eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔در آیه 54 سوره می‌گوید: «و زمانى را که موسى به قوم خود گفت: اى قوم من شما با انتخاب گوساله (براى پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید و به سوى خالق خود باز گردید و خود را [یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، براى شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبه‌پذیر و رحیم است» ❔چرا خداوند برای پذیرش بنی اسرائیل از آنان خواست یکدیگر را بکشند ❗️آیا این درخواست خشونت آمیز بود ❕❕ 💠💠 🌺در چنین آمده است ؛ 👌 شکی نیست که پرستش سامری، کار کوچکی نبود، ملتی که بعد از مشاهده آنهمه آیات خدا و معجزات پیامبر بزرگشان موسی علیه السلام همه را فراموش کنند و با یک غیبت کوتاه پیامبرشان به کلی اصل اساسی توحید و آئین خدا را زیر پا گذارده بت پرست شوند. 🗯اگر این موضوع برای همیشه از آنها ریشه کن نشود وضع خطرناکی به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتی مخصوصا بعد از مرگ موسی ممکن است تمام آیات دعوت او از میان برود، و آئین او به کلی به خطر افتد در اینجا باید شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشیمانی و اجرای صیغه توبه بر زبان نباید قناعت گردد، لذا فرمان شدیدی از طرف خداوند، صادر شد که در تمام طول تاریخ پیامبران مثل و مانند ندارد، و آن اینکه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحید، فرمان دست جمعی گروه کثیری از گنهکاران بدست خودشان صادر شد. 👌این فرمان به نحو خاصی می بایست اجرا شود یعنی خود آنها باید به دست گیرند و اقدام به قتل یکدیگر کنند که هم کشته شدنش عذاب است و هم کشتن دوستان و آشنایان . ❗️طبق نقل بعضی از روایات دستور داد در یک شب تاریک تمام کسانی که گوساله پرستی کرده بودند غسل کنند و کفن بپوشند و صف کشیده شمشیر در میان یکدیگر نهند. ❔ممکن است چنین تصور شود که این توبه چرا با این خشونت انجام گیرد؟ آیا ممکن نبود خداوند توبه آنها را بدون این قبول فرماید؟. 🔶پاسخ به این سؤال از سخنان بالا روشن می شود، زیرا مساله از اصل توحید و گرایش به بت پرستی مساله ساده ای نبود که به این آسانی قابل گذشت باشد، آنهم بعد از مشاهده آنهمه معجزات روشن و نعمتهای بزرگ خدا. 💠در حقیقت همه اصول ادیان را می توان در توحید و یگانه پرستی خلاصه کرد، تزلزل این اصل معادل است با از میان رفتن تمام مبانی دین، اگر مساله گوساله پرستی ساده تلقی می شد، شاید سنتی برای آیندگان می گشت، بخصوص اینکه بنی اسرائیل به شهادت تاریخ مردمی پر لجاجت و بهانه جو بودند، لذا باید چنان گوشمالی به آنها داده شود که خاطره آن در تمام قرون و اعصار باقی بماند و کسی هرگز بعد از آن به فکر بت پرستی نیفتد، و شاید جمله ذلکم خیر لکم عند بارئکم (این کشتار نزد برای شما بهتر است ) اشاره به همین معنی باشد. 📚 ج1 ص253 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔مگر خداوند انگشت و جسم دارد که در روایت آمده است که قلوب بنی آدم بین دو خداوند است ❗️❗️ 💠💠 👌روایت مشهوری است که در منابع شیعه و اهل سنت به نقل از پیامبرگرامی و دیگر امامان آمده است که فرمودند؛ «قلب مومن میان دو انگشت از انگشتان خدا قرار دارد ، هر طورى كه او بخواهد در دلها تصرّف مى ‏كند ساعتى چنان بوده و ساعتى ديگر چنين مى‏ باشد و بنده بسا به خير توفيق مى ‏يابد » 📚علل الشرائع ج 2 ص 604 _ صحیح مسلم ج 4 ص 2045 ❕با توجه به این که ثابت است خداوند متعال با براهین محکم عقلی و نقلی از هرگونه اتصاف به ممکنات و جسم بودن مبرا است ؛ 🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/8505 👌روشن می شود که تعبیر موجود در روایت فوق تعبیری مجازی و کنایی بوده است ، چنان که شیخ صدوق در توضیح روایت می نویسد ؛ « مقصود از «اصبعين من اصابع اللَّه» در روایت ، طريقين من طرق اللَّه است و مراد از ، طريق خير و طريق شر مى ‏باشد چه آنكه خداوند متعال را نبايد به اصابع توصيف نمود و اساسا شباهتى به مخلوقاتش ندارد پس بايد در لفظ اصابع تصرف كرد و آن را تأويل برد » 📚علل الشرائع ج 2 ص 604 👌علامه مجلسی در توضیح روایت می نویسد ؛ « قلب مؤمن ميان دو انگشت‏ از انگشتان خداوند مهربان است البته واضح است ذات منزه خداوندى انگشتى كه از گوشت و خون و استخوان تركيب يافته و داراى بندهائى است ندارد ولى چون دادن اشياء، و برگرداندن و تغيير شكل آنها به نيروى دست و انگشتان است تعبير به انگشت‏ شده چون داشتن انگشت‏ در انسان بخودى خود و قطع نظر از كارهائى كه انجام ميدهد ارزشى ندارد و هدف نيست بلكه انگشت‏ وسيله است براى تحريك و تغيير و كارهائى از اين قبيل ، ذات بارى تعالى هم دل را از بحالى و شكلى بشكل ديگر برميگرداند » 📚بحار الانوار ج 67 ص 40 👌سيد نیز حدیث فوق را چنين تفسير مى ‏كند ؛ « كِنايةٌ عَنْ تَيَسُّرِ تَصْرِيفِ الْقُلُوبِ وَ تَقْليِبِها وَ دُخُولِ ذلكَ تَحْتَ قُدْرَتِهِ ؛ كنايه از آسانى چرخش و دل و در تحت قدرت خدا بودن است » 📚تنزیه الانبیاء ص 125 👌در فارسى نيز چنين اصطلاحى را به كار مى‏ بريم. براى مثال مى‏ گوييم: «فلان چيز يا فلان كس در من یا بین انگشتان من است»، كه كنايه از تسلط داشتن بر كسى يا بر انجام دادن كارى است. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
⁉️سوال خواستم درباره فلسفه وجوب نماز جمعه بگید که چرا خدا این نماز رو واجب کرده و هر هفته به این شکل باید خونده بشه 🗯پاسخ: ❗️در تفسیر نمونه در این باره چنین آمده است: ❗️نماز جمعه، قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دستجمعی است و اثر عمومی عبادات را که تلطیف روح و جان، و شستن دل از آلودگیهای گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می باشد در بردارد، بخصوص اینکه مقدمتا دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوی و پرهیزگاری است . 💎و اما از نظر اجتماعی و سیاسی، یک کنگره عظیم هفتگی است که بعد از کنگره سالانه حج، بزرگترین کنگره اسلامی می باشد، و به همین دلیل در روایتی که از پیغمبر اکرم آمده است که جمعه حج کسانی است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند . ❗️در حقیقت اسلام، به سه اجتماع بزرگ اهمیت می دهد :اجتماعات روزانه که در نماز جماعت حاصل می شود .اجتماع هفتگی که در مراسم نماز جمعه است .و اجتماع حج که در کنار خانه خدا هر سال یکبار انجام می گیرد نقش ‍ نماز جمعه در این میان بسیار مهم است بخصوص اینکه یکی از برنامه های خطیب در خطبه نماز جمعه، ذکر مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و به این ترتیب این اجتماع عظیم و پرشکوه می تواند منشاء برکات زیر شود : الف : آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی . 🗯ب : ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین به گونه ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند . 🗯ج : تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان . 🗯د : جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی . 👌به همین دلیل همیشه دشمنان اسلام، از یک نماز جمعه جامع الشرائط که دستورهای اسلامی دقیقا در آن رعایت شود بیم داشته اند .و نیز به همین دلیل نماز جمعه همیشه به عنوان یک اهرم نیرومند سیاسی در دست حکومتها بوده است، منتها حکومتهای عدل همچون حکومت پیغمبر اکرم از آن بهترین بهره برداریها را به نفع اسلام، و حکومتهای جور همانند بنی امیه از آن سوء استفاده برای تحکیم پایه های قدرت خود می کردند . ❗️در طول تاریخ مواردی را مشاهده می کنیم که هر کس می خواست، بر ضد حکومتی قیام کند، نخست از شرکت در نماز جمعه او خودداری می کرد، چنانکه در داستان عاشورا می خوانیم که گروهی از شیعیان در خانه (سلیمان بن صرد خزاعی ) جمع شدند، و نامه ای خدمت امام حسین (علیه السلام ) از کوفه فرستادند، که در نامه آمده بود (نعمان بن بشیر) والی بنی امیه بر کوفه، منزوی شده و ما در نماز جمعه او شرکت نمی کنیم، و چنانچه بدانیم شما به سوی ما حرکت کرده اید او را از کوفه بیرون خواهیم کرد . 📚 بحار الانوار جلد 44 صفحه 333 . 💭در صحیفه سجادیه از امام سجاد می خوانیم : (خداوندا ! این (اشاره به نماز جمعه و عید قربان ) مقامی است که مخصوص خلفاء و برگزیدگان و امناء بلندپایه تو است که ویژه آنها نمودی، و (خلفای جور بنی امیه ) آن را به زور از اولیای حق گرفته و غصب کرده اند) 📚 صحیفه سجادیه دعای 48 . ❗️ گاه می شود که دشمنان اسلام یک هفته تمام شبانه روز تبلیغات مسموم می کنند ولی با یک خطبه نماز جمعه و مراسم پرشکوه و حیاتبخش آن همه خنثی می شود، روح تازه ای در کالبدها دمیده، و خون تازه ای در عروق به حرکت درمی آید .توجه به این نکته که طبق فقه شیعه در محدوده یک فرسخ در یک فرسخ بیش از یک نماز جمعه جائز نیست و حتی کسانی که در دو فرسخی (تقریبا 11 کیلومتری ) از محل انعقاد جمعه قرار دارند در آن نماز شرکت می کنند، روشن می شود که عملا در هر شهر کوچک یا بزرگ و حومه آن یک نماز جمعه بیشتر منعقد نخواهد شد، بنابراین اجتماعی چنین عظیمترین اجتماع آن منطقه را تشکیل می دهد .اما با نهایت تاسف این مراسم عبادی سیاسی که می تواند مبداء حرکت عظیمی در جوامع اسلامی گردد به خاطر نفوذ حکومتهای فاسد در آن در بعضی کشورهای اسلامی چنان بی روح و بی رمق شده است که عملا هیچ اثر مثبتی از آن گرفته نمی شود و شکل یک برنامه تشریفاتی به خود گرفته، و به راستی این از سرمایه های عظیمی است که برای از دست رفتن آن باید گریه کرد . 📚تفسیر نمونه ج24 ص133 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش ❓سوالی ذهنم را مشغول کرده که علت اینکه ائمه جمعه هنگام ایراد خطبه های نماز جمعه سلاح به دست می گیرند چیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌این مساله در روایات به عنوان امری مستحب شمرده شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « امام جمعه بر کمان یا عصا ( سلاح ) تکیه کند و خطبه نماز جمعه را بخواند» 📚التهذیب ج3 ص245 📚وسائل الشیعه ج7 ص342 👌شاید وجه و فلسفه آن به این صورت باشد که از آنجایی که نماز جمعه امری عبادی و سیاسی است و از جمله پایگاه های رزم علیه دشمنان اسلام می باشد تکیه کردن به کمان یا سلاح و یا به دست گرفتن آن امری سملیک به معنای آمادگی برای دفاع در برابر دشمنان است . ❕یا از جهت دیگر ، تکیه بر کمان یا عصا با توجه به خطبه خواندن به حالت ایستاده امام جمعه ، سبب جلوگیری از خستگی و بی حالی او در هنگام خواندن نماز جمعه می شود. 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓توی نماز جمعه ها احادیثی نوشتند که هر کس سه نماز جمعه را ترک کند منافق است و ...آیا براستی چنین چیزهایی حقیقت دارد❕❕ 💠پاسخ💠 👌به این نکته در روایاتی اشاره شده است . 🔶امام باقر علیه السلام فرمود : « هر کس سه مرتبه پشت سر هم نماز جمعه را ترک کند در حالی که عذری ندارد ، خداوند بر قلبش مهر می زند » 📚عقاب الاعمال ص276 👌وفرمود : « نماز جمعه واجب است و اجتماع برای اقامه آن با وجود امام واجب است .بنابراین اگر مردی بدون عذر سه نماز جمعه را ترک کند ، سه فریضه را ترک کرده است و کسی سه فریضه را بدون عذر ترک نمی کند مگر آنکه منافق است » 📚امالی صدوق ص392 📚وسائل الشیعه ج7 ص297 ❕بر مبنای کسانی که نماز جمعه را در عصر غیبت واجب عینی نمی دانند و تنها در صورت حضور امام قائل به وجوب عینی نماز جمعه هستند باید گفت این روایات در زمان کنونی ظهور و مصداق ندارد بلکه بر آن دلالت دارد که اگر فردی در زمان حضور امام که نماز جمعه واجب عینی است ، سه نماز جمعه را عمدا ترک کند منافق بوده و خداوند بر قلبش مهر می زند. 👌اما بنا بر مبنای برخی علما که وجوب نماز جمعه را منوط به حضور امام معصوم نمی دانند و در هر حالی آن را واجب عینی می دانند ،این روایات در زمان کنونی ظهور دارد و اگر کسی بدون عذر آن را ترک کند منافق بوده و خداوند بر قلبش مهر می زند. ❕اکثر فقها و مراجع اصولی کنونی ، قائل به وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت نمی باشند . 🔶بنابراین این روایات در زمان کنونی مصداق ندارد و انسان می تواند حتی بدون عذر نماز جمعه را ترک کند. 👌جهت آگاهی بیشتر در مورد وجوب عینی نماز جمعه به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/2615 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓ کانال های ضد دین می گویند حضرت علی از برخی چیزها آگاهی نداشت و این با آنچه شیعه در مورد علم او می گویند منافات دارد . ❔چنین می گویند علی علیه السلام از حکم مذی آگاه نبود و از این شرم داشت که به‌صورت مستقیم از حضرت رسول بپرسد به همین دلیل از مقداد خواست این حکم را از پیامبر اسلام بپرسد و به او آموزش دهد. متن این روایت صحیح در منابع معتبر شیعه چنین آمده است: «محمد بن اسماعیل می‌گوید از اباالحسن در مورد حکم مذی پرسیدم و او به من دستور داد که وضو بگیرم یک سال بعد مجددا همین سوال را مطرح کردم بازهم به من دستور داد وضو بگیرم و فرمود: حضرت علی علیه السلام به مقداد دستور داد تا حکم مذی را از رسول خدا بپرسد و خودش شرم داشت که بپرسد. و رسول خدا فرمود : وضو بگیرند... 9 ـ التهذيب 1: 18|43 ولاحظ الإستبصار 1: 92|295. 💠پاسخ💠 ❕طراح این اشکال به این توجه نداشته است که حضرت علی علیه السلام شاگرد پیامبر گرامی بوده است و هر آنچه از حلال و حرام می دانسته است از پیامبر تعلیم دیده است و جریان مذکور یکی از این موارد است. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند حلال و حرام و تاویل را به رسولش تعلیم داد و رسول الله نیز تمام آنچه از خدا تعلیم دیده بود را به علی تعلیم داد» 📚بحار الانوار ج40 ص208 🔷وفرمود: « علی به هر آنچه رسول خدا می دانست آگاهی داشت و خداوند چیزی را به رسولش تعلیم نمی داد مگر آنکه رسول الله آن را به امیر المومنین تعلیم می داد» 📚بحار الانوار ج40 ص209 ❕معنای این روایات آن است که حضرت علی از برخی امور آگاهی نداشت اما با شاگردی و تعلیم پیامبر گرامی به تمام امور آگاهی پیدا می کرد . ❗️بر اساس این روایات ، پیامبر گرامی حکم « مذی» را نیز به حضرت علی تعلیم داد و حضرت علی آن را فرا گرفت . 🔶این فراگیری علی علیه السلام از پیامبر گرامی به حدی پیش رفت که داناترین فرد امت شد . ❕ ابن عباس می گفت: « به خدا سوگند علی بن ابی طالب نه دهم از علم را فرا گرفته و در یک دهم آن هم با شما شریک است» 📚الاستیعاب ج2 ص462 🔶ابن سعد در مورد او می گفت: « دانا ترین مردم به علوم رسول خدا علی بن ابی طالب است» 📚مستدرک حاکم ج3 ص499 ❕پیامبر گرامی می فرمود: « پس از درگذشت من علی بن ابی طالب داناترین فرد امت من است» 📚کنزالعمال ج6 ص156 🔷خود حضرت علی نیز می فرمود: « از آنچه که خدا و رسول خدا فرموده اند از من بپرس به دلیل آنکه ما اهل بیت به آنچه که خدا و رسول او فرموده اند از دیگران داناتریم» 📚طبقات ابن سعد ج6 ص167 👌ابن اثیر و دیگران نقل می کنند: « در میان اصحاب رسول خدا کسی داناتر از علی نبود» 📚اسد الغابه ج6 ص22 📚الاستیعاب ج2 ص462 ❕عایشه نیز در مورد علی علیه السلام می گفت: « او از سنت کمال اطلاع را دارد» 📚الاستیعاب ج2 ص462 📚کنزالعمال ج4 ص343 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید: چه زيبا گفت علي شريعتي: آنان ک ما را به جرم دوستي با جنس مخالف از آتش جهنم ميترسانند.. خودشان به اميد حوريان بهشتي نماز ميخوانند... 🌟🌟🌟 ✅پاسخ: مراجع عظام در استفتایی که از محضرشان شد در رابطه با دوستی بین دختر وپسر نامحرم چنین فرمودند: "دوستی بین دختر وپسر جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است" 📚رساله دانشجویی،پرسش 325 ❗چرا که آیات وروایات مملو است از لزوم التزام به واجبات و ترک محرمات که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه ج15 ص9 به بعد ❗واز آنجایی که دراین ارتباط حریم دستورات پرودگار شکسته میشود لذا دراسلام این نوع ارتباط ممنوع شمرده شده است ❗از امام باقر در تفسیر این آیه "نزدیک کارهای زشت وقبیح نروید چه آشکار باشد وچه پنهان"( انعام 191) آمده است که فرمود: "مقصود از کار زشت آشکار، زنا کردن است ومقصود از کار زشت پنهان ارتباط با نامحرم است" 📚مجمع البیان،ج4 ص590 ❗اما ارتباط با حوریان بهشتی ارتباط بگونه همسری وازدواج است که امری مشروع ومورد رضایت شارع وتمام عقلای عالم است پس مقایسه این دو با یکدیگر مقایسه ای قبیح است که نشان از عمق کژ اندیشی واشفتگی ذهنی فرد قیاس کننده دارد. ❗اما ایا این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت پرودگار عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است چنان که حضرت علی فرمود: "گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها ( واین که شایسته عبادت است) پرستیدند این عبادت آزادگان است" 📚نهج البلاغه،حکمت 237 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman لینک کانال https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش ❓امروزه مرسوم است که در مراسمات و مهمانی ها محرم و نامحرم و فامیل و غیر فامیل با یکدیگر دست می دهند و می گویند هیچ مدرکی بر حرمت این نوع دست دادن وجود ندارد❕آیا چنین چیزی حقیقت دارد❕❕برخی نیز با زنان غیر مسلمان دست می دهند و می گویند حرام نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌از دید اسلام ، مصافحه و دست دادن با نامحرم حرام است اعم از آنکه نامحرم مسلمان باشد و یا غیر مسلمان و مستند این حکم روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است . 🔶پیامبر گرامی فرمود : « کسی که با زن نامحرمی دست بدهد در روز قیامت در حالی که به زنجیر کشیده شده است محشور می شود و سپس فرمان می رسد که او را راهی دوزخ سازند» 📚وسائل الشیعه ج20 ص198 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « هر کس با زنی که به او محرم نیست دست بدهد ، بدون تردید به غضب و خشم خداوند روی آورده و این خشم و غضب را برای خود خواسته است» 📚الفقیه ج4 ص14 ❕در روایت دیگر آمده است که مردی به نامحرمی دست درازی کرد و به بدن او دست زد .پس از آن به نزد امام صادق رفت . 🔷امام به او فرمود : « از کاری که انجام دادی به نزد خدا توبه کن » 📚وسائل الشیعه ج20 ص196 👌و فرمود : « مرد حق ندارد با زنی که محرم به او نیست مصافحه کند مگر از روی لباس ( و دستکش )» 📚الکافی ج5 ص525 👌با توجه به این نکات و تصریحات روشن می شود ؛ این ادعا که دلیلی بر حرمت مصافحه با نامحرم وجود ندارد ، ادعایی بدون دلیل است . 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا حقیقت دارد که حضرت علی افرادی را با سوزاند ❕آیا این عمل ، کاری ناپسند تلقی نمی شود ❗️ 💠💠 👌در طول تاریخ اسلام و تشیع همواره افرادی بودند که نسبت به شان و جایگاه علی علیه السلام و سایر امامان کرده و معتقد بودند که امامان علیهم السلام اله و رب هستند ، امامان همواره با این افراد برخورد داشتند تا جایی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «جوانان خود را از نزدیک شدن به غلات بر حذر دارید زیرا غلات بدترین مخلوقات هستند.عظمت خداوند را کوچک شمرده و ادعای ربوبیت برای بندگان خدا می کنند و به خدا سوگند غلات از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین هستند » 📚امالی طوسی ص650 ❕این غلات در زمان حضرت علی علیه السلام نیز تحرکات خاص خود را داشتند که از جمله آنها عبد الله بن سبا بوده است . 👌مرحوم کشی از امام علیه السلام نقل می کند ؛ « عبدالله سبأ ادعای نبوت می کرد و گمان می کرد که امیرالمؤمنین همان خداست ، این خبر به امیرالمؤمنین رسید و حضرت او را خواست و در مورد خبر رسیده از او پرسید و او هم اقرار کرد به ادعای نبوت و الوهیت و گفت: آری، اینچنین در ذهن من القا شده است که تو خدا هستی و من هم پیغمبر خدایم. امیرالمؤمنین به او فرمود: وای بر تو ، شیطان تو را تسخیر کرده است، برگرد و توبه کن ، مادرت به عزایت بنشیند! ولی عبدالله سبأ قبول نکرد، لذا حضرت او را زندانی کرد و سه بار او را توبه داد ولی او توبه نکرد. سپس حضرت او را با سوزاند.» 📚اختیار معرفه الرجال ج1 ص323 📚وسائل الشیعه ج28 ص336 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « گروهی به نزد امیر مومنان آمدند و گفتند سلام بر تو ای پرودگار ما ، امیر مومنان آنها را توبه داد اما آنها توبه نکردند ، علی علیه السلام چاهی حفر کرد ، و در آن ، آتش قرار داد و چاهی دیگر نیز در کنار آن حفر کرد و بین آنها را خالی گذاشت ، زمانی که توبه نکردند ، آنها را در انداخت و چاه دیگر را نیز بر افروخت تا آنکه مردند » 📚الکافی ج7 ص257 📚التهذیب ج10 ص138 ❕این شدت عمل آن هم پس از توبه دادن ، حاکی از عظمت و بزرگی این دارد و علی علیه السلام برای ریشه کن کردن این اعتقاد با شدت عمل با صاحبان آن برخورد کرد ، چنان که امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « خدا کند کسی را که بر ما دروغ ببندد، من یاد عبدالله بن سبا افتادم، تمام موهای بدنم سیخ شد ، او ادعای بزرگی کرده بود، او را چه شده بود؟ خدا او را لعنت کند. به خدا قسم که علی بنده صالح خدا بود، برادر پیغمبر بود، به هیچ کرامتی از ناحیه خداوند نرسید، مگر با بندگی و اطاعت خداوند و اطاعت از پیامبر، و پیامبر هم به هیچ کرامتی از ناحیه خداوند نرسید، مگر از طریق بندگی و اطاعت خداوند.» 📚رجال کشی، اختیار معرفة الرجال، ج1،ص 324 ❕آری آتش زدن افراد بی گناه با دلایل واهی و امری قبیح نزد همگان محسوب می شود ، اما در جایی که پای حدود الهی در میان است و بحث بندگان خداوند مطرح است ، باید با تمام توان حدود الهی را اجرا کرد ، چنان که می فرماید ؛ « هرگز در دين خدا (و اجرای حدود ) رافت (و محبت كاذب) شما را نگيرد اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد»( نور 2) 👌در روایتی از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛ « روز قيامت بعضى از زمامداران را كه يك‏ تازيانه از حد الهى كم كرده ‏اند در صحنه محشر مى ‏آورند و به او گفته مى‏ شود چرا چنين كردى؟ مى‏ گويد: براى به بندگان تو ، پروردگار به او مى ‏گويدآيا تو نسبت به آنها از من مهربانتر بودى! و دستور داده مى‏شود او را به آتش بيفكنيد! ديگرى را مى‏آورند كه يك تازيانه بر حد الهى افزوده، به او گفته مى‏شود چرا چنين كردى؟ در پاسخ مى‏گويد: تا بندگانت از معصيت تو خوددارى كنند ، خداوند مى‏فرمايد: تو از من آگاهتر و حكيم‏تر بودى؟! سپس دستور داده مى‏شود او را هم به آتش دوزخ ببرند» 📚تفسیر کبیر ج23 ص148 ❕بنابراین در جایی که بحث حدود الهی مطرح است ، باید با شدت عمل و بدون گرفتار شدن در دام ، حد الهی را جاری کرد تا گناه وانحراف به تمام جامعه نکند ، و به خاطر همین اهمیت موضوع است که در روایات متعددی می خوانیم ؛ « حدّى كه در زمين اجرا شود پر بارتر از شبانه روز باران است‏» 📚وسائل الشیعه ج28 ص12 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❓اعتراف رجال شيعه الكشی در صفحه 101 از كتاب رجال تصريح ميكند : كه عده اي از اهل علم ذكر كرده اند كه عبدالله بن سبأ شخصي يهودي بود و مسلمان شد واو در زمان يهوديتش قائل به امامت يوشع بن نون بوده و در اسلام بعد از وفات رسول خدا صل الله عليه وآله وسلم مانند همين نظر رامطرح كرد و او كسي بود كه فرض بودن امامت علي عليه السلام را مشهور كرد و براءت از دشمنانش را ظاهر كرد ❔جای دارد : او اولين كسي بود كه فرض بودن ولايت و برائت از مخالفين را مشهور كرد❕❕ 💠💠 👌به راستی انسان از شدت عناد ولایت علی علیه السلام تعجب می کند که با وجود نصوص قطعی و معتبر و متواتر از جمله حدیث غدیر درباره امامت و جانشینی علی علیه السلام ، این را نادیده گرفته و می گویند عبدالله بن بوده است که علی را به عنوان امام به مردم معرفی کرده است . 🔶 آنچه در منابع در مورد عبدالله بن سبا آمده است ، آن است که او بود و سپس اسلام آورد و درباره علی علیه السلام گرفتار شد و می گفت علی ، خدا است ، علی علیه السلام نیز او را داد اما توبه نکرد ، و نهایتا او را به جرم ارتداد ، کرد . 🔰مرحوم از امام باقر علیه السلام نقل می کند ؛ « عبد الله بن سبا ادعای برای خود را داشت و می گفت امیر مومنان خدا است ، این مطلب به علی رسید ، علی او را خواست و در این مورد از او سوال کرد ، او به گفته هایش اقرار کرد و گفت تو خدایی و من هم پیامبرم، علی علیه السلام فرمود وای بر تو ...از گفته ات کن ، عبدالله بن سبا از توبه کردن خود داری کرد ، علی او را زندانی کرد و تا سه روز توبه داد ، اما او توبه نکرد ، علی نیز او را کرد ( فاحرقه بالنار ) » 📚اختیار معرفه الرجال ج1 ص323 📚وسائل الشیعه ج28 ص336 👌می بینیم آنچه در ما آمده است آن است که جرم عبدالله بن سبا که او را شایسته ملامت و مواخذه کرده بود ، ادعای برای علی علیه السلام بوده است نه ادعای برای او . ❕اما اهل برای شانه خالی کردن از ولایت و امامت علی علیه السلام و با نادیده گرفتن ولایت و جانشینی او ، می گویند عبدالله بن سبا اولین کسی بود که ادعای را برای علی در زمان عثمان مطرح کرد و تا قبل از آن سخنی از امامت علی به میان نمی آورد ؛ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3638 🔰مرحوم کشی پس از نقل در مورد عقیده شیعه پیرامون عبدالله بن سبا به نقل عقیده اهل سنت پیرامون او می پردازد و می گوید ؛ « برخی از اهل ( علمای متعصب اهل سنت ) چنین می گویند که عبدالله بن سبا یهودی بود و سپس اسلام آورد ... او اولین کسی بود که مشهور شد به این که به امامت علی دارد و مدعی برائت از دشمنان علی و کفر آنان بود ، و به خاطر همین، این مخالفان شیعه می گویند اصل شیعه و رافضه گری از گرفته شده است » 📚اختیار معرفه الرجال ج1 ص324 💠بنابراین مرحوم تنها بیان علمای اهل سنت را پیرامون عبدالله بن سبا نقل می کند نه آنکه آن جملات ، عقیده خودش پیرامون عبدالله بن باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال کانال کلمه در پست جدیدش میگه شیعه ساخته دست عبدالله بن سبا یهوی است و وجود نداشته بعد از اون هم همین افراد که خودشون رو شیعه معرفی میکردن حسین رو تو کربلا کشتن پاسخ بدید برای ادمینش بفرستم ✅پاسخ: در زمان خود حضرت رسول شیعه وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی شیعه گفته می شده است. ❗اثبات مطلب طبق کتب اهل سنت پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود: "ای علی تو وشیعیانت در بهشت خواهید بود" 📚میزان الاعتدال،ج1 ص421 ❗خداوند در قرآن می فرماید: "کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند بهترین موجودات هستند"( بینه 6) ❗پیامبر گرامی در تفسیر آیه فرمود: "یا علی مراد از آیه تو وشیعیانت هستید" 📚در المنثور،ج6 ص379 📚روح المعانی،ج30 ص207 📚شواهد التنزیل،ج2 ص356 📚تفسیر طبری،ج30 ص146 ❗ومنابع فراوان دیگر ویا فرمود: "در روز قیامت تو ای علی وشیعیان تو راضی هستند ودشمنانت ناراحت وخشمناک" 📚صواعق المحرقه،ص159 📚کنزالعمال،ج15 ص137 ❗ابن ابی الحدید درمورد سلمان می گوید: "سلمان از شیعیان وپیروان واصحاب خاص علی بود" 📚شرح نهج البلاغه،ج18 ص39 🔷ابن خلدون در تاریخش می اورد: « گروهی از صحابه از شیعیان علی بودند و او را برای خلافت نسبت به دیگران سزاوارتر می دانستند مانند زبیر ،عمار ،یاسر،مقداد و...» 📚تاریخ ابن خلدون ،ج3 ص215 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب سوالات ما،حسین تهرانی،ص459 بخش 15 "پیدایش مذهب شیعه" 🗯ما می گوییم اساسا واژه ای به نام اهل سنت در اسلام وجود نداشته است تنها در دوره عثمان پیروان خلفا از واژه هایی همچون شیعه عثمان ،یا علی دین عثمان استفاده می کردند .پس از پایان قرن دوم به تدریج بر پیروان احمد بن حنبل و بالتبع پیروان مکتب خلفا واژه اهل سنت به کار می رفت 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص179 🔵اما انچه می گویند که شیعه ساخته دست یک یهودی به نام عبدالله بن سبا است: 🗯سازنده اصلی این داستان طبری می باشد که در تاریخش این جریان موهوم را نقل می کند 📚تاریخ طبری،ج3 ص378 🔵اشکالات این داستان: 1⃣چگونه می توان باور کرد که یک یهودی در زمان خلافت عثمان از صنعا بیاید و مسلمان شود و بزرگان صحابه و تابعین را بفریبد و بر ضد خلافت عثمان بشوراند ⁉️ایا این سخن قصه کرامت مسلمین و صحابه و تابعین را که اهل سنت به ان معتقد هستند زیر سوال نمی برد 2⃣روایات طبری از کسانی نقل شده است که قابل استناد نیست 🔶سری: طبری از او نقل روایت می کند که مردد بین دو نفر است یکی سری بن اسماعیل که مورد تضعیف واقع شده است 📚میزان الاعتدال ج2 ص117 ❗️ودیگری سری بن عاصم که او نیز مردود است 📚لسان المیزان،ج3 ص12 🔶ب: شعیب بن مقصود که مجهول است 📚میزان الاعتدال ج2 ص275 🔶ج: سیف بن عمر: که گفته اند راوی مجعولات است و به کفر متهم بوده است 📚تهذیب التهذیب،ج4 ص255 ❗️برخی از علما معتقدند اساسا عبدالله بن سبا یهودی وجود خارجی نداشته است و افسانه است 📚الغدیر ج9 ص220 🔷اما در مورد انچه که گفته اند شیعیان امام حسین را به شهادت رساندند: ⁉️در ابتدا از آنها می پرسیم تعریفی برای شیعه وغیر شیعه ارائه دهند تا ما بدانیم آنان به چه کسی می گویند شیعه وبه چه کسی می گویند غیر شیعه. ❗️اگر در فرهنگ آنان شیعه همان پیروان وهواداران ابوسفیان، معاویه ویزیدیان است وکسانی که راه را برحسین بستند وزن وفرزند اورا به اسارت بردند وحسین را شهید کردند دراین صورت آن قاتلین وجنایتکاران شیعه بودند وشهدای کربلا غیر شیعه بودند. اما اگر شیعه را به معنای پیرو ومخلص ومطیع امام معنی کنیم دراین صورت جدا این سخن خنده دار است. ❗️امام حسین قاتلانش را چنین معرفی می کند: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید " 📚لهوف،ص71 🗯آری اگر مراد از شیعیانی که قاتلان امام حسین بودند شیعیان ابوسفیان، یزید وشمر است سخن آنان درست است که قاتلان حسین شیعه بودند اما شیعه خاندان ابوسفیان 🗯به این نکته نیز باید توجه کرد : ♦️شهر کوفه سال ها قبل از واقعه کربلا از شیعیان خالی شده بود چنان که در روایات آمده است که وقتی حضرت علی به کوفه آمد به امام حسن دستور داد تا بین مردم ندا دهد که در مساجد نماز تراویح نخوانند وقتی کوفیان این سخن را شنیدند فریادشان بلند شد که می گفتند:"وای عمر!وای عمر! امام علی به حسن فرمود حال که چنین است رهایشان کن 📚شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج12 ص178 📚وسایل الشیعه،ج5 ص192 ♦️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht