_امام_حسین_علیه_السلام.pdf
223.8K
15. مقاله امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی
#احمد_پاکتچی
#حدیث
🔹مدخل برگزیده #دایرة_المعارف بزرگ اسلامی
@Quranhadithresearches
روايت عاشورايي مقتل شيخ صدوق در ميزان نقد.pdf
501.9K
16. روايات عاشورايي مقتل شيخ صدوق در ميزان نقد
#محسن_رفعت
#شیخ_صدوق
#عاشورا
#روايت
@QuranHadithresearches
بررسي تغييرات اجتماعي مناسك و مراسم عزاداري عاشورا در ايران.pdf
360.8K
17. بررسي تغييرات اجتماعي مناسك و مراسم عزاداري عاشورا در ايران
#اصغر_منتظرالقائم
#زهراسادات_كشاورز
#عاشورا
@QuranHadithresearches
#معرفی_کتاب
🔹 قرآن و کتاب مقدس(درون مایه های مشترک)
این کتاب در قالب دفترهای پنج گانه، به خوبی و به دور از هرگونه حب و بغض به مقایسه بین آموزه های یهودی، مسیحی و اسلام در باب توحید، نبوت، معاد و موضوعات فرعی آنها می پردازد و موارد مشترک و اختلافی آنها را نشان می دهد. #دنیز_ماسون از معدود نویسندگان و پژوهشگران غربی است که در نگارش کتاب خود با مسلمانان همدلی نشان داده است.
در هنگام مطالعه این کتاب باید به این نکته توجه داشت که نویسنده در دستیابی به منابع مسلمانان از آموزه های فقهی عالمان سنی مذهب و یا حتی فرهنگ عمومی مسلمانان کشوری که در آن زندگی می کرده است(مراکش) بهره برده و ازین جهت در برخی موارد آرا و نظرات مطرح شده از دیدگاه مسلمین با آراء و نظرات متکلمان شیعه متفاوت است.
دفتر اول: خدا
دفتر دوم: آفرینش
دفتر سوم: وحی
دفتر چهارم: قرآن
و دفتر پنجم به معاد پرداخته است.
از فصل بندی کتاب چنین برمی آید که نویسنده مخاطب اصلی کتابش را مسیحیان و یهودیان در نظر گرفته و ازین رو فصل جداگانه ای را به معرفی قرآن و دیدگاههای کلامی مسلمانان اختصاص داده است.
✅مطالعه نقادانه این کتاب می تواند به علاقمندان به پژوهش های تطبیقی در یافتن #موضوعات_پژوهشی کمک کند.
#مستشرقین
#دنیز_ماسون
#فاطمه_سادات_تهامی
انتشارات دفتر پژوهش و نشر سهره وردی
@Quranhadithresearches
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
💠 مقاله: دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
📖 چکیده: خوتیر ینبل از جمله حدیثپژوهان مهم غربی است که مطالعات حدیثی وی منبع ارجاع بسیاری از حدیثپژوهان غربی است. او مفهوم سنت نبوی را در اواخر قرن نخست هجری تاریخگذاری مینماید، با این استدلال که نقطهی آغازین یکسان انگاری مفهوم سنت با سنت نبوی اواخر قرن نخست هجری است. وی برای اثبات فرضیه خود به وصیت عمر حین مرگ، صدور فتوی توسط صحابه و تابعین بر اساس رأی شخصی و عدم استناد به سنت پیامبر(ص) و حصر مفهوم سنت نبوی در سنت توسط عمر بن عبدالعزیز استناد میکند. این در حالی است که با مراجعه به قرآن و منابع اصیل اسلامی نواقص روشی و محتوایی حدیثپژوهی ینبل در این زمینه روشن میگردد. با توجه به اعتبار سنت نبوی نزد قرآن و فرمان به لزوم تبعیت از سنت نبوی توسط خداوند متعال و همچنین کاربرد وسیع عبارت سنت نبوی از زمان حیات پیامبر(ص)، نظریه ینبل قابل نقد بوده و در نتیجه این عبارت را در ابتدای قرن نخست تاریخگذاری میگردد.
📘 مجله: فصلنامه پژوهش دینی – شماره 35، پاییز و زمستان 1396.
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن.pdf
465.1K
دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
#ینبل
#سنت
#سنت_نبوی
#تاریخ_گذاری
#حدیث
#عمر_بن_عبدالعزیز
🆔 @ostadmaaref
از روزنوشتهای دکتر #فرهنگ_مهروش
امروز مشغول مطالعۀ پایان نامۀ دانشجویی شده ام. دارم اشکالات را در حاشیه برایش مینویسم. یک ضعف بزرگش آن است که وقتی میخواهد منظوری را برساند، به اندازۀ کافی برایش کلمه ندارد. گرچه پایان نامۀ خوبی نوشته است، از او خواهم خواست قبل از اصلاح نهایی حتماً تعدادی از حکایتهای گلستان سعدی را حفظ کند. به نظرم گنجینۀ لغوی ضعیف موجب آسیب جدی به کار پژوهشی او شده است.
مشکل دیگرش که با آن قبلی هم بیربط نیست، عادت نداشتن به دقت و احساس زود فهمیدن چیزهایی است که اگر آدم درست فکر کند، آن قدرها هم قابل فهم نیستند.
برای نمونه، در مقدمۀ بحثش نوشته بود: چنان که مشاهده کردیم، نه تنها مفسران به درک مشترکی از مفهوم ... دست نیافتهاند، که لغویان نیز بر سر معنای واژۀ قلب اختلاف نظر دارند؛ امری که ضرورت مطالعۀ مفهوم ... را دو چندان میکند.
چون با لحن من آشنایی دارد و میدانم ناراحت نمیشود در حاشیه به شوخی برایش نوشتم: این عدد 2 را با چه محاسبهای کشف کرده اید؟ اگر الآن من بگویم «نه؛ این طور نیست؛ 75/ 1 چندان میکند و دوچندان نمیکند» با چه منطقی میخواهید مرا متقاعد کنید اشتباه میکنم؟! این ادبیات، ادبیات عامیانه است و درخور اهل علم نیست. نوشتار علمی دقیق است.
باید عادت کنیم دقیق بنویسیم و دقیق فکر کنیم. نوشتار غیردقیق نشانگر فکر مبهم و غیردقیق است. شفاف کردن ذهن به تمرین بسیار نیاز دارد. سروکار دائم با آدمهای غیردقیق و خواندن نوشتارهای غیرعلمی و عامیانه موجب کاهش دقت میشود. بهتر است به جای آن که تحت تأثیر ادبیات روزنامهها و نوشتههای غیرعلمی و غیردقیقی از این دست قرار گیریم ، سعی کنیم نوشتههای کسانی را بخوانیم که اهل دقت اند.
#علمی_نویسی
@quranhadithresearches
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّيَ ألفَ رَکعَةٍ.
هر کس بابی از علم را از متخصص آن بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد.
وسائل الشیعه، ج 27، ص 27
رحلت حضرت رحمه للعالمین محمد مصطفی(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام علی ابن موسی الرضا(ع)تسلیت باد.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@quranhadithresearches
@studiesofshia__نقد_و_بررسی_کتاب.pdf
290.9K
18.نقد و بررسی کتاب "قرآن و کتاب مقدس، درون مایه های مشترک" نوشته دنیز ماسون
🔸 در میان مستشرقان برخی برای کم اعتبار جلوه دادن قرآن ودین اسلام سعی بر آن دارند تا نشان دهند قرآن از عهدین استفاده نموده است. برای پژوهشگران این سؤال مطرح است که چقدر مشابهت میان قرآن و عهدین وجود دارد که چنین ادعایی میتواند مطرح شود. کتاب"قرآن و کتاب مقدس؛ درون مایههای مشترک" کتابی است که میتواند تا حدودی به این سؤال پاسخ دهد.
#بخشعلی_قنبری
#دنیز_ماسون
#مطالعات_شیعه_در_غرب
#مستشرقین
@quranhadithresearches
#معرفی_کتاب
«پارادایم جمال یوسف در
تفسیر قرآن از انگاره تا گفتمان»
🔹کتاب «پارادایم جمال یوسف در تفسیر قرآن» از انگاره تا گفتمان به قلم دکتر #علی_راد دانشیار دانشگاه تهران و به همت بنیاد پژوهش های اسلامی #آستان_قدس_رضوی چاپ و منتشر شد.
🔹این کتاب در چهار فصل نگاشته شده که نخستین فصل از آن، به ادبیات پژوهش این اثر اختصاص دارد؛ در فصول دیگر این کتاب، عناوینی چون پارادایم جمال از پایداری تا گفتمان، مستندات روایی پارادایم مشهور و دلیل تفسیری پیرامون موضوع این اثر، آورده شده است. این اثر ریشه در گفتمان نقد در فرهنگ اسلامی دارد و متاثر از #تفکر_انتقادی در مطالعات جدید است.
نویسنده در این اثر با بهره گیری از رهیافت تاریخ انگاره، زمینه ها و علل پایداری و تطورات پارادایم های تفسیری و تاثیر آنها بر ایدئولوژی مفسران را تحلیل کرده است.
توضیح مفاهیم، فرضیه ها، بیان اهمیت موضوع، جمال شناسی پیش از اسلام و دوره اسلامی، پیامدهای عرفانی، احادیث شیعه و اهل سنت و دلالت بر آیات برخی از مطالبی است که در فصل های مختلف این کتاب به آن اشاره شده است.
🔹چاپ نخست این اثر با قطع رقعی در 200 شمارگان در سال 1398 توسط بنیاد پژوهش های اسلامی #آستان_قدس_رضوی به چاپ رسیده است.
#علی_راد
#تفسیر
✅ https://eitaa.com/QuranHadithresearches
@quranhadithresearches
🔹از سلسله خطاهای پژوهشی پژوهشگران به قلم دکتر #فرهنگ_مهروش
#خطاهای_پژوهشی_56
#مشخص_نبودن_روش
♦️آنچه ما در منابع تاریخی میخوانیم، بسیاری دیگر از عالمان گذشته نیز خوانده و دیدهاند. چیزی که سبب میشود ما بتوانیم از منابع کهن اطلاعاتی استخراج کنیم که آنها نتوانستهاند بیابند، روشهای خاصی است که ما داریم و آنها نداشتهاند. روخوانی متون تاریخی، معمولا اطلاع زیادتری در اختیار ما قرار نمیدهد. اگر بخواهیم کشفی نوآورانه کنیم، یا باید منابعی جدید بیابیم که دیگران بدان دسترس نبردهاند، یا شیوهای برای تحلیل و دستهبندی و ارزیابی مطالب موجود در همین منابع کنونی بیابیم که اجازه دهد گامی فراتر برداریم. راهی که ما برای دستیابی به اطلاعات عمیقتر پیش میگیریم، اصطلاحا روش یا متودولوژی ما در مطالعه نامیده میشود. این روش ممکن است شیوهای برای گسترش منابع ما باشد ـ همچون کوشش برای دسترسی به نسخههای خطی کهنی مرتبط با موضوع که دیگران از آنها بهره نجستهاند، یا مثلا، بازسازی کتابی کهن که از میان رفته است. بااینحال، در بیشتر مواقع، روش ما در مطالعه، فنی است که برای تحلیل دادههای موجود به کار میگیریم؛ دادههایی که در دسترس همگان هست؛ ولی تا پردازش نشود، نکتۀ خاصی در بارۀ بحث از آنها استخراج نمیشود.
فرض کنید میخواهید مطالعهای در بارۀ جایگاه زنان در فرهنگ صدر اسلام را پی گیرید. کتابخانه رفتهاید و خود نمیدانید باید چه کتابهایی را ببینید. وقتی از کنار قفسهای رد میشود، اتفاقی کتابی به شانۀ شما میخورد و بر زمین میافتد و توجهتان را جلب میکند. آن را میخوانید و از قضا مطلبی در آن متناسب بحث میبینید و بدان ارجاع میدهید. به نظر شما، واقعا چه قدر میشود به نتیجۀ حاصل از چنین مطالعهای اعتماد کرد؟ آیا ممکن است که فردا، دوباره اتفاقی فرد به کتاب دیگری برخورد و کلا طرز فکرش عوض شود؟ نتایجی در این حد اتفاقی، نشان دهندۀ آنند که ما از روشی مشخص و گامهایی تعریف شده برای نزدیک شدن به مسئله و حلش بهره نجستهایم. به همین ترتیب، فرض کنید صدها کتاب روی میز شماست و در همۀ آنها مطالبی در بارۀ جایگاه زنان در فرهنگ صدر اسلام هست. شما بهطبع فرصت ندارید همه را بخوانید. پس کاملا اتفاقی کتابهایی را از لابهلای دیگر آثار بیرون میکشید و میخوانید. به نظر شما نتیجۀ چنین تحقیقی قابل اعتماد است؟ مسلما نه. بدین سان، هم گردآوری اطلاعات برای یک مطالعۀ علمی کاری روشمند و ضابطهمند باید باشد و هم، تحلیل آن اطلاعات.
محقق بعد از آن که توضیح داد مشخصا قرار است ضمن این پژوهش پاسخ چه سؤالی را بیابد، لازم است روش خود را به وضوح تبیین کند. اگر این روش را دیگران قبلا به کار بردهاند، کافی است با نگارش حجمی در حدود یک پاراگراف و ارجاع به منابعی که این روش را بهوضوح تبیین کردهاند، مبنای کار خود را معین کند. اما اگر دارد از روشی جدید و ابداعی بهره میجوید، ممکن است لازم شود حتی حدود یک بخش از بخشهای چهارگانۀ بدنۀ مقالۀ خود را به توضیح روش اختصاص دهد. به هر حال، توضیح روش هرگز نمیتواند چیزی در حد و حدود یک جملۀ کلیگویانه و سربسته باشد؛ مثل آن که بعضیها مینویسند «روش ما دراین مطالعه، کتابخانهای است». این قبیل جملات، هیچ مشکلی را حل نمیکنند و عملا اطلاع خاصی به خواننده نمیدهند.
خلاف آنچه برخی فکر میکنند، بیان روش کار سختی نیست. خیلی راحت باید به همین زبان ساده، یکایک مراحلی را که قرار است پشت سر بگذاریم تا جواب سؤال خود را بیابیم، بیان کنیم. باید توضیح دهیم که برای یافتن پاسخ سؤالات خود قرار است سراغ چه منابع و سوژههایی برویم، چرا این منابع و سوژهها را از میان موارد متعدد دیگر انتخاب کردهایم، انتخاب این موارد چه نقاط ضعفی دارد و چرا فکر میکنیم به هر حال استفاده از آنها بهتر از کنار گذاشتنشان است، برای غلبه بر آن نقاط ضعف، چه کارهای دیگری میکنیم و چگونه راه را بر وقوع اشتباهات میبندیم، و خلاصه، هر قدمی را که باید مرحله به مرحله برداریم تا به پاسخ سؤالات اصلی تحقیق برسیم، بیان میکنیم. بیان روش اگر قرار است حجمی در حدود یک پاراگراف داشته باشد، باید پاراگراف پایانی طرح مسئلۀ ما را تشکیل دهد. ضمنا، در چکیده نیز باید اشارهای گذرا به روش خود بکنیم. اگر این روش از قبل شناخته شده است، باید صریحا از آن یاد کنیم: «در این مطالعه، فلان موضوع با کاربرد روش تحلیل محتوا روی فلان دادهها بررسی خواهد شد». اما اگر از روشی نوآورانه بهره جستهایم، کافی است اشاره کنیم که در این مطالعه، با تکیه بر یک دستاورد روششناختی، از اطلاعات کهن تحلیلی نو بازخواهیم نمود.
#فرهنگ_مهروش
✅ https://eitaa.com/QuranHadithresearches
@quranhadithresearches