eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
628 عکس
171 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۷۱ 🔰 قَالَ الرضاء علیه السلام عن آبائه عن رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : رَجَبٌ شَهْرُ اَللَّهِ اَلْأَصَمُّ يَصُبُّ اَللَّهُ فِيهِ اَلرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِهِ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَنْشَعِبُ فِيهِ اَلْخَيْرَاتُ وَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ اَلْمَرَدَةُ مِنَ اَلشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ سَبْعِينَ أَلْفاً فَإِذَا كَانَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ غَفَرَ اَللَّهُ بِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ اَلْيَوْمِ إِلاَّ رَجُلاً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلاَءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا . 🔰 امام رضا علیه السلام از آباء طاهرینش نقل میکند که رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود: ماه رجب شهر اللّٰه الاصب است و آن را اصب گويند از اين جهت كه رحمت خدا در اين ماه بر بندگان ميريزد و در ماه شعبان خيرات منشعب و پراكنده شود و شيوع يابد.و در روز اول ماه مبارك رمضان لشكرهاى شياطين در غل و زنجير شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارك رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بيامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزيده است بيامرزد بغير آن مردى كه ميان او و برادر دينى او عداوتى باشد پس بفرمايد بفرشتگان او را مهلت دهيد تا اصلاح كند. 📣 بر اساس این روایت عداوت میان مومنان مانع برکات شب قدر است لذا در این شب همه مومنین و بنده را حلال بفرمایید... @ofoqemobin
🔸 متن زیارت سید الشهداء (ع) در شب قدر: (به نیابت از امام و شهدا و شهید حاج قاسم بخوانیم): چون نزد قبر آن حضرت ایستادی، روی خود را به جانب آن حضرت کن و قبله را میان دو کتف خود قرار ده و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فيْ جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِيِّ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ . أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. آنگاه خود را به قبر بچسبان و صورت خویش را بر آن گذار، سپس به جانب سر مقدس رفته و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ وَسَمائِهِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِكَ الطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. پس خود را به قبر مبارک بچسبان و آن را ببوس و صورت خود را بر آن بگذار و به جانب سر مبارک بازگرد، آنگاه دو رکعت نماز زیارت بجای آر و بعد از آن به هر اندازه‌ای که توانستی نماز بخوان، پس از آن به سمت پایین پا برو و علی بن الحسین(علیه‌السلام) را زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ، لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَكَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ. به آنچه می‌خواهی دعا کن، سپس شهدا را درحالی‌که میل کنی از سمت پا به طرف قبله، زیارت کن و بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِيقُونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَداءُ الصَّابِرُونَ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جاهَدْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِ اللّٰهِ ، وَنَصَحْتُمْ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ حَتَّىٰ أَتَاكُمُ الْيَقِينُ ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ ، فَجَزاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزاءِ الْمُحْسِنِينَ ، وَجَمَعَ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِي مَحَلِّ النَّعِيمِ. پس به زیارت قمر بنی‌هاشم می‌روی، همین که آنجا رسیدی و نزد آن جناب ایستادی بگو: ☀️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ جاهَدْتَ وَ نَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَأَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.
هدایت شده از المرسلات
عظمت حضرت زهراء و شب قدر.mp3
19.04M
🌀| حقیقت شب قدر و ارتباط آن با حضرت زهراء سلام الله علیها 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و بسیار قابل توجهی را توضیح میدهند. 📌تاریخ جلسه: 11/11/98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
☝️ توصیه جدی استماع این جلسه
🔰 نماز مهم شب آخر ماه مبارک برای غفران، قبولی ماه رمضان از او و بخشش گناهان ولو ۷۰ سال اهل گناهانی باشد که از گناهان همه بزرگتر است: ✅ به نقل از اقبال الاعمال سید بن طاووس به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله: 🔺 ۱۰ رکعت (۵ نماز دو رکعتی) در هر رکعت: ۱ حمد و ۱۰ توحید در هر سجده و رکوع : ۱۰ بار تسبیحات اربعه پس از پایان نماز: هزار بار «استغفرالله» و سپس سجده با این ذکر:« يا حَيُّ يا قَيُّومُ، يا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ، يا رَحْمانَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يا إِلهَ الْأَوَّلِينَ وَ الآخِرِينَ، اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنا وَ صِيامَنا وَ قِيامَنا.» اقبال الاعمال ج۱ ص ۴۱۸
در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان توفیق داشتیم بحثهایی با عنوان هدف و مسیر طلبگی در جمع برخی طلاب داشته باشیم. احیانا این جلسات برای طلابی که هنوز در این حوزه سوالات جدی دارند به کار آید. در این جلسات به هدف طلبگی و لوازم آن و اجمالی از مسیر رسیدن به آن پرداخته شده است @ofoqemobin 👇👇👇
1. هدف طلبگی.mp3
9.86M
چشم اندازی برای هدف طلبگی؛ اقامه دین @ofoqemobin
3. هدف طلبگی.mp3
10.08M
بازگشت عالمانه به تراث شیعی لازمه اقامه دین @ofoqemobin
4. هدف طلبگی.mp3
8.46M
اسلام شناسی و نسبت اجتهاد و تبلیغ @ofoqemobin
🔰 كلمة بها تجمع بين ظهوره سبحانه و خفائه‏ 🔺 هستى او پيداتر از همه هستى ‏هاست، زيرا كه او به خود پيداست، و پيدايى ساير هستى‏ها بدوست؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». همه اشيا بى هستى او عدم محض است، و مبدأ ادراك همه هستى راست هم از جانب مدرِك و هم از جانب مدرَك، و هر چه را ادراك كنى اوّل هستى مدرَك شود و اگر چه از ادراك اين ادراك غافل باشى و از غايت ظهور مخفى ماند همه عالم به نور اوست پيدا كجا او گردد از عالم هويدا زهى نادان كه او خورشيد تابان به نور شمع جويد در بيابان 🔺ادراك مبصر بى واسطه نور ديگر چون شعاع صورت نبندد، با آن كه شعاع از غايت ظهور در آن حالت غير مرئى مى‏نمايد، تا طايفه‏اى انكار آن مى‏كنند، نورى كه واسطه ادراك شعاع بود بر آن قياس بايد كرد؛ «نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» 🖊 ملا محسن فیض کاشانی 📕 مجموعه رسائل ملا محسن فیض، اللئالى، ج-3 ص 12 @ofoqemobin
🔰 نسبت ذات واجب و تعینات و تفسیر «و هو معکم اینما کنتم» در کلام ملامحسن فیض کاشانی به وسیله تمثیل عدد یک به سایر اعداد (تمثیلی دیگر در کنار تمثیل نور و تمثیلات مشهور دیگر ...) در اثر فوق العاده ایشان «الکلمات المکنونه» 🔺 كلمة: فيها تمثيلات لبيان التوحيد الوجودي والتعيّنات‏ ⭕️ از غيب مطلق تا آخرين مرتبه مظاهر حقّ يك وجود است كه به حسب اختلاف تجليّات و تعيّنات مسمّا به مراتب گشته. و اين تعيّنات اعتبارات محضه است و اضافات صرفه، چنانكه واحد را ربع اربعه و ثلث ثلاثه و نصف اثنين گويند. اين نسب و اضافات قادح در واحديّت او نيست، همچنين اطلاق اسماى مراتب به اعتبار تجليّات و تعيّنات بر ذات رفيع الدرجات مانع احديّت او نيست. واحد در مراتب اعداد ظهورى دارد كه در هر يك خاصيّتى و فايده [اى‏] مى‏دهد كه در آن ديگر نيست، و حقيقت هر يك مغاير حقيقت ديگرى است و همه تفصيل مرتبه واحد مى‏كنند، يعنى مبيّن آنند كه واحد است كه در اين مراتب به تكرار ظهور كرد؛ زيرا كه اثنين دو واحد است و ثلاثه سه واحد و همچنين. پس مادّه اعداد واحد متكرّر است، و صورت اعداد هم واحد. پس همه اعداد به واحد موجودند و به او محتاج، و واحد بر واحديّت خود ازلًا و ابداً باقى است و از همه مستغنى. و همچنان كه عدد به معدود ظاهر مى‏شود، وجودات امكانيّه به ماهيّات هويدا مى‏گردد. ومهما نظرت إلى الوجود جمعاً وتفصيلًا وجدت التوحيد يصحبه لا يفارقه البتّة صحبة الواحد للأعداد، فإنّ الإثنين لا يوجد أبداً ما لم تضف إلى الواحد مثله. ولا تصحّ الثلاثة ما لم تزد على الإثنين واحداً وهكذا إلى ما لا يتناهى، فالواحد نفس العدد والعدد كلّه واحد. لو نقص من الألف واحد، انعدم اسم الألف وحقيقته وبقيت حقيقة أخرى وهي تسعمئة وتسعة وتسعون. ولو نقص منها واحد، ذهب عينها البتّة، فمتى انعدم الواحد من شي‏ء عدم ذلك الشي‏ء. هكذا التوحيد، إنّ حقيقته «وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» «1». وبعبارة أخرى الاثنان «2» مثلًا ليس عبارة إلّاعن ظهور الواحد مرّتين مع الجمع بينهما. الكلمات المكنونة (چاپ كنگره فيض)، ص: 69 @ofoqemobin
👆🏻 🔺عبارات فوق متعلق به مرحوم ملامحسن فیض کاشانی، عارف و عالم بزرگ قرن یازدهم است، عباراتی در اوج لطافت و فهم نسبت به حقیقت واحده هستی و وجود رابطی بودن همه موجودات به او. 🔸 اما نکته حیرت آور، مسلک اخباری این مرد بزرگ است. مطلبی که او در بسیاری از آثار به آن تصریح کرده است. جالب اینکه او علیرغم مسلک اخباری و تمجید از ملا امین استرآبادی و توجه ویژه و انحصاری به تراث اهل بیت علیهم السلام به مطالب فوق - که چیزی جز بیان عرفا و اهل معرفت و اشارات متقن صدرالمتالهین نیست - قائل است ... «ففیها عبره لاولی الالباب» ... ⭕️ عبارت ذیل بیان ایشان در کتاب «الحق المبین فی کیفیه التفقه فی الدین» است که در آن به تصریح به صواب بودن مسلک اخباری و دیدارش با ملا امین اشاره می کند: (از آنجا که امین استرآبادی در سال 1036 رحلت کرده و فیض متولد 1007 هجری است، این دیدار در جوانی او رخ داده است): 📕 و قد اهتدى لبعض ما اهتديت له بعض أصحابنا من أهل استراباد كان يسكن مكّة- شرّفها اللّه- و قد أدركت صحبته بها؛ فانّه كان يقول بوجوب العمل بالاخبار و اطّراح طريقة الاجتهاد و القول بالآراء المبتدعة و ترك استعمال الاصول الفقهيّة المخترعة و لعمرى انّه قد أصاب فى ذلك و هو الفاتح لنا هذا الباب و هادينا فيه الى سبيل الصّواب الّا أنّه ذهب عنه أصلان أصيلان و صدر عنه أمران إمران. 🔰 الحق المبين، النص، ص: 12 @ofoqemobin
🔰 مطهری؛ جانِ جانان 🔺 امروز بزرگداشت استاد شهید مطهری است مردی که شاید هنوز تکرار نشده باشد و معلوم نیست توفیق و امکان تاریخی تحقق دوباره او نصیب ما شود. 🔺البته جملات بالا تا زمانی که آن شهید با سیرهای مطالعاتی بی دقت و کم مایه و مراجعات بی ضابطه به آثارش شناخته شود، شعاری بیش نیست اما برای کسانی که تلاش کرده اند ایامی را در جوار اندیشه او زندگی کنند و با دقت و همدلی با آثارش محشور باشند بی شک نه شعار بلکه عین حقیقت است. 🔺پیش از طلبگی و در ابتدای آن تلاش کردم آثار زیادی از ایشان را ببینم و اجمالا هم توفیق آن حاصل شد. 🔺اما آشنایی با استاد علی فرحانیِ بزرگوار و تقریری که از اندیشه شهید مطهری ارائه میکرد بزرگترین نقطه عطف زندگی من بود. واقعا آن لحظات شیرین بود و با هیچ شیرینی دیگری مقابله نمی‌کرد. با آن‌ آشنایی، اثر و عمق اندیشه شهید روشنتر شد و آنچه تا آن زمان خوانده بودم رنگ دیگری گرفت و حقیقتا « یوم تبدل الارض غیر الارض و السموات». 🔺به همین دلیل در روز شهادت استاد و تکریم مقام معلم باید در برابر استاد بزرگوارم که مطهری را به عمق جان ما آشنا کرد کرنش کنم و آرزوی توفیق و سلامتی برای وجود نورانیشان نمایم. ☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا (عوالی اللئالی ج 1 ص 292) 🔶 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود 👇👇👇 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
لزوم رعایت تقوای الهی_.mp3
1.62M
🎥| عالم ماده، تکالیف الهی است/ تنها راه، رعایت تقوای الهی است/ شخصی که نفس خود را ملتزم به تقوای الهی نکند، نه و نه هم نمیتوانند مانع از انحراف و خواهش های نامشروع نفس او شوند 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس کتاب منیة المرید. گزیده جلسه 12 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مدرسه تبیین
💠 سلسله وبینارهای "مدرسه تبیین" ✅ فصل اول 🔸 با حضور اساتید مطرح در حوزه‌های مختلف بینشی_بصیرتی. 🔹 در موضوعات: 🔻 جریان مقاومت در لبنان( از امام موسی‌صدر تا حزب‌الله). 🔺 اندیشه‌ی شهیدمطهری در تبیین‌انقلاب. 🔻 نگاهی به فرایند مذاکرات هسته‌ای در یک دهه‌ی اخیر و نقد کلان برجام. 🔺 وسعت دید جهاد تبیین از منظر رهبری. 🔻 نگاهی نقادانه به کارنامه‌ی آقای هاشمی. 🔺 ایدئولوژی سازمان مجاهدین در مبارزه با جمهوری اسلامی. 🔻 صهیونیسم/ یهود در نقش دشمن شدید. 🔺 و... ❇️ جهت شرکت در وبینار و کسب اطلاعات بیشتر، عدد ۱۴۰۲ را به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ پیامک نمایید. . 🔹 📍بیان روایتی درست از واقعیت 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2256077038C1b63198558
هدایت شده از المرسلات
📚 ⭕️ انتشار کتاب 💠 شرح الموجز فی اصول الفقه 💠 🔻مقدمات فهم نظام اجتهادی امام خمینی (ره) 🔰مؤلف: استاد علی فرحانی 🔅تنظیم: محمد مهدی مقدسی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
. 📚 🔻 با عنایات خداوند متعال و در سایۀ توجهات حضرت ولی عصر (عج) از کتاب «شرح الموجز فی اصول الفقه» منتشر شد. 🔻 این کتاب تقریرات تدریس کتاب «الموجز فی اصول الفقه» توسط استاد علی فرحانی است که توسط حجة الاسلام محمد مهدی مقدسی تنظیم شده است. 🔻 مطالبی که توسط استاد در این دروس ارائه گردید و در این کتاب منعکس شده، اگرچه در قالب شرح کتاب الموجز بیان شده است؛ ولی در حقیقت اختصاصی به شرح این کتاب ندارد؛ بلکه یک دور تبیین دقیق است که برای همۀ دانش پژوهان این علم قابل استفاده است. 🔻 با توجه به اینکه در این کتاب، مباحث با عنایت به اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) ارائه گردیده است، برای کسانی که در صدد یادگیری و شناخت نظام اجتهادی حضرت امام هستند، این کتاب محسوب می شود. 🔵 برای آشنایی بیشتر مخاطبین عزیز، ان شاء الله به مرور نکات بیشتری دربارۀ این کتاب در کانال منتشر خواهد شد. 🔰 مراسم رونمایی از این کتاب با حضور استاد علی فرحانی در چند روز آینده برگزار می شود. 📌 زمان برگزاری مراسم رونمایی و همچنین راه های تهیه این کتاب اطلاع رسانی خواهد شد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة. ☀️ بر فلسفه ای که قوانینش مطابق با قرآن و سنت نباشد. 🔸 حکیم الهی و عارف ربانی صدرالمتالهین شیرازی، الاسفار، ج 8، ص 303 🔰 1 حمد نثار روح ایشان و طلب غفران و هدایت برای تهمت زنندگانِ ناآگاه به این وجود نورانی ... @ofoqemobin
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشته بود. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده را نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
80. بدایه الحکمه - مرحله خامسه، احکام ماهیت.mp3
7.06M
نکاتی در باب صدرالمتالهین شیرازی رحمه الله ... @ofoqemobin