eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود شرعی دارد ❕❕ 💠💠 👌حضرت علی علیه السلام فرمود: « خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند» 📚الخصال ج2 ص635 ❕بر اساس این روایت شریف ، شیعیان باید با حزن اهل بیت و با فرح و شادی آن شاد و و شاد باشند . ❔حال سوال اینجاست که آیا امام زمان علیه السلام در شام پدر بزرگوارشان و روز بعد آن به خاطر به امامت رسیدن شاد و خرسند هستند و شادی می کنند تا ما نیز شاد و خرسند باشیم ❗️ 👌آیا در تاریخ دیده شده است که امامان بزگوار ما یک روز پس از شهادت امام قبلی به سبب به امامت رسیدن کنند ❕آیا علی علیه السلام یک روز پس از شهادت پیامبر گرامی ، به جهت امام شدن شادی کردند ؟ آیا امام حسین یک روز پس از شهادت برادرشان امام حسن شاد و خرسند بودند ❕ آیا امام سجاد یک روز پس از شهادت امام حسین بودند ❕آیا امام جواد یک روز پس از شهادت امام رضا شاد بودند و به سبب امام شدن شادی می کردند تا ما هم به این بزرگواران اقتدا کنیم و به امامت رسیدنشان و فعلیت یافتن را جشن بگیریم ❗️ ❔آیا در طول تاریخ تشیع دیده شده است که صحابه و یاران امامان یا علمای بزرگ تشیع در طول قرن های مختلف ، پس از شهادت امام قبلی ، به امامت رسیدن امام دیگر را بگیرند ❗️ 💠پاسخ روشن است ، جشن امامت گرفتن برای امام زمان علیه السلام هیچ توجیه و مناسب ندارد و متاسفانه به خاطر برخی مصلحت نگری ها سنت هایی در میان شیعیان می شود ، که بطلان آن روشن و بدیهی است . ❕بله شیعیان همواره روز نهم ربیع را جشن می گرفتند و شاد بودند چنان که علامه می نویسد ؛ « مشهور بین شیعه در تمام شهرها و نقاط مختلف تا زمان ما بر آن است که روز نهم ربیع یکی از اعیاد است که سالروز کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت می باشد ، که مستند عمل شیعیان در اصل روایتی است که در کتاب زوائد الفوائد و المحتضر آمده است ...» 📚بحار الانوار ج31 ص119 ❕برخی نگری ها در صدد است تا جشن شیعیان را در روز نهم ربیع معطوف به سالروز به امامت رسیدن امام عصر بکند و از مسیر اصلی خارج کند ،که به نظر می رسد این روش نمی باشد . ❕راه حل بهتر آن است که سعی شود در مجالس شادی روز نهم ربیع به سبب کشته شدن یکی از دشمنان اهل بیت ، از هتک و بی حرمتی و آنچه با منافات دارد پرهیز شود و به بیان فضائل و مناقب اهل بیت بسنده شود و اگر به هر دلیلی جشن گرفتن روز مذکور ، با وحدت و تقیه منافات دارد ، اشکالی ندارد که از روی تقیه جشن و شادی عوض شود ، اما مطلب برای شیعیان باید شود تا احیانا سنت ناپسندی در میان شیعیان نهادینه نشود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️ 💠💠 👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را دهند » 📚تاریخ قم ص278 📚بحار الانوار ج60 ص216 👌و فرمود ؛ « اهل قم انصار و قائم هستند » 📚بحار الانوار ج57 ص219 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم » 📚الغیبه نعمانی ص273 📚بحار الانوار ج52 ص243 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند » 📚الاختصاص ص325 📚دلائل الامامه ص459 👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « گروه هایی از و قبیله هایی از با مهدی الفت می گیرند » 📚کنزالعمال ج14 ص591 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه اند » 📚الکافی ج1 ص370 ❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا راست است که یکی از نشانه های ظهور امام زمان زلزله های متعدد است ❗️❗️ 💠💠 👌علائم ظهور امام زمان به دو قسم حتمی و غیر حتمی تقسیم می شود . ❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است محقق نشود . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه سهمگین ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد » 📚الغیبه نعمانی ص262 ❕از جمله علایم حتمی ظهور امام زمان علیه السلام فراوانی زلزله ها در عالم است . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « او به هنگام فراوان شدن اختلاف مردم و ، قیام کرده و زمین را پر از عدل و داد می کند ، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است ، ساکنان آسمان و زمین به او راضی هستند و مال را به درستی قسمت می کند » 📚دلائل الامامه ص471 👌در نقل دیگری فرمود ؛ « شما را به مهدی بشارت می دهم ، هنگامی که مردم دچار اختلاف و زلزله شدند ، میان امتم بر انگیخته می شود ، زمین را پر از عدل و داد می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است » 📚الغیبه طوسی ص178 📚کشف الغمه ج3 ص273 📚بحار الانوار ج51 ص74 📚مسند احمد بن حنبل ج4 ص104 ❕البته چنان که گفته شد برای ظهور امام عصر علیه السلام باید دیگر از جمله علایم حتمی نیز محقق شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔خمس در زمان امام زمان عج واجب نیست . ❔در توقیع از امام زمان عج امده وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَدْ أُبِیحَ لِشِیعَتِنَا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فِی حِلٍّ إِلَی وَقْتِ ظُهُورِ أَمْرِنَا لِتَطِیبَ وِلَادَتُهُمْ میفرمایند اما خمس برای شیعیان ما مباح وبراى انهاتا ظهور ما حلال گردانیدیم تا طیب و طاهر متولد بشوند ❕❕ 💠💠 👌رواياتى است كه درباره غنائم جنگى و اسيران جنگى وارد شده و زنانى كه جزء بردگان بودند و به عنوان كنيز به دست افراد مى‏ افتادند و آنها با اين زنان ازدواج مى‏ كردند و صاحب مى‏ شدند ❕مى‏ دانيم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى كه به دست مى‏ آيد مربوط به بيت‏ المال است و بايد به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مى‏گيرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است. 👌بنابراين، كنيزانى كه به عنوان به دست افراد مى ‏افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و حق نداشته‏ اند به عنوان يك همسر با آنها رفتار كنند. ❕بنابراين، اگر كسى توجّه به اين حكم داشته باشد فرزندى كه از چنان زنى براى او متولّد مى‏شود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهل‏بيت عليهم السلام اين قسمت از را كه مربوط به چنين زنانى بوده به شيعيان بخشيدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند ❕با توجّه به اين مقدّمه كوتاه، اين دسته روايات را توجه کنید. 1⃣ در رويات «ضريس كناسى» چنين مى‏خوانيم كه امام صادق عليه السلام فرمود: «مى‏دانى از كجا زنا در ميان (جمعى از) مردم وارد شد؟ گفتم نه، گفت: «از ناحيه خمس ما اهل‏بيت، مگر براى شيعيان پاكيزه ما كه بر آنها حلال است و براى نيز حلال.» 📚التهذیب ج4 ص144 2⃣ محمّد بن مسلم از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام چنين نقل مى‏كند كه فرمود: «شديدترين چيزى كه مردم در روز قيامت گرفتار آن هستند اين است كه صاحب خمس برمى‏خيزد و مى‏گويد پروردگارا! خمس مرا (غصب كردند) ولى ما آن را براى شيعيان خود حلال كرديم تا تولّد آنها پاكيزه و فرزندانشان پاك شوند.» 📚 همان مدرک ص136 3⃣ «فضيل ابن يسار از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه فرمود: «كسى كه محبّت ما را در دل احساس كند خدا را بر نخستين نعمتش شكر گويد.» گفتم فدايت شوم نخستين نعمت خدا چيست؟ فرمود: «پاكى تولّد (و نطفه) است.» سپس فرمود: «امير مؤمنان عليه السلام به فاطمه عليها السلام گفت: نصيبت را از فى‏ء (غنائم) براى پدران شيعيان ما حلال كن تا پاكيزه شوند.» .سپس امام صادق عليه السلام فرمود: «ما، مادران شيعيان خود را بر پدرانشان كرديم تا پاكيزه شوند (و فرزندانشان فرزند حلالى باشد). 📚همان مدرک ص 143 👌همینطور احادیث 15 و 16 و 18 و 20 از باب 4، از ابواب انفال کتاب شریف وسائل الشیعه و حديث 8، از باب 8، از ابواب «ما يجب فيه الخمس» کتاب مذکور در همین مورد است . ❕ هم که مورد استناد برای حلیت خمس قرار گرفته است است از همین باب میباشد و در ذیل آن نیز تصریح شده است که این حلیت خمس برای آن است تا شیعیان پاکیزه باشد . 👌اين احادیث درباره مسئله كنيزان وارد شده و مى‏دانيم كه طبق تصريح فقها آنها از خمس مستثنا هستند ولى افراد لجوج و كم‏سواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به صريح فقها خواسته ‏اند آنها را دليل بر تحليل خمس بطور مطلق قلمداد كنند غافل از اين كه مختصر دقّت در مضمون اين احاديث براى باز شدن مشت آنها كافى است‏. 📚خمس پشتوانه بیت المال ، مکارم شیرازی ، ص83 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔امروز یکی از همکاراتون داشت می گفت وقتی امام زمان بیاد انقدر پیشرفت میکنه که میشه نماز ظهر رو در فلان سیاره خوند نماز عصر ر در یه سیاره دیگه میخاستم بدونم این داره ❗️❗️ 💠💠 👌سخن مذکور اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی در زمان حکومت امام عصر علیه السلام است به گونه ای که دور از نیست که به قدری این پیشرفت گسترده باشد که انسان در اندک زمانی از سیاره ای به سیاره دیگر شود . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مى‏ نهد و عقل‏هاى ايشان را با آن، مى‏ كند ، و خِرَدهايشان با او كامل مى‏ شود». 📚الکافی ج1 ص25 👌علی علیه السلام فرمود ؛ «هيچ علمى نيست، جز آن كه من، آن را مى ‏گشايم و هيچ رازى نيست، جز اين كه قائم، آن را به مى ‏رساند» 📚تحف العقول ص171 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « علم، بيست و هفت حرف است ...و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته‏ اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى ‏آورد و ميان مردم مى ‏كند و دو حرف [قبلى‏] را هم به آنها ضميمه مى ‏كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد » 📚بحار الانوار ج52 ص336 👌و فرمود ؛ « قائم زمين را به عدالت بشارت مى ‏دهد ... و نور را در دل‏هاى مؤمنان مى ‏افكند و ديگر، مؤمن نيازمند علم برادرش نخواهد بود» 📚بحار الانوار ج53 ص85 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔برخی در خصوص ظهور امام زمان عنوان میکنند که در احادیث آمده مادامی که دو سوم یا نه دهم اهل کره زمین به سرخ یا زرد کشته نشوند حضرت ظهور نمیکنند و منبع آن را کتاب شریف اصول کافی میدانند لطفا صحت و چگونگی این امر را توضیح بفرمایید ❗️ 💠پاسخ💠 👌با توجه به احاديث اهل بيت عليهم السّلام پى خواهيم برد كه جهان اندكى قبل از ظهور شاهد ‏هاى خونين خواهد بود. و لذا مى‏ توان گفت كه مردم با مشاهده و مواجهه با اين جنگ‏ها به استقبال مصلحى عالمى خواهند رفت، و حضرت نيز از اين موقعيت استفاده كرده و با كمترين استقامتى از طرف مخالفين خود و ظالمين، عالم را فتح خواهد كرد. 📚موعود شناسی ، ص 571 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پيش از قائم، دو مرگ است ، مرگ سرخ و مرگ سفيد، تا آن جا كه از هر هفت نفر، پنج نفر مى‏ ميرند. مرگ سرخ، يعنى كشته شدن با سلاح و مرگ سفيد، يعنى بيمارى طاعون‏ » 📚کمال الدین یک جلدی ص 655 📚بحار الانوار ج 52 ص 207 👌و فرمود ؛ «اين امر (قيام) روى نمى‏ دهد، تا آن كه دو سومِ مردم از ميان بروند». راوی سوال کرد : اگر دو سومِ مردم بروند، چه كسى باقى مى‏ ماند؟ فرمود: «آيا نمى‏ شويد كه در يك سومِ باقى‏ مانده باشيد؟» 📚الغیبه طوسی ص 339 👌و فرمود ؛ « اين امر محقّق نمى‏ شود تا اينكه نه‏ دهم مردم از ميان بروند.» 📚الغیبه نعمانی ص 274 👌از مجموع اين روایات به دست مى ‏آيد كه زيادى از انسان‏ها به سبب جنگ يا بيمارى ‏هاى مرگ‏بار و سرايت‏ كننده، جان خود را از دست مى‏ دهند و اين وضعيت، را بر جامعه تنگ مى‏ كند كه در اين شرايط ظهور امام نزديك خواهد بود. ❕با توجه به وجود سلاح‏هاى مدرن امروزى، كه قدرت تخريب و نابودى فراوانى دارند و مى‏ توانند در صورت به كارگيرى آنها بخش عمده‏ اى از انسان‏هاى روى زمين در مدت زمان نابود شوند، چنين پيش‏بينى‏ هايى، به واقع بسيار نزديك مى‏ باشد. ❕نكته ‏اى كه از برخى روايات بر می آید اين‏ است که تعداد باقى مانده را ياران و دوست‏داران حضرت مى‏ دهند و بنابراين، آنان از اين حوادث و وقايع مرگ‏بار به دور خواهند ماند. 📚بررسی تطبیقی مهدویت ص 139 ❕البته توجه به این نکته لازم است که ظهور امام زمان علیه السلام به دو قسم حتمی و غیر حتمی تقسیم می شود . ❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است نشود . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه سهمگین ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد » 📚الغیبه نعمانی ص262 👌سایر علائم و نشانه های ذکر شده برای ظهور امام زمان علیه السلام از جمله که در روایات بالا به آن اشاره شد ، جزء نشانه های غیر حتمی بوده لذا امکان حصول در آن و عدم تحقق آن وجود دارد . 📚دانشنامه امام مهدی ج 7 ص 227 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که چگونه به امام زمان معتقد باشیم در حالی که در قرآن هیچ سخنی در مورد امام زمان و حکومت و عدالت او نیامده است ❕نمی دانم چگونه پاسخ دهم ❕ 💠💠 👌ادعای این که در آیات قرآن سخنی از امام زمان علیه السلام به میان نیاورده است ، بسیار سست و بدیهی البطلان است و آیات فراوانی از قرآن کریم اشاره به امام زمان علیه السلام و حکومت عالم گیر او دارد که هم اینک به برخی اشاره می کنیم ؛ 1⃣آیات مربوط به ظهور دین حق در جهان ؛ 👌خداوند می فرماید ؛ 🔰« مى‏ خواهند نور خدا را با دهان‏هايشان خاموش كنند، در حالى كه خداوند، تمام كننده نور [دين‏] خويش است، هر چند كافران را ناخوش آيد». ( الصف 8_9) 🔰«اوست كه پيامبر خويش را با هدايت و دين حق روانه كرد تا آن را بر همه دين‏ها چيره كند، هر چند مشركان را ناخوش آيد». ( توبه 33) 🔰«اوست كه پيامبر خويش را با هدايت و دين حق روانه كرد تا آن را بر همه دين‏ها چيره كند، و گواه بودن خداوند، كافى است». ( الفتح 28) ❕ اامام صادق عليه السلام در باره سخن خداى عز و جل: «اوست كه پيامبر خويش را با هدايت و دين حق روانه كرد تا آن را بر همه دين‏ها چيره كند، و گواه بودن خداوند، كافى است» فرمود: «به خدا سوگند، هنوز تأويل آن به وقوع نپيوسته است و به وقوع نخواهد پيوست تا آن كه قائم خروج كند ... » 📚کمال الدین ، یک جلدی ص 670 _ بحار الانوار ج 52 ص 324 _ الکافی ج 1 ص 432 2⃣آیات مربوط به پیدایی حق و رفتن باطل ؛ 🔰 خداوند می فرماید ؛ «و بگوحق آمد و باطل رفت. بى گمان، باطل از ميان رفتنى است». ( اسراء 81) 👌امام باقر عليه السلام در باره سخن خداى عز و جل: «و بگو: حق آمد و باطل رفت. بى گمان، باطل از ميان رفتنى است» فرمود: «هنگامى كه قائم قيام كند، دولت باطل مى ‏رود». 📚الکافی ج 8 ص 287 _ بحار الانوار ج 51 ص 62 👌 در نقل دیگری از حکیمه خاتون چنین آمده است ؛ « وجود سَرورم را احساس كردم و صداى امام ابو محمّد، حسن عسكرى عليه السلام، را شنيدم كه مى‏ گفت: «اى عمّه! پسرم را به من بده». من پرده از سَرورم بر گرفتم كه ديدم در سجده است و هفت جايگاه سجده‏ اش را روى زمين نهاده است و بر ساعد دست راستش نوشته شده است: «حق آمد و باطل رفت. بى گمان، باطل از ميان رفتنى است» 📚الغیبه طوسی ص 239 _ دلائل الامامه ص 500 3⃣آیات مربوط به زنده شدن زمین با عدالت ؛ 🔰خداوند می فرماید ؛ «بدانيد كه خداوند، زمين را پس از مرگش زنده مى‏ كند. نشانه ‏ها را برايتان روشن كرديم تا شايد دريابيد». ( حدید 17) ❕امام باقر عليه السلام در باره سخن خداى متعال: «بدانيد كه خداوند، زمين را پس از مرگش زنده مى‏ كند. نشانه‏ ها را برايتان روشن كرديم تا شايد دريابيد» فرمود: «خداوند عز و جل زمين را پس از مرگش يعنى پس از كفر ورزيدن زمينيان؛ چرا كه كافر، مرده شمرده مى‏ شود-، با دستان قائم، زنده مى‏كند». 📚کمال الدین یک جلدی ص 668 _ بحار الانوار ج 51 ص 54 👌و فرمود: «منظور، مرگ زمين با كفر ساكنان آن است. كافر، مرده است. و خداوند، زمين را با قائم، با برقرارى عدالت در آن، زنده مى ‏كند. پس زمين، زنده مى ‏شود و ساكنان زمين هم پس از مرگشان زنده مى‏ شوند» 📚تاویل آلایات الظاهره ج 2 ص 663 4⃣آیات مربوط به وراثت صالحان ؛ 👌خداوند می فرماید ؛ «و در زبور، پس از ذكر نوشتيم كه زمين را بندگان صالحم به ارث مى ‏برند». ( انبیاء 105) 👌 امام باقر عليه السلام فرمود: « [مقصود از بندگان صالح در] سخن خداى عز و جل: «زمين را بندگان صالحم به ارث مى‏ برند»، ياران مهدى عليه السلام در آخر الزمان هستند» 📚تاویل الایات الظاهره ج 1 ص 332 _ مجمع البیان ج 7 ص 106_ تفسیر قمی ج 2 ص 77 5⃣آیات مربوط به امامت مستضعفین ؛ 🔰خداوند می فرماید ؛ «و ما مى ‏خواهيم كه بر مستضعفان زمين، منّت نهيم و آنان را امام و وارث [زمين‏] قرار دهيم». ( قصص 5) 👌 امام على عليه السلام در باره سخن خداى متعال: «و ما مى‏ خواهيم كه بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را امام و وارث [زمين‏] قرار دهيم» فرمود: «آنان، خاندان محمّد هستند. خداوند، مهدىِ ايشان را پس از رنج و مشقّتشان بر مى ‏انگيزد و آنان را با عزت و دشمنانشان را خوار می کند » 📚الغیبه طوسی ص 184 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « اين آيه، مخصوص صاحب الأمر است كه در آخر الزمان ظهور مى‏ كند و جبّاران و فرعون‏ها را هلاك مى‏ سازد و شرق و غرب زمين را مى‏ گيرد و آن را از عدل پر مى ‏كند، همان گونه كه از ستم پر شده است » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 254 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 6⃣آیات مربوط به خلافت مومنان ؛ 🔰قرآن می گوید ؛ «خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده ‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين، جانشين [خود] كند، همان گونه كه پيشينيان آنها را جانشين كرد و دينى را كه برايشان پسنديده، به سودشان مستقر سازد و هراسشان را به ايمنى تبديل كند. تنها مرا مى‏ پرستند و چيزى را شريكم نمى ‏كنند و هر كس پس از آن، ناسپاسى كند، فاسق [و از دين بيرون رفته‏] است». ( نور 55) 👌امام سجاد در باره آيه ؛«به خداى آسمان و زمين، سوگند كه آن حق است همچنان كه سخن مى‏ گوييد»، فرمود: «قيام قائم از خاندان محمّد، [منظور] است و در باره آن، نازل شده است: «خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين [خود] كند، همان گونه كه پيشينيان آنها را جانشين كرد و دينى را كه برايشان پسنديده، به سودشان مستقر سازد و هراسشان را به ايمنى تبديل كند» 📚الغیبه طوسی ص 176 _ بحار الانوار ج 51 ص 53 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « امام زين العابدين عليه السلام چون آيه مذکور را خواند، فرمود: «به خدا سوگند، آنان شيعيان ما اهل بيت هستند. خداوند، آن را به دست مردى از ما برايشان به انجام مى‏ رساند و او مهدىِ اين امّت و همان كسى است كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:" اگر جز يك روز از دنيا نمانده باشد، خدا آن روز را طول مى‏ دهد تا مردى از خاندان من و همنام من حاكميت يابد و زمين را از عدل و داد پر كند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است » 📚مجمع البیان ج 7 ص 239 _ تاویل الایات ج 1 ص 369 7⃣آیات مربوط به اجابت دعای درمانده ؛ 🔰قرآن می گوید ؛ «يا كسى كه دعاى درمانده را چون بخواندش، اجابت مى‏ كند و گرفتارى را برطرف مى‏ سازد و شما را خلفاى زمين قرار مى ‏دهد؟ آيا معبودى با خدا هست؟ چه كم پند مى‏ گيريد!». ( نمل 62) 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « این آیه براى قائم از خاندان محمّد نازل شده است. به خدا سوگند، مضطر (درمانده) اوست، هنگامى كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز بخواند و خدا را بخواند و خدا هم اجابتش كند و گرفتارى‏ اش را برطرف سازد و او را خليفه در زمين قرار دهد». 📚تفسیر القمی ج 2 ص 129 _ بحار الانوار ج 51 ص 48 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «به خدا سوگند، مضطر در كتاب خدا در آيه «يا كسى كه دعاى مضطر (درمانده) را چون بخواندش، اجابت مى ‏كند و گرفتارى را برطرف مى ‏سازد و شما را خلفاى زمين قرار مى‏ دهد!» او (امام زمان) است و اوّلين كسى كه با او بيعت مى ‏كند، جبرئيل است. سپس سيصد و سيزده مرد كه هر كس در مسير او باشد، به او مى‏ رسد و هر كس در مسيرش نباشد، از بسترش خود را به او مى ‏رساند، و آن، سخن امير مؤمنان عليه السلام است كه فرمود:" آنان از بستر خود، ناپديد مى‏ شوند"، و آن، همان سخن خداوند است كه فرمود: «به خيرها بشتابيد، هر كجا باشيد. خداوند، همه شما را فرا هم مى‏ آورد» 📚تفسیر العیاشی ج 2 ص 56 ❕آیات مربوط به امام مهدی علیه السلام بسیار فراتر از موارد ذکر شده است . علّامه مجلسى رحمه الله در بحار الأنوار تحت عنوان «باب الآيات المأوّلة بقيام القائم عليه السلام» 77 آيه را كه به قيام امام مهدى عليه السلام تأويل شده، در ضمن 66 حديث آورده است ، ( بحار الانوار ج 51 ص 44 تا 64 ) و همچنين در كتاب معجم أحاديث الإمام المهدى (جلد پنجم) بر پايه شمارى از احاديث، 265 آيه از آيات قرآن كريم به حكومت جهانى امام مهدى عليه السلام تفسير يا تطبيق شده است. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا راست است که اهل سنت را قبول ندارند و منکر خروج امام زمان علیه السلام هستند ❗️ 💠💠 👌عقیده ظهور مردی از فرزندان پیامبر گرامی اسلام و حضرت زهرا سلام الله علیهم در آخر الزمان مورد اتفاق تمام مذاهب اسلام اعم از شیعه و اهل سنت است . ❕علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ « اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى‏ انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است‏ » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135 ❕در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مى‏كند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264 👌و در نقل دیگری می آورند ؛ « سعيد بن مسيّب می گوید نزد امّ سلمه بوديم و از مهدى سخن گفتيم. او گفت كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيده است: «مهدى، از فرزندان فاطمه است». 📚سنن ابن ماجة: ج 2 ص 1368 _ المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 601 _ التاريخ الكبير: ج 3 ص 346 👌و باز نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: «هرکس منکر خروج مهدی شود به انچه که بر محمد نازل شده کفر ورزیده است» 📚لسان المیزان ج5 ص 130 _ فرائد السمطین ج2 ص 334 👌 ابن حجر از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛ « انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل و اساس گردد سبب کفر میشود وهر کس چنین کند قتلش واجب است و اگر انکار او تنها به جهت عناد و دشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر آشکار نمود تا دست از اینکار بردارد» 📚البرهان ص 178 👌اهل سنت اگر چه اصل ظهور مهدی موعود علیه السلام از نسل پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما را در آخر الزمان پذیرفته اند اما معتقدند او هنوز به دنیا نیامده و در آخر الزمان به دنیا می آید ، اما ما معتقدیم که مهدی فرزند برومند امام عسکری علیهما السلام امام یازدهم شیعیان ، به دنیا آمده و هم اینک ذخیره الهی است که برای برقراری عدالتی عالمگیر انتظار می کشد . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « نه امام پس از حسین بن علی علیه السلام هستند که نهمین آنها قائم ایشان است » 📚الکافی ج 1 ص 533 👌جالب آن است که برخی از علمای اهل سنت تصریح کرده اند که مهدی موعود همان امام دوازدهم شیعیان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است . 🔰محمد بن یوسف گنجی شافعی می نویسد ؛ « ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است » 📚کفایه الطالب ص312 🔰عبدالوهاب شعرانی حنفی می نویسد ؛ « در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) » 📚الیواقیت و الجواهر ج 2 ص 127 🔰نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: « او کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند » 📚شواهد النبوه ص404 🔰قاضی بهلول افندی می گوید ؛ «ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود و اسم مادرش نرجس است. برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد » 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد، ص 246 🔰ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: «لقب او حجت، مهدی، خلف صالح، منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔پرسشی ذهنم را مشغول کرده است ، چرا امام زمان دو داشتند ❗️چرا از همان ابتدا به غیبت کبری نرفتند ❕فلسفه خاصی داشته ❕ 💠💠 👌امامان اهل بیت علیهم السلام بارها مردم را متذکر به غیبت امام دوازدهم و آن غیبت کرده بودند . ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « برای قائم ما دو غیبت است که یکی از دیگری طولانی تر است ، و تنها کسانی که دارای معرفت و یقین قوی هستند بر امامت او ثابت قدم می مانند » 📚منتخب الاثر ج 2 ص 237 👌در دیگری فرمود ؛ « برای دو غیبت است که یکی کوتاه مدت و دیگری طولانی است » 📚الکافی ج 1 ص 340 ❕غيبت صغرا نشانگر مرحله از امامت حضرت مهدى عليه السّلام است، كه خداوند متعال تقدير نمود تا در مدتى نه‏ چندان دور از عموم مردم مخفى بماند و امور شيعه را توسط سفرا انجام دهد. 👌 امّا اينكه چرا غيبت صغرا قبل از غيبت كبرا قرار گرفت ممكن است كه جهت آن اين باشد كه عادت در طول عمر امامت بر اين بوده كه هر زمان اراده مى‏ كردند خدمت امام خود رسيده و از محضر او استفاده مى‏ بردند، و با غيبت كلّى و تام و تمام هرگز انس نداشتند. لذا براى جا افتادن اين موضوع ابتدا غيبت تحقق پيدا كرد كه در آن تا اندازه‏ اى ارتباط قطع شد و پس از آمادگی مردم ، غیبت کبری آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد . 📚موعود شناسی ، رضوانی ، ص 328 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آخوندی می گفت وقتی امام زمان به دنیا آمد سجده کرد و حمد خدا را به جا آورد ❗️واقعنی این چیزا نیست ❕❕ 💠💠 👌این نکته در روایات آمده است و قابل انکار نمی باشد . ❕در کتاب شریف کمال به نقل از سیاری آمده است که می گوید نسیم و ماریه برایم گفتند ؛ « هنگامى كه صاحب الزمان از دل مادرش بيرون آمد، بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره‏ اش را راست گرفت و سپس عطسه كرد و فرمود ؛ «ستايش، ويژه خداى جهانيان است. خدايا! بر سَرورمان محمّد و خاندان او درود فرست! بنده ‏اى ياد كننده خدا نه مغرور و نه متكبّر» و سپس فرمود: «ستمكاران پنداشتند كه حجّت خدا از ميان رفته است. اگر به ما اجازه داده مى‏ شد، ترديد از ميان مى‏ رفت». 📚کمال الدین یک جلدی ص 430_ الغیبه طوسی ص 244_ اعلام الوری ج 2 ص 217 ❕در روایت دیگری به نقل از محمد بن عمری آمده است ؛ « هنگامى كه مهدى، جانشين [امام عسكرى عليه السلام‏]، متولّد شد، نورى از بالاى سرش تا بلنداى آسمان درخشيد. سپس با رو به زمين افتاد و براى خداى سجده كرد و آن گاه در حالى كه مى‏ گفت: «خداوند يكتا كه به عدالت برخاسته، گواهى مى ‏دهد كه خداوندى جز او نيست و نيز فرشتگان و دانشمندان [گواهى مى ‏دهند]. جز او نيست؛ پيروز هميشگى و فرزانه دين نزد خداوند، اسلام است» سرش را بلند كرد، و روز تولّدش، جمعه بود » 📚کمال الدین ص 433_ دلائل الامامه ص 500_ الغیبه طوسی ص 236 👌در روایت دیگری به نقل از ابراهيم بن محمّد نسيم، خادم امام عسكرى عليه السلام آمده است ؛ « يك شب پس از تولّد صاحب الزمان عليه السلام بر او وارد شدم. نزدش عطسه كردم، به من گفت: خدايت رحمت كند ، از اين سخن خوش‏حال شدم. به من فرمود: «آيا بشارتى در باره به تو ندهم؟».گفتم: چرا، مولاى من فرمود: «آن تا سه روز، امان از مرگ است» 📚الثاقب فی المناقب ص 203 _ بحار الانوار ج 52 ص 30_ الغیبه طوسی ص 232 ❕وقتی قرآن از سخن گفتن و به نبوت رسیدن افرادی در سنین کودکی پرده بر می دارد ، چگونه نمی توان بالا را در مورد امام زمان علیه السلام پذیرفت آنجا که می فرماید ؛ «اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 ) 👌و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن عیسی علیه السلام در می فرماید؛ « (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده استو مرا هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 ) https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman