eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
485 دنبال‌کننده
181 عکس
13 ویدیو
75 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 تحلیل شما درباره محتوای خطبه حضرت زهرا(س) پس از غصب فدک و هتک حرمت به اهل بیت پیامبر(ع) چیست؟ یکی از مهم ترین جلوه های زندگانی حضرت زهرا(س) یا اگر دقیق تر بگوییم، علی الاطلاق مهم ترین جلوه زندگانی حضرت زهرا(س) خطبه فاطمی است. من هیچ دوست ندارم عنوانش بشود «خطبه فدکیه» و کل این معارف حیرت آور وحیانی بسیار بسیار مهم معجزه گون فقط به فدک پیوند بخورد. خطبه ابتدا با این پرسش آغاز می شود که «شما که بودید؟» تحلیل جامعه شناختی ای که در این بخش از خطبه آمده است بی نظیر است. استناد به آیات قرآن در نهایت لطافت، نکته بسیار ارزشمندی است. بعد حضرت در نهایت ایجاز و عمق مطرح می کند که «حالا چه شدید؟ میراث اسلام چیست؟ نماز و زکات و ... برای چیست؟» این چند سطر در فلسفه تشریع، حیرت آور است. حضرت فرمود: شمایی که آن بودید و این شدید و این میراث در اختیارتان است، شمایی که با یک شمشیر و لیف خرمایی که به کمرتان می بستید در مقابل شرک ایستادید، چرا امروز که میراث من به غارت می رود و ظلم به این آشکاری اتفاق افتاده است سکوت کرده اید؟ حضرت زهرا (س)، در آن خطبه تصویر عجیب و حیرت آوری از حضرت علی(ع) نشان می دهد. این خطبه عجایب زیادی دارد. وقتی حضرت فاطمه(س) می خواهد خطاب به انصار بگوید چرا این طور شده اند، یک جمله بیان می کند: لفلول الحد و اللعب بعد الجد و خور القناه. به این معنی که «شما دیگر برندگی ندارید. قاطعیت خود را از دست داده اید و کارآمدی ندارید زیرا بین شما تفرقه ایجاد شده است. این چگونه رفتاری است؟» وقتی خلیفه اول دید خطبه با این آهنگ شکننده درهم ریزنده انفجارآفرین، در حال برهم ریختن همه چیز است، بلند شد و گفت «شما که می دانید من چقدر شما را دوست دارم. پدر شما که آن قدر مهربان بود. چرا این قدر تند صحبت می کنید؟ خودم از پدر شما شنیدم که گفت: ما پیامبران ارث نمی بریم.» اولین بار بعد از پیامبر اکرم(ص)، این دروغ از سوی خلیفه اول جعل شد و برای اولین بار، روایت مجعول از سوی حضرت زهرا(س) با ارجاع به قرآن نقد شد. حضرت فرمود این کتاب خدا و حاکم است و آخرین حرف را می زند. سخنش سخن نهایی است و به بیان قرآن، پیامبران از پیامبران ارث می برند. بعد از صحبت های ابوبکر، حضرت زهرا(س) قدری درباره فدک صحبت می کند. باید به این نکته هم توجه شود که جلو چشم اهالی مدینه به حضرت ظلم شد. آن ها هیچ اقدامی نکردند و فریاد مظلومیت آن خاندان را نشنیدند ولی حضرت زهرا(س) همه درآمد هفت باغ خود را برای همین مردم وقف کرده بود و نسل اندرنسل فرزندان خود را متولی این امر قرار داد. حضرت فاطمه(س) نماد کرامت، انسانیت، شرافت و عظمت است و هرچه صفت نیک است. با هر صفتی بخواهیم حضرت را توصیف کنیم، به لطافت و زیبایی سخن مرحوم دکتر شریعتی نیست که گفت: فاطمه فاطمه است. با هیچ لفظ و صفتی نمی توان حضرت زهرا(س) را که پیامبر(ص) درباره ایشان گفته است «فداک ابوک» توصیف کرد.با نگاهی تاریخی به خطبه، معلوم می شود دغدغه بزرگ فاطمه اطهر نجات میراث بعثت و میراث نبوت بود. به این علت، من دوست دارم عنوان این خطبه بشود «بازخوانی میراث نبوت». خطبه به لحاظ محتوا، با نقد و تحلیل و بررسی متن ها و آنچه مرتبط است و واژه شناسی، به صورت بسیار بسیار دقیق و استوار، تحلیل شده است. او اظهار کرد: گمان می کنم این اثر در ادبیات فارسی دومی ندارد. کتاب قطعا درجه یک است و بخش های متفاوت خطبه که بخش های معارفی، توحیدی و مباحث تاریخی و آنچه مرتبط به جایگاه امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) است، به بهترین وجه توضیح داده شده است. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://shahraranews.ir/fa/publication/content/13570/366265# اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: تحلیل مقایسه‌ای سیر تطور منابع جامع علوم قرآن از قرن اول تا دوران معاصر 💠 🔹 نویسندگان:نجمه نجم، مهدی مهریزی، محمد علی مهدوی راد، سید محمد علی ایازی 🔹 مجله مطالعات قرآن و حدیث، دوره ۱۴ (۱۳۹۹)، شماره ۲۷. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹بررسی حاضر، حاصلِ تحلیل مقایسه‌ای برای رتبه‌بندی۴۶ منبع تأثیرگذار علوم قرآن از قرن اول تا معاصر بوده که به ضریب‌تأثیر عوامل تأثیرگذار در سیر تطورات نگارش‌های جامع علوم قرآن هم پرداخته است. روش‌ پژوهش حاضر، کیفی بوده و از روش کدگذاری و مقوله‌بندی در فرایند تحقیق و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک روایت علی و مقایسه‌ای استفاده شده‌است. با بررسی منابع و مولفان، شرایط و بسترهای موجود برای تغییرات، در نهایت حدود ۷۵ مفهوم استخراج شد. پس از مرحله کدگذاری باز و محوری، ۱۸ مقوله به‌عنوان شاخص سنجش گزینش شد. پس از آن در مرحله کدگذاری گزینشی،۱۰مقوله عمده با ضریب‌تأثیر بالا، سه مقوله با ضریب‌تأثیر متوسط و پنج مقوله با ضریب‌تأثیر کم یا بدون تأثیر استخراج شدند. سه رتبه اول مقوله‌های تأثیرگذار بر تطورات منابع جامع علوم قرآن متعلق است به: مقوله کارکرد(۸۴ امتیاز)، تأثیر شخصیت و شأن فردی نویسنده بر نگارش(۷۹ امتیاز) و محتوای کتاب(۷۳ امتیاز).رتبه اول و سوم عوامل تأثیرگذار، مربوط به هویت و اصالت متن کتاب جامع بوده و رتبه دوم مربوط به عوامل درونی نویسنده(بخش مبانی) است.در نتیجه، محوری‌ترین مقوله، شاخصِ «هویت و اصالت متن کتب» جامع علوم قرآن است. این تحقیق از طریق یک روند منظم و استقرای تحلیلی؛ نظام مفهومی و شاخص‌سازی را در مورد «رتبه تأثیرگذاری منابع جامع و مهم علوم قرآن» و «عوامل موثر بر سیر تطور منابع جامع علوم قرآن» برای مخاطبان تخصصی رشته علوم قرآن انجام داده‌است.رهاوردِ فهم این مطلب می‌تواند، تکمیل سرفصل دروس دانشگاهی رشته علوم قرآن برای بررسی تأثیرگذارترین منابع جامع علوم قرآن و عوامل موثر بر سیر تطورات آن باشد. همچنین این نتایج، کمک‌کننده به فهم جریان علم(علوم قرآن) کرده و دانش و بینش کمّی و کیفی مخاطبان را نسبت به تاریخ منابع علوم قرآن تکمیل می‌کند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
تحلیل مقایسه‌ای سیر تطور منابع جامع علوم قرآن از قرن اول تا دوران معاصر.pdf
962.1K
💠 عنوان سرمقاله: تحلیل مقایسه‌ای سیر تطور منابع جامع علوم قرآن از قرن اول تا دوران معاصر 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: بررسی روایت «اقرأ کما یقرأ الناس» با نگاهی به فهم شیخ انصاری رحمه الله 💠 🔹 نویسندگان: محمدعلی مهدوی راد؛ سیدعلی دلبری؛ علی نصرتی 🔹 مجله آموزه‌های قرآنی، دوره 10، شماره 17 - شماره پیاپی 17، خرداد 1392، صفحه 49-70. 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹از دیرباز میان عالمان و فقیهان شیعه این پرسش محل بحث است که چه قرائتی از قرآن، معتبر و حجت است و دیدگاه‌های گوناگونی در پاسخ آن ارائه شده است. بررسی مستندات به روشنی نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل، روایت «اقرأ کما یقرأ الناس» است. این جستار، با روش توصیفی ‍ـ تحلیلی ضمن بررسی سندی و دلالی روایت یادشده، نشان می‌دهد که این روایت از نظر سند صحیح است و فهم شیخ انصاری(ره) از آن قابل دفاع نیست و نگارنده بر این باور است که روایت، مصحف و قرائت کنونی را تأیید و قرائت مخالف با آن را رد می‌نماید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
بررسی روایت «اقرأ کما یقرأ الناس» با نگاهی به فهم شیخ انصاری رحمه الله.pdf
298.5K
💠 عنوان سرمقاله: بررسی روایت «اقرأ کما یقرأ الناس» با نگاهی به فهم شیخ انصاری رحمه الله 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شب استاد علی‌اصغر فقیهی ✍️ سیدمحسن محسنی با مشارکت کتابفروشی شهر کتاب، نخستین شب بخارا در قم عصر جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ با حضور جمعی از فرهیختگان و دانشوران و آقای علی دهباشی (مدیر مجله بخارا) در محل کتابفروشی شهر کتاب (چهارراه بیمارستان قم) به نام‌ مرحوم استاد علی اصغر فقیهی برگزار شد. آقای علی دهباشی مدیر مجله بخارا ضمن تقدیر از کتابفروشی شهر کتاب که همت در برگزاری این شب داشت، گفت به مناسبت کارش به تمام کتابفروشی‌های مطرح تهران و سایر شهرها سر می‌زند ولی این کتابفروشی از تمامی آنها به‌روزتر است و آرزو کرد که در آینده توسعه بیشتری پیداکند. نخستین سخنران جلسه حجت الاسلام مهدوی‌راد با اشاره به کتب قدیمی در خصوص فتاوی و احکام شرعی که برای بسیاری از مردم عادی قابل فهم‌نبود از نقش مرحوم استاد فقیهی در فارسی کردن امروزی آنها که سپس توضیح المسائل نام گرفت، یادکرد و گفت تمام توضیح المسائل‌های بعدی که فارسی آنها به‌روز شده بر پایه کار آن مرحوم شکل گرفته است و ما همه به نوعی به ایشان مدیون هستیم. آقای مهدوی‌راد سپس به ترجمه فارسی استاد فقیهی از نهج البلاغه و مقایسه آن با سایر ترجمه‌ها پرداخت و با اشاره به نقد دقیق و مفصل آقای جویا جهانبخش به ترجمه های برجسته، ترجمه فقیهی را ترجمه‌ای دقیق دانست که در بسیاری از مواضع بر دیگر ترجمه‌ها ترجیح دارد. دکتر رسول جعفریان سخنران بعدی، منطقه عراق عجم را که پیشتر جَبَل نامیده می‌شد و قم قسمتی از این منطقه محسوب می‌شود، منطقه‌ای ادیب خیز و عالم‌پرور دانست و برخاستن استاد فقیهی از قم را در ادامه همان سلسله بزرگان پیشین این خطه برشمرد. وی گفت باید کاری کنیم که حوزه فرهنگی عراق عجم یا جِبال قدیم مجددا احیا شود و شکوه از دست رفته‌اش بازگردد. او در ادامه به تاریخ مذهبی قم نوشته مرحوم فقیهی و نقد شخصی به نام ذوالمجد بر این کتاب از جمله استناد به روایات سینه به سینه اشاره کرد و گفت قسمت مهمی از تاریخ - به جز متون تاریخی و اسناد - همین روایات سینه به سینه و مشاهدات عینی است‌. اصلا تاریخ همین روایات و مشاهدات است. وی در ادامه به دیگر کتاب استاد فقیهی کتاب شاهنشاهی عضدالدوله دیلمی که در رژیم گذشته برنده جایزه سلطنتی شد و نقد دکتر باستانی پاریزی مبنی بر عدم مراجعه استاد به متون متعلق به قرون متاخر از جمله چند متن مربوط به تاریخ کرمان پرداخت و گفت ممکن است در برخی از متون متاخر مطالبی باشد که نویسنده‌اش از متن‌های کهن بهره گرفته است و آن متن هم دیگر در دسترس نباشد. دکتر جعفریان به کتاب دیگر فقیهی در خصوص تاریخ وهابیت اشاره کرد و گفت نوشتن این کتاب به مناسبت کشتن شخصی یزدی بود که در هنگام حج دچار تهوع و استفراغ شده بود و ماموران سعودی به تصور اینکه او قصد اهانت داشته است وی را محاکمه کردند و گردن زدند. دکتر جعفریان مرحوم فقیهی را شخصی مذهبی معرفی کرد که در پاسداشت حرائم آن همیشه کوشا بوده است و نوشتن این کتاب‌ها را نوعی واکنش علمی فقیهی در برابر برخی نواندیشان آن زمان از جمله احمد کسروی و حیدرعلی قلمداران تلقی کرد و گفت پاره‌ای دیگر نیز مشابه او کتبی در همین راستا به نگارش درآوردند. آقای باقریان موحد از دیگر سخنرانان به نقش فقیهی در نگارش و چاپ و نشر سالنامه‌های دبیرستان‌های قم از جمله حکیم نظامی و صدوق پرداخت و گفت استاد فقیهی هم خود در این سالنامه‌ها مقاله می‌نوشت و هم دانش‌آموزان را که بعدها خود از مشاهیر کشور شدند به نوشتن مقاله و سرودن شعر تشویق می‌کرد. آقای رهبریان آخرین سخنران به چند ملاقات خود با استاد فقیهی در اواخر عمرش اشاره کرد و گفت ایشان مقید بودند از منابع اصیل و درجه یک به هر دو زبان عربی و فارسی استفاده کنند و اضافه کردند که آموزه‌های علمی زیادی از استاد فرا گرفته‌ است. در پایان جلسه آقای دهباشی اظهار داشت امیدوار است شب مجله آیینه پژوهش (چاپ قم با مدیریت آقای مهدوی‌راد) به‌زودی برگزار شود و آقای مهدوی از اشتیاقش برای خواندن شماره‌های تازه مجله بخارا گفت. همچنین مقررشد "شب تاریخی و فرهنگی قم" با حضور مشاهیر این شهر در تهران برگزار شود. ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ 🌐http://www.qompajoohi.ir 🆔 @qompajoohi 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا