را به سمت آسمان بلند می کند: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. سپس دست ها را به صورت می کشد و حاجتش را می خواهد.
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
➖➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
zavaede-elme-osul-v-naghshe-adabiat-dar-estenbaat.mp3
4.03M
♨️#اجتهاد|'گفتاری در باب برخی مسائل غیرضروری علم اصول و نقش ادبیات و فلسفه در استنباط
🎙استاد علی فرحانی
📌بخشی از جلسه تدریس مناهج 99/11/28
#مهارت_های_تحصیل_علم
#اصول #ادبیات #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
🔰 پایان کتاب القصاص شرح لمعه از جلسه 82 تا جلسه 94
هدایت شده از فقه روز | محسن ابراهیمی
#قاعده: نباید مستلزم #فقه_جدید شود.
🔰یکی از نکاتی که در استنباط باید مورد ملاحظه قرار گیرد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاد می شود نباید مستلزم #فقه_جدید شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می شود.
🔰در عبارات زیر دو مثال از این موضوع در عبارات امام بیان شده است:
📝مقتضى ذلك توسعة الجواز بكلّ مورد ينطبق عليه أو يلازمه عنوان مستحبّ كإكرام الضيف و إدخال السرور في قلب المؤمن و قضاء حاجته، بل توسعة نطاقه إلى سائر أبواب الفقه فيقال بمعارضة كلّ دليل في المستحبّات مع أدلّة المحرّمات إذا كان بينهما عموم من وجه كالمقام، بل يأتي الكلام في أدلّة المكروهات مع الواجبات و المحرّمات. و أنت خبير بأنّه مستلزم #لفقه_جديد و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن #فقهاء_الشريعة، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو #كاف في فساد هذا التوهّم.
📚المکاسب المحرمه ج1ص331
📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس #فقه_جديد.
📚کتاب الطهاره ج1 ص459
⁉️اینکه مایز #فقه_جدید از #فقه_سنتی و تمایز آن با #فقه_پویا و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که باید حتما مشخص شود.
@rooz_fiq
🔰 الحمدُ للّهِ الذي أشهَدَنا مَشهَدَ أوْليائهِ في رَجَب ، و أوجَبَ عَلينا مِن حقِّهِم ما قَد وَجَب ، و صَلَّى اللّهُ عَلى مُحمّدٍ المُنتَجَب ، و عَلى أوْصيائهِ الحُجُب...
رزقنا الله زیارته فی هذا الشهر ...
#شب_جمعه
@ofoqemobin
🔺 تصویرگری جدید «حسن روح الامین» از لحظه حضور سیدالشهداء علیه السلام بر بالین جون روحی له الفداء
🔺 اظهار عشق و ارادت جون به سیدالشهداء پیش از رفتن به میدان:
🔰 وَ اللهِ إِنَّ ريحِي لَمُنْتِنٌ وَ إِنَّ حَسَبي لَلَئيمٌ وَ إِنَّ لَوْنِي لاََسْوَدٌ فَتَنَفَّسْ عَلَيَّ بِالْجَنَّةِ لَيَطيبَ ريحِي وَ يَشْرُفَ حَسَبِي وَ يَبْيَضَّ لَوْني لا وَ اللهِ لا أُفارِقُكُمْ حَتّى يَخْتَلِطَ هَذَا الدَّمُّ الاَْسْوَدُ مَعَ دِمائِكُمْ
#شب_جمعه
@ofoqemobin
🔆🔆🔆 فرا رسیدن میلاد فرزند علی بن موسی الرضا، امام جواد سلام الله علیهما بر همه مومنین و مومنات مبارک باشد. ان شاء الله به حق این امام و جود و کرمش، شر سختی ها و بیماری ها از سر مسلمین برداشته شود.
☀️ مالکوم ایکس
🔺 21 فوریه سالروز شهادت مبارز بزرگ آمریکایی در برابر نژادپرستی و تبعیض مالکوم ایکس ( حاج مالک شباز) است. او در دهه سوم زندگی اش به اسلام گروید.
🔺او در قلب امریکا دین اسلام را قوی ترین عامل رهایی سیاهان از ظلم و بردگی چند صد ساله می دانست. سفر او به مکه و تجربه معنوی او در این سفر از نکات مهم زندگی اوست، وی در نهایت در مسیر همین مبارزه در چنین روزی ترور شد...
🔺 جنبش سیاهان آمریکا از مهمترین حرکتهای عدالتخواهانه در قرن بیستم است که معمولا از دید ما مخفی مانده است.
رهبر انقلاب 3 اسفند 1395:
«من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش میکنم حمد و قلهواللّهی برای روح آن شهید بخوانید.»
یادش گرامی باد ... فاتحه ای نثار روح او
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دقایقی از سخنان انقلابی مالکوم ایکس درباره دین اسلام
🔰 ببینید چه طنین و خروش و عقلانیتی از اسلام فرا گرفته است.
@ofoqemobin
🔸 این حرف همان قدر محکم است که پروژه عصر حیرت، و همانقدر مدلّل است که آن نقدهای کذایی بر فلسفه صدرا!
🔸 و الا فهم این مطلب چندان سخت نیست که از منظر خواجه طوسی کلامِ استدلالی بدون فلسفه خیالی بیش نیست...
⭕️ عزیزانی که از تفکیک کلام و فلسفه سخن می گویند اگر نخواهند کلام را نقلی کنند، نهایتا از فلسفه صدرا به فلسفه مشاء پناه می برند آن هم گهگاه با فهمی ناقص و آشفته ...
🔰 به خاطر دارم در بحث با یکی از فضلای همین جریانات، ایشان تلاش جدی داشت برای عبور از مساله حدوث ذاتی و هم زمان نیفتادن در محذور حدوث زمانی ما سوی الله، از حدوث دهری میرداماد به عنوان راه گریز بهره گیرد!
@ofoqemobin
☀️ عملی برای سه شب آینده
سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. #سید_بن_طاووس به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است:
🔺شب سیزدهم:
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰شب چهاردهم:
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰 شب پانزدهم:
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🕌 متنِ زیبای روایت:
🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه:
أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك
(الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 230)
⭕️ ۴ رکعت به معنای دو نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است.
#رجب
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🌹روز #پدر را به #استاد بزرگوارمان شیخ #علی_فرحانی که بر جمع کثیری از طلاب حوزه حق #حیات علمی و معنوی دارند، تبریک 💐 عرض می کنیم.
🤲انشالله خدای متعال به حق امیرالمومنین (ع) سایه ایشان را بر سر ما مستدام بدارد و شرایط استفاده بیشتر از این نعمت الهی را برای ما مهیا فرماید.
🙏از طرف همه شاگردان
@almorsalaat
📚 معرفی چند کتاب به مناسبت میلاد حضرت امیر (ع)
⭕️ 1- اگر می خواهید در مورد اثبات ولایت حضرت امیر (ع) و جوهره عقاید شیعه بیشتر بخوانید، کتاب ارزشمند #احقاق_الحقِ قاضی نور الله شوشتری را مطالعه کنید. ایشان به دلیل نوشتن همین کتاب به شهادت رسید. متن کتاب هنوز استوار و بسیار قابل استفاده است. (البته این کتاب با شروحش بسیار مفصل و حدود 34 جلد است). در این باب کتاب #عبقات_الانوار #میر_حامد_حسین هم بسیار عالیست، کتاب #شبهای_پیشاور، و #المراجعات هم از کتابهای آسانتر و مشهورتر هستند که در این موضوع قابل استفاده اند.
⭕️ 2- اگر به دنبال فهم سیره سیاسی و حکومتی حضرت هستید کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) و بخش مشکلات علی (ع) که در جلد 16 مجموعه آثار #شهید_مطهری به چاپ رسیده است را مطالعه کنید. در این موضوع کتاب «الصحيح من سيره الامام علي عليه السلام» از مرحوم علامه #جعفر_مرتضی_عاملی نیز مانند سایر آثار ایشان بسیار ارزشمند است.
⭕️ 3- اگر می خواهید پیرامون مقام تکوینی و حقیقی حضرت امیر (ع) مطالعه کنید خوب است به ذیل این آیات در تفسیر شریف المیزان مراجعه کنید:
- «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات ...» سوره بقره : 124
- «و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا ...» سوره انبیاء : 74
در این موضوع کتاب امام شناسی مرحوم #علامه_طهرانی هم قابل استفاده است.
⭕️4- اگر به دنبال شناخت تاثیر معرفتی و معنوی امیرالمومنین (ع) بر عالم اندیشه و عرفان هستید رساله علی (ع) و فلسفه الهی مرحوم علامه و مباحثات ایشان با هانری کربن در کتاب «رسالت تشیع در دنیای امروز» را به مطالعه بگیرید.
✏️سید محمد هاشمی
التماس دعا
@ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف
🔻 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد. با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم ماندهاند توصیهای داشته باشند.
🔺️ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایامالبیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیهای مرقوم داشتند که پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن و تصویر دستخط رهبر انقلاب را منتشر میکند:
بسمه تعالی
امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را بهجا آورند.
🔰 الحمدُ للّهِ الذي أشهَدَنا مَشهَدَ أوْليائهِ في رَجَب ، و أوجَبَ عَلينا مِن حقِّهِم ما قَد وَجَب ، و صَلَّى اللّهُ عَلى مُحمّدٍ المُنتَجَب ، و عَلى أوْصيائهِ الحُجُب...
رزقنا الله زیارته فی هذا الشهر ...
#شب_جمعه
@ofoqemobin
☀️ روایت عجیبی از امام سجاد (ع) درباره تسلای حضرت زینب (س) به ایشان و پیش بینی عظمت مزار سیدالشهداء در آینده
🔺 حتما بخوانید:
☀️ الامام علی بن حسین علیه السلام: فَإِنَّهُ لَمَّا أَصَابَنَا بِالطَّفِّ مَا أَصَابَنَا وَ قُتِلَ أَبِي ع وَ قُتِلَ مَنْ كَانَ مَعَهُ- مِنْ وُلْدِهِ وَ إِخْوَتِهِ وَ سَائِرِ أَهْلِهِ وَ حُمِلَتْ حَرَمُهُ وَ نِسَاؤُهُ عَلَى الْأَقْتَابِ يُرَادُ بِنَا الْكُوفَةُ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ صَرْعَى وَ لَمْ يوُارَوْا فَعَظُمَ ذَلِكَ فِي صَدْرِي وَ اشْتَدَّ لِمَا أَرَى مِنْهُمْ قَلَقِي فَكَادَتْ نَفْسِي تَخْرُجُ وَ تَبَيَّنَتْ ذَلِكَ مِنِّي عَمَّتِي زَيْنَبُ الْكُبْرَى بِنْتُ عَلِيٍّ ع فَقَالَتْ مَا لِي أَرَاكَ تَجُودُ بِنَفْسِكَ يَا بَقِيَّةَ جَدِّي وَ أَبِي وَ إِخْوَتِي فَقُلْتُ وَ كَيْفَ لَا أَجْزَعُ وَ أَهْلَعُ وَ قَدْ أَرَى سَيِّدِي وَ إِخْوَتِي وَ عُمُومَتِي وَ وُلْدَ عَمِّي وَ أَهْلِي مُصْرَعِينَ بِدِمَائِهِمْ مُرَمَّلِينَ بِالْعَرَاءِ مُسَلَّبِينَ لَا يُكَفَّنُونَ وَ لَا يُوَارَوْنَ وَ لَا يُعَرِّجُ عَلَيْهِمْ أَحَدٌ وَ لَا يَقْرَبُهُمْ بَشَرٌ كَأَنَّهُمْ أَهْلُ بَيْتٍ مِنَ الدَّيْلَمِ وَ الْخَزَرِ فَقَالَتْ لَا يُجْزِعَنَّكَ مَا تَرَى فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكَ لَعَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص الَى جَدِّكَ وَ أَبِيكَ وَ عَمِّكَ وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ الميثاق [مِيثَاقَ] أُنَاسٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ لَا تَعْرِفُهُمْ فَرَاعِنَةُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ هُمْ مَعْرُوفُونَ فِي أَهْلِ السَّمَاوَاتِ أَنَّهُمْ يَجْمَعُونَ هَذِهِ الْأَعْضَاءَ الْمُتَفَرِّقَةَ فَيُوَارُونَهَا وَ هَذِهِ الْجُسُومَ الْمُضَرَّجَةَ وَ يَنْصِبُونَ لِهَذَا الطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيكَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَى كُرُورِ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِي مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً
كامل الزيارات، النص، ص: 262 / بحار ج 28 ص 57
✏️ ترجمه:
☀️ زمانى كه در طف (كربلا) آن مصيبت به ما وارد گشت و پدرم عليه السّلام و تمام فرزندان و برادران و جميع اهلش كه با او بودند كشته شدند و حرم و زنان آن حضرت را بر روى شتران بىجهاز نشانده و ما را به كوفه برگرداندند پس به قتلگاه ايشان چشم دوختم و ابدان طاهره ايشان را برهنه و عريان ديدم كه روى خاك افتاده و دفن نشدهاند، اين معنا بر من گران آمد و در سينهام اثرش را يافته و هنگامى كه از ايشان چنين منظرهاى را مشاهده كردم اضطراب و بىآرامى در من شدت يافت به حدّى كه نزديك بود روح از كالبدم خارج شود، اين هيئت و حالت را وقتى عمّهام زينب كبرى دختر على بن ابى طالب عليها السّلام از من مشاهده نمود فرمود:
اين چه حالى است از تو مىبينم، اى يادگار جدّ و پدر و برادرم چرا با جان خود بازى مىكنى؟!! من گفتم:
چگونه جزع و بيتابى نكنم در حالى كه مىبينم سرور و برادران و عموها و پسر عموها و اهل خود را در خون خويش طپيده، عريان و برهنه بوده، جامههايشان را از بدن بيرون آوردهاند، بدون اينكه كفن شده يا دفن گرديده باشند، احدى بالاى سرشان نبوده و بشرى نزديكشان نمىشود گويا ايشان از خاندان ديلم و خزر مىباشند؟!! عمّهام فرمود: آنچه مىبينى تو را به جزع نياورد، به خدا سوگند اين عهد و پيمانى بوده كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم با جدّ (امير المؤمنين عليه السّلام) و پدر (سيّد الشهداء عليه السّلام) و عمويت (حضرت مجتبى عليه السّلام) نموده و خداوند متعال نيز از گروهى از اين امت كه در عداد ستمكاران و سركشان نمىباشند پيمان گرفته است ايشان در بين اهل آسمانها معروف و مشهورند كه اين اعضاء قلم شده را جمع كرده و دفن نموده و اين ابدان و اجسام خون آلود را به خاك سپرده و در اين سرزمين براى قبر پدرت سيد الشهداء نشانهاى نصب كرده كه اثرش هيچ گاه كهنه و مندرس نشده و گذشت شب و روز آن را محو نمىكند، و بسيارى از رهبران كفر و الحاد و ابناء ضلالت و گمراهى سعى در نابود كردن آن مىنمايند ولى به جاى اينكه رسم و نشانه آن از بين رود ظاهرتر و آشكارتر مىگردد.
كامل الزيارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 796
@ofoqemobin
هدایت شده از در جستجوی تحول
▪️۱۰ اسفند ماه سالروز شهادت شهید امیر حاج امینی صاحب این تصویر بی مثال است
بخشی از متن وصیتنامه شهید حاج امینی:
🔻ای کسانی که این نوشته را می خوانید، اگر من به آرزویم رسیدم و دل از این دنیا کندم، بدانید که نالایق ترین بنده ها هم می توانند به خواست او، به بالاترین درجات دست یابند. البته در این امر شکی نیست ولی بار دیگر به عینه دیده اید که یک بنده گنهکار خدا به آرزویش رسیده است.
#شهید
http://eitaa.com/tahavole