May 11
▫️فایل های صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (معاونت محترم علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و امام جمعه موقت دزفول)
1⃣ جریان شناسی فکری جهان اسلام
در همایش مطالعات جهان اسلام در جامعه المصطفی العالمیه ۲۸ تیر ۱۴۰۰
2⃣ حکمت اسلامی و روان شناسی
در پیش همایش کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ۲۷ تیر ۱۴۰۰
3⃣ حکمت اسلامی و زبان شناسی
در پیش همایش حکمت اسلامی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ۱۴ تیر ۱۴۰۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️
🔹امیل دورکیهم معتقد است که “قوانین و اخلاقیات، کار و تفریح، علم و فرهنگ و از همه مهتر دین، زاده اجتماع است. همچنین منشاء همه ادیان بزرگ و کوچک توتم پرستی است و پرستش توتم، نمادی از پرستش جامعه است.
🔹زیگموند فروید معتقد است که دین و خدا جلوه غریزه سرکوب شده جنسی است و نیز تصور خدا نتیجه فرافکنی تصور پدر درون خود انسان است، اما این تصور، خرافه و افسانه ای بیش نیست و آسمان تهی است.
دکتر محمد محمدرضایی بخش پنجم
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است:
2⃣ اگوست کنت(۱۷۹۸-۱۸۵۷) فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی که معمولاً او رابنیانگذار جامعه شناسی جدید و فلسفه پوزیتیویسم میدانند، بر آن است که روش پوزیتیویستی و تجربی، برترین روش و آخرین مرحله تکامل و تحول ذهن انسانی است.
🔸او دوران تفکر بشر را سه مرحله می داند:
۱٫ مرحله ربانی
۲٫ مرحله فلسفی
۳٫ مرحله تجربی
🔸 براساس دیدگاه او، دوران دو مرحله ربانی و فلسفی به سرآمده است و ادیان موجود، محصول مرحله خاصی از تحول ذهن آدمی است که اکنون زمان آن گذشته است. ذهن علمی و اندیشه اثباتی (تجربی) دیگر نمیتواند به الوهیت و موجودات ماوراء طبیعی باور داشته باشد. ۱۶
3⃣ امیل دورکیهم(۱۸۵۸-۱۹۱۷) جامعه شناسی مشهور فرانسوی، معتقد است که “قوانین و اخلاقیات، کار و تفریح، علم و فرهنگ و از همه مهتر دین، زاده اجتماع است. همچنین منشاء همه ادیان بزرگ و کوچک توتم پرستی است و پرستش توتم، نمادی از پرستش جامعه است. بنابراین آنچه در همه ادیان مورد پرستش قرار می گیرد و نیروها و ویژگی فراطبیعی به آن نسبت داده می شود، چیزی جز جامعه نیست. اما مردم تصور می کنند که موجودی الوهی را می پرستند که در فراسوی جهان قرار دارد و می تواند به خواسته های آنان پاسخ و مشکلات آنان را حل کند.”۱۷ یعنی خدا همان جامعه است که متدینان به اشتباه او را موجود ماوراء طبیعی قلمداد می نمایند.
4⃣ کارل مارکس (۱۸۱۸-۱۸۸۳) اقتصاددان و جامعه شناسی بزرگ آلمانی که در تحولات فکری و اجتماعی سیاسی قرن بیستم بسیار تأثیر داشته است، معتقد است:
انسان سازنده دین است نه دین سازنده انسان
دین افیون مردم است.
من از همه خدایان بیزارم.۱۸
5⃣ زیگموند فروید(۱۸۵۶-۱۹۳۹) عصب شناس اتریشی که پدر علم روانکاوی شناخته می شود، معتقد است که دین و خدا جلوه غریزه سرکوب شده جنسی است و نیز تصور خدا نتیجه فرافکنی تصور پدر درون خود انسان است، اما این تصور، خرافه و افسانه ای بیش نیست و آسمان تهی است ۱۹٫
ادامه دارد ...
iict.ac.ir/oloom
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️نشست اول از سلسله نشست های آینده علوم اسلامی با موضوع «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
🔹سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با موضوع : «دکتر فرج نژاد الگوی علوم انسانی جهادی»
✨این سخنرانی در جمع دوستان و شاگردان استاد در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ ایراد شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️ پیشنهادات مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی به رئیس جمهور منتخب
🔹مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی طی نامه ای در خصوص اهمیت ایجاد تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن و ضرورت حل مشکلات کشور با تکیه بر علوم انسانی اسلامی به رئیس جمهور منتخب پیشنهاداتی ارائه کرد.
مشاهده این خبر در :
dte.bz/vHkNZ
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری رقابت های علمی - نخبگانی کشوری با محوریت «فقه و اصول» «ادبیات عرب» و «کلام اسلامی»و «منطق و فلسفه»
🔸مهلت ثبت نام : ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰
🔸زمان آزمون مرحله اول : آبان ماه ۱۴۰۰
✨ این دوره توسط دبیرخانه رقابت های علمی - نخبگانی حوزه علمیه علمیه خراسان با همکاری مدارس علمیه،مراکز و موسسات حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل متنی قسمتی از کتاب : «تعامل حوزه علمیه با رشته های علوم انسانی» اثر عبدالمجید مبلغی
💫 این کتاب شامل ۳ فصل است :
فصل اول : مطالعه تاریخی و جامعه شناختی تعامل حوزه و دانشگاه
فصل دوم : مطالعه اندیشه ای و معرفت شناختی تعامل حوزه و دانشگاه
فصل سوم : مطالعه دین پژوهی و افق تعامل حوزه و دانشگاه
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری دوره معرفتی اندیشه اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) توسط اندیشکده ضحی
💫 عناوین دوره
سیر تطور اندیشه اجتماعی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) آزادی | عدالت | جمهوریت | حدود اختیارات ولایت فقیه | شاخصهای دولت اسلامی و استکبار ستیزی (از منظر امام خمینی (ره))
🔸زمان ثبت نام : ۷ الی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
🔸زمان برگزاری : ۳۱ مرداد الی ۶ شهریور ۱۴۰۰
🔸 مکان: شهر مقدس قم
🔹 این دوره برای طلاب سطوح عالی ( برادران - خواهران) بوده ، ظرفیت حضوری (محدود) و ظرفیت مجازی نامحدود می باشد.
🔹 هزینه شرکت در دوره حضوری ۱۰۰ هزار تومان و مجازی ۲۰ هزار تومان می باشد.
✨ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید:
@abdollah14
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️امام خمینی و علوم انسانی اسلامی♦️
🔹علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده اند و در مقابل آنها تفسیرها و نظریه پردازیهای درستی به عمل آوریم.
🔹به نظر می رسد که پدران علم جدید که براساس روش صرفاً علمی و تجربه گرایانه اصول وحیانی و ماوراء طبیعی را تبیین و تفسیر کرده بر روش صحیح و درستی حرکت ننموده اند.
دکتر محمد محمدرضایی بخش ششم (بخش آخر)
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است:
🔸علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده اند و در مقابل آنها تفسیرها و نظریه پردازیهای درستی به عمل آوریم
🔸حال سؤال این است که این پدران علم جدید با این افکار نادرست، صلاحیت تدوین علوم جدید را داشته اند؟ آیا ما باید این افکار نادرست و غیر علمی را با تبلیغات به عنوان نظریات علمی، دانسته و نظریه های مخالف این تئوری ها را غیر علمی و دخالت ایدئولوژی در دین قلمداد کنیم و ذهن و روان دانشجویان خود را آکنده از این نظریات به اصطلاح نادرست علمی نموده و هر گونه مخالفت با آنها را دخالت دین در عرصه علم تلقی نماییم؟
🔸آیا پیروی از این پدران علوم انسانی جدید که ملحد و تجربه گرا و مادی گرا هستند. یادآور این آیات قرآن نیست: وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلَا یَهْتَدُونَ. ۲۰
🔸و چون کفار را گویند: پیروی از شریعت و کتابی که خدا فرستاده کنید، پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود. آیا بایست آنها تابع پدران باشند گر چه آن پدران بیعقل و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟ وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ کَانَ الشَّیْطَانُ یَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ.۲۱ (و هنگامی که به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل کرده پیروی کنید«!، میگویند: «نه، بلکه ما از چیزی پیروی میکنیم که پدران خود را بر آن یافتیم!» آیا حتّی اگر شیطان آنان را دعوت به عذاب آتش فروزان کند (باز هم تبعیّت میکنند)؟!
🔸هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص)، برخی از مردم را دعوت به آیین، عقلانی و درست می نمود، می گفتند که ما از آیین و برنامه هایی پدرانمان پیروی می کنیم و قرآن می فرماید آیا تبعیت کورکورانه از پدرانی که خود بر راه صحیح نبودند، امر درستی است؟
🔸به نظر می رسد که پدران علم جدید که براساس روش صرفاً علمی و تجربه گرایانه اصول وحیانی و ماوراء طبیعی را تبیین و تفسیر کرده بر روش صحیح و درستی حرکت ننموده اند.
🔸آیا با این نظریات الحادی و تجربی گرایانه و مادی گرایانه می توان دیدگاه امام خمینی(ره) را که اعتقاد داشت که رسالت همه انبیاء آن بود که همه علوم را به توحید برگردانند، محقق نمود و یا استقلال فرهنگی کشور را برآورده نمود.
🔸براساس همین نظریات نادرست به اصطلاح علمی پدران علوم انسانی جدید است که رهبر حکیم و فرزانه و دانشمندمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) می فرمایند: علوم انسانی جدید نه تنها مفید است بلکه مضر به حال دانشجویان می باشد.
🔸بنابراین از مسئولان محترم و دخیل در امور دانشگاهی و سیاسی می خواهم که جریان علوم انسانی اسلامی را تقویت نمایند و بیش از این نگذاریم که در محافل علمی بر اثر تبلیغات نادرست، افکار ناصحیح و غیر علمی به عنوان نظریات علمی مطرح گردد.
iict.ac.ir/oloom
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️نشست سیزدهم از سلسله نشست های حرکت قرن با موضوع : «آسیبشناسی مشارکت مردمی در جامعه ایرانی»
🔹با ارائه دهنده : حجتالاسلام سید مهدی موسوی ، استاد حوزه و دانشگاه
🔹زمان: پنجشنبه ١۴ مرداد ١۴٠٠، ١۵ الی ١٧
✨لینک جلسه :
http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 برگزاری دورههای مهارتی استفاده از زبان انگلیسی ویژه محققان علوم انسانی
▫️ دوره عمومی آشنایی با ساختارهای زبانی
▫️ دوره تخصصی نگارش چکیده و مقالات علمی (Academic Writing)
▫️ دوره تخصصی تکنیکهای متنخوانی و ترجمه متون تخصصی علمی
🔸 با تدریس : دکتر شهریار شجاعی پور
🔸 مهلت ثبت نام : تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰
🔹 این دوره توسط مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در راستای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی پژوهشگاه و دانشگاه و محققان جوان کشور برگزار می شود.
✨ لینک ثبت نام:
iict.ac.ir/events
✨ کسب اطلاعات بیشتر :
09331002672 (آقای جهانی)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▫️فایل صوتی نشست «از فقه فردی تا فقه تمدنساز» با ارائه: حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست
🔹 این نشست با همکاری مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا (علیه السلام) مشهد در ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
🔹 در این نشست، استاد علیدوست به برخی ابعاد روش استنباط فقه تمدنی اشاره داشتند، از جمله «لزوم استنباط فقه تمدنی با رویکرد شبکه دلالی (نظام حلقوی، نظام هرمی) در مقابل رویکرد گزارهای»
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️فایل متنی شصت و نهمین شماره فصلنامه انتقادی - نظری «کتاب نقد» در بررسی و نقد "نظریه علم دینی علامه حضرت آیتالله جوادی آملی"؛ در زمستان ۱۳۹۲
💫این مجموعه شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
1⃣ سخن آغازین : علی اکبر رشاد
2⃣ فلسفه الهی و محال بودن علم غیردینی : حضرت آیت الله جوادی آملی
3⃣ چیستی معنا و مسیر تحقق علم دینی از نگاه آیت الله جوادی آملی : قاسم جعفرزاده
4⃣ حساب علم دینی در «هندسه معرفت دینی» بررسی انگاره علامه علامه جوادی آملی : خسرو باقری
5⃣ دوگونگی و ابهام در سرنوشت اسلامیت علوم در کلام فیسوف متأله: علیرضا پیروزمند
6⃣ دینی انگاری همه گزاره های علمی آری یا نه؟ : گفت و گو با ابوالقاسم علیدوست
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب « رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان » اثر حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
✨ بخشی از کتاب
🔹تفسیر و توجیه سکولار و دنیوی دیانت و معنویت از جهات مختلف صور گوناگونی دارد؛ به لحاظ خاستگاه، برخی از آنها دین و معنویت را حاصل فعالیت ذهنی آدمی برای تبیین نظری جهان در مرحلهای از مراحل تکوین معرفت بشری میدانند و بعضی دیگر تفسیرهای احساسی و روانکاوانه از معنویت ارائه میدهند ...
🔹جريانى که استحاله فرهنگ دينى را در دستور کار خود قرار داده باشد، با ترويج پنهان و آرام باورهاى سکولار امکان تحول فرهنگ را در عميق ترين لايه هاى معرفتى آن فراهم مي آورد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️کارکرد عقل در علوم انسانی از منظر قرآن♦️
🔹نزدیک به ۱۰۰ مورد در قرآن پیرامون مشتقات عقل بحث شده و به صورت غیرمستقیم نیز مواردی داریم که مشابه عقل هستند، مانند قلب و فواد که دو وجهی هستند و جنبه هستیشناسی و ادراکی دارند و جایی که جنبه ادراکی دارد، مورد توجه بنده قرار گرفته است.
🔹مراد از علوم انسانی صرفا معنای علوم اجتماعی ، علوم تجربی و مباحث متافیزکی نیست بلکه مباحث ناظر به علوم اجتماعی و درونی انسان اعم از تربیت تا بحثهای آخرت و دنیای انسان ذیل علوم انسانی میگنجد و مسائل ناظر به ساحات انسانی و ساحات آخرت که ناظر به کنش انسانی و مسئله انسانی است، مد نظر داریم.
دکتر رمضان علی تبار بخش اول
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی اسلامی (با تأکید بر آیات قرآن)“ یکشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۹، توسط گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی با مشارکت گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.
▫️در این کرسی علمی، دکتر رمضان علیتبار به عنوان ارائهدهنده، حجتالاسلام و المسلمین علیرضا قائمینیا و حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی اسدینسب به عنوان ناقد حضور داشتند.
▫️سنجشگری ظرفیت قابل توجه عقل است.
🔸دکتر رمضان علیتبار، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به ارائه بحث خود در این زمینه پرداخت که در ادامه میخوانید؛
🔸عنوان بحث کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی از منظر قرآن کریم است. در این بحث سه محور کلی و یا به عبارتی دو محور کلی را طرح میکنم؛ یکی معناشناسی عقل و یکی کارکردهای عقل در علوم انسانی از منظر قرآن.
🔸در مباحث مقدماتی، معناشناسی عقل و مترادفهایی که در قرآن معادل عقل هستند، مورد توجه بنده بوده است که این معادلها میتواند با معنای عقل سازگار باشد. همچنین بحث معنای عقل در فلسفه را داریم که جنبه هستیشناسی عقل است.
🔸نزدیک به ۱۰۰ مورد در قرآن پیرامون مشتقات عقل بحث شده و به صورت غیرمستقیم نیز مواردی داریم که مشابه عقل هستند، مانند قلب و فواد که دو وجهی هستند و جنبه هستیشناسی و ادراکی دارند و جایی که جنبه ادراکی دارد، مورد توجه بنده قرار گرفته است.
🔸جایی که میگوییم کاربرد عقل را دارد، آیاتی است که از قلب و فواد در کارکرد عقل استفاده شده است و همچنین برخی از جاها کلمه عقل و مشتقات آن به کار برده نشده است، بلکه واژگانی به کار رفته که ناظر به کارکردهای عقل هستند، مانند شعور، بصیرت، درایت و … که اینها از مفاهیمی هستند که در قرآن زیاد به کار رفته و ناظر به کارکردهای عقل هستند. وقتی میگوییم کارکردهای عقل در علوم انسانی، یعنی مشتقات و مترادفهای عقل مورد توجه ما است.برخی از کارکردهای عقل مشترک بین همه علوم هستند، اما در اینجا آن آیاتی که مورد توجه بوده اینطور نیست که منحصر در علوم انسانی باشد.
🔸 مراد از علوم انسانی نیز به تلقی خودم صرفا معنای علوم اجتماعی و یا علوم تجربی نیست و حتی مشتمل بر مباحث متافیزکی مانند فلسفه و هستیشناسی هم نیست، اما قلمرو بیشتری نسبت به کاربرد امروزیاش دارد. مباحث ناظر به علوم اجتماعی و مسائل ناظر به مباحث درونی انسان اعم از تربیت تا بحثهای آخرت و دنیای انسان ذیل علوم انسانی میگنجد و این مسائلی که ناظر به ساحات انسانی هستند را علوم انسانی گرفتهام و آنکه مربوط به آخرت است نیز ناظر به کنش انسانی و مسئله انسانی است، مد نظر داریم.
🔸اما جایی که قیامت را بحث میکند، دیگر علوم انسانی نیست و هستیشناسی است، اما یکسری از کارها که نتیجه کار انسان است، مانند عقاب و ثواب مسائل انسانی است و نتیجه کنش انسانی را بحث میکند که در قیامت و برزخ چه اتفاقی برای بشر میافتد و شاید خیلیها بگویند اینها علوم انسانی نیستند و اگر علوم انسانی را سکولار بدانیم، ۵۰ درصد مسائل انسانی خارج میشوند، چون آنها مباحث اخروی و درونی انسانی را لحاظ نمیکنند.
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/1399/12/aghll/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی نشست علمی با موضوع : «سکولاریسم نقابدار ، نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش»
🔹با حضور اساتید: حجت الاسلام خسروپناه ، حجت الاسلام قاسمیان
، استاد زرشناس ، استاد معاف
🔸۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ ،کتابخانه مجلس شورای اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami