eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
591 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دروس حوزوی: آشنایی با منطق (شهید مطهری): zaya.io/4ksc1 منطق مرحوم مظفر (از ابتدا تا صناعات خمس): zaya.io/qs1ip منطق مرحوم مظفر (صناعات خمس): https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/2107 الموجز فی اصول الفقه: https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3500 اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۱: zaya.io/nuz6n اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۲: https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/1987 لمعه (ارث، قصاص، دیات): zaya.io/2d3eo رسائل (قطع و ظن): zaya.io/2l0kt رسائل (تعادل و تراجیح): https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3779 الفائق فی اصول الفقه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/943 بدایه الحکمه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/726 نهایه الحکمه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/866 🔰 جلسات دیگر: تفسیر شریف المیزان: https://eitaa.com/Ofoqemobin/1664 روح توحید نفی عبودیت غیر خدا: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/923 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: zaya.io/6bnvt غرب شناسی: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/827 تاریخ تطور فقه و اصول شیعه: zaya.io/v8gv6 توحید استدلالی: zaya.io/dftzh ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی: zaya.io/kny89 تاریخ تحولات فرهنگی غرب: https://eitaa.com/Ofoqemobin/1518 🔰 آثار شهید مطهری: نظام فکری شهید مطهری: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803 آشنایی با قرآن: zaya.io/85f2p انسان و ایمان: zaya.io/3ez9w جهان بینی توحیدی: zaya.io/e2ci5 وحی و نبوت: zaya.io/ebqbw جامعه و تاریخ : zaya.io/px1ja
🔺 امتداد حکمت 🔰 امتداد حکمت از مسائل مهم مورد بحث در سالهای اخیر است. برخی منتقدان معتقدند فلسفه اسلامی پس از فارابی دچار موت شد و تمامی ظرفیتهای اجتماعی خود را از دست داد و در نهایت صدرا با امتزاج فلسفه و عرفان انحطاط اندیشه را در تمدن اسلامی، موجب شد و به همین دلیل نباید امیدی به امتداد اجتماعی حکمت متعالیه داشت. دو کتاب «جهان های اجتماعی» و «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» از جمله تلاشها برای اثبات امکان و وقوع امتداد فلسفه و حکمت خصوصا با قرائت صدرایی آن - پس از آثار علامه طباطبایی و شاگردان ایشان - است. میزان توفیق این دو اثر که توسط طبقه متاخر حکمای اسلامی نوشته شده آزمون مهمی در میزان کامیابی امتداد حکمت است. ان شاء الله در آینده درباره هر دو اثر نکاتی ارائه خواهیم کرد. @ofoqemobin
☀️ ، محصول کیاست و هنر در دوران خفقان و تقیه 🔸 یکی از آثار ارزشمند سید جلیل القدر، عالم کم نظیر تاریخِ تشیع، علی بن موسی بن جعفر حسنیِ حسینی، کتاب الطرائف است. 🔸 ایشان در کتاب شریف کشف المحجه بارها به «الطرائف» اشاره می کند. در یکی از موارد سید بن طاووس خطاب به پسر خود درباره این کتاب می فرماید: «و لقد كشفت في كتاب الطرائف عن معرفة جدك محمد «ص» بما جرت عليه حال أمته بعد انتقاله. و قد ذكرت لك في كتاب الطرائف من اقدامهم في حياة جدك محمد «ص» على المعارضة له في فعاله و مقاله» (ص 115) 🔸 ایشان در این کتاب به صورت خیالی و داستان گونه نقش کافری ذمی را به خود گرفته که به تازگی به اسلام روی آورده است و اکنون می خواهد قرائت درست و کامل از اسلام را از میان فرق و مذاهب مختلف کشف کند. این شیوه جالب که کمتر در میان علمای بزرگ خصوصا علمای متقدم مورد انتظار است به این اثر جذابیت دو چندانی در میان آثار کلامی بخشیده است. سید بن طاووس در هیچ جای کتاب نام واقعی خود را آشکار نمی کند و خود را «عبدالمحمود بن داوود» می خواند ایشان این کتاب را اینگونه آغاز می کند: «و بعد فإني رجل من أهل الذمة و لي بذلك على أهل الإسلام ثبوت حرمة فيجب أن لا يعجلوا بذمي على ما أسطره بل يتفكروا في حقيقة ما أذكره فرب ملوم منا لا ذنب له.» 🔸 مولف در ادامه با ابطال پیروی از مذاهب اربعه از مذهب شیعه سراغ می گیرد و پس از آن با استفاده از منابع اهل سنت به اثبات حقانیت و فضائل اهل بیت علیهم السلام و انتقاد به مخالفان ایشان می پردازد. گرچه فهم این که مولف کتاب یک شیعه است، چندان دشوار نیست ولی سبک نگارش کتاب و رفت و برگشت ها و ساختار استدلالی آن ذهن مخاطب غیر شیعه را به شدت درگیر می کند و او را نسبت به بسیاری از اتهاماتی که به شیعه وارد است حداقل مشکوک کرده و حتی به مرحله انکار می رساند. 🔸 ایشان همچنین در ص 237 از جلد اول کتاب به ماجرای احراق خانه حضرت زهراء (س) از طریق منابع اهل سنت اشاره می کند. 🔸 این کتاب در اوج دوران علیه شیعه نوشته شده و با زیرکی و دقت و البته هنرمندی مکتب اهل بیت را معرفی کرده است. ای کاش ذوق و تلاش علمای متقدم ما مستدام بماند ... نثار روح سید جلیل القدر حمد و صلوات ... 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🔰 فیلسوف مشهور آمریکایی که دغدغه اصلی اش حوزه اخلاق و سیاست و از منتقدان لیبرالیسم معاصر است کتابی دارد با عنوان «آنچه با پول نمی توان خرید». 🔸 این کتاب توصیفی است از وضعیت بشر در دوران معاصر و تاثیری که بازار و اندیشه ی مبتنی بر «قابلِ خرید و فروش بودنِ همه چیز» بر سر انسان آورده است. 🔸 او با بررسی های میدانی متعدد و شواهد قریب به بدیهی نشان می دهد که واگذار کردن تمامی روابط انسانی به بازار (Market) از نظر اخلاقی انسان را از وجوه انسانی اش تهی می کند. او با اشاره به حدود اخلاقی بازار تلاش دارد تصویری از حریم غیر قابل فروشِ انسانی ارائه کند. نکته جالب این است که او با نقد لیبرالیسم لزوما به سوسیالیسم سقوط نمی کند و راه حل دیگری در ذهن دارد که این خود، برای ما قابل تامل است. 🔸 این کتاب برای طلاب از جهات دیگری ارزشمند است. بسیاری از مثالهای کتاب وجوه فقهی و فلسفی بسیار پررنگی دارند. آشنایی درست و دست اول با دنیای مبتنی بر بازار، مواجهه فقهی و فلسفی ما را نیز از صورتِ نه چندان عمیق کنونی خارج می کند. پ.ن: ترجمه کتاب بسیار عالیست. @ofoqemobin
📕 خوب است کسانی که تصور می کنند اقتصاد امروز دنیا بر اساس یک روال مشخص عقلایی حرکت می کند، این کتاب را بخوانند و ببینند چگونه پیش فرض های متافیزیکی و انگاره های اخلاقیِ مدرن بر تمام هویت اقتصاد و هر کنش انسانی و ساحت علمی دیگری چنبره زده و اساسا چیزی به نام سیره خالص عقلایی باقی نگذاشته است. 🔸 یکی از مشکلات اساسی ما این است که هرگز ساحت اندیشه غرب و تاثیر آن بر زندگی خود را به درستی نشناختیم. @ofoqemobin
🔸برنامه دوره تراژدی غرب ▫️ تراژدی دوم: انسان تاریخی انضمامی ▫️ مهمان: استاد سید محمد هاشمی ▫️ میزبان: رسانه آکام توحید 🔸 دوشنبه ۱۴فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۲ 🌀«آکام توحید» پویشی برای ترسیم طرح کلی اندیشه اسلامی 🌐 @akam_tohid
☀️ اختتامیه کتاب اقبال و نکات مهمی از 🔺مرحوم سید بن طاووس کتاب شریف اقبال را با ماه رمضان آغاز می کند و با ماه شعبان به پایان می رساند. ایشان در پایان تالیف کتاب، برخی مزایای کتاب شریف اقبال را ذکر می کند و توضیح می دهد که چرا با وجود کتب ارزشمندی مانند مصباح المتهجد باز هم کتاب اقبال را نگاشته و این کتاب چه مزایا و تفاوت هایی دارد. سید بن طاووس بی شک از بزرگترین علمای تاریخ شیعه است که به نظر می رسد آثار پر رمز و راز او هنوز به درستی بازخوانی نشده است. عبارات سید: 🔸 و هذا آخر ما اقتضاه حكم الامتثال لمراسم الموفّق لنا و مالك العناية بنا في ذكر الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرّة واحدة كلّ سنة في هذا المجلّد، من الفضل المجدّد و الثواب المخلّد.و عسى ان يقول بعض أهل الكسالة و الجاهلين بمعرفة مالك الجلالة و حقوق صاحب الرسالة و المحجوبين عن علم ما بين أيدي العباد من أحوال الخاتمة و أهوال المعاد انّ في أيديهم المصباح و غيره من المصنفات ما ليس عندهم نشاط للرغبة إليه، فأي حاجة كانت إلى زيادة عليه.فأقول: ان الذي أودعناه كتابنا هذا ما هو مجرّد زيادات و عبادات، و لا كان المقصود جمع صلوات و دعوات، و انّما ضمنّاه ما لم يعرف فيما وقفنا عليه المخالف و المؤالف مثل الذي هدانا اللّه جلّ جلاله بتصنيفه إليه من كيفية معاملات اللّه جل جلاله بالإخلاص في‌ عبادته، و من عيوب الأعمال التي تفسد العمل و تخرجه من طاعة اللّه جل جلاله إلى معصيته، و من ترتيب الأبواب و الفصول على وصف غريب في المأمول و المقبول، و من ذكر أسانيد لبعض ما يستغرب من الروايات، و من فضائل كانت مستورة للعبادات، و من تعظيم اللّه جلّ جلاله تعظيما يستصغر معه عمل كلّ عامل، و من تعظيم لرسوله صلوات اللّه عليه و آله يعرف به قدر حقّه الكامل و من تعظيم لنوّابه صلوات اللّه عليهم بما لم نجد مثله مجتمعا في كتب الأواخر و الأوائل، و إذا وقفت على ما اشتمل عليه، وجدت تحقيق ما أشرنا إليه. 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 367 ☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ... @ofoqemobin
عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۷۱ 🔰 قَالَ الرضاء علیه السلام عن آبائه عن رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : رَجَبٌ شَهْرُ اَللَّهِ اَلْأَصَمُّ يَصُبُّ اَللَّهُ فِيهِ اَلرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِهِ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَنْشَعِبُ فِيهِ اَلْخَيْرَاتُ وَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ اَلْمَرَدَةُ مِنَ اَلشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ سَبْعِينَ أَلْفاً فَإِذَا كَانَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ غَفَرَ اَللَّهُ بِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ اَلْيَوْمِ إِلاَّ رَجُلاً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلاَءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا . 🔰 امام رضا علیه السلام از آباء طاهرینش نقل میکند که رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود: ماه رجب شهر اللّٰه الاصب است و آن را اصب گويند از اين جهت كه رحمت خدا در اين ماه بر بندگان ميريزد و در ماه شعبان خيرات منشعب و پراكنده شود و شيوع يابد.و در روز اول ماه مبارك رمضان لشكرهاى شياطين در غل و زنجير شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارك رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بيامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزيده است بيامرزد بغير آن مردى كه ميان او و برادر دينى او عداوتى باشد پس بفرمايد بفرشتگان او را مهلت دهيد تا اصلاح كند. 📣 بر اساس این روایت عداوت میان مومنان مانع برکات شب قدر است لذا در این شب همه مومنین و بنده را حلال بفرمایید... @ofoqemobin
🔸 متن زیارت سید الشهداء (ع) در شب قدر: (به نیابت از امام و شهدا و شهید حاج قاسم بخوانیم): چون نزد قبر آن حضرت ایستادی، روی خود را به جانب آن حضرت کن و قبله را میان دو کتف خود قرار ده و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فيْ جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِيِّ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ . أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. آنگاه خود را به قبر بچسبان و صورت خویش را بر آن گذار، سپس به جانب سر مقدس رفته و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ وَسَمائِهِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِكَ الطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. پس خود را به قبر مبارک بچسبان و آن را ببوس و صورت خود را بر آن بگذار و به جانب سر مبارک بازگرد، آنگاه دو رکعت نماز زیارت بجای آر و بعد از آن به هر اندازه‌ای که توانستی نماز بخوان، پس از آن به سمت پایین پا برو و علی بن الحسین(علیه‌السلام) را زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَكَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ. به آنچه می‌خواهی دعا کن، سپس شهدا را درحالی‌که میل کنی از سمت پا به طرف قبله، زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِيقُونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَداءُ الصَّابِرُونَ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جاهَدْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِ اللّٰهِ ، وَنَصَحْتُمْ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ حَتَّىٰ أَتَاكُمُ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ ، فَجَزاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزاءِ الْمُحْسِنِينَ ، وَجَمَعَ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي مَحَلِّ النَّعِيمِ. پس به زیارت قمر بنی‌هاشم می‌روی، همین که آنجا رسیدی و نزد آن جناب ایستادی بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ جاهَدْتَ وَ نَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَأَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| حقیقت شب قدر و ارتباط آن با حضرت زهراء سلام الله علیها 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و بسیار قابل توجهی را توضیح میدهند. 📌تاریخ جلسه: 11/11/98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
☝️ توصیه جدی استماع این جلسه
🔰 نماز مهم شب آخر ماه مبارک برای غفران، قبولی ماه رمضان از او و بخشش گناهان ولو ۷۰ سال اهل گناهانی باشد که از گناهان همه بزرگتر است: ✅ به نقل از اقبال الاعمال سید بن طاووس به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله: 🔺 ۱۰ رکعت (۵ نماز دو رکعتی) در هر رکعت: ۱ حمد و ۱۰ توحید در هر سجده و رکوع : ۱۰ بار تسبیحات اربعه پس از پایان نماز: هزار بار «استغفرالله» و سپس سجده با این ذکر:« يا حَيُّ يا قَيُّومُ، يا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ، يا رَحْمانَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يا إِلهَ الْأَوَّلِينَ وَ الآخِرِينَ، اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنا وَ صِيامَنا وَ قِيامَنا.» اقبال الاعمال ج۱ ص ۴۱۸
در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان توفیق داشتیم بحثهایی با عنوان هدف و مسیر طلبگی در جمع برخی طلاب داشته باشیم. احیانا این جلسات برای طلابی که هنوز در این حوزه سوالات جدی دارند به کار آید. در این جلسات به هدف طلبگی و لوازم آن و اجمالی از مسیر رسیدن به آن پرداخته شده است @ofoqemobin 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشم اندازی برای هدف طلبگی؛ اقامه دین @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاصرت لازمه اقامه دین @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازگشت عالمانه به تراث شیعی لازمه اقامه دین @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام شناسی و نسبت اجتهاد و تبلیغ @ofoqemobin
🔰 كلمة بها تجمع بين ظهوره سبحانه و خفائه‏ 🔺 هستى او پيداتر از همه هستى ‏هاست، زيرا كه او به خود پيداست، و پيدايى ساير هستى‏ها بدوست؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». همه اشيا بى هستى او عدم محض است، و مبدأ ادراك همه هستى راست هم از جانب مدرِك و هم از جانب مدرَك، و هر چه را ادراك كنى اوّل هستى مدرَك شود و اگر چه از ادراك اين ادراك غافل باشى و از غايت ظهور مخفى ماند همه عالم به نور اوست پيدا كجا او گردد از عالم هويدا زهى نادان كه او خورشيد تابان به نور شمع جويد در بيابان 🔺ادراك مبصر بى واسطه نور ديگر چون شعاع صورت نبندد، با آن كه شعاع از غايت ظهور در آن حالت غير مرئى مى‏نمايد، تا طايفه‏اى انكار آن مى‏كنند، نورى كه واسطه ادراك شعاع بود بر آن قياس بايد كرد؛ «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» 🖊 ملا محسن فیض کاشانی 📕 مجموعه رسائل ملا محسن فیض، اللئالى، ج-3 ص 12 @ofoqemobin
🔰 نسبت ذات واجب و تعینات و تفسیر «و هو معکم اینما کنتم» در کلام ملامحسن فیض کاشانی به وسیله تمثیل عدد یک به سایر اعداد (تمثیلی دیگر در کنار تمثیل نور و تمثیلات مشهور دیگر ...) در اثر فوق العاده ایشان «الکلمات المکنونه» 🔺 كلمة: فيها تمثيلات لبيان التوحيد الوجودي والتعيّنات‏ ⭕️ از غيب مطلق تا آخرين مرتبه مظاهر حقّ يك وجود است كه به حسب اختلاف تجليّات و تعيّنات مسمّا به مراتب گشته. و اين تعيّنات اعتبارات محضه است و اضافات صرفه، چنانكه واحد را ربع اربعه و ثلث ثلاثه و نصف اثنين گويند. اين نسب و اضافات قادح در واحديّت او نيست، همچنين اطلاق اسماى مراتب به اعتبار تجليّات و تعيّنات بر ذات رفيع الدرجات مانع احديّت او نيست. واحد در مراتب اعداد ظهورى دارد كه در هر يك خاصيّتى و فايده [اى‏] مى‏دهد كه در آن ديگر نيست، و حقيقت هر يك مغاير حقيقت ديگرى است و همه تفصيل مرتبه واحد مى‏كنند، يعنى مبيّن آنند كه واحد است كه در اين مراتب به تكرار ظهور كرد؛ زيرا كه اثنين دو واحد است و ثلاثه سه واحد و همچنين. پس مادّه اعداد واحد متكرّر است، و صورت اعداد هم واحد. پس همه اعداد به واحد موجودند و به او محتاج، و واحد بر واحديّت خود ازلًا و ابداً باقى است و از همه مستغنى. و همچنان كه عدد به معدود ظاهر مى‏شود، وجودات امكانيّه به ماهيّات هويدا مى‏گردد. ومهما نظرت إلى الوجود جمعاً وتفصيلًا وجدت التوحيد يصحبه لا يفارقه البتّة صحبة الواحد للأعداد، فإنّ الإثنين لا يوجد أبداً ما لم تضف إلى الواحد مثله. ولا تصحّ الثلاثة ما لم تزد على الإثنين واحداً وهكذا إلى ما لا يتناهى، فالواحد نفس العدد والعدد كلّه واحد. لو نقص من الألف واحد، انعدم اسم الألف وحقيقته وبقيت حقيقة أخرى وهي تسعمئة وتسعة وتسعون. ولو نقص منها واحد، ذهب عينها البتّة، فمتى انعدم الواحد من شي‏ء عدم ذلك الشي‏ء. هكذا التوحيد، إنّ حقيقته «وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» «1». وبعبارة أخرى الاثنان «2» مثلًا ليس عبارة إلّاعن ظهور الواحد مرّتين مع الجمع بينهما. الكلمات المكنونة (چاپ كنگره فيض)، ص: 69 @ofoqemobin
👆🏻 🔺عبارات فوق متعلق به مرحوم ملامحسن فیض کاشانی، عارف و عالم بزرگ قرن یازدهم است، عباراتی در اوج لطافت و فهم نسبت به حقیقت واحده هستی و وجود رابطی بودن همه موجودات به او. 🔸 اما نکته حیرت آور، مسلک اخباری این مرد بزرگ است. مطلبی که او در بسیاری از آثار به آن تصریح کرده است. جالب اینکه او علیرغم مسلک اخباری و تمجید از ملا امین استرآبادی و توجه ویژه و انحصاری به تراث اهل بیت علیهم السلام به مطالب فوق - که چیزی جز بیان عرفا و اهل معرفت و اشارات متقن صدرالمتالهین نیست - قائل است ... «ففیها عبره لاولی الالباب» ... ⭕️ عبارت ذیل بیان ایشان در کتاب «الحق المبین فی کیفیه التفقه فی الدین» است که در آن به تصریح به صواب بودن مسلک اخباری و دیدارش با ملا امین اشاره می کند: (از آنجا که امین استرآبادی در سال 1036 رحلت کرده و فیض متولد 1007 هجری است، این دیدار در جوانی او رخ داده است): 📕 و قد اهتدى لبعض ما اهتديت له بعض أصحابنا من أهل استراباد كان يسكن مكّة- شرّفها اللّه- و قد أدركت صحبته بها؛ فانّه كان يقول بوجوب العمل بالاخبار و اطّراح طريقة الاجتهاد و القول بالآراء المبتدعة و ترك استعمال الاصول الفقهيّة المخترعة و لعمرى انّه قد أصاب فى ذلك و هو الفاتح لنا هذا الباب و هادينا فيه الى سبيل الصّواب الّا أنّه ذهب عنه أصلان أصيلان و صدر عنه أمران إمران. 🔰 الحق المبين، النص، ص: 12 @ofoqemobin
🔰 مطهری؛ جانِ جانان 🔺 امروز بزرگداشت استاد شهید مطهری است مردی که شاید هنوز تکرار نشده باشد و معلوم نیست توفیق و امکان تاریخی تحقق دوباره او نصیب ما شود. 🔺البته جملات بالا تا زمانی که آن شهید با سیرهای مطالعاتی بی دقت و کم مایه و مراجعات بی ضابطه به آثارش شناخته شود، شعاری بیش نیست اما برای کسانی که تلاش کرده اند ایامی را در جوار اندیشه او زندگی کنند و با دقت و همدلی با آثارش محشور باشند بی شک نه شعار بلکه عین حقیقت است. 🔺پیش از طلبگی و در ابتدای آن تلاش کردم آثار زیادی از ایشان را ببینم و اجمالا هم توفیق آن حاصل شد. 🔺اما آشنایی با استاد علی فرحانیِ بزرگوار و تقریری که از اندیشه شهید مطهری ارائه میکرد بزرگترین نقطه عطف زندگی من بود. واقعا آن لحظات شیرین بود و با هیچ شیرینی دیگری مقابله نمی‌کرد. با آن‌ آشنایی، اثر و عمق اندیشه شهید روشنتر شد و آنچه تا آن زمان خوانده بودم رنگ دیگری گرفت و حقیقتا « یوم تبدل الارض غیر الارض و السموات». 🔺به همین دلیل در روز شهادت استاد و تکریم مقام معلم باید در برابر استاد بزرگوارم که مطهری را به عمق جان ما آشنا کرد کرنش کنم و آرزوی توفیق و سلامتی برای وجود نورانیشان نمایم. ☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا (عوالی اللئالی ج 1 ص 292) 🔶 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود 👇👇👇 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803 @ofoqemobin