eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
258 ویدیو
77 فایل
🌐 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) 📍خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۸، پلاک ۴۵ 👤 ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آیت‌الله اعرافی: پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز می‌کند مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی(نجف): 🔹استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ ورود قوی به می‌تواند ما را در رهنمون سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند. 🔹حوزه، با تمام فراز و فرودها و قبض و بسط های تاریخی، همواره دانش بنیان به معنای دقیق و عمیق بوده است.تطور و تحول در حوزه ناظر به پرسش‌هایی است که زمانه رویاروی علوم اسلامی قرار می‌دهد. 🔹حوزه جزء معدود مجموعه‌های دانشی است که با بیش از هزار سال فعالیت، هیچ‌گاه رشته دانشی و سنت‌های اصلی و اصیل آموزشی آن طرد نشده است؛ تاریخ حوزه‌های علمیه همواره بر پایه زنجیره استادی و شاگردی استوار است. 🔹 همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله در حوزه فقه را می توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر نمود. متن کامل خبر: https://v-o-h.ir/?p=6818 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 2⃣1⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی 🔹 اسلام دینی جهانی است و جهانی بودن آن در قرآن کریم چندین بار به صراحت بیان شده و نیز رسول الله-صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ-نیز با نامه‌نگاری به سران کشورهای مهم جهان در زمان خود، دعوت خود را جهانی کرد. اسلام به خودی خود چنان درون‌مایه‌ی ذاتی دارد که اگر کسی آن را ببیند، آن را جدی می‌شمارد، هر چند مسلمان نشود و البته این درون مایه قدرت جذب بالایی دارد. اما نشان دادن آن و در معرض دید قرار دادن آن بر عهده‌ی مؤمنان است. بنابراین، مؤمنان نیز مکلف به جهانی‌سازی دین مبین اسلام‌اند: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ ﴿التوبة : ۳۳﴾». انقلاب اسلامی نیز که از آموزه‌های اسلامی سرچشمه می‌گیرد، از همان آغاز بر جهانی‌سازی خود تأکید کرد، چنان که (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» (صحیفه امام خمینی، ج12، ص148). 🔹 نکته‌ی دیگر «جهانی‌سازی مسلمانان» است، به این معنا که مسلمانان باید در هر جای جهان پیش و بیش از دیگران دیده شوند. میزان قابلیت دیده شدن، معادل با فرصت تأثیر است. اگر مسلمانان دیده نشوند، نمی‌توانند در تحولات جهانی مؤثر شده و باورها و احساسات جهانیان را تغییر داده یا نسبت به قرآن و اسلام و انقلاب اسلامی اعتماد ایجاد کنند. مسلمانان باید دیده شوند و نسبت به شیوه‌ی زندگی خود و باورها و احساسات و مواضع خود دیگران به موضع‌گیری فعال وادارند. با فرض اینکه مخاطب دعوت جهانی اسلام، نسبت به دعوت در موضع منفعل است، نمی‌توان در جهانی‌سازی دعوت اسلام موفق عمل کرد. جهانی‌سازی مسلمانان کنجکاوی جهانیان را برمی‌انگیزد تا درباره‌ی اسلام بیشتر بدانند و به دنبال اطلاعات بیشتری باشند. دیده شدن مسلمانان دارای عناصری است که از الگوهای مرسوم می‌گذرد و شگفتی‌هایی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، به دلیل چند قرن تنبلی و خود‌باختگی عوام و خواص و حاکمان مسلمان، امروزه تا حد زیادی قدرت در دست کفار است، به ویژه جهانی در اختیار قدرت‌های بزرگ کفار است و استفاده از این پلتفرم‌ها، نه تنها سود فراوانی به کفار می‌رسد، بلکه این پلتفرم‌ها، خود از ابزار سلطه‌ی کفار بر مسلمانان‌اند و استفاده از این ابزارها می‌تواند امنیت فرهنگی، سیاسی و حتی امنیت اجتماعی روزمره‌ی آنان را به خطر افکند. 🔹 محقق در این موضوع باید راه حلی برای این ارایه دهد. حل این تزاحم در چاچوب فقه فردی به کنار گذاشتن یک طرف و اخذ طرف مقابل است؛ اما در این تحقیق این پاسخ مطلوب نیست. پاسخی که مطلوب این جشنواره است، پاسخی است که در چارچوب‌های شرعی، بتواند راه حلی برگرفته از منابع فقهی، برای به حداقل رساندن هزینه‌های جهانی‌سازی اسلام، جهانی‌سازی انقلاب اسلامی و جهان‌سازی مسلمانان ارایه دهد و موازنه‌ی امنیت و ناامنی در فضای را به نفع جوامع اسلامی انقلابی نماید. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌺یـامقلب القلوب و الابصار 🌸یـا مـدبرالیـل و النـهار 🌺یـامحـول الحـول و الاحـوال 🌸حـول حـالنا الی احسن الحـال 💠حـلول سـال نــو و بـهار پرطراوت را به همه شما عزیزان تبریک عـرض میکنیم.💠 🌸نـوروزتـان مـبـارک 🌸 💐سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها"💐 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 4⃣1⃣مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیده‌های نوظهور با مطالعه موردی رمزارز 🔹بررسی و شناخت مکاتب فقهی از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت این مکاتب به فقیهان امکان می‌دهد که چگونگی برخورد با موضوعات را فراگیرند. بررسی آثار فقهی معاصر نشان می‌دهد که تفاوت سه رویکرد در حدود توجه به ساختارها است. فقه فردی به ساختارها به مثابه موضوعات بیرونی نگاه می‌کند که مکلف برای مواجهه با ساختارها باید احکام خاصی را رعایت نماید. فقه حکومتی ساختار سیاسی را یک ساختار اساسی دیده و در استنباط و استظهار از ادله‌ی شرعی، رابطه‌ی مکلف و تکلیف را با آن ساختار مورد توجه قرار می‌دهد. فقه نظام به همه‌ی ساختارهای حیات انسانی، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دقت داشته و مکلف را به عنوان عضوی از یک جامعه دیده و مناسبات و شرایط پیچیده‌ی اجتماعی مکلف را، در استنباط تکلیف او از ادله‌ شرعی مورد ملاحظه قرار می‌دهد. 🔹رویکرد فقه فردی، رویکرد مرسوم فقه تا دوران معاصر بود. در این رویکرد، موضوع فقه فعل مکلف است که مکلف در آن یک فرد حقیقی است و تکلیف به فرد فرد مکلفان منحل می‌شود و تکالیف به سه صورت عینی یا کفایی یا علی البدل بر فرد مکلف تکلیف می‌شوند. موضوعات نیز صرفاً با نگاه به ذات موضوع شناسایی می‌شوند. 🔹رویکرد فقه حکومتی، گرچه سابقه دارد، اما با اشارات امام خمینی (ره) به سرعت توانست با توانی تازه به عنوان یک رویکرد مهم در فقه عرض‌اندام کند. این نگاه به سرعت گسترش یافت و امروزه در بدنه‌ی عمومی جریان فقه‌گرا تا حد زیادی پذیرفته شد. به اجمال، این خرده‌جریان مسئله‌ی ولایت و حکومت را در نظام کلامی شیعه در جایگاهی می‌بیند که فقه در حول آن تعریف و تدوین می‌شود و فرد مکلف را در ارتباط با ولایت موضوع خطاب می‌داند. در این مکتب، فقیه در استنباطِ احکام شرعی به اموری چون حکومت، اداره‌ی جامعه، و مصالح و مفاسد جامعه نگاه داشته و اجرای احکام را در بستر نظام حکومتی اسـلام به عنـوان نهـاد اداره‌ی جامعـه مـدنظر قـرار می‌دهـد. 🔹 فقه نظام گرچه سوابق کم‌رنگی دارد، اما با اشارات امام خمینی در باب انتظار از فقه به عنوان مکتبی نوپدید مورد توجه قرار گرفت. از دید امام خمینی، حکومت فلسفه‌ی عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است و فقه، تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور است. به نظر حضرت امام، هدف اساسى فقه یافتن چگونگی پیاده‌سازی اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه و توان پاسخ به معضلات جواب و ایجاد قدرت برخورد در مسلمانان است. این رویکرد برای شناخت موضوعات، به مناسبات و جایگاه موضوع در نظام کلان حیات انسانی توجه دارد و نیز به مقاصد شریعت بیش از دو مکتب پیشین توجه دارد. 🔹 در مواجهه با و مسائل مربوط به آن، هر یک از این مکاتب روشی در پیش می‌گیرند. محقق موظف است که با دقت در مبانی هر یک از این مکاتب، نحوه‌ی ورود و پردازش مسایل فضای مجازی را، با بررسی موردی مسئله‌ی رمزارزها، بازسازی نماید. این بازسازی باید به گونه‌ای باشد که طرفداران هر یک از مکاتب فقهی، با آن صورت بازسازی شده اختلاف گفتمانی نداشته باشند و اجمالاً هماهنگی خود را با آن تقریر بپذیرند. در عین حال، محقق باید در این بازشناسی نگاه انتقادی هم داشته باشد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد
🔰 رهبر معظم انقلاب در نخستین صحبت های خود در سال 1400 رهنمودهایی در مورد و این فضا داشتند: 🔺 رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی: من این را هم عرض بکنم این دیگر اینها اطلاعات ما است. دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی از جمله آمریکا و... از چندی پیش دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند یا برگزارکنندگان را متهم میکنند که انتخابات مهندسی شده و ... و یا مردم را دلسرد میکنند که رأی شما اثری ندارد و در بهبود اوضاع اثری نمیگذارد. از فضای مجازی هم حداکثر استفاده را میکنند. 💠 هم در یک جاهایی ول است. همه کشورهای دنیا فضای مجازیشان را مدیریت میکنند ولی ما افتخار میکنیم که آن را ول کردیم! ... از این فضا استفاده میکند دشمن که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند برای مردم وسیله آزادی است بلاشک. خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را اختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 محورهای جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»: 1️⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری‌های دولت‌گریز با مطالعه موردی بلاکچین 2️⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویت‌مندی افراد، موجودیت‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی 3️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی 4️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی 5️⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 6️⃣ بررسی فقهی ارزش‌های اساسی اقتصاد اسلامی در فضای مجازی با مطالعه تطبیقی رمزارز اسلامی 7️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) 8️⃣ بررسی حدود سیاست‌‌گذاری، مقرره‌گذاری، قانون‌گذاری و جرم‌انگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی 9️⃣ بررسی فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی 0⃣1️⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه 1️⃣1️⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر در فضای مجازی 2️⃣1️⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی 3️⃣1️⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش‌ مصنوعی در اسلام 4️⃣1️⃣ مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام و...) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیده‌های نوظهور با مطالعه موردی رمزارز 5️⃣1️⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکت‌ها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه برای توضیح بیشتر این مسائل، را دنبال کنید... دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 مسجد الکترونیکی 🔷 أمل خیری، نویسنده وپژوهشگر مصری در مقاله‌ای می‌نویسد: مسجد، یک موسسۀ اسلامی است که طی قرن‌ها، نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده است. از ابتدای تبلیغ اسلام، مسجد تنها یک محل عبادت نبوده، بلکه جایی برای تربیت و آموزش بوده است. 🔷 در عصر دیجیتال، فناوری در تمام زوایای زندگی ما نفوذ و نقش فعالی را در ایجاد جوامع مجازی و ارتباط بین افراد ایفا کرده است. این پژوهش، با توجه به کمرنگ شدن نقش مسجد در جوامع اسلامی، به بررسی چگونگی فعال‌سازی نقش مسجد، با استفاده از فناوری و خدمات اینترنت می‌پردازد. 🔷 منظور از مسجد الکترونیکی، انتشار پیام مسجد با استفاده از وسایلی است که اینترنت در اختیار ما می‌گذارد. 🔷 ازآن‌رو که مساجد، خانه‌های خداوند متعال روی زمین هستند، رسالت و پیام مسجد، همان رسالت اسلام است؛ در نتیجه، هدف از مسجد الکترونیکی نیز انتشار پیام اسلام با استفاده از امکانات شبکه‌ای است. 🔷 می‌توان با شیوه‌های مختلف مسجد الکترونیکی را در فضای مجازی ایجاد کرد، مانند: ایجاد سایت برای مسجد، صفحه معرفی مسجد، صفحۀ پیام سایت، صفحۀ فعالیت‌های مسجد، صفحۀ حوادث و رویدادها، صفحۀ فتواها و مشاوره‌ها، صفحۀ مسجد و جامعه. 🔷 خدمات متقابل مسجد الکترونیکی عبارت است از: ایجاد سالن‌های گفت‌وگو، ایجاد گروه‌های الکترونیکی، پخش زنده برنامه‌های مسجد، پیامک به افرادی که قبلا به مسجد آمده‌اند. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 1⃣1⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر در فضای مجازی 🔹فضای مجازی در روابط دولت‌ها و ملت‌ها تحولات اساسی ایجاد کرده است. در این فضا، نظارت به معنای معمول در فضای فیزیکی امکان ندارد و دولت‌ها از جهات مختلف گستره و عمق حاکمیت خود را از جهاتی در حال تضعیف و از جهاتی در حل تقویت می‌بینند. هر دولتی می‌تواند با ملت‌های دیگر، در سطح فردی و گروهی، بدون مراجعه به دولت‌ها و نظارت آن‌ها مرتبط شود. در عصر فضای مجازی، مفاهیمی مانند منافع ملی، امنیت ملی، اقتصاد ملی، ساختار دیگری دارند و هر گونه ناتوانی دولت‌ها در تأمین رفاه، آزادی و امنیت، امکان مهاجرت نخبگان و از دست دادن آن‌ها را بیشتر می‌کند. در عصر فضای مجازی، گروه‌ها و نهادهایی ایجاد شده‌اند که بدون تشکیلات فیزیکی و بدون نیاز به شناسنامه‌ی رسمی، خارج از نظارت دولت‌ها پدید آمده‌اند و حتی با گسترش بین‌المللی، در فضای بین‌الملل بازیگرانی قوی‌تر از دولت‌ها شده‌اند و دولت‌ها باید با آن‌ها به صورت مستقل رابطه برقرار کنند. نمونه‌ی آن را در رمزارزها می‌توان دید. مدارس مجازی می‌توانند به راحتی از بیرون از مرزها، نوجوانان و جوانان یک کشور را تحت پوشش قرار دهند. 🔹 در چنین عصری، نظام اسلامی چگونه می‌تواند به وجود خود تداوم بخشد، بی‌آنکه هویت اسلامی خود را از دست دهد؟ روشن است که نمی‌توان با کشیدن دیوار دور خود و انزوای در فضای بین‌المللی به مقاصد شرع رسید. مرزهای امنیت بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی‌اند و حتی مرز تصمیم‌گیری ملی نیز فراتر از مرزهای جغرافیایی است. اگر ملتی مرز امنیتی خود را فراتر از مرز جغرافیایی نبرد قطعاً به ذلت گرفتار می‌شود. در حقیقت، این نگاه فرامرزی از مؤلفه‌های قدرت است. بنابر این، نمی‌توان صرفاً با قواعد سلبی مانند نفی سبیل یا نفی ضرر یا حرمت اشاعه‌ی فحشا و مانند آن‌ها در باب فضای مجازی حکم راند؛ بلکه نیازمند قواعد ایجابی هستیم تا روابط سازنده با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر از طریق فضای مجازی و در عصر فضای مجازی داشته باشیم. 🔹 این نگاه در فضای مجازی لوازم خاص خود را دارد که باید مورد توجه باشد. وقتی نظام اسلامی می‌خواهد با خارج خود تعامل برقرار کند، در برابر امتیازهایی که می‌گیرد، طرف مقابل نیز امتیازهایی مطالبه می‌کند؛ چنان که در قراردادهای رسول الله (صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) نیز چنین هست. 🔹 چه قواعد و اصولی بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها و شرکت‌ها و ملت‌های دیگر حاکم است تا نظام اسلامی بالاترین سطح بهره‌برداری را از تعامل خود با آن‌ها ببرد؟ محقق در این تحقیق باید به این پرسش پاسخ دهد؛ البته پاسخی که متناسب با عصر فضای مجازی است، عصری که ملت‌ها تا حد زیادی درهم تنیده شده‌اند و نظام اسلامی در میان ملل دیگر می‌تواند حاضر باشد، چه دولت‌های دیگر بخواهند و چه نخواهند؛ چنانکه دولت‌ها و ملت‌های دیگر نیز در میان ملت اسلامی حاضرند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📷 اینستاگرام در صدر برنامه‌های «متجاوز» ✅ به استناد داده‌های شرکت ذخیره‌سازی ابرواره‌ای «پی‌کلود» پس از تحلیل برچسب‌های رعایت حریم خصوصی برنامه‌‌ها، اینستاگرام در صدر فهرست برنامه‌های «متجاوز» که داده‌های کاربران را گردآوری کرده و به اشتراک می‌گذارند، قرار گرفت. 📌 مشروح خبر: yun.ir/btqo05 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 فیسبوک؛ فرصتی برای تبلیغ 🔷 هانی الشیخ، عضو هیئت علمای سودان در مقاله خود درباره فیسبوک می‌نویسد: اشکال فیسبوک نبود نظارت بر آن است؛ حتی نظارت الکترونیکی نیز بر آن نیست، به همین دلیل امکان سوء‌استفاده برای کسانی که از دین، حیا و عفت بی‌بهره‌اند، افزایش می‌یابد. 🔷 وی ادامه می‌دهد: با این حال فیسبوک، فرصتی تبلیغی به شمار می‌آید و کسانی که خود را از شبهات مصون می‌دانند، می‌توانند از آن به عنوان یک فرصت باارزش استفاده کنند. دو نمونه از ویژگی‌های تبلیغی فیسبوک عبارت‌اند از: 🔷 با نبود نظارت، هیچ‌کس نمی‌تواند مانع نوشتن مطالبی برای دعوت به دین شود یا نویسنده را تحت تعقیب قرار دهد؛ 🔷 سهولت دعوت و بی‌نیازی به امکانات مادی یا مهارت‌های خاص، ویژگی دوم آن است؛ ازاین‌رو افراد می‌توانند به آسانی با انتشار سخنان علما، بارگزاری تصویر و کلیپ و کامنت گذاشتن به تبلیغ بپردازند و لازم نیست برای این کار، حتما خطیب توانایی بود. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi