#خبر
🔴 امارات و تشکیل شورای امنیت سایبری
🔷 دولت امارات از تشکیل شورای امنیت سایبری با هدف سیاستگذاری، قانونگذاری و حمایت از امنیت سایبری در این کشور خبر داد.
🔷 شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دبی در توییتی نوشت: ما در جلسۀ شورای وزیران، تشکیل شورای امنیت سایبری را تصویب کردیم.
🔷 هدف از این کار، سیاستگذاری، قانونگذاری و حمایت از امنیت سایبری و افزایش آمادگی تمام بخشها برای پاسخگویی است. اهمیت امنیت امارت در فضای دیجیتال، کمتر از امنیت آن در فضای جغرافیایی و حقیقی نیست.
📡 اسکای نیوز عربیه
✍️ علی آران دشتی آرانی
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#امارات #امنیت_سایبری
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی»
📙گزارش سریع شماره 9 حکمرانی کشورهای جهان «ایرلند»
📌 تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
yun.ir/wg60sc
#حکمرانی_فضای_مجازی #مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
iMuslims: Rewiring the House of Islam
مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام
✍ نویسنده: دکتر گری بونت
🔹 سال و محل نشر: دانشگاه کمبریج، سال 2009
🔹 تعداد صفحات: 358
🔹 شاخص استنادی و تعداد ارجاعات: 450
#اینترنت تأثیر عمیقی بر نحوه درک مسلمانان از اسلام و چگونگی تحول و تغییر جوامع و شبکههای اسلامی در قرن بیست و یکم دارد. البته همه جنبههای اسلام بطور کامل در اینترنت نمایش داده نمیشود، و تفاوتهایی بین اسلام آنلاین و دیجیتال با اسلام آفلاین یا آنالوگ وجود دارد. استفاده از اینترنت تأثیر تحول آفرین و گستردهای بر چگونگی پایبندی مسلمانان به اسلام، نحوه معرفی اسلام به جهان و همچنین درک جوامع مسلمان از خود و هم کیشان خود دارد. کتاب حاضر یک مطالعه برون دینی است که با تبیین پدیدههای خاص و گرته برداری از عناصر اصلی اسلام، و با رصد مداوم بر طیف وسیعی از مطالب فضای مجازی، بدنبال ارائه شاخص، روند و تبیین تغییرات جهان اسلام در فضای سایبری است.
🔹 پرسش اصلی نویسنده آن است که چگونه مسلمانان اینترنتی از محیطهای مجازی اسلامی استفاده میکنند. پاسخ به این سوال نیازمند درک سیر تغییر و تحول جوامع مسلمان در مواجهه با پیشرفت فناوری است.
🔹 در پایان کتاب راهکارهای پیش رو برای بیان و تبدیل فهمهای گوناگون از اسلام به صورت آنلاین و توصیف نحوه شکلگیری بیشتر شبکههای مسلمانان از طریق ارتباط با اینترنت ارائه شده است.
📌 تهیه شده در واحد #بین_الملل
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#معرفی_کتاب 💠عنوان کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاس
💠 مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل میباشد:
• پس از بررسی تاثیر دیجیتالی سازی در روند ایجاد تغییرات در نحوه پردازش، شبکهسازی و انتشار اطلاعات در مورد اسلام و مسلمانان به این نتیجه رسیده میشود که بسیاری از مسلمانان، مستقیماً تحت تأثیر اینترنت قرار نمیگیرند.
• وبلاگها و سایتها به عنوان محل بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آنها به کتابهای آنلاین و شبکههای اجتماعی مورد نظر خود دسترسی پیدا میکنند.
• اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیتهای جهادمحور گروههایی مثل القاعده داشته است. این گروهها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کردهاند.
• این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیتهای گروههای جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به حداکثر توجه و درک نیاز دارد ، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمیکنند.
📌 تهیه شده در واحد #بین_الملل
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔺️روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد
🔶️ دوازدهم فروردین، چهل و سومین سال انتخاب جمهوری اسلامی در ایران ، روز تبلور اتحاد و ایمان و روز به ثمر نشستن نهال اراده و ایستادگی و استقلال گرامی و مبارک باد.
#مناسبتی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی»
📙 گزارش سریع شماره 11 حکمرانی کشورهای جهان «روسیه»
📌 تهیه شده در گروه علوم و فناوریهای نوین پژوهشگاه فضای مجازی
💡 دریافت گزارش:
yun.ir/xjq7b2
@oisc_majazi
📰 فضای مجازی را به نفع ارزشهای ملت مدیریت کنید.
✅ شمارهی دویست و هشتاد و دو هفتهنامهی خط حزبالله با عنوان «فضای مجازی را به نفع ارزشهای ملت مدیریت کنید» منتشر شد. خط حزبالله در این شماره توصیهها و تذکرات رهبر انقلاب درباره مدیریت فضای مجازی را بازخوانی کرده است.
💡 دریافت گزارش:
yun.ir/jaj7bd
#رهنمود
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
1_886408803.pdf
483.1K
💠 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی بر اساس #کلید_واژه #فضای_مجازی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸
منبع: http://farsi.Khamenei.ir
#رهنمود
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
📌انتشار برای اولین بار:
دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید
🔹ما در زمینه تولید محتوا نمیتوانیم اطمینان کنیم به تصادفات و آنچه پیش میآید؛ باید بنشینید روی این مسأله ـ #تولید_محتوا ـ طراحی کنید. ما البته جوانهای خوشفکر متدین داریم؛ افراد بهدردبخور برای تولید محتواهای اجتماعی داریم؛ حوزههای علمیه را داریم که دستشان در این زمینه واقعا باز است. برخی دانشگاهیها را داریم. البته بانکهای اطلاعاتی را هم داریم. از اینها باید استفاده کنید. دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید؛ ما به این مسأله احتیاج داریم.
🖊دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی
۱۳۹۶/۱۱/۰۳
#رهنمود
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی»
📙گزارش سریع شماره 13 حکمرانی کشورهای جهان «ترکیه»
📌تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 دریافت گزارش:
📥 yun.ir/9ab4lf
#حکمرانی_فضای_مجازی #مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 محورهای جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» :
1️⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوریهای دولتگریز با مطالعه موردی بلاکچین (پیوست توضیح)
2️⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویتمندی افراد، موجودیتها و فعالیتها در فضای مجازی (پیوست توضیح)
3️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی (پیوست توضیح)
4️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی (پیوست توضیح)
5️⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوههای ایجاد یا حضور در شبکههای اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصتها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه (پیوست توضیح)
6️⃣ بررسی فقهی ارزشهای اساسی اقتصاد اسلامی در فضای مجازی با مطالعه تطبیقی رمزارز اسلامی (پیوست توضیح)
7️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) (پیوست توضیح)
8️⃣ بررسی حدود سیاستگذاری، مقررهگذاری، قانونگذاری و جرمانگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی (پیوست توضیح)
9️⃣ بررسی فقهی حدود و شیوههای نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایهمندی گروههای کاربری در فضای مجازی (پیوست توضیح)
0⃣1️⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه (پیوست توضیح)
1️⃣1️⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولتها، شرکتها و ملتهای دیگر در فضای مجازی (پیوست توضیح)
2️⃣1️⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی (پیوست توضیح)
3️⃣1️⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش مصنوعی در اسلام (پیوست توضیح)
4️⃣1️⃣ مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام و...) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیدههای نوظهور با مطالعه موردی رمزارز (پیوست توضیح)
5️⃣1️⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکتها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه (پیوست توضیح)
⭕️برای توضیح بیشتر محورهای جشنواره بر روی
👈(پیوست توضیح)👉 در انتهای هر محور کلیک کنید.
🔰 ارسال چکیده آثار و کسب اطلاعات بیشتر: @oisc_rooydad
#جشنواره
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#خبر
🔴 خواندن مجلات زرد و مطالب نامناسب در اینترنت
🔷 راشد بن معیض العدوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه «طیبه» مدینه منوره در مقالهای اینترنتی در خصوص مجلات زرد و امور حرام در اینترنت مینویسد: نگاه کردن و خواندن امور حرام، تأثیرات منفی بر مسلمانان دارد.
🔷 امام جماعت و سخنران مسجد جامع شاهزاده جوهره بنت سعود در حره شرقی مدینه منوره این تأثیرات را اینگونه بر میشمرد:
🔷 تأثیر اعتقادی: قوم نوح با پرستیدن بتهایی که تنها تصویر بودند، مشرک شدند؛ به همین دلیل کشیدن تصویر و نماز خواندن در مقابل تصاویر موجودات روحدار در اسلام نهی شده است.
🔷 تأثیر در عبادت: این تصاویر، مسلمان را از اطاعت خداوند و ادای واجبات به نحو احسن باز میدارند.
🔷 تأثیر اخلاقی: اسلام، مسلمانان را به نگاه نکردن به نامحرمان فرا میخواند. برای مثال، زن را از توصیف زنی دیگر برای شوهرش نهی کرده است، چراکه این کار مانند نگاه کردن مرد به آن زن است.
🔷 تأثیر اجتماعی: نگاه کردن به تصاویر مستهجن در اینترنت، موجب از بین رفتن ارتباط بین اعضای خانواده، بهویژه زن و شوهر میشود.
🔷 تأثیر مالی: پرداخت هزینه برای خریدن مجلات نامناسب یا اشتراک در اینترنت برای اهداف حرام، هدر دادن اموال است.
🔷 تأثیر بر سلامت: نگاه به این نوع موارد حرام، علاوه بر آسیب زدن به چشم، به افکار انسان نیز آسیب میرساند.
📡 صید الفوائد
✍️ علی آران دشتی آرانی
🌐 تهیه شده در واحد بینالملل
#اسلام #اینترنت
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مجموعه استوری | #فضای_مجازی
🔺️ رهبر انقلاب: جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.
📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و...
💻 @Khamenei_ir
🌸💠 با توجه به درخواست شرکتکنندگان اولین جشنواره حل مسائل کلیدی سایت هایی برای جستجوی #پیشینه_تحقیق معرفی میشود 🌸💠
🔰🔰🔰🔰🔰
http://www.lib.ir/
https://ricest.ac.ir/
https://hawzah.net/fa/Seminar/List
http://elmnet.ir/
http://pishine.irandoc.ac.ir/
http://library.ut.ac.ir/
http://www.noormags.ir/
https://www.civilica.com/
http://www.ensani.ir/search.aspx
http://payanname.whc.ir/
http://sika.iau.ir/portal/tabid/86/Default.aspx
http://lib2.urd.ac.ir/simwebclt/WebAccess/SimwebPortal.dll
https://ganj.irandoc.ac.ir
#پیوست_جشنواره
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#معرفی_کتاب
💠عنوان کتاب:
وضعیتشناسی پژوهشهای اسلامی رمزارزها در جهان
✍️ نویسندگان: محمود رفیعان و سعید مهدیان
🔹 سال و محل نشر: 1400، دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
🔹 تعداد صفحات: 311
این کتاب مقدمه ای در باب شناسایی منابع علمی اسلامی درخصوص رمزارزها است. در این اثر تمام آثار پژوهشی که به زبان عربی و انگلیسی نگاشته شده، ملاحظه و خلاصه نگاری شده است و میتواند گام مهمی برای پژوهشهای فقهی تطبیقی پژوهشگران شیعه درخصوص ارزهای رمزپایه باشد.
🔹 این کتاب دارای یک مقدمه و دو فصل می باشد. در بخش مقدمه مباحثی از جمله اهمیت پژوهش، سیرتحقیق، منابع جستجو، موانع و محدودیت ها نگاشته شده است.
🔹در فصل اول، یافته های مربوط به مجموع پژوهشها و نتایج حاصله تبیین شده است، در این فصل رتبه کشورهایی که بیشترین آثار پژوهشی در خصوص رمزارزها را به خود اختصاص داده اند ذکر شده است و علت حکم «بیت کوین» در آثار پژوهشی در سه ساحت جواز، عدم جواز و جواز مشروط بررسی شده است.
🔹در فصل دوم، گزارش مختصری از ۱۳۳ مقاله و کتاب در خصوص رمزارزها به تفکیک آمده است.
📌 تهیه شده در واحد #بین_الملل
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رهبر معظم انقلاب:
📹 قویترینِ کشورها، در این زمینهها در فضای مجازی خطّ قرمز دارند؛ راه نمیدهند؛ خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزامشدهی از سوی آمریکا و دستگاههای پشت سر و پشت صحنهی این قضیّه را راه نمیدهند؛ کنترل میکنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضای مجازی محروم کنیم.
#رهنمود #فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✳️ اولین نشست از سلسله نشستهای «حکمرانی فضای مجازی»
💠 موضوع: «دورنمای حکمرانی فضای مجازی»
🔰 با ارائه: دکتر عبدالحسین کلانتری (سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی)
🕰 زمان: یکشنبه 22 فروردین 1400، رأس ساعت 18
⭕️ نشست به صورت مجازی و برخط برگزار میشود.
🔖 لازم به ذکر است برای شرکتکنندگان گواهی حضور صادر و به بهترین خلاصهنویسی از صحبتهای مطرحشده در نشست، جوایزی به قید قرعه اهدا میشود.
💡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
@oisc_rooydad
🔹 مشروح خبر:
🌐 http://yun.ir/haijm9
#نشست_علمی #حکمرانی_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهنمود
🔸کاری کنید که از منافع و سودها و بهرههای فضای مجازی همه بتوانند استفاده کنند، سرعت اینترنت را افزایش هم بدهید امّا در آن چیزهایی که به ضرر کشور شما، جوان شما و افکار عمومی شما نیست.
📲 #فضای_مجازی
#مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔵 گفتگو با سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی درباره بایستههای حکمرانی در فضای مجازی:
🔷 فضای مجازی و فرصت سوزی تاریخی
✅ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در پیام نوروزی، پیرامون مسئله #فضای_مجازی ، گفتگویی با آقای دکتر عبدالحسین کلانتری، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی انجام داده است.
💡مشروح گفتگو:
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47654
#حکمرانی_فضای_مجازی #مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش صدا و سیما از رها شدگی فضای مجازی
✅لزوم نظام مند کردن فضای مجازی و مدیریت آن
✅ بررسی جرم انگاری در فضای مجازی
✅ مبارزه با شبکه قمار و شرط بندی و مقابله با تهاجم فرهنگی در #زیست_بوم_مجازی
✅ صیانت از کودکان در فضای مجازی
#مدیریت_فضای_مجازی #ولنگاری #قمار #جرم_انگاری
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 قابل توجه پژوهشگران و شرکت کنندگان در جشنواره حل مسائل کلیدی
✅بیش از 10 هزار مقاله جدید در #نورمگز بارگذاری شد
🔹 به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، در اسفندماه 1399 بیش از 10 هزار مقالۀ جدید از نشریات معتبر به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی در پایگاه مجلات تخصصی #نور (نورمگز) بارگذاری و در دسترس پژوهشگران گرامی قرار گرفته است.
🔹 از بین 10 هزار و 995 مقالۀ جدیدِ بارگذاری شده، 8 هزار و 596 مقاله به صورت تصویری و 2 هزار و 399 مقاله به صورت متنی در این پایگاه نمایهسازی شده است.
🔹 همچنین افزون بر مقالات نمایهسازی شده از نشریات، در اسفند ماه 1399، تصویر 5 هزار و 51 مقاله نیز از همایشهای معتبر در پایگاه نمایهسازی شده است.
🔹 گفتنی است،پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی تصویری-متنی است که در راستای تسهیل و ترویج امر #پژوهش ، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در #فضای_مجازی را بر عهده دارد و هم اکنون با ارائه 2066 عنوان مجله و بیش از یک میلیون و 278 هزار مقاله، به عنوان بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی مورد توجه محققان و #پژوهشگران داخلی و خارجی میباشد.
#پیوست_جشنواره #جشنواره
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهنمود
💠 رهبر انقلاب: آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که #فضای_مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند #مدیریّت میکنند این فضا را.
#مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🌐 نگاهی به دکترین حکمرانی کشورها برای کنترل فضای مجازی
✅ نگاهی به تجربه کشورهای مختلف در کنترل فضای مجاری نشان می دهد که کشورها با توجه به دکترین حکمرانی خود نظام های متفاوتی در کنترل فضای مجازی تعریف کرده اند.
📌 تهیه شده در روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی
📥 مشروح خبر دریافت اینفوگرافی با کیفیت اصلی:
🌐 yun.ir/d52uo7
#حکمرانی_فضای_مجازی #مدیریت_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔔 فراخوان بیست و سومین همایش #کتاب_سال_حوزه
🔻 شرایط شرکت در همايش:
✔️حوزوی بودن پديدآورندگان آثار؛
✔️ کتابهایی که چاپ اول آنها در سال 1399 شمسی (1440 تا 1441قمری یا 2018 تا 2019 میلادی) باشد
✔️پایاننامههای #سطح4 (دکتری) که در سال 1399 دفاع شده باشد.
✅ فضای مجازی یکی از #محورهای_ویژه این فراخوان می باشد.
📌 مهلت ارسال آثار: پایان خردادماه 1400
👈سامانه ثبتنام:
http://www.ketabehowzeh.ir
#فراخوان #کتاب #فضای_مجازی #پژوهش
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#یادداشت
✍ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی
@harahmati
♦️ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟
✅ «کلاب هاوس» را می توان جدیدترین عضو خانواده رو به ازدیاد #شبکه_های_اجتماعی دانست. فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین درباره شبکه های اجتماعی، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». البته در این جا مقصود بیشتر شبکه های غیرایرانی است. در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. با توجه به تجارب پیشین درباره پلتفرم هایی چون تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام، و فیس بوک ، به نظر می رسد مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید از قبیل کلاب هاوس مستلزم توجه به چند نکته است:
🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند.
🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود. مثلا اگر فقط بر محتوای هرزه نگارانه در ایسنتاگرام و یوتیوب و کلاب هاوس انگشت بگذاریم کاربری که به چشم خود کارکردهای خوب این شبکه ها مثل گفت وگوها و مباحث علمی و راه اندازی کسب و کار را می بیند با ما همراهی و همدلی نخواهد کرد و راهکارها و هشدارهای ما را نخواهد پذیرفت (هرچند به واقع درست باشد).
🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون از سوی «نهادهای حاکمیتی« و »شهروندان« با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است.
🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل #فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار:
اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود،
ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود،
ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری غیراخلاقی است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد،
رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود،
البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است.
🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی.
✅ دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. هنوز کلاب هاوس پا نگرفته شبکه توییتر ظاهرا سیستم صوتی خود را با نام Space راه اندازی کرده، تلگرام هم اخیرا امکان برگزاری لایوهای صوتی رابه امکانات خود افزوده است، شبکه لینکدین هم در حال اقدام در این زمینه است (عصر ایران، 12 فروردین 1400، کد خبر: 777200). بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد.
18 فروردین 1400
@oisc_majazi