eitaa logo
طومار نقد
609 دنبال‌کننده
361 عکس
23 ویدیو
81 فایل
مطالعات تفسیر و حدیث امامیه
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد مبانی و اندیشه های حدیثی ابن قرناس با تأکید بر کتاب «الحدیث و القرآن» https://mfh.journals.ikiu.ac.ir/article_1675.html
نقد مبانی و اندیشه های حدیثی ابن قرناس با تأکید بر کتاب «الحدیث و القرآن» چکیده قرآن‌بسندگی، گرایشی اسلامی با پیشینه‌ای کهن است که پیرامون حجیت و گستره نقش سنت و روایات دینی در فهم قرآن، مبانی ویژه‌ای دارند و در دوران متأخر نیز بروز قابل توجهی داشته‌اند. از جمله قرآنیون سعودی معاصر اهل‌سنت، ابن‌قرناس است که با مناقشه در روایات، میراث حدیثی مسلمین را فاقد اعتبار دانسته و قرآن را تنها منبع شایسته اخذ دین برشمرده است. او در سرتاسر کتاب الحدیث و القرآن، بر این امر پایبند بوده و با مناقشه در برخی روایات، صحیح بخاری و کافی کلینی و جعلی خواندن آن‌ها، این حکم را بر سایر روایات تراث مکتوب مسلمین تعمیم داده است. این پژوهش به منظور یافتن اندیشه‌ها و اهم مبانی حدیثی ابن‌قرناس و اعتبارسنجی آن‌ها، با روش مطالعه کتابخانه‌ای و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی ابتدا درصدد معرفی شخصیت ابن‌قرناس، آثار و مبانی فکری او برآمده و با محوریت الحدیث و القرآن، نحوه تعامل او با روایات را بررسیده و با نقد محتوای آن از لحاظ صوری ـ ساختاری، روشی و مبنایی، به ناتمام بودن ادله ابن‌قرناس در پی تتبع ناقص و برخورد گزینشی، یک‌سونگری و برداشت اجتهادی از آیات دست یافته است.
هدایت شده از وارثون
. نظر مرجع عالیقدر شیعه آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خوئی «ره» درباره عدم تحریف قرآن کریم @varesoon
بررسی معناشناختی تنظیر معنایی در تفسیر قرآن مطالعه موردی آیات سجده بر آدم چکیده شماری از مفسران امامیه آیات سجده فرشتگان بر آدم7 را نظیر سجده برکعبه و یوسف 7 پنداشته و از برایند این تنظیر مفهوم و نوع سجده بر آدم7 را تبیین کرده­اند. برابر این رهیافت منزلت آدم7 به‏سان قبله‎بودن کعبه و جمال بدیع یوسف7در منظر فرشتگان تجلی نمود و آنان را به سجده به سوی آدم 7 واداشت و شخص آدم7 مسجود حقیقی آنان نبود. مسئله اصلی این پژوهه نقد این تنظیر و سنجش مستندات آن بر پایه تنظیر معنایی صحیح در دانش تفسیر است. نتایج پژوهش نشان داد که داستان سجده بر آدم7 مستقل از آیات سجده بر یوسف7 و کعبه بوده و قابل تنظیر با یکدیگر نیستند. موضوع و علت سجده در این سه دسته آیات با یکدیگر متفاوت بوده و اصالت مسجود نیز در آنها در یک تراز نیست. این آیات فقط در حد تماثل صوری در مصداق خارجی با یکدیگر شباهت دارند و این مقدار نیز برای ایجاد رابطه تفسیری میان این آیات کافی نیست و نباید از آنها در تفسیر همدیگر بهره جست. کلیدواژه‌ها : تفسیر امامیه تنظیر معنایی سجده بر آدم, , هم ‏معنایی در قرآن. لینک دانلود مقاله : https://zehn.iict.ac.ir/article_24277.html 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
آیه سجده بر یوسف(ع) در تفاسیر امامیه؛ رهیافت ها و نظریه معیار چکیده نظریه ثابت و معیاری میان مفسران امامیه در رفع تعارض ظاهر آیه «وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّدًا» با آیات حرمت سجده بر غیر خدا و آیات لزوم تعظیم والدین، وجود ندارد لذا رهیافت­های متنوع ادبی، روایی، تاریخی، فقهی، کلامی و عرفانی در تفاسیر آنها دیده می‌شود. شماری مسجود را الله و سجده را سجده شکر و طاعت دانسته‌اند. دسته دیگر مسجود را یوسف(ع) و سجده بر او را غیر اختیاری یا تحیّت دانسته‌اند. برخی نیز یوسف(ع) را سجده‌گزار به پاس اجتماع دوباره خانواده خویش گفته‌اند. مسأله اصلی این پژوهه ارزیابی ادلّه این رهیافت‌ها و ارائه دیدگاه معیار در تفسیر آیه می‌باشد. نظریه معیار مبتنی بر مؤلفه‌های خاص خود مسجود را یوسف(ع) و سجده را احترام سیاسی در برابر مقام وزارت یوسف(ع) تفسیر کرده و تعارضات مفروض را رفع نموده است. کلیدواژه‌ها : آیات مشکله , تفسیر امامیه , توحید عبادی , تعظیم والدین , سجده بر یوسف(ع) لینک دانلود مقاله : . https://tqh.alzahra.ac.ir/m/article_4015.html . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
روایت زیبایی یوسف (علیه ‌‌السلام) در منابع حدیثی امامیه؛ مستندات و آسیب‌ها چکیده دو مسئله اصلی این پژوهش عبارت‌اند از: رهیافت جوامع حدیثی امامیه به آموزه زیبایی فوق‌العاده یوسف7 چیست؟ و مستندات روایی این آموزه از چه میزان اعتبار برخوردار است؟ برای پاسخ به این مسائل، احادیث این آموزه در میراث حدیثی امامیه را به روش تخریج ـ بازیابی، استخراج و طبقه‌بندی کردیم و به چهار حدیث معیار دست یافتیم که می‌توان آنها را به دو گونه «یوسف، زیباترین مخلوق» و «زیبایی یوسف، پاداش مؤمنان در قیامت» تقسیم کرد. اعتبارسنجی سندی و دلالی این احادیث نشان می‌دهد که اسناد و متون آنها با آسیب‌هایی چون ارسال سند، موافقت با اهل کتاب و عامه و تعارض با عصمت انبیا روبه‌رو است که استناد به آنها را در معارف اسلامی با مشکل روبه‌رو کرده است. فرضیه نگارنده صدور این روایات در فضای تقیه، به دلیل غلبه دیدگاه مشهور عامه بوده که خود متأثر از دیدگاه اهل کتاب است. کلیدواژه‌ها : زیبایی یوسف7 حدیث امامیه آسیب حدیث اسرائیلیات موافقت با عامه. لینک دانلود مقاله : https://imamiya.urd.ac.ir/article_111391.html 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
احادیث جمال یوسف در منابع اهل سنّت؛ آسیب‌شناسی و تاریخ‌گذاری چکیده تاریخ‌گذاری احادیث جمال یوسف در منابع اهل سنّت و اعتبارسنجی اسانید آن مسأله اصلی این مقاله است. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که در موضوع جمال یوسف دو روایت از طریق کعب الأحبار (م34ق، شام) و ابن اسحاق (م151ق، بغداد) گزارش گردیده و روایت سوم از طریق انس بن مالک (م93ق، بصره) به رسول خدا نسبت داده شده است. با وجود حضور برخی از صحابه به عنوان حلقه مشترک احادیث اول و دوم، صاحبان جوامع حدیثی اهل سنّت تا ابتدای قرن سوم هجری چندان متمایل به گزارش آنها نبودند تا این که طبری (م310ق) در تفسیر جامع البیان آنها را گزارش کرد. روایت سوم، هر چند در صحیح مسلم و برخی از منابع متقدم بر وی آمده، اما در سند آن، سماع ثابت بنانی از انس با تردید جدی رو به رو است. حاکم نیشابوری (م405ق) در کتاب المستدرک علی الصحیحین همه این روایات را با ادعای تصحیح اسانید آنها بر پایه مبانی صحیحین گزارش کرده و نوعی صحت اسانید برای آنها قایل شده است. از نگاه رجالیان اهل سنّت تضعیف طرق، تدلیس در شیوخ، راویان مجروح، معنعن بودن سند، خلط در اسناد، اعراض محدثان مدینه، شیوع در مدرسه بصره، مخدوش بودن تصحیح حاکم از جمله چالش‌ها و مسائل فرا روی این احادیث است که در میزان اعتبار آنها اثر گذار بوده است. از سوی دیگر، مقایسه مضامین این احادیث با تورات نشان می‏دهد که دارای بن‌مایه توراتی هستند؛ زیرا در بخشی از سِفر پیدایش به زیبایی عادی دوره جوانی وی اشاره شده است. در نیمه نخست قرن اول هجری کعب الأحبار با گرته برداری نادرست از تورات، زیبایی اغراق گونه یوسف را در مدرسه مدینه مطرح کرد و در نیمه دوم این قرن، از طریق برخی از صحابه متمایل به ایشان در مدرسه بصره نشر یافت. ابن اسحاق در تثیبت این متون به عنوان حدیث در قرن دوم هجری نقش جدی داشت و بعد از آن در میراث اصحاب حدیث - که فقط سندگرا بودند - تلقی به روایت شد و در میراث روایی جای گرفت. کلیدواژه‌ها : کلید واژه‌ها: آسیب‌شناسی حدیث اسرائیلیات تاریخ‌گذاری حدیث جمال یوسف. لینک دانلود مقاله : http://hadith.riqh.ac.ir/article_12550.html 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
raz imamat dar quran.pdf
393.7K
مقاله راز امامت در قرآن؛ معرفی رساله فلسفة المیثاق و الولاية علامه شرف الدین
هدایت شده از طومار نقد
fazael alavi az setiz ta khowe.mp3
21.79M
🎧 صوت نشست علمی: ⏪ فضایل امام علی علیه السلام ؛ از ستیز تا غلو 🔶 ارائه کننده : حجت الاسلام دکتر علی راد : دانشیار دانشگاه تهران . 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
اهمیت آیه مباهله در مطالعات تفسیری - کلامی - بین مذاهبی بسیار برجسته است. https://islamic-rf.ir/news.aspx?np=n&yid=1000
41 Uyun Akhbar Al Reza.mp3
29.78M
🎧 صوت نشست علمی 📌 «پژواک فرهنگ و گفتمان عاشورا در کتاب عیون اخبارالرضا(ع)» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی راد @OstadRad
📝 〽️ 📌 «پژواک فرهنگ و گفتمان عاشورا در کتاب عیون اخبارالرضا(ع)» 🖊 نکته ها 1️⃣ منظور از فرهنگ و گفتمان عاشورا: مجموعه گزارشات حدیثی و آموزه‌های مستنبط از احادیث است که مرتبط با عاشورا باشد. به تعبیر دیگر به مجموعه معارفی که ما را دقیق‌تر و بهتر با گفتمان عاشورا آشنا کند و مراد از عاشورا واقعه مسلم تاریخی با سه ضلع شخصیت برتر امام حسین(ع)، حرکت و قیام اصلاحی ایشان و غایت و مقصد علیای این حرکت که احیای دین است. 2️⃣ هدف شیخ صدوق: جامع‌نگاری درباره فرهنگ و گفتمان عاشورا نبوده بلکه مطالب امام رضا(ع) درباره عاشورا را به صورت گزیده در عیون مطرح کرده است، یکی از چالش‌های فراروی عاشوراپژوهی، چالش اعتبار مصادر روایی حادثه عاشورا است که عیون می‌تواند تا حدودی این چالش را مرتفع کند، چرا که عمده روایات عاشورایی عیون، مسند هستند و از منابع مکتوب حدیثی امامیه اخذ شده‌ یا مواردی را شیخ صدوق از طریق مشایخ خود ذکر کرده که به آن اطمینان داشته است. 3️⃣ چالش حقیقت و واقعیت از دیگر چالش‌های عاشوراپژوهی است: واقع‌نمایی از دل این همه مطالب تاریخی و متخالف چالش بزرگی است، لذا در تاریخ، ادعای قطعیت نمی‌توان کرد، ولی در عیون، گزارشات عاشورایی تا حدود معقولی می‌تواند به ما در زدودن این چالش کمک کند، زیرا مبتنی بر وثاقت صدوری و متنی روایات است و از شخصیتی مانند امام رضا(ع) که از هر شخصیت و مورخ دیگری صادق‌تر و آگاه‌تر است. 4️⃣ عیون از منابع معتبر و درجه یک در عاشوراپژوهی است: ❗️ادامه دارد...
4️⃣ عیون از منابع معتبر و درجه یک در عاشوراپژوهی است: در یک نگاه کلی گزاره‌های عاشورایی عیون به دو دسته تقسیم می‌شود؛ اول مخاطبان عام این مباحث اعم از شیعه و اهل تسنن و ... است که امام رضا(ع) به تبیین معارف و مباحث مرتبط با عاشورا برای آنها پرداخته‌اند؛ امام رضا بر خود واجب می‌دانستند که شخصیت حسین بن علی(ع) را در ابعاد مختلف علمی و ... معرفی کنند. دسته دیگر احادیث ویژه مخاطبان خاص و نخبه است، که به عنوان نمونه می‌توان به این شبهه اشاره کرد که برخی معتقدند امام حسین(ع) به شهادت نرسیده و همانند حضرت عیسی(ع) به آسمان برده شده است. 5️⃣ احیای جایگاه امام حسین(ع) در بیانات امام رضا(ع): گزاره‌های عاشورایی کتاب عیون از تنوع برخوردار است، امام رضا(ع) تلاش فرموده‌اند که فرهنگ و گفتمان عاشورایی را به صورت جامع مورد توجه قرار دهند؛ گاهی ما نگاهمان به عاشورا صرفا اخلاقی، معنوی و تک‌بعدی است، ولی در عیون هم مسائل کلامی و بنیادین، هم مطالب حماسی، هم فرهنگی، ترویجی و تبلیغی مانند ثواب گریه بر امام و زیارت امام حسین(ع) و مقابله با تحریفات عاشورا وجود دارد. بنی امیه همه تلاش خود را به کار بست تا فرهنگ عاشورا از اذهان بزداید. امام رضا(ع) در مواجهه با این رویکرد، رویکرد اصلاحی و انتقادی و نقد و ابطال دارند، همچنین رویکرد دیگر امام، ایجابی بوده است. بعد از عاشورا، دستگاه خلافت بنی امیه، اهتمام جدی به خرج داد تا شخصیت امام حسین(,ع)، حرکت اصلاحی امام را تحریف و مسلمین را نسبت به این حماسه بزرگ دچار سستی وتردید کند، لذا هر نوع سرودن شعر و حماسه و سوگواری ممنوع شد و حتی امام صادق(ع) هم با تقیه دعوت به سوگواری و بکاء داشتند. امام رضا(ع) با صراحت لهجه و با اهتمام ویژه و در سطح عمومی سنگ تمام گذاشتند و دعوت به بکاء داشتند؛ لذا ائمه از امام سجاد(ع) تا دوره امام رضا(ع) در ترویج فرهنگ عاشورا مخفیانه فعالیت می‌کردند ولی در دوره امام رضا(ع) این خفا برداشته می‌شود و امام علناً به تبیین ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) و حماسه و جایگاه علمی آن امام می‌پردازند. 6️⃣ بسامد بکاء در روایات عاشورایی عیون: روایات مرتبط با محرم و بکاء بر امام هم در عیون پربسامد است، گویی در دوره امام رضا(ع) طوری در فرهنگ مردم رواج یافته بود که محرم و عاشورا مبارک است، امام رضا(ع) با صراحت لهجه با این نگرش مبارزه کردند. ایشان در روایتی فرموده‌اند اگر کسی در روز عاشورا، حوائج دنیوی خود را برای عزاداری بر امام ترک کند خداوند حوائج دنیا و آخرت او را برآورده می‌کند و هر کسی این روز را روز گریه و بکاء بداند خداوند قیامت را روز شادی و فرح برای او قرار می‌دهد. لذا امام رضا(ع) انقلابی در تقویم فرهنگی روز عاشورا ایجاد و فرهنگ رسیده از بنی امیه را ابطال کردند.
نشست علمی موضوع: مولفه هجرت در الگوی قرآنی مقاومت؛ خوانشی از داستان حضرت ایوب (ع) 🎙 ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد
181030_2339.mp3
21.45M
نشست اوّل : مولفه هجرت در الگوی قرآنی مقاومت. ارائه: حجت الاسلام دکتر علی راد - از دقیقه : 33
nazrie 02.m4a
11.96M
نشست دوّم: قرآن و نظریه مقاومت؛ مبانی و چالشها. ارائه : حجت الاسلام دکتر علی راد
سمره بن جندب فرازی: کارگزار مغفول ابن زیاد در جریان عاشورا وروى أحمد بن بشير عن مسعر بن كدام ، قال : كان سمرة بن جندب أيام مسير الحسين عليه السلام إلى الكوفة على شرطة عبيد الله بن زياد، وكان يحرض الناس على الخروج إلى الحسين عليه السلام وقتاله(ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغة, ج 4, ص 78). اشاره هر چند درباره عوامل و عناصر دخیل در شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان به تفصیل و فراوان سخن گفته شده است اما درباره یکی از شخصیت های موثر کمتر درنگ شده است. این شخصیت سمره بن جندب فرازی از جمله صحابه است. سمره بن جندب (م 59 ق, بصره), از شمار صحابه مشکوک الحال است است. وی جزو ده نفر صحابی است که رسول خدا پیش بینی تلخی برای مرگ آخرین فرد آنها کرد: « آخركم موتاً في النار» و سمُره آخرین نفری از آنان بود که از دنیا رفت و در آب داغ جان سپرد. ابوهریره هماره از مرگ پیش هنگام سمره از خودش هراس داشت و به خود می لرزید و بیهوش می¬شد. اگر می خواستند ابوهریره را به خشم آورند به او می¬گفتند: سمره از دنیا رفت. ابوهریره یک سال قبل از سمره از دنیا رفت(ذهبی, تاریخ الاسلام, ج4, ص232 – 233). سمره بسیار سخت گیری بر مخالفان خلافت اموی بود و شمار زیادی از آنها و دیگر مخالفان زیاد بن ابیه را در بصره و کوفه به قتل رساند و خود در بصره یا کوفه به طرز فجیعی از دنیا رفت. دانشیان اهل سنّت پیش گویی نبوی درباره مرگ سمره وی را چنین گزارش و تطبیق می¬کنند که سمره دچار سرماخوردگی شدیدی شد به گونه ای که از درون احساس سردی و یخناکی شدیدی می¬کرد و گرمای حررات آتش او را گرم نمیکرد تا اینکه برای وی حمام در آب داغ را تجویز کردند و وی در دیگی پر از آب داغ تلف شد.(سیر اعلام النبلاء, ج3, ص 185 ؛ تاریخ الاسلام, ج4, ص 234 ). شخصیت سمره دو مرحله دارد: دوره اول, صحابی گری وی در عصر نبوی در مدینه است که به دلیل وجود سایر صحابه امکان مخالفت با سنّت و سیره نبوی را نداشت. دوره دوم از ورود سمره به سیاست و پذیرش قدرت از سوی معاویه و زیاد بن ابیه تا مرگ وی است که با اعلام وفاداری عملی به بنی امیه به یکی از عمال آنها تبدیل شود. گزارشاتی از انحراف وی در دوره خلیفه دوم موجود است که به دلیل اقدام به خرید و فروش شراب مورد لعن خلیفه واقع شد. رابطه وی با زیاد بن ابیه تا حدی نزدیک بوده است که وی وقتی از کوفه آهنگ بصره می¬کرد او را خلیفه خود قرار می¬داد. وی به بهانه گرایش به خوارج خون افراد بی شماری را ریخت(سیر اعلام النبلاء, ج3, ص 186؛ الاصابة, ج 3, ص150). شخصیت سمره به دلیل همکاری با زیاد بن ابیه و معاویه, قتل عام بی گناهان, اقدام به خرید و فروش شراب, آزار همسایه, جعل فضائل برای معاویه و اظهار ضدیت با امام علی(ع) جرح شده است(الحديث النبوي بين الرواية والدراية, ص 389 – 394). سمره در سپاه عبید الله بن زیاد نقش جدی در تحریک مردم برای خروج علیه امام حسین(ع) و جنگ با وی در کارزار عاشورا داشت(شرح نهج البلاغة, ج 4, ص 78). برایند شخصیت و کارنامه سمره نشان می¬دهد که وی از جمله کارگزاران خط اسلام اموی و احیاگران فرهنگ جاهلی بود که در پوشش صحابی به دنبال مشوّه نمودن چهره اسلام و تشویش در آثار اسلامی بود(موسوعة المصطفى والعترة (ع), ج8, ص 12). حال پرسش این است که با این تضعیف¬ها و تردیدها در شخصیت سمره چگونه می¬توان منقولات دوره دوم حیات وی اعتماد کرد؟ برابر ظاهر اسناد برخی از احادیث این فرضیه محتمل است که سمره با کعب که نزد خلیفه دوم و معاویه از وجاهت برخوردار بود, ارتباط داشت و از این طریق اقوال وی را در مدارس کوفه و بصره ترویج داد. شایان ذکر است کعب در اواخر عمر خود به شام نزد معاویه رفت و مقام ارجمندی یافت و در حمص شام نیز از دنیا رفت. شماری از روایات مردود سمره می¬توان به نقل مضامینی چون «الميت يعذب بالنياحة عليه» , « لا عبرة بأذان بلال» , «خلق المرأة من ضلع» , «جواز حلب الماشية بغير إذن أصحابها» , «الإذن في شرب النبيذ بعد ما نهي عنه» , «الدجال يبرئ الأكمه والأبرص» و «وحي الشيطان إلى حواء» با ایرادت و مناقشات محتوایی روبرو است(الحديث النبوي بين الرواية والدراية, ص 389 – 394) و از ظاهر آنها خط مشی فقهی – سیاسی سمره و تمایل وی به ترویج آموزه های جاهلی و اهل کتاب پیداست. روایت وی از کعب الأحبار در موضوع جمال یوسف (ع) نیز در شمار همین دسته از منقولات وی است که به دنبال ترویج اندیشه¬های جاهلی و توراتی بوده است. 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
غرر روایات اعمش در باب فضائل اهل بیت و عاقبت قاتلین ایشان قال : يا سليمان ، لأحدثنك في فضائل علي عليه السلام حديثين يأكلان كل حديث رويته عن جميع الفقهاء ، فإن حلفت لي ألا ترويهما لأحد من الشيعة حدثتك بهما . فقلت : لا أحلف ، ولا أخبر بهما أحدا منهم - فحدثه بالحديثين في قصة طويلة ، في أحدهما : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : " ألا أدلكم على خير الناس جدا وجدة وأبا وأما " ؟ . قالوا : بلى ، يا رسول الله . فقال : " عليكم بالحسن والحسين ، فإن جدهما محمد رسول الله ، وجدتهما خديجة بنت خويلد سيدة نساء أهل الجنة ، وأباهما علي بن أبي طالب ، وهو خير منهما ، وأمهما فاطمة بنت رسول الله سيدة نساء أهل الجنة " . وفي الثاني ، قوله صلى الله عليه وآله وسلم لبضعته الزهراء : " إن الله اطلع على أهل الدنيا فاختار من الخلائق أباك ، فبعثه نبيا ، ثم اطلع ثانية فاختار من الخلائق عليا ، فأوحى إلي فزوجتك إياه ، واتخذته وصيا ووزيرا " . ثم قال : يا سليمان ، سمعت في فضائل علي أعجب من هذين الحديثين ؟ يا سليمان ، حب علي إيمان ، وبغضه نفاق . فقلت : يا أمير المؤمنين ، الأمان ؟ قال : لك الأمان . قلت : فما تقول - يا أمير المؤمنين - فيمن قتل هؤلاء ؟ قال : في النار ، لا أشك . قلت : فما تقول فيمن قتل أولادهم ، وأولاد أولادهم ؟ - قال - فنكس رأسه ، ثم قال : يا سليمان ، الملك عقيم ، ولكن حدث عن فضائل علي بما شئت . فقلت : فمن قتل ولده فهو في النار . فقال عمرو بن عبيد : وأخبرني الشيخ الصدق - يعني الحسن البصري - عن أنس ، أن من قتل أولاد علي لا يشم رائحة الجنة . قال : فوجدت أبا جعفر - المنصور - وقد حمض وجهه ، وخرجنا ، فقال : أبو جعفر : لولا مكان عمرو ما خرج سليمان إلا مقتولا. بنگرید: ابن مغازلی, المناقب, ص 238. 🆔✨@OstadRad
عاقبت ظالمین در روایت تاویلی - تطبیقی قنبر در احتجاج عليه حجاج بن یوسف متن اول: عن أبي الحسن علي بن محمد ان قنبر مولى أمير المؤمنين ادخل على الحجاج بن يوسف فقال له : ما الذي كنت تلي من أمر علي بن أبي طالب عليه السلام ؟ قال : كنت أوضيه فقال له : ما كان يقول إذا فرغ من وضوئه ؟ قال : كان يتلو هذه الآية " فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم أبواب كل شئ حتى إذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة فإذا هم مبلسون فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله رب العالمين " فقال الحجاج : كان يتأولها علينا ؟ فقال : نعم ، فقال : ما أنت صانع إذا ضربت علاوتك ؟ ( 5 ) قال : إذا أسعد وتشقى فأمر به [ فقتله ] . تفسير العياشي - محمد بن مسعود العياشي - ج 1 - ص 359 (تحقيق : الحاج السيد هاشم الرسولي المحلاتي, ناشر : المكتبة العلمية الإسلامية - طهران) متن دوم وروى الكشي والعياشي باسنادهما ، عن أبي الحسن صاحب العسكر عليه السلام أن قنبرا مولى أمير المؤمنين عليه السلام ادخل على الحجاج فقال : ما الذي كنت تلي من علي بن أبي طالب ؟ قال : كنت أوضيه ، فقال له : ما كان يقول إذا فرغ من وضوئه ؟ فقال : كان يتلو هذه الآية " فلما نسوا ما ذكروا به " إلى قوله : " فإذا هم مبلسون فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله رب العالمين " فقال الحجاج : أظنه كان يتأوله علينا ؟ قال : نعم . بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 64 - ص 199 – 200 (تحقيق : السيد إبراهيم الميانجي ، محمد الباقر البهبودي / چاپ : الثالثة المصححة /سال چاپ : 1403 - 1983 م / ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت - لبنان). 🆔✨@OstadRad
أساليب الإمام السجاد عليه السلام لإحياء كربلاء وكان عليه السلام يحث المؤمنين على البكاء ويقول : أيما مؤمن دمعت عيناه لقتل الحسين عليه السلام حتى تسيل على خده ، بوأه الله تعالى بها في الجنة غرفا يسكنها أحقابا . وأيما مؤمن دمعت عيناه حتى تسيل على خديه مما مسنا من الأذى من عدونا في الدنيا ، بوأه الله منزل صدق . وكان البكاء واحدا من الأساليب التي جعلها وسيلة لإحياء ذكرى كربلاء ، وقد استعمل أساليب أخرى . منها : زيارة الحسين عليه السلام : قال أبو حمزة الثمالي : سألت علي بن الحسين ، عن زيارة الحسين عليه السلام ؟ فقال : زره كل يوم ، فإن لم تقدر فكل جمعة ، فإن لم تقدر فكل شهر ، فمن لم يزره فقد استخف بحق رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم . ومنها : الاحتفاظ بتراب قبر الحسين عليه السلام : فكانت له خريطة ديباج صفراء ، فيها تربة قبر أبي عبد الله عليه السلام ، فإذا حضرت الصلاة سجد عليها . ومنها : خاتم الحسين عليه السلام : فقد كان الإمام زين العابدين عليه السلام يتختم بخاتم أبيه الحسين عليه السلام . كما كان ينقش على خاتمه : ( خزي وشقي قاتل الحسين بن علي عليه السلام ) . ومن المؤكد أن الإمام عليه السلام لم يتبع هذه الأساليب لمجرد الانعطاف مع العواطف والسير وراءها ، ولا لضعف في نفسه ، أو لاستيلاء هول الفجيعة على روحه ، ولم يتخذ مواقفه من بني أمية نتيجة للحقد أو الانتقام الشخصي ، ممن له يد في مذبحة كربلاء . وإنما كان عليه السلام يلتزم بتلك الخطط ويتبع تلك الأساليب لإحياء الفكرة التي من أجلها قتل الحسين عليه السلام واستشهد هو وأصحابه على أرض كربلاء فضرجوا تربتها بدمائهم الزكية . جهاد الإمام السجاد ( ع ), السيد محمد رضا الجلالي, ص 184 - 185 ✨@OstadRad
یادداشتی درباره این اثر را بنگرید : 👇