eitaa logo
کانال پرسمان دینی
848 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢چند شوهری💢 @Porseman_channel چرا زن نمیتواند بیش از یک شوهر بکند؟ متاسفانه در قالب سخنان زیبا و قیافه ای دلسوزانه تحت عنوان حمایت از حقوق زن با الفاظ شیک ومجلسی درصدد تخریب عرق دینی زنان متدین برآمده و در قالبهای طنز و شعر و کلیپ و دلنوشته و...به تبلیغ چند شوهری می پردازند. اما دلیل حرمت این عمل: 1⃣اولا: اصلی ترین بلکه تنهاترین دلیل و علت حکم اینست که: احکام، تعبدی می باشند و ما باید متعبد و تسلیم فرمایشات خدا و اهل بیت ع باشیم. این فلسفه حقیقی و علت واقعی حکم بوده و همین جواب سوال شماست لاغیر و نمیتوان با استحسانات و قیاس و اجتهاد به رای و ...در مقابل حکم خدا ایستاده وفلسفه تراشی کرده و برخلاف فرموده قرآن و اهل بیت ع عمل کرده تبلیغ چند شوهری نمود. 2⃣ثانیا خدای عالم و علیم و حکیم و خالق؛ عالمتر به ساختارهای روحی جسمی مخلوقات خود می باشد. و حکم او با توجه به ساختارهای خلقت آنها می باشد. لذا این حکم نیز مطابق خلقت و ساختار روحی زن می باشد و زن با ساختار عاطفی و روحی روانی خاصی که دارد نمیتواند در دل خود غیر از یک شوهر را جا بدهد و عاشق چند نفر باشد. زن اهل وفاست و ساختار روحی او سازگار با یک شوهری و سپردن عاطفه و محبت و علاقه و دل به یک مرد می باشد.و غیر این برخلاف فطرت زن می باشد. خدا با توجه به علم عمیقی که نسبت به مخلوقات خود دارد؛حکم صادر کرده و به تشریع احکام پرداخته است. 3⃣ثالثا یکی از مشکلات چند شوهری؛ مجهول بودن پدر بچه و به هم ریختن قوانین ارث و نسب و رعایت محارم می باشد. اگر گفته شود با آزمایشهای جدید میشود تعیین کرد بچه برای کدام شوهر است.اولا معلوم نیست یک پدر چقدر بتواند خود را راضی به این کند و اطمینان و اعتماد به این آزمایشها داشته باشد ثانیا از نظر روانی دلبستگی به فرزندی که با آزمایش مشخص شده, چقدرو چطور حاصل میشود؟ یکی از حکمتهای اينكه مرد تا چهار زن ميتواند تزويج كند، و حرام بودن زياده از يك شوهر براى زن اينست كه: در آن صورت كه مرد چهار زن يا بيش از يك زن داشته باشد فرزند منسوب به اوست، اما اگر زن يك شوهر بيش داشت و حامله شد شناخته نمىشود كه فرزندش از كدام شوهر است، زيرا همه شوهران در همخوابگى با او برابرند، و در اين صورت نسبها بر هم خورده و ميراث وضعش سامان نمىپذيرد، و شناخت پدر و فرزند بكلى از بين خواهد رفت. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج2 ؛ ص187 امیر مومنان ع به زنانی که درمورد چند شوهری سوال داشتند فرمود: طشت آبی آوردندو کاسه آبی دست هر کدام از زنان داد و فرمود داخل تشت ریختند و فرمود هر کدام آب خود را بردارید. گفتند نمیشود فرمود چند شوهر هم نمیشود چون اختلاط میاه پیش آمده و هر شوهر نمیتواند فرزند خود را تشخیص بدهد 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج2 / 360 / 4⃣رابعا: این عمل با غیرت مرد و عفت و حیاء و خویشتنداری که خدا در نهاد این دو جنس قرار داده منافات داردو غیرت مردانگی و عفت زنانگی چیزی است که در نهاد مرد و زن ، گنجانده شده و در مسیر فطرت الهی می باشد 5⃣خامسا موجب فساد نسل شده و نسبها به هم ریخته و زمینه بی هویتی و عدم اعتماد به نسبتهای پدری فرزندی پیدا شده و موجب سلب سکون و آرامش شده و عقده های روحی و کمبودههای عاطفی را در پس خواهد داشت. 6⃣سادسا موجب فروپاشی بنیان خانواده شده وتعهد و دلبستگی به زن و فرزند و زندگی را در پی خواهد داشت. زنی که مدار زندگی است وقتی هویت مدار بودنش برای شوهر و فرزندان خود را در چند همسری از دست بدهد نمیتوان انتظار تثبیت خانواده و سازگاری و استحکام را داشت. لذا می بینیم زندگی هایی که با ورود فرد ثالثی به عنوان دوست پسر برای زن خانه ؛ مطرح میشود حتی در کشورهای غربی برتافته نمیشود و منجر به فروپاشی خانواده میشود وظاهرا در عقد ازدواج مسیحیت نیز این تعهد و دلبستگی و ثبات بر عشق و وفاداری بر این زناشویی مورد تصریح قرار میگیردکه میتواند ناظر بر شدت اهتمام به آن و ضرورت آن ؛(در فضای خیانت زندگی غربی) باشد @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کشتار در قرآن💢 چرا در قرآن بیشتر از جنگ و کشتار حرف زده شده است؟ @Porseman_channel 1⃣اولا این ادعا درست نیست چرا که آموزه های قرآن فقط در مورد جنگ و جهاد نمی باشد و اینکه آیات جهاد بیشتر از آیات صلح و اصلاح روابط اجتماعی باشد؛ادعایی بیش نیست. 2⃣ثانیا جهاد در مسیر امنیت روانی اجتماعی سیاسی اخلاقی است بدون جهاد و با نبود امنیت اجتماعی و با وجود تهدیدهای دشمنان ؛ سلب آرامش روانی شده و جایگاهی برای تبیت آموزه های اخلاقی وجود نخواهد داشت می دانیم که برای اصلاح و درمان باید در کنار جذب باید دفع هم باشد و در کنار استفاده از دارو باید از عوامل بیماری نیز دوری کرد و با میکروب و ویروس و عامل بیماری جنگید. برای تمیزکردن یک حوض فقط ریختن آب بهداشتی و تمیز کفایت نمیکند بلکه باید قبل از آن اول پاکسازی کرد و دافعه مضرات و جاذبه منافع و مصالح نمود. لذا آیات جهاد در راستای حیات اجتماعی و اخلاق اجتماعی است و نمیتوان جهاد را از اخلاقیات جدا کرد. همانطور که درمورد قصاص که فرمود: قصاص حیات اجتماعی را تضمین میکند وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 📖بقره(179) و اى خردمندان، شما را در قصاص زندگانى است، باشد كه به تقوا گراييد 3⃣ثالثا قرآن در مورد کشتار و جنایت جنگی هیچ توصیه ای نکرده است و آیات قرآن در مورد دفاع و مقابله به مثل است نه حمله و کشتار و جنایت و این یک مساله کاملا معقول و عقلایی است و در همه جهان و حتی حیوانات نیز وجود دارد و حق مسلم هر جانداری می باشد.و هیچ کس در برابر دفاع از خانه و کاشانه و کشور و دین و ناموس در برابر متجاوزان اعتراض نکرده و ناپسند نمی داند. 4⃣رابعا اهداف جهاد در اسلام کشتار و کشورگشایی و تجاوز و تعدی و استعمار و استثمار نیست بلکه اهداف جهاد در قرآن دفع دشمنان /بقره190—حج39و40 دفاع از مستضعفان از مظلومان /نساء75—انفال72 مقابله با پیمان شکنان /توبه13 پیشگیری از فتنه /بقره193—ممتحنه8—انفال58 5⃣خامسا ارزش ها و اخلاق اسلامي نیز درقرآن در مورد اموال، ارزشهاي اخلاقي در گفت و شنود، اخلاق اسلامي در برابر رفتار غير اخلاقي و اخلاق بين المللي. 🔴برخي از آيات در اين زمينه عبارتند از: 1. ممتحنه:4. 2. طه:44. 3. آل عمران:159. 4. لقمان:19. 5. نساء:148. 6. آل عمران:17. 7. مائده:19. 8. انعام:144و 116. 9. حجرات:15. 10. مائده:75و 104. 11. نحل:105. 12. بقره:169و104. 13. بقره: 8 و14. 14. بقره:204 و 188. 15. بقره:206. 16. بقره: 42. 17. بقره:75. 18. بقره:174. 19. آل عمران:71. 20. آل عمران:104. 21. آل عمران:110. 22. آل عمران:114. 23. توبه:71. 24. حج:41. 25. مؤمنون:3. 26. اعراف:204. 27. مائده:2. 28. نساء:140. 29. انعام:68. 30. حجرات:6. 31. زمر:17 و 18. 32. زخرف:23و 25. 33. صافات:68 و 70. 34. مؤمنون:3. 35. مدثر: 40 و 45. 36. كهف:56. 37. شعراء:244و 227. 38. حج:3 و 8 و 9. 39. غافر:56. 40. عنكبوت:46. 41. ص:26. 42 . هود:113. 43. نور:48 و 50 و 51. 44. نحل:125. @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شب یلدا💢 @Porseman_channel لغت سريانى است به معنى ميلاد عربى، و چون شب يلدا را با ميلاد مسيح تطبيق مى كرده اند از اين رو بدين نام ناميده اند. بايد توجه داشت كه جشن ميلاد مسيح «نوئل» كه در 25 دسامبر تثبيت شده، طبق تحقيق محققان در اصل، جشن ظهور ميترا (مهر) بوده كه مسيحيان در قرن چهارم ميلادى آن را روز تولد عيسى قرار دادند. يلدا اول زمستان و شب آخر پاييز است كه درازترين شبهاى سال است و در آن شب يا نزديك بدان، آفتاب به برج جدى تحويل مى كند و قدما آن را سخت شوم و نامبارك مى انگاشتند. در بيشتر نقاط ايران در اين شب مراسمى انجام مى شود. شعرا زلف يار و همچنين روز هجران را از حيث سياهى و درازى بدان تشبيه كنند و از اشعار برخى از شعرا مانند سنايى و معزى رابطه بين مسيح و يلدا ادراك مى شود. يلدا برابر است با شب اول جدى و شب هفتم دى ماه جلالى و شب بيست و يكم دسامبر فرانسوى. 📚(برهان، آنندراج، حواشى علامه قزوينى بر آثار الباقيه، شرح پور داود دريشتها، فرهنگ فارسى دكتر معين و يادداشت مرحوم دهخدا) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چرا دو دهه فاطمیه داریم؟💢 @Porseman_channel روز شهادت حضرت فاطمه (س) بنابر فاطميه اول روز سيزدهم جمادى الاولى شروع مى شود. علت اين كه ايام فاطميه چنين شده، و بنابر فاطمه روز سوم جمادى الثانى است. اين است كه در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، پس از وفات پيامبر اسلام (ص)، 75 روز زنده مانده است و بر اساس اين روايات، روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها روز سيزدهم جمادى الاولى است. و در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها پس از پيامبر تاريخ شهادت آن حضرت سوم جمادى الاخره است و چون دقيقا معلوم نيست كدام است، به هر دو عمل مى كنيم. شيخ عباس قمى، در منتهى آلامال فرموده است كه بهتر است به هر دو روايت عمل بكنيم و در هر دو تاريخ عزادارى كنيم. (منتهى آلامال عربى، ج 1، ص 267) دهه اى را كه روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطميه مى گويند دهم تا بيستم ماه جمادى الاولى را دهه اول واول تا دهم ماه جمادى الاخر را دهه دوم گويند. 75 روز (خمسه و سبعين) يا 95 (خمسه و تسعين). پس از وفات پدر، با توجه به اينكه رسم الخط در صدر اسلام بيشتر بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا كه لفظ «تسعين» و «سبعين» از جهت شكل كلمه يكسان است و تنها با نقطه گذارى متفاوت مى شود چه بسا نزد تاريخ نويسان در قرن هاى بعد موجب اختلاف شده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجام ورزش‌های رزمی مانند بوکس، چه حکمی دارد؟ @Porseman_channel ملاک جواز یا عدم جواز در این‌گونه ورزش‌ها، میزان ضرر وارده به فرد است. پس اگر ضرر اساسی و قابل توجهی برای فرد نداشته باشد، اشکال ندارد و گر نه جایز نیست. البته برخی مراجع، خوف ضرر اساسی در برخی ورزش‌ها را مسلم گرفته؛ لذا در مجاز ‌دانستن آن، تردید می‌کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر خوف ضرر اساسی به خود یا حریف مقابل باشد یا مسابقه مشروط به پرداخت جائزه‌ای از طرف بازنده باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر موجب اضرار به خود و یا دیگران باشد جایز نبوده و موجب دیه است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجّه به خطراتى که ورزش بوکس دارد مشروعیّت آن مشکل است، مگر در موارد ضرورت مثل کسانى که براى آمادگى رزمى این کار را مى‌کنند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): مانعی ندارد، مگر آن‌که ضرر معتنابه شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢تعیین سال خمسی💢 @Porseman_channel شروع سال خمسی نیاز به تعیین از سوی خود مکلف ندارد، بلکه خود بخود بر اساس چگونگی حصول درآمد سالانه متعیّن می شود. بنا بر این ابتدای سال خمسی امثال کارگران و کارمندان از اولین روز امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی است، و سال خمسی تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسی امثال کشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزی سال شروع می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز خوف💢 @Porseman_channel نماز خوف، از نمازهایی است که به تصریح قرآن مجید در یکی از غزوات تشریع شده است که این غزوه در سال چهارم[1] یا پنجم و یا ششم[2] هجرت بوده و این نماز با کیفیت مخصوصی خوانده می‌شود. در قرآن کریم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) به چگونگی نماز خوف اشاره نموده است: «و هنگامى که در میان آنها باشى، و (در میدان جنگ) براى آنها نماز را برپا کنى، باید دسته‌اى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاح‌هایشان را با خود برگیرند و هنگامى که سجده کردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد) بروند، و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌اند (و مشغول پیکار بوده‌اند)، بیایند و با تو نماز بخوانند آنها باید وسایل دفاعى و سلاح‌هایشان (را در حال نماز) با خود حمل کنند (زیرا) کافران آرزو دارند که شما از سلاح‌ها و متاع‌هاى خود غافل شوید و یکباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعى ندارد که سلاح‌هاى خود را بر زمین بگذارید ولى وسایل دفاعى (مانند زره و کلاهخود را) با خود بردارید خداوند، عذاب خوارکننده‌اى براى کافران فراهم ساخته است».[3] با توجه به آیه بالا و روایات[4] روش خواندن نماز خوف در منابع فقهی چنین آمده است: نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو رکعتی (صبح) و نمازهای چهار رکعتی (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شکسته و دو رکعتی- به این صورت خوانده می‌شود: لشکر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با یک دسته از آنها نماز را شروع کند و یک رکعت را با آنها بخواند آنگاه این دسته خود فوراً رکعت دیگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بیایند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بیایند و رکعت دوّم را با این دسته دوم شروع کند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشیند تا آنها رکعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با یکدیگر بدهند. در نماز مغرب‌؛ امام جماعت دو رکعت را با یک دسته و رکعت دیگر را با دسته دیگر بخواند و در تقدیم و تأخیر مختار است. [1]. ابن اثیر،: أسد الغابة، ج 1، ص 29، دار الفکر، بیروت، 1409 ق/1989م؛ [2]. ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 83، دار الفکر، بیروت، 1407 ق/ 1986 م [3]. نساء، 102: «وَ إِذا کُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِنْ کانَ بِکُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ کُنْتُمْ مَرْضى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَکُمْ وَ خُذُوا حِذْرَکُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکافِرینَ عَذاباً مُهیناً». [4]. ر.ک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 8، ص 433 – 439، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام دوستان همراه عنایت داشته باشند... 👇👇👇👇👇👇 درواقع این کانال؛ پشتیبان و آرشیو سوالات شما عزیزان در گروه پرسمان می باشد. 🍂🍂🍂🌸🌸🌸 🍃🍃🍃🍃 لذا اگر روزی مطلبی ارسال نمیشود و یا روزی چندین مطلب ارسال میگردد. متاثر از سوالات شما عزیزان در گروه های واتساپ و تلگرام می باشد...🌷 🍃🍃🍂🍂🍁🍁 🌿🌿🌴🌴🌲🌲 بدینوسیله عذر ما را در عدم ارسال یا کثرت ارسال در ایام مختلف؛ پذیرا باشید...🌺
💢خواص سوره تکاثر💢 @Porseman_channel و در فضيلت تلاوت آن در حديثى از پيغمبر اكرم ص مىخوانيم: و من قرأها لم يحاسبه اللَّه بالنعيم الذى انعم عليه فى دار الدنيا، و اعطى من الاجر كانما قرء الف آية: " كسى كه آن را بخواند خداوند در برابر نعمتهايى كه در دنيا به او داده او را مورد حساب قرار نمىدهد و پاداشى به او مىدهد كه گويى هزار آيه قرآن را تلاوت كرده و در حديثى از امام صادق ع آمده است كه خواندن اين سوره در نمازهاى فريضه و نافله ثواب شهادت شهيدان دارد" 💢خواص سوره ملک 💢 در حديثى از پيامبر ص مىخوانيم: من قرأ سورة تبارك فكانما احيا ليلة القدر! :" كسى كه سوره" تبارك" را بخواند چنان است كه گويى شب قدر را احيا داشته" و در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: وددت ان تبارك الملك فى قلب كل مؤمن :" دوست مىداشتم كه سوره تبارك در قلب همه مؤمنان ثبت بود" در حديثى از امام محمد بن على الباقر مىخوانيم كه فرمود: سورة الملك هى المانعة تمنع من عذاب القبر، و هى مكتوبة فى التوراة سورة الملك و من قرأها فى ليلة فقد اكثر، و اطاب، و لم يكتب من الغافلين. .." سوره ملك سوره" مانعه" است، يعنى از عذاب قبر ممانعت مىكند، و در تورات به همين نام ثبت است، كسى كه آن را در شبى بخواند بسيار خوانده، وخوب خوانده، و از غافلان محسوب نمىشود" 💢خواص سوره محمد ص💢 در كتاب" ثواب الاعمال" از امام صادق ع نيز نقل شده كه فرمود: من قرء سورة الذين كفروا (سورة محمد" ص") لم يرتب ابدا، و لم يدخله شك فى دينه ابدا، و لم يبتله اللَّه بفقر ابدا و لا خوف سلطان ابدا و لم يزل محفوظا من الشرك و الكفر ابدا حتى يموت فاذا مات وكله اللَّه به فى قبره الف ملك يصلون فى قبره و يكون ثواب صلاتهم له و يشيعونه حتى يوقفوه موقف الا من عند اللَّه عز و جل و يكون فى امان اللَّه و امان محمد (ص) :" هر كس سوره محمد ص را بخواند هرگز شك و ترديد در دين به خود راه نمىدهد، و هرگز خداوند او را به فقر در دين مبتلا نمىسازد، و هرگز ترسى از سلطانى نخواهد داشت، و همواره تا آخر عمرش از شرك و كفر محفوظ و در امان خواهد بود، و هنگامى كه مىميرد خداوند هزار فرشته را مامور مىكند كه در قبرش نماز بخوانند و ثواب نمازهايشان از آن او است، و اين هزار فرشته هم چنان با او هستند تا در عرصه محشر در محل امن و امانى او را متوقف كنند، و پيوسته در امان خدا و محمد ص است" در حديث ديگرى آمده است كه امام ع فرمود: من اراد ان يعرف حالنا و حال اعدائنا فليقرء سورة محمد فانه يراها آية فينا و آية فيهم :" هر كس بخواهد حال ما و دشمنان ما را بنگرد سوره محمد را بخواند كه آيهاى در باره ما است 💢خواص سوره الرحمان💢 در حديثى از رسول خدا مىخوانيم: من قرأ سورة الرحمن رحم اللَّه ضعفه و ادى شكر ما انعم اللَّه عليه: " هر كس سوره الرحمن را بخواند خداوند به ناتوانى او (در اداى شكر نعمتها) رحم مىكند، و حق شكر نعمتهايى را كه به او ارزانى داشته خودش ادا مىكند" در حديث ديگرى در" ثواب الاعمال" از امام صادق ع مىخوانيم: " تلاوت سوره الرحمن، و قيام به آن را هرگز رها نكنيد، چرا كه اين سوره در قلوب منافقان هرگز استقرار نمىيابد، و خداوند آن را در قيامت در صورت انسانى قرار مىدهد كه زيباترين چهره، و خشبوترين رائحه را دارد، سپس در جايى قرار مىگيرد كه از همگان به خداوند متعال نزديكتر است! خداوند از اين سوره مىپرسد: چه كسى در زندگى دنيا به محتواى تو قيام داشت و تلاوت تو را ادامه مىداد؟ در پاسخ مىگويد: خداوندا! فلان و فلان در اينحال صورتهاى آنها سپيد مىشود، خدا به آنها مىفرمايد: اكنون هر كه را مىخواهيد شفاعت كنيد، آنها تا آنجا كه آرزو دارند شفاعت مىكنند، و براى هيچكس شفاعت نمىكنند مگر اينكه به آنها گفته مىشود وارد بهشت شويد و هر كجا مىخواهيد ساكنگرديد"! بديهى است اينهمه ثواب از آن كسى است كه آن را بخواند و در برنامه زندگى به كار گيرد و روح و جان خود را هماهنگ با آن بسازد. روشن است آنها كه محتواى اين آيات را در جان خود پياده كنند و در پيكار با دشمنان سرسخت و بىرحم و بىمنطق، ترديد و تزلزل بخود راه ندهند، هم پايههاى دين و ايمانشان قوى مىشود، و هم ترس و ذلت و فقر از آنها برچيده خواهد شد، و هم در قيامت در جوار رحمت الهى متنعمند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مس بسمه تعالى💢 @Porseman_channel بدون وضو لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…» ـ كه به جاى كلمه «اللّه » مى نويسند ـ چه حكمى دارد؟ امام: مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند). آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند. آية اللّه  وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢راهکار های فراموشی عشق کذایی💢 @Porseman_channel به منظور فراموش كردن هر چه سريعتر آن مورد به نكات و دستور العملهايى كه در زير مىآيد توجه كرده و عمل نماييد: 1. مطمئناً مىدانيد كه فراموش كردن فردى كه انسان به او علاقه دارد و دائم ياد او در ذهنش تداعى مىشود، كارى سخت و دشوار است. انسان مثل كامپيوتر يا آدم آهنى نيست كه با تغيير يك برنامه، رفتارش تغيير كند. انسان موجودى است پر از عواطف و احساسات و همين احساسات و عواطف هستند كه گاهى اوقات او را در تصميمگيرىها و اجراى برنامههايش با مشكل مواجه مىسازند. بسيارى از اوقات فرد از لحاظ عقلى و منطقى به تصميمى مىرسد، ولى به راحتى نمىتواند آن تصميم را عملى كند. البته انجام كارهاى مهم و بزرگ بدون تحمل سختىها و مشكلات امكانپذير نيست، اما ديرى نمىپايد كه شهد شيرين پيروزى و موفقيت، خستگى را از تن انسان بيرون مىكند. 2. فراموشى فردى كه به او علاقه داشته و دائماً فكر و ذكر شما به ياد او بوده است، نياز به زمان دارد. نبايد انتظار داشته باشيد به راحتى بتوانيد ياد او را از صحنه ذهنتان پاك كنيد. به خود فرصت دهيد تا به مرور زمان اين علاقه يكطرفه را فراموش كنيد. 3. از طرفى معلوم نيست كه واقعاً اگر با ايشان ازدواج مىكرديد خوشبخت مىشديد، چرا كه براى خوشبختى تنها دوست داشتن كافى نيست. پس بهتر است نيمنگاهى هم بر اين احتمال بيندازيد كه امكان داشت اگر با ايشان ازدواج مىكرديد و بعد از 6 ماه مىفهميديد كه برخلاف آنچه كه مىپنداشتيد، هيچ تناسب واقعى با هم نداريد. 4. اگر امكان ديدن او را داريد، از نگاه كردن به او يا حرف زدن با او جداً خوددارى كنيد باز هم تذكر مىدهيم نگاه خود را كنترل كنيد اگر ما فقط به يك آيه قرآن كه زنان و مردان را از نگاه كردن به يكديگر نهى مىكند عمل مىكرديم هرگز اسير اين مشكلات نمىشديم. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ» 5. از فكر كردن به او و ازدواج تخيّلى با او اجتناب كنيد و هرگاه فكر او به ذهنش خطور كرد بلافاصله خود را به فكر ديگرى و كار ديگرى مشغول كنيد. 6. سعى كنيد حساسيت مثبت خود را نسبت به او از بين ببريد. 7. احتمالًا چند نكته يا ويژگى منفى هم در او هست، بنابراين هرگاه ذهنتان به سوى او معطوف مىشود بلافاصله به ويژگىهاى منفى او فكر كنيد و به خود بگوييد او به خاطر اين اوصاف مناسب و شايسته من نيست. 8. به خود تلقين كنيد كه «من مىتوانم راهى را كه انتخاب كردهام بپيمايم». 9. به خود تلقين كنيد كه «اگر او به من علاقه داشت، همه تلاش خود را انجام مىداد. من نبايد به فردى كه هيچ تمايلى به ازدواج با من نداشته، علاقه داشته باشم». 10. به خود تلقين كنيد كه «چرا من بايد علاقه و انرژى عاطفى خودم را روى فردى هزينه كنم كه با من ازدواج نمىكند، من بايد اين علاقهها و عواطف را براى زندگى آينده خود حفظ كنم». 11. هرچه بيشتر درباره ازدواج موفق، شرايط و امكانات و معيارهاى لازم در انتخاب همسر تفكر و مطالعه كنيد و زود تصميمگيرى نكنيد. 12. با افراد باتجربه، دلسوز و مورد اعتماد (به ويژه والدين) در اين مورد مشورت كنيد و از تجارب آنها (موفقيتها و شكستهاى آنها) استفاده كنيد. مطمئناً شكستها و يا عدم موفقيتهاى آنان را مىتواند فراروى خود قرار داده تا مجدداً شما آن را تجربه نكنيد و دچار حسرت و خسران شويد. 13. يكى از نعمتهاى خداوند به انسان فرموشى است. شايد خودتان هم ديده باشيد كه بستگان نزديك شخصى از دنيا مىروند در روزهاى اول او فكر مىكند كه ديگر دنيا برايش غيرقابل تحمل است ولى به مرور زمان ممكن است روزها بگذرد ولى حتى براى چند ثانيه هم، يادى از آن مرحوم نكند. الان تنها كارى كه مىتوانيد بكنيد اين است كه سرعت اين كار را افزايش داده تا از ضررهاى روحى روانى و مادى اين افكار بكاهد. 14. سعى كنيد به جايگزين بهترى براى ايشان بينديشيد. مطمئن باشيد كه «دست بالاى دست بسيار است» و حتماً كسى هست كه آن خصوصياتى كه ايشان داشته را دارا بوده و چه بسا با نقاط ضعف كمتر از ايشان. 15. با توجه به تمركز روى مسائل معنوى به ويژه نماز و شركت در مراسم مذهبى به خود آرامش دهيد. 16. در اولين فرصت ممكن ازدواج كنيد و عواطف و علاقه خود را در جهت صحيح هزينه كنيد. 17. اگر از فعاليتهاى مثبت و تقويتكننده و لذتبخش استفاده كنيد و به ورزشهاى كوهنوردى و فعاليتهاى بدنى روى بياوريد. 18. هرگاه فكر او به ذهنتان آمد، موضوع يا موضوعات مختلفى را در ذهن يا در دفترچه يادداشت خود داشته باشيد، به سراغ آنها رفته و درباره آنها فكر كنيد.
19. هرگاه متوجه شديد ذهنتان ناخودآگاه به ياد او مشغول شده به خود چنين تلقين كنيد و بگوييد: «بس است» و آهسته مشت خود را روى ميز يا زمين بزنيد. بدينترتيب تغيير حالت به وجود آمده، فضاى ذهنى خود را تغيير خواهيد داد. 20. انجام يك كار مهم و جدى كه در راستاى تحصيلات و رشته درسىتان است را آغاز كنيد. مثلًا روى يك موضوع علمى بهطورى جدى به تحقيق بپردازيد يا خود را براى مراحل بالاتر تحصيل آماده نماييد. 21. روابط اجتماعى و دوستانه بيشترى با همسن و سالان خود برقرار كنيد. 22. هر روز حداقل ده دقيقه قرآن (با توجه به معنا و ترجمه آن) تلاوت كنيد. 23. با افراد مؤمن، موفق، با نشاط و اهل كار و فعاليت طرح دوستى بريزيد كه نقش بسيار زيادى در تقويت ايمان و اراده او دارند. 24. سعى كنيد از بيكارى اجتناب كرده و خود را با موضوعات مورد علاقه مشغول كنيد. مسائلى مانند مناجات با خدا، مطالعه، ورزش، كارهاى گروهى، كارهاى هنرى و ... 25. سعى كنيد از قرار گرفتن در تنهايى اجتناب كنيد مگر در مواقع ضرورى. زيرا هنگام تنهايى آن فرد بيشتر در ذهنش مجسم مىشود و ذهن و دلش را به خود مشغول مىكند. 26. با مطالعه درباره خداوند و اولياى الهى محبت به خداوند و اوليايش را در خود تقويت كنيد، زيرا كمال واقعى انسان با عشق به خداوند و كمالات معنوى تأمين مىشود و عشقورزيدن به امور ديگر همه زودگذر و موقتى است. 27. همواره از خداوند بخواهيد كه آنچه موجب خوشبختى و سعادت شماست نصيب و روزىتان كند و آنچه كه خداوند برايتان مقدر فرمود به آن راضى باشيد كه سعادتان در همان نهفته است و خير و صلاحش در آن قرار دارد. 28. توكل به خدا و توسل به ائمه اطهار عليهم السلام را فراموش نكنيد. 29. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «آنچه از دنيا نصيب تو باشد، اگر ناتوان هم باشى، به تو مىرسد و آنچه به زيان تو باشد، به زور نمىتوانى آن را از خود دور كنى. هر كس به آنچه از دستش رفته اميد نداشته باشد، آسوده است و هر كس به آنچه خداوند روزىاش كرده، خرسند باشد، شادمان مىگردد». @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه جایز است؟ @Porseman_channel امام: اگر به ركعت دوم – ولو به ركوع آن- برسد و اقتداء كند نمازش صحيح است، به شرط آن كه بداند وقت به اندازه اي هست كه ركعت دوم او هم در وقت واقع مي شود؛ در اين صورت دومين ركعت نماز خود را به طور فرادي بجا مي آورد؛ ولي براي كسي كه تكبير ركوع ركعت دوم امام را درك نكرده، بهتر آن است كه نيت خود را به ظهر برگردانده و نماز ظهر را بجا آورد. آیت الله وحید: اما اگر در رکعت دوم، قیام امام را درک نکند، بنابر احتیاط واجب، آن نماز را به کیفیت نماز جمعه تمام کند و بعد نماز ظهر هم بخواند. آیت الله سیستانی: اگر در رکوع رکعت دوّم، امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢نماز پيامبر ص قبل بعثت💢 @Porseman_channel سوره علق، اولين سوره نازل شده بعد از بعثت، حاكي از آن است كه حضرت قبل از نزول اين سوره، نماز به جاي مي آورد چون در اين سوره آمده است: "آيا ديدي آن كسي را كه بندهاي را از اينكه نماز بخواند نهي ميكرد، تو اي نهي كننده هيچ ميداني كه اگر آن بنده بر راه راست باشد، و يا به پرهيزكاري دستور دهد، ديگر جا ندارد كه تو او را از نمازش نهي كني. . .(1)؛ از اين آيات استفاده ميشود كه رسول خدا(ص) قبل از نازل شدن اولين سوره از قرآن هم نماز ميخوانده است.(2) البته جزئيات و كيفيت عبادت‌هاي پيامبراكرم(ص) قبل از بعثت در تاريخ نقل نشده است. علامه طباطبايي مي نويسد: بعضي گفته اند كه: نماز قبل از بعثت آن جناب واجب نبوده و از اخبار بر مي آيد نمازهاي فريضه در شب معراج واجب شده، و در سوره اسراء فرموده: " أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلي غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ"(3). اما اين سخن درست نيست، براي اينكه آنچه از داستان شب معراج مسلم است و روايات معراج بر آن دلالت دارد تنها اين است كه نمازهاي پنجگانه يوميه در آن شب با شكل خاص خود يعني دو ركعت دو ركعت واجب شد، و هيچ دلالتي ندارد بر اينكه قبل از آن شب به صورت ديگر تشريع نشده بود بلكه در بسياري از آيات سوره هاي مكي و از آن جمله سوره هايي كه قبل از سوره اسراء نازل شده، نظير سوره مدثر و مزمل و غير آن دو سخن از نماز كرده، و به تعبيرهايي مختلف از آن ياد نموده، هر چند كه كيفيت آن را ذكر نكرده، اما اينقدر هست كه نمازهاي قبل از معراج مشتمل بر مقداري تلاوت قرآن و نيز مشتمل بر سجده بوده است. در بعضي از روايات هم آمده كه رسول خدا(ص) در اوايل بعثت با خديجه و علي(عليهما السلام) نماز ميخواند، در اين روايات هم نيامده كه نماز آن روز به چه صورت بوده است(4). از روايات استفاده مي شود كه نماز در ابتداء به صورت دو ركعت دو ركعت بوده و بعد از جانب خداوند به برخي از نمازها دو يا يك ركعت ديگر اضافه شد. در روايات ديگري نيز نقل شده است كه علي بن حسين(ع) نقل شده كه نماز در ابتدا كه بر مسلمانان واجب گشت، 10 ركعت بود كه در پنج نوبت خوانده مي شد و بعد هفت ركعت را رسول خدا(ص) اضافه نمود، دو ركعت در ظهر و دو ركعت در عصر و يك ركعت در مغرب و دو ركعت در عشاء و خدا امضا كرد(5). با توجه به اين روايات به نظر مي رسد نماز در ابتداء تبليغ اسلام بنا به برخي از مصالحي، حكمي متفاوت و سبكتر داشته است يعني در ابتداء نماز هاي واجب ده ركعت بوده، ولي بعدها به هفده ركعت افزايش يافت و آنچه امروزه به جاي مي آوريم همان چيزي است كه بعدها از جانب پيامبر و خداوند به آن افزوده شد و شخص پيامبر(ص) و ائمه بعدي به آن عمل مي كردند. 1. علق(96) آيات 9-12. 2. الميزان ج 20، ص551. 3. اسراء(17) آيه 78. 4. طباطبايي، همان. 5. من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص455. @Porseman_channel