فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 تصاویری از آئین نقاره زنی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س)
سرور بانوان جهان،
عطای خداوند سبحان،
کوثر قرآن،
همتای امیر مؤمنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان،
بر همه زنان عالم مبارک باد💐☺️🌺
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
منزلت فاطمه (س) در نگره فقهی- کلامی ابن تیمیه
از سیادت بر زنان تا صیانت از خطا ( بخش اوّل)
✍️ علی راد
اشاره: هر چند در نگاه رایج ابن تیمیه حرانی به انکار فضایل اهل بیت ( علیهم السلام) به ویژه امام علی (ع) شهرت دارد و شواهدی نیز بر آن از کتابهای وی وجود دارد لکن بازیابی نگرش ابن تیمیه به شخصیت و مکانت حضرت فاطمه (س) گویای این نکته مهم است که او به طهارت و عصمت آن بانو باورمند است , این یادداشت به تحلیل جستاری از فتوای فقهی ابن تیمیه می پردازد که در آن به حدیثی درباره فاطمه (س) از پیامبر اکرم (ص ) استناد جسته است.
متن عبارت ابن تیمیه
ابن تیمیه در فرع فقهی لزوم اجرای حدود و حرمت پذیرش شفاعت از بزه کار به دلیل رابطه نسبی و سببی یا جایگاه اجتماعی او به حدیث « لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها » از رسول خدا (ص) استناد جسته و آن را مستند فتوای خود قرار داده است. هر چند بحث ابن تیمیه فقهی است لکن در استناد به این حدیث تعابیری چند در وصف حضرت فاطمه (س) به کار برده است که بیانگر مکانت معنوی و طهارت وجودی آن بانو در اندیشه کلامی ابن تیمیه است. عبارت ابن تیمیه چنین است : « ... فأنكر عليه دخوله فيما حرمه الله وهو الشفاعة في الحدود ثم ضرب المثل بسيدة نساء العالمين - وقد برأها الله من ذلك - فقال : { لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها } » (مجموع فتاوى ابن تيمية , ج 28 , ص 297 ) .
💢 یک. در نگره ابن تیمیه رسول خدا (ص) در داستان عدم پذیرش وساطت اسامه در چشم پوشی از اجرای حد سرقت زنی از قبیله قریش در تبیین اصل منع وحرمت شفاعت در حدود به جایگاه قدسی فاطمه (س) مَثل زد. در مَثل نبوی , منزلت فاطمه (س) مقصود رسول خدا (ص) بود , آن حضرت از این تمثیل قصد داشت به قریش این نکته را تاکید بلیغ نماید که در شریعت اسلام هیچ شخص و شخصیتی مستثنای از اجرای حدود نیست , سنن الهی درباره همه یکسان است. پیامبر (ص) عبارت « لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها » به مثابه مثلی برای تاکید در نفی تاثیر هر گونه رابطه نسبی , سببی , جایگاه و شرافت خاندانی در اجرای حدود الاهی به کار برد. به نظر می رسد این عبارت در ادبیات فقهی به مَثل تبدیل شده است , محتمل است از گونه امثال غیرمقصوده باشد زیرا از سیاق عبارت ابن تیمیه چنین استظهار می شود که رسول الله (ص) ازاین عبارت قصد تمثیل و ضرب المثل نداشت لکن در تحلیل ابن تیمیه عبارت آن حضرت نزد فقیهان به مثابه ضرب المثل در فرع فقهی نفی شفاعت در اجرای حدود الهی رایج شد، این گونه مثلهای ناخواسته را «امثال غیرمقصوده» یا « عفویه » گویند.
حرف « لو» در صدر این عبارت در معنای امتناع و محال به کار رفته است. این معنا از حرف لو به عنوان یکی از ادات شرط به عدم وقوع شرط به نحو قطعی و جزمی دلالت دارد , لو امتناعیه زمانی به کار می رود که گوینده با ملاحظه شرایط و زمینه ها , از عدم تحقق و عدم وقوع متعلق شرط , یقیین و اطمینان کامل دارد , این مهم از تمایزات معنایی دلالت حرف لو امتناع با حروف شرط ان و اذا است که وقوع متعلق آندو محتمل است. نمونه کاربرد حرف لو در معنای امتناع آیه « وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ» در قرآن کریم است , این آیه بر این مهم دلالت دارد که اساساً امکان ندارد که پیامبر(ص) سخنانی برساخته را به عنوان وحی ابلاغ نماید پس مخاطب نباید چنین فرض و انگاره ای داشته باشد زیرا در تناقض با مقام پیامبری و لوازم آن است. از این رو خطابی بستی , ادیب توانا , فقیه و شارح نامدار صحیح بخاری در بیان نمونه های مشابه کاربرد حرف لو امتناعیه در احادیث رسول اکرم (ص) به حدیث مورد استناد ابن تیمیه نیز اشاره دارد و تصریح می کند که کاربرد حرف لو در این حدیث هر گونه توهم وقوع سرقت را از اساس نفی می کند : « وكقوله لو سرقت فاطمة لقطعتها وهي رضوان الله عليها وسلامه لا يتوهم عليها» (معالم السنن، ج ٤، ص ٣٠١ ). ابن الوزير یمانی مقصود از خطاب این حدیث را خطاب قرار دادن مسلمانان تفسیر کرده و آن را همانند آیه « لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ » دانسته است که به طور قطع مقصود از خطاب آن شخص پیامبر (ص) نیست هر چند که ظاهر مفاد آیه چنین ظهوری دارد (العواصم والقواصم في الذب عن سنة أبي القاسم، ج ٩، ص ٣٨٣).👇👇
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
بسمه تعالی
با سلام و احترام ؛
به فضل الهی، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به عنوان انجمن برتر برگزیده شده است. به همین مناسبت، فردا در ساعت 10در تالار فرهنگ مراسمی برگزار می گردد. از دانشجویان محترم بویژه دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث برای حضور در این جلسه دعوت به عمل می آید.
#دعوت_نامه
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
💢 نشست علمی:
آسیبشناسی پژوهش؛ از فقر در مسئله تا بحران در روش
👤 ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
👤 دبیر علمی:
دکتر مهدی خوشدونی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام
✅ زمان: چهارشنبه ۵ دیماه ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۰:۰۰
✅ مکان: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام ؛ سالن شهید طهرانی مقدم.
🖥 پخش برخط:
https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
💠امام صادق عليه السلام
🔹الشِّتَاءُ رَبِيعُ اَلْمُؤْمِنِ يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِهِ
🔸زمستان، بهار مؤمن است؛ شبهايش طولانى است و براى عبادتِ نيمه شب از آن كمك مى گيرد و روزهايش كوتاه است و براى روزه گرفتن از آن مدد مى جويد
📗بحارالأنوار ج80 ص133
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
تحلیل انتقادی صوفیانگاری حضرت عیسی با تأکید بر گزارههای عهد جدید چکیده :
با آغاز مطالعات انتقادی کتاب مقدس در قرن هجدهم میلادی و بحث درباره شخصیت تاریخی حضرت عیسی(ع)، زندگی اجتماعی وی نیز مطمحنظر قرار گرفت و به ارائه دو نظریه متفاوت در قالب ایشان انجامید: حضرت عیسی(ع) به مثابه زاهدی اخلاقمدار یا مصلحی انقلابی. با توجه به برخی گزارههای عهد جدید و بافت سیاسی ـ اجتماعی زمانه حضرت عیسی(ع)، به نظر میرسد خوانش زاهدانه جامع و مبتنی بر جملگی گزارشها از زندگی آن حضرت نیست. این پژوهش با تحلیل فرازهایی از عهد جدید، ارائة سیمای صرفاً اخلاقی و متغافل از رخدادهای اجتماعی حضرت عیسی(ع) را نقد میکند. سپس بر پایه تحلیل تاریخی دوران شکلگیری مسیحیت، زمینههای ظهور این دیدگاه را بررسی میکند. تحلیل متنی گزارههای عهد جدید درباره عملکرد اجتماعی حضرت عیسی(ع) نشان میدهد که وی افزون بر اهتمام به مباحث اخلاقی، بر اصلاح جامعه و حاکمیت نیز تأکید داشته و ارائه تصویری صرفاً اخلاقی و متسامح معلول غلبه خوانش اخلاقی و مسامحهگرایانه پولس، تضعیف مسیحیان و حمایت امپراتوری روم از آیینهای اخلاقمحور و به چالش کشیده شدن انتظار مسیحا پس از تصلیب حضرت عیسی(ع) بوده است.
کلمات کلیدی : شخصيت اجتماعي حضرت عيسي(ع) , اخلاق فردگرايانه , پولس , عهد جديد, تحليل انتقادي . لینک دانلود :
http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/2020853
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
هدایت شده از طومار نقد
فضیلت مشابهت حضرت علی (ع) با حضرت عیسی (ع): سیر تطور یک روایت منقول از ابوصادق ازدی
چکیده
یک از فضائل امیرالمؤمنین(ع) که در گذشته معروف بوده اما اکنون مغفول واقع شده است، مشابهت ایشان با حضرت عیسی(ع) است. طبق حدیثی که در منابع شیعه و اهلسنت از ابوصادق ازدی نقل شده است، پیامبر اکرم(ص) از خوف آنکه مردم نسبت به امیرالمؤمنین(ع) مشابه رفتار غلوآمیز مسیحیان نسبت به عیسی بن مریم(ع)، برخورد کنند، از بیان فضائل ممتاز و والای ایشان خودداری کردهاند. این حدیث در سیر انتقال میان روات مختلف اهل سنت، علاوه بر آنکه مانند دیگر احادیث، گاه مورد قبول و گاه مورد کتمان واقع شده، دچار تطوراتی نیز شده است که نتیجۀ آن، رواج نقل خاصی از حدیث، به عنوان یک متن ضدرافضی بوده است: «یا علی، فیک مثل من عیسى، أبغضته یهود حتى بهتوا أُمه، و أحبته النصارى حتى أنزلوه المنزل الذی لیس له». در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل متن-اسناد، به بررسی قدمت، سندها و نحوۀ انتقال این حدیث در شیعه و اهل سنت میپردازیم و تلاش میکنیم علاوه بر شناسایی متن اصیل حدیث، طرق اصلی نقل روایت را نیز بازسازی کنیم؛ در کنار آن به دلایل رواج متن تحریفیافته هم خواهیم پرداخت.
کلیدواژهها : فضیلت مشابهت با عیسی بن مریم(ع) ابوصادق ازدی سلیم بنقیس هلالی تطور فضائل امام علی(ع) .
لینک دانلود مقاله : B2n.ir/b91132
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
هدایت شده از طومار نقد
فخرالاسلام ارموی؛ مسیحی مستبصر به مذهب شیعه
اشاره
جدیدالاسلام میرزا محمد صادق فخرالاسلام ارومی یا موشه بن یوحنا بن وراده بن شموئیل بن پاتریس (متولد ۱۲۶۰ هـ.ق. روستای کلیسا کندی ارومیه - درگذشته ۱۳۳۰ هـ. ق در تهران) مجتهد، نویسنده و روزنامهنگار ایرانی بود. او که در ابتدا کشیشی آشوری اهل ارومیه بود در جوانی به اسلام گروید و پس از ۱۶ سال تحصیل در نجف و اخذ درجه اجتهاد به ایران برگشت و پس از مذاکره ناصرالدین شاه با وی دربارهٔ علل تغییر آیینش، از طرف شاه به فخر الاسلام ملقب گردید. او از پژوهشگرانی است که به مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت پرداختهاست و با تألیف چند کتاب رد اثبات راه و روش مباحثه دینی با پیروان ادیان دیگر را به طلاب مسلمان آموخت. در دوره مشروطیت او روزنامه تدین را منتشر کرد. ( https://B2n.ir/e22295 ) فخرالاسلام ارموی مجموعه انیس الاعلام فی نصرة الاسلام را در اثبات حقانیت اسلام و بطلان مسیحیت و یهودیت نگاشت.
دانلود انیس الأعلام
👇👇👇
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
✨افتخارآفرینی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی✨
بسمه تعالی ؛
«وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ»
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ، با لطف و یاری خداوند متعال ، تلاش اعضا و همچنین راهنمایی های دلسوزانه استاد مشاور انجمن ، جناب آقای دکتر روح الله شهیدی ، در نوزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ،به دریافت مقام شایسته انجمن علمی نمونه مفتخر گردید.🤞
این موفقیت بزرگ را به تک تک اعضای رشته علوم قرآن و حدیث ، بالاخص اساتید گرانقدر و دانشجویان تبریک عرض نموده و امید است که در سایه سار قرآن و اهل بیت ، در مسیر موفقیت های متعالی و روز افزون قدم بردارید.💐🙏🏻
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
"انجمنعلمیعلومقرآنوحدیث"
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار میکند: 🔹نشست علمی با موضوع : "
📸#گزارش_تصویری
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛
به مناسبت گرامیداشت روز زن و مادر🌱 ،نشست علمی با عنوان ((مسئله زن؛ روایت ها و پاسخها)) ، با حضور دکتر علی راد و سایر دانشجویان در تالار کی نیا برگزار کرد.
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
🍃 ۹ دی ماه آغاز دهه بصیرت و مقاومت و میثاق امت با ولایت گرامی باد ...
#عکس_نوشت
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و هوای مسیر گلزار شهدای کرمان...
شب شهادت حاج قاسم سلیمانی💔🍂
🌟*أین الرّجبیون*🌟
🌙ماه رجب فرا رسید، ماهی که
🌙اولین روزش باقری؛
🌙سومینش نقوی؛
🌙دهمینش تقوی؛
🌙سیزدهمینش علوی؛
🌙نیمه اش زینبی؛
🌙بیست و پنجمش کاظمی؛
🌙بیست و هفتمش محمدی است؛
💫ماه_رجب🌙🌺
💫ماه بازگشت به سوی خدا🌙🌺
💫میلاد_امام_محمد_باقرعلیه السلام 🌺
💫مبارڪ_باد💫🎉🌺
🌸اللهم صل علی محمد
وآل محمد وعجل فرجهم🌸
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi