eitaa logo
🇮🇷بیــتعارفــــ با اخـــبار ایران
8 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
4.5هزار ویدیو
77 فایل
نوشته‌‌های بی‌تعارف؛ خبری، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی و... ملی منعکس و یا با #پی‌نوشت برای #تبیین و بهره‌برداری مناسب برای به چالش‌کشیدن آن‌موضوعات، برای اطلاع‌رسانی در این‌کانال درج‌می‌گردد
مشاهده در ایتا
دانلود
توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان سالروز فوت مهدی بازرگان/2 🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی ، جلسه‌ای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغه‌ای، عباس سمیعی، فتح‌اللّه بنی‌صدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد. 🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل و تغییر برخی اصول پیش‌نویس است. 🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامه‌ها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوق‌العاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند: 🔸«مگر شما مى‏توانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمه‏اى كه شما بگوييد «ما مى‏گوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرف‌ها شما مى‏توانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايت‌فقيه بشود، ديگر همه قدرت‌ها دست فقيه مى‏آيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد! 🔹اين‌ها اگر همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور باشد، اگر همه قدرت‌ها دست يک نخست‌وزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود... باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئت‌هايى را كه مثلاً مى‏خواهند درست‏ بكنند، با رأى ملت درست مى‏شود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشسته‏ايد آنجا با قلم مى‏خواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩) 🔸 در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیت‌اللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی می‌کند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی می‌کند و وجود هر گونه نگرانی را رد می‌کند. 🔹 نیز در سخنرانی خود به وی جواب می‌دهد: «موقعی نگران می‌شویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آن‌گونه که باید نمی‌توانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، می‌گویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما می‌خواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمی‌توانی اعتراض کنی.» 🔹 بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت: 🔸«متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوق‌العاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عده‌ای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر می‌کردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.» 🔹بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازخوانی جوابیه مورخ خبیر انقلاب اسلامی به هاشمی رفسنجانی در جریان فتنه88 /8 ۸ ـ از من خواسته‌اید یک سند ارائه دهم که جنابعالی جوانان مسلمان را تشویق کرده‌اید که به سازمان مجاهدین (منافقین) بپیوندند! بگذریم از اینکه در آن روز برخی از جوانان ایرانی در لبنان و سوریه به اینجانب مراجعه می‌کردند و می‌خواستند در بازگشت به نجف از امام بپرسم که می‌توانند به سازمان بپیوندند و اظهار می داشتند که آقای هاشمی به ما توصیه و تأکید کرده است با سازمان همکاری کنیم و نیز بگذریم از اینکه یکی از برادران روحانی ما در نجف اشرف که سر در راه سازمان گذاشت و عضو آن شد، حجت او بر این کار توصیه آقای هاشمی رفسنجانی بود؛ اما زنده‌ترین سند؛ پرداخت وجوه شرعی به آن سازمان از سوی جنابعالی است که جوانان مسلمان را به پیوستن به آنان تشویق می‌کرد و دغدغه‌ها را برطرف می‌ساخت. آن گاه که جنابعالی سازمانی را تا آن پایه متعهد و وارسته می‌دانید که وجوه شرعی را در اختیار آنها قرار می‌دهید آیا برای یک جوان مسلمان دین‌باور دیگر تردیدی در صلاحیت، اصالت و قداست آن سازمان باقی می‌ماند؟ آیا این جوان برای پیوستن به آن سازمان تشویق نمی‌شود؟ امام مساعدت مالی به منافقین را به شدت رد می‌کرد و پرداخت وجوه شرعی از جانب شما به آنها را با احتمال اینکه از روی بی‌اطلاعی باشد و منافقین شما را اغفال کرده باشند، به صورت تلویحی به شما هشدار دادند. امام در پاسخ استفتای حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای هاشمیان (امام جمعه محترم رفسنجان) در تاریخ ۱۴رمضان ۱۳۸۳ (ششم آبان ۱۳۵۲) نوشتند: «… راجع به اشخاصی که جناب آقای هاشمی به جنابعالی مراجعه نموده‌اند، این اشخاص مختلف هستند، بعضی‌ها اهل علم یا کاسب متدین[اند] که در این قضایا یا گرفتاری اعم از حبس پیدا کرده‌اند؛ اینجانب کراراً به تهران و قم دستور داده‌ام که با خانواده‌ها و خودشان همراهی نمایند… و جمعی از آنها که محبوس هستند و ارتباطی با قضایای دینی ندارند، بلکه انحراف نیز دارند نمی‌شود از وجوه به آنها کمک کرد… آقای شیخ علی اکبر هاشمی ممکن است مطلع نباشند از جریان امور و ممکن است بعضی‌ها ایشان را اغفال نموده‌اند چون در این بین علی‌المحکی جمعی هستند که به اسم این اشخاص از مردم وجوه می‌گیرند…» ۹ـ پرسیده‌اید «… واقعاً با چه قیاسی این جمله را می‌گویید که اینکه هاشمی می گوید ۵۰ سال با آیت‌الله خامنه‌ای رفیقم از قدرت طلبی و خودخواهی منشأ می‌گیرد»!؟ به دنبال نامه سرگشاده جنابعالی به مقام معظم رهبری و اولتیماتومی که در آن نامه داده بودید، نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی و دلسوزان و وفاداران به نظام جمهوری اسلامی نگران و اندیشناک شدند که مبادا جنابعالی در اندیشه جدایی از رهبری و مخالفت با ایشان باشید. در پی آن مطرح شدن شورای رهبری و زمزمه آن از سوی جنابعالی این نگرانی را بیش از پیش قوت بخشید که جنابعالی نقشه‌هایی در سر دارید. بسیاری از موضع گیری های مردمی بر ضد شما نیز ریشه در این رفتار نامناسب شما داشت. در چنین شرایطی خرد و مصلحت اقتضا می‌کرد که جنابعالی پیروی خود را از مقام رهبری و لزوم اطاعت از ایشان را با صراحت و بی‌پرده اعلام کنید و به نگرانی‌ها پایان دهید، لیکن جنابعالی نه تنها این کار را نکردید بلکه اعلام کردید که «من ۵۰ سال با آیت‌الله خامنه‌ای رفیقم»! و بدین گونه از روشن کردن موضع خود در برابر رهبری سر باز زدید. آیا مخاطب از این جمله شما این برداشت را نمی‌کند که به اصطلاح معروف در میان دعوا نرخ تعیین کردید و جایگاه خود را نشان دادید!؟ و انگار با زبان بی‌زبانی خواستید بگویید که من نیز در سطح ایشان و در همان قد و قواره‌ام و می توانم در همان جایگاه قرار بگیرم؟! متن کامل نامه در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
بازخوانی جوابیه مورخ خبیر انقلاب اسلامی به هاشمی رفسنجانی در جریان فتنه88 /9 ۱۰ـ شما این دیدگاه را که مقام معظم رهبری از دست نزدیکان، همراهان و کسانی مانند جنابعالی خون جگر می‌خورند، رد کرده و آن را «توهم» دانسته‌اید. امیدوارم که چنین باشد و رهبر ملت که امروز از دست فتنه‌گرانی که خیز برداشته اند تا ایران را به ویرانه‌ای جغدنشین بدل کنند، خون جگر می‌خورند، دیگر از دست خودی‌ها ننالند و همانند امام نگویند: «سعدی از دست دوستان فریاد»! ۱۱ـ طبق سنت و سیره همیشگی خود که به انتقادهای مشفقانه و برادرانه با حربه تهمت، رویارویی می‌کنید، اینجانب را با «القاعده» مقایسه کرده و به فرو غلطیدن «در تنگنای لجن‌زار تندروی» متهم کرده‌اید؛ البته این گونه واژه‌ها و جملات با ادبیات حوزه و اهل علم و اندیشه همخوانی و سازگاری ندارد لیکن چه توان کرد که از همنشینی و همدستی با دگراندیشانی که راه عاشوراییان را خشونت‌طلبی و شهادت را حرکتی انتحاری و دور از خرد می‌نمایانند و هرگونه سخن قاطع، صریح و انقلابی را «القاعده‌وار» می خوانند، جز این نمی‌توان انتظار داشت. من به مصداق و اذا مروا باللغو مروا کراما از این می‌گذرم و یادآور می‌شوم که شاید یکی از انگیزه‌های شیطان بزرگ از به وجود آوردن گروهک‌های «القاعده» و «طالبان» و… همانا رویارویی با ادبیات عاشورا و رواج این گونه ادبیات سخیف و لیبرالیستی باشد. ۱۲ـ ادعا کرده‌اید که اینجانب در سخنرانی خود «خواسته یا انشاءالله ناخواسته توهینی نثار آیت‌الله خامنه‌ای» کرده‌ام! و برای شوراندن ملت ایران بر ضد اینجانب با لحنی تحریک‌آمیز آورده‌اید «مطمئناً معتقدین حقیقی به اصل ولایت فقیه سخنان سخیف … (به) رهبر انقلاب را هر چند در لوای تحلیل و تفسیر بر نمی تابند»!! چقدر این نظر و برداشت همسان است با آنچه در داستان‌ها آمده است که حافظ شیرازی(ره) را به جرم سرودن این نیم‌بیت: «وای اگر از پس امروز بود فردایی» منکر معاد دانستند و کافر خواندند. این گونه حربه‌های زنگ‌زده از یادگارهای فرهنگ شاهنشاهی و نظام‌های طاغوتی است که از اندیشه و فرهنگ برخی از ایرانیان ما هنوز زدوده نشده است. در دوران ستم‌شاهی چه بسیار کسانی در درگیری با یکدیگر برای شکست حریف یکباره فریاد می‌زدند: «به اعلیحضرت اهانت می کنی»!؟ و بدین گونه به اصطلاح معروف «حریف را از میدان به در می کردند»! برای من مایه تأسف است که جناب آقای هاشمی برای بازداشتن اینجانب از نقد و نظر خیرخواهانه، از چنین شیوه و شگرد زشت و زننده‌ای بهره بگیرد؛ این روش علاوه بر این که مفید نیست دون شأن یک روحانی می‌باشد. ۱۳ـ توصیه فرموده‌اید «… برای خوشایند عده‌ای که دیروز و امروزشان معلوم است و همه می دانیم برای فردای این مملکت چه خیال های شومی در سردارند، آیینه تاریخ را بیش از این غبار آلود ننماییم و …» باید بگویم «جانا به زبان ما سخن می‌گویی»! شما خوب می‌دانید که من «عده» و «عُده‌ای» ندارم که بخواهم برای «خوشایند» برخی، کاری صورت دهم. امروز لیبرالیست‌ها، ناسیونالیست‌ها، سوسیالیست‌ها و گروهک های مرموز ضد انقلاب در اطراف من گرد نیامده‌اند و برای من سوت و کف نمی‌زنند. رسانه‌های صهیونیستی و امپریالیستی و صدای آمریکا و کفتار پیر انگلیس، گفته‌ها و نوشته‌های مرا با به‌به و چه‌چه و با شاخ و برگ فراوان انتشار نمی‌دهند. بی‌بند و بارهای افسار گسیخته و روزه‌خواران فریب‌خورده و نمازگزاران با کفش، پای سخنرانی من هورا نمی کشند و شعار نمی‌دهند. بنابراین، روشن است چه کسی بایسته است که در روش خود تجدید نظر کند و برای خوشایند مشتی ضد انقلابی که تا دیروز او را «عالی‌جناب سرخ‌پوش» می‌خواندند، آیینه تاریخ را، جامعه روحانیت را، امام را، انقلاب را، اسلام را، کشور و ملت را به مذبحی که سلاخان دین‌ستیز برای در هم شکستن انقلاب اسلامی بنا کرده اند نکشاند و آن تبهکاران، فزون‌خواهان و جنایت‌پیشگانی را که به قیمت ریخته شدن خون شهدا و فداکاری ملت ایران از این کشور بیرون رانده شده‌اند، با ندانم کاری‌ها و خودخواهی‌ها و قدرت‌طلبی‌ها خدای نخواسته به ایران باز نگرداند. متن کامل نامه در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
بررسی تطبیقی.pdf
774.1K
حمایت‌های هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علی‌رغم مخالفت امام در آستانه سالگرد فوت آقای /17 🔹هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به و اقدام علیه رژیم طاغوتی اعتقاد داشته و اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار سازمانی التقاطی مانند نیز حضور داشت و از آنها حمایت‌های فراوانی نمود. البته او تنها فرد مؤثر و همکار در زمینه حمایت از منافقین در روزگار پیش از پیروزی انقلاب نبود بلکه بسیاری از روحانیون برجسته مبارز نیز همین مرام و عملکرد را نشان دادند. 🔸نکته قابل توجه در این زمینه آن‌که امام به علیه رژیم اعتقادی نداشت و آن را مایه هرج و مرج جامعه و مضر برای نهضت می‌دانستند. درستی نظر امام در این زمینه با توجه به تبعید طولانی‌مدت ایشان و اشتباه در بینش و عملکرد طیف وسیعی از روحانیون از جمله آقای هاشمی رفسنجانی به رغم آگاهی برخی از آنان نسبت به انحرافات سازمان مجاهدین و اطلاع از نظر نامساعد امام در زمینه اصل مبارزه مسلحانه و حمایت از سازمان مذکور، نکته مهمی است که باید به روشنی در واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی برجسته شود. 🖇ضمیمه: مقاله: «بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 معرفی کتاب «روایت‌های ناروا؛ مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» خرید کتاب «روایت های ناروا» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
‏بر اساس بند 9 اصل 43 ‎، از ضوابطی که اقتصاد کشور باید بر آن استوار باشد عبارت است از «افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تامین می کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند» @DrRezaGholami
هدایت شده از اطلاعات سیاسی
9️⃣5️⃣5️⃣«قانون اساسی» جمهوری اسلامی ایران دارای چند اصل و توسط چه مرجعی تدوین شده است؟ ✍دارای ۱۷۷ اصل و توسط «مجلس خبرگان قانون اساسی» تدوین شده است. @EttelaateSiyasi
اصل‏ چهل و چهارم نظام‏ اقتصادی‏ جمهور اسلامی‏ ایران‏ بر پایه‏ سه‏ بخش‏ دولتی‏، تعاونی‏ و خصوصی‏ با برنامه‏ریزی‏ منظم‏ و صحیح‏ استوار است‏. 🟡 بخش‏ دولتی‏ شامل‏کلیه‏ صنایع بزرگ‏، صنایع مادر، بازرگانی‏ خارجی‏، معادن‏ بزرگ‏، بانکداری‏، بیمه‏، تأمین‏ نیرو، سدها و شبکه‏ های‏ بزرگ‏ آبرسانی‏، رادیو و تلویزیون‏، پست‏ و تلگراف‏ و تلفن‏، هواپیمایی‏، کشتیرانی‏، راه‏ و راه‏ آهن‏ و مانند اینها است‏ که‏ به‏ صورت‏ مالکیت‏ عمومی‏ و در اختیار دولت‏ است‏. 🔹بخش‏ خصوصی‏ شامل‏ آن‏ قسمت‏ ازکشاورزی‏، دامداری‏، صنعت‏، تجارت‏ و خدمات‏ می‏ شود که‏ مکمل‏ فعالیت های‏اقتصادی‏ دولتی‏ و تعاونی‏ است‏. ◾مالکیت‏ در این‏ سه‏ بخش‏ تا جایی‏ که‏ با اصول‏دیگر این‏ فصل‏ مطابق‏ باشد و از محدوده‏ قوانین‏ اسلام‏ خارج‏ نشود و موجب‏ رشد و توسعه‏ اقتصادی‏ کشور گردد و مایه‏ زیان‏ جامعه‏ نشود مورد حمایت‏ قانون‏ جمهوری‏اسلامی‏ است‏. تفصیل‏ ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه‏ بخش‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. 🌹با قانون اساسی کشور خود آشنا شویم 🌹 ✍🏻 کانال رسمی استاد مجتهدزاده "⚖️" https://eitaa.com/Mojtahed_Zadeh 📩ارتباط با استاد: •••••✾...•...🌺...•...✾••••• @Admin_Mojtahed_Zadeh •••••✾...•...🌺...•...✾•••••
هدایت شده از معلم تراز اول
#عکس_نوشت #قانون_اساسی 🖊 قانون اساسی در مورد عدالت آموزشی چه گفته است؟ 📣 در جست و جوی عدالت آموزشی ♦️حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان 🖥 #معلم_تراز_اول 📲ایتا و بله @moalemtaraze 📲اینستاگرام @moalemtaraz
هدایت شده از منابع کامل استخدامی
946_4611606539751.pdf
1.03M
وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی(ره) https://eitaa.com/joinchat/821690724Cfdf9a158f0 ❌ارسال بدون لینک اشکال داره
هدایت شده از منابع کامل استخدامی
843_4611600880744.pdf
332.7K
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/821690724Cfdf9a158f0 ❌ارسال بدون لینک اشکال داره
🔴 نکات مهم آزمونی: 🔻اثر فوت و حجر بر عقود: 🔻۱. عقود لازم؛ نه با موت نه با حَجر از بین نمی روند. 🔻۲. عقود جایز دو دسته اند: الف: جایز اذنی: مثل ودیعه، عاریه ، وکالت و مضاربه. عقود جایز اذنی در امور مالی با موت، جنون و سفه منفسخ می شود. 🔻ب :جایز غیراذنی: مثل وصیت و هبه که با موت از بین نمی روند.
با سلام و عرض ادب احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب …. خواهان پرونده فوق الذکر علیه خوانده آقای/خانم……اقامه دعوا نمودم. حال وی در جریان دعوای پرداخت پول به مبلغ……. به نماینده تام الاختیار خود را تکذیب نموده و مدعی شده است که رسیدهای ارائه شده به امضا و تأیید نماینده‌اش نیست و به این علت از اجرای تعهدات قراردادی امتناع می‌ورزد. نهایتاً به استناد ماده ۱۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی در مهلت مقرر با تقدیم این دادخواست از محضر دادگاه محترم تقاضای جلب ثالث خوانده اول آقای….. به دادرسی در جهت احراز صحت ادعای اینجانب مورد استدعاست. باتشکر و تجدیداحترام 🔴نمونه دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تادیه طلب (خسارت تاخیر در پرداخت طلب) خواسته: ۱- مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجه به مبلغ………مقوم به …….. دلایل و مستندات : ۱- رونوشت شناسنامه ۲- اظهارنامه شماره….. ۴- اجرائیه شماره صادره از شعبه….اجرای احکام ۵-دادنامه قطعی شماره….صادره از دادگاه…. شرح دادخواست ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان …… با سلام و عرض ادب به استحضار می رساند؛ اینجانب در مورخ ………… قبل از طرح دعوا طی ارسال اظهارنامه طلب خود را به مبلغ ..‌‌………ریال رسما از خوانده مطالبه نمودم. حال با توجه به دادنامه قطعی شماره……..صادره از شعبه….دادگاه حقوقی عمومی شهرستان..‌‌‌… و نیز اجرائیه شماره ….‌.خوانده فقط محکوم به که معادل مبلغ…….ریال همان اصل طلب است را به اینجانب پرداخت نموده است .که متاسفانه در ضمن دعوای اصلی خواسته خسارت تاخیر تادیه را در دادگاه مطرح ننمودم. حال اینجانب با تقدیم این دادخواست و با توجه به مبلغ ریالی محکوم به و استنادا به مواد ۵۱۵ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی ،از تاریخ ارسال اظهارنامه یعنی …/‌‌‌‌‌…./….‌ تا تاریخ پرداخت ، تقاضای مطالبه خسارت تاخیر تادیه و تمامی هزینه های دادرسی مورد استدعاست. 🔴‍چرا در کنار بیمه شخص ثالث، به بیمه بدنه هم نیاز است؟ چند نمونه آن به شرح ذیل می باشد: 🔸 نمونه اول: در تصادفات زمانی که شما مقصر حادثه باشید، نمی توانید از بیمه نامه شخص ثالث برای اتومبیل خود استفاده نمایید! 🔸 نمونه دوم: اگر اتومبیل شما سرقت شود، یا دچار آتش سوزی شود، یا دچار سقوط و واژگونی گردد، نمی توانید از بیمه نامه شخص ثالث خود استفاده نمایید! 🔸 نمونه سوم: زمانی که اتومبیل شما پارک شده و دچار تصادف شود و شما نمی دانید مقصر این حادثه چه کسی است، نمی توانید از بیمه نامه شخص ثالث خود استفاده نمایید! 🔸 نمونه چهارم: زمانی که اتومبیل شما گرفتار بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان می شود، نمی توانید از بیمه نامه شخص ثالث خود استفاده نمایيد! ✔️در تمامی این موارد، بیمه نامه بدنه به شما خسارت پرداخت می کند.
🔴 نمونه دادخواست رفع تصرف عدوانی ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی ......... باسلام؛ احتراما اینجانب ..... به وکالت از موکل ........ به استحضار عالی می‌رساند؛ به موجب اسناد پیوستی دادخواست فوق موکل محترم اینجانب یک قطعه زمین به متراژ ۲۸۳/۲۰ متر مربع را از ....... مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ واقع در ....... خریداری نمودند. خوانده محترم ............ که برادرزاده فروشنده زمین می‌باشند بدون اذن و اجازه موکل اینجانب به صورت خودسرانه به میزان ۲۳۶ متر زمین موکل اینجانب را دیوارکشی نموده و از طریق دیوارکشی محدود نمودند. این درحالیست که اولا اقدام به نصب دیوار و ورود به در زمین موکل اینجانب بدون اجازه ایشان فاقد وجاهت قانونی بوده و ثانیا محدود کردن زمین ایشان نیز به میزان ۶۰ متر کمتر از متراژ واقعی خود قانونی نبوده و وجاهت قانونی نداشته است. فلذا با تقدیم دادخواست فوق و به استناد مراتب معنونه و معروضه و مستندا به ماده ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم شایسته به رفع تصرف عدوانی و مزاحمت از ملک از طریق قلع و قمع و دیوار کشی مورد استدعا می‌باشد. با تشکر و تجدید احترام. غصب : تصاحب به زور مجمل : خلاصه ، کوتاه حصول : بدست آمدن ، حاصل شدن زوال : از بین رفتن سفیه : نادان ، کم عقل مشروعیت : مورد قبول از مکتب شرع خذر : دوری کردن کتمان : پنهان کردن متاع : چیزی که آنرا خرید و فروش میکنند موعظه : نصیحت ، پند ربوی : منسوب به ربا مسترد : برگردانده شده ذمّ : تهدید هبه : بخشش ، اهدا ادا : به جا آوردن ، گزاردن استحباب : مستحب ، خوب شمردن ارشاد : راهنمایی مدیون : کسی که قرض میگیرد دین : قرض قباله : سند عاریه : قرضی مستعیر : کسی که چیزی را به عاریه بگیرد معیر : کسی که چیزی ره به عاریه بفروشد
🔴صفر تا صد کلاهبرداری در جزا🔴 🔹کلاهبرداری عبارت است: از تحصیل مال دیگری با توسل به وسایل متقلبانه و   بردن مال دیگری 👈👈عنصرقانونی(ماده 1 ق. تشدید) عنصرمادی : 1-رفتار فیزیکی : به صورت فعل است . کلاهبرداری با ترک فعل قابل تحقق نیست. 2-شرایط و اوضاع و احوال : 1 -وسایل باید متقلبانه باشد . نکته : صرف دروغگویی کلاهبرداری محسوب نمی شود . نکته:توسل به وسایل متقلبانه باید مقدم بر تحصیل مال غیرباشد .  🔸شاکی یا دادستان باید ثابت کند که متهم از وسایل متقلبانه  استفاده کرده است . 2-اغفال و فریب قربانی : قربانی جرم در نتیجه اغفال و فریب باید مال را به رضایت بدهد. فریب خوردن قربانی ؛کلاهبرداری باید علیه انسان باشد. 🔹کلاهبرداری علیه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی قابل تحقق  است ، در خصوص اشخاص حقوقی لازمه کلاهبرداری ، فریب خوردن نماینده قانونی است . اغفال و فریب باید ناشی از توسل به وسایل متقلبانه باشد . 3-تعلق مال برده شده به غیر در مورد مال مشاع تصریحی در قانون وجود ندارد(تفسیر به نفع  متهم : امکان پذیرنیست) 3-نتیجه : بردن مال منقول یا غیرمنقول دیگری. نتیجه باید بی واسطه ناشی از توسل به وسایل متقلبانه باشد . 🔻نکته: صرف تحصیل چک با وسایل متقلبانه ، نمی تواند مصداق  کلاهبرداری تام باشد بلکه با وجودشرایط دیگر ، شروع به کلاهبرداری است. 🔹عنصرمعنوی کلاهبرداری: علم به موضوع : علم به تعلق مال به دیگری قصد در رفتار : قصد در توسل به وسایل متقلبانه قصد نتیجه : قصد بردن مال دیگری مجازات جرم کلاهبرداری دو نوع است: ساده و مشدد اصل بر ساده بودن جرم کلاهبرداری است. 🔻شروط کلاهبرداری مشدد: مرتکب بر خلاف واقع عناوین یا سمت مأمور دولت را اتخاذ  کند . جرم با استفاده از تبلیغات عامه صورت بگیرد . مرتکب کارمند دولت باشد . 🔸مجازات کلاهبرداری ساده: 1 تا 7 سال حبس جزای نقدی معادل مال برده شده رد مال مجازات جرم کلاهبرداری مشدد: تا 7 سال حبس جزای نقدی معادل مال برده شده رد مال انفصال دائم از خدمات دولتی جرایمی که رد مال در آن ها پیش بینی شده است: سرقت کلاهبرداری انتقال مال غیر رد مال درخصوص جرم خیانت در امانت پیش بینی نشده است. جرم کلاهبرداری در صورت وجود شرایطی ، قابل گذشت است  و امکان تعلیق مجازات وجود دارد . کلاهبرداری رایانه ای عبارت است از : وارد کردن داده ها تغییرداده ایجاد یا محو داده مختل کردن سامانه نتیجه در کلاهبرداری رایانه ای : تحصیل وجه، مال ، منفعت،  خدمات امتیاز مالی برای خود یا دیگری 👈عنصرمعنوی در کلاهبرداری رایانه ای: علم به موضوع (غالباً بر روی یکسری داده یا سامانه قصد رفتار ) قاصدانه بودن رفتار ( قصد تحقق نتیجه یا علم به وقوع آن 🔵صور خاص کلاهبرداری انتقال مال غیر تبانی برای بردن مال دیگری : صرف تبانی باعث تحقق جرم می شود چون جرمی مطلق است.
کانال حقوقی مارا به علاقه مندان مطالب حقوقی معرفی بفرمائید @legalcanun
🟪 🔻مایملک: قسمت مثبت از دارایی شخص را می گویند. 🔻متصالح: قبول کننده را در عقد صلح میگویند. 🔻مثمن: معوض را در عقد بیع می گویند. 🔻محق: کسی ک ادعای او حق است. 🔻محجور: کسی که فاقد عقل یا رشد و کبر باشد. 🔻غصب: تصرف درمال غیر به نحو عدوان. 🔻غیر منقول: مالی که از جایی به جایی قابل انتقال نباشد مانند زمین و معدن. 🔻عوض: در معاملات معوض هریک از دو موضوع مورد معامله را می گویند. 🔻عین: اشیاء مادی مستقل
⚖ آیا ضبط مکالمات با تلفن همراه جرم است؟ 🔹منظور از ضبط مکالمات تلفنی اینه که یکی از طرفین تماس بدون اطلاع دیگری اقدام به ضبط گفتگوها کند. 🔹امروزه این عمل با توجه به نرم افزارهای متنوع موبایلی رواج زیادی پیدا کرده است 🔹به موجب قانون، صرفا ضبط مکالمات تلفنی جرم محسوب نمی‌شود 🔹ولی اگه ضبط کننده با سوء استفاده از مکالمات ضبط شده آن را وسیله ارتکاب جرایمی مانند تهدید و اخاذی قرار بدهد، تحت عناوین خاص خودش تحت تعقیب قرار میگیرد 📌 پس ضبط مکالمه بدون سوءاستفاده جرم نیست، اما اگر از صوت سوءاستفاده کردیم اقدام مجرمانه انجام دادیم. ⚖ 👇
🟩 فسخ وکالت به چه صورت است؟ 🔻طبق (ماده ٦٧٨ ق.م): ☑️وكالت به سه طريق مرتفع ميشود: ١- به عزل موكل ٢-به استعفاى وكيل ٣- با فوت يا جنون وكيل يا موكل ● هرگاه متعلق وکالت از بین برود یا موکل عملی را که مورد وکالت است خود انجام دهد یا بطور کلی عملی که منافی با وکالت وکیل باشد بجا آورده مثل اینکه مالی را که برای فروش آن وکالت داده بود، خودش بفروشد وکالت منفسخ می گردد. (ماده ۶۸۳ ق.م) ● فسخ در وكالت به صورت قهريه يعنى با مرگ وكيل يا مرگ موكل خود به خود وكالت فسخ ميشه.
🔴سند ملک مشاع و نحوه دریافت آن: سند مشاع: مطابق ماده ۵۷۱ قانون مدنی ، سند مشاع سندی گفته می‌شود که حکایت از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شئی واحد به نحو اشاعه داشته باشد. منظور از اشاعه آنست که از لحاظ قانونی سهم هر یک از شرکا، معلوم بوده، اما از حیث جغرافیایی، محدوده آن مشخص نباشد. دریافت سند جداگانه ملک مشاع: یکی از شرکا باید درخواست خود را، مبنی بر تفکیک سند زمین مشاع، به اداره ثبت تحویل دهد. سپس سهم هر یک از طرفین از ملک مشاع معین گردیده و تقسیم نامه مال مشاع به صورت رسمی یا دستنویس و صورت مجلس تفکیکی از اداه ثبت اسناد و املاک میان اعضا نگارش شود. مدارک لازم برای دریافت سند جداگانه ملک مشاع: - کارت ملی، عکس و... همه شرکا - درخواست تفکیک سند به اداره ثبت - تقسیم نامه تنظیم شده میان شرکا - صورت مجلس تفکیکی - پرداخت عوارض شهرداری و مالیات ملک - سند رسمی ملک و سند دال بر مشارکت اعضا در مالکیت آن
🔔🔔هر عقدی چه کاربردی دارد 💢در حقوق مدنی ایران، عقد به معنای توافق دو یا چند شخص برای ایجاد یک رابطه حقوقی جدید است. ⭕️ هر عقد به منظور خاصی ایجاد شده و کاربرد خاص خود را دارد. 💢برخی از انواع مهم عقد و کاربرد آنها💢 1⃣ عقد بیع (خرید و فروش): 👌کاربرد: تملّک یک مال منقول یا غیرمنقول توسط دیگری در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان عوض. ♻️مثال: خرید یک خودرو، خرید یک آپارتمان، خرید یک زمین، خرید یک سهام 2⃣عقد اجاره: 👌کاربرد: استفاده از یک مال (منقول یا غیرمنقول) برای مدت معین در مقابل پرداخت اجاره بها. ♻️مثال: اجاره یک مغازه، اجاره یک آپارتمان، اجاره یک خودرو. 3⃣عقد صلح: 👌 کاربرد: حل و فصل اختلافات بین دو طرف 👈کاربر تملّک اموال و یا تغییر حقوق و تعهدات. ♻️ مثال: صلح برای حل اختلاف بین دو نفر، صلح برای تملّک یک زمین با پرداخت مبلغی به عنوان عوض. 4⃣ عقد وکالت: 👌 کاربرد: اعطای اختیار به شخص دیگری برای انجام کاری به نام و به نفع وکیل الموکل. ♻️ مثال: وکالت برای انجام معامله، وکالت برای دریافت یک مبلغ ، وکالت برای مطالبه حقوق وکالت برای دادخواست دادن. 5⃣ عقد هبه (بخشش): 👌 کاربرد: انتقال مالکیت یک مُلک به شخص دیگر به صورت رایگان ♻️مثال: بخشش یک خانه بخشش یک ماشین ، بخشش یک زمین. 🔘عقد وقف: 👌کاربرد: تخصیص مال به نفع خدا و برای مصرف در راه خدا یا به نفع مُستحقین. ♻️ مثال: وقف یک مسجد، وقف یک بیمارستان، وقف یک کتابخانه، وقف یک قنات. 6⃣ عقد رهن: 👈 کاربرد: ضمانت پرداخت بدهی با تضمین یک مُلک معین. ♻️مثال: رهن یک خانه برای ضمانت پرداخت وام بانکی ، رهن یک زمین برای ضمانت پرداخت یک بدهی. 7⃣عقد مضاربه: 👌کاربرد: سرمایه گذاری در یک تجارت با شرکت در سود و زیان با شریک تجارت. ♻️مثال: مضاربه در یک دکان ، مضاربه در یک کارخانه ، مضاربه در یک پروژه ساختمانی. 8⃣ عقد مشارکت: 👌کاربرد: انجام یک کار مشترک بین دو یا چند نفر با شرکت در سود و زیان. ♻️ مثال: مشارکت در یک کارگاه، مشارکت در یک پروژه ، مشارکت در یک شرکت 9⃣ عقد قرض: 👌کاربرد: دریافت پول یا اموال به صورت رایگان با تعهد به بازگرداندن آن. ♻️مثال: قرض گرفتن از یک نفر قرض گرفتن از یک بانک. 🔻مهم: ✅ نمونه از انواع عقد در حقوق مدنی ایران ارائه شده است.
💢آیاوالدین می‌توانندوصیت کننداموالشان بین دختروپسربصورت مساوی تقسیم شوند؟ ⭕️قوانین ازجمله تقسیم اموال شخص فوت شده بین فرزندان راقانون مشخص کرده وهرتوافقی خلاف قانون اثری ندارد ⭕️پس اگر شخصی کندبعدازفوتش،اموالش بین دختروپسربه طورمساوی تقسیم شود،این باطل است ومطابق قانون فرزندان پسردوبرابرفرزندان دخترارث می برند.