رویکردهای مختلف موافقت معنایی
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: ما در بحث حجیت سنت رویکردهای مختلفی داریم؛ رویکرد اول عطف به چالش تاریخی تردید در صدور برخی احادیث است و ائمه(ع) معیار موافقت با کتاب را مطرح کردهاند تا چالش صدور برطرف شود یا احادیثی که به لحاظ سندی داعیه صدور از معصوم(ع) دارند ولی همه پایش سندی نشده است. ائمه(ع) فرمودهاند اگر حدیثی را ما گفته باشیم قطعا موافق قرآن است لذا موافقت معنایی میتواند در احراز اطمینان سند به ما کمک بیشتری بکند.
وی افزود: رویکرد دوم این است که چرا حدیث باید الزامآور باشد و آن را بپذیریم که گفته شده است چون وحی بیانی است لذا اعتبار و قداست و شرافت وحی را دارد و منبعی برای شناخت اسلام است؛ پیشفرض رویکرد دوم این است که حدیث، دارای بنیاد قرآنی است و بنمایه قرآنی دارد. علامه طباطبایی هم در المیزان فرموده است که امام علی(ع) سرعت زیادی در پاسخ به سؤالات و شبهات داشتند و از این رو این سؤال ایجاد شد که نکند ایشان منبع دیگری در اختیار دارد که سایر صحابه ندارند و وقتی از حضرت پرسیدند ایشان فرمود من جز قرآن چیز دیگری ندارم مگر اینکه خداوند فهم دیگری از قرآن به من داده باشد که به بندگان دیگر نداده است؛ علامه طباطبایی با بیان اینکه این روایت از غرر احادیث است نشان میدهد آبشخور و سرچشمه و بنیاد و بنمایه آن همه احادیث گرانبها و معارف بلند علوی ریشه در قرآن کریم دارد.
قرآن؛ معیار اعتبارسنجی روایات
راد تاکید کرد: در این رویکرد حدیث در حقیقت همان قرآن است ولی در یک صورت دیگر، البته این رویکرد عقلی و فلسفی هم دارد و این کتاب هر دو رویکرد را دارد و به دنبال این است که حجیت اعتبار سنت را در پرتو قرآن حفظ کند و فراتر از مقام ادعا این حجیت به پشتوانه قرآن کریم عینیسازی و اثبات شده است. از امام باقر(ع) نقل است که سخنانشان را به قرآن استناد میدادند و قرآن محوری از اصول اساسی در گفتمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و عیاری برای پالایش احادیث سره از ناسره و درست از نادرست بوده است.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: حدیثگریزانی داریم که به تاریخمندی سنت و حدیث قائلاند و در این پوشش به نوعی حدیث را فاقد کارکرد میدانند همچنین حدیثگریزانی داریم که به حسبنا کتاب الله معتقدند و روایات را کاملا کنار گذاشتهاند و حدیثگریزان عقلگرای خودبنیاد هم داریم که عقل را سنجه صحت حدیث قرار میدهند ولی این کتاب معیار را قرآن قرار داده است.
راد بیان کرد: مطالعات حدیثی و تفسیری کنونی واقعا از نوآوری برخوردار نیست و ما از این مسئله رنج میبریم همچنین این مطالعات ارتباط چندانی با جهان علم هم ندارد ولی این کتاب تا حدودی ارتباط حدیثپژوهی را با زبانشناسی مدرن برقرار کرده است. ما باید خوانشی از قرآن و حدیث ارائه دهیم که بتواند ارتباط پویا با اندیشهها و اندیشوران غیرخودی برقرار کند. همچنین این کتاب در برونرفت از رخوت و رکود در این عرصه موفق بوده است و در حد کلیات باقی نمانده است.
استاد دانشگاه تهران گفت: سؤال جدی در مورد احادیث عرضه این است که آیا عرضه شامل همه احادیث است یا فقط احادیثی است که در آن تعارضی مشاهده میکنیم و اگر احراز با رجوع به قرآن حل نشد تکلیف ما چیست؟ به نظر میرسد اینجا بحث وجود دارد و پژوهشگران حدیث معتقدند که بنمایه قرآنی برای برخی احادیث نمیتوان یافت و خوب است که با همکاری برخی نهادها این مسئله پیگیری شود.
راد با تاکید بر لزوم تلخیص کتاب، افزود: ممکن است در ذهن خواننده کتاب این سؤال ایجاد شود که ما برای احراز موافقت چرا باید سراغ مکاتب زبانشناسی غربی برویم؛ متاسفانه این پرسشها در ذهن طلبهای چون بنده ایجاد میشود و برخی ممکن است تندتر این نقد را بیان کنند که ما با این همه مباحث بلاغی و فصاحت و .. چرا از غرب استفاده کنیم و آیا نظام علمی سنتی ما ظرفیت لازم را نداشت؟ که این همه باید پاسخ داده شود.
منبع :ایکنا #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
012.mp3
9.43M
جایگاه رفیع امامت
شرح حدیث اول از «کتاب الحجّة اصول االکافی »، بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه . بخش چهارم
🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
گفتمان پژوهی در مطالعات حدیثی؛ چیستی، راهکار و نمونه چکیده
احادیث پرشمار منابع حدیثی کهن در یک موضوع، بازتاب گفت و شنودهایی است که میان اهل بیت با مخاطبان درباره امور مهم و ایدئولوژیک جامعه شیعی انجام گرفته است. از همین رو برای فهم احادیثی از این دست باید از رخدادهای عصر ائمه آگاهی داشت. گفتمان پژوهی، به عنوان مکملی در کنار دیگر راهکارهای فهم حدیث، بر کشف و بررسی خاستگاه احادیث به جای تحلیل موردی آنها تاکید و ابعاد ناپیدای حدیث را نمایان میکند. پژوهش پیشرو ضمن ارائه چند نمونه، نمایی از برخی گفتمانهای حاکم بر حدیث شیعه را به تصویر کشیده تا نشان دهد گفتمانپژوهی در بازگویی، رفع ابهام و آشکارسازی معنا و مقصود حدیث تا چه حد نقشآفرین است. افرون بر این فایده، تبیین این گفتمانها میتواند گنجینهای از دادهها و پیشدانستهها را در اختیار سایر حدیثپژوهان نهاده و ایشان را در فرآیند فهم احادیث پرشماری پشتیبانی کند تا راهی میانبُر و بهرهور را در فقهالحدیث بپیمایند.
کلیدواژهها : گفتمان پژوهی گفتمان کاوی فقه الحدیث فضای صدور حدیث بافت تاریخی لینک مقاله: http://hadith.riqh.ac.ir/article_13261.html #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
jameit tabae quran .mp3
30.02M
🔹همایش ملی مرجعیت علمی قرآن🔹
📚 🔶 صوت جلسه : کرسی علمی ترویجی
💬جامعیت تبعی قرآن؛ از نظریه تا تطبیق
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران
👤 ناقدان:
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم/ حجت الاسلام دکتر محمدی
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید اسداله موسوی عبادی . #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
fazael alavi az setiz ta khowe.mp3
21.79M
🎧 صوت نشست علمی:
⏪ فضایل امام علی علیه السلام ؛ از ستیز تا غلو
🔶 ارائه کننده : حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران . #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
FEGH HEIAL.mp3
20.48M
🎧 صوت نشست علمی: قرآن و فقه حیل. 🔶 ارائه کننده : حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران . #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
به دلیل نسبیت دانش بشری و خودبسندگی به عقل ، بدون امداد وحیانی و الهی در شناخت هدف حقیقی حیات، انسان به بیراهه رفته و تکاملی ناهمسو با هدف اصیل خواهد یافت؛ زیرا تجربه تاریخی امروزین بشر ،گواهی است برراستی این ادعا که انسان بدون امداد وحی آسمانی در انتخاب هدف حیات، به بیراهه رفته است؛شاهد این ادعا، تضادهای موجود در معنا و هدف زندگی انسان#غربی و شرقی عصر حاضر در کشورها و ملل مختلف است .
📚انسان در تراز قرآن ص - ۴۴ - استاد علی راد
#کتاب
#انسان_در_تراز_قرآن
#استاد_علی_راد . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
013.mp3
10.98M
جایگاه رفیع امامت
شرح حدیث اول از «کتاب الحجّة اصول االکافی »، بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِه . بخش پنجم
🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
خاورشناسان و حدیث امامیه؛ طبقهبندی و تحلیل پژوهشها چکیده
مقدمۀ ارزیابی علمی رویکرد خاورشناسنان به حدیث امامیه، مواجهه بدون واسطه با نگاشتههای آنان است. این مهم جز با تتبع گسترده در میراث مکتوب آنان و مطالعۀ موردی هر یک از آنها میسر نخواهد بود. این نوشتار - که برآیند هشت ماه مطالعه میدانی و کتابخانهای داخل و خارج از کشور و مبتنی بر پژوهشهای پیشین نشریافته فارسی و عربی است - ابتدا مأخذشناسی دقیق و جامعی از پژوهشهای خاوشناسان در باره حدیث امامیه ارائه نموده، سپس این پژوهشها را در قالب یک الگوی منطقی طبقهبندی و گزارش میکند. نتایج این پژوهه در پاسخگویی به پرسشهایی چون میراث مکتوب شاخص خاورشناسان در باره حدیث امامیه کدام است؟ در این میراث خاوشناسان چه مسائل و موضوعاتی از حدیث امامیه را بررسی کردهاند؟ و مسائلی از این دست، سودمند خواهد بود.
کلیدواژهها : حدیث امامیه خاورشناسان گونهپژوهی مأخذشناسی . لینک دانلود مقاله : http://hadith.riqh.ac.ir/article_12446.html . #استاد_علی_راد . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
014.mp3
12.15M
عرضه اعمال بر اهل بیت علیهم السلام
شرح حدیث دوم از «کتاب الحجّة»، بَابُ عَرْضِ الْأَعْمَالِ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ الْأَئِمَّةِ ع . 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد
حدیث :
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّاعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَقَالَ هُمُ الْأَئِمَّة.
ترجمه : يعقوب بن شعيب گويد: از امام صادق عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل (۱۰۵- سوره ۹) «در كار باشيد كه خدا و پيغمبر و مؤمنين كردار شما را مى بينند» پرسيدم، فرمود: مؤمنين، ائمه هستند.
الكافي (ط - الإسلامية): ج۱، ص۲۱۹ . #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