eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
❕ادامه 👇 👌راوی دیگر محمد بن زهری می باشد که از اهل سنت است . 📚زبده المقال ج2 ص323 ❕در سند روایت تفسیر قمی هم احمد بن محمد و حسین بن سعید وجود دارد که هر دو مجهول است .در کتاب مذکور نقل دیگری به همین مضمون آمده است که اساسا بدون و مرسل است . 👌این مضمون در برخی روایات اهل سنت هم آمده است که تمام آنها یا به صورت مرسل و یا از افراد نقل شده است ، بنابراین بهترین و مشهور ترین شان نزول همان بود که ما نقل کردیم . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا راست است که شیعه روایت دارد که خداوند می خندد مگر خدا جسم است که ❗️❗️ 💠💠 👌مساله خندیدن خداوند در برخی روایاتی مورد اشاره قرار گرفته است . 🔶شیخ کلینی در نقل می کند که علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند می خندد به کسی که در لشکر و سپاهی باشد و درنده ای یا سارقی به آنان حمله کند و او از سایرین حمایت و دفاع کند تا از مهلکه گذر نمایند » 📚الکافی ج5 ص54 👌شیخ نیز نقل می کند که علی علیه السلام فرمود؛ « سه دسته هستند که خداوند روز قیامت به آنها می خندد که یک دسته شامل کسی می شود که در بستر به همراه همسرش می باشد اما بلند می شود و وضو می گیرد و وارد مسجد شده و با خدایش مناجات می کند ...» 📚الاختصاص ص188 ❕این دو روایت در منابع شیعه در مورد خدا آمده است که هر دو از حیث سندی ضعیف هستند . 💠در مورد روایت کتاب الکافی علامه مجلسی می گوید ؛ « این حدیث است » 📚مراه العقول ج18 ص398 👌روایت دوم نیز و بدون سند است . 🔶با چشم پوشی از ضعف سند هم باید گفت که منظور از خندیدن خدا ، دادن خدا است . ❕این که می گوید خداوند به کسی که از دیگران دفاع می کند می خندد یا به کسی که با او مناجات می کند می خندد ، یعنی به او می دهد و اساسا خندیدن به معنای مصطلح در این موارد معنایی ندارد و تنهای معنای مناسب با آن دادن است . 👌شیخ حر می نویسد ؛ « تعبیر خندیدن خدا ، تعبیری مجازی است که معنایش آن است که خداوند به فعل بنده راضی است و او را دوست می دارد و به او پاداش می دهد » 📚وسائل الشیعه ج15 ص142 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این و تبریک گفتن مرسوم است ❗️❗️ 💠💠 👌در کتاب مفاتیح نوین ، اثر فقیه ارجمند ، مکارم شیرازی چنین آمده است ؛ « ماه ربیع الاول گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت امام حسن علیه السلام است ، ولی از آنجا که میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت رسول گرامی اسلام مطابق روایت معروف در هفدهم این ماه و طبق روایت غیر معروف در دوازدهم آن واقع شده است و میلاد امام صادق نیز در هفدهم این ماه است ، ماه شادی و جشن و سرور است ، از آنجا که هجرت پیامبر اکرم که سرچشمه دگرگونی عمیق در جهان اسلام و عزت و شوکت مسلمین شد ، و همچنین داستان لیله المبیت در شب اول این ماه واقع گردید ...در مجموع از ماههای پربرکت و پر است که سزاوار است همه علاقه مندان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن را ارج نهند و گرامی بدارند » 📚کلیات مفاتیح نوین ، ص614 ❕البته در در ایام پایانی ماه روایتی از پیامبر گرامی منتشر می شود که فرموده اند هر کس مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد از بهشتیان خواهد بود . ❕روایت مذکور مورد نقل شیخ در دو کتاب علل الشرایع و معانی الاخبار قرار گرفته است اما در معنای آن صورت گرفته است . 👌داستان از این قرار است که طبق نقل ابن عباس ؛ ❕« روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود ، به آنان فرمود ،نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود ، از بهشتیان است ، برخی افراد چون این سخن را شنیدند بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر از بهشتیان شوند ،پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جویند ، از میان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه تمام می شود ، اهل بهشت است ، پس آن گروه باز گشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود ، پیامبر به آنان فرمود ما در کدام ماه هستیم ؟ ابوذر پاسخ داد ای پیامبر خدا آذار تمام شد ، پیامبر فرمود ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی ...» 📚معانی الاخبار ص204 📚علل الشرایع ج1 ص175 👌روشن می شود که بیان پیامبر یک حکم کلی و عام برای بشارت به ماه نمی باشد ، بلکه تنها برای بیان بهشتی بودن ابوذر ، مساله مربوط به بشارت دادن به ماه آذار را مطرح نمودند . ❕نکته مهمتر آنکه ماه چنان که در روایت به آن تصریح شد ، از ماه های می باشد، در حالی که ماه صفر از ماه های است و این دو ارتباطی با هم ندارند . 👌علامه می نویسد ؛ « ماه های رومی بر اساس حرکت خورشید شکل گرفته است و تعداد آنها دوازده ماه می باشد به این ترتیب ؛ تشرین اول ، تشرین آخر ، کانون اول ، کانون آخر ، شباط، ، نیسان ، ایار ، حزیران ، تموز ، آب ، ایلول » 📚زاد المعاد ص332 ❕البته در لسان عده ای از علما از ایام ابتدایی ماه ربیع به عنوان ، یاد می شود و در ایام مذکور به حزن و سوگواری برای مصائب وارده به اهل بیت نبوی پس از شهادت پیامبر گرامی و کشته شدن حضرت می پردازند . 💠بی شک گریه و کردن برای مصائب اهل بیت علیهم السلام زمان خاصی ندارد و در تمام ایام مستحب است ، اما آنچه امروزه از آن به عنوان دهه محسنیه یاد می شود و مردم در ایام مذکور به عزاداری و نهی از هتک ایام مذکور می شوند ، نزد ما نمی باشد و ما در گذشته مفصلا در این رابطه توضیح داده ایم و ادله را بیان داشته ایم که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5199 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش ❔می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد؟ 👌پاسخ؛ ❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛ 1⃣در این شکی نیست که پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان در معرض بیشترین مصیبت ها در طول عمر شریفشان بوده اند . ❗️امام باقر فرمود: « شدیدترین مردم از حیث بلا و مصیبت پیامبران سپس جانشینان آنها هستند» 📚الکافی ج2 ص253 👌پیامبر گرامی فرمود: «هیچ پیامبری به مانند من مورد اذیت و مصیبت واقع نشد» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص247 🗯مصایب پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان اختصاص به یک روز و دو روز نبوده است بلکه انان در تمام عمر گرفتار اذیت ها و آزارها و محاصره ها و زندان ها و پرخاشگری ها و مانند آن بوده اند. ❓با این وجود آیا ما باید تمام طول سال را به خاطر مصایب آن بزرگواران عزاداری کنیم و همگان را هم تشویق به آن کنیم و از شادی کردن پرهیز دهیم در حالی که خود اهل بیت چنین نکردند❔ 2⃣در روایات متعددی امر به شادی و تفریح کردن شده است که اگر بگوییم باید تمام طول سال اندوهگین و عزادار باشیم توجیه مناسبی برای روایات شادی نخواهیم داشت .جهت اگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید: https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4106 3⃣آنچه از روایات استفاده می شود آن است که برگزاری دهه عزاداری تنها برای امام حسین توصیه شده است و دلیلی برای برقراری دهه عزاداری برای سایر اهل بیت از روایات استفاده نمی شود .جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع کنید؛ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4724 4⃣این که بخواهیم در طول سال مردم را به بهانه های مختلف وادار به برقراری مجالس عزاداری و گریه و اندوه کنیم با آن که دلیلی خاص بر این سخن از سیره اهل بیت بدست نمی آید طولی نمی کشد که این کار سبب دوری مردم از دین و احیای شعائر الهی می شود و برای مردم نوعی دل زدگی دینی ایجاد می شود و گناه آن نیز بر گردن مسببان می باشد. ❗️امام رضا فرمود: «هرکس سنت ناپسندی بنیان نهد که سبب دوری مردم از دین شود گناه آن و گناه هرکسی که با عمل او گمراه شده است بر ذمه مسبب اصلی می باشد» 📚بحار الانوار ج2 ص24 5⃣حضرت علی فرمود: « خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند» 📚الخصال ج2 ص635 ❗️قدر مسلم از این نوع روایات آن است که شب و روز شهادت اهل بیت دارای قداست است و همگان باید احترام آن را نگه دارند و به عزاداری بپردازند اما در غیر این ساعات دلیل خاصی از روایات برای برگزاری مراسم عزاداری از اهل بیت نداریم به جز آنچه برای عزاداری کردن برای امام حسین یا فاطمه صدیقه س وارد شده است : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1795 6⃣بله در طول سال هر روز و هرشبی که بر انسان می گذرد انسان می تواند مصایب اهل بیت را برای خود بازگو کند و اشک بریزد چنان که امام صادق فرمود: « هرکس برای مصایب ما قطره اشکی بریزد خداوند صورتش را بر آتش جهنم حرام می کند و تمام گناهانش را می بخشد » 📚بحار الانوار ج44 ص285 👌اما با توجه به نکات فوق الذکر دلیلی برای اجبار مردم به برگزاری عزاداری برای اهل بیت به غیر از شب و روز شهادت آن بزرگواران نمی باشد , البته در مورد حضرت محسن س دلیل متقنی که ثابت کند ایشان در ایام ابتدایی ماه ربیع شهید شدند در دست نیست , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1838 👌پرسش و پاسخ مرتبط؛ 1⃣آیا حمله به خانه حضرت زهرا و شهادت ایشان مستند می باشد❓ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/1868 1⃣آیا شهادت حضرت محسن در روایات اهل سنت آمده است؛ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/784 💢پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بیت نبوی و مورد ضربت قرار گرفتن حضرت زهرا دقیقا چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفت ❗️آیا روزهای ابتدایی ماه صورت گرفته است ❕آیا راست است که در روایتی آمده است که تا روز نهم ربیع باید سیاه پوش باشیم ❕آیا روایت مذکور دلالت ندارد که مصائب وارده پس از شهادت پیامبر تا روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠💠 👌روایات و نصوص تاریخی تصریح دارد که پس از شهادت پیامبر گرامی ، اهل بیت ایشان مورد هتک قرار گرفتند و فدک غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و ایشان مورد هجوم و قرار گرفتند و فرزندشان محسن سقط شد و علی علیه السلام دست بسته روانه مسجد شد تا به با ابوبکر بیعت کند ؛ 📚بحار الانوار ج28 ص175 باب 4 و ج29 ص105 باب 11 ❔اما این که این حوادث چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفته است ؟ ؟ روز ؟ روز ؟ روز ؟ روز ؟ روز ؟ و ...در هیچ نص تاریخی به آن تصریح نشده است و اختصاص دادن این مصائب در روزهای اول ماه ربیع و نص است. 👌 اما به هر حال این مصائب در مدت حدودا دو ماه پس از شهادت پیامبر گرامی شده است و حضرت زهرا حد اقل هفتاد روز پس از شهادت پیامبر گرامی به واسطه مصائب و ضربات وارده شدند . ❕اما این که آیا در روایتی آمده است که باید تا نهم ربیع باشیم یا خیر ؟ 💠پاسخ آن است که در روایتی از امیر مومنان آمده است که فرمود ؛ « روز نهم ربیع الاول ... روز برکت و عید الله الاکبر و استجابت دعا ...و در آوردن است ...آن روز ، روز فرح شیعه و توبه و انابه ... و روز عید اهل بیت است ...» 📚بحار الانوار ج31 ص27 💠عده ای روایت مذکور را می کنند اما این روایت ، روایتی صحیح است که بحث تفصیلی در مورد آن در روزهای ارائه می شود . 👌به هر حال روایت می گوید از آنجایی که روز نهم ربیع روز فرح و است ، شیعیان باید غم و غصه خود را در آن روز به دور بریزند و اگر به هر دلیلی لباس و به تن دارند ، در آن روز از تن در بیارند و شاد باشند . ❕بنابراین روایت دلالتی بر سیاه پوشی آغاز ماه ربیع تا روز نهم به سبب مصائب اهل بیت پس از جریان سقیفه ندارد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا راست است که مصیبت سقیفه و شهادت حضرت محسن حتی از امام حسین هم بزرگتر است ❗️روز دقیق شهادت حضرت محسن چه زمانی بوده است ❕❕ 💠💠 👌روایات متعددی تصریح دارد که مصیبت حسین علیه السلام مصیبت ها می باشد . 🗯امام حسن علیه السلام خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود: «هیچ روز و مانند مصیبت تو نمی باشد» 📚امالی صدوق ص116 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «مصیبت حسین مصیبت هاست» 📚علل الشرایع ج1 ص225 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «مصیبت حسین پلک چشم ما اهل بیت را زخم کرده و اشک های ما را روان ساخته است» 📚امالی صدوق ص128 👌با این حال روایتی است که در کتاب به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « روز سقیفه و سوزاندن درب خانه امیر مومنان و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم ، فضه و کشته شدن محسن با لگد به پهلو عظیم تر و تلخ تر از روز محنت کربلا است ، زیرا که این روز اصل و ریشه روز عذاب و سختی بر اهل بیت است » 📚الهدایه الکبری ص417 👌اگر چه مصائبی که پس از شهادت پیامبر گرامی بر اهل بیت علیهم السلام وارد شد بسیار درد ناک بوده است و غصب خلافت سرآغازی برای اهل بیت در طول قرون متمادی تلقی می شود ، اما روایت مذکور در کتاب الهدایه الکبری بدون به امام صادق نسبت داده شده است که از آنجایی که سند ندارد ، روایتی ضعیف تلقی می شود . ❕خصوصا آنکه ، مولف کتاب الهدایه الکبری ، حسین بن حمدان الخصیبی می باشد که می گوید او فاسد المذهب بوده و روایاتش مردود است . 📚رجال نجاشی ص67 💠در رابطه با روز شهادت حضرت محسن هم گفتنی است که آن روز مشخص نیست ، و روایات و سخنان علما تنها دلالت بر آن دارد که ایشان ما بین شهادت پیامبر گرامی و شهادت حضرت زهرا سقط شدند ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2301 👌اما این که آن روز دقیقا روزی بوده است در روایتی به آن تصریح نشده است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال یه شبهه ای که این روزا از وهابی ها می‌شنوم اینه که از کجا فهمیدن که فرزند امام علی پسره که اسمش را محسن گذاشتن آیا دستگاه سونوگرافی داشتن ✅پاسخ: آن کودک را پیامبر گرامی که با وحی الهی در ارتباط بود به نام محسن نام نهاده بودند. ❗در روایتی حضرت علی فرمود: "فرزندان خودرا قبل از آنکه متولد شوند نام نهید واگر نمی دانید پسر است یا دختر انان را به اسامی نام نهید که مشترک بین دختر وپسر است... چرا که رسول الله محسن را قبل از آنکه متولد شود نام نهاد" 📚الکافی، ج6 ص18 ❗پیامبر گرامی نیز به تصریح قرآن وروایات فراوانی از کتب اهل سنت عالم به علم غیب بود. خداوند می فرماید: "عالم الغیب او است وکسی را بر غیبش آگاه نمی سازد مگر رسولانی که آنها را برگزیده است"( جن 26 و27) ❗مسلم و دیگران روایت کرده اند که حذیفه می گوید: "پیامبر به من علم گذشته واینده را اموخت" 📚صحیح مسلم،ج5 ص410 ح22 📚مسند احمد،ج6 ص534 ح22770 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔آیا براستی شهادت و سقط شدن حضرت محسن در کتب سنی و تشیع آمده است❔ 🗯پاسخ؛ ❗️مساله سقط شدن حضرت محسن و شهادت ایشان توسط هجوم مهاجمان مورد اتفاق شیعه و سنی می باشد و جای انکار نمی باشد که ما به برخی از مدارک از کتب اهل سنت اشاره می کنیم؛ 1⃣مرحوم ابن شهر آشوب از کتاب معارف ابن فتیبه از علمای برجسته اهل سنت نقل می کند : «فرزندان فاطمه حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و محسن بودند.همانا محسن از ضربه قنفذ کشته شد» 📚 مناقب ج3 ص132 2⃣بلاذری در انساب الاشراف خودش نقل می کند: «فاطمه برای علی چند فرزند به دنیا آورد که عبارتند از حسن با کنیه ابا محمد و حسین با کنیه ابا عبدالله و محسن که در کودکی از دنیا رفت» 📚انساب الاشراف ج1 ص404 3⃣مسعودی می نویسد: «آنان در هجوم خود به خانه فاطمه سیده زنان را در پشت درب چنان فشردند که محسن را سقط کرد» 📚اثباه الوصیه ص142 4⃣شهرستانی از «نظام» که از علمای برجسته اهل سنت است نقل می کند: «همانا عمر چنان ضربه ای به شکم فاطمه در روز بیعت زد که فاطمه جنین خود را از شکم انداخت» 📚الملل و النحل ج1 ص57 5⃣ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل می کند که می گفت: «پیامبر اگر در زمان فاطمه زنده بود بدون شک خون کسانی که فاطمه را ترساندند تا بچه از شکمش افتاد را مباح می کرد» 📚شرح نهج البلاغه ج14 ص192 6⃣طبری می نویسد: «فاطمه برای او حسن و حسین و محسن را به دنیا آورد لکن محسن در کودکی از دنیا رفت» 📚ذخائر العقبی ص55 7⃣ذهبی عالم برجسته اهل سنت از احمد حماد کوفی که از حافظان اهل سنت است نقل می کند: «بدون شک عمر چنان لگدی به فاطمه زد که محسن از او سقط شد» 📚لسان المیزان ج1 ص268 8⃣صفدی نیز در کتاب خود می نویسد: «بدون شک عمر در روز بیعت چنان فاطمه را زد که محسن را از شکم انداخت» 📚الوافی بالوفیات ج6 ص15 9⃣ جوینی از بزرگان اهل سنت از پیامبر چنین نقل می کند که می فرمود: « هرگاه فاطمه را می بینم به یاد مصیبت هایی که پس از من بر او وارد میشود می افتم وگویی که من خود شاهد آن اتفاقات هستم ومی بینم که ذلت به خانه او وارد شده وحرمتش را هتک نموده وحق اورا غصب وارث اورا منع وپهلویش را شکسته وجنین اورا سقط نموده اند» 📚فرائد السمطین،ج2 ص34 و35 🔟 ذهبی در شرح حال ابن ابی دارم می گوید: «ابن ابی دارم شخصی بود که در طول عمر خود با رعایت اعتدال زندگی کرد ولی در آخرین روزهای عمرش بیشترین چیزی که برای او خوانده میشد روایات معایب بود. برای او این روایت خوانده شد و( او نیز تایید می کرد «عمر به پهلوی فاطمه لگد زد ومحسنش را سقط نمود" 📚سیر اعلام النبلا،ج15 ص578 👌مساله سقط جنین حضرت زهرا در روایات فراوانی از کتب شیعه نیز آمده است. 1⃣1⃣مرحوم طبرسی نقل می کند که امام حسن خطاب به مهاجم خانه حضرت زهرا عرضه می داشت: «تو کسی هستی که بر فاطمه دختر پیامبر ضربه وارد کردی تا فرزند درون شکمش را سقط کرد» 📚الاحتجاج طبرسی ج1 ص278 2⃣1⃣سلیم بن قیس نقل می کند: «به زهرا ضربه و آسیب رساندند تا جنینش سقط شد و به واسطه این ضربه شهید شد» 📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص588 3⃣1⃣امام صادق فرمود: « عمر با پایش به زهرا ضربه وارد کرد در حالی که او حامله به محسن بود و پس از آن ضربه محسن از او سقط شد» 📚الاختصاص شیخ مفید ص185 4⃣1⃣در روایت دیگر فرمود: « قنفذ به امر عمر با شمشیر بر فاطمه ضربه وارد کرد و او محسن را سقط کرد» 📚دلائل الامامه ص134 ❗️این که در برخی روایات قنفذ و در برخی مغیره و در برخی عمر را مسبب اصلی سقط جنین و شهادت حضرت زهرا معرفی می کنند اشاره است به این که ضربات همه آنها موثر بوده است. 5⃣1⃣شیخ صدوق روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: «فاطمه سیده زنان عالمین و پاره تن من و نور چشم من ...می باشد پس از من حرمتش شکسته می شود و حقش غصب میشود و فرزندش سقط میشود و او ندا می دهد یا محمد اما اجابت نمیشود...» 📚امالی صدوق ص114 6⃣1⃣در روایت دیگر آمده است: «آنان به منزل زهرا حمله کردند و سبب سقط محسن شدند» 📚بحار الانوار ج30 ص295 7⃣1⃣در کتاب ارشاد القلوب آمده است که حضرت زهرا فرمود: «آنان سبب سقط محسن شدند بدون آنکه او جرمی کرده باشد» 📚 بحار الانوار ج30 ص350 👌پرسش و پاسخ مرتبط؛ 1⃣آیا در آن زمان دستگاه سونوگرافی بود که دانستند فرزند حضرت زهرا پسر است و نامش را محسن نامیدند❓ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/954 ✏️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔برخی از کانال ها طرح می کنند روایتی که می گوید اولین کسی که در روز قیامت در مورد او دادخواهی میشود حضرت محسن است ضعیف است و قابل استدلال نیست آیا چنین است❓ 🗯پاسخ؛ ❗️مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات روایت می کند که امام صادق فرمود: «اول کسی که در روز قیامت در مورد او دادخواهی میشود محسن بن علی است» 📚کامل الزیارات ص335 📚بحار الانوار ج28 ص64 1⃣این روایت اگر چه برخی از راویانش ضعیف هستند اما روایت صحیح می باشد به این بیان؛ 💠معیار در صحت روایات اعتماد به روایت موثوق الصدوری است. یعنی اگر از هر راهی یقین یا اطمینان حاصل شود که روایت از معصوم صادر شده است آن روایت برای ما حجت است.گاهی از بررسی سندی به این نتیجه می‌رسیم گاهی بخاطر شهرت وعمل کردن علما به آن روایت ،گاهی به سبب موافقت آن روایت با سایر روایات، گاهی به سبب موافقت با قرآن،گاهی به سبب نقل علمای بزرگ در کتابشان با تصریح به صحت روایت و... ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از معصوم صادر شود کافی خواهد بود خواه به عدالت راوی باشد یا به وثاقت وی، به علو متن روایت باشد یا به عمل کردن فقها به متن واسناد به آن در مقام استدلال یا هر راه دیگر" 📚ادب فنای مقربان،ج1 ص87 ❗آیت الله مکارم می فرماید: "برای پذیرش حدیث وروایت معیار اصلی وثوق واعتماد به روایت است که از طرق مختلف ممکن است به وجود آید گاه سلسله سند با راویان مورد اعتماد، گاه کثرت وتعدد روایت آن هم تر کتب معتبر ومشهور وگاه محتوای بلند وعمیق " 📚پیام امام ج1 ص57 ♻️مبنای قدما از بزرگان امامیه اعتماد به روایت موثوق الصدوری بوده است .توجه انان بیشتر به متن روایات بوده و بر اساس موافقت آن با کتاب و سنت و عقل و...روایت را صحیح می دانستند حتی اگر در سند ضعف وجود داشت و در صورتی که روایتی فاقد این قرائن بود ضعیف و مردود تلقی می شده است . 👌شیخ بهای الدین عاملی می نویسد: «تقسیم خبر به چهار قسم صحیح و حسن و موثق و ضعیف میان بزرگان گذشته امامیه نظیر کلینی و ...شناخته شده نبوده است و میان انان چنین متعارف بوده است که صحیح را بر هر روایتی اطلاق می کردند که از نظر انان اقتضای اعتماد را داشت یا همراه قرائنی بود که باعث اعتماد و اطمینان به آن می شده است» 📚مشرق الشمسین ص3 🔷محمد تقی مجلسی می نویسد: «مراد از صحیح در نزد قدمای اصحاب ما آن خبری است که با قرائن مختلف دانسته شود که از معصوم صادر شده باشد اگر چه از لحاظ سند ضعیف بوده باشد» 📚لوامع صاحب قرانی ج1 ص101 🗯علامه مجلسی می گوید: «مسلک ما در صحت و ضعف حدیث اعتماد به روایت موثوق الصدوری می باشد» 📚ملاذ الاخیار ج1 ص21 🗯شیخ حر عاملی قرائن متعددی را که دال بر صحت خبر می باشد را ذکر می کند به این که؛ «راوی ثقه باشد- حدیث در کتب اربعه باشد- حدیث موافق قرآن باشد- موافق سایر روایات باشد- موافق با ضروریات دین باشد- موافق با مشهور علمای شیعه باشد- موافق با اجماع علمای شیعه باشد .اگر این قرائن باشد حکم به صحت روایت می کنیم اگر چه روایت مشکل سندی داشته باشد» 📚وسائل الشیعه ج30 ص219 فائده7 👌از آنچه گذشت روشن می شود که ملاک در صحت روایت بررسی سندی نمیباشد بلکه ملاک اعتماد به روایت موثوق الصدوری است به این که اگر چه ممکن است راوی ضعیف باشد اما قرائن دال بر آن است که حدیث صحیح می باشد. ♻️در زندگی روزمره ما نیز چنین است که به هر خبری که قرائن بر صحتش باشد اعتماد می کنیم اگر چه از راوی خبر در گذشته دروغ شنیده باشیم . ❗️مثلا فرد عادلی برای ما از اتفاقی خبر می دهد .پس از آن فرد دیگری که مورد وثوق ما نیست نیز همان خبر را به بیان دیگری به ما می دهد در این جا قرینه بر صحتش گفته اش وجود دارد لذا به خبر او اعتماد می شود. 💠ادامه پاسخ 👇👇👇👇 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 💠از سوی دیگر مساله شهادت مظلومانه و سقط شدن حضرت محسن جزو ضروریات مذهب است که روایات فراوانی از کتب شیعه و سنی بر این مطلب دلالت می کند.به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/5204 ❕چون مضمون روایت مرحوم ابن قولویه در کتب فراوانی از علمای شیعه و سنی آمده است و کثرت طرق دارد و علمای بزرگ در کتبشان نقل کرده اند ضعف سند آن جبران می شود. ❓وقتی که مساله سقط شدن مظلومانه حضرت محسن ضروری مذهب باشد چه اشکالی دارد خداوند عادل در روز قیامت از قاتلان او حسابرسی کند❕ 2⃣مرحوم ابن قولویه که روایت فوق الذکر را نقل کرده است از علمای بزرگ شیعه بوده است. 👌ایت الله سبحانی در مورد او می نویسد: «شکی نیست که مولف کتاب کامل الزیارات جعفر بن محمد بن قولویه از بزرگان اصحاب در حدیث و فقه بوده است و نجاشی در مورد او گفته است که از علمای مورد وثوق ما است و او از جمله بزرگان فقه و حدیث است 📚فهرس النجاشی رقم318 ❗️وشیخ طوسی هم تصریح به وثاقت و بزرگی او کرده است؛
📚الفهرس رقم141 🗯وکتاب او از مهم ترین کتب تشیع بوده که در تمسک به احادیث معتبر به آن اعتماد میشود.او در مقدمه کتابش تصریح کرده است که تمام روایاتش صحیح می باشد 📚مقدمه کامل الزیارات ص4 👌چنان که شیخ حر عاملی می گوید: « او تصریح به صحت تمام روایاتش کرده است و همین سبب اعتبار تمام روایاتش میشود» 📚الوسائل ج20 ص68 📚کلیات فی علم الرجال ص297 👌با توجه به آنچه گذشت می گوییم : ❗️وقتی شیخ بزرگ ابن قولویه تصریح به وثاقت کتابش و اعتبار روایاتش می کند یعنی قرائن متعدد بر این امر گواهی می داده است که روایاتش از معصوم صادر شده است اگر چه برخی از راویانش ضعیف باشد زیرا ملاک این بزرگوار اعتماد به روایت موثوق الصدوری بوده است نه روایت موثوق السندی . ❗️بنابراین اشکالی بر آن روایت وارد نمی شود. ♻️پرسش و پاسخ مرتبط؛ 1⃣آیا برگزاری دهه محسنیه قابل قبول است❓ https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/5199 ✏️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔برخی شبهه می کنن که شهادت حضرت محسن با سخن پیامبر که به زهرای مرضیه فرمود تو اولین کس از اهل بیتم هستی که به من ملحق میشوی در تعارض است .فاطمه نخستین فرد از اهل بیت بوده که به پیامبر ملحق شده است یا حضرت محسن.آیا پیامبر اشتباه گفته است یا اصلا محسنی در کار نبوده❓ 🗯پاسخ: ❗️در این شکی نیست که پیامبر گرامی خطاب به حضرت زهرا فرمود تو نخستین فرد از اهل بیتم هستی که به من ملحق میشوی. 👌شیخ مفید نقل می کند که حضرت زهرا فرمود: « پیامبر به من خبر داد که من اولین نفر از اهل بیت هستم که به پیامبر ملحق میشوم» 📚الارشاد ج1 ص187 📚بحار الانوار ج22 ص470 👌این مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است. 🔶بخاری روایت می کند که حضرت زهرا فرمود: «پیامبر به من خبر داد که من اولین نفر از اهل بیتش هستم که به او ملحق میشوم» 📚صحیح بخاری ،کتاب بدئ الخلق،باب علامات النبوه 📚صحیح ترمذی ج2 ص319 ❗️از سوی دیگر طبق روایات متواتر و غیر قابل انکار قبل از حضرت زهرا فرزند ایشان به نام محسن توسط دستگاه خلافت سقط شده و جان از دست دادند که می توانید به نمایه زیر رجوع کنید‌. https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/5204 ❗️اما باید توجه کرد؛ 🗯هیچ تعارضی میان شهادت حضرت محسن و روایتی که رسول خدا به حضرت زهرا خبر میدهد که تو نخستین کس از اهل بیت من هستی که به من ملحق میشوی وجود ندارد زیرا کلمه « اهل بیت» در زبان پیامبر گرامی تنها بر کسانی اطلاق میشود که خداوند آنها را از رجس و پلیدی پاک و پاکیزه ساخته و پیامبر با کشیدن عبا بر سر آنان ،آنها را به عنوان اهل بیت معرفی ساخته است. 👌مسلم در صحیح خود از عایشه روایت میکند: «پیامبر صبحگاهی از حجره خارج شد در حالی که بر روی دوش او پارچه ای از پشم خیاطی نشده بود، حسن بن علی بر او وارد شد اورا داخل کسا کرد،آن گاه حسین وارد شد او نیز درآن داخل شد، سپس فاطمه داخل شد اورا نیز داخل آن کرد بعد علی وارد شد اورا نیز داخل آن کرد آن گاه آیه تطهیر( احزاب 33) را تلاوت نمود ( ونشان داد که اینان اهل بیتش و مخاطب آیه تطهیر هستند)» 📚صحیح مسلم،ج7 ص130 ❗ترمذی در صحیح از ام سلمه نقل میکند: "پیامبر روی حسن وحسین وعلی وفاطمه پارچه ای کشید آن گاه عرض کرد بار خدایا اینان اهل بیت من واز خواص من هستند رجس وپلیدی را از آنان دور کن وپاکشان گردان" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص656 🗯در روایت دیگر می آورد: «ام سلمه گفت ای رسول خدا ایا من هم با آنان هستم؟ ❗️حضرت فرمود: «تو بر جایگاه خود هستی، تو برخیزی ( اما اینان اهل بیت من هستند)» 📚صحیح ترمذی،ج5 ص327 👌همین مضمون در روایات فراوانی از کتب شیعه نیز آمده نقل شده است؛ 📚بحار الانوار ج35 ص206 باب5 ❗️بنابراین کلمه اهل بیت فقط شامل اصحاب کسائ که در زمان پیامبر حضور داشته اند میشود و شامل فرد دیگری از جمله حضرت محسن و زینب و زنان پیامبر و سایرین نمی شود و حضرت زهرا اولین نفر از اصحاب کسائ است که به پیامبر گرامی ملحق شده است. ✏️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال طبق تحقیقی که کردم و در اینترنت هم موجود است در اصول کافی است حدیث 3599 که «علی بن الحکم، عن هشام بن سالم، عن ابی عبدالله علیه السلام قال:إن القرآن الذی جاء به جبرائیل علیه السلام إلی محمد صلی الله علیه و آله و سلم سبعة عشر ألف آیة». همانا قرآن که حبرائیل علیه السلام به سوی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، آورد دارای هفده هزار آیه بود. محمد باقر مجلسی در مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، که در شرح کتاب الکافی است در جلد 12 صفحه ی 525، در مورد همین حدیث می‌گوید "موثق" است. در مورد این اگر میشه توضیحی بفرمایید. ✅پاسخ اولاً:در برخی از نسخه های کتاب کافی این حدیث به این صورت امده است«قرانی که جبرئیل برای محمد اورد هفت هزار ایه دارد» (سبعة الاف آیة) ❗️محدث فیض کاشانی در الوافی این حدیث را به نقل از کتاب کافی به همین صورت اورده است 📚الوافی،ج9،ص1781 ❗️واز نظر بزرگان نسخه هایی از کتاب کافی که نزد فیض کاشانی بوده است از صحت واتقان بیشتری برخوردار است 📚مقدمه ی الوافی،مرحوم شعرانی،ج1،ص2 ❗️طبق این بیان در آن نسخه از کافی که بجای سبعة الاف،سبعة عشر الاف امده است تصحیف صورت گرفته ولفظ عشر در سبعة عشر،از لغزش های نسخه نویسان بوده است،چنان که علما بر این امر تصریح کرده اند 📚پاورقی شرح الکافی باتصحیح شعرانی،ج11،ص76 ❗️وعدد هفت هزار عددی تقریبی است که با تعداد ایات قران انطباق دارد واین نحو تعبیر و ذکر عدد به صورت تقریبی در میان مردم رواج دارد مانند این که روایت شده است امام سجاد پیوسته چهل سال بعد از شهادت حسین علیهما السلام گریه می کرد با این که ایشان بعد از پدرشان سی و پنج سال عمر کردند اما از باب ذکر عدد به صورت تقریبی چهل سال بیان شده است 📚صیانه القران من التحریف،ایت الله معرفت ص 225 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht