eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
373 دنبال‌کننده
43 عکس
123 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت نخست 🔹 التقاءِ ساکنین عبارت است از: «کنار هم قرار گرفتن دو حرف ساکن در هنگام تلفظ» مانند: «إنْ ٱرْتَبْتُم» که «ن» ساکن و «ر» ساکن پشت سرهم قرار گرفته‎اند. 🔸 التقاء ساکنین در صرف عربی جایز نیست (به دلیل ثقالت در تلفظ) و هرجا اتفاق بیفتد باید رفع گردد. 🔸 رفع التقاء ساکنین با «حرکت دادن» یا «حذف» ساکن اول صورت می‎گیرد. ☝️ تذکر: التقاء ساکنین در شرایطی مجاز است: ✅ در حالت وقف، یعنی هر کلمه‎ای که حرف ماقبل آخر آن ساکن باشد و حرف آخرش نیز به خاطر وقف ساکن شده باشد، مانند: «مِصرَ» که در حالت وقف می‎شود: «مِصْرْ» ✅ دو حرف ساکن در یک کلمه باشند به این شرط که اوّلی حرف مدّی باشد و دومی مشدّد (ادغام شده)، مثل «ضَـآلـِّینَ» ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟ 🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾ کافران را هرگز در این سرزمین به ستوه‌آورنده‌[ی مومنان‌] مپندار، و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است، و بد سیر و سرانجامی است ﴿۵۷﴾ 🗯 تحلیل در وقف و وصل این آیه باید به نکاتی که در مورد «عطف نامربوط» گفته شد توجه نمود. 🔸 از ترجمه آیه پیداست که «وَ» در عبارت «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» قطعا «واو عطف» نیست و دو عبارت «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» به یکدیگر معطوف نمی‎باشند. ❗ «لا تَحْسَبَنَّ = گمان مبر» تنها قسمت اول را انکار می‎کند و می‎گوید کافران در زمین قدرت ندارند، اما با قسمت دوم ارتباطی ندارد و آن را انکار نمی‎کند. ⛔️ در صورت عطف نامربوط بین «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» ترجمه چنین است: «چنین مپندار که کافران در این سرزمین به ستوه‌آورنده‌ مومنانند و سرانجام آنان آتش دوزخ است ... » که صحیح نمی‎باشد. ✅ بنابراین وقف بر «فِي الأرْضِ» و ابتدا از «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» بسیار مناسب است ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت دوم 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه (انتقالات از مقام بیات - مقدمه) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نغمه زیبای راست‎چهارگاه 🗯 تحلیل: راست‎چهارگاه یکی از نغمه‎های فرعی در ردیف مقام رست است که با تاکید بر روی درجه چهارم مقام رست (نت شاهد) شکل می‎گیرد. 🌿 وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ... ﴿لقمان - ۱۲﴾ 🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿شمس -۴﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾ 🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿فاتحه -۱﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت دوم 🔶 رفع التقای ساکنین به یکی از این دو روش صورت می‎پذیرد: 1️⃣ حذف ساکن اول 2️⃣ حرکت دادن ساکن اول 🔹 روش حذف ساکن: این حالت وقتی اتفاق میفتد که نخستین ساکن از حروف مدی (= حرف عله) باشد. به این صورت که هرگاه حرف مدی در انتهای کلمه قرار بگیرد و کلمه بعدی نیز با ساکن آغاز شود (همزه وصل) حرف مدی حذف می‎شود. 🔹 مانند: فِی ٱلْأرْض 👈 فِلْأرْض أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْن 👈 أَمَتَّنَـــثْنَتَيْن آمَنُوا ٱلَّذينَ 👈 آمَنُـلَّذينَ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: ❓وقف و ابتدا بر عبارت «هَذَا» در آیات زیر چگونه است؟ 🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آل‎عمران -۱۲۵﴾ 🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - ۵۲﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و دوم هاء ضمیر 1⃣ اشباع هاء ضمیر 🔹 ورش در تمامی موارد اشباع هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۴ مورد: 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾ 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾ 🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾ 🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾ 🌿 يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾ 🔹 ورش «هاء» کنایه را در «أَرْجِهْ» و «أَلْقِهْ» بر خلاف حفص به اشباع خوانده است. ضمن این که «یَتَّقْهِ» در روایت ورش به کسر «قاف» و اشباع «هاء» خوانده شده است. 🔹 همچنین ورش «هاء» ضمیر را در «فِيهِ مُهَانًا» در سوره فرقان به خلاف حفص، بدون صله خوانده است. 2⃣ حرکت هاء ضمیر 🔹 ورش در تمامی موارد حرکت هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۲ مورد: 🌿 ... وَ ما أَنْسانِيهُ إِلَّا الشَّيْطانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾ 🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾ 🔹 ورش هر دو عبارت «أَنْسانِيهُ» و «عَلَيْهُ» را به خلاف حفص به کسر هاء کنایه به صورت «أَنْسانِيهِ» و «عَلَيْهِ» روایت نموده است. ✅ نکته پایانی: در باب هاء کنایه، روایت ورش نسبت به حفص قاعده‌مندتر است و می‌توان ادعا نمود تعداد موارد عدول از قیاس در روایت ورش تقریبا صفر است ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت سوم 🔶 چند نکته: 🔹 در صورت حذف ساکن (حرف مدی) صدای کوتاه متناظر جایگزین آن می‎گردد. 🔹 در رسم‎‎الخط عثمان طه حرکت جایگزین پیش‎بینی و قبل از هر حرف مدی قرار داده شده است. 🔹 برخی از موارد مربوط به علم صرف (مبحث اعلال) می‎باشد. مثلا «تَخَافُ» در حالت جزم به «لَاتَخَف» تبدیل می‎شود. همچنین «قُلتَ»، «مِتنَا» و «خُضتُم» از ریشه «قالَ»، «ماتَ» و «خاضَ» هستند. 🔹 خوشبختانه موارد مربوط به علم صرف در مصحف به همان صورت کتابت گردیده و شناخت و عمل به آن در حیطه علم تجوید نیست ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نغمه زیبای راست‎کردان 🗯 تحلیل: راست‎کردان یکی از نغمه‎های اصیل در ردیف مقام رست و ویژگی اصلی آن تاکید بر روی درجه هشتم (اکتاو) مقام است. زیباترین اجراهای این نغمه را می‎توان در تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل یافت. 🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاةَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿تحریم - ۱﴾ 🌿 وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لأعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿بقره - ۲۲۰﴾ 🌿 يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿حشر - ٢٤﴾ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿انفطار - ١٨﴾ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ ﴿١٩﴾ 🌿 وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ ﴿رعد - ۲۳﴾ سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست‌وسوم 🔉 اشباع هاء ضمیر - نمونه‎ها 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾ 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾ 🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾ 🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت سوم 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به رست در درجه چهارم - بیات به سگاه در درجه ششم) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت چهارم 🔹 روش حرکت دادن ساکن: این حالت وقتی اتفاق می‎افتد که حرف ساکن به همزه وصل برسد. در این صورت چون همزه وصل در درج کلامْ ناخواناست و بعد از آن نیز همواره حرف ساکن می‎آید، التقای ساکن به وجود آمده، طبق قاعده به ساکن اول کسره، ضمه، یا فتحه داده می‎شود. ❓ چه وقت فتحه؟ تنها در صورتی که کلمه نخست «مِنْ» باشد و پس از آن «الـ» تعریف بیاید. مانند: ▪️ مِنْ ٱلَّذینَ 👈 مِنَــلَّـذینَ ▪️ مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع فوق‎العاده زیبا با صدای حامد شاکرنژاد ۩ سوره مبارکه حدید – آیه ۲۰ 🌿 اعْلَمُوا أَنَّمَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فى الاَمْوَلِ وَ الاَوْلَدِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمَّ یهِیجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثمَّ یَكُونُ حُطماً وَ فى الاَخِرَةِ عَذَابٌ شدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضوَنٌ وَ مَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَعُ الْغُرُورِ (۲۰) 🗯 تحلیل: ▪️ مقطع با روایت خلف از حمزه و در مقام راست آغاز می‎شود. ▪️ در فراز «وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ ... أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» راست‎کردان به زیبایی اجرا می‎شود. ▪️ مجددا در تکرار همین فراز و از عبارت «بَیْنَكُمْ» به مقام نهاوند اشاره می‎شود که تا عبارت «فى الاَمْوَلِ» ادامه دارد و پس از آن مجددا به راست بازمی‎گردد. ▪️ در فراز بعدی «أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» مقام نواثر اجرا شده است. ▪️ فراز بعدی مجددا به راست بازمی‎گردد، اما از «ثمَّ یَكُونُ حُطماً» مقام صبا را می‎شنویم. صبا در اینجا طوری اجرا شده که درجه سوم آن روی قرار رست قرار دارد. ▪️ پس از ۳ فراز در صبا، قرائت به جای قبلی برمی‎گردد و این انتقال به صورت ترکیبی بسیار زیبا و مطابق با معنا اجرا شده که زیبایی آن را دوچندان می‎کند. ▪️ در ادامه یک بار دیگر نیز همین تکنیک لحنی یعنی انتقال از رست به صبا و بازگشت مجدد به رست اجرا می‎شود و مقطع با قرائت نافع به روایت ورش ختم می‎گردد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی ۩ سوره مبارکه دهر آیه ۱۳ 🗯تحلیل: این مقطع درمقام بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان سگاه را با بیات ترکیب می‎نماید. 🔹 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده می‎کند. 🔹 با توجه به این که می‎توان در مقام حسینی (اوج بیات) جنس رست را به راحتی به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا نمود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه را قرار داد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یا همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا مقام را با بیات ختم می‎نماید ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت پنجم 🔹 روش حرکت دادن ساکن ❓ چه وقت ضمه؟ در ۲ صورت: 🔸 کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند: هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ أنـتُمْ ٱلأعلَونَ 👈 أنـتُمــُلأعلَونَ 🔸 کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند: لَوَلَّوْا ٱلأدبارَ 👈 لَوَلَّوُلأدبارَ فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت پایانی 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به سگاه در درجه دوم) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست‌وچهارم 🔸باب همزه 🔹 حرف «همزه» به دلیل حلقی بودن و وجود صفت «نبر» از حروف ثقیل است و لهذا تقریبا در تمامی قرائتهای هفتگانه، اصل مفصلی در این باب وجود دارد. 🔹 تجوید ورش نیز بابی در همزه مفرده و بابی در همزه مزدوج (التقای همزتین) دارد. 🔸 صورت کلی تلفظ همزه در روایت ورش (و سایر روایات) یکی از ۴ حالت است: ▪️ تحقیق: ادای کامل همزه از مخرج حلق همراه با صفت «نبر» ▪️ تسهیل (بین‌بین): تلفظ همزه از مخرج حلق با نرمی و بدون صفت «نبر» ▪️ ابدال: تبدیل همزه به یکی از حروف مدی (ساکن یا متحرک) ▪️ حذف: عدم ادای همزه و حذف نمودن آن به طور کامل 🔸 در مقابل حالت نخست که «تحقیق همزه» نامیده شده، سایر حالات را «تخفیف همزه» نامیده‎اند ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت ششم 🔹 روش حرکت دادن ساکن ❓ چه وقت کسره؟ 🔸 به جز موارد یادشده، در سایر موارد، رفع التقای ساکنین با کسره صورت می‎گیرد. مانند: مَنْ ٱرْتَضَی 👈 مَنِــرْتَضَی أوْ ٱنْقُصْ 👈 أوِنْـقُصْ لَوْ ٱتَّبَعَ 👈 لَوِتَّــبَعَ رَجُلٌ ٱفْـتَرَی = رَجُلُنْ ٱفْـتَرَی 👈 رَجُلُنِـفْــتَرَی مُبینٍ ٱقْتُلوا = مُبینِنْ ٱقْتُلوا 👈 مُبینِنِـقْـتُلوا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا 🔹 چند عامل بسایر مهم در شناخت دقيق و درست محلهاى وقف و ابتدا مؤثر عبارتند از: ▪️ لغت ▪️ نحو ▪️ قرائت ▪️ تفسير ۱ - لغت (دانستن معانى لغات قرآن): تسلط بر معانى آیات و عبارات قرآن، اولين شرط براى فهم موارد وقف و ابتداست. كسى كه معناى الفاظ و آيـات قـرآن را نـدانـد، نمى‎تواند اجزاى مختلف يك آيه را از یکديگر بازشناسد ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست‌وپنجم باب همزه – همزه مفرده 🔹 ورش همزه مفرده را اگر در موضع «فاء الفعل» قرار داشته باشد در ۲ صورت ابدال نموده است: ✅ همزه ساکن باشد. ✅ همزه مفتوح و ماقبل آن مضموم باشد. 🔶 همزه مفرده یعنی همزه‎ای که در کنار همزه دیگر نیامده باشد. 🔶 موضع فاءالفعل یعنی نخستین حرف از حروف اصلی. 🔶 ابدال همزه یعنی تبدیل آن به حرف مدی متناظر با حرکت ماقبل. ▪️ مثال از ریشه أمن: یَأمَنُ 👈 یامَنُ یُؤمِنونَ 👈 یومِنونَ مُؤمِنینَ 👈 مومِنینَ مَأمَنَهُ 👈 مامَنَهُ ٱلَّذِی ٱؤتُمِنَ 👈 ٱلَّذیــتُمِنَ ▪️ مثال از ریشه أتی: یَأتی 👈 یاتی فَـأتِ 👈 فـاتِ أوِ ٱئـتِنا 👈 أویـتِنا المَلِکُ ٱئـتونی 👈 المَلِکـوتونی ثُمَّ ٱئـتوا 👈 ثُمّاتوا ▪️ مثال از ریشه أخذ: یَأخُذُ 👈 یاخُذُ لاتُؤاخِذنا 👈 لاتواخِذنا یُؤخَذُ 👈 یوخَذُ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه زخرف آیات 48 تا 60 🌿 وَمَا نُرِيهِمْ مِنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا ۖ وَأَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٤٨﴾ 🌿 وَقَالُوا يَا أَيُّهَ السَّاحِرُ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ ﴿٤٩﴾ 🌿 فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ ﴿٥٠﴾ 🌿 وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٥١﴾ 🌿 أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ ﴿٥٢﴾ 🌿 فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ ﴿۵۳﴾ 🌿 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ ﴿٥٤﴾ 🌿 فَلَمَّا آسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٥٥﴾ 🌿 فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ ﴿٥٦﴾ 🌿 وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ ﴿٥٧﴾ 🌿 وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ ۚ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ ﴿٥٨﴾ 🌿 إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنَاهُ مَثَلًا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ ﴿٥٩﴾ 🌿 وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلَائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ ﴿٦٠﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinG
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 تلاوت ترتیل با صدای استاد محمود خلیل الحصری به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه زخرف آیات ۴۸ تا ۶۰ 🗯 تحلیل: 1️⃣ اصول ▪️ نقل و حذف: مِنْ آيَةٍ - آيَةٍ إِلَّا - مِنْ أُخْتِهَا - هَذِهِ الْأَنْهَارُ - أَمْ أَنَا - ذَهَبٍ أَوْ – لِلْآخِرِينَ – مَثَلًا إِذَا - خَيْرٌ أَمْ - عَبْدٌ أَنْعَمْنَا - فِي الْأَرْضِ ▪️ ترقیق راء: السَّاحِرُ – تُبْصِرُونَ – خَيْرٌ ▪️ مد بدل: آيَةٍ – آسَفُونَا – لِلْآخِرِينَ – أَآلِهَتُنَا ▪️ صله میم جمع: فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ ▪️ تقلیل: نَادَى ▪️ فتح یاء اضافه: تَحْتِي أَفَلَا ▪️ تسهیل همزه: أَآلِهَتُنَا 2️⃣ فروع (فرش‎الحروف) أَسْوِرَةٌ 👈 أَساوِرَةٌ يَصِدُّونَ 👈 يَصُدُّونَ ✔️ نکته: در قرائت نافع به روایت ورش، عبارت «أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ» یک آیه مستقل و عبارت «وَلَا يَكَادُ يُبِينُ» نیز یک آیه کامل است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت هفتم 🔷 چند نکته: ✅ در عبارت «بِئْسَ الْاسْمُ» در آیه ۱۱ سوره حجرات به دلیل این که کلمه «ٱسْمُ» با ساکن آغاز می‎شود پس از افزوده شدن «الـ» التقای ساکنین پدید آمده، که با مکسور نمودن «لـ» رفع می‎گردد. بِئْسَ ٱلْٱسْمُ 👈 بِئْسَـلِـسْمُ ✅ در صورت وصل آیات ۱ و ۲ سوره مبارکه «آل‎عمران»، بین «م» ساکن حروف مقطعه و «لـ» لفظ جلاله، التقای ساکنین پدید می‎آید که با فتحه رفع می‎گردد. الم ﴿۱﴾ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ﴿۲﴾ الم ٱللَّهُ 👈 الف، لام، میمَ ٱللَّهُ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا – قسمت دوم 🔹 كسى كه معناى الفاظ و عبارات قـرآن را نـداند یا به آن توجه نکند، نمى‎تواند اجزاى مختلف يك آيه را از همديگر بازشناسد. 🔹 برای نمونه: 🌿 وَلا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿یونس - ۶۵﴾ 🔸 مـمـكن است كسى آیه را بدون وقـف بـركـلمه «قَوْلُهُمْ» بخواند، در حالى كه عدم وقف در این موضع، در ذهن شنونده اين توهم را پديد می‎آورد كه عبارت «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» قول مشركان است! حال آنكه ايـن عـبـارت، قـول خداوند است و در واقع بيان علت براى حكم قبلى است. 🔸 يعنى خداوند به پيامبرش می‌فرماید: «سخنان پوچ و بيهوده آنان تو را اندوهگين نسازد، زيرا كه عزت ويژه خداونداست». 👈 مشابه این مورد را در آیه ۷۶ سوره مبارکه «یس» نیز مشاهده می‎کنیم. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع بسیار زیبا با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان ۩ سوره مبارکه آل‎عمران – آیات ۱۳۵ تا ۱۳۹ 🌿 وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۱۳۵﴾ و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند خدا را به ياد مى‎‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏‎خواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى ‏آمرزد و بر آنچه مرتكب شده‏ اند با آنكه مى‏ دانند [كه گناه است] پافشارى نمى‎كنند. 🌿 أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴿۱۳۶﴾ آنان پاداششان آمرزشى از جانب پروردگارشان و بوستان‎هايى است كه از زير آن جويبارها روان است، جاودانه در آن بمانند و پاداش اهل عمل چه نيكوست. 🌿 قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۳۷﴾ قطعا پيش از شما سنتهايى [بوده و] سپرى شده است پس در زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام تكذيب‎كنندگان چگونه بوده است. 🌿 هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۸﴾ اين براى مردم بيانى و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است. 🌿 وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۳۹﴾ و سستى مكنيد و غمگين مشويد كه اگر مؤمن باشید شما برتريد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup