eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال:  آيا براى زن حائض تنها خواندن آيه سجده دار حرام است؛ يا علاوه بر آن خواندن بقيه سوره نيز حرام است⁉️ @Porseman_channel ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است. 📝عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مس بسمه تعالى💢 بدون وضو لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…» ـ كه به جاى كلمه «اللّه » مى نويسند ـ چه حكمى دارد؟ @Porseman_channel امام: مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند). آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند. آية اللّه  وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفاوت انسان با بشر مطابق آیات قرآن کریم چیست؟ @Porseman_channel لغت شناسان می‌گویند واژه «بشر»، مفرد است، به معنای انسان و دلالت می‌کند بر مذکر، مونث، مفرد، تثنیه و جمع، گاهی خودش تثنیه بسته می‌شود مانند قول خداوند بزرگ که فرموده است: «فَقَالُواْ أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَیْنِ مِثْلِنَا...». مؤمنون، 47. اصل کلمه‌ی انسان، «انسیان» می‌باشد؛ زیرا در زبان عربی، مصغّر آن «انیسیان» است. و واژه‌ی «انسیان»، یا از ریشه «اِنس» و بر وزن «فعلیان» بوده، و یا از ریشه «نسیان»، بر وزن «افعلان» می‌باشد المصباح المنیر، ج 2، ص 25 و 26، انسان و بشر، از نگاه قرآن و مفسران با توجه به تفسیر آیاتی که در آنها لفظ انسان و بشر بکار رفته، چنین استخراج و استنباط می‌شود که تفاوت معنایی چندانی بین این دو لفظ وجود ندارد. حتی در قرآن کریم نسبت به موضوع واحد که عبارت از خلقت و آفرینش بشر بوده، گاهی از لفظ بشر و گاهی از لفظ انسان، استفاده شده است. همچنین برخی از مفسران در تعدادی از آیات، لفظ «بشر» را به «انسان»، معنا و تفسیر نموده‌اند که تمام این امور، دلیل بر مترادف بودن این دو لفظ، در کلام عرب و استعمالات قرآنی است. در این‌جا به چند آیه به عنوان نمونه اشاره می‌شود: 1. پروردگار بزرگ در مورد آفرینش انسان، می‌فرماید: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ». در این‌جا از لفظ انسان استفاده نموده است. 2. ولی در آیه: «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُون»، لفظ بشر را بکار برده‌اند. 3. «وَ مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُون.» برخی از مفسران، بشر را انسان معنا کرده‌اند. 4. «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى بَشَرٍ مِنْ شَیْء»، در این‌جا نیز، بشر به انسان تفسیر شده است. 5. «قالَتْ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لی وَلَدٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنی بَشَرٌ»، در این آیه نیز لفظ بشر را به معنای انسان گرفته‌اند. انسان و بشر از دیدگاه اهل لغت برخی از اهل لغت می‌گویند: تفاوت و فرق مختصری بین انسان و بشر، وجود دارد و آن این‌که: «آدمى را نسبت به فضائل و کمالات و استعدادهای درونی‌اش انسان، اما نسبت به جسد و ظاهر بدن و شکل ظاهرش بشر می‌گویند. قاموس قرآن، ج 1، ص 192 و 132، بنابر این، از دیدگاه برخی از لغت شناسان، در بیشتر مواردی که در قرآن مجید، مراد از انسان، جثّه و هیکل ظاهری او بوده پروردگار بزرگ، از لفظ بشر استفاده نموده است. مانند: «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً.» یا مانند: « قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکمُْ یُوحَى إِلىََّ». در این آیه اشاره به این مطلب است که انسان‌ها در بشریت و ظاهر خویش با یکدیگر مساوی هستند و همانا برتری و فضیلت افراد بر یکدیگر به کارهای نیک و عمل صالح آنها بستگی دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان آیا خوردن افطاری از سوی مهمان، تأثیری در وجوب زکات فطره دارد؟ @Porseman_channel ✍️ همه مراجع (به جز بهجت و صافی): خیر، ملاک آن است که میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و خوردن افطاری، هیچ تأثیری در حکم ندارد. @Porseman_channel ✍️ آیت الله بهجت: اگر میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و به قصد خوردن افطاری آمده باشد ـ هرچند برای او مانعی پیش آید که نتواند غذا صرف کند ـ زکات فطره اوبر صاحب خانه واجب است. ✍️ آیت الله صافی: اگر میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و یا افطاری صرف کند (هرچند نانخور محسوب نشود)، زکات فطره او بر صاحب خانه واجب است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍اعمال مخصوص شب بیست وسوم @Porseman_channel ➊✨اول غسـل که تـأکید فراوان شده اسـت يكبار در اوّل شب، يكبار هم در آخر شب ➋✨زیارت سیدالشهدا«ع»از دور یانزدیک که تأکید بسیار زیاد شده است. ➌✨خـوانـدن سـوره عـنکبوت و روم؛ امــام صــادق علیـه السلام فرمـودند: هر كــس این دو سـوره را در شـب بيسـت و سـوم بخواند،به خدا قسم او از اهل بهشت است. ➍✨خـــوانــدن ســـوره دُخـــان ➎✨قـرائت دعـای جـوشـن کبـیر ➏✨خواندن هزار مرتبه سوره قدر «یـا بـه انـدازه تـوان» ➐✨سفـارش بسـیار زیاد بر دعـا برای امام زمـان عجـل الله فرجه و خـواندن دعـای اللهــم کن لولیـک الـحجـت ابن الحسن... ➑✨إحیا وشب زنده داری وقرآن بسر گرفتن ➒✨دو رکـعت نماز ، که در هر رکـعت بعدازحمد،هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه: اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ ودر روایتی است که ازجای خود برنخیزد تا حقتعالی او و پدر ومادرش را بیـامرزد. 🍃💖التماس دعا💖🍃 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای شرک💢 @Porseman_channel «شرک»، در لغت به معنای این است که چیزی یا کسی در کاری مورد شرکت و کمک قرار گیرد؛ یعنی به همان معنای معروف، شریک شود. و در فرهنگ و اصطلاحات دینى به معناى شریک قرار دادن موجود دیگرى با خداى بزرگ در یکى از مقامات و شئون مخصوص به آفریننده ی عالم است؛ چه این که در آفرینش جهان شریک شمرده شود، یا در تدبیر و اداره ی نظام هستی یا در تأمین نیازمندى هاى انسان و یا در چیزهاى مشابه آن. پس، مشرک به کسی گویند که برای خدا در ذات یا در صفات شریک قائل است، و یا غیر خداوند را مستقل در عالم وجود می داند؛ خواه کتابی باشد یا غیر کتابی و معلوم است که شریک گرفتن مراتب مختلفى از نظر ظهور و خفا دارد، همان طور که کفر و ایمان هم از این نظر داراى مراتب اند؛ مثلاً اعتقاد به این که خدا دو تا و یا بیشتر است و نیز بت ها را شفیعان درگاه خدا گرفتن، و یا قانونی را بهتر از قانون الله دانستن شرکى است ظاهر، … پس هرکسی، گروهی و افراد هر کشوری اگر چنین اعتقادی داشته باشند، مشرک هستند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم سرمه برای روزه دار💢 @Porseman_channel این کار موجب بطلان روزه نیست، ولى بعید نیست که هر چیزى که کار سرمه را کند کراهت داشته باشد. و سایر آرایش ها در صورتى که خفیف باشد اشکالى ندارد. مراجع عظام تقلید در این باره فرموده اند: آرایش صورت، برای خانم ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرد جایز نیست،حال فرقی نمی کند که در حال روزه باشد یا خیر. اما در هر حال این کار جزو مبطلات روزه نیست. البته درباره سرمه، گفته می شود اگر مزه یا بوى آن به حلق برسد، برای روزه دار مکروه می باشد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عدم رعایت ترتیب در غسل💢 ﺍگر کسی از روی جهل، در ﻏﺴﻞ؛ ﺗﺮﺗﻴﺐ را رعایت نکند، ﺣﻜﻢ ﻧﻤﺎﺯ ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ خوانده چیست؟ @Porseman_channel اکثر مراجع عظام تقلید معتقدند؛ اگر غسل را به نحوى انجام داده که شرعاً باطل است [مثل اینکه ترتیب را رعایت نکرده باشد]، قضاى نمازهایى که در این حالت با حدث اکبر ]مثل جنابت[ خوانده، واجب است ولى روزه‌اش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحت غسل خود داشته، محکوم به صحت است.[1] و قضا و کفاره ندارد. بنابراین، جهت صحت نمازی که می خواند باید غسل به صورت صحیح انجام گرفته باشد. در عین حال نظر بعضی از مراجع، آن است که اگر در یادگیری مسئله مقصر نبوده و کوتاهی نکرده باشد، غسلش صحیح است.[2] و برخی نیز اصلاً ترتیب را در غسل، شرط نمی دانند.[3] حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر غسل به کیفیتی که در رساله ها بیان شده انجام نشود، غسل باطل است و موجب رفع حدث نمى شود. لذا نمازهایى که با چنین غسلى خوانده شده، باطل و قضاى آنها واجب است. ولى روزهها با فرض اینکه معتقد به صحت غسل به صورت مذکور بوده و بقاى بر جنابت، عمدى نبوده است، محکوم به صحت است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر از روی جهل قصوری باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): طبق فتوای اخیر ما رعایت ترتیب در غسل لازم نیست و همین که تمام بدن را به نیت غسل بشوید کافی است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به احتیاط لازم باید نمازهایش را اعاده کند. [1]. حضرات آیات: خمینی، گلپایگانی، خامنه ای، بهجت، صافی؛ توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص 759، س 529؛ خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، استفتاءات ، ج‌1، ص 57، س 121‌، دفتر انتشارات اسلامى ، قم ، پنجم، 1422 ه ق؛ گلپایگانى، سید محمد رضا، مجمع المسائل، ج‌1، ص 287، س 108‌، دار القرآن الکریم، قم ، دوم، 1409 ه ق. بهجت، محمد تقى، استفتاءات، ج‌1، ص 206، دفتر حضرت آیت الله بهجت، قم، اول، 1428 ه ق. [2]. آیت الله سیستانی. [3]. آیت الله مکارم شیرازی. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢خدامذكر است؟چراضميرمذكر آمده است؟💢 @Porseman_channel درباره خداوند متعال مسئله جنسيت مطرح نيست زيرا خدا جسم و جنس ندارد كه مذكر يا مونث باشد . مذکر يا مونث بودن، مربوط به موجوداتي است که داراي جسم و جنس بوده و توليد مثل دارند در حالي که خدا از جسم و عوارض جسماني منزه مي باشد. قرآن کريم به زبان عربي نازل شده است. بايد قواعد ادبيات عرب در آن رعايت گردد. استعمال ضمير مذكر درباره خداوند هم به سبب مطابقت با قواعد زبان عربي مي باشد، چون در زبان عرب اسامى خدا مانند: الله و رحمان از نظر لفظي مذكر مجازي محسوب مي شود. طبق قواعد ادبيات، بايد صفت با موصوف و ضمير با مرجع ضمير مطابقت نمايد. از اين رو صفاتى كه در قرآن براى خداوند آورده شده يا ضمايري كه به اسامي و اوصاف خداوند ارجاع داده شده ، مذكر است. بنابراين لفظ جلاله «الله» و يا «رحمان» و... مذكر حقيقى نيستد، زيرا مذكر حقيقى آن است كه در برابر آن جنس ماده وجود داشته باشد. چنين چيزى در مورد خداوند وجود ندارد. اين الفاظ، مذكر مجازى اند. طبق قواعد ادبيات عرب، اوصاف و ضماير آن بايد مذكر باشند. مطابقت بدان معنا نيست كه خداوند مذكر و داراى جنس است يا اينکه جنس مذکر برتر است، بلكه صرفا تبعيت از ادبيات عرب است كه چنين اقتضايى دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢حکم مال پیدا شده؟💢 @Porseman_channel مال گمشده اى را كه انسان پیدا مى كند اگر نشانه اى ندارد كه با آن صاحبش معلوم شود (مانند یك اسكناس صد تومانى یا یك سكه طلا) احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش آن را صدقه دهد؛ و اگر خود او مستحق است مى تواند بردارد؛ و اگر مال مهمّى باشد احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد. ـ هر گاه مالى را كه پیدا كرده نشانه دارد و قیمتش به اندازه یك درهم یا بیشتر است، باید آن را تا یك سال اعلام كند. مثلا اطلاعیه ای بزند و یا در مسجد اعلام کند. ـ اگر قبل از فرارسیدن یك سال، از پیدا كردن صاحب آن مأیوس شود و یا از اوّل مأیوس باشد كه صاحب آن را پیدا كند احتیاط واجب آن است كه آن مال را از طرف صاحب اصلى اش به فقیر بدهد. ـ هرگاه تا یك سال اعلان كند و یا در محل اعلان شده نگهدارى شود و صاحب مال پیدا نشود، پیداكننده مخیّر است یكى از چهار كار را انجام دهد: 1ـ آن را براى خود بردارد به قصد این كه هر وقت صاحبش پیدا شد اگر آن مال موجود نیست، عوض آن را به او بدهد. 2ـ به صورت امانت براى او نگهدارى كند. 3ـ از طرف صاحبش صدقه در راه خدا بدهد. 4ـ آن را به حاكم شرع بسپارد و احتیاط مستحب صدقه دادن یا سپردن به حاكم شرع است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢راهکار های باطل کردن سحرو جادو💢 @Porseman_channel سحر و جادو واقعیت و حقیقت خارجی دارد ولکن این به آن معنا نیست که مسبب هرحادثه ناگوارسحر باشدوما در مواجه باهرمشکلی بدون پرداختن به راه حل های منطقی برچسب جادو شدن به خود و دیگران بزنیم به طور معمول سحر در مورد انسان هايي که از درجه توکل پايين تري نسبت به ديگر افراد برخور دارند، تاثيرگذار است . در مورد انسان هايي که داراي اراده اي قوي و ايماني بالا هستند، بي اثر است . البته بر افرادي که با رياضت هاي خاصي به درجاتي از استقلال روح رسيدند ، سحر کاربردي ندارد. برای دفع و رفع سحر و اینکه خیالتان از این جهت راحت باشد و اضطرابتان مرتفع گرددراهکارهایی بیان میشود بنابر آن چه در مفاتيح الجنان آمده است؛ امام علي(ع)فرمود: براي باطل كردن سحر، اين دعا را بنويسند، و با خود نگاه دارند: "بسم اللّه و باللّه، بسم اللّه و ماشأاللّه، بسم اللّه و لاحول و لاقوة الا باللّه قال موسي ما جئتم به السحر، انّ اللّه سيُبطِلُهُ، انّ اللّه لايصلح عمل المفسدين، فوقع الحق و بطل ما كانوا يعملون، فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرين. / هم چنين در كتاب مزبور پيامبر اكرم نيز، براي دفع شياطين و جادوگران مي فرمايد: "آيه سخره را بخوانند: "ان ربكم اللّه الذي خلق السموات و الارض في ستة ايام ثم استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارك اللّه رب العالمين اُدعوا ربكم تضرعاً و خفيه انه لايحب المعتدين و لاتفسدوا في الارض بعد اصلاحها و ادعوه خوفاً و طمعاً ان رحمة اللّه قريب من المحسنين. مفاتيح الجنان، شيخ عباسي قمي; ص 520 و 521، در حديث ديگري از امام صادق عليه السلام آمده است: مَنْ أَكْثَرَ قِرائَةَ «قُلْ أُوحِىَ» لَمْ يُصِبْهُ فِى الْحَياةِ الدُّنْيا شَىْءٌ مِنْ أَعْيُنِ الْجِنِّ وَ لا نَفَثِهِمْ وَ لا سِحْرِهِمْ، وَ لا كَيْدِهِمْ، وَ كانَ مَعَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله فَيَقُولُ يا رَبِّ لا أُرِيْدُ مِنْهُ بَدَلًا وَ لا أَبْغِى عَنْهُ حِوْلًا: «هر كس سوره «جنّ» را بسيار بخواند، هرگز در زندگى دنيا چشم زخم جنّ، جادو، سحر و مكر آن ها به او نمىرسد، او با محمّد صلى الله عليه و آله همراه خواهد بود، و مىگويد: پروردگارا! من كسى را به جاى او نمىخواهم، و هرگز از او به ديگرى متمايل نمىشوم» تفسير نمونه، ج25، ص: 107. همچنين مىتوان از سوره ها و آيات قرآنى بهره جست; مانند چهار سوره«ياأيّهاالكافرون»، «قل هو الله أحد»، «قل أعوذ بربّ الفلق»، «قل أعوذ بربّ النّاس». نيز مى توان از «آية الكرسى» و آيه «انّى توكّلت على الله ربّى و ربّكم ما من دابّة الاّ هو آخذ بناصيتها إنّ ربّى على صراط مستقيم» هود(11) آيه 55. آیت‌الله بهجت برای رفع آن دستوراتی را توصیه فرمودند که بیشتر بر مبانی قرآنی استوار است. "کسی که سحر شده باشد یا دچار چشم‌زخم شده باشد برای بطلان سحر و دفع چشم‌زخم باید چه کند؟" در پاسخ فرمودند: موارد ذیل را مراعات و عمل نمایید: 1- قرآن کوچک همیشه همراه داشته باشید. 2- معوذتین [سوره‌های مبارکه فلق و ناس] را بخوانید و تکرار نمایید. 3- آیة‌الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمایید. 4- چهار قل [سوره‌های مبارکه توحید، کافرون، فلق و ناس] را بخوانید و تکرار نمایید، خصوصاً وقت خواب. 5- در موقع اذان با صدای نسبتاً بلند اذان بگویید. 6- روزی 50 آیه از قرآن کریم را با صدای نسبتاً بلند بخوانید. (کتاب پرسش‌های شما و پاسخ‌های آیت‌الله بهجت _ جلد اول) بدون ترديد اين دعاها و عمل به آن ها داراي شرايط و آدابي است كه بهره مندي از آن ها منوط به داشتن اخلاص و در بعضي از موارد به تحصيل آن شرايط و آداب است، از اين رو بايد به افراد مورد اعتماد و پرهيزكار و آشنا به معارف و صاحب نظر در اين امور مراجعه شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان با چه شرایطی لباس نجس در ماشین لباسشویی پاک می شود؟ @Porseman_channel ابتدا نظر شما را به چند مسئله جلب می کنم: 1. آب کر (مانند آب لوله کشی) با چهار شرط، د.چیز نجس را پاک می کن اول: آن که مطلق باشد پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بید، چیز نجس را پاک نمىکند. دوم: پاک باشد. سوم: وقتی چیز نجس را می شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. چهارم: بعد از آب کشیدنِ چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد.[1] 2. اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست - یک بار در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام آن برسد پاک می شود، ولی در لباس و مانند آن احتیاط واجب این است که طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود.[2] حال اگر لباسی که عین نجاست داشته باشد داخل ماشین لباسشویی گذاشته شود و آب ماشین در زمان آب کشی متصل به کر باشد، اگر با اولین شستن، عین نجاست پاک شود، قطعاً با سه بار شستن بعد از آن با آب کر، لباس پاک می شود، و همین طور است اگر با دفعات دوم و سوم عین نجاست بر طرف شود؛ زیرا بعد از برطرف کردن عین نجاست یک بار شستن با آب کر کافی است.[3] منظور از عین نجاست، چیزی است که اصالتاً نجس باشد؛ مانند خون، مدفوع، منی، (نه این که به واسطه برخورد با چیزی نجس شده است). اما استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمتهاى داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است. دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را مىشوید و آب آن را مىکشد پاک مىشود؟، فرموده اند: "(لباس های داخل ماشین لباسشویى ) پاک است، خواه در حال شستن لباس ها، اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند. [1] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 99، م 149. [2] همان، م 159. [3] استفتاءات امام خمینی ، ج1، ص 169، س327 . @Porseman_channel