تعارض علم تجربی و دین.mp3
20.29M
◾️فایل صوتی سخنرانی علمی -تخصصی با موضوع " تعارض های موهوم میان تئوری های علمی و اصول الاهیاتی" با ارائه استاد محمد فنایی اشکوری
🔹ارایه شده در: همایش قران و علم ؛ 22 آذر 1403
🔹انواع شش گانه معارف بشری
🔹تعارض میان معارف بشری و معارف دینی
🔹آیا علم تجربی می تواند با آموزه های مابعدالطبیعی دین در تعارض باشد؟
🔹ارجاع تعارض علم و دین در موضوعات مابعدالطبیعی به تعارض فلسفه مادی و فلسفه الهی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️نماهنگ جدید KHAMENEI.IR بهمناسبت روز پژوهش : بهبود زندگی با علم نافع
▫️ رهبر انقلاب: یقیناً یکی از پایههای مهمّ هر تمدّنی علم است -علم نافع- و ما که تکرار میکنیم «تمدّن نوین اسلامی»، قطعاً یکی از پایههایش پیشرفت علمی است.
▫️ این جوان بتواند از این دانش، برای بهبود زندگی خود و جامعهاش و پیرامونیانِ خود استفاده کند؛ #علم_نافع این است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️جایگاه فلسفه کانت در سنت علوم اجتماعی◾️
▫️نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند.
▫️نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد.
مرحوم محمد علی مرادی پژوهشگر فلسفه
🔹 من در این جا از واژه علوم اجتماعی استفاده می کنم نه جامعه شناسی ، دکتر توسلی تحت تأثیر سنت فرانسوی از اصطلاح جامعه شناسی استفاده کرده اند. اما علوم اجتماعی مفهومی فراتر از جامعه شناسی است. به این نکته هم اشاره کنم که با وجود این که پدر علم جامعه شناسی آگوست کنت است ولی آگوست کنت بدون جان استوارت میل نمی توانست به جامعه شناسی برسد. متأسفانه در ایران کمتر کسی وجود دارد که با آراء میل به صورت مستقیم آشنا باشد؛ حتی افرادی که خیلی پوزیتیویستی هستند و مباحث زیادی در این زمینه طرح می کنند و عجیب است که تا کنون کتاب اصلی وی به فارسی ترجمه نشده است کتاب جان استوارت میل با عنوان نظام منطق A System of logic یکی از مهمترین کتابهای علوم اجتماعی پوزیتیویستی است ، در این کتاب اصلاً بحثی در باب دیالکتیک طرح نشده است.
🔹نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند ، مفهوم اراده که در مباحث قبل نیز طرح شد ، در مقابل میل مطرح میشود خرد بنیاد ارزش می شود و بدون خرد ارزش نمیتواند شکل بگیرد لذا دو مفهوم در این جا شکل میگیرد ،اول علیت طبیعی؛ دوم علیت آزادی.
🔹علیت آزادی در خرد شکل میگیرد؛ نه اینکه در فهم و فاهمه تکوین یابد که متأثر از علیت طبیعی باشد به همین جهت این بحث که به علیت آزادی پرداختند قبل از این جریان فکری پارتو ، کنت و میل به بحث خرد توجه نمیکردند ، پوزیتویستها گمان داشتند که جهان در حقیقت عین فیزیک است و جامعه را میخواستند با مدلهای فیزیک و ریاضی توضیح بدهند لذا نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️مهدی جمشیدی : نکات قابل تامل درباره طرح علوم انسانی اسلامی
۱. دوام و قوام طرح علوم انسانی اسلامی، وابسته به استدلالهایش است، نه حامیانش. پس اگر کسی از حامیانش دچار چرخش نظری شد و آن را انکار کرد، اعتبار طرح از دست نخواهد رفت.
۲. این طرح، برخاسته از نظر شخص امام خمینی و جزء ذاتیات گفتمان معرفتی انقلاب است.
۳. در زمانهی تشدید ریزشهای هویتی بهسرمیبریم.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️کدام علوم انسانی؟! علوم انسانی تجددی◾️
▫️علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آنگاه در بهاصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را بهصورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد.
▫️پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که بهجای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی میکند.
▫️پس از فتنۀ سال هشتادوهشت، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاهها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویرانگر است.
مهدی جمشیدی قسمت نخست
🔹[یکم]. وزیر علوم در جشنوارۀ فارابی بهصورت مطلق از علوم انسانی دفاع کرده و گفته است آرمانهای ما، حاصل علوم انسانی است و علوم انسانی، گرهگشای مشکلات است. این روایت، برخاسته از این نظر خام است که علوم انسانیِ کنونی و غالب - که همان علوم انسانیِ تجدّدی است - «علم» است و چون علم، میتواند کارساز و پیشبرنده باشد، پس مطلقِ علوم انسانی نیز مفید است. چنین برداشتی، بهنهایت سطحی و ابتدایی است و با ماهیّت علوم انسانیِ تجدّدی و اثرات و نتایج عینی آن بر جامعۀ ایران، ناهمخوان است. علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آنگاه در بهاصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را بهصورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. علوم انسانیِ تجدّدی، هویّت اسلامی در جامعۀ ایران را بلعید؛ چنانکه نظریههای همچون «غربزدگی» و «بازگشت به خویشتن» و ... در واکنش به آن صورتبندی شدند. انقلاب اسلامی نیز از علوم انسانیِ تجدّدی برنخاست، بلکه حاصل عالَم و ارادۀ دینی بود. ازاینرو، پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که بهجای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی میکند.
🔹دوم]. پس از فتنۀ سال هشتادوهشت، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاهها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویرانگر است. ایشان میدانست که اصحاب فتنه، همان اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی هستند و این سنخ از علوم انسانی، موجبات استحالۀ معرفتی آنها را فراهم آورده و آنها را در برابر اصالتهای انقلابی نشانده است. سرّ واگراییهایی دهۀ هفتاد نیز غلبۀ روایتهای لیبرال از علوم انسانیِ تجدّدی بود که از لایۀ روشنفکری سکولار به دولت راه یافت و سیاستهای رسمی را به طرف لیبرالدموکراسی سوق داد. این سنخ از علوم انسانی، «دیگریِ معرفتیِ انقلاب» بود و هر دو رهبر انقلاب، بهدرستی تشخیص داده بودند که با وجود غلبۀ این نوع از علوم انسانی، انقلاب به آرمانهایش نخواهید رسید. انقلاب اسلامی، فرزند تجدّد نبود که بتواند بر علوم انسانیِ تجدّدی تکیه کند و به توصیفها و توصیههای آن گردن نهد. این انقلاب، نظام حقیقتِ دیگری داشت که هرگز، تجدّد و علوم انسانیاش را برنمیتابید و از اساس، این نوع علوم انسانی را علم نمیانگاشت. علوم انسانیِ تجدّدی، برآمده از خودبنیادیِ انسان غربی است که دین را به حاشیۀ زندگی رانده و اعتبار و منزلت معرفتی آن را ساقط کرده است. روشن است که انقلاب اسلامی، با وجود غایات دینی و الهی، نمیتواند تابع و تسلیم این سنخ از علوم انسانی بشود و به احکام و تجویزهای آن گردن بنهد.
ادامه دارد ...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
1403-09-23-sh4.mp3
9.86M
▫️فایل صوتی سخنرانی علمی - تخصصی استاد حسن رحیمپور ازغدی با موضوع: " مغالطه در تعریفها (چهار محور تماس دین، علم و فلسفه) "
🔹وحدت حوزه و دانشگاه ؛ روز پژوهش ؛ ۱۳۹۵
🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه چهار ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۹/۲۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
💫 يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
🌺 عن النبی صلی الله علیه و آله: انِّی سَمَّیْتُ اِبْنَتِی فاطِمَةَ، لِاَنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فَطَمَها وَ فَطَمَ مَنْ اَحَبَّها مِنَ النّارِ.
🌿 من از این رو دخترم را فاطمه نامیدم که خداوند فاطمه و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور سازد.( عیون اخبارالرّضا، ج ۲، ص۴۶ ).
▫️رهبر انقلاب: مادری یک افتخار است؛ اینکه شما یک موجودِ انسانی را با زحمت زیاد، چه در درون خودتان، چه در بیرون، در اوایل زندگیاش پرورش بدهید، زحماتش را تحمّل کنید، او را به عنوان یک انسان پرورش بدهید، افتخار کوچکی است؟ این خیلی بااهمّیّت است، خیلی باارزش است. برای همین هم هست که در اسلام، روی «مادر» تکیه شده. ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
🌸🍃 میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت میگوییم.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
صوت جلسه استاد دیرباز.mp3
35.29M
💫فایل صوتی نشست علمی - تخصصی با موضوع " ظرفیتهای اصالت وجود و حرکت جوهری در چالشهای علوم انسانی اسلامی" با ارائه حجت الاسلام عسکر دیرباز ( یزگردهای تخصصی ؛ مدرسه علمیه علوم عقلی عباسقلی خان ؛ 30 آبانماه 1403 )
▫️اهم مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام عسکر دیرباز :
▫️ در جوامع مختلف، علوم انسانی به عنوان یک وحی منزل تلقی شده و این سوال مطرح میشود که چطور ما خدا را در زندگی اجتماعی نادیده گرفتیم، در حالی که به لحاظ فردی او را میپرستیم.
▫️ اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت در فلسفه اسلامی تقریرهای متفاوتی دارد و دفاع کرد که هر آنچه در عالم طبیعی مشاهده میکنیم، ناشی از وجودی است که آن واقعیت دارد.
▫️ اگر با نگاه فلسفی به پدیدههای اجتماعی به عنوان پدیدههای سیالی که از قوه به فعلیت سیر میکنند نگاه کنیم، میتوانیم پیامدهای مثبتی برای علوم انسانی داشته باشیم. فلسفه به نحو پیشینی به حیات اجتماعی نگاه میکند و به جای قضاوت بر اساس گذشته، با توجه به فرایند تکاملی جاری افراد و فرآیندها، به پیشبینی آینده میپردازد.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 فرمانده شهید حزب الله از عنایت مادر میگوید ...
🔹 ۵ سال بعد از روایت حاج قاسم، هویت فرمانده حزب الله که در مکاشفه حضرت زهرا(س) را دید مشخص شد. شهید حاج علی کرکی از فرماندهان مطرح حزب الله بود که در جریان حمله جنگندههای صهیونیست در کنار شهید سید حسن نصرالله به شهادت رسید.
🔹فیلمی از شهید کرکی در جمع اعضای حزب الله منتشر شده که به بیان خاطره ای از جنگ ۳۳ روزه و ملاقات با حضرت زهرا (س) در حالت مکاشفه می پردازد. این همان خاطره معروفی است که شهید حاج قاسم سلیمانی در گفتگویی در سال ۱۳۹۸ درباره جنگ ۳۳ روزه به آن اشاره میکند. البته آن موقع مشخص نبود که کسی که حاج قاسم دارد تجربه مکاشفه او را عنوان میکند حاج علی کرکی، فرمانده شجاع حزب الله است.
🌺 یا فاطمه الزهرا 🌺
💐 اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
▫️معرفی کتاب :درآمدی به شناخت جامعه ؛ نویسنده: علامه مصباح یزدی (رضوان الله)
🔹شناخت اجتماعی، در «موضوع» با همۀ مکاتب جامعه شناختی شریک است، اما در مبانی، روش و هدف، به رغم تشابهات، با آن مکاتب تفاوتهای جدی دارد. این رویکرد، بدون اینکه علم را در «تجربه» منحصر بداند، از روشهای تجربی، نقلی، عقلی و شهودی بهره میبرد و میکوشد سطوح مختلف واقعیت اجتماعی را تحلیل کند.
📘لینک خرید آنلاین کتاب 📘
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
◾️انواع نقد، افراط در نقد اجتماعی◾️
🔹برخی از نقدها مربوط به علم دیگر است و اینها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم همعرض باشد و یا علم دانی باشد.
🔹نقدهای اجتماعی به انگیزهها و زمینهها برمیگردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگتر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است.
حجت الاسلام حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه
▫️ علوم دانی نسبت به علوم عالی و علوم عالی نسبت به علوم دانی با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند. اما نوع تعامل علوم عالی نسبت به علوم دانی فرق میکند. احکام علوم عالی مثل روح در علم دانی جاری می شود. و علم عالی یک اتمسفر و فضایی را برای علم دانی ایجاد میکند که ممکن است در این فضا علم دانی نسبت به احکام علم عالی هیچ حرفی هم نتواند داشته باشد. متافیزیک والهیات از این جهت اعلی العلوم بوده و یک همچین نقشی را نسبت به علوم دانی دارند. اما گاهی همین علوم دانی در بنیادها و اصول خودشان یک مسائلی را اثبات میکنند و یا خطاهایی میکنند و بعدا که به تناسب در یک مراحلی علم عالی از اینها استفاده میکند، در آن قسمتی که از این علم استفاده کرده است گرفتار آن خطاها میشود. برای همین در نقد یک گزاره متافیزیکی یا فیزیکی یا ریاضی و مانند اینها، نقد اقسامی خواهد داشت.
🔹 برخی از نقدها نقدهایی ست که مربوط به علم دیگر است و اینها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم همعرض باشد و یا علم دانی باشد. در مباحث حوزوی ما نقد مبنایی و بنایی رایج است. اشکالات گاهی مبنایی است و گاهی بنایی است. گاهی مبنا در خود یک علم در یک فصل دیگری بیان شده و در این فصل استفاده میکنیم که بازهم نقد مبنایی خواهد بود. و گاهی مبنا در یک علم دیگری بیان و ذکر میشود. نوع دوم نقد نیز نقد بنایی است که در چهارچوب خود مسئله ای است که روی آن کار میکنیم.
🔹 از طرفی نقد میتواند نقد روشی نیز باشد یعنی به مبنا و بنا کار نداریم بلکه به ربط مبنا و بنا کار داریم. به نحو مثال اشکال میکنیم کسی که مبنا خاصی را قبول دارد چرا حرفی را میزند که با آن مبنا همخوانی ندارد. بحث راجع به این نیست که آن مبنا غلط یا درست است سلمنا که مبنا درست باشد و راهی را که در مساله طی میکنیم نیز درست باشد، اما اقتضای آن مبنا این است که اینجا نتوان این حرف خاص را زد. این نوع خاص از نقد را به عنوان نقد روشی میتوانیم مطرح کنیم. و این نوع نقد را نمیتوان به نقدهای مبنایی ملحق کرد چرا که در نقد مبنایی دقیقا راجع به خود مبنا بحث میشود ولی در اینجا به صورت گزاره شرطیه بیان میشود. در گزارش شرطیه بحث راجع به مقدم و تالی نیست بلکه ربط مقدم و تالی محل بحث است. لذا این نقدها نوع سوم خواهند بود.
🔹 تمام این نقدها نقدهای منطقی و معرفتی است. نوع دیگری از نقد را هم میتوان مطرح کرد که نقدهای اجتماعی است که به انگیزهها و زمینهها برمیگردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگتر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. وقتی که اصل معرفت را یک ابزار بدانیم و ارزش جهان شناختی معرفت و کشف از دست برود و همه این معرفتها برساخته [جامعه و افراد] برای اغراض اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و مانند اینها دانسته شود. در این شرایط فقط نقد های اصطلاحاً اجتماعی مطرح خواهد شد. مثلاً ممکن است در این مناسبات اجتماعی قدرت را مثل فوکو مطرح کنیم. یا ممکن است [مثل مارکس] اقتصاد را اصل قرار بدهیم در این صورت وقتی طبقه ای را نقد میکنیم گفته میشود که اگر دنبال خود حرفها بروید فریب خوردید و باید دنبال انگیزههایشان بروید که چرا این حرف ها را گفته اند و اینها ایدئولوژی مختص طبقه سرمایهدار و بورژوا است. و در این فضا دیگر درست و غلط بودن نیز مسئله نیست.
🔹 حتی ممکن است کسی در نسبت به فقه نیز اینگونه کارهایی را انجام بدهد و بعضاً هم چنین کار هایی انجام شده که کل فقه را یک نظام اندیشهای در حاشیه نوعی از اقتدار دانسته اند. مثلاً گفته شده که تشیع چون همواره در موضعی بوده که تحت سیطره قدرتهای خلافت و مانند آنها بوده است اینگونه فکر میکرده است و حالا که موضعش عوض شده است به شکل دیگری میاندیشد و دیگر نمیگوییم که آیا خود این فکر درست است یا غلط ؟ این نیز گونه ای دیگر از نقد هست. البته این نوع نقد هم در جای خود مطلوب است ولی تقلیل دادن سایر حوزههای نقد به یک حوزه از آن که سهم دیگری ها لحاظ نشود کار درستی نیست. هر نقدی باید از در جای خود مورد توجه قرار گیرد یعنی حوزه انگیزه نقدهای خود را میطلبد و حوزه انگیخته نیز جدا از اینکه با چه غرض و انگیزهای مطرح شده نقد های خود را میطلبد.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
💫 اولین همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» فراخوان مقاله داد.
▫️ریز محورهای همایش (فارسی)؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/6
____________________________________
▫️پوستر همایش (عربی)؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/9
________________________________
▫️ریز محورهای همایش (عربی)؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/10
________________________________
▫️پوستر همایش (انگلیسی)؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/7
________________________________
▫️ریز محورهای همایش (انگلیسی)؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran/8
________________________________
▫️سایت همایش؛
http://ucq.isca.ac.ir
________________________________
▫️کانال اطلاع رسانی همایش؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
________________________________
📣 از همه اندیشمندان، اساتید، طلاب و دانشجویان دعوت می شود با ارسال چکیده تا پایان دیماه ۱۴۰۳ در این همایش شرکت کنند.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@TamadonEN
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 همایش «امت-تمدن در قرآن» از کجا آغاز شده و چه اهدافی را جستجو میکند؟
▫️حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، دبیر علمی همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» به این پرسش پاسخ میدهد... .
▫️سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@TamadonEN
92.9.26.mp3
19.38M
▫️ فایل صوتی نشست " نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی " با ارائه حجت الاسلام دکتر جعفري
🔹 مبانی نظریه
🔹 تبیین اصل دیدگاه و لوازم آن
🔹 نقدها و چالشها
💫این نشست در جمع اساتید و اعضای مجمع عالی حکمت، دکتر شیروانی، دکتر دیرباز، استاد مصطفی پور و ... در تاریخ 1392/9/26 برگزار شد.
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالشها و افقهای آینده؛
🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاههای فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی
💫 با حضور جامعهشناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور
🔹 دوشنبه ۱۰ دیماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵
🔹 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔹 این گردهمایی توسط انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و رسانه فکرت برگزار می شود.
🆔 @muslim_social_thought
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami