The Qur݇n and Its Biblical Subtext.pdf
3.23M
13. نسخه انگليسي كتاب فهم قرآن در پرتو انجيل و تورات
#گابريل_سعيد_رينولدز
#معرفي_كتاب
#مستشرقين
@QuranHadithresearches
www.quranhadith.blog.ir
قرآن و حديث
13. نسخه انگليسي كتاب فهم قرآن در پرتو انجيل و تورات #گابريل_سعيد_رينولدز #معرفي_كتاب #مستشرقين @Qur
📕 فهم قرآن در پرتو انجیل و تورات/انتشارات راتلج - 2010
🔹#گابریل_سعید_رینولدز
مدعای نویسنده در این کتاب، ارائه شیوه ای جایگزین برای خوانش قرآن است که بر اساس آن، به جای تکیه بر تفاسیر سنتی مسلمانان، از کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان (تورات و انجیل) برای این مهم استفاده شود. به گفته گابریل در مقدمه، مفسران اسلامی به دلیل گرایشهای دینی و مذهبی خود، داستانهای قرآن و کتاب مقدس مسیحیان و یهودیان را به گونه ای تفسیر کرده اند که گویی اینها کاملا منفک از یکدیگر است. در کتاب حاضر، تلاش شده تا پیوند میان قرآن، تورات و انجیل بار دیگر مورد تأکید قرار گیرد.
@QuranHadithresearches
www.quranhadith.blog.ir
... باید خدا شوی که بفهمی علی که بود... 🌸
✨حاضران به غایبان و پدران به پسران برسانند... دین محمد (ص)کامل شد.✨
✨عید اکمال دین مبارک باد ✨
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@quranhadithresearches
Wilferd_Madelung_The_Succession.pdf
25.72M
14.کتاب جانشینی پیامبر اسلام (ص)
اثری تحلیلی از:
#ویلفرد_مادلونگ
#انتشارات_کمبریج_2004
#مستشرقین
@quranhadithresearches
_امام_حسین_علیه_السلام.pdf
223.8K
15. مقاله امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی
#احمد_پاکتچی
#حدیث
🔹مدخل برگزیده #دایرة_المعارف بزرگ اسلامی
@Quranhadithresearches
روايت عاشورايي مقتل شيخ صدوق در ميزان نقد.pdf
501.9K
16. روايات عاشورايي مقتل شيخ صدوق در ميزان نقد
#محسن_رفعت
#شیخ_صدوق
#عاشورا
#روايت
@QuranHadithresearches
بررسي تغييرات اجتماعي مناسك و مراسم عزاداري عاشورا در ايران.pdf
360.8K
17. بررسي تغييرات اجتماعي مناسك و مراسم عزاداري عاشورا در ايران
#اصغر_منتظرالقائم
#زهراسادات_كشاورز
#عاشورا
@QuranHadithresearches
#معرفی_کتاب
🔹 قرآن و کتاب مقدس(درون مایه های مشترک)
این کتاب در قالب دفترهای پنج گانه، به خوبی و به دور از هرگونه حب و بغض به مقایسه بین آموزه های یهودی، مسیحی و اسلام در باب توحید، نبوت، معاد و موضوعات فرعی آنها می پردازد و موارد مشترک و اختلافی آنها را نشان می دهد. #دنیز_ماسون از معدود نویسندگان و پژوهشگران غربی است که در نگارش کتاب خود با مسلمانان همدلی نشان داده است.
در هنگام مطالعه این کتاب باید به این نکته توجه داشت که نویسنده در دستیابی به منابع مسلمانان از آموزه های فقهی عالمان سنی مذهب و یا حتی فرهنگ عمومی مسلمانان کشوری که در آن زندگی می کرده است(مراکش) بهره برده و ازین جهت در برخی موارد آرا و نظرات مطرح شده از دیدگاه مسلمین با آراء و نظرات متکلمان شیعه متفاوت است.
دفتر اول: خدا
دفتر دوم: آفرینش
دفتر سوم: وحی
دفتر چهارم: قرآن
و دفتر پنجم به معاد پرداخته است.
از فصل بندی کتاب چنین برمی آید که نویسنده مخاطب اصلی کتابش را مسیحیان و یهودیان در نظر گرفته و ازین رو فصل جداگانه ای را به معرفی قرآن و دیدگاههای کلامی مسلمانان اختصاص داده است.
✅مطالعه نقادانه این کتاب می تواند به علاقمندان به پژوهش های تطبیقی در یافتن #موضوعات_پژوهشی کمک کند.
#مستشرقین
#دنیز_ماسون
#فاطمه_سادات_تهامی
انتشارات دفتر پژوهش و نشر سهره وردی
@Quranhadithresearches
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
💠 مقاله: دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
📖 چکیده: خوتیر ینبل از جمله حدیثپژوهان مهم غربی است که مطالعات حدیثی وی منبع ارجاع بسیاری از حدیثپژوهان غربی است. او مفهوم سنت نبوی را در اواخر قرن نخست هجری تاریخگذاری مینماید، با این استدلال که نقطهی آغازین یکسان انگاری مفهوم سنت با سنت نبوی اواخر قرن نخست هجری است. وی برای اثبات فرضیه خود به وصیت عمر حین مرگ، صدور فتوی توسط صحابه و تابعین بر اساس رأی شخصی و عدم استناد به سنت پیامبر(ص) و حصر مفهوم سنت نبوی در سنت توسط عمر بن عبدالعزیز استناد میکند. این در حالی است که با مراجعه به قرآن و منابع اصیل اسلامی نواقص روشی و محتوایی حدیثپژوهی ینبل در این زمینه روشن میگردد. با توجه به اعتبار سنت نبوی نزد قرآن و فرمان به لزوم تبعیت از سنت نبوی توسط خداوند متعال و همچنین کاربرد وسیع عبارت سنت نبوی از زمان حیات پیامبر(ص)، نظریه ینبل قابل نقد بوده و در نتیجه این عبارت را در ابتدای قرن نخست تاریخگذاری میگردد.
📘 مجله: فصلنامه پژوهش دینی – شماره 35، پاییز و زمستان 1396.
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن.pdf
465.1K
دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
#ینبل
#سنت
#سنت_نبوی
#تاریخ_گذاری
#حدیث
#عمر_بن_عبدالعزیز
🆔 @ostadmaaref
از روزنوشتهای دکتر #فرهنگ_مهروش
امروز مشغول مطالعۀ پایان نامۀ دانشجویی شده ام. دارم اشکالات را در حاشیه برایش مینویسم. یک ضعف بزرگش آن است که وقتی میخواهد منظوری را برساند، به اندازۀ کافی برایش کلمه ندارد. گرچه پایان نامۀ خوبی نوشته است، از او خواهم خواست قبل از اصلاح نهایی حتماً تعدادی از حکایتهای گلستان سعدی را حفظ کند. به نظرم گنجینۀ لغوی ضعیف موجب آسیب جدی به کار پژوهشی او شده است.
مشکل دیگرش که با آن قبلی هم بیربط نیست، عادت نداشتن به دقت و احساس زود فهمیدن چیزهایی است که اگر آدم درست فکر کند، آن قدرها هم قابل فهم نیستند.
برای نمونه، در مقدمۀ بحثش نوشته بود: چنان که مشاهده کردیم، نه تنها مفسران به درک مشترکی از مفهوم ... دست نیافتهاند، که لغویان نیز بر سر معنای واژۀ قلب اختلاف نظر دارند؛ امری که ضرورت مطالعۀ مفهوم ... را دو چندان میکند.
چون با لحن من آشنایی دارد و میدانم ناراحت نمیشود در حاشیه به شوخی برایش نوشتم: این عدد 2 را با چه محاسبهای کشف کرده اید؟ اگر الآن من بگویم «نه؛ این طور نیست؛ 75/ 1 چندان میکند و دوچندان نمیکند» با چه منطقی میخواهید مرا متقاعد کنید اشتباه میکنم؟! این ادبیات، ادبیات عامیانه است و درخور اهل علم نیست. نوشتار علمی دقیق است.
باید عادت کنیم دقیق بنویسیم و دقیق فکر کنیم. نوشتار غیردقیق نشانگر فکر مبهم و غیردقیق است. شفاف کردن ذهن به تمرین بسیار نیاز دارد. سروکار دائم با آدمهای غیردقیق و خواندن نوشتارهای غیرعلمی و عامیانه موجب کاهش دقت میشود. بهتر است به جای آن که تحت تأثیر ادبیات روزنامهها و نوشتههای غیرعلمی و غیردقیقی از این دست قرار گیریم ، سعی کنیم نوشتههای کسانی را بخوانیم که اهل دقت اند.
#علمی_نویسی
@quranhadithresearches