eitaa logo
طومار نقد
609 دنبال‌کننده
361 عکس
23 ویدیو
81 فایل
مطالعات تفسیر و حدیث امامیه
مشاهده در ایتا
دانلود
010.mp3
9.77M
جایگاه رفیع امامت شرح حدیث اول از «کتاب الحجّة اصول االکافی »، بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه‌ . بخش دوم 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
HS_Volume 26_Issue 3_Pages 4-20.pdf
1M
نگاهی نو بر روایات تاریخ‏گذاری روایات حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) به مکی و مدنی چکیده مفسران از دیرباز تلاش‏هایی جدی در تقسیم آیات به مکی و مدنی داشته‏اند. این نگاه به قرآن، قابل تطبیق بر احادیث حضرت محمد۹ نیز هست. نگرشی جدید بر احادیث که با وجود مزایای فراوان مغفول مانده است. فوایدی چون شناخت ناسخ و منسوخ روایات، شناخت تاریخ تشریع و دستیابی به حکمت‏های آن، آشنایی با شیوۀ دعوت و مراحل آن، شناخت دقیق سیرۀ پیامبر اکرم۹ و فهم بهتر قرآن از آن جمله‏اند. بررسی تاریخ مکه و مدینه در عصر نبوی نشان می‏دهد که احادیث مکی نسبت به مدنی قلتِ کمّی دارد. استفاده از ابزاری چون وجود قید زمانی در حدیث، توجه به راویان اول و مخاطبان، و مضامین روایات می‏توان غالب احادیث حضرت محمد۹ را به لحاظ زمانی تقسیم نمود. آنچه در این پژوهش مطرح است تعریف مکی و مدنی در روایت، مزایا و ویژگی‏های این تقسیم، علل کم بودن روایات مکی و بیان برخی از مهم‏ترین شاخصه‏های روایات مکی و مدنی با ذکر مصادیق است. کلیدواژه‌ها : تاریخ‏گذاری روایات حضرت محمد۹ حدیث مکی حدیث مدنی. 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
و خداوند آن چنان که خود را در آفرینش انسان مورد مدح و ثنا قرار داده در آفرینش دیگر مخلوقات هستی از فرشتگان و آسمانها و زمین و...مدح نگفته است این فرایند پیچیده آفرینش انسان و إعمال نهایت قدرت خداوند در وجود وی است که سبب شده تا تنها در آفرینش وی از عبارت (احسن الخالقین) یاد کند . استادعلی راد 📚انسان در تراز قرآن ص ۳۷ . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
011.mp3
8.59M
جایگاه رفیع امامت شرح حدیث اول از «کتاب الحجّة اصول االکافی »، بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه‌ . بخش سوم 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
آیاتی از قرآن به دلیل داشتن ویژگی‌های برجستۀ محتوایی و بیانی، مرجعیت و جامعیت خاصی در تبیین آموزه‌های قرآنی یافته و به مرور از شهرت، فراوانی ارجاع و استناد در احادیث و اقوال مفسران برخوردار شده‌اند. این آیات در برخی از تفاسیر معاصر امامیه، «آیات غرر» نامیده شده و معارف ژرفی از درون‌‌مایۀ آنها استخراج شده است. علی‌‌رغم استناد به آیات غرر، ماهیت، ملاک‌‌ها و شاخص‌‌های انتخاب این آیات بیان نشده و مباحث نظری و روش‌‌شناسی آن تبیین نگردیده است؛ همچنین در مقام اثبات نیز نمونه‌های عینی آیات غرر بررسی و تحلیل نشده است تا امتیازات این‌گونه از آیات به روشنی دیده شود. برای پوشش این کاستی، ساختار کتاب حاضر به دو بخش اصلی تقسیم شده است که بخش نخست آن به مباحث نظری غررشناسی اختصاص و به تبیین چیستی معنایی و مفهومی غرر، زمینه‌های پدیداری آیات غرر، انواع رهیافت‌‌ها، اکتشاف و الگوی طبقه‌‌بندی این آیات اختصاص یافته است. در هشت درس از بخش دوم کتاب، تفسیر آیات غرر از معارف متنوع قرآنی مورد بحث قرار گرفته است؛ غرر منتخب قرآنی از معارف انسان‌‌شناسی، فرجام‌‌شناسی، فقهی، اعتقادی و اخلاقی گلچین شده و به تفسیر اجتهادی جامع آنها بر پایۀ تفاسیر شیعه و اهل سنّت پرداخته شده است. به دلیل آن که رویکرد این کتاب تفسیری است، سعی شده آیاتی انتخاب شود که زمینۀ تحلیل, تبیین و فضای گفت‌‌وگوی علمی دربارۀ آنها بیشتر فراهم باشد. همچنین آیاتی انتخاب شده است که کمتر در دانش‌های اسلامی چون فقه، اخلاق، کلام و... به آنها توجه شده است تا نوآوری و جاذبۀ لازم را برای بحث و بررسی داشته باشند.
20160530144559-9788-66.pdf
261.6K
مفسران معاصر امامیه و غرر قرآن؛ چیستی، رهیافت ها و گونه ها . آیاتی از قرآن به دلیل دارا بودن ویژگی های برجسته محتوایی و بیانی, مرجعیت و جامعیت خاصی در تبیین آموزه های قرآنی یافته و به مرور از شهرت، فراوانی ارجاع و استناد در احادیث و اقوال مفسران برخوردار شده اند. در برخی از تفاسیر معاصر امامیه از این آیات، به عنوان «آیات غُرر» یاد شده و معارف ژرفی از درونمایه آنها استخراج شده است. علی رغم استناد به آیات غرر، ماهیت، ملاک ها و شاخص های انتخاب این آیات بیان نشده و مباحث نظری و روش شناختی آن تبیین نگردیده است. در این مقاله، تبیین چیستی معنایی و مفهومی غرر، زمینه های پدیداری آیات غرر، انواع رهیافت ها، اکتشاف و الگوی طبقه بندی این آیات بررسی شده است. غُرر قرآنی ریشه در سنت و عترت داشته و به عبارت های تام قرآنی که در موضوع خود در مجموع آیات قرآنی از برجستگی خاص بیانی و محتوایی برخوردار بوده و در تبیین موضوع و پاسخگویی به مسائل آن منحصر به فرد و کارآمد باشند، اطلاق می شوند. دو رهیافت غایت گرا و محتوا گرا میان مفسران معاصر امامیه در انتخاب آیات غرر رایج است. اکتشاف غرر قرآنی بر پایه روش های نقلی، اجتهادی و تُراثی ممکن است و الگوی جامع و معیار در این خصوص، طبقه بندی آن ها بر پایه نظریه معرفت دینی در ساحت های پنج گانه اصلی آن است. 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
movafaqat.mp3
22.2M
🔸 نشست علمی موافقت معنایی 🔰 صوت نشست 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 23 اسفندماه1401، ساعت 19 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
مطالعات موافقت معنایی قرآن و سنت، نحیف و لاغر است استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، با اشاره به بحث موافقت معنایی و ارجاع روایات به قرآن و پیشینه این بحث در شیعه و سنی، گفت: این بحث در میراث حدیثی اهل سنت، بحثی نحیف و لاغر است و شاید شاطبی جدی‌ترین حرف‌ها را زده باشد و البته دانشورانی چون علامه عبدالغنی عبدالخالق هم مباحثی مطرح کرده است ولی با ادبیاتی سنتی و جدلی آن را بیان کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، شامگاه ۲۳ اسفند در نشست علمی نقد کتاب «موافقت معنایی» نوشتهحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیاکه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: کسانی داریم که معلم و نویسنده خوبی هستند ولی از عمق اندیشه‌ای برخوردار نیستند و از سویی متفکرانی داریم که با تفکر و اندیشه قلم می‌زنند و سخن می‌گویند و آثا نویسنده این اثر از این سنخ است زیرا کسانی که در عرصه حدیث و زبان‌شناسی کار کرده‌اند می‌دانند از چه دشواری‌های زیادی برخوردار است. وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید نسبت به چنین اندیشه‌هایی اهتمام بیشتری داشته باشند، افزود: بالاتر از این نهادهای ملی که متولی سنجش و پاپش و نقد آثار علمی هستند به چنین کتبی توجه بیشتری بکنند. متاسفانه و سوگمندانه می‌گویم که برای بنده تاسف‌بار بود که در سال ۱۴۰۱ چنین کتابی مورد توجه جشنواره‌های کتاب سال قرار نگرفت و امید است متولیان امور توجه بیشتری داشته باشند.👇
راد با اشاره به بحث موافقت معنایی و ارجاع روایات به قرآن و پیشینه این بحث در شیعه و سنی، گفت: این بحث در میرات حدیثی اهل سنت، بحثی نحیف و لاغر است و شاید شاطبی جدی‌ترین حرف‌ها را زده باشد و البته دانشورانی چون علامه عبدالغنی عبدالخالق هم مباحثی مطرح کرده است ولی با ادبیاتی سنتی و جدلی آن را بیان کرده است که مخاطب آن سنت‌گریزان هستند و در شیعه هم همین وضعیت را شاهد هستیم. مطالعات پیوند میان قرآن و سنت ضعیف است وی افزود: اندیشوران شیعه هم خیلی به مباحث سنت و قرآن و رابطه این دو در میراث اصولی، اهتمام جدی ندارند که نویسنده این کتاب مهمترین نظریات رایج در این عرصه را گزارش کره‌اند ولی هنوز بحث موافقت معنایی به عنوان بحثی مستقل و در معرکه مطرح نیست؛ برخی از بزرگان معاصر و در قید حیات که مرجع به نام هستند فقط فقره دوم احادیث عرضه یعنی عدم مخالفت را مبنا می‌گیرند. مثلا یکی از بزرگان فرموده‌اند که اساسا عدم مخالفت روایت با قرآن کافی است و نیازی به موافقت ندارد و آن را سالبه به انتفاع موضوع کرده است. استاد دانشگاه تهران بیان کرد: حتی شهید صدر هم متمایل به احراز عدم مخالفت است و نه موافقت و پیشنهادم این است که در ویراست دوم کتاب وضعیت پیشینه این بحث با تفصیل بیان شود؛ مدخل موافقت معنایی قرآن و حدیث و برعکس چندان فربه نیست و از جهت نظریه‌ای هم بنده رویکردهای مطرح شده استدلالی و تحلیلی که بتواند انواع موافقت‌های ممکن و محتمل را بررسی کند مشاهده نکرده‌ام. رئیس دفتر قم بنیاد علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، تصریح کرد: البته آقای قائمی‌نیا بحث موافقت معنایی را از جهت نظری و کاربردی به صورت گسترده و دقیق بررسی کرده‌اند و به نظر بنده تاکنون هیچ کتابی حتی به عربی و انگلیسی به این دقت و در چارچوب یک نظریه بنیادی، بحث موافقت معنایی را بررسی نکرده است. راد اضافه کرد: ایشان در هر سه مدل موافقت معنایی قرآن و حدیث نمونه‌های فراوانی از احادیث را ذکر می‌کنند و نشان می‌‌دهند که با کدام آیه امکان موافق دارد و نوع این موافقت چیست؟ به همین دلیل اگر این کتاب در کالج‌های زبان‌شناسی آمریکایی و اروپایی هم برود قابل فهم است.
رویکردهای مختلف موافقت معنایی استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: ما در بحث حجیت سنت رویکردهای مختلفی داریم؛ رویکرد اول عطف به چالش تاریخی تردید در صدور برخی احادیث است و ائمه(ع) معیار موافقت با کتاب را مطرح کرده‌اند تا چالش صدور برطرف شود یا احادیثی که به لحاظ سندی داعیه صدور از معصوم(ع) دارند ولی همه پایش سندی نشده است. ائمه(ع) فرموده‌اند اگر حدیثی را ما گفته باشیم قطعا موافق قرآن است لذا موافقت معنایی می‌تواند در احراز اطمینان سند به ما کمک بیشتری بکند. وی افزود: رویکرد دوم این است که چرا حدیث باید الزام‌آور باشد و آن را بپذیریم که گفته شده است چون وحی بیانی است لذا اعتبار و قداست و شرافت وحی را دارد و منبعی برای شناخت اسلام است؛ پیش‌فرض رویکرد دوم این است که حدیث، دارای بنیاد قرآنی است و بن‌مایه قرآنی دارد. علامه طباطبایی هم در المیزان فرموده است که امام علی(ع) سرعت زیادی در پاسخ به سؤالات و شبهات داشتند و از این رو این سؤال ایجاد شد که نکند ایشان منبع دیگری در اختیار دارد که سایر صحابه ندارند و وقتی از حضرت پرسیدند ایشان فرمود من جز قرآن چیز دیگری ندارم مگر اینکه خداوند فهم دیگری از قرآن به من داده‌ باشد که به بندگان دیگر نداده است؛ علامه طباطبایی با بیان اینکه این روایت از غرر احادیث است نشان می‌دهد آبشخور و سرچشمه و بنیاد و بن‌مایه آن همه احادیث گرانبها و معارف بلند علوی ریشه در قرآن کریم دارد. قرآن؛ معیار اعتبارسنجی روایات راد تاکید کرد: در این رویکرد حدیث در حقیقت همان قرآن است ولی در یک صورت دیگر، البته این رویکرد عقلی و فلسفی هم دارد و این کتاب هر دو رویکرد را دارد و به دنبال این است که حجیت اعتبار سنت را در پرتو قرآن حفظ کند و فراتر از مقام ادعا این حجیت به پشتوانه قرآن کریم عینی‌سازی و اثبات شده است. از امام باقر(ع) نقل است که سخنانشان را به قرآن استناد می‌دادند و قرآن محوری از اصول اساسی در گفتمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و عیاری برای پالایش احادیث سره از ناسره و درست از نادرست بوده است. استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: حدیث‌گریزانی داریم که به تاریخمندی سنت و حدیث قائل‌اند و در این پوشش به نوعی حدیث را فاقد کارکرد می‌دانند همچنین حدیث‌گریزانی داریم که به حسبنا کتاب الله معتقدند و روایات را کاملا کنار گذاشته‌اند و حدیث‌گریزان عقل‌گرای خودبنیاد هم داریم که عقل را سنجه صحت حدیث قرار می‌دهند ولی این کتاب معیار را قرآن قرار داده است. راد بیان کرد: مطالعات حدیثی و تفسیری کنونی واقعا از نوآوری برخوردار نیست و ما از این مسئله رنج می‌بریم همچنین این مطالعات ارتباط چندانی با جهان علم هم ندارد ولی این کتاب تا حدودی ارتباط حدیث‌پژوهی را با زبان‌شناسی مدرن برقرار کرده است. ما باید خوانشی از قرآن و حدیث ارائه دهیم که بتواند ارتباط پویا با اندیشه‌ها و اندیشوران غیرخودی برقرار کند. همچنین این کتاب در برون‌رفت از رخوت و رکود در این عرصه موفق بوده است و در حد کلیات باقی نمانده است. استاد دانشگاه تهران گفت: سؤال جدی در مورد احادیث عرضه این است که آیا عرضه شامل همه احادیث است یا فقط احادیثی است که در آن تعارضی مشاهده می‌کنیم و اگر احراز با رجوع به قرآن حل نشد تکلیف ما چیست؟ به نظر می‌رسد اینجا بحث وجود دارد و پژوهشگران حدیث معتقدند که بن‌مایه قرآنی برای برخی احادیث نمی‌توان یافت و خوب است که با همکاری برخی نهادها این مسئله پیگیری شود. راد با تاکید بر لزوم تلخیص کتاب، افزود: ممکن است در ذهن خواننده کتاب این سؤال ایجاد شود که ما برای احراز موافقت چرا باید سراغ مکاتب زبان‌شناسی غربی برویم؛ متاسفانه این پرسش‌ها در ذهن طلبه‌ای چون بنده ایجاد می‌شود و برخی ممکن است تندتر این نقد را بیان کنند که ما با این همه مباحث بلاغی و فصاحت و .. چرا از غرب استفاده کنیم و آیا نظام علمی سنتی ما ظرفیت لازم را نداشت؟ که این همه باید پاسخ داده شود. منبع :ایکنا 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
012.mp3
9.43M
جایگاه رفیع امامت شرح حدیث اول از «کتاب الحجّة اصول االکافی »، بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه‌ . بخش چهارم 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
گفتمان پژوهی در مطالعات حدیثی؛ چیستی، راهکار و نمونه چکیده احادیث پرشمار منابع حدیثی کهن در یک موضوع، بازتاب گفت و شنودهایی است که میان اهل بیت با مخاطبان درباره امور مهم و ایدئولوژیک جامعه شیعی انجام گرفته است. از همین رو برای فهم احادیثی از این دست باید از رخدادهای عصر ائمه آگاهی داشت. گفتمان پژوهی، به عنوان مکملی در کنار دیگر راه‌کارهای فهم حدیث، بر کشف و بررسی خاستگاه احادیث به جای تحلیل موردی آن‌ها تاکید و ابعاد ناپیدای حدیث را نمایان می‌کند. پژوهش پیش‌رو ضمن ارائه چند نمونه، نمایی از برخی گفتمان‌های حاکم بر حدیث شیعه را به تصویر کشیده تا نشان ‌دهد گفتمان‌‌پژوهی در بازگویی، رفع ابهام و آشکارسازی معنا و مقصود حدیث تا چه حد نقش‌آفرین است. افرون بر این فایده، تبیین این گفتمان‌ها می‌تواند گنجینه‌ای از داده‌ها و پیش‌دانسته‌ها را در اختیار ‌سایر حدیث‌پژوهان نهاده و ایشان را در فرآیند فهم احادیث پر‌شماری پشتیبانی کند تا راهی میان‌بُر و بهره‌ور را در فقه‌الحدیث بپیمایند. کلیدواژه‌ها : گفتمان پژوهی گفتمان کاوی فقه الحدیث فضای صدور حدیث بافت تاریخی لینک مقاله: http://hadith.riqh.ac.ir/article_13261.html 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
jameit tabae quran .mp3
30.02M
🔹همایش ملی مرجعیت علمی قرآن🔹 📚 🔶 صوت جلسه : کرسی علمی ترویجی 💬جامعیت تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران 👤 ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم/ حجت الاسلام دکتر محمدی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید اسداله موسوی عبادی . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
fazael alavi az setiz ta khowe.mp3
21.79M
🎧 صوت نشست علمی: ⏪ فضایل امام علی علیه السلام ؛ از ستیز تا غلو 🔶 ارائه کننده : حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
FEGH HEIAL.mp3
20.48M
🎧 صوت نشست علمی: قرآن و فقه حیل. 🔶 ارائه کننده : حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به دلیل نسبیت دانش بشری و خودبسندگی به عقل ، بدون امداد وحیانی و الهی در شناخت هدف حقیقی حیات، انسان به بیراهه رفته و تکاملی ناهمسو با هدف اصیل خواهد یافت؛ زیرا تجربه تاریخی امروزین بشر ،گواهی است برراستی این ادعا که انسان بدون امداد وحی آسمانی در انتخاب هدف حیات، به بیراهه رفته است؛شاهد این ادعا، تضادهای موجود در معنا و هدف زندگی انسان و شرقی عصر حاضر در کشورها و ملل مختلف است . 📚انسان در تراز قرآن ص - ۴۴ - استاد علی راد . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
013.mp3
10.98M
جایگاه رفیع امامت شرح حدیث اول از «کتاب الحجّة اصول االکافی »، بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه‌ . بخش پنجم 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
خاورشناسان و حدیث امامیه؛ طبقه‌بندی و تحلیل پژوهش‌ها چکیده مقدمۀ ارزیابی علمی رویکرد خاورشناسنان به حدیث امامیه، مواجهه بدون واسطه با نگاشته‌های آنان است. این مهم جز با تتبع گسترده در میراث مکتوب آنان و مطالعۀ موردی هر یک از آنها میسر نخواهد بود. این نوشتار - که برآیند هشت ماه مطالعه میدانی و کتابخانه‌ای داخل و خارج از کشور و مبتنی بر پژوهش‌های پیشین نشریافته فارسی و عربی است - ابتدا مأخذشناسی دقیق و جامعی از پژوهش‌های خاوشناسان در باره حدیث امامیه ارائه نموده، سپس این پژوهش‌ها را در قالب یک الگوی منطقی طبقه‌بندی و گزارش می‌کند. نتایج این پژوهه در پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی چون میراث مکتوب شاخص خاورشناسان در باره حدیث امامیه کدام است؟ در این میراث خاوشناسان چه مسائل و موضوعاتی از حدیث امامیه را بررسی کرده‌اند؟ و مسائلی از این دست، سودمند خواهد بود. کلیدواژه‌ها : حدیث امامیه خاورشناسان گونه‌پژوهی مأخذشناسی . لینک دانلود مقاله : http://hadith.riqh.ac.ir/article_12446.html . . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
014.mp3
12.15M
عرضه اعمال بر اهل بیت علیهم السلام شرح حدیث دوم از «کتاب الحجّة»، بَابُ عَرْضِ الْأَعْمَالِ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ الْأَئِمَّةِ ع‌ . 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد حدیث : عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّاعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَقَالَ هُمُ الْأَئِمَّة. ترجمه : يعقوب بن شعيب گويد: از امام صادق عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل (۱۰۵- سوره ۹) «در كار باشيد كه خدا و پيغمبر و مؤمنين كردار شما را مى ‌بينند» پرسيدم، فرمود: مؤمنين، ائمه هستند. الكافي (ط - الإسلامية): ج‌۱، ص۲۱۹ . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
تحلیل و ارزیابی آرای خاورشناسان درباره «غلو» و «تقیه» در میراث حدیثی امامیه چکیده اصالت، اعتبار و خاستگاه حدیث شیعهاز مباحث اساسی و پربسامد در مطالعات حدیثی خاورشناسان استکه در این‌ میان، موضوع «تقیه» و «غلو» به دلایلی چند مورد توجه ایشان قرار گرفته است؛ بررسی و مطالعه تاریخی جامعه اولیه شیعه و تأکید بر وجود مؤثر و گسترده این دو عنصر در آن زمان، از این دلایل مهم‌ است. تردیدافکنی در اعتبار روایات شیعه، تأکید بر وجود متهمان به عدم وثاقت در روایات شیعی و منحصر ساختن شیعه به این دو مسئله و نیز کم یا بی‌اهمیت جلوه دادن جایگاه مقدس ائمه(ع) از نتایج مهم تحقیقات ایشان است. اختصاص دادن پدیده غلو به شیعه، در نظر نگرفتن موضع صریح و شدید ائمه(ع) و علمای امامیه در برابر غالیان، بی‌توجهی به راهکارهای ائمه(ع) و علمای امامیه در کشف روایات تقیه‌ای، انحصار جریان غالب و کلی مکتوبات روایی شیعه به تقیه، بی‌توجهی به تقیه در دیگر فِرق اسلامی، توجه نکردن به روش و سیره اصحاب ائمه(ع) و نیز محدثان امامیه در مواجهه با روایات تقیه‌ای و نیز عدم تفکیک میان روایات تقیه‌ای و توریه‌ای‌از نقدهای مهمی است که بر مطالعات اینان وارد است. نوشتار پیشِ ‌رو تلاش دارد دیدگاه‌های مهم خاورشناسان درباره غلو و تقیه در میراث حدیثی امامیه را بکاودوتحلیل و ارزیابی کند. کلیدواژه‌ها : امامیه تقیه خاورشناسان غلو میراث حدیثی. لینک دانلود مقاله : https://imamiya.urd.ac.ir/article_94071.html 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
موضوع این کتاب، تشریح اصول و مبانی کلامی شیعه در تفسیر قرآن کریم است. کتاب حاضر، با هدف بسط منطقی و روشمند مبانی کلامی امامیه در تفسیر و شناسایی نقدهای مخالفان مبانی کلامی امامیه در تفسیر و پاسخ به آن‌ها تدوین گردیده است. نگارنده، در این نوشتار می‌کوشد به اکتشاف، طبقه‌بندی و تبیین مبانی کلامی امامیه پرداخته و اشاره‌ای نیز به تأثیر این مبانی در دیگر مؤلفه‌های نظریة تفسیری امامیه داشته باشد. وی همچنین بر آن است که به اشکالات مطرح شده علیه مبانی کلامی پاسخ دهد. عناوین مباحث مندرج در کتاب، عبارت‌اند از: نظریة تفسیری؛ مبانی کلامی عامِ امامیه در تفسیر قرآن؛ مبانی کلامی خاصِ امامیه در تفسیر قرآن؛ تأثیر مبانی کلامی خاص امامیه در تفسیر؛ و نقد و بررسی آرای منتقدان مبانی کلامی تفسیر امامیه.
پژوهش‌هاي حديثي در دوره جمهوريت تركيه چكيده حديث‌پژوهي در تركيه از آغاز دوره جمهوريت تا كنون(1924ـ2010م) با سه دوره متمايز از هم، روندي تدريجي ـ تكاملي را پشت سر نهاده و امروزه مطالعات علوم و معارف حديث در دانشگاه‌هاي الهيات تركيه به يک رشته علمي و تخصصي تبديل شده است. بررسي تاريخچه حديث‌پژوهي در تركيه، زمينه‌هاي رشد، آثار، كاستي‌ها و امتيازات پژوهش‌هاي حديثي در سده اخير تاريخ سياسي حيات تركيه محور اصلي اين مقاله حاضر است كه با روشي توصيفي ـ‌ استنادي به تبيين شاخصه‌هاي اصلي حديث‌پژوهي در دوره جمهوريت تركيه پرداخته و آثار برتر حديثي هر دوره را شناسانده است. كليد واژه‌ها: تركيه، جمهوريت، حديث‌پژوهي، ادوار سه‌گانه، آثار، ويژگي‌ها. لینک مقاله: http://hadith.net/post/6125/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D9%87/ 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
بازشناسى پژوهش‌ها و اندیشه‌هاى قرآنى بدیع‌الزمان سعید نورسى آنچه در این پژوهه مى‏آید معرفى دیدگاه‏هاى قرآنى بدیع‏الزمان سعید نورسى، به عنوان یک محقق قرآنى است. هرچند ممکن است برخى از آراى وى قابل نقد و ابرام باشد. نشو و نما سعید نورسى، از اعلام متفکّران تأثیرگذار در اندیشه اسلامى در زمره مصلحانى است که پرتو فروزان افکارشان دیگران را مجذوب خویش ساخت و سخنانشان در قلب و روح رهروانشان همچو نورى در ظلمت تجلّى یافت. وى با شرح دانش کتاب الهى و سنّت نبوى، به ستیز با جهل و فساد آفرینى آتاتورک قیام نمود، شیفته زیب و زیور نگشت و تبعید را به مقامات دنیوى برترى داد. نورسى بمانند اقبال، سیدجمال‏الدین اسدآبادى و غزالى توانست صداى ایمان را در قلب کفر و الحاد به طنین اندازد و جامعه شیطان‏زده عصر خود را در ترکیه، نوایى جانفزا از توحید و دیانت بخشد. او در دفاع از حریم قرآن و رسالت، هیچ تسامح و تساهلى به خود راه نداد.(1) «رسائل النور»؛ اثر علمى ـ قرآنى نورسى آثار علمى برجاى مانده از سعید بسان گنجینه‏اى انباشته از گوهرهاى دانش و معرفت، رهاوردى بدیع و کارامد در عرصه هدایت امت اسلامى و ارائه طرحى نوین در تقابل با چالش‏هاى جدید اسلام با فرهنگ و تمدّن غرب، براى تمامى مسلمانان به ارمغان گذاشتند و بار دیگر فروزانى شعله جاوید وحى را در کلمات و مکتوبات او به اثبات رسانیدند. این نگاشته‏ها بمانند آذرخش آسمانى، ریشه ظلمت زمانه را در هم کوبیدند و به دنبال خود، باران معرفت و دیانت آگاهانه را بر جان لب تشنگان هدایت فرو باریدند. او جامعه خفته و در جهل فرو رفته آن روز ترکیه را چنان به خود آورد که هنوز هم آهنگ بیدارى و اسلام‏جویى او در گوشِ جان‏هاى بیدار آن‏جا طنین‏انداز است. نورسى را در اثناى تألیف و تدوین این نگاشته‏ها، قرآن کریم تنها منبعى است که در میدان پژوهش او به عنوان مصدر نخستین و مرجع اصیل واقع شده. پس از قرآن، نصوص رسیده از سنّت نبوى دومین مرجعى است که در توجه کامل پژوهش و دقّت نظر علمى او قرار دارد و در سراسر رسائل النور، آن دو (قرآن و حدیث) را نمود خاصى است. سرآغاز هر بخش از نوشته‏هاى نورسى آیه‏اى است از قرآن یا پرتوى از یک گفتار نبوى که مورد کاوش و تحلیل قرار گرفته‏اند. بدیع‏الزمان نورسى تا به هنگامه رحلت خویش، افزون بر 150(2) (و به قولى 130(3)) رساله قرآنى در حوزه علم و معرفت اسلامى در کارنامه دانش خود به ثبت رساند که همگى آن‏ها بنیان تفکر و ساختار نگرش عالمانه او به مجموعه هستى را به خوبى نمایانگرند. او بیش‏تر آن‏ها را در دوران تبعیدش به منطقه «بارلا»، از سال 1926م به بعد به تحریر درآورد. و جملگى را در مجموعه با مسمّایى به نام رسائل النور سامان داد. این یادداشت‏ها در چهار بخش اصلىِ به هم پیوسته و متحد با هم، عمده آثار قرآنى نورسى را تشکیل مى‏دهند. نورسى در این‏که چرا تراوش‏هاى قلم خویش را رسائل‏النور نامیده و واژه «النور» را همچو تاجى مرصّع بر سر آنان نهاده، سخنى لطیف دارد؛ او در این‏باره مى‏گوید: «واژه "نور" در طول زندگى‏ام همواره در هر جا که گام نهادم فراروى من بود، اسم روستایى که در آن به دنیا چشم گشودم "نورس"، اسم مادرم "نوریه"، نام استادم در طریقه نقشبندیه "سید نورمحمد"، استاد دیگرم در مسلک قادریه "نورالدین"، از معلمان قرآنى‏ام "نورى" و در اسم اکثر شاگردانى که ملازم من در تحصیل معارف بودند، واژه "نور" موجود بود. به نوعى "نور" در سراسر زندگى من تجلّى و تبلورى خاص داشت.»(4)