#ابولولو_قاتل_عمر
🤔#پرسش
❔شنیدم که فردی به نام #ابولؤلؤ که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به #کاشان برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نام قاتل عمر بن خطاب در میان پارسی زبانان به پیروز #نهاوندی و یا « بابا شجاع الدین » می باشد لکن در میان عرب زبانان به فیروز ایرانی مشهور بوده و به سبب داشتن دختری به نام « #لولوه » با کنیه « ابو لولو » شهرت یافته است .
❕او ابتدا در جنگ میان ایرانیان و رومیان به اسارت رومیان و بعد ها در جنگ رومیان با مسلمانان به اسارت مسلمانان در آمده و در سال 21 هجری به عنوان سهم غنیمت جنگی به غلامی #مغیره بن شعبه در آمده است .
📚تاریخ طبری ج2 ص529
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص419
👌او پس از آشنایی با اسلام ، به اسلام گروید و مسلمان شد چنان که بدر الدین #عینی می نویسد ؛
« عمر بن خطاب را شخص قوی و زور مندی فیروز نام با کنیه ابو لولو که غلام مغیره بن شعبه بود و ادعای اسلام داشت به قتل رساند »
📚عمده القاری ج8 ص229
👌کیفیت کشتن عمر توسط #ابولولو را چنین نوشته اند ؛
❕ روزى ابو لولو عمر را در بازار دید و از مغیره شکایت کرد و گفت به فریاد من برس مغیره بر من سخت مى گیرد و در هر روز دو درهم از من باج مى خواهد.
❔عمر پرسید: چه کارهایى مى دانى؟ ابو لولو گفت: نجارى، آهنگرى و نقاشى. عمر گفت: این مقدار در مقابل هنر های تو زیاد نیست، شنیده ام که تو آسیاب هم می توانی بسازی که با باد بچرخد. ابو لولو گفت: آری.
عمر گفت: براى من آسیابى بادى بساز.
👌ابو لولو چون دید عمر به مشکلاتش توجهی نکرد، گفت: باشد، آسیابى برایت خواهم ساخت که مردم مشرق و مغرب از آن سخن گویند، و از نزد وی برفت.
عمر گفت: این برده مرا تهدید کرد، کاش او را مى کشتم.
آن گاه بامداد روز بعد ابولولو به مسجد رفت. چون صف ها بسته شد، و مردم تکبیره الاحرام نمازرا بستند ابو لولو از صف خارج شد و با خنجرى که داشت عمر را شش ضربه زد و آخرین آنها در زیر ناف او بزد و فرار کرد.
❕عمر بر زمین افتاد. مردم دورش جمع شدند و نزدیک بود که نمازقضا شود تا این که گوینده اى گفت: بندگان خدا، نمازرا دریابید، خورشید بر آمد. آن گاه عبد الرحمان بن عوف به جاى عمر به نمازایستاد و عمر را به خانه اش بردند.
📚مصنف عبد الرزاق ، ج 5 ص754
📚مسند ابی یعلی ج5 ص116
📚صحیح ابن حبان ج15 ص332
👌علمای اهل سنت نوشته اند که مردم مدینه ابو لولو را #محاصره کردند و او وقتی دید که راهی برای فرار ندارد خود کشی کرد .
📚الاستیعاب ج3 ص1153
❕عبید الله فرزند عمر به #تقاص خون پدرش دختر خردسال ابو لولو و هرمز ایرانی و جفینه از نزدیکان ابولولو را کشت .
📚مصنف عبد الرزاق ج5 ص479
👌شیخ عباس #قمی به عنوان یک نقل و احتمال می نویسد ؛
« ابولولو فرار کرد از راه و بیراه و خود را به #کاشان ایران رساند و آنجا بود تا از دنیا رفت ، در بیرون کاشان قبری را به او نسبت می دهند و او را بابا شجاع الدین گویند »
📚وقائع الایام ص206
👌در نقل علمای شیعه آمده است که ابولولو ، از #مومنین به اهل بیت بوده است که از ایمان بالایی نیز برخوردار بوده است .
❕در کتاب مستدرک سفینه البحار چنین آمده است ؛
« فیروز ابو لولو که به بابا شجاع الدین لقب گرفته ، اصالتا اهل شهر #نهاوند ایران است و او قاتل عمر بن خطاب است ، او از شخصیت های بزرگ و مجاهدان در راه اسلام و بلکه از یاران #مخلص امیر مومنان است ، برادری داشته به نام ذکوان و برادر زاده ای به نام عبدالله که در علم حساب ، نحو ، شعر ، حدیث ، فقه سر آمد زمان بوده است »
📚مستدرک سفینه البحار ج9 ص214
❕اما این که علی علیه السلام ، ابو لولو را برای فرار به کاشان ، یاری داده است ، بر این مطلب #مستندی نیافتیم.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال
یکی میگفت چطور شبی که مرده می میره قبرش رو بشکافیم نکیر ومنکر رو فراری بدیم 😝
یا اونایی که آتش میزننشون یا تو دریا می میرن شب اول قدر ندارن؟
✅پاسخ:
پس از آنکه روح از بدن دنیوی خود فارغ میشود به عالم برزخ منتقل میشود و در بدنی مثالی شبیه بدنی که در دنیا داشته است قرار میگیرد
چنان که امام صادق فرمود:
"هنگامی که خداوند قبض روح مومن می کند اورا در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار میدهد"
📚الکافی،ج3 ص245
❗شب اول قبر یعنی شب اولی که انسان می میرد وروحش به عالم برزخ منتقل میشود .
