eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
367 دنبال‌کننده
43 عکس
121 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی» 📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق ❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟ 🔹 بالاترین نت در اوج سگاه (هزام) در عبارت «... بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ ...» درجه جواب‌الجواب (درجه هشتم دیوان اساسی) 🔹 و پایین‌ترین نت در عبارت «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» درجه قرار (درجه یکم دیوان ماقبل اساسی) 🔹 و در مجموع ۱۵ درجه (۲ اکتاو کامل) ❓ چه مقام‌هایی به کار رفته است؟ 🔹 خانواده سگاه (یشتر هزام و بعضا اشاره به عراق) ❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟ 🔹 قرائت حمزه به روایت خلف از طریق طیبةالنشر ❓ تکرار سه‌باره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکته‌ای دارد؟ 🔹 مرحله اول به قرائت عاصم (و سایر قرّاء به جز حمزه و نافع و ابوجعفر) خوانده شده و مرحله دوم و سوم به روایت خلف از حمزه 👈 نکته: 1️⃣ در این‌گونه موارد، خلف نقل و سکت را از حمزه روایت نموده است 2️⃣ در این مورد روایت خلاد تفاوتی با خلف ندارد و بنابراین قرائت حمزه یکی از ۲ وجه نقل یا سکت است 3️⃣ وقف در عباراتی نظیر «الْأَكْرَمُ» بدون تخفیف همزه قرائت حمزه نیست ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هشتم 3⃣ زبان (لسان) 🔸 حافة اللسان (کناره زبان) 📌 حرف «ض» از ابتداى كناره زبان و دندان‌هاى اضراس (آسیای بزرگ) ادا مى‌شود 🖌 در تلفظ این حرف کناره زبان (چپ یا راست یا هردو) به دندان‌های کرسی بالا برخورد می‌کند 🖍 هنگامى كه زبان و دندان‌هاى اضراس براى خروج هوا از يكديگر جدا مى‌شوند صداى حرف «ضاد» توليد مى‌شود 📌 ولى توليد صدا وقتى تحقق مى‌پذيرد كه جدايى اين دو اندام به آرامى و با تأنّى باشد نه با حالت انفجارى و شدّت 🖊 به دلیل دخالت دندان‌های اضراس به این حرف «ضرسی» می‌گویند 👈 نکته: نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است 👇 ▪️ ضاد قدیم و اصیل که در کتب صرفی و تجویدی متقدم توسط دانشمندانی چون «سیبویه» و «خلیل‌بن احمد» و «ابن جنّی» و ... حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی توصیف شده است ▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا که مثل «ط» محکم و درشت تلفظ مى‌شود، یا به قولی همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت ▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا که از تیغه زبان و شبیه «ظ» ادا می‌شود ❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟ 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه فجر - قسمت سوم (آیات ۱ تا ۸) 📝 پاسخ به پرسش‌ها ❓ «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟ ❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» به روایت ... ؟ 🔵 پاسخ 👇 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾ 📌 این فراز ۳ بار تکرار شده که اختلاف در آنها در ۲ نکته است: ▪️ حذف یا اثبات یاء زائده در «... يَسْرِ هَلْ ...» ▪️ ادغام کبیر در «... ذَٰلِكَ قَسَمٌ ...» 🖊 در این آیات، اثبات یاء زائده مربوط به قرائت نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن‌کثیر و ابوعمرو است 🖊 همچنین ادغام کبیر فقط در قرائت ابوعمرو به روایت سوسی آمده است 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾ ✅ مرتبه نخست به هریک از این قرائات می‌تواند باشد: نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن کثیر و ابوعمرو به روایت دوری ✅ تکرار دوم به دلیل ادغام کبیر قطعا به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی است ✅ سومین تکرار هم به هریک از قرائات عاصم، ابن عامر، حمزه، کسائی و خلف صحیح است ❓ دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟ 🔵 پاسخ 👇 ⭐️ پایین‌ترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار) ⭐️ بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در چند عبارت، از جمله در فراز «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ...» ✅ بنابراین با توجه به پایین‌ترین و بالاترین درجات استفاده شده، این مقطع کوتاه از قرائت استاد منشاوی ۱۵ درجه یعنی ۲ اکتاو کامل وسعت دارد! ❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟ 🔵 پاسخ 👇 🌿 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ﴿٨﴾ ✅ استاد آخرین فراز را به قرائت نافع به روایت ورش تلاوت نموده‌اند ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وششم یاءات اضافه – قسمت ششم 🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقه‌بندی و تفاوت‌های بین ورش و حفص را بیان نموده‌اند 4⃣ یاء اضافه که پس از آن سایر حروف (غیر از همزه قطع و همزه وصل) آمده باشد 📌 موارد آن در قرآن ۳۰ است که ورش در نیمی از آنها با حفص اختلاف دارد. 🔺 نمونه‌ها: 🔹 حفص: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ 🔸 ورش: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُومِنُوا بِيَ لَعَلَّهُمْ 🔹 حفص: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ 🔸 ورش: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُومِنِينَ 🔹 حفص: إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ 🔸 ورش: إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ 🔹 حفص: وَ مَحْیَایَ وَ مَماتِی لِلَّه 🔸 ورش: وَ مَحْیَایْ وَ مَماتِیَ لِلَّه 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نهم – جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 🔸 قرآن‌پژوهان جایگاه و نوع وقف و ابتدا را بر اساس انواع ارتباط بین کلمات و جملات قرآنی تعریف و اولویت‌بندی نموده‌اند 📌 ارتباط بین یک عبارت با مابعد یا ماقبلش ممکن است «لفظی» باشد یا «معنوی» و بر این اساس رابطه دو عبارت خارج از ۳ حال نیست: ▪️ عدم ارتباط معنوی و لفظی ▪️ وجود ارتباط معنوی و عدم ارتباط لفظی ▪️ وجود ارتباط لفظی (و تبعا معنوی) ❌ وجود ارتباط لفظی و عدم ارتباط معنوی محال است 🖊 ملاک رابطه معنوی آن است که دو عبارت از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند 🖊 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است، بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود ❗️ البته برخی از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که معطوف با معطوف‌علیه ذاتا دارای رابطه لفظی است ♻️ اختلاف این دو دیدگاه فقط در عطف دو عبارت که محلی از اعراب ندارند آشکار می‌شود ✅ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است ✅ در صورتی که بین دو عبارت، ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف کافی» و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده می‌شود ✅ در صورت وجود ارتباط لفظی، اگر عبارت نخست دارای معنای گویا و مراد باشد وقف بر آن «وقف حَسَن» و الا «وقف قبیح» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است ❌ اگر وقف بر قسمت نخست متضمن معنای فاسد یا نسبت ناروا به پروردگار و امثالهم باشد، گروهی آن را وقف «اقبح» نامیده‌اند 📚 برگرفته از کتاب «معالم الاهتداء» اثر شیخ محمود خلیل الحصری و «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد سادات‌فاطمی ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 حافة اللسان (کناره زبان) 📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است: ▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی ▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری) ▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ» ❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟ 📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ می‌کنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم) 🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست: 1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه 2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...) ❗️ اما به عقیده برخی از صاحب‌نظران: ♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آن‌گونه كه قدما توصيف نموده‌اند ادا كنند 📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيح‌تر یا به‌عبارتى به تلفظ اصيل نزديك‌تر باشد 🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است 🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت» 🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد 🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندان‌هاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با ‌كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مى‌شود 📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾ و شبان‌گاه گریه‌کنان نزد پدر آمدند 🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾ گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ گرگ او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم! 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾ و خونی دروغین بر پیراهنش آوردند، گفت: چنین نیست که می‌گویید، بلکه نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراست، در این حال صبری نیکو [مناسب‌تر است] و خداست که بر آنچه شما شرح می‌دهید از او یاری خواسته می‌شود 🌿 وَجَاءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ قَالَ يَا بُشْرَىٰ هَٰذَا غُلَامٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾ و کاروانی آمد، پس آب‌آورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت، گفت: مژده! این پسری نوجوان است! و او را به عنوان کالا پنهان کردند و خدا به آنچه انجام می‌دادند داناست 🌿 وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ ﴿٢٠﴾ و او را به بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند و نسبت به او بی‌رغبت بودند ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهفتم یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونه‌ها 🌿قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَأَخَافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ (یوسف - ۱۳) 🌿 قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿شعراء - ۶۲﴾ 🌿 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿فرقان - ۳۰﴾ 🌿 قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ...﴿انعام - ۱۶۱﴾ 🌿 قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ ...﴿قصص - ۲۷﴾ 🌿 وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ﴿شعراء - ۵۲﴾ 🌿 فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىٰ ﴿طه - ۱۱﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران» 📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳ 📝 تحلیل 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 📌 در فراز نخست، استاد نغمه بیات نوا را اجرا نموده‌اند 🖌 در تکرار مجدد همین فراز، تلاوت بدون تغییر درجه قرار به مقام حجاز منتقل شده است 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا 🔹 شروع فراز با حجاز حسینی و در ادامه تبدیل به عجم، فقط با تغییری اندک در درجه دوم مقام حجاز (نیم‌پرده بالاتر) ♦️ سپس در ادامه یک دیوان کامل مقام عجم از بالا به پایین اجرا می‌شود به گونه‌ای که قرار عجم _ که در عبارت «جَآءُوهَا» شنیده می‌شود _ روی درجه چهارم حجاز قرار دارد 👈 توضیح این که جنس فرع در مقام حجاز جنس نهاوند است که از درجه چهارم مقام آغاز می‌شود و استاد آن را با عجم جایگزین نموده و البته جنس اصل را نیز با تغییر کوچکی به عجم تبدیل و در نتیجه یک مقام کامل عجم را اجرا کرده است 🔸 استاد عمران در ادامه همین فراز در عبارت «أَبْوَابُهَا» برای لحظه‌ای به جنس رست و سپس مجددا به عجم اشاره کرده، در انتهای فراز روی درجه سوم عجم فرود می‌آید 🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ 📌 این فراز در نغمه حجاز حسینی اجرا شده است 🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا 🖌 در ادامه استاد حجاز نوا را ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۱۶ تا ۲۱ 📝 تحلیل 🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾ 📌 شروع مقطع با مقام رست و به روایت ورش از نافع (طریق ازرق) 🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾ 🔸 این فراز در مقام عجم اجرا شده و در قفله استاد در «صادقین» مجددا به رست اشاره شده است 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ 🖌 ورود به بیات که قرار آن ۱ درجه (۱ پرده) از مقام پیشین بالاتر است 🔹 استاد این فراز را ۲ مرتبه تکرار و هردوبار را در نغمه بیات محیّر (اکتاو دوگاه) اجرا نموده است، هرچند در تکرار دوم اشاره‌ای به درجه چهارم نیز داشته است 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ 🔸 ادامه بیات (بیات نوا) 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ 📌 مجددا محیّر و در ادامه اشاره به نوا 🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ 📌 ورود به مقام حجاز به صورت هم‌پایه (قرار حجاز با بیات برابر است) و اجرای نغمه حجاز نوا ✍ استاد این فراز را به قرائت حمزه خوانده‌اند، اما ... ❓ دلیل تکرار عبارت «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا» چه بوده و تفاوت آنها چیست؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت دهم– نمونه‌ها ❓ در آیه شریفه وقف بر کلمات كُلَّهَا، الْمَلَائِكَةِ و هَٰؤُلَاءِ و ابتدا به مابعد آنها چه حکمی دارد؟ 🌿 وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره- ۳۱﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup