🌱
⁉️ پرسش:
چرا امام زمان (علیه السلام) غایب شد؟ آیا این مطلب درست است که اگر دنیا پر از ظلم شود؛ امام زمان (علیه السلام) زودتر ظهور میکند؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
علت غیبت امام زمان علیه السلام
این مسأله را با یک مثال توضیح میدهم: اگر مسئولان اداره برق در منطقهای لامپی را نصب کردند؛ ولی مردم آن را شکستند و مسؤولان لامپ دوم و سوم تا یازدهم را نصب کنند؛ ولی باز هم مردم تمام یازده لامپ را در چند مرحله بشکنند؛ این کار آنها نشان میدهد که قدر نور را نمیدانند؛ بنابراین باید با سعی و تلاش خود نوری کم؛ ولی با هزینهای سنگین تهیه کنند تا شاید ارزش واقعی برق پی ببرند. ماجرای امام زمان نیز هم این گونه است.
خداوند برای مردم یازده چراغ هدایت و امام معصوم معین کرد و احادیث فراوان از زبان مبارک پیامبر، نام و مشخصات آنها را بیان نمود؛ ولی تمام یازده امام را یا با زهر یا با شمشیر به شهادت رساندند.
خداوند نیز دوازدهمین چراغ هدایت را در پس پردهی غیبت نگاه داشت تا زمانی که جامعه، انواع حکومتها را تجربه کند و به این باور برسد که هیچ گروهی با شعارها و انواع سیاستهای گوناگون، توان ایجاد و گسترش عدالت واقعی را ندارد و در نتیجه مردم آن چنان به ستوه آیند تا تشنهی واقعی برقراری عدالت و عاشق مردی الهی بشوند تا با رهبری او، همهی باطلها و مستکبرین از بین بروند و بندگان صالح خدا به قدرت برسند. آری؛ درک حکومت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و گسترش عدالت نیازمند زمینهسازی است.
فراگیری ظلم در جهان و ظهور امام زمان علیه السلام در حدیث نیامده است که دنیا پر از ظالم شود؛ بلکه فرمودهاند: دنیا پر از ظلم شود. دقت در این باره نشان میدهد که این گونه روایات به توصیف جامعه در عصر غیبت میپردازد و به هیچوجه بر وقوع ظلم و ستم توصیه و یا تأکید نمیکند؛ چون بین پر از ظلم شدن و پر از ظالم شدن تفاوت وجود دارد.
برای مثال اگر بگویند وقتی در سالن را باز میکنیم که پر از دود شود، این به آن معنا نیست که همه مردم سیگاری شوند تا سالن پر از دود شود. شاید افراد زیادی که اهل سیگار نیستند، در سالن وجود داشته باشند؛ ولی فردی نا اهل، با آوردن کندهای درخت سوخته، سالن را پر از دود کند. این جمله غیر از آن است که بگوییم وقتی در سالن را باز میکنیم که تمام مردم اهل سیگار باشند؛ پس، معنای جملهی سالن پر از دود شود با سالن پر از افراد سیگاری شود، یکی نیست.
زمان ظهور، افرادی که از هر جهت صالحند، بسیار زیاد هستند؛ ولی به وسیلهی چند جنایتکار همه دنیا میتواند پر از ظلم شود؛ همانطور که یک نفر میتواند با آوردن کندهای درخت سوخته، سالن را پر از دود کند. یک یاغی متجاوز میتواند چند منطقه را به آتش بکشد، با آن که در هر منطقه افراد صالحی هم وجود داشته باشد.
📕 جهت نما (چهل پرسش و پاسخ مهدوی)، محسن قرائتی
#امام_زمان
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
محل زندگی حضرت مهدی (علیه السلام) در دوره غیبت کجا است؟ آیا داستان جزیره خضراء واقعیت دارد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
آنچه دربارهی محل زندگی حضرت مهدی (علیه السلام) گفته میشود، بر اساس حدس و گمان است؛ زیرا غیبت امام، خود دلیل روشنی بر آن است که مکان شناخته شدهای برای آن حضرت، وجود ندارد.
داستان جزیره خضرا که در بحارالأنوار آمده است، اعتباری ندارد و عالمان و کارشناسان دینی، آن را رد کردهاند و دلائل سستی و بیاعتباری آن را بیان کردهاند.
در این داستان، ادعا شده است که امام مهدی (علیه السلام) و فرزندانش، در جزیرهای سبز و خرّم زندگی میکنند. این مطلب، با آنچه درباره امامان معصوم (علیهم السلام) شنیدهایم، از همراهی و همسانی با شیعیان که در سختیها و رنجها زندگی میکنند، سازگاری ندارد.
نیز این داستان مشتمل بر مطالبی متناقض و متضاد است و در آن سخن از تحریف قرآن به میان آمده است. به علاوه، راوی این داستان نیز ناشناس است. مرحوم مجلسی، خود میگوید داستان جزیره خضرا را در کتب معتبر نیافتم.
مقابل داستان فوق، روایاتی داریم که میگوید آن حضرت، میان مردم زندگی میکند و در راههای آنها قدم میگذارد و بر فرشهای آنان، پا مینهد. اینها، حاکی از حضور مداوم و مستمر حضرت در میان شیعیان است.
حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: سوگند به خدای علی! حجت خدا، میان مردم هست و در راهها گام برمیدارد؛ به خانههای آنها سرمیزند و در شرق و غرب زمین، رفت و آمد میکند. گفتار مردم را میشنود و بر ایشان سلام میکند و میبیند و دیده نمیشود، تا وقت معین و وعده الهی.
📕 https://B2n.ir/x51858
#امام_زمان
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
ویژگیهای حضرت مهدی (علیه السلام) چیست؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
از امام حسین (علیه السلام) نقل شده است:
«تعرفون المهدی بالسکینة و الوقار و بمعرفة الحلال و الحرام و بحاجة الناس الیه و لا یحتاج الی احد؛ مهدی (علیه السلام) را با آرامش و وقار و شناخت حلال و حرام و نیاز همگان به او و بینیازی و از دیگران خواهید شناخت.»
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است:
«فوالله ما لباسه الا الغلیظ و لا طعامه الا الجشب؛ به خدا سوگند! لباس او جز پارچهای زبر و خشن و غذای او، جز غذای ساده نیست.»
از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است:
«یکون اعلمالناس و احکمالناس و اتقیالناس و اسخیالناس و اعبدالناس؛ او عالمترین مردم و حکیمترین مردم و باتقواترین مردم، و سخیترین مردم و عابدترین مردم است.»
صاحب کتاب بشارة المصطفی از لیث بن طاوس نقل میکند که:
«المهدی سمح بالمال رحیم بالمساکین، شدید علی العمال؛ مهدی (علیه السلام)، بخشندهای است که مال را به وفور میبخشد، بر کارگزاران و مسؤولین دولت خویش بسیار سختگیر و بر بینوایان بسیار رؤوف و مهربان است.»
📕 https://B2n.ir/d71435
#امام_زمان
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
چرا اهل تسنّن معتقدند امام زمان (علیه السلام) هنوز به دنیا نیامده است؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
وجود روایات فراوان دربارهی مهدی موعود (علیه السلام) اعتقاد به آمدن مهدی را در آخرالزمان، عقیدهای مسلّم میان مسلمانان قرار داده است؛ امّا دربارهی ولادت آن حضرت، میان شیعه و اکثریت اهل سنت، اختلاف است. عدم اعتقاد بسیاری از اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) علتهایی دارد، از جمله:
۱. مخفی بودن ولادت حضرت مهدی (علیه السلام)
آمدن مهدی موعود (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، از صدر اسلام، امری مسلَّم و مورد توجه مسلمانان بود. سلاطین و حاکمان وقت هم از آن اخبار بیاطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی (علیه السلام) به دنیا خواهد آمد و حکومت ستمکاران را منقرض و تمام زمین را از حکومت حق و عدل پر خواهد کرد؛ به ویژه روایات متعددی که میگفت او، نهمین از فرزندان امام حسین (علیه السلام) است؛
لذا از وجود و ظهور او، در بیم و هراس بودند و درصدد بودند به هرگونه این خطر را از حکومت خود دفع کنند؛ به همین سبب خانههای بنیهاشم- به ویژه خانه امام حسن عسکری (علیه السلام)- به شدّت تحت کنترل و مراقبت مأموران مخفی و علنی دولت عباسی قرار داشت. حتی معتمد عباسی، به عدهای از زنان قابله مأموریت سرّی داده بود در خانههای بنیهاشم- به ویژه خانه امام حسن عسکری (علیه السلام)- رفت و آمد کنند و مراتب را گزارش دهند.
معتمد عباسی پس از شهادت امام عسکری (علیه السلام)، دستور داد خانه آن حضرت را بازرسی کنند. حتّی به خانه امام عسکری (علیه السلام) هم اکتفا نکرد و دستور داد تمام خانههای شهر را با کمال دقت بازرسی و کنترل کنند.
ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) نیز به دلیل وضعیت سخت آن زمان، مخفی بود و امام حسن عسکری (علیه السلام) فرزند بزرگوار خود را تنها به خواص و معتمدان از شیعیان خود نشان میداد و او را امام و حجت بعد از خود معرفی میکرد. با این وضعیت، طبیعی است، اهل سنّت که از اهل بیت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فاصله گرفته بودند، از ولادت آن حضرت مطلع نشوند.
۲. اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی (علیه السلام)
در روایات بسیاری، از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده که تعداد امامان و خلفای بعد از من، دوازده نفر است. مجموع روایات شیعه و سنی در این باره ۹۲۵ حدیث است.
در بسیاری از همین روایات، به نام دوازده نفر تصریح شده و این که اولشان امام علی (علیه السلام) و آخرشان امام مهدی موعود (علیه السلام) است و این که نُه نفر از آنان، از نسل امام حسین (علیه السلام) هستند.
با توجه به این احادیث چنین به نظر میرسد که پذیرش ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) از امام حسن (علیه السلام) توابعی دارد یعنی، هرچند پذیرش ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) به طور حتم و لزوم، به قبول نظر شیعه در مسأله خلافت و امامت نمیانجامد؛ ولی اهل سنت را مقابل انبوهی از روایات قرار میدهد که باید در توجیه آن روایات، خود را به زحمت و مشقت بیندازند، لذا از اصل، ولادت آن حضرت را منکر میشوند.
📕 https://B2n.ir/k35304
#امام_زمان
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پرسش:
منظور از سبک شمردن نماز چیست؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
در روایت معروف امام صادق علیه السلام آمده است: «إِنَّهُ لاَ یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاَةِ»؛ «شفاعت ما شامل کسى که نماز را سبک بشمارد، نمى شود».
مقصود از سبک شمردن نماز، این است که انسان براى نماز ارزش و اهمیت لازم و شایسته را قائل نباشد و با وجود داشتن اختیار و قدرت برخواندن آن نسبت به این فریضه الهى سستى نماید.
سبک شمردن نماز داراى مراتب و درجاتى مى باشد که در آیات و روایات متعدّدى به مراتب و مصادیق سبک شمردن نماز پرداخته شده است؛ که در اینجا به تعدادى از آنها اشاره مى نماییم:
۱. تأخیر نماز
یکى از بارزترین و شایع ترین مصادیق سبک شمردن نماز این است که انسان بدون هیچ عذرى نماز خود را به تأخیر بیندازد به گونه اى که یا در آخر وقت خوانده شود و یا به طور کلّى نماز قضا گردد.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه ۴ و ۵ سوره ماعون که خداوند متعال فرموده است: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» فرموده اند: «مراد از بى اعتنایى به نماز در این آیه، تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است».
۲. با عجله خواندن نماز
نبى اکرم صلى الله علیه و آله مى فرماید: «أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِى یَسْرِقُ مِنْ صَلاَتِهِ تُلَفُّ کَمَا تُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ»؛ «دزدترین مردم کسى است که به خاطر سرعت و شتابزدگى از نماز خود کم کند، نماز چنین انسانى، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده، به صورت او پرتاب مى گردد».
در حدیث دیگرى نقل گردیده مردى در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام نماز خود را با شتاب بجا مى آورد حضرت نگاهى به او کرده و فرمود: چند وقت است این گونه نمازخوانى؟ او گفت: مدّت هاست.
حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مَثَل کلاغ مى باشد (که به جاى سجده منقار بر زمین مى کوبد) اگر این گونه بمیرى بر غیر ملّت و دین پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مرده سپس فرمودند: «به درستى که دزدترین مردم کسى است که از نمازش بدزدد».
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده: «لاَ إِیمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَ لاَ دِینَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ وَ لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ یُتِمُّ رُکُوعَهَا وَ سُجُودَهَا»؛ «کسى که رعایت امانت نکند ایمان ندارد، و کسى که در بند پیمان نباشد دین ندارد، و کسى که رکوع و سجده نمازش را کامل انجام ندهد (مثل این است که) نماز نخوانده است».
نبى اکرم صلى الله علیه و آله در روایتى مى فرماید: «مَنْ أَحْسَنَ صَلاَتَهُ حَتَّى تَرَاهَا النَّاسُ وَ أَسَاءَهَا حِینَ یَخْلُو فَتِلْکَ اسْتِهَانَةٌ»؛ «آن کس که در مقابل مردم با دقّت نماز بخواند و در خلوت بدون دقّت نماز گزارد به نماز بى اعتنایى کرده است».
۳. کسالت و بى حالى
خداوند متعال در وصف این دسته از نمازگزاران مى فرماید:
«إِنَّ الْمُنافِقینَ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى...»؛ «منافقان مى خواهند خدا را فریب دهند؛ در حالى که او آنها را فریب مى دهد؛ و هنگامى که به نماز برمى خیزند، با کسالت برمى خیزند...».
۴. بى توجّهى
امام باقر علیه السلام در این باره مى فرماید: «علیک بالاقبال على صلاتک فانما یحسب لک منها ما اقبلت علیه منها بقلبک و لا تعبث فیها بیدیک و لا براسک و لا بلحیتک و لا تحدث نفسک و لا تتثاءب و لا تتمطا و لا تکفر...»؛ «بر تو باد توجّه کامل به نمازت، پس همانا، آن مقدار که در نماز حضور قلب داشته باشى، حساب مى شود، در نماز با دست و سر و ریش خویش بازى مکن، و در نماز با خودت صحبت نکن و خمیازه نکش...».
یکى دیگر از مصادیق سبک شمردن نماز که در مراتب پایین سبک شمردن نماز به حساب آورده مى شود و در روایات نسبت به آن مذمّت شده این است که انسان قبل از وقت نماز، آماده نماز نباشد مثلاً وضوى خود را به تأخیر انداخته .
🔺
🔻
در روایات متعدّدى به سرنوشت نافرجام کسانى که نسبت به نماز اهمیت نمى دهند پرداخته شده است. از جمله روایتى که از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل شده که ایشان از پدر بزرگوارشان پرسیدند: پدر جان! زنان و مردانى که نسبت به نماز بى اعتنا هستند و نماز را سبک مى شمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: اى فاطمه جان! هر کس از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مى سازد: شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج شود:
الف) اما آن شش بلاهایى که در دنیا دامنگیرش مى شود:
- خداوند برکت را از عمرش مى برد.
- خداوند برکت را از رزقش مى برد.
- خداوند عزّ و جل سیماى صالحین را از چهره اش محو مى کند.
- هر عملى که انجام مى دهد پاداش داده نمى شود.
- دعایش به آسمان نمى رود.
- بهره اى از صالحین براى او نیست.
ب) اما آن سه بلاهایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
- ذلیل از دنیا مى رود.
- هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود.
- تشنه از دنیا خواهد رفت اگرچه آب همه نهرهاى دنیا را به او بدهند.
ج) اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مى شود:
- خداوند مأمورى از فرشتگان در قبر براى او مى گمارد تا او را زجر دهد.
- قبرش براى او تنگ خواهد شد.
- گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.
د) اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتار خواهد شد:
- خداوند ملکى را موکّل مى سازد او را با صورت بر روى زمین بکشد، در حالى که خلائق تماشا مى کنند.
- محاسبه اعمالش به سختى انجام مى شود.
- خدا به نظر لطف به او نمى نگرد و براى اوست عذاب همیشگى.
علاوه بر این، روایات دیگرى نیز پیامدهاى منفى سبک شمردن نماز را برشمرده اند که تعدادى از آنها را ذکر مى نماییم:
۱. محرومیت از شفاعت
امام صادق علیه السلام در لحظات پایانى عمر شریفشان فرمودند: «إِنَّهُ لاَ ینَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاَةِ»؛ «به شفاعت ما نخواهد رسید کسى که نماز خود را سبک شمارد».
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «لَیسَ مِنِّى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاَتِهِ لاَ یرِدُ عَلَى الْحَوْضَ لاَ وَ اللَّهِ»؛ «از من نیست کسى که نمازش را سبک بشمارد. قسم به خدا بر حوض کوثر بر من نخواهد رسید».
در روایت دیگرى امام رضا علیه السلام فرمود: «اِیاکَ أَنْ تَکْسَلَ عَنْهَا أَوْ تَتَوَانَى فِیهَا أَوْ تَتَهَاوَنَ بِحَقِّهَا أَوْ تُضَیعَ حَدَّهَا وَ حُدُودَهَا أَوْ تَنْقُرَهَا نَقْرَ الدِّیکِ أَوْ تَسْتَخِفَّ بِهَا أَوْ تَشْتَغِلَ عَنْهَا بِشَى ءٍ مِنْ عَرَضِ الدُّنْیا أَوْ تُصَلِّى بِغَیرِ وَقْتِهَا»؛
«بپرهیزید از این که در نماز سستى و تنبلى کنید و یا حدودش را ضایع کنید یا از روى دستپاچگى رکوع و سجده نماز را آن چنان بجا آورید که گویى همچون خروس منقار مى زنید یا این که نماز را سبک بشمارید یا این که به جاى نماز به امور دنیوى مشغول شوید و یا در غیروقت نماز بخوانید».
۲. محشور شدن با طاغوتیان
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «لاَ تُضَیعُوا صَلاَتَکُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیعَ صَلاَتَهُ حُشِرَ مَعَ قَارُونَ وَ هَامَانَ وَ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیلُ لِمَنْ لَمْ یحَافِظْ عَلَى صَلاَتِهِ وَ أَدَاءِ سُنَّةِ نَبِیه»؛
«نماز خود را تباه مکنید، زیرا کسى که نمازش را تباه سازد با قارون و هامان محشور مى گردد و بر خدا ثابت است که او را با منافقان وارد دوزخ کند. واى بر کسى که بر نماز و اداى سنّت پیامبر خود مواظبت نکند».
۳. گرفتار شدن به گناهان کبیره
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «لاَ یزَالُ الشَّیطَانُ هَائِباً لاِبْنِ آدَمَ ذَعِراً مِنْهُ مَا صَلَّى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ لِوَقْتِهِنَّ فَإِذَا ضَیعَهُنَّ اجْتَرَأَ عَلَیهِ فَأَدْخَلَهُ فِى الْعَظَائِم»؛
«پیوسته شیطان از پسر آدم تا هنگامى که نمازهاى پنج گانه را در وقت خود انجام دهد ترس و وحشت دارد، ولى آنگاه که نمازها را تباه ساخت بر او جرأت پیدا مى کند و او را در گناهان بزرگ وارد مى سازد».
📕 https://B2n.ir/k35304
#نماز
⁉️ @PorsemanShia