eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
15 ویدیو
157 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
در اسلام پول نباید کار بکند.pdf
834.7K
جزوه دوم از علامه محیی الدین شیرازی در باب مباحث اقتصاد اسلامی با موضوع : در اسلام پول نباید کار بکند ( در مقام ارائه و پیشنهاد راهکار اصلاحی )
▫️بنابر اعلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاد عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه این پژوهشگاه برای سومین سال پیاپی در فهرست پژوهشگران ایرانی پر استناد علوم انسانی (بر اساس اعلام موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ISC ) قرار گرفت. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
فلسفه اسلامی و فیزیک.pdf
4.92M
◾️سلسله نشستهای "فلسفه و فیزیک" با پیشنهاد دکتر فخری زاده، مشارکت جمعی از فیزیکدانان، فیلسوفان اسلامی و فیلسوفان علم و به اهتمام استاد خسروپناه طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در پانزده جلسه برگزارشد. 🔹کتاب حاضر تحریر و تنظیم این گفتگوها در قالب شش گفتار است. این کتاب اولین بار در اولین سالگرد دانشمند حکیم شهید فخری زاده (آذر ۱۴۰۰) به عنوان یادنامه به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی منتشر گردید. 🔹نظر به درخواست بسیاری از علاقه مندان ان شهید و مباحث فلسفه و فیزیک، اکنون در چهارمین سالگرد آن شهید سعید، نسخه الکترونیک کتاب منتشر می گردد.امید است این مباحث در جمع های تخصصی مورد بررسی قرارگیرد و به ارتقای مباحثات میان فلسفه اسلامی و فیزیک کمک کند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️چهارمین همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و فراخوان همایش علمی «حلقه‌های میانی؛ پیشران جامعه پردازی در نظام انقلابی» ▫️چهارمین همایش سالانه «اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای (مد ظله العالی) با عنوان «حلقه‌های میانی؛ پیشران جامعه‌پردازی در نظام انقلابی» برگزار می‌شود. متن کامل خبر را بخوانید: khl.ink/f/58538 💻وبگاه اختصاصی همایش: hamayesh.gaame2.ir/ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ آیت‌الله‌ جوادی‌آملی در جلسه درس خارج فقه تبیین کردند : جامعیت و پویایی شریعت اسلام / غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی 🔹 خدا هر آنچه برای سعادت لازم بود را بیان کرده، هر موضوعی که در عالم رخ دهد، حکم آن در فقه اسلامی وجود دارد، از زندگی در اعماق دریا تا سکونت در فضا، هیچ حادثه ‌ای خارج از دایره شریعت نیست و احکام الهی نیز نسخ شدنی نیست. 🔹این دو تا اصل کلی و جامع به حوزه ها اطمینان می دهد که هیچ موضوعی در عالم اتفاق نمی افتد مگر اینکه حکمش در شریعت هست، منتها باید استنباط کرد. خداوند شریعت را برای تمام زمان ‌ها ارائه کرده‌، به‌ گونه‌ ای که هیچ ‌کس نمی ‌تواند آموزه‌های آن‌ها را ابطال کند. مجتهد پروری را وجود مبارک امام صادق ایجاد کرد، نه مسئله گویی را... . 🔹می‌توان هم بانک‌ها را اصلاح کرد، هم اقتصاد را سامان داد و هم روابط بین‌ الملل را بهبود بخشید. فقه، آن‌طور که باید عرضه نشده است. به‌عنوان نمونه، درس‌های فقهی ما معمولاً از طهارت شروع می‌شود و تا امربه‌معروف ادامه می‌یابد، اما مباحثی مانند جهاد که شامل موضوعاتی چون روابط اسلام با سایر کشورها، معاهدات، صلح، جنگ، دفاع و حمله است، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است... . 🔹حوزه‌های علمیه باید با حفظ این اصول و گسترش اجتهاد، پایایی خود را در تمامی عرصه‌ ها حفظ کنند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
گفتگو پیرامون «فلسفه دین».mp3
17.77M
▪️گفتگوی صمیمانه پیرامون «فلسفه دین» (ماهیت، مسائل، اولویت‌های پژوهشی و ...) 🔹در محضر استاد حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد (عضو هیات علمی گروه فلسفه دین موسسه امام) 🔹چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۳ 💫این گفتگو توسط کارگروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه با همکاری موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه برگزار گردید. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️حجت الاسلام احمدحسین شریفی : آ‌یت‌الله شاه‌آبادی عارفی سیاسی و اجتماعی 🔹آیت‌الله شاه‌آبادی، آن عارف کم‌نظیر دوران معاصر، حقیقتاً عرفانی سیاسی و اجتماعی داشت. او در زمان خود ابتکاراتی بی‌نظیر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و علمی داشت. 🔹از جمله ابتکارات فرهنگی و سیاسی وی آن بود که با توجه به محدودیت‌های دوران رضاخانی، برای تعمیق باورهای دینی مردم و آگاه‌سازی سیاسی و اجتماعی آنان جلسات سخنرانی خانگی را برپا کرد. 🔹او حتی منزل شخصی خود را به محلی برای آموزش کودکان و نوجوانان و تعلیم و تربیت صحیح آنها تبدیل کرد. افرادی صالح و مؤمن را برای امر آموزش کودکان و نوجوانان انتخاب کرد. خود وی نیز بر همه شؤونات این مدرسه خانگی نظارت داشت و هفته‌ای یک بار برای دانش‌آموزان و همچنین اولیای آنان سخنرانی می‌کرد! ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
کاکایی.mp3
66.07M
◾️فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر قاسم کاکایی با موضوع " جایگاه کتاب روش رئالیسم در نظام اندیشه فلسفی ایران معاصر" دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ 💫 این نشست به مناسبت سالگرد رحلت و بزرگداشت علامه طباطبایی و مقارن با روز جهانی فلسفه، در مراسمی که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار شد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
طالقانی-مدینه-فاضله-فارابی-.mp3
12.46M
◾️فایل صوتی نشست تخصصی - علمی با موضوع " بازخوانی نظام‌مند نظریهٔ مدینهٔ فاضلهٔ فارابی " با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدعلی طالقانی 🔹 ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳ 🔹 گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی ، مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ ویژه‌نامه «رؤیای دانشگاه ایرانی» منتشر شد. ▫️در ویژه‌نامه جدید فرهیختگان درباره سیاست‌های کلی علم و فناوری و نقطه‌ای که الان در آن هستیم، گفته‌ایم و نوشته‌ایم. 💫با گفتارهایی از: محمدمهدی طهرانچی احمد محجوبیان مصطفی رستمی ایمان افتخاری فرزاد جهان‌ بین ناصر باقری‌مقدم منصور کبگانیان امیرحسین میرآبادی روح‌الله سهرابی غلامرضا سلیمی رضا غلامی رضا اسدی‌فر محمدرضا مخبر دزفولی عبدالکریم بهجت‌پور اکرم قدیمی 🔹این ویژه‌نامه از صبح سه‌شنبه ۲۰ آذر‌ماه در کیوسک‌های مطبوعات پیش روی شماست. 📲اگر علاقه‌مند به تهیه این ویژه‌نامه‌ فرهیختگان هستید به شماره زیر پیامک بزنید. 09108106533 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
اعتباریات علامه طباطبایی.mp3
36.26M
◾️فایل صوتی نشست علمی - تخصصی با موضوع " ادراکات اعتباری علامه طباطبائی و فلسفه فرهنگ " ▫️با حضور : دکتر رضا داوری اردکانی،دکتر علی‌اصغر مصلح، دکتر سیدحمید طالب‌زاده،دکتر رضا سلیمان‌حشمت،دکتر مهدی بنائی جهرمی 💫 این نشست برای معرفی کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» برگزار شده است، کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» نوشته‌ی دکتر علی‌اصغر مصلح (استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی) است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
تعارض علم تجربی و دین.mp3
20.29M
◾️فایل صوتی سخنرانی علمی -تخصصی با موضوع " تعارض های موهوم میان تئوری های علمی و اصول الاهیاتی" با ارائه استاد محمد فنایی اشکوری 🔹ارایه شده در: همایش قران و علم ؛ 22 آذر 1403 🔹انواع شش گانه معارف بشری 🔹تعارض میان معارف بشری و معارف دینی 🔹آیا علم تجربی می تواند با آموزه های مابعدالطبیعی دین در تعارض باشد؟ 🔹ارجاع تعارض علم و دین در موضوعات مابعدالطبیعی به تعارض فلسفه مادی و فلسفه الهی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️نماهنگ جدید KHAMENEI.IR به‌مناسبت روز پژوهش : بهبود زندگی با علم نافع ▫️ رهبر انقلاب: یقیناً یکی از پایه‌های مهمّ هر تمدّنی علم است -علم نافع- و ما که تکرار میکنیم «تمدّن نوین اسلامی»، قطعاً یکی از پایه‌هایش پیشرفت علمی است. ▫️ این جوان بتواند از این دانش، برای بهبود زندگی خود و جامعه‌اش و پیرامونیانِ خود استفاده کند؛ این است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️جایگاه فلسفه کانت در سنت علوم اجتماعی◾️ ▫️نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند. ▫️نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد. مرحوم محمد علی مرادی پژوهشگر فلسفه 🔹 من در این جا از واژه علوم اجتماعی استفاده می کنم نه جامعه شناسی ، دکتر توسلی تحت تأثیر سنت فرانسوی از اصطلاح جامعه شناسی استفاده کرده اند. اما علوم اجتماعی مفهومی فراتر از جامعه شناسی است. به این نکته هم اشاره کنم که با وجود این که پدر علم جامعه شناسی آگوست کنت است ولی آگوست کنت بدون جان استوارت میل نمی توانست به جامعه شناسی برسد. متأسفانه در ایران کمتر کسی وجود دارد که با آراء میل به صورت مستقیم آشنا باشد؛ حتی افرادی که خیلی پوزیتیویستی هستند و مباحث زیادی در این زمینه طرح می کنند و عجیب است که تا کنون کتاب اصلی وی به فارسی ترجمه نشده است کتاب جان استوارت میل با عنوان نظام منطق A System of logic یکی از مهمترین کتابهای علوم اجتماعی پوزیتیویستی است ، در این کتاب اصلاً بحثی در باب دیالکتیک طرح نشده است. 🔹نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند ، مفهوم اراده که در مباحث قبل نیز طرح شد ، در مقابل میل مطرح میشود خرد بنیاد ارزش می شود و بدون خرد ارزش نمیتواند شکل بگیرد لذا دو مفهوم در این جا شکل میگیرد ،اول علیت طبیعی؛ دوم علیت آزادی. 🔹علیت آزادی در خرد شکل میگیرد؛ نه اینکه در فهم و فاهمه تکوین یابد که متأثر از علیت طبیعی باشد به همین جهت این بحث که به علیت آزادی پرداختند قبل از این جریان فکری پارتو ، کنت و میل به بحث خرد توجه نمیکردند ، پوزیتویستها گمان داشتند که جهان در حقیقت عین فیزیک است و جامعه را میخواستند با مدلهای فیزیک و ریاضی توضیح بدهند لذا نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️مهدی جمشیدی : نکات قابل تامل درباره طرح علوم انسانی اسلامی ۱. دوام و قوام طرح علوم انسانی اسلامی، وابسته به استدلال‌هایش است، نه حامیانش. پس اگر کسی از حامیانش دچار چرخش نظری شد و آن را انکار کرد، اعتبار طرح از دست نخواهد رفت. ۲. این طرح، برخاسته از نظر شخص امام خمینی و جزء ذاتیات گفتمان معرفتی انقلاب است. ۳. در زمانه‌ی تشدید ریزش‌های هویتی به‌سرمی‌بریم. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️کدام علوم انسانی؟! علوم انسانی تجددی◾️ ▫️علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آن‌گاه در به‌اصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را به‌صورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. ▫️پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که به‌جای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی می‌کند. ▫️پس از فتنۀ سال هشتادوهشت، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاه‌ها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویران‌گر است. مهدی جمشیدی قسمت نخست 🔹[یکم]. وزیر علوم در جشنوارۀ فارابی به‌صورت مطلق از علوم انسانی دفاع کرده و گفته است آرمان‌های ما، حاصل علوم انسانی است و علوم انسانی، گره‌گشای مشکلات است. این روایت، برخاسته از این نظر خام است که علوم انسانیِ کنونی و غالب - که همان علوم انسانیِ تجدّدی است - «علم» است و چون علم، می‌تواند کارساز و پیشبرنده باشد، پس مطلقِ علوم انسانی نیز مفید است. چنین برداشتی، به‌نهایت سطحی و ابتدایی است و با ماهیّت علوم انسانیِ تجدّدی و اثرات و نتایج عینی آن بر جامعۀ ایران، ناهمخوان است. علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آن‌گاه در به‌اصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را به‌صورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. علوم انسانیِ تجدّدی، هویّت اسلامی در جامعۀ ایران را بلعید؛ چنان‌که نظریه‌های همچون «غرب‌زدگی» و «بازگشت به خویشتن» و ... در واکنش به آن صورت‌بندی شدند. انقلاب اسلامی نیز از علوم انسانیِ تجدّدی برنخاست، بلکه حاصل عالَم و ارادۀ دینی بود. ازاین‌رو، پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که به‌جای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی می‌کند. 🔹دوم]. پس از فتنۀ سال هشتادوهشت، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاه‌ها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویران‌گر است. ایشان می‌دانست که اصحاب فتنه، همان اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی هستند و این سنخ از علوم انسانی، موجبات استحالۀ معرفتی آنها را فراهم آورده و آنها را در برابر اصالت‌های انقلابی نشانده است. سرّ واگرایی‌هایی دهۀ هفتاد نیز غلبۀ روایت‌های لیبرال از علوم انسانیِ تجدّدی بود که از لایۀ روشنفکری سکولار به دولت راه یافت و سیاست‌های رسمی را به طرف لیبرال‌دموکراسی سوق داد. این سنخ از علوم انسانی، «دیگریِ معرفتیِ انقلاب» بود و هر دو رهبر انقلاب، به‌درستی تشخیص داده بودند که با وجود غلبۀ این نوع از علوم انسانی، انقلاب به آرمان‌هایش نخواهید رسید. انقلاب اسلامی، فرزند تجدّد نبود که بتواند بر علوم انسانیِ تجدّدی تکیه کند و به توصیف‌ها و توصیه‌های آن گردن نهد. این انقلاب، نظام حقیقتِ دیگری داشت که هرگز، تجدّد و علوم انسانی‌اش را برنمی‌تابید و از اساس، این نوع علوم انسانی را علم نمی‌انگاشت. علوم انسانیِ تجدّدی، برآمده از خودبنیادیِ انسان غربی است که دین را به حاشیۀ زندگی رانده و اعتبار و منزلت معرفتی آن را ساقط کرده است. روشن است که انقلاب اسلامی، با وجود غایات دینی و الهی، نمی‌تواند تابع و تسلیم این سنخ از علوم انسانی بشود و به احکام و تجویزهای آن گردن بنهد. ادامه دارد ... ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
1403-09-23-sh4.mp3
9.86M
▫️فایل صوتی سخنرانی علمی - تخصصی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: " مغالطه در تعریف‌ها (چهار محور تماس دین، علم و فلسفه) " 🔹وحدت حوزه و دانشگاه ؛ روز پژوهش ؛ ۱۳۹۵ 🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه چهار ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۹/۲۳ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
💫 يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللّٰهِ 🌺 عن النبی صلی الله علیه و آله: انِّی سَمَّیْتُ اِبْنَتِی فاطِمَةَ، لِاَنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فَطَمَها وَ فَطَمَ مَنْ اَحَبَّها مِنَ النّارِ. 🌿 من از این رو دخترم را فاطمه نامیدم که خداوند فاطمه و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور سازد.( عیون اخبارالرّضا، ج ۲، ص۴۶ ). ▫️رهبر انقلاب: مادری یک افتخار است؛ اینکه شما یک موجودِ انسانی را با زحمت زیاد، چه در درون خودتان، چه در بیرون، در اوایل زندگی‌اش پرورش بدهید، زحماتش را تحمّل کنید، او را به عنوان یک انسان پرورش بدهید، افتخار کوچکی است؟ این خیلی بااهمّیّت است، خیلی باارزش است. برای همین هم هست که در اسلام، روی «مادر» تکیه شده. ۱۴۰۳/۰۹/۲۷ 🌸🍃 میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
صوت جلسه استاد دیرباز.mp3
35.29M
💫فایل صوتی نشست علمی - تخصصی با موضوع " ظرفیت‌های اصالت وجود و حرکت جوهری در چالش‌های علوم انسانی اسلامی" با ارائه حجت الاسلام عسکر دیرباز ( یزگردهای تخصصی ؛ مدرسه علمیه علوم عقلی عباسقلی خان ؛ 30 آبان‌ماه 1403 ) ▫️اهم مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام عسکر دیرباز : ▫️ در جوامع مختلف، علوم انسانی به عنوان یک وحی منزل تلقی شده و این سوال مطرح می‌شود که چطور ما خدا را در زندگی اجتماعی نادیده گرفتیم، در حالی که به لحاظ فردی او را می‌پرستیم. ▫️ اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت در فلسفه اسلامی تقریرهای متفاوتی دارد و دفاع کرد که هر آنچه در عالم طبیعی مشاهده می‌کنیم، ناشی از وجودی است که آن واقعیت دارد. ▫️ اگر با نگاه فلسفی به پدیده‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌های سیالی که از قوه به فعلیت سیر می‌کنند نگاه کنیم، می‌توانیم پیامدهای مثبتی برای علوم انسانی داشته باشیم. فلسفه به نحو پیشینی به حیات اجتماعی نگاه می‌کند و به جای قضاوت بر اساس گذشته، با توجه به فرایند تکاملی جاری افراد و فرآیندها، به پیش‌بینی آینده می‌پردازد. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 فرمانده شهید حزب الله از عنایت مادر می‌گوید ... 🔹 ۵ سال بعد از روایت حاج قاسم، هویت فرمانده حزب الله که در مکاشفه حضرت زهرا(س) را دید مشخص شد. شهید حاج علی کرکی از فرماندهان مطرح حزب الله بود که در جریان حمله جنگنده‌های صهیونیست در کنار شهید سید حسن نصرالله به شهادت رسید. 🔹فیلمی از شهید کرکی در جمع اعضای حزب الله منتشر شده که به بیان خاطره ای از جنگ ۳۳ روزه و ملاقات با حضرت زهرا (س) در حالت مکاشفه می پردازد. این همان خاطره معروفی است که شهید حاج قاسم سلیمانی در گفتگویی در سال ۱۳۹۸ درباره جنگ ۳۳ روزه به آن اشاره می‌کند. البته آن موقع مشخص نبود که کسی که حاج قاسم دارد تجربه مکاشفه او را عنوان می‌کند حاج علی کرکی، فرمانده شجاع حزب الله است. 🌺 یا فاطمه الزهرا 🌺 💐 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب :درآمدی به شناخت جامعه ؛ نویسنده: علامه مصباح یزدی (رضوان الله) 🔹شناخت اجتماعی، در «موضوع» با همۀ مکاتب جامعه شناختی شریک است، اما در مبانی، روش و هدف، به رغم تشابهات، با آن مکاتب تفاوت‌های جدی دارد. این رویکرد، بدون اینکه علم را در «تجربه» منحصر بداند، از روش‌های تجربی، نقلی، عقلی و شهودی بهره می‌برد و می‌کوشد سطوح مختلف واقعیت اجتماعی را تحلیل کند. 📘لینک خرید آنلاین کتاب 📘 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami