💠 شب استاد علیاصغر فقیهی
✍️ سیدمحسن محسنی
با مشارکت کتابفروشی شهر کتاب، نخستین شب بخارا در قم عصر جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ با حضور جمعی از فرهیختگان و دانشوران و آقای علی دهباشی (مدیر مجله بخارا) در محل کتابفروشی شهر کتاب (چهارراه بیمارستان قم) به نام مرحوم استاد علی اصغر فقیهی برگزار شد.
آقای علی دهباشی مدیر مجله بخارا ضمن تقدیر از کتابفروشی شهر کتاب که همت در برگزاری این شب داشت، گفت به مناسبت کارش به تمام کتابفروشیهای مطرح تهران و سایر شهرها سر میزند ولی این کتابفروشی از تمامی آنها بهروزتر است و آرزو کرد که در آینده توسعه بیشتری پیداکند.
نخستین سخنران جلسه حجت الاسلام مهدویراد با اشاره به کتب قدیمی در خصوص فتاوی و احکام شرعی که برای بسیاری از مردم عادی قابل فهمنبود از نقش مرحوم استاد فقیهی در فارسی کردن امروزی آنها که سپس توضیح المسائل نام گرفت، یادکرد و گفت تمام توضیح المسائلهای بعدی که فارسی آنها بهروز شده بر پایه کار آن مرحوم شکل گرفته است و ما همه به نوعی به ایشان مدیون هستیم.
آقای مهدویراد سپس به ترجمه فارسی استاد فقیهی از نهج البلاغه و مقایسه آن با سایر ترجمهها پرداخت و با اشاره به نقد دقیق و مفصل آقای جویا جهانبخش به ترجمه های برجسته، ترجمه فقیهی را ترجمهای دقیق دانست که در بسیاری از مواضع بر دیگر ترجمهها ترجیح دارد.
دکتر رسول جعفریان سخنران بعدی، منطقه عراق عجم را که پیشتر جَبَل نامیده میشد و قم قسمتی از این منطقه محسوب میشود، منطقهای ادیب خیز و عالمپرور دانست و برخاستن استاد فقیهی از قم را در ادامه همان سلسله بزرگان پیشین این خطه برشمرد.
وی گفت باید کاری کنیم که حوزه فرهنگی عراق عجم یا جِبال قدیم مجددا احیا شود و شکوه از دست رفتهاش بازگردد.
او در ادامه به تاریخ مذهبی قم نوشته مرحوم فقیهی و نقد شخصی به نام ذوالمجد بر این کتاب از جمله استناد به روایات سینه به سینه اشاره کرد و گفت قسمت مهمی از تاریخ - به جز متون تاریخی و اسناد - همین روایات سینه به سینه و مشاهدات عینی است. اصلا تاریخ همین روایات و مشاهدات است.
وی در ادامه به دیگر کتاب استاد فقیهی کتاب شاهنشاهی عضدالدوله دیلمی که در رژیم گذشته برنده جایزه سلطنتی شد و نقد دکتر باستانی پاریزی مبنی بر عدم مراجعه استاد به متون متعلق به قرون متاخر از جمله چند متن مربوط به تاریخ کرمان پرداخت و گفت ممکن است در برخی از متون متاخر مطالبی باشد که نویسندهاش از متنهای کهن بهره گرفته است و آن متن هم دیگر در دسترس نباشد.
دکتر جعفریان به کتاب دیگر فقیهی در خصوص تاریخ وهابیت اشاره کرد و گفت نوشتن این کتاب به مناسبت کشتن شخصی یزدی بود که در هنگام حج دچار تهوع و استفراغ شده بود و ماموران سعودی به تصور اینکه او قصد اهانت داشته است وی را محاکمه کردند و گردن زدند. دکتر جعفریان مرحوم فقیهی را شخصی مذهبی معرفی کرد که در پاسداشت حرائم آن همیشه کوشا بوده است و نوشتن این کتابها را نوعی واکنش علمی فقیهی در برابر برخی نواندیشان آن زمان از جمله احمد کسروی و حیدرعلی قلمداران تلقی کرد و گفت پارهای دیگر نیز مشابه او کتبی در همین راستا به نگارش درآوردند.
آقای باقریان موحد از دیگر سخنرانان به نقش فقیهی در نگارش و چاپ و نشر سالنامههای دبیرستانهای قم از جمله حکیم نظامی و صدوق پرداخت و گفت استاد فقیهی هم خود در این سالنامهها مقاله مینوشت و هم دانشآموزان را که بعدها خود از مشاهیر کشور شدند به نوشتن مقاله و سرودن شعر تشویق میکرد.
آقای رهبریان آخرین سخنران به چند ملاقات خود با استاد فقیهی در اواخر عمرش اشاره کرد و گفت ایشان مقید بودند از منابع اصیل و درجه یک به هر دو زبان عربی و فارسی استفاده کنند و اضافه کردند که آموزههای علمی زیادی از استاد فرا گرفته است.
در پایان جلسه آقای دهباشی اظهار داشت امیدوار است شب مجله آیینه پژوهش (چاپ قم با مدیریت آقای مهدویراد) بهزودی برگزار شود و آقای مهدوی از اشتیاقش برای خواندن شمارههای تازه مجله بخارا گفت. همچنین مقررشد "شب تاریخی و فرهنگی قم" با حضور مشاهیر این شهر در تهران برگزار شود.
۱۴۰۱/۱۰/۲۳
🌐http://www.qompajoohi.ir
🆔 @qompajoohi
🆔 @OstadMahdaviRad
آیین سپاس - استاد مهدوی راد.mp3
2.31M
#سخنرانی
#فایل_صوتی
به بهانه سالروز وفات استاد سید جعفر شهیدی (ره)
🔹 برنامه رادیویی «آیین سپاس»؛ رادیو فرهنگ
🔹 موضوع: معرفی مرحوم استاد سید جعفر شهیدی و خدمات علمی او
🔹 سخنران: حجة الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی راد
🆔 @OstadMahdaviRad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_محضر_استاد
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی «حيرة» قسمت 88
🔹 گفتگو با استاد مهدوی راد
🔻 موضوع: «روشهای تفسير قرآن کریم در عصر حاضر؛ تفسير اجتماعی، موضوعی و اشاری»
🆔 @OstadMahdaviRad
جاودانه ها به مناسبت عید مبعث.mp3
23.1M
#در_محضر_استاد
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی «جاودانه ها»
🔹 گفتگو با استاد مهدوی راد
🔻 موضوع: «عید مبعث؛ سیر حرکت نبوی، ماجرای بعثت در بوته نقد و اولین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله»
🆔 @OstadMahdaviRad
﷽
💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد در همایش «احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت آیت الله ری شهری» که در دارالحدیث برگزار شد.
🔻 دانشنامه امیرالمومنین (ع) یک موسوعه بی نظیر است. یکی از مطالبی که به آن پرداخته شده و اسناد زیادی هم پیرامون آن وجود دارد و ارائه شده است، شب لیله المبیت است. اسناد محکمی وجود دارد که در فتح مکه، امیرالمومنین (ع) روی شانه های پیامبر رفتند و بتها را شکستند و اینقدر قرائن دارد که قابل انکار نیست.
🔻 یکی دیگر از موارد قابل توجه در سیره «حج بلاغ» است. اولین بار جلالالدین فارسی در یکی از آثارش آورده بود که حجة الوداع نامش حجة البلاغ است و قلم به مزدها تلاش کردند تا این اسم را حذف کنند زیرا در پشت آن ایدئولوژی شیعه و امامت وجود دارد. در متون اهل سنت این دو تعبیر حج وداع و حج بلاغ همراه هم و با عطف واو بیان شده است.
🔻 توکل به خدا، تواضع علمی و نظم از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله ری شهری بود. راس ساعتی که تعیین می کردند حاضر می شدند و کار را پی می گرفتیم.
🔻 برخی آثار ایشان مانند دانشنامه امام علی(ع) و میزان الحکمه، یکسره بی نظیر است. چهارسال بزرگترین و شیرینترین نعمت خدا برای من همراهی با آثار ایشان از جمله سیره علی(ع) بود . اولین نکتهای که از ایشان یاد گرفتم توکل بود، وقتی قرار بود دانشکده حدیث را شروع کنند مرحوم شهیدی به او گفت که حاج آقا مقداری درباره وسعت کار هم فکر کنید و ایشان فرمود من یاد گرفتهام هر کاری را با توکل و دست خالی شروع کنم پیش خواهد رفت و امروز نتیجه این توکل را میبینیم.
🔻 بعد از آنکه موسوعه امام حسین (ع) تدوین شد و از دل آن مقتل الحسین بیرون آمد این کتاب با تعادل در تحقیق بی نظیر است. بهترین و معتدلترین پژوهش در مورد حضرت رقیه(س) را هم در اینجا میبینید. حدود ۳۴ مورد در مقدمه این کتاب آمده است که مشهورات و منابع نقل شده است. در موسوعه حصرت حجت(عج) هم مخصوصا روایات مرتبط با کشت و کشتار آن حضرت را به درستی تبیین و تحلیل کردهاند.
🔻 نکته دیگر تواضع علمی او بود نه از جنس الاحقرهایی که الاعظم است؛ در برنامهریزی برای دانشکده، مرحوم شهیدی به ایشان گفت خوب است برای فلان موضوع هم دو واحد بگذاریم و آیتالله ری شهری پرسید این چی هست؟ و بعد خیلی راحت هم گفتند که من اطلاعی درباره آن ندارم در صورتی که ما اگر چیزی را ندانیم به راحتی ابراز نمیکنیم.
🔻 موضوع دیگر نظم ایشان بود، بنده در کاری با ایشان همراهی داشتم بسیار منظم بود و اگر ساعتی را برای ملاقات قرار میگذاشتیم دقیق و منظم تشریف میآوردند. نظم عجیبی داشتند و ثانیهها را هم محاسبه میکردند.
🔻 مقام معظم رهبری فرموده بودند که این مجموعه آثار کار شما نیست و دستی غیر از شما در پشت آن بوده است و قطعا عنایت خدا در کار است؛ بنده هنوز هم رابطه بسیط و صمیمی با دین را ترجیح میدهم و در کار موسوعه امام علی(ع) هم که قرار شد همکاری کنم امام را خطاب قرار داده و گفتم ای مولا اگر خودت به قلمم کمک کردی که خواهم نوشت و گرنه عطایش را به لقایش میدهم و بعد از آن با شور و شعف زیادی شروع به نوشتن کردم و نتیجه خوبی هم داد و بارها به بنده گفته شده است که فلان قسمت دانشنامه قلم عجیبی دارد.
🔻 از نکات بکری که در هیچ کجا در متون معاصر وجود نداشته است ماجرای لیلة المبیت است و در این دانشنامه به خوبی آمده است. بزرگواران آیات، روایات و متون تاریخی مرتبط را به بنده میدادند و بنده آن را تحلیل میکردم و در این تحلیل به این نتیجه رسیدم که براساس روایات غیرقابل انکار، اولین باری که علی(ع) بر دوش پیامبر رفتند و بتها را شکستند قبل از لیلة المبیت بوده است و نه در فتح مکه. علی (ع) وقتی این کار را کرد پیامبر(ص) به مدینه هجرت کرد و ایشان در جای پیامبر(ص) در رختخواب خوابید. ۴۰ نفر شمشیرها را آماده کردهاند تا جان پیامبر(ص) را بگیرند چه کسی جز علی شجاعت داشت این کار را بکند.
🔻 فضیلتستیزان منکر شدند و اگر امکان انکار نبود تشکیک ایجاد کردند. به آیتالله ری شهری زنگ زدم و این تحلیل را گفتم و ایشان تعجب کرد و فرمود برچه مبنایی این حرف را میزنی و عرض کردم براساس مطالبی که به بنده دادهاید و ایشان فرمود آقای مهدوی این مطالب به عربی نوشته خواهد شد و آنها زیر ذرهبین میگذارند دقت کن آبروریزی نشود و بنده عرض کردم اسنادش هم از فتح مکه بیشتر و هم دقیقتر است و هم احمدبن حنبل و پسر او خیلی از علمای اهل سنت نقل کردهاند و مجلسی هم در بحث نوروز به این ماجرا اشاره کرده است.
💠 مشاهده ی مطلب در سایتهای اصلی:
🌐 https://fa.shafaqna.com/?p=1535571
🌐 https://www.shahrekhabar.com/news/16777684205626
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @OstadMahdaviRad
#اطلاع_رسانی
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:
کرسی علمی ترویجی
🔹 ارائه كننده:
دكتر علي راد؛ دانشیار و عضو گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی
🔹 موضوع:
«بازتاب پارادايمِ فقه حيل در الكافي كليني گزارش ها، تمايزها و فرضيه ها»
🔹 ناقدان:
دكتر عبدالهادي مسعودي عضو هيأت علمي دانشگاه قرآن و حديث قم
🔹 دكتر محمد علي مهدوي راد عضو هيأت علمي دانشكده الهيات دانشكدگان فارابي
🔹 زمان:
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۱
🔹 مكان:
تالار امام هادي عليه السلام دانشكده الهيات
لينك مجازي:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
🆔 @OstadMahdaviRad
#گزارش_تصویری
🌀 گرامیداشت روز معلم
🔹 قدردانی از استاد مهدوی راد با اهدای شاخه گل توسط هیأت رئیسه دانشکدگان فارابی
🔹 12 اردیبهشت ماه 1402
🆔 @OstadMahdaviRad
سخنرانی حجت الاسلام مهدوی راد در نکوداشت حجت الاسلام مسعود دیانی.mp3
5.95M
#فایل_صوتی
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد در برنامه «شب مسعود» - بزرگداشت حجت الاسلام مرحوم مسعود دیانی
🔹 زمان: سه شنبه 29 فروردین 1402
🌀 مکان: قم - مجتمع آموزشی هدایت
🆔 @OstadMahdaviRad
38.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد در برنامه «شب مسعود» - بزرگداشت حجت الاسلام مرحوم مسعود دیانی
🔹 زمان: سه شنبه 29 فروردین 1402
🌀 مکان: قم - مجتمع آموزشی هدایت
🆔 @OstadMahdaviRad
سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليهالسلام به میزبانی دکتر معارف.mp3
25.77M
#فایل_صوتی
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليهالسلام به میزبانی دکتر معارف
🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
🌀 مکان: تهران - سالن اجتماعات مجتمع اساتید سرو (دانشگاه تهران)
🆔 @OstadMahdaviRad
﷽
💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليهالسلام به میزبانی دکتر معارف
🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
🔻 بیان و توضیح احادیثی چند، در باب ارتباط قرآن و سنت پیامبر و معصومین علیهم السلام:
وصیت امیرالمؤمنین عليهالسلام در بستر شهادت: اما وصیتی ایاکم فالله لاتشرکوا به شیئا، و محمدا فلا تضیعوا سنته، اقیموا هذین العمودین، و اوقدوا هذين المصباحين. فقال الله تبارك و تعالي و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس مانزّل الیهم و لعلهم یتفکرون
این بخشی از وصیت دوم امیرالمؤمنین علیهالسلام در بستر شهادت است که در نهج البلاغه در قسمت خطبهها هم آمده. وصیت اول همان است که فرازهای آن با عبارت الله الله مشخص شده است.
🔹 همه شارحان نهج البلاغه در مورد عبارت الله لاتشرکوا به شیئا، معتقدند که منظور، توحید و عدم شرک با تمام ابعاد آن است، یعنی توحید ذاتی و صفات و... ولی به قرینهی کلمه سنت، منظور از توحید، توحید ربوبیت است و سررشته دار بودن خدای سبحان برای انسان در تمام ابعاد زندگی او
🔹 در احادیث وارده از احادیث علوی گرفته تا احادیث ولوی، تاکید بر دو نکته بسیار حساس وجود دارد. آن دو، یکی کتاب الله و دومی سنت رسول الله است که سنت اهل بیت ادامه سنت رسول الله است.
🔹 آیهای که امام به آن اشاره کردند، سه قسمت دارد: ۱- نقشه راه که قرآن است، از طرف خداست. ۲- تفسیر این نقشه کار پیامبر است. ۳- نقش خود مؤمن، تفکر کردن و پیاده کردن این نقشه در زندگی است
🔻 در خطبههای امیرالمؤمنین علیه السلام و در وصف قرآن چنین آمده که قرآن ساکت و صامت است، فاستنطقوه. یعنی قرآن را به زبان بیاورید. توضیح این مطلب در کلام خود رسولالله(ص) هست که: فاستنطقوه بسنتی. در قرآن هم نسبت به سنت و روش پیامبر تاکید زیادی شده است.
🔹 ذیل این آیه علامه طباطبایی میفرماید: این آیه نشان میدهد که سنت پیامبر حجت است در فهم قرآن و با توجه به حدیث ثقلین، سنت معصومان هم در فهم قرآن حجت است.
در قرآن آمده: فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم. عبارت "فیما شجر بینهم" عام است. یعنی مؤمنان، مؤمن نخواهند بود، مگر این که سنت پیامبر را بر موارد اختلافی بینشان حاکمیت دهند. و سنت، حتی در باب انسان و نگرشهای درونی خود او هم باید حاکمیت داشته باشد.
🔻 توجه به سنت به عنوان مبین و مفسر قرآن، در تمام احادیث جریان دارد از احادیث نبوی تا خطبه حضرت زهرا (س) و احادیث حسنین (ع) و ائمه هدی (ع). تا جایی که خطبه فدکیه بیش از آنکه مربوط به فدک باشد، مربوط به تشریح رابطه قرآن و سنت است.
امام صادق علیه السلام از چند زاویه به قرآن و سنت پرداختهاند که یکی جلوگیری از تحریف تفسیری است.
امام به نحوی آیات را تفسیر میکنند که وقتی در برابر تفسیر حاکمیت وقت از آیه قرار میگیرد، آن تفسیر، نقد حاکمیت است. مثلا در تفسیر آیه: ولتسألن يومئذ عن النعيم، ابتدا گفته میشود که از نظر تفسیر حاکمیت، "نعیم" سبزه، طعام و... است. امام با رد تمام این تفاسیر میفرماید: نعیم ولایت ما خاندان پیامبر است.
در آیه: یا ایها الذين آمنوا ادخلوا في السلم كافة، "السلم" ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و با توجه به سیاق آیات که مربوط به ماجرای ليلة المبيت است، یکی از مصادیق مهم اثبات ولایت امیرالمومنین (ع)است.
در بیانات امام صادق (ع) آمده است که آیات قرآن، اول آن در یک موضوع، وسط آن در یک موضوع و آخر آن هم در موضوع دیگری است. این سه، هم از یکدیگر مستقل بوده و هم در کنار هم دارای معنای پیوسته هستند، و همچنین در ارتباط با سیاق هم معنا پیدا میکنند. این موضوع، سبک تفسیری اهل بیت را نشان میدهد.
مثلا در گفتگوی حسن وشاء با امام جواد عليهالسلام، امام به او توصیه کردند که از بین خواستاران دخترانش، کسی که به ایمان و اخلاق او اطمینان دارد را بپذیرد. و این آیه را خواندند که: الا تفعلوه تكن فتنة في الارض و فساد كبير.
🔻 در اهل سنت هم نظیر این تفسیر تحت عنوان "توسعه معنایی" وجود دارد. سوال اینکه ائمه علیهمالسلام در ارتباط با قرآن معلم هستند یا مفسر. اخباریون ایشان را مفسر میدانند و علامه طباطبایی ایشان را معلم میدانند. ولی ائمه هم معلم هستند و هم مفسر.
امام موسی کاظم علیه السلام در مقام تفسیر آیه به سوال کننده میفرماید: از جمله آنها نباش که میگویند معنای آیه همین است و جز این نیست. مثل آیه: و من شر النفاثات فی العقد. همهی مفسران، النفاثات را پیرزنان دمنده در گرهها معنی کردهاند. ولی امام موسی صدر در تفسیر این آیه اشاره میکند که النفاثه، مونث نیست، بلکه مبالغه است. مانند علامه. و معنای آن چنین میشود که از شر تمام کسانی که گره ایجاد میکنند و در آن میدمند و این معنا تمام مفسدین دنیا را شامل میشود.
🖌 تهیه و تنظیم: سرکار خانم غفاری
🆔 @OstadMahdaviRad
تمجید دکتر شفیعی کدکنی از آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
🔸 دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و نویسنده برجسته کشور، در جریان بازدید از غرفه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران:
🔹 همه ما نویسندگان و اهل قلم باید در ترویج فرهنگ و معارف اسلامی اهتمام داشته باشیم؛ خوشبختانه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تولید این آثار به توجه ویژهای داشته و دارد و آثار ارزندهای را تولید کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.
🔹 بنده با آثار استاد واعظ زاده خراسانی که تولیدات ارزشمندی همچون "المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه" را از خود به یادگار گذاشته است، آشنایی دارم و این اثر فاخر را مطالعه کردهام که در نوع خود بی نظیر است.
🔹 در حال حاضر نیز در حال مطالعه تفسیر قاضی نور الله شوشتری یکی دیگر از آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی هستم که به تحقیق، تصحیح، اشراف، نظارت و مقدمه استاد مهدوی راد، دکتر نجارزادگان و همکاران ایشان به زیور طبع آراسته شده است.
👇 متن کامل خبر:
yun.ir/tpbgg9
🆔 @aqr_ir
🆔 @OstadMahdaviRad
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه 💠
🔹 نویسندگان: محمد علی مهدوی راد، محمد حسین بهرامی
🔹 مجله حدیث پژوهی، سال دوم / شماره پیاپی ۴ / صفحه ۷-۳۶
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹روایات معصومین(ع) در مسیر نقل، در قالب نسخههای متعدد و نقلهای متفاوتی درآمده است. گاه یک روایت در یک یا چند کتاب به صورت مکرر نقل شده و در برخی از موارد، نقلهای متفاوت یک روایت، در متن یا سند با یکدیگر تفاوتهایی دارد. هرچند مصادر ثانویه حدیث شیعه(برخلاف مصادر اولیه) برای شناسایی این روایات متحد تلاش فراوانی را شکل دادهاند، ولی متأسفانه هیچگاه متعرّض مبانی نظری و مشکلات و مسائل آن نشدهاند. در این مقاله، تلاش شده تا مباحثی از قبیل تعریف اتحاد و تعدد در روایات، فواید شناخت روایات متحد، معیارهای شناخت روایات متحد و مشکلات موجود در این مسیر به اجمال معرفی گردد. همچنین عملکرد دو کتاب وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه در این باره مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
اتحاد یا تعدد در روایات مشابه؛ بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه.pdf
834.9K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه
🆔 @OstadMahdaviRad