eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
17 ویدیو
158 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️شهید نواب و منشور حکومت اسلامی◾️ ▫️ آشنایی اجمالی با کتابی که در محرم منتشر شد تا تأکیدی باشد بر ارتباط مستقیم حکومت اسلامی و محرم! 🔹 شهید سید مجتبی میر لوحی معروف به نواب صفوی، روحانی مبارزِ عصر ستمشاهی پهلوی، که سرانجام توسط ایادی شاه خائن به شهادت رسید کتابی به نام "رهنمای حقایق (جامعه و حکومت اسلامی۱۳۵۷ش)" دارد که محرم ۱۳۷۰/آبان ۱۳۲۹ چاپ و منتشر شده و حکم مانیفست سازمان تحت رهبری وی"فدائیان اسلام" را دارد. 🔹وی در جای جای این کتاب، از مرجع شهید علامه نوری به نیکی یاد و تجلیل کرده است.برای نمونه در بخش مشروطیت و مجلس شورا(ص۵۵)از مرجع شهید به عنوان "مجتهد روحانی و عالی مقام و شهید عزیز اسلام" یاد کرده و کسانی را که با فریفتن مسلمانان نا آگاه و بد بخت، سبب شهادت عزیزترین پیشوای روحانی خود، حضرت شهید معظم، حاج شیخ فضل الله نوری(ره) شدند، نوکران اجرای نقشه شوم استعمار شمرده است. 🔹به نوشته او: مسلمانان سالها است که آثار شوم آنرا دیده و دم خروس ها از زیر پرده جنایت پیدا شده و پشیمان شده اند.دیدند که همه چیز خود را باختند و عزیز ترین رجال خود مثل شیخ فضل الله نوری(ره) را از دست داده اند، اینک می سوزند ودر پی چاره می گردند.... 🔸در ص۶۷ مرجع شهید نوری و حاج آقا حسین قمی(از شاگردان شیخ فضل الله نوری و زعیم قیام گوهر شاد، علیه کشف حجاب رضاخانی) و شهید مدرس را از جمله مسلمانان بیدار و با حقیقتی می داند که یک تنه با اساس سیاست های شوم می جنگند../ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی ▫️شهید نواب صفوی: 🔸اساس این مشروطه از کجا پیدا شد و کدام سیاست، سموم تلخی را در لباس دوستی نشان داد و مسلمانان را بفریفت؟ و آلت اجرای مقاصد شومی شدند؟ معلوم است که از چه شوره زار فاسدی بوده است[انگلیس]. 🔸آنان که مجتهد و روحانی عالی مقام و شهید عزیز اسلام مرجع شهید حاج شیخ فضل الله نوری را با فریفتن مسلمانان بدبخت کشتند، همان ها نوکران اجرای این نقشه شوم بودند، اما مسلمانان، آن روز با دست خود حتی از ریختن خون پاک عزیزترین پیشوای روحانی خود، حضرت شهید معظم حاج شیخ فضل الله نوری خودداری نکردند. 🔸سال هاست که آثار شوم آن را دیدند و دم خروس ها از زیر پرده جنایت پیدا شده است و پشیمان شده اند، دیدند همه چیز خود را به دست خود باختند و عزیزترین رجال خود مثل شیخ فضل الله نوری را از دست داده اند. اینک می سوزند و در پی چاره می گردند.../ک، راهنمای حقایق،ص 56-55/نوید شاهد از ماهنامه فرهنگی شاهد یاران/ شماره 102-103 🔹کلامی از شهید نواب صفوی(در دوره مرحوم حاج آقا حسین بروجردی) و تأکید بر وظایف ذاتی مرجعیت: 🔸مرجعیت باید بیدار، آگاه و شجاع باشد و به وظایف ذاتی خود به موقع عمل نماید!کجایند شیخ فضل الله نوری ها؟!(نشریه عبرتهای عاشورا) 📙 مشخصات کتاب نام کتاب : راهنمای حقایق نویسنده : مجتبی میرلوحی(نواب صفوی) ناشر : امید فردا تعداد صفحات : 104 صفحه شابک : 978-622-6258-70-8 تاریخ انتشار : 1398 دسته بندی : تاریخ ایران, علوم سیاسی, انقلاب اسلامی ایران ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ آغاز درس اخلاق و معنویت آیت‌الله یزدان‌پناه در شهر تهران با موضوع : سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی) ▫️چهارشنبه ها، ساعت ۲۰:۳۰ ▫️ تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر 🔹پخش آنلاین: @ostad_yazdanpanah 🔹 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️علم دینی از نگاه آیت الله مهدوی کنی◾️ 🔹مواجهه ایشان با موضوع پیوند بین علوم انسانی و معارف اسلامی و کوشش برای تحول در علوم انسانی؛ نه از بیم رخنه علوم جدید که با هدف به روز رسانی اندیشه دینی صورت گرفته است. 🔹 به نظر می رسد کسانی که از تحول علوم انسانی و اسلامی سازی علوم سخن میگویند از دو خاستگاه متفاوت دین و علوم جدید به این مساله پرداخته‌اند. حجت الاسلام محسن الویری بخش اول ▫️متن حاضر مصاحبه حجت الاسلام محسن الویری از اساتید حوزه و دانشگاه و از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق ( ع) با فصلنامه علوم انسانی صدرا شماره ۱۵ پاییز ۱۳۹۴ در باب نظریه آیت الله مهدوی کنی درباره علم دینی است که در ادامه خدمت مخاطبین کانال علوم انسانی اسلامی ارائه می گردد. 🔸آشنایی حقیر با مرحوم آیت الله مهدوی کنی اعلی الله مقامه تا پیش از ورود به دانشگاه امام صادق علیه السلام در حد آشنایی با چهره های برجسته انقلاب و با واسطه بود. البته در ماه های آخر حضور ایشان در کمیته حقیر چند ماهی در مجله نگهبان که ارگان کمیته های انقلاب بود خدمت کرده ام. ولی طبعا در آنجا هم توفیق ارتباط از نزدیک و حتی توفیق زیارت ایشان را نداشتم. نخستین بار در مراسم افتتاح دانشگاه که همزمان با میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام در سال ۱۳۶۱ برگزار شد توفیق زیارت ایشان دست داد که به صورت کامل پای صحبت ایشان نشستم و پس از ورود به دانشگاه در بهمن ۱۳۶۱ افزون بر شرکت مستمر در درس اخلاق معظم له از هر فرصتی برای بهره مندی از خرمن علم و اخلاق و معنویت یشان بهره می جستم. طبعا پس از دانش آموختگی در مقطع کارشناسی ارشد و قرار گرفتن در عداد همکاران دانشگاه امام صادق علیه السلام این رابطه شاگردی در محیط اداری و در قالب جلسات کاری و مکاتبات هم پی گرفته شد. ◾️ با توجه به آشنایی دیرینه حضرتعالی با مرحوم آیت الله مهدوی کنی، ایده اصلی ایشان برای تحول علوم انسانی و پیوند آن با معارف دینی، همچنین بهره‌برداری از معارف بشری را چه چیزی ارزیابی می‌فرمایید؟ 🔸من به نوبه خودم از شما و فصلنامه‌تان تشکر می‌کنم که هم پرونده ای را برای تبیین اندیشه‌های مرحوم آیت الله مهدوی کنی اعلی الله مقامه اختصاص داده اید و هم این که فرصتی را برای گفتگو در این زمینه در اختیار حقیر قرار دادید. 🔸به نظر بنده کسانی که از تحول علوم انسانی و اسلامی سازی علوم سخن گفته‌اند و پیوند علوم انسانی با معارف دینی را مدنظر قرار داده‌اند از دو خاستگاه متفاوت به این مساله پرداخته‌اند. برخی از خاستگاه دین به این موضوع پرداخته‌اند و برخی دیگر از خاستگاه علوم جدید. 🔸گروه اول بر این باورند که اندیشه دینی و معارف دینی و مشخصاً مکتب اهل بیت علیهم السلام از این ظرفیت برخوردار است که بتواند متناسب با تحولات جوامع، نیازهای فکری و اجرایی و به عبارتی دقیقتر نیازهای نظری و عملی جوامع را برآورده کند. این گروه در عمل می‌کوشد تا اندیشه‌ی اسلامی را در جهت رفع نیازهای مذکور تا حد امکان بازخوانی و بازسازی نماید. 🔸گروه دوم که شاید به نوعی از رخنه علوم جدید واهمه دارند، بیش از هر چیز نگران آسیب‌ها و پیامدهای این علوم جدید برای جوامع اسلامی هستند. این گروه اگر از اسلامی سازی علوم حرف می‌زنند، مرادشان کاستن پیامدهای منفی علوم جدید، بستن منافذ رخنه علوم جدید (بیشتر علوم انسانی) و توجه دادن به مبانی نادرست و ناصواب و پیامدهای مخرب این علوم جدید می‌باشد. 🔸 این گروه بیش از آن که بتوانند در باره علوم انسانی اسلامی سخن بگویند از آفات و آسیبهای علوم انسانی جدید غربی سخن میگویند. این نوع نگاه بیشتر یک نوع واکنش سلبی در برابر علوم جدید است؛ برعکس گروه اول که یک نوع واکنش ایجابی نسبت به معارف دینی دارند. 🔸بر اساس مقدمه ای که ذکر شد برداشت حقیر این است که مرحوم آیت الله مهدوی کنی در گروه اول قرار می‌گیرند. مواجهه ایشان با موضوع پیوند بین علوم انسانی و معارف اسلامی و کوشش برای تحول در علوم انسانی؛ نه از بیم رخنه علوم جدید که با هدف به روز رسانی اندیشه دینی صورت گرفته است. ادامه دارد ... http://m-alviri.ir/interview/%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%af%d9%88%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c/ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🏴 ایرانم تسلیت... ▪️وقوع حادثه تروریستی در شهر شیراز و حرم مطهر احمدبن‌موسی (علیه‌السلام) که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد را خدمت مردم ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️ضمن ابراز هم‌دردی، بهبودی و سلامتی آسیب‌دیدگان این حادثه را از خداوند منان خواستاریم. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️انتشار یادنامه مرحوم استاد مهدی پیشوایی مشتمل بر زیست‌نامه استاد، معرفی آثار (کتب و مقالات)، مصاحبه با مرحوم استاد پیشوایی و مصاحبه با اساتید درباره شخصیت علمی و اخلاقی ایشان 🔹حجت الاسلام مهدی پیشوایی (1320-1400ش)، نویسنده، محقق، مورخ، تاریخ‌ پژوه، پژوهشگر سیره امامان شیعه، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مدیرگروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، از معروفترین آثار ایشان سیره پیشوایان و مقتل جامع سیدالشهدا(ع) را می‌توان نام برد. 🔹ایشان سال‌ها، علاوه بر حوزه، در دیگر مراکز علمی به امر تدریس اشتغال داشته، مراکزی چون: دانشگاه علم و صنعت تهران؛ دانشگاه امام صادق(ع)؛ دانشگاه قم، مرکز جهانی علوم اسلامی؛ مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع)؛ دارالشفاء قم؛ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نیز با شبکه رادیو معارف، به عنوان کارشناس عالی تاریخ و سیره، در ارتباط بوده است. 🔹 سردبیری فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش، مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، مدرس دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران از جمله فعالیت‌های وی است. 🔹این نویسنده و مورخ معاصر در روز شنبه 5 محرم سال 1443ق برابر با 23 مرداد ماه سال 1400ش درگذشت. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
يادنامه استاد مهدي پيشوايي.pdf
3.71M
◾️انتشار یادنامه مرحوم استاد مهدی پیشوایی
◾️علم دینی از نگاه آیت الله مهدوی کنی◾️ 🔹کار ایشان امتداد طبیعی کاری است که در حوزه‌های علمیه صورت می‌گرفت و ایشان می‌خواستند همان سنت تربیت طلبه را متناسب با اقتضاءات دنیای جدید انجام بدهند. 🔹در واقع ایده اصلی ایشان بازخوانی اندیشه دینی از طریق تربیت طلابی بود که افزون بر اینکه زبان دین را متناسب با نیازهای جامعه می‌فهمند؛ هم زمان و هم پای آن زبان علوم جدید را هم درک کنند. 🔹محوری‌ترین نکته اندیشه ایشان در زمینه تحول در علوم انسانی : تحول با سمت و سوی اسلامی سازی و از خاستگاه میراث کهن حوزه های علمیه. حجت الاسلام محسن الویری بخش دوم ▫️متن حاضر مصاحبه حجت الاسلام محسن الویری از اساتید حوزه و دانشگاه و از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق ( ع) با فصلنامه علوم انسانی صدرا شماره ۱۵ پاییز ۱۳۹۴ در باب نظریه آیت الله مهدوی کنی درباره علم دینی است که در ادامه خدمت مخاطبین کانال علوم انسانی اسلامی ارائه می گردد. 🔸البته اینگونه نیست که این دو دیدگاه به صورت کامل از هم جدا باشند. یقینا اگر اندیشه دینی را به روز کنیم، حتماً در برابر علوم جدید موضع خواهیم داشت و اگر بخواهیم جلوی رخنه علوم جدید را بگیریم و از پیامدهای سلبی آن بکاهیم، خودبخود باید بازخوانی اندیشه دینی را در نظر داشته باشیم. 🔸 با این وجود نقطه عزیمت فرد و این که چرا این کار را می‌خواهد انجام بدهد، نکته مهمی است و در فهم اندیشه‌های یک فرد باید به این نقطه عزیمت توجه کرد. 🔸این سخن بارها از ایشان شنیده میشد که می‌فرمودند بنده پیش از انقلاب هم با برخی از علماء مانند مرحوم شهید مطهری و مرحوم آیت الله منتظری و دیگران صحبت میکردم که ما باید طلبه‌هایی تربیت کنیم که زبان علوم جدید و زبان دنیای جدید را بفهمند. 🔸میفرمودند حتی در زندان هم این بحث مطرح بود و انگاره نخستین تأسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام در زندان شکل گرفت. مرادم بحث طلبه ای است که زبان دنیای جدید را دریابد. در اینجا بحث تربیت طلبه مطرح است. به این معنا کار ایشان امتداد طبیعی کاری است که در حوزه‌های علمیه صورت می‌گرفت و ایشان می‌خواستند همان سنت تربیت طلبه را متناسب با اقتضاءات دنیای جدید انجام بدهند. 🔸هر چند نهادی که بعدها تأسیس کردند، نام دانشگاه را به خود گرفت، اما بارها و بارها به صراحت بر این نکته تأکید داشتند که این دانشگاه دانشگاه به معنای متعارف نیست و حتی تمایل معظم له به معمم شدن دانشجویان مقاطع بالا و دانش آموختگان بر همین اساس صورت بسته بود. بارها فرمودند که من دوست دارم در فضای دانشگاه دانشجویانی با لباس طلبگی حضور داشته باشند. 🔸به هر حال، در واقع ایده اصلی ایشان بازخوانی اندیشه دینی از طریق تربیت طلابی بود که افزون بر اینکه زبان دین را متناسب با نیازهای جامعه می‌فهمند؛ هم زمان و هم پای آن زبان علوم جدید را هم درک کنند. 🔸به اعتبار همین هدف است که در مقدمه تمام برنامه و سرفصل دروس دانشگاه امام صادق اغلب مضمون این جمله آمده است: “تربیت دانش آموختگانی که افزون بر برخورداری از باورهای دینی، توان فهم نظریات جدید را نیز داشته باشند”. بنده این مطلب را به عنوان محوری‌ترین نکته اندیشه ایشان در زمینه تحول در علوم انسانی می دانم؛ یعنی تحول با سمت و سوی اسلامی سازی و از خاستگاه میراث کهن حوزه های علمیه. ▪️ حضرتعالی در ابتدای بحث دو رهیافت و دو رویکرد متفاوت را برای تحول علوم انسانی ذکر کردید و فرمودید آیت الله مهدوی کنی رویکرد اول را اتخاذ کرده بودند، آیا این ایده مبتنی بر نظریه‌ای مشخص است؟ همفکران ایشان چه کسانی بودند ؟ به طور کلی ایشان در اتخاذ این رویکر از چه کسانی متأثر بودند؟ 🔸تعاملات فکری ایشان با اندیشمندانی که به عنوان اندیشمندان اصلی انقلاب شناخته می‌شوند از جمله مرحوم آیت الله شهید مطهری و مقدم بر آن تاثیر پذیری ایشان از اندیشه‌های مرحوم حضرت امام واضح است و به اندازه کافی درباره آن سخن گفته شده و خودشان بارها این را ذکر می‌کردند. 🔸اما به نظر حقیر انگاره ذهنی و نظریه ایشان در باب تحول علوم انسانی، اندیشه‌ای بدیع، اصیل و به راستی منحصر به ایشان است. یعنی اندیشه، اندیشه اقتباسی نیست. البته ایشان همفکرانی پیش از انقلاب داشتند، اما پس از انقلاب به خاطر شرایطی که پیش آمد، همه چهره‌های شاخص و تراز اول انقلاب اسلامی از خود رهبر معظم انقلاب گرفته تا دیگر شخصیت‌هایی که در انقلاب نقش داشتند، همه درگیر انقلاب شدند و لذا عملاً ایشان در این صحنه تنها بودند. ادامه دارد ... http://m-alviri.ir/interview/%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%af%d9%88%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c/ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️سومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت با موضوع بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی»با ارائه‌ی استاد محسن قنبریان ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. 🔹برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat 🔹یکشنبه‌ها : ۲۹ مرداد و ۵ شهریور ، ساعت: ۱۷:۳۰ تا ۱۹ (دو جلسه ۹۰ دقیقه ای) 🔹مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️صوت کامل نشست «کاربردهای اجتماعی فقه و اصول» با حضور حجت الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی ▫️این نشست تخصصی سه‌شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد. ▪️چکیده مطالب مطرح شده: 🔹وقتی ما به منابع فقه مراجعه می‌کنیم از قبیل قرآن و روایات، یک مطلبی که خیلی روشن و واضح است این است که برخی احکام موضوعش فرد نیست، شخص نیست، بلکه موضوعش اجتماع است، جامعه است، مجموعه مردم است. 🔹فقه ما را گاهی اوقات طوری معنا می‌کردند که از آن یک فقه فردی درمی‌آمد در حالی که فقه ما اینطور نیست. ما همانطور که احکامی برای افراد داریم صدها برابرش احکامی برای جامعه داریم ولی روی احکام اجتماعی فقه و احکام اجتماعی دین کار نشده است. 🔹اگر بخواهیم منصفانه راجع به فقه حرف بزنیم فقه یک قانون جامعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از فقه جدا کند. اصلا فقه یعنی قانون. روح فقه روح قانون است. قانون چیست؟ قانون تنظیم‌کننده رفتار فردی و اجتماعی بشر است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
آیت الله فاضل لنکرانی همایش فقه پژوهی.mp3
14.74M
صوت کامل نشست «کاربردهای اجتماعی فقه و اصول» با حضور حجت الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی
◾️کاربردهای اجتماعی فقه و اصول◾️ 🔹وقتی ما به منابع فقه مراجعه می‌کنیم از قبیل قرآن و روایات، یک مطلبی که خیلی روشن و واضح است این است که برخی احکام موضوعش فرد نیست، شخص نیست، بلکه موضوعش اجتماع است، جامعه است، مجموعه مردم است. 🔹هم در سنن الهیه مثل اجل و هم در اعتباریات و انشائیات موارد زیادی داریم که موضوعش جامعه است. اولین نتیجه‌ای که از این مقدمه می‌گیریم این است تعریفی که برای فقه ذکر کردند و موضوع فقه را فعل مکلف قرار دادند باید تصحیح شود. محمد جواد فاضل لنکرانی بخش اول ▫️به گزارش ایکنا، نشست «کاربردهای اجتماعی فقه و اصول» با حضور آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی؛ استاد حوزه علمیه سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد که گزیده مباحث آن را در ادامه می‌خوانید؛ 🔸بحث ما پیرامون فقه و اجتهاد است. این یک بحث مهم است که نسبت فقه و جامعه چیست. وقتی ما به منابع فقه مراجعه می‌کنیم از قبیل قرآن و روایات، یک مطلبی که خیلی روشن و واضح است این است که برخی احکام موضوعش فرد نیست، شخص نیست، بلکه موضوعش اجتماع است، جامعه است، مجموعه مردم است. 🔸این مطلب در فقه رایج ما توجه چندانی را معطوف خود نکرده اما همانطور که خیلی از احکام موضوعش فعل خاص مکلف است، احکام فراوانی داریم که موضوعش جامعه است. 🔸یکی از آیات ناظر به این مسئله این آیه است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً». خداوند در این آیه گروه مومنین را به دخول در سلم مکلف کرده است. سلم دو احتمال دارد؛ یک احتمال صلح و سازش و اتحاد و برادری است که از آن به وحدت تعبیر می‌کنیم. احتمال دوم تسلیم مطلق شدن در برابر خداوند است. رجحان با همان احتمال اول است و این آیه دارد یکی از قوانین اجتماعی جامعه مومنین را بیان می‌کند. 🔸در جامعه مومنین آن چیزی که مطلوب خداست این است که بینشان سلم و برادری و اخوت و تفاهم باشد. ما می‌توانیم بگوییم به همان اندازه که تفرقه بین کفار مطلوب برای شارع است، به همان اندازه وحدت بین مومنین و سلم میان آنها برای شارع مطلوب است. ▪️آیاتی که بیانگر احکام اجتماعی است. 🔸بنابر همین احتمال که مراد از سلم، صلح و سازش باشد مخاطب آیه کیست؟ آیا افراد و اشخاص هستند؟ یعنی هر شخصی مکلف به این مطلب است و اگر دیگری هم این کار را نکرد، تو باید سلم داشته باشی؟ 🔸روشن است مقصود خداوند با این محقق نمی‌‌شود بلکه همه باید تحت این عنوان دربیایند و جامعه مسلمین باید در سلم باشد. این آیه دستوری برای جامعه مومنین و یکی از سیاست‌های راهبردی برای گروه مومنین است. 🔸مثال دیگر این آیه شریفه است: «وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ». درست است «انتم» ضمیر خطاب جمع است ولی باز مراد، فرد فرد نیست. وقتی خدا می‌فرماید شما برترید مقصود این نیست توی فرد مستقل از سایر افراد علو و اعتلا داری بلکه جامعه مسلمین باید اعلی باشد. 🔸«اعلون» عنوانی است که برای مجموعه است. مضاف بر اینها آیات مربوط به رسالت پیامبران ناظر به جامعه است. رسول برای اشخاص نیامده، برای جامعه آمده. همچنین وقتی آیه می‌فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا» یعنی مکه محل امن برای مجموع بشر است. 🔸قطع نظر از مسائل تکلیفی و انشایی در سنن الهی هم این مطلب وجود دارد؛ «لکل قوم اجل». ما یک اجل برای اشخاص داریم یک اجل برای قوم داریم. باز خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ». ظالم همانطور که صفت فرد قرار می‌گیرد صفت قوم هم قرار می‌گیرد. از این نمونه‌ها فراوان است. 🔸می‌خواهم در مقدمه بحث این نتیجه را بگیرم که هم در سنن الهیه مثل اجل و هم در اعتباریات و انشائیات موارد زیادی داریم که موضوعش جامعه است. اولین نتیجه‌ای که از این مقدمه می‌گیریم این است تعریفی که برای فقه ذکر کردند و موضوع فقه را فعل مکلف قرار دادند باید تصحیح شود. موضوع فقه، فقط فعل مکلف به عنوان فرد خاص نیست بلکه مواردی داریم که موضوعش اجتماع است. 🔸اگر کسی این نگاه را نداشته باشد به جدایی دین از سیاست منتهی می‌شود ولی اگر کسی این نگاه را داشت که ما احکامی داریم که مربوط به جامعه است، اولین نتیجه آن این است که موضوع فقه دیگر فرد مکلف نیست بلکه احکامی برای جامعه داریم. 🔸یکی از این احکام این است که جامعه نیاز به حکومت دارد، جامعه نیاز به سیاست دارد، جامعه نیاز به امنیت دارد، جامعه نیاز به بهداشت دارد. ببینید این چقدر در نگاه انسان به فقه تاثیر می‌گذارد. ادامه دارد ... https://iqna.ir/fa/news/4162910 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️صوت کامل برنامه جهان آرا با حضور دکتر شهریار زرشناس با عنوان «نسبت ما با غرب مدرن» ▫️این برنامه به بهانه سالگرد جنبش مشروطه و اعدام شهید شیخ فضل الله نوری شنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ از شبکه افق سیما به صورت زنده پخش شده است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
جهان آرا . شهریار زرشناس «نسبت ما با غرب مدرن».mp3
11.37M
برنامه جهان آرا .شهریار زرشناس .«نسبت ما با غرب مدرن»
◾️سلسله نشست‌های تخصصی بررسی شواهد الربوبیه(مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی ▫️ نشست اول و دوم با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹 سه‌شنبه،۳۱ مرداد، ساعت ۱۴تا۱۷ 🔹 خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️کاربردهای اجتماعی فقه و اصول◾️ 🔹فقه ما را گاهی اوقات طوری معنا می‌کردند که از آن یک فقه فردی درمی‌آمد در حالی که فقه ما اینطور نیست. ما همانطور که احکامی برای افراد داریم صدها برابرش احکامی برای جامعه داریم ولی روی احکام اجتماعی فقه و احکام اجتماعی دین کار نشده است. 🔹اگر بخواهیم منصفانه راجع به فقه حرف بزنیم فقه یک قانون جامعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از فقه جدا کند. اصلا فقه یعنی قانون. روح فقه روح قانون است. قانون چیست؟ قانون تنظیم‌کننده رفتار فردی و اجتماعی بشر است. محمد جواد فاضل لنکرانی بخش آخر ▫️به گزارش ایکنا، نشست «کاربردهای اجتماعی فقه و اصول» با حضور آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی؛ استاد حوزه علمیه سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد که گزیده مباحث آن را در ادامه می‌خوانید؛ ▪️روی احکام اجتماعی دین کار نشده است. 🔸فقه ما را گاهی اوقات طوری معنا می‌کردند که از آن یک فقه فردی درمی‌آمد در حالی که فقه ما اینطور نیست. ما همانطور که احکامی برای افراد داریم صدها برابرش احکامی برای جامعه داریم ولی روی احکام اجتماعی فقه و احکام اجتماعی دین کار نشده است. 🔸نتیجتا نگاه به فقه ما همان نگاه به فقه فردی است. وقتی ما تعاریف را در باب فقه ملاحظه می‌کنیم، فقه را طوری معنا می‌کنند که برای سعادت اخروی است در حالی که فقه ما هم نگاه به دنیای بشر دارد و هم نگاه به آخرت بشر دارد هم قانون برای دنیای بشر است هم تضمین‌کننده سعادت اخروی بشر است و این همان است که از آن به جامعیت در فقه تعبیر می‌کنیم. 🔸 فقه نیامده یک دستور سلوکی به انسان بدهد، بلکه برای دنیای بشر برنامه دارد، دستور دارد که از آن به قوانین اجتماعی تعبیر می‌کنیم. همانطور که امام خمینی می‌فرمایند فقه قانون معاش و معاد است یعنی قانون دنیا و آخرت است. 🔸اینکه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود «الفقه ثم المتجر» یعنی اگر کسی فقه بلد نباشد تجارت بلد نیست یعنی تجارتی که در آن همه حقوق رعایت شود. باید این تعبیر را هم گفت «الفقه ثم السیاسه»، «الفقه ثم الامنیه» و همه ابعاد جامعه بشری را ذکر کرد. فقه با همه این امور ارتباط دارد. 🔸به برکت انقلاب فقه به میدان آمده است و با اینکه نظام ما بر اساس فقه است ولی فقه حاکم بر نظام نیست، یعنی به آن عمل نمی‌شود. ادعا می‌شود ولی آنطور که باید و شاید به فقه عمل نمی‌شود. 🔸می‌خواهم این را عرض کنم اگر بخواهیم منصفانه راجع به فقه حرف بزنیم فقه یک قانون جامعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از فقه جدا کند. اصلا فقه یعنی قانون. روح فقه روح قانون است. قانون چیست؟ قانون تنظیم‌کننده رفتار فردی و اجتماعی بشر است. مگر کسی می‌تواند بدون قانون زندگی کند. انسان از خانه بیرون می‌آید به قانون عمل می‌کند. مثلا اصل پوشیدن لباس یک قانون است. فقه هم قانون است و تنظیم‌کننده روابط فردی و اجتماعی بشر است. 🔸قانونی که براساس فقه جعفری است قوی‌ترین قوانین است. کسانی که دقایق موجود در فقه اهل بیت را دیدند به خوبی به این مطلب اعتراف می‌کنند. هر مشکلی در میان بشر به وجود بیاید و بخواهند آن را براساس قانون حل کنند بهترین قانون برای حل آن فقه جعفری است. https://iqna.ir/fa/news/4162910 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️صلوات خاصه امام حسن مجتبی(ع) اللّهُمَّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بْنِ سَیِّدِالنَّبِیِّینَ و َوَصِیِّ أَمِیرِالمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ رَسُولِ الله السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ سَیِّدِ الوَصِیِّیَنَ،أَشْهَدُ أَنَّکَ یابْنَ أَمِیرِ المُؤْمِنِینَ أَمِینُ الله وَابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ مَظْلُوماًوَمَضْیَت شَهِیداً، وَ أَشْهَدُأَنَّکَ الإمام الزَّکِیُّ الهادِی المَهْدِیُّ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّی فِی هذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ. 🏴 شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل های صوتی جلسات نهم تا دوازدهم تدریس کتاب «المعالم الجدیدة » تالیف آیت الله شهید محمدباقرصدر توسط استاد محمد حسین ملک زاده 🔹موضوع بحث : «مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة» است. 🔹این بحث در ۱۲ جلسه، در سال ۹۶، در دوره تابستانی مرکز مفتاح قم برگزار شده است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
المعالم الجدیده9 -اصلاح شده .mp3
13.19M
▪️موضوعات مطرح شده در جلسه نه - دلالت لفظیه و دو رویکرد کلی؛ - قرن اکید و دو منشأ برای آن؛ - تذکراتی پیرامون نظریه قرن اکید - استعمال تصنیف اللغة - جمله خبریه و انشائیه
المعالم الجدیده10 -اصلاح شده.mp3
14.88M
▪️موضوعات مطرح شده در جلسه ده - تقسیم عناصر لغوی به خاص و مشترک؛ - صیغه امر صیغه نهی ▫️ پیش گویی های سیاسی و منافقین امروز؛ - اطلاق ادوات عموم - مفاهیم - حجیة الظهور نص، اجمال و ظهور - قرینه متصله و منفصله
المعالم الجدیده11 -اصلاح شده.mp3
12.3M
▪️موضوعات مطرح شده در جلسه یازده - دلیل برهانی، دلیل قیاسی، دلیل لفظی؛ - شش قسم از روابط روابط در عالم تشریع - رابطه تضاد بین وجوب و حرمت؛ - آیا حرمت مستلزم فساد در عبادت و معامله می شود؟ - جعل حکم فعلیت حکم موضوع حکم
المعالم الجدیده12.mp3
17.59M
▪️موضوعات مطرح شده جلسه دوازده - رابطه حکم با مقدمات - مقدمات وجوب مقدمات متعلق - بحث مهم دلیل استقرائی - دلیل استقرائی مباشر و غیر مباشر؛ - تفاوت روش شهیدصدر با قیاس ابوحنیفه - پیوند الاسس با اقتصادنا
◾️پذیرش دوره «فقه فرهنگ» موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با تدریس جناب حجت الإسلام و المسلمین سید علی موسوی (زید عزه)‌ 🔹شنبه تا چهارشنبه ، ساعت ۸ تا ۹ صبح 🔹مهلت ثبت نام : یکم الی هفدهم شهریور 🔹ویژه برادران پایه 9، 10 و درس خارج ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▪️فایل صوتی هم اندیشی بین‌المللی «اربعین و تمدن نوین اسلامی» با ارائه اساتید حجج الاسلام پارسانیا،حمیدرضامطهری،دکترسید عباس قندیل از پاکستان،دکتر فوزی التربیه از عراق،دکترعبدالامیرالاسدی ازعراق،دکتر فوزی العلوی از تونس و دکتر شریف لک زایی. 🔹 سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ 🔹قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی ▫️مجری: مرکز همکاری های علمی و بین الملل / ستاد فرهنگی اربعین / اندیشکده اربعین ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @TamadonEN
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا با موضوع «نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان» ▪️این نشست دومین نشست از سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت که به مناسبت دهه محرم ۱۴۰۱ و به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. 🔹درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. 🔹 به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. ▫️لینک فایل تصویری در آپارات👇 https://www.aparat.com/v/zV169 https://www.irip.ac.ir/fa/news/369/ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
🏴 فرارسیدن سالروز رحلت غم بار پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام، پس از غسل و کفن بدن مطهّر رسول اعظم صلی الله علیه و آله، اینچنین به حضرتش خطاب نمودند: ▫️"اگر نه آن بود که امر کردی به صبر کردن و نهی فرمودی از جزع نمودن، هرآینه اشک های خود را در مصیبت تو فرو می‌ریختم، و هر آینه درد مصیبت تو را هرگز دوا نمی‌کردم، و جراحت مفارقت تو را از سینه بیرون نمی‌کردم، و اینها در مصیبت تو اندکی است از بسیار؛ و اندوه و حسرت را چاره نمی‌توان کرد، و حزن مفارقت تو برطرف شدنی نیست، پدر و مادرم فدای تو باد، یاد کن ما را نزد پروردگار خود و ما را از خاطر خود بیرون مکن. سپس بر روی آن حضرت افتاد و روی مبارکش را بوسید و آه حسرت از سینه پر درد برکشید... " 🔹جلاء العیون، علّامه مجلسی رحمه الله، صفحه ۱۳۷ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️فایل های صوتی سخنرانی علمی با موضوع «نقشه جامع علوم و معارف بشری» با ارائه حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده 🔹این درس گفتار در دو جلسه درچهارمین دوره مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا سهریور ماه ۱۳۹۸ در تهران ویژه دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی یا بالاتر برگزار شد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
طبقه بندی علوم، جلسه1، شهریور98.mp3
16.66M
جلسه یک : تاریخچه طبقه بندی علوم بین دانشمندان اسلامی و غربی
طبقه بندی علوم، جلسه2، شهریور98، دوره چهارم صدرا، آبعلی.mp3
35.9M
جلسه دو : توضیح و تبیین طبقه بندی علوم و معارف، طبق دیدگاه مختار