ومراد از قبر یعنی برزخ وشب اول برزخ چنان که علامه مجلسی در بحار الانوار شریف می گوید:
"مراد به قبر در اکثر اخبار چیزی است که روح درآن در عالم برزخ قرار میگیرد"
📚بحار الانوار،ج6 ص271
❗بنابراین فشار قبر مرتبط با عالم برزخ بوده وبا قالب بدن برزخی صورت میگیرد وقبر خاکی موضوعیتی ندارد وچنان نیست که مساله سوال آن دو ملک وفشار قبر در آن قبر خاکی صورت گیرد
❗از این رو اگر مرده ای را بسوزانند یا آن رآ بخورند،یا به دریا بیندازندو...باز هم مساله شب اول قبر،سوال قبر،فشار قبر برای آنان است وشب اول قبر آنان همان شبی است که این بدن ها یا به دریا انداخته شده اند یا طعمه حریق شده یا خوراک حیوان شده اند.
❗لذا از حضرت امیر نقل است که فرمود:
"فرو گذار نمیشود احدی از مردم که در شرق وغرب زمین ودریا وصحرا هستند مگر آن که فرشته های سوال کننده به ملاقات آنان خواهند رفت"
📚معاد وعدل، ص100 به نقل از نرم افزار پرسمان
ویا در روایت دیگر امام صادق در پاسخ به سوالی که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود:
"به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده میشود از هر طرف بر او فشار وارد کنند"
📚بحار الانوار،ج6 ص266
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
لینک کانال
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓آیا امامان و اهل بیت هم فشار قبر و سوال قبر دارند یا خیر❕❕
💠پاسخ💠
👌فشار قبر مساله ای همگانی است اما شامل معصومین نمی شود .افراد غیر معصوم اگر اهل گناه و معصیت باشند گرفتار فشار قبر می شوند اگر مومن باشند برای آنان جنبه کفاره گناهان را دارد و اگر کافر باشند برای آنها جنبه عذاب را دارد.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فشار قبر برای مومن کفاره ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است»
📚بحار الانوار ج6 ص221
👌در روایت دیگر امام علی علیه السلام فرمود:
« معیشت تنگ همان است که خداوند کافران را از عذاب و فشار قبر بر حذر داشته است»
📚بحار الانوار ج6 ص218
❗️پیامبر گرامی در مورد سعد بن معاذ فرمود:
« او گرفتار فشار قبر شد زیرا در خانه با خانواده اش رفتار خوبی نداشت»
📚بحار الانوار ج6 ص220
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« یکی از خوبان از دنیا رفت . فرشتگان عذاب به سراغ او آمده و خبر از فشار قبر به او دادند زیرا او روزی بدون وضو نماز خوانده و از نصرت ضعیفی خود داری کرده بود»
📚بحار الانوار ج6 ص221
👌حضرت علی فرمود:
« فشار قبر به سبب سخن چینی و پرهیز نکردن از بول و دوری کردن از همسر است»
📚بحار الانوار ج6 ص222
👌چون بیشتر مومنان اعمال خوب و بد را با هم آمیخته اند و گناهانی در پرونده اعمالشان ثبت است لذا امام صادق علیه السلام فرمود:
« چه کم کسانی هستند که فشار قبر ندارند»
📚بحار الانوار ج6 ص260
👌اما اهل بیت و امامان و پیامبران که افراد معصوم بوده اند و هیچ نقطه تاریکی در زندگی آنان نبوده است هیچگاه گرفتار فشار قبر نمی شوند .
❗️البته در اخباری وارد شده است که کسانی که بر انجام بعضی از اعمال خیر مانند انجام چند حج یا خواندن برخی سور و اذکار مداومت داشته باشند از فشار قبر در امان هستند.
📚سفینه البحار ج2 ص397
❗️سوال قبر هم در مورد عموم مردم است نه حجت های الهی که از عموم مردم در مورد خدا و پیامبر و کتابشان و امامشان سوال می شود
📚بحار الانوار ج6 ص223
👌معنا ندارد که این سوالات از امام و پیامبر شود و اساسا آنان برترین مخلوقات الهی هستند و قابل تصور نیست فرشتگانی که مقامشان از آنها پایین تر است آنان را مورد باز خواست و سوال و جواب قرار دهند.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال
پیامی در تلگرام در حال گردش است که بر علیه اسلام استفاده میشود وان روایتی است که میگویند در منابع شیعه و سنی امده که زنان را در اتاق بالای خانه قرار ندهید و به انها نوشتن را اموزش ندهید بلکه نخ ریسی و سوره نور را اموزش دهید منابع کافی،الفقیه،مستدرک،وسایل، و منابع سنی در المنثور،فتح القدیر و ...
♦️پاسخ
1⃣در سند روایت سکونی وجود دارد که از اهل سنت بوده و روایتش قابل استناد نیست
📚المفید من معجم رجال الحدیث ص63
2⃣برخی از علما حدیث را چنین شرح کرده اند:
چون در زمان رسول خدابیشتر خانههایی که دارای طبقات بودند حصار و حجابی نداشتند و اگر زنان در آنجا ساکن میشدند در معرض چشم چرانی قرار گرفته و یا خود به چشم چرانی میپرداختند؛ از اینرو نشاندن زنان در طبقات فوقانی مورد نهی قرار گرفته است.
همچنین دلیل عدم آموزش نگارش به بانوان، جلوگیری از برخی سوء استفادهها اعلام شده چون ممکن است برخی از آنان برای مردان اجنبی نامه نگاری کرده و مردان بیگانه نیز با سوء استفاده از این نامه هم مرد و هم زن را به فتنه و دردسر بیندازند.چنانچه دلیل نهی زنان از آموختن سوره یوسف نیز جلوگیری از فتنه اعلام شده است.
📚روضه المتقین،ج2 ص479
3⃣در روایات ما کسب و طلب علم برای مرد و زن لازم شمرده شده است چنان که پیامبر گرامی فرمود:
« طلب علم بر هر مرد و زنی لازم و واجب است»
📚بحار الانوار ج1 ص177
❗️امام صادق فرمود:
« طلب علم ( بر همگان ) واجب است»
📚الکافی ج1 ص30
❗️در این مضمون روایت فراوان امده است
📚وسائل الشیعه ج27 ص25 باب 4
4⃣با توجه به نکات سابق در پاسخ نهایی می گوییم:
♻️برای بررسی همه جانبه موضوع باید تمام روایات را با یکدیگر دید .در روایات فراوانی ترغیب به علم آموزی بانوان شده است با توجه به این موضوع اگر در آن روایت از اموختن کتابت به زنان نهی شده است ناظر به زمانی بوده است که این اموختن سبب ساز وقوع فتنه و فساد ودر گناه افتادن بوده است اما زمانی که بحث فتنه و فساد و در گناه افتادن در کار نباشد ( مانند زمان کنونی) بی شک رجحان علم اموزی بانوان بر جای خود باقی است
❗️البته متذکر شدیم که در روایت سکونی وجود دارد که از نظر علمای رجال ضعیف است
♦️پرسمان اعتقادی کانالی جامع برای پاسخ به سوالات و شبهات
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#فرزندان_جعفر_در_کربلا
🤔#پرسش
❔در کلیپی آقای #مرادی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو#طفلان زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕❕
💠#پاسخ💠
👌شهادت دو تن از فرزندان عبد الله بن جعفر همسر زینب کبری سلام الله علیها به نام های محمد بن عبد الله بن جعفر و عون بن عبد الله جعفر در کربلا #اتفاقی است و قابل انکار نمی باشد .
❕محمد بن عبد الله جعفر ؛
👌در زیارت ناحیه #مقدسه می خوانیم ؛
« سلام بر محمد بن عبد الله بن جعفر که شاهد جایگاه پدرش و پیرو برادرش و حافظ تن او بود ، خدا قاتل او عامر بن نهش تمیمی را لعنت کند »
📚المزار الکبیر ص491
📚بحار الانوار ج98 ص271
👌ابن شهر آشوب و ابن اعثم و دیگران می نویسند ؛
« سپس محمد بن عبد الله بن جعفر به #میدان پا نهاد و چنین می خواند ، از ستم به ما به خدا شکایت می کنم ، از کار گروهی سست و کور ، تغییر دهنده تعالیم قرآن ، و آیات محکم نازل شده تبیان و آشکار کننده کفر و طغیان ، آن گاه ده تن را کشت و عامر بن نهشل تمیمی او را کشت »
📚المناقب ج4 ص106
📚بحار الانوار ج45 ص34
📚الفتوح ج5 ص111
📚مقتل الحسین ، خوارزمی ج2 ص26
👌طبری و دیگران می نویسند ؛
« عامر بن نهشل تمیمی به محمد بن عبد الله بن جعفر بن ابی طالب حمله برد و او را #کشت »
📚تاریخ طبری ج5 ص447
📚انساب الاشراف ج3 ص406
📚الطبقات الکبری ج1 ص 477
📚الارشاد ج2 ص107
📚اعلام الوری ج1 ص465 و ...
❕#عون بن عبد الله جعفر ؛
👌در زیارت ناحیه مقدسه می خوانیم ؛
« سلام بر عون ، پسر عبد الله بن جعفر ...خدا قاتل او عبد الله بن قطبه #نبهانی را لعنت کند »
📚بحار الانوار ج98 ص271
👌خوارزمی و دیگران می نویسند ؛
« پس از محمد بن عبد الله بن جعفر ، عون بن عبد الله بن جعفر بن ابی طالب به میدان آمد ...آنگاه جنگید تا کشته شد ، گفته شده است عبد الله بن #قطبه او را کشت »
📚مقتل الحسین ج2 ص27
📚الفتوح ج5 ص111
📚مناقب ابن شهر آشوب ، ج4 ص106
📚بحار الانوار ج45 ص34
👌و می نویسند ؛
« عبد الله بن قطبه به عون بن عبد الله بن جعفر حمله کرد و او را کشت »
📚تاریخ طبری ج5 ص447
📚انساب الاشراف ج3 ص406
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص570
📚الارشاد ج2 ص107
📚مثیر الاحزان ص67
❕در کتاب مقاتل الطالبین هم چنین آمده است ؛
« مادر عون اکبر ، فرزند عبد الله بن جعفر ، زینب عقیله #دختر علی بن ابی طالب است ... از حمید بن مسلم نقل شده است که عبد الله بن قطنه عون بن عبد الله بن جعفر را کشت »
📚مقاتل الطالبین ص95
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#عون_محمد_فرزندان_زینب
🤔#پرسش
❔من جدا از پاسخ شما به حجت الاسلام شهاب #مرادی شگفت زده شدم ❗️ایشان به من گفتند که من منکر شهادت عون و محمد از فرزندان جعفر در کربلا نیستم بلکه می گویم مادرشان زینب کبری #نبوده است و به دروغ می گویند که مادرشان زینب کبری است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌برخی منابع تصریح کرده اند که مادر محمد بن عبد الله بن جعفر و عون بن عبد الله بن جعفر که در کربلا شهید شده اند ، زینب #کبری سلام الله علیها بوده است .
❕مرحوم سید محسن #امین می نویسد ؛
« محمد بن عبد الله بن جعفر بن ابی طالب که مادرش زینب دختر امیر المومنین بود ، وارد میدان شد و ده تن را کشت ، سپس عامر بن نهشل تمیمی او را به قتل رساند »
📚اعیان الشیعه ج1 ص608
👌این مضمون در کتاب کامل #بهایی مرحوم عماد الدین طبری نیز مورد سخن قرار گرفته است ؛
📚کامل بهایی ج2 ص303
❕از فقهای کنونی نیز ، آیت الله #مکارم شیرازی می نویسد ؛
« محمد بن عبد الله بن جعفر ، فرزند دیگر عبد الله بن جعفر است و مادرش حضرت زینب علیها السلام می باشد »
📚عاشورا ریشه ها ، انگیزه ها ، رویدادها، پیامدها ، ص487
❕همینطور برخی #بزرگان تصریح کرده اند که عون بن عبد الله بن جعفر که در کربلا به شهادت رسید ، فرزند دیگر حضرت زینب بوده است .
👌سید محسن امین می نویسد ؛
« برادر محمد ، عون بن عبد الله بن جعفر وارد میدان شد ، که #مادر او نیز زینب دختر امیر مومنان می باشد »
📚اعیان الشیعه ج1 ص608
👌همین مضمون در کتاب کامل بهایی نیز آمده است ؛
📚کامل بهایی ج2 ص303
❕ابو الفرج #اصفهانی نیز می نویسد ؛
« مادر عون ، فرزند عبد الله بن جعفر ، زینب عقیله دختر علی بن ابی طالب است که عبد الله بن قطنه تیهانی او را کشت »
📚مقاتل الطالبین ص95
👌آیت الله #مکارم نیز می نویسد ؛
« عون بن عبد الله جعفر ، فرزند زینب کبری عقیله بنی هاشم است ، عبد الله بن جعفر همسر زینب کبری که خود در مدینه ماند ، دو فرزندش عون و محمد را نزد امام حسین فرستاد و آنها در وادی عقیق به امام علیه السلام ملحق شدند »
📚عاشورا...ص487
👌شیخ عباس #قمی نیز می نویسد ؛
« ظاهر آن است که عون بن عبد الله بن جعفر که در کربلا شهید شد ، فرزند زینب کبری بوده است »
📚نفس المهموم ص288
❕با توجه به این تصریحات بزرگان و #مورخان ، ادعای آقای شهاب مرادی که در رسانه ملی صراحتا می گوید که عون و محمد فرزندان زینب کبری نمی باشند ، موجه و مناسب نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❔پرسش
❓لطفاً بفرمایید دلیل و حکمت قسم خوردن های خداوند حتی گاهی مکرر در آیات چیه؟ مگر خدا نیازی به قسم خوردن داره .قسمی بالاتر از خود خداوند وجود نداره پس چرا خداوند به برخی چیزها که برخی مادی آن که ارزش چندانی هم ندارن و برخی معنوی اند خداوند متعال قسم یاد میکنه❔
💠پاسخ:
🗯برای سوگندهای خداوند دو فلسفه مهم بیان شده است؛
1⃣اگر خداوند بخواهد اهمیت فوق العاده برخی از دستوراتش را بیان کند آن را همراه با سوگند می کند.
👌واین خود یک نوع فصاحت و بلاغت در کلام است که گوینده علاوه بر بیان وجوب یک مطلب درجه اهمیت آن را نیز با قسم به مخاطب خود تفهیم می کند.
👌مثلا خداوند می خواهد اهمیت فوق العاده تهذیب نفس و مبارزه با هوا و هوس را بیان کند و به انسانها بفهماند که تا مسلط بر هوای نفس خویش نشوند شایسته نام انسان نیستند ؛ این کار را با قسمهای پی در پی انجام می دهد.
❗️قسم به خورشید با عظمت و شعاع طلائیش ،قسم به ماه و نور خیره کننده اش،قسم به تاریکی شب که آرام بخش است،قسم به روشنایی روز که بیدار کننده است،قسم به خالق جان و روح انسان...تنها کسی که دل و جان را تصفیه کند و به تزکیه بپردازد و باطن خود را از الودگی ها پاک نماید رستگاران روز قیامتند.
📚سوره شمس
👌آری خداوند برای تبیین مقام شامخ جهاد با نفس یازده بار قسم یاد کرده است.
🔷یا در جای دیگر برای توجه انسان به ارزش فوق العاده قلم و اینکه این ابزار ساده ممکن است تمدن جمعیتی را شکوفا یا نابود سازد به قلم و آنچه بوسیله آن نوشته میشود سوگند یاد کرده است
📚سوره قلم
2⃣دومین فلسفه قسم های خداوند بیان اهمیت و ارزش موجوداتی است که به آنها سوگند یاد کرده است .
❗️مثلا خداوند در سوره شمس می خواهد از یک سو اهمیت کم نظیر جهاد با نفس را بیان کند و از سوی دیگر انسان را وادار به مطالعه و تفکر پیرامون موجودات با عظمتی همچون خورشید و ماه و روز و شب و بنای رفیع آسمان ،زمین پهناور ،جان آدمی و مانند آن نماید .
👌تا با تفکر و اندیشه پیرامون این نعمت های بزرگ الهی معرفتش به پرودگار بیشتر و عشقش به او سوزان تر و اطاعت و پیرویش از او عمیق تر گردد.
❗️در حقیقت قسمهای قرآنی از این زاویه کلید علوم و دانشهاست چرا که سبب بسیج اندیشه های متفکر و اندیشمند پیرامون موجوداتی می شود که خداوند به آنها قسم خورده است و از این رهگذر رازهای مهم و مطالب تازه و دانشهای جدید برای انسان کشف می شود.
📚تفسیر نمونه ج19 ص6
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#قسم_به_کشتی
🤔#پرسش
❔در دیدار با یکی از دوستانم به او گفتم، ایا اگر کسی به تو بگوید قسم به هواپیما، یا قسم به دوچرخه و یا قسم به کشتی، آیا بواسطه این قسم تو کلام او را می پذیری؟ با تعجب به من نگاه کرد و گفت : دیوانه شده ای؟ مسلما که باور نخواهم کرد! به او گفتم، قرآن در سوره ذاریات آیه سوم به کشتی قسم خورده است، چه دلیلی دارد که بواسطه این قسم، خزعبلات او را پذیرفت؟ با تعجب به صفحه آیات مربوطه نگاه کرد و ایات را خواند سپس بعد دقایقی گفت : من تاکنون قرآن را نخوانده بودم و نمی دانستم چنین سخنان #باطلی در آن است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند در سوره ذاریات می فرماید ؛
«وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً ، فَالْحامِلاتِ وِقْراً ،فَالْجارِياتِ يُسْراً ، فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً ،
إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ ،وَ إِنَّ الدِّينَ لَواقِع »
« سوگند به بادهايى كه ابرها را به حركت در مى آورند (و گرد و غبار و بذرهاى گياهان را). و سپس سوگند به ابرهايى كه بار سنگينى (از باران) با خود حمل مى كنند. و سپس سوگند به #كشتيهايى كه به آسانى به حركت در مى آيند. و سوگند به فرشتگانى كه كارها را تقسيم مى كنند. (آرى سوگند به همه اينها) كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا راست است. و بدون شك جزاى اعمال واقع شدنى است. » ( ذاریات 1_6)
❕حضرت امير عليه السلام مشغول سخنرانى بود. ابن كوّاء خطاب به حضرت عرض كرد ، آيات اوّليه سوره ذاريات و سوگندهاى آن براى ما حل نشده است. لطفاً تفسير آن را بيان فرماييد.
👌حضرت فرمودند منظور از «ذاريات» بادهايى است كه حركت مى كند، و ابرها را در آسمان مى گستراند، و هر قطعه ابرى را به جايى مى برد كه مأمور باريدن در آنجاست. يا بادهايى كه دانه هاى گياهان را به نقاط مختلف زمين مى برد تا در آنجا برويد.
👌و امّا «حاملات» ابرهايى هستند كه هزاران تن آب را حمل مى كنند. اگر خوب دقت كنيد خداوند قادر درياهاى متعدّدى را در قالب ابرها بر بالاى سر ما بصورت معلّق در بين زمين و آسمان نگه داشته است. ابرها #درياهايى از آب هستند كه مأموريّت سيراب كردن نهرها، استخرها، جويبارها، چشمه ها، چاه هاى عميق و نيمه عميق و صحراهاى خشك و سوزان و درختان و جنگلها و گياهان و حيوانات را بر عهده دارند، بر هر كجا كه خداوند به آنها مأموريّت دهد دانه دانه و به نرمى فرو مى ريزند.
👌 «جاريات» كشتى هايى هستند كه براحتى در درياها حركت مى كنند. جاريات جمع جاريه است، و يكى از معانى جاريه كشتى است، همانگونه كه «جوار» در آيه شريفه «وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنْشَاتُ فِى الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ» نيز جمع جاريه به معناى كشتى است.
👌«مقسمات» #فرشتگان پروردگارند كه كارها را بين خود تقسيم مى كنند، و طبق برنامه ريزى دقيق و حساب شده وظايف خويش را به نحو احسن انجام مى دهند.
📚تفسیر فخر رازی ج 28 ص 195
❕طبق تفسير حضرت على عليه السلام، خداوند متعال به ابر و باد و كشتى و فرشتگان كه قدر مشترك بين همه آنها خدمت به جامعه بشرى است، قسم ياد كرده است.
👌 ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
📚سوگند های پر بار قرآن ص 185
👌یکی از فلسفه های قسم های خداوند بیان اهمیت و ارزش موجوداتی است که به آنها #سوگند یاد کرده است .
❕قسم خوردن خداوند به موجودات با عظمتی همچون خورشید و ماه و روز و شب و بنای رفیع آسمان ،زمین پهناور ،جان آدمی و ... از این جهت است که با تفکر و اندیشه پیرامون این نعمت های بزرگ الهی معرفت انسان به پرودگار بیشتر و عشقش به او سوزان تر و اطاعت و پیرویش از او عمیق تر گردد.
👌در حقیقت قسمهای قرآنی از این زاویه کلید علوم و دانشهاست چرا که سبب بسیج اندیشه های متفکر و #اندیشمند پیرامون موجوداتی می شود که خداوند به آنها قسم خورده است و از این رهگذر رازهای مهم و مطالب تازه و دانشهای جدید برای انسان کشف می شود.
📚تفسیر نمونه ج19 ص6
👌مثلا در آیات فوق به باد و باران و کشتی قسم یاد شده است تا مخلوقات را متوجه #تفکر کردن دراین نعمات الهی و آیات او کند . بادها كه عامل حركت كشتى ها و ابرها كه مايه ى بركت زمين هستند، در اين آيات مورد سوگند خداوند واقع شده اند.
❕حيات بشر، #حيوانات و گياهان در گرو باران است و بادها در جابجا نمودن ابرها، تعديل هوا و لقاح گياهان نقش مهمى دارند.
👌نقش كشتى در زندگى گذشته وحال بشر بر كسى پوشيده نيست. وسيعترين، ارزانترين و كم حادثه ترين راهها، راههاى دريايى و سفر با كشتى است. زمانى نقش آن معلوم مى شود كه چند روزى كشتى هاى جهان متوقّف شوند. این خداوند است که با قدرت #لایزال خویش دریا را مسخر انسان کرده است تا با کشتی بر روی آن رفت و آمد کند .
📚تفسیر نور ج 9 ص 140
ادامه پاسخ 👇
#ادامه_ پاسخ👇
❕اساسا حرکت کشتی بر دریاها و اقیانوس ها معلول چند #نظام است ؛
1⃣نخست بادهاى منظمى كه در سطح اقيانوسها مى وزد اعم از وزشهاى سراسرى كه به طور مداوم از قطب شمال و جنوب زمين به سوى خط استواء و از خط استواء به سوى قطب شمال و جنوب در حركتند و بنام" آليزه" و" كنتر آليزه" معروفند، يا وزشهاى منطقه اى كه تحت برنامه هاى معينى حركت مى کنند و به كشتيها امكان مى دهند، از اين نيروى فراوان و رايگان طبيعى بهره گيرند و به سوى مقصد پيش روند .
2⃣همچنين خاصيت طبيعى چوب يا فشار #مخصوصى كه از ناحيه آب به اجسام وارد مى شود و آنها را بر سطح آب، شناور مى سازد .
3⃣همچنين خاصيت تغييرناپذير دو قطب مغناطيسى زمين، كه عقربه هاى قطب نماها را تنظيم مى كند .
4⃣ و يا نظام ستارگان آسمان كه راه #مقصد را به انسان نشان مى دهند، آرى تا همه اين نظامها دست بدست هم ندهند، استفاده از كشتيها با آن فوائد سرشارشان امكانپذير نيست و در نتيجه آيتى است براى ذات پاك او .
👌خداوند با قسم خوردن به کشتی و سایر نعمات های خویش همگان را دعوت به تامل و تحقیق در این آیات الهی ، می کند تا به معرفت و قدرت لایزال الهی برسند .
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 561
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#قرآنی
🤔#پرسش
❔چند #شرق و چند #غرب داریم !
❓#يک شرق و يک غرب (سوره 26 آيه 28)، #دو شرق و دو غرب (سوره 55 آيه 17) #چندين شرق و چندين غرب (سوره 70 آيه 40) ❕❕آیا آیات قرآن در این رابطه #تناقض ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
❕« در آیات قرآن مجید گاهی تعبیر مشرق و مغرب به صورت #مفرد آمده است مانند آیه 115 بقره «و لله المشرق و المغرب » «مشرق و مغرب از آن خدا است » و آیه 9 سوره زمل « #رب المشرق و المغرب » و گاه به صورت #تثنیه آمده است ، مانند آیه 17 سوره رحمن« رب المشرقین و رب المغربین » «پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب »و گاه به صورت جمع « فلا اقسم برب المشارق و المغارب »«قسم به پرودگار مشارق و #مغرب ها»( معارج40)
❕بعضی #کوته نظران این تعبیرات را متضاد پنداشته اند ، در حالی که همگی هماهنگ ، و هر یک اشاره به نکته ای است .
🔶 #توضیح اینکه ؛
🗯خورشید هر روز از نقطه تازه ای طلوع ، و در نقطه تازه ای #غروب می کند ، بنابراین به تعداد روزهای سال مشرق و مغرب داریم ، و از سوی دیگر در میان اینهمه مشرق و مغرب #دو مشرق و دو مغرب در میان آنها ممتاز است که یکی در آغاز تابستان ، یعنی حداکثر #اوج خورشید در مدار شمالی ، و یکی در آغاز زمستان یعنی حداقل #پائین آمدن خورشید در مدار جنوبی است (که از یکی تعبیر به مدار رأ س #السرطان و از دیگری تعبیر به مدار رأ س #الجدی می کنند) و چون این دو کاملا مشخص است روی آن تکیه شده است ، علاوه بر این دو مشرق و دو مغرب دیگر که آنها را مشرق و مغرب #اعتدالی می نامند (در اول بهار و اول پائیز هنگامی که شب و روز در تمام دنیا برابر است ) نیز مشخص می باشد که بعضی رب المشرقین و رب المغربین را اشاره به آن گرفته اند و آن نیز قابل #توجه است .
اما آنجا که به صورت #مفرد ذکر شده معنی جنس را دارد که توجه تنها روی اصل مشرق و مغرب است بی آنکه نظر به #افراد داشته باشد مانند « رب المشرق و المغرب » « خداوند مشرق و مغرب » که اشاره به حاکمیت و ربوبیت خداوند بر تمام جهان هستی است همان گونه که در تعبیرات روز مره می گوییم فلان کس شرق و غرب زمین را در سیطره خود قرار داد یعنی تمام روی #زمین را
👌به این ترتیب تعبیرات مختلف بالا هر یک نکته ای دارد و انسان را متوجه تغییرات مختلف طلوع و غروب آفتاب و تغییر منظم #مدارات شمس می کند .
📚تفسیر #نمونه ج25 ص45
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#مجازات_اختلاس
🤔#پرسش
❔در دین مبین اسلام دست دزد طبق آیه 38 سوره مائده قطع می شود. اما دست #اختلاس کننده قطع نمی شود. دین اسلام با اختلاس گر سر دشمنی ندارد.این هم مدرک از کتاب وزین فروع کافی :
امام صادق (ع) :يقطع النباش والطرار ، ولا يقطع المختلس
دست کفن دزد و جیب بر قطع می شود، اما دست اختلاس گر قطع نمی شود❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌تعریف اختلاس از نظر قانون با تعریف شرعی آن تفاوت دارد .
❕از نظر قانون اختلاس به برداشت غیرقانونی اموال دولتی یا غیردولتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت انجام میگیرد، گفته میشود که این تعریف در ماده پنجم از قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 64 مجلس شورای اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است و تصریح شده است چنین فردی زندانی میشود و اموال مسروقه از او به دو برابر گرفته میشود .
❕اما اختلاس از نظر #شرع آن است که کسی مالی را به صورت پنهانی از غیر حرز و مانع مانند صندوقچه و ...بردارد .
❕در تعریف لغوی اختلاس آمده است ؛
« دزدی که با پنهانی و نیرنگ دزدی کند »
📚معجم الوسیط ماده خلس
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« المختلس هو الذی یاخذ المال خفیه من غیر حرز » « مختلس کسی است که مال را به صورت پنهانی از غیر حرز سرقت کند »
📚مراه العقول ج23 ص350
❕یکی از شروطی که برای قطع دست دزد در اسلام می باشد آن است که سارق مال را از جایی پنهان و حرز و مانع مانند صندوقچه سرقت کند ،یعنی صاحب مال ، مالش را در جایگاه پنهانی قرار داده باشد و سارق مال را از آن جایگاه پنهان دزدی کند اما اگر از غیر حرز و مانع مالی را سرقت کند ، دستش قطع نمی شود ، بلکه از باب تعزیر ، شلاق زده و زندانی می شود .
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« من دست کسی را که آشکارا اختلاس می کند قطع نمی کنم بلکه او را تعزیر می کنم »
📚الکافی ج7 ص225
👌در نقل دیگری آمده است ؛
«مردی را نزد علی علیه السلام آوردند که مرواریدی را از گوش دخترکی اختلاس و سرقت کرده بود ، امام علیه السلام فرمود این اختلاسی آشکار است ، او را ( با شلاق ) زد و زندانی کرد »
📚وسایل الشیعه ج28 ص269
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« کسی که اختلاس کند ( و مالی را از غیر حرز سرقت کند ) دستش قطع نمی شود اما او به صورت شدیدی ( شلاق ) زده می شود »
📚الکافی ج7 ص226
❕بنابراین روشن می شود که این سخن که اختلاس کننده از نظر اسلام آزاد است و جرمی مرتکب نشده است ، کذب و دروغی بیش نیست که این کانال های معاند مانند بسیاری دیگر از مطالبشان به خورد مخاطبینشان می دهند .
👌 در گذشته نیز توضیح داده ایم که اسلام دست هر دزدی را قطع نمی کند بلکه برای قطع دست سارق حدود بیست شرط لحاظ شده است که با فقدان هر یک ازآن شروط دست سارق قطع نمی شود بلکه تعزیر و مجازات می شود ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1872
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
✅پاسخ
1⃣نخست توجه کنید که انچه از مجموع روایات اسلامی استفاده می شود این است که اجرای این حد اسلامی یعنی بریدن دست دارای شرایطی است که بدون وجود ان شرایط اقدام به آن کار جایز نیست
1ـ سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد.
2ـ سارق در حال سرقت عاقل باشد.
3ـ سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد.
4ـ سارق قاصد باشد.
5ـ سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است.
6ـ سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است.
7ـ صاحب مال، مال را در حرز وجایگاه مخفی قرار داده باشد.
8ـ سارق به تنهایی یا با کمک دیگری هتک حرز کرده باشد.
9ـ به اندازه نصاب یعنی 5/4 نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله میشود یا ارزش آن به آن مقدار باشد، در هر صورت پول معامله شود یا ارزش آن به آن مقدار باشد و در هر بار سرقت شود.
10ـ سارق مضطر نباشد.
11ـ سارق پدر صاحب مال نباشد.
12ـ سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.
13ـ حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد.
14ـ سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد.
15ـ مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد.
16ـ مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد.
17 سرقت مال به صورت مخفیانه و سری انجام گرفته باشد
📚شرح لمعه،شهید ثانی،ج9 ص221 به بعد
❗️با توجه به این شرایط بدست می اید که چقدر مشمولان شمول حکم کم و اندک می شوند
2⃣ افرادی که این حکم را نوعی مجازات شدید محسوب می کنند به چند نکته توجه ندارند:
♦️اوّلاً: هر سارقى مشمول آن نخواهد شد، بلکه تنها یک دسته از سارقان خطرناک هستند که رسماً مشمول آن مى شوند.
♦️ثانیاً: با توجه به این که راه اثبات جرم در اسلام شرائط خاصى دارد، این موضوع باز هم تقلیل پیدا مى کند.
♦️ثالثاً: بسیارى از ایرادهائى که افراد کم اطلاع بر قوانین اسلام مى گیرند، به خاطر آن است که یک حکم را به طور مستقل و منهاى تمام احکام دیگر مورد بررسى قرار مى دهند.
👌به عبارت دیگر، آن حکم را در یک جامعه صد در صد غیر اسلامى فرض مى کنند.
ولى اگر توجه داشته باشیم که:
⚫️اسلام، تنها این یک حکم نیست بلکه مجموعه احکامى است که پیاده شدن آن در یک اجتماع سبب اجراى عدالت اجتماعى، مبارزه با فقر، تعلیم و تربیت صحیح، آموزش و پرورش کافى، آگاهى و بیدارى، و تقوا مى گردد، روشن مى شود که مشمولان این حکم چه اندازه کم خواهند بود.
👌باید برای اجرای حکم تمام این جوانب را در نظر گرفت
خلاصه، حکومت اسلامى موظّف است براى تمام افراد ملت خود نیازمندى هاى اوّلى زندگى را فراهم سازد، به آنها آموزش لازم را بدهد، و از نظر اخلاقى نیز تربیت کند، بدیهى است در چنان محیطى افراد متخلّف بسیار کم خواهند شد.
📚تفسیر نمونه،ج4 ص373
3⃣پیامبر گرامی فرمود:
« اجرای هر نوع حدی از بارش چهل شبانه روز بهتر است»
📚وسائل الشیعه ،ج18 ص307
👌مفهوم این روایت این است که همانطور که باران رحمت خداوند است حدود الهی نیز نوعی رحمت است که همچون باران جامعه را شستشو می دهد و اجتماع را از الودگی ها پاک می کند .
👌اجرای حد سارق نیز در صورتی که تمام شرایطش که در بالا امد باشد نوعی رحمت است که سبب پاکسازی اجتماع از مفاسد و برقراری امنیت در جامعه می شود لذا می بینیم که در روایات اسلامی که فلسفه حدود را بیان می کند سخنی از انتقام و خشونت و مانند آن نیست بلکه سخن از محبت و رحمت و اقامه عدل و سیراب کردن جامعه اسلامی و مانند آن است .
❗️اسلام اصیل و اموزهای ان را باید از مکتب اهل بیت گرفت .کارهایی که داعش انجام می دهد ربطی به اسلام ندارد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht