⁉️سوال
راسته که میگن ثواب زیارت امام رضا از زیارت امام حسین هم بیشتره
🗯پاسخ:
❗️محدث بزرگ شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان:
« باب در ترجیح زیارت امام رضا بر زیارت امام حسین»
📚وسائل الشیعه،ج14 ص562 باب85
❗️شاه عبدالعظیم حسنی فرمود:
« به حضرت جواد عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا مشرف شوم یا به زیارت پدرتان؟
❗️ فرمود: اندکی درنک کن؛ سپس داخل اندرون شد بعد در حالی که اشکهایش بر رخسارش جاری بود خارج شد
🗯 سپس فرمود:
«زائران امام حسین بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.»
📚عیون الاخبار،ج2 ص256
❗️ در روایت دیگر فرمود:
« زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین را همه مردم زیارت می کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمی کنند.»
📚الکافی ج4 ص584
📚کامل الزیارات،ص306
❗️زیرا هر فرقه ای از شیعه، امام حسین را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بی واسطه حضرت زهرا بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و...امامت حضرت سیدالشهدا را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است.
❗️ در روایات دیگری امده است که زائر حضرت رضا از زوار تمام انبیاء و اولیا و ائمه افضل و با ارزش تر است که مرحوم حر عاملی این روایات را تحت این باب نقل می کند:
« باب در ترجیح زیارت امام رضا بر همه ائمه»
📚وسائل الشیعه،ج14 ص564 باب86
❗️ راوی نقل می کند: از موسی بن جعفر شنیدم که می فرمود: هر کسی قبر فرزندم علی را زیارت کند خداوند ثوابی معادل هفتاد حج مبرور به او عطا می فرماید.
⁉️ با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟ فرمود: آری هفتاد هزار حج.
⁉️باز با تعجب گفتم: هفتاد حج مبرور؟
فرمود: آری. هفتاد هزار حج مبرور. بار دیگر با تعجب پرسیدم.
❗️فرمود: بعضی از حجها در پیشگاه خدا مقبول نمی شود.هر کس فرزندم را زیارت کند یا شبی در کنار قبر او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کند.
⁉️باز با تعجب پرسیدم مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند؟
❗️ فرمود: آری. روز قیامت، در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و چهار نفر از آخر الزمان: محمد، علی، حسن و حسین علیهم السلام گرد خواهند آمد و بعد، این مجلس ادامه خواهد یافت. یعنی غیر از این هشت نفر دیگران هم خواهند بود
🗯 زوار قبور ائمه با ما، در همین جلسه شرکت خواهند داشت. بالاترین درجه و با ارزش ترین عطیه و عنایت، مخصوص زوار فرزندم علی بن موسی الرضاست.
📚عیون الاخبار،ج2 ص259
📚امالی صدوق،ص105
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❓من تو یک کانال ضد دین مطلبی دیدم مبنی بر این که قبر امام رضا در مشهد قرار ندارد و به ما دروغ گفته اند
❔ایا این مطلب سندیت دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
👌چنین سخن و استدلالی خلاف بدیهیات است و قابل پذیرش نمی باشد.
🔶شیخ مفید می نویسد:
« امام رضا علیه السلام در سال 203 ماه صفر در خراسان از دنیا رفت »
📚الارشاد ج2 ص247
👌شیخ کلینی می نویسد:
« امام رضا علیه السلام در سال 203 در سن پنجاه و هفت سالگی در طوس محلی به نام سناباد از اطراف نوقان از دنیا رفت و در همان جا دفن شد .مامون او را از مدینه به مرو و از راه بصره و فارس آورده بود و وقتی مامون به جانب بغداد حرکت کرد امام را با خود برد و در این منطقه از خراسان از دنیا رفت»
📚الکافی ج1 ص486
🔶امام جواد نیز به این مطلب تصریح کرده و می فرماید:
« هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد»
📚الکافی ج4 ص585
📚الفقیه ج2 ص583
🔶امام علی فرمود:
« به زودی فرزندی از ذریه من در خراسان به وسیله سم از دنیا می رود نام او نام من است...»
📚الفقیه ج2 ص584
📚وسائل الشیعه ج14 ص554
🔶امام صادق فرمود:
« در سرزمین خراسان در شهری به نام طوس کشته می شود . هر کس او را در آنجا زیارت کند ...وارد بهشت می شود»
📚الفقیه ج2 ص584
📚عیون الاخبار ج2 ص259
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« پاره تن من در خراسان به خاک سپرده می شود .هر مومنی که او را زیارت کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند و جهنم را بر او حرام می کند»
📚الفقیه ج2 ص585
📚امالی صدوق ص60
🔶امام رضا نیز فرمود:
« مدفن من در طوس قطعه ای از بهشت است»
📚الفقیه ج2 ص583
🔶وفرمود:
« من به زودی مظلومانه با سم( در طوس )کشته می شوم و در نزدیکی قبر هارون الرشید دفن می شوم»
📚عیون الاخبار ج2 ص226
🔶هروی می گوید:
« امام رضا در طوس وارد قبه ای شد که قبر هارون الرشید در آنجا بود و فرمود این جا تربت من است و در این مکان دفن می شوم و این مکان محل رفت و آمد شیعیانم خواهد شد...»
📚عیون الاخبار ج2 ص136
👌به این مضمون روایات فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید:
📚بحار الانوار ج49 ص292 باب 21
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#مامون_امیر_المومنین
🤔#پرسش
❔روایت است که لقب #امیر_المومنین فقط خاص حضرت علی علیه السلام است . چرا در برخی روایات آمده است که امام رضا علیه السلام #مامون غاصب را امیر المومنین خطاب می کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که امام رضا علیه السلام در برخی موارد از مامون به عنوان « #امیر_المومنین » یاد کرده است ، در روایاتی آمده است ؛
📚عیون الاخبار ج2 ص154
📚بحار الانوار ج49 ص139 و ص173 و ...
🗯از سوی دیگر ثابت است که مطابق سایر روایات ، لقب « امیر المومنین » اختصاص به حضرت #علی علیه السلام دارد و ملقب شدن دیگران به این لقب جایز نمی باشد ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2864
❔حال #چرا امام رضا علیه السلام ، مامون را به عنوان « امیر المومنین » یاد می کند ❗️
👌پاسخ #روشن است .
🔶 امام رضا علیه السلام و شیعیان ایشان شدیدا تحت فشار مامون بودند .همین سختی و فشار و حفظ جان شیعیان ، یکی از عوامل قبول #ولایتعهدی توسط امام رضا علیه السلام از جانب مامون بود ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2855
👌بر این اساس ، امام علیه السلام برای حفظ جان شیعیان و فراهم شدن شرایط برای معرفی اسلام و مکتب تشیع از باب تقیه #خوفی و #مداراتی که ریشه در آیات قرآن دارد ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2865
🗯حسن معاشرت با مامون را در پیش گرفتند و اطلاق القابی مانند « #امیر_المومنین » به مامون نیز بر اساس همین تقیه و حفظ جان شیعیان بوده است .
❕این که کسی نباید لقب امیر المومنین را به جز برای حضرت علی علیه السلام به افراد دیگر #اطلاق کند ، در حالت عادی است ، اما اگر تقیه و حفظ جان منوط به این باشد که مثلا به خلیفه اول و دوم و سوم و ...نیز امیر المومنین بگوییم ، بی شک این اطلاق از باب #تقیه صحیح است .
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« تقیه در هر چیزی است که انسان #مضطر شده باشد »
📚وسائل الشیعه ج16 ص214
👌و #فرمود ؛
« تقیه در هر #ضرورتی جایز است »
📚همان مدرک ص217
🗯بنابراین تنها بر اساس همین #اضطرار و #ضرورت بوده است که امام رضا علیه السلام مامون را با لقب امیر المومنین یاد کرده اند که روشن شد که ادله تقیه ، مجوز این حکم می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
چرا به امام حسن(ع) یا سایر امامان امیرالمؤمنین نمیگویند ؟مگر آنان حاکم و امیر برای مومنان نیستند❓
🗯پاسخ؛
❗️صحیح است که تمام امامان ما حاکم و امیر برای مومنان بوده اند اما در روایات ما لقب « امیر المومنین»تنها مختص به حضرت علی شمرده شده است.
👌 مرحوم شیخ حر عاملی روایت می کند که مردی آمد به نزد امام صادق و به او گفت:
«سلام بر تو ای امیر المومنین»
❗️امام بر روی پاهای خود ایستاد و فرمود سکوت کن این لقب و اسمی است که تنها اختصاص به امیر مومنان علی دارد که خداوند او را به آن نامیده است »
📚وسائل الشیعه ج14 ص600
❗️در روایت دیگر فرمود:
«این لقبی است که خداوند تنها امیر المومنین علی را به آن ملقب ساخته است و هیچ کس خودش را به این لقب نمی نامد مگر آنکه کافر به این دستور الهی باشد»
📚الکافی ج1 ص411
👌در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
«زمانی که به معراج رفته بودم خداوند به من وحی کرد علی را به لقب « امیر المومنین» نامگذاری کن و من هیچ کس را چه قبل از او و چه بعد از او به این لقب ملقب نساخته ام»
📚امالی طوسی ج1 ص301
👌همین مضمون در روایات دیگری نیز آمده است؛
📚علل الشرایع یک جلدی ص160
📚مناقب ابن شهر اشوب ج3 ص55
📚الاختصاص ص267
📚بحار الانوار ج37 ص290 باب94
👌همین مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است.
❗️خطیب بغدادی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«روز قیامت منادی از جانب عرش ندا می دهد که علی امیر المومنین و امام متقین و رهبر پاکان است»
📚تاریخ بغداد ج13 ص122
❗️برید اسلمی می گوید:
«پیامبر به ما امر کرد که به علی به عنوان « امیر المومنین» سلام کنیم»
📚ترجمه الامام علی من تاریخ دمشق ج2 ص259
👌این که این لقب اختصاص به حضرت علی دارد از دو جهت است؛
1⃣تنها جانشین بلافصل پیامبر گرامی حضرت علی بوده است و دیگران حتی امامان جانشین بلافصل پیامبر گرامی نیستند لذا لقب « امیر المومنین» اختصاص به ایشان دارد تا نشان دهد که ایشان تنها جانشین بلافصل پیامبر هستند.
2⃣صحیح است که سایر امامان هم امیر و حاکم مردمان هستند اما لقب « امیر المومنین » مختص به حضرت علی شده است و حتی امامان هم ملقب به این لقب نشده اند تا غیر انان جرات نکنند این لقب را به ناحق بر خود بگذارند.در جایی که سایر امامان که به حق امیر برای مومنان هستند این لقب را برای خود بر نگزیده اند تکلیف سایرین روشن میشود.
📚مستدرک الوسائل ج10 ص400
👌پرسش ها و پاسخ های مرتبط؛
1⃣آیا آیه اولی الامر دلالت بر امامت و جانشینی حضرت علی و اهل بیت دارد❓
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/420
2⃣آیا آیه ولایت دلالت بر امامت و جانشینی و ولایت حضرت علی بر مومنین دارد❓
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/449
3⃣آیا مولی در حدیث غدیر به معنای ولایت و سرپرستی است❓
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1227
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓آیا حکم تقیه کردن در بین شیعه نوعی ترویج دروغگویی و نفاق کاری نمی باشد❕❕
💠پاسخ💠
👌تقیه آن است که انسان عقیده دینی خود را در برابر مخالفان متعصب و سر سخت که ممکن است خطری برای او بیافرینند کتمان کند . به عنوان مثال مسلمان موحدی در چنگال گروهی بت پرست لجوج گرفتار شده که اگر اظهار توحید و اسلام کند خون او را می ریزند یا صدمه مهم جانی و مالی و آبرویی به او می رسانند او عقیده باطنی خود را مکتوم می دارد تا از گزند آنها در امان بماند.
🔶هر عاقلی تصدیق می کند که این کار کاملا منطقی است و عقل بر آن حکم می کند .
👌نفاق درست نقطه مقابل تقیه است .منافق کسی است که در باطن به مبانی اسلام اعتقاد ندارد یا در آن تردید دارد ولی در میان مسلمین اظهار اسلام می کند .
🔶تقیه ای که ما می گوییم این است که در باطن اعتقاد صحیح اسلامی دارد منتها برای حفظ جان و مال و آبرو اعتقاد خود را پنهان می کند.
❗️تقیه در واقع یک سپر دفاعی است .هیچ عاقلی اجازه نمی دهد که انسان عقیده باطنی خود را در برابر افراد خطرناک و غیر منطقی اظهار کند و جان یا مال و یا ناموس خود را به خطر بیندازد چرا که هدر دادن نیروها و امکانات بدون فائده عاقلانه نیست .
👌تقیه شبیه روشی است که همه سربازان در میدان جنگ به کار می گیرند . خود را در لابلای درختان و تونل ها و خاکریزها مخفی می کنند .لباس خود را به رنگ شاخه های درختان انتخاب می کنند تا بی جهت خون خود را هدر ندهند بی شک هیچ عاقلی این عمل را زشت نمی شمرد .
📚شیعه پاسخ می گوید ص35
👌از اینجا روشن می شود که هر گاه کسی گرفتار موارد تقیه شد و عقیده باطنی خود را به خاطر مصالح مهمتری کتمان کرد و یا سخنی بر خلاف آن اظهار دارد نه تنها گناهی مرتکب نشده است بلکه مانند دروغی است که به هنگام اصلاح ذات البین یا نجات جان مومنی گفته میشود که شرعا مجاز یا جایز است.
📚پیام قرآن ج7 ص194
🗯 در تاریخ مبارزات مذهبی و اجتماعی و سیاسی زمانهائی پیش می آید که مدافعان حقیقت اگر بخواهند به مبارزه آشکار دست بزنند هم خودشان و هم مکتبشان به دست نابودی سپرده می شود و یا لااقل در معرض مخاطره قرار می گیرد مانند وضع شیعیان علی علیه السلام در زمان حکومت غاصب بنی امیه در چنین موقعی راه صحیح و عاقلانه این است که نیروهای خود را به هدر ندهند و برای پیشبرد اهداف مقدس خود به مبارزات غیر مستقیم و یا مخفیانه دست بزنند و در حقیقت تقیه برای اینگونه مکتبها و پیروان آنها در چنین لحظاتی یک نوع تغییر شکل مبارزه محسوب می شود که میتواند آنها را از نابودی نجات دهد، و در ادامه مجاهدات خود پیروز گرداند، کسانی که بر تقیه بطور دربست قلم بطلان میکشند معلوم نیست برای اینگونه موارد چه طرحی دارند؟ آیا نابود شدن خوب است و یا ادامه مبارزه به شکل صحیح و منطقی ؟ راه دوم همان تقیه است و راه اول چیزی است که هیچ کس نمی تواند آن را تجویز کند.
📚تفسیر نمونه ج2 ص502
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
❕ قرآن مجید در آیات متعدّدى تقیّه را در برابر کفّار و مخالفان مجاز شمرده است، به عنوان نمونه:
1⃣در داستان مومن آل فرعون مى خوانیم:
«مرد با ایمانى از آل فرعون که ایمان خود را (نسبت به آیین موسى) کتمان مى کرد گفت : آیا شما مى خواهید کسى را که مى گوید پروردگار من خداست، به قتل برسانید در حالى که معجزات و دلایل روشنى با خود دارد»
🔷غافر28
❕ در ادامه مى گوید: «او را به حال خود رها کنید، اگر دروغ مى گوید آثار دروغ دامان او را مى گیرد، و اگر راست بگوید ممکن است بعضى از عذاب هاى الهى را که او نسبت به آن هشدار مى دهد، دامان شما را بگیرد».
👌به این ترتیب مومن آل فرعون در عین تقیّه و «کتمان ایمان خود» نصایح لازم را به آن گروه متعصّب لجوج که تصمیم گرفته بودند خون پیامبر الهى موسى را بریزند، مى کند.
2⃣در یک دستور صریح دیگر قرآنى مى خوانیم:
«مومنان نباید کفّار را دوست خود انتخاب کنند، هر کس چنین کند از خداوند، بیگانه است، مگر این که بخواهید از آنها تقیّه کنید»
🔷ال عمران 28
👌این آیه دوستى با دشمنان حق را به کلّى ممنوع کرده، جز در مواردى که ترک دوستى، سبب اذیّت و آزار مسلمانى شود و به عنوان یک سپر دفاعى از دوستى با آنها به طور تقیّه استفاده شود.
3⃣ داستان عمّاریاسر و پدر و مادرش را تمام مفسّران نقل کرده اند که هر سه گرفتار چنگال مشرکان عرب شدند و آنها را وادار به برائت از پیامبر اسلام کردند، پدر و مادر عمّار خوددارى کرده و شهید شدند، ولى عمّار از روى تقیّه مطابق میل آنها سخن گفت و سپس گریه کنان به خدمت پیامبر اکرم رسید.
❗️در این هنگام آیه شریفه « کسانى که بعد از ایمان کافر شوندعذاب سختى دارند، مگر آنها که تحت فشار واقع شده اند...) نازل شد.
🔷نحل106
👌پیغمبر اکرم پدر و مادر عمّار را جزء شهدا شمرد و اشک از چشمان عمّار سترد و فرمود : چیزى بر تو نیست، اگر باز تو را مجبور کردند تو نیز همان کلمات را تکرار کن.
📚جامع البیان ، ج14 ص122
📚مفاتیح الغیب ج20 ص273
🔷اتّفاق نظر همه مفسّران اسلام در مورد نزول آیه فوق درباره عمّار و پدر و مادرش و سخنانى که پیامبر بعد از آن فرمود، نشان مى دهد که مساله تقیّه مورد قبول همه است. راستى شگفت انگیز است که با این سندهاى محکم قرآنى و کلمات مفسّران اهل سنّت، باز هم بر شیعه به خاطر قبول تقیّه خرده گیرى مى کنند؟
آرى نه عمّار منافق بود و نه مومن آل فرعون، بلکه از دستور الهى تقیّه بهره گرفتند.
❗️جهت آگاهی بیشتر در مورد تقیه و روایات تقیه در کتب اهل سنت به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2867
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
طبق عقائد أهل تشيع و مطالب كانال خودتون نه دهم دين تقيه است.
ميشه بفرماييد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم در چه مورد از أمور اسلام و قرآن تقيه كردند با ذكر جزييات
🔷پاسخ:
❗️در تفسیر نمونه چنین امده است:
«ممکن است در هنگام مطالعه آیه39 سوره«احزاب» این نکته به نظر برسد که براى انبیاء هرگز تقیه کردن در ابلاغ رسالت جایز نیست; زیرا قرآن مى گوید:
«از هیچ کس جز خدا واهمه نداشتند»
«وَ لایَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ الله».
👌ولى، باید توجه داشت: «تقیه» انواعى دارد، تنها یک نوع از آن «تقیه خوفى» است که طبق آیه فوق، در مورد دعوت انبیاء و ابلاغ رسالت، منتفى است.
🔷ولى تقیه، اقسام دیگرى نیز دارد، از جمله «تقیه تحبیبى» و «پوششى» است.
🔷منظور از «تقیه تحبیبى»، آن است که گاه، انسان براى جلب محبت طرف مقابل، عقیده خود را مکتوم مى دارد، تا بتواند نظر او را براى همکارى در اهداف مشترک جلب کند.
🔴و منظور از «تقیه پوششى»، آن است که گاه، براى رسیدن به هدف باید نقشه ها و مقدمات را کتمان کند; چرا که اگر برملا گردد، و دشمنان از آن آگاه شوند، ممکن است آن را خنثى کنند.
❗️زندگى انبیاء، مخصوصاً پیامبر اسلام پر است از این گونه تقیه ها، زیرا مى دانیم در بسیارى از مواقع، هنگامى که به سوى میدان نبرد حرکت مى کرد مقصد خود را مخفى مى داشت، نقشه هاى جنگى او کاملاً در خفا کشیده مى شد، و استتار، که نوعى از تقیه است، در تمام مراحل اجرا مى گشت.
❗️گاه، براى بیان حکمى از روش مرحله اى که نوعى از تقیه است، استفاده مى کرد. فى المثل، مساله «تحریم ربا» یا «شرب خمر» در یک مرحله بیان نشد، بلکه، به فرمان خدا در چندین مرحله صورت گرفت یعنى از مراحل سبکتر شروع شد، تا به حکم نهایى و اصلى رسید.
❗️به هر حال تقیه، معنى وسیعى دارد که همان «پوشاندن واقعیتها براى پرهیز و اجتناب از به خطر افتادن هدفها است» و این چیزى است که در میان همه عقلاى جهان، وجود دارد و رهبران الهى هم براى رسیدن به هدفهاى مقدسشان، در پاره اى از مراحل، آن را انجام مى دهند، چنان که در داستان حضرت ابراهیم قهرمان توحید، مى خوانیم:
🔶او مقصدش را از ماندن در شهر در آن روز که بت پرستان براى مراسم عید به خارج شهر مى رفتند، مکتوم داشت، تا از یک فرصت مناسب، براى در هم کوبیدن بتها استفاده کند.
❗️و نیز «مومن آل فرعون»، براى این که: بتواند در مواقع حساس به موسى کمک کند، و او را از قتل نجات دهد، ایمان خود را مکتوم مى داشت. و به همین جهت، قرآن از او به عظمت یاد کرده، به هر حال، تنها تقیه خوفى است که بر پیامبران مجاز نیست نه انواع دیگر تقیه.
📚تفسیر نمونه ج17 ص333
🔴در منابع اهل سنت مواردی یافت می شود که پیامبر گرامی تقیه می کردند.
🔷بخاری از عایشه نقل می کند:
« شخصی به درب خانه پیامبر آمد و اجازه ورود خواست .پیامبر فرمود او را اجازه دهید که بد فرزند عشیره ای است ،یا فرمود بد برادر عشیره ای است .
❗️هنگامی که وارد خانه شد پیامبر با او به نرمی صحبت کرد عایشه گفت ای رسول خدا قبل از ورود شخص به خانه او را مذمت کردید ولی الان با او به نرمی صحبت می کنید؟
🔷حضرت فرمود:« ای عایشه بدترین مردم بدترین مردم نزد خدا کسی است که مردم او را رها کرده یا وداع نمایند( لذا من با او تقیه کردم)»
📚صحیح بخاری ج8 ص38
❗️باز بخاری نقل می کند که پیامبر به عایشه فرمود:
« ایا ندیدی قوم خود را هنگامی که کعبه را بنا کردند بر قواعد ابراهیم اکتفا نمودند؟
🔷عایشه گفت: ایا شما انها را بر قواعد ابراهیم باز نمی گردانی؟
❗️پاسخ داد: اگر نبود که قومت تازه از کفر به اسلام گرویده اند این کار را انجام می دادم( اما از باب تقیه مداراتی چنین نمی کنم)»
📚صحیح بخاری ج2 ص179
🔴ویا نقل می کنند که ابوبکر در نزد پیامبر تقیه کرد نوشته اند:
« بین مکه و مدینه پیامبر همراه ابوبکر بر یک شتردسوار بودند و قبلا ابوبکر بین مکه و شام رفت و آمد داشت و راه را می شناخت .وقتی از ابوبکر پرسیدند این کسی که همراهت است چه کسی است ابوبکر در پاسخ گفت این راهنمای من است»
📚طبقات ابن سعد،ج1 ص234
📚مسند احمد،ج3 ص122
📚فتح الباری ج7 ص196( نقل از سوالات ما،تهرانی،ص660)
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#رضا_ضامن_آهو
🤔#پرسش
❔چرا به امام رضا ضامن آهو می گویند ❗️آیا آنچه مردم می گویند که امام ضامن مادر #آهویی شد تا برود و فرزندش را شیر دهد و به نزد شکارچی باز گردد واقعیت دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در بین مردم در مورد این نامگذاری رواج دارد آن است که می گویند #صیادی قصد شکار آهویی را داشت ، آهو خود را به امام رضا رسانده و می گوید من دو بچه شیری دارم که گرسنه اند ، شما ضمانت مرا نزد شکارچی بکنید تا بروم و بچه هایم را شیر دهم و باز گردم ، امام هم ضمانت آهو را نزد شکارچی کرد ، آهو رفت و باز گشت ، شکارچی از این جریان منقلب شد و وقتی متوجه امام رضا شد آهو را آزاد و عذر خواهی کرد و امام نیز مبلغ قابل توجهی به شکارچی داد .
❕این جریان در مورد امام رضا علیه السلام در منابع #حدیثی ما نیامده است ، بلکه شبیه آن در باب معجزات پیامبر گرامی و امام سجاد نقل شده است .
❕نقل است که روزی پیامبر گرامی در صحرایی راه می رفت ، ناگاه شنیدند که منادی ندا می دهد یا رسول الله ، پیامبر نظر کرد و #آهویی را دید که بسته اند ، آهو گفت این اعرابی من را شکار کرده است و من دو طفل در این کوه دارم ، مرا رها کن که بروم و آن ها را شیر دهم و برگردم .پیامبر او را رها کرد و رفت و فرزندان خود را شیر داد و بازگشت ، چون اعرابی این صحنه را مشاهده کرد ، آهو را آزاد کرد و مسلمان شد »
📚الخرائج ج1 ص37
📚قصص الانبیاء ص32
👌ابن شهر آشوب روایت می کند ؛
« آن آهو را #یهودی شکار کرده بود ، آهو چون به نزد فرزندان خود رفت و قصه خود را برایشان گفت ، آنها گفتند رسول خدا ضامن تو شده است و منتظر است ، ما شیر نمی خوریم تا به خدمت آن حضرت برویم ، آنها به نزد پیامبر آمدند و دو بچه آهو صورت های خود را به #پای پیامبر می مالیدند ، پس یهودی گریست و مسلمان شد و گفت آهو را رها کردم ...»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج1 ص132
❕شبیه این جریان در مورد امام سجاد علیه السلام نیز نقل شده است ؛
📚کشف الغمه ج2 ص321
📚بحار الانوار ج46 ص30
👌اما آنچه در مورد امام رضا علیه السلام در منابع حدیثی ما نقل شده است #داستان زیر است ؛
❕شیخ صدوق نقل می کند که حاکم رازی می گوید ؛
💠 « مرا ابو جعفر عتبی به عنوان پیک پیش ابو منصور بن عبد الرزاق فرستاد ، روز پنجشنبه برای زیارت امام رضا از او اجازه خواستم. او در پاسخ به من گفت آنچه در بارۀ این مشهد یعنی مرقد امام رضا برای من اتفاق افتاده برای شما نقل می کنم ؛
❕ در روزگار #جوانی، نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه به غارت زائران می پرداختم ، لباسها، خرجی، نامهها و حوالههایشان را به زور از آنان میستاندم. روزی به شکار بیرون رفتم و یوزپلنگی را به دنبال آهویی روانه کردم. یوزپلنگ همچنان به دنبال آهو میدوید تا به ناچار، آهو به کنار دیوار حرم پناه برد و ایستاد. یوز هم در مقابل او ایستاد، ولی به او نزدیک نمیشد.
👌هرچه کوشش کردم که یوزپلنگ به آهو نزدیک شود، به سمت آهو نمی رفت و از جای خود تکان نمیخورد، ولی هر وقت که آهو از جای خود یعنی کنار دیوار حرم دور میشد، یوز هم او را دنبال میکرد. اما همین که به دیوار پناه میبرد، یوزپلنگ باز می گشت تا آن که آهو به سوراخ لانه مانندی، در دیوار آن مزار داخل شد. من وارد رباط شدم، پرسیدم #آهویی که هم اکنون وارد رباط شد، کجا است؟ گفتند: آهویی ندیدیم.
👌آن وقت، به همان جایی که آهو داخلش شده بود آمدم، و رد پای او را دیدم، ولی خود آهو را ندیدم. پس با خدای تعالی پیمان بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان رفتار نکنم ...»
📚عیون الاخبار ، صدوق ، ج2 ص285
📚بحار الانوار ، ج49 ص334
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غسل_کفن_امام_رضا
🤔#پرسش
❔شبهه می کنند مگر نمی گویید امام را جز امام کسی غسل نمی دهد پس امام رضا را چه کسی غسل داد در حالی که ایشان در #طوس بودند و امام جواد در مدینه ❕نگویید که امام جواد با قدرت الهی خود را به طوس رساندند که این مطلب خلاف عقل است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما آمده است که امام را جز امام غسل و کفن نمی کند و این امام دیگر است که متولی انجام امور مربوط به امام #پیشین می باشد ؛
📚بحار الانوار ج27 ص288 باب 2
❕ابی الصلت می گوید ؛
«امام رضا علیه السلام مسموم شده از مجلس مامون خارج شد ،پس از گذشت مدت زمانی مشاهده کردم جوانی خوش روی با موهای مجعد شبیه به حضرت رضا وارد شد ، پیش او رفته و عرض کردم که از کجا آمدی درها که بسته بود ، او فرمود همان کسی که مرا از مدینه در این ساعت به طوس آورده ، از درهای بسته نیز داخلم کرده است . ابی الصلت می گوید سوال کردم که شما کیستی ؟ پاسخ داد من #حجت خدا بر تو ، محمد بن علی هستم ، سپس به طرف اتاق امام رضا رفت ، همین که چشم امام رضا به فرزندش افتاد از جای برخاست ، و فرزندش را در آغوش گرفت و به سینه چسبانید ، و پیشانیش را بوسید ، و آرام با او سخنانی می گفت که من نفهمیدم ...امام رضا در این هنگام از دنیا رفتند امام جواد به من فرمود اباالصلت حرکت کن از انبار تخت بیاور با آب تا پدر را غسل دهم ...پدرش را غسل و کفن کرد و بر بدنش نماز خواند ...»
📚عیون الاخبار ج2 ص243
📚امالی صدوق ص663
📚اعلام الوری ص341
📚کشف الغمه ج2 ص330
📚بحار الانوار ج49 ص301
👌این که امام جواد علیه السلام در اندک زمانی با #قدرتی الهی خود را از مدینه به طوس می رساند ، عملی خارق العاده است که خلاف حکم بدیهی عقل نمی باشد ، در پست دیگر مفصلا ثابت کرده ایم که اموری مانند طی الارض خلاف عقل نمی باشد ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2870
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا راست است که حضرت علی با طی الارض در مدت کوتاهی خودش را به مدائن رساند و سلمان را دفن و کفن کرد❕❕
💠پاسخ💠
👌این نکته در روایات ما مورد اشاره قرار گرفته است .
🔶علامه مجلسی نقل می کند ؛
« روایت شده است که علی صبحگاهی در مدینه وارد مسجد شده و فرمود در خواب پیامبر را دیدم که به من گفت سلمان از دنیا رفته است و من را وصیت کرد که او را غسل و تکفین کرده و بر او نماز بخوانم و دفنش کنم و هم اکنون من به سوی مدائن از شهر خارج می شوم.
🔷عمر گفت کفن او را از بیت المال تهیه کن ، حضرت فرمود کفن او قبلا آماده شده است .
🔶علی به سمت خارج شهر حرکت کرد و مردم نیز او را همراهی می کردند و پس از آن مردم بازگشتند . هنوز ظهر نشده بود که علی علیه السلام بازگشت و گفت او را دفن کردم .
👌بیشتر مردم او را تصدیق نکردند تا آنکه بعد از مدتی نامه ای از مدائن رسید که سلمان در فلان روز از دنیا رفت و مردی عرب به نزد ما آمد و او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد . تمام مردم پس از رسیدن این نامه در تعجب فرو رفتند »
📚بحار الانوار ج22 ص368
👌این که امامان گرامی ما دارای قدرت طی الارض بودند و اسباب و ابرها مسخر آنها بوده در روایات متعدد دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته است ؛
📚بحار الانوار ج39 ص136 باب 80
📚بحار الانوار ج27 ص32 باب 14
🔶در کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی چنین آمده است ؛
« مى دانیم حرکت و سرعت سیر اجسام متحرّک همه یکسان نیست؛ مثلا، آن سرعتى که اسب سوار دارد به مراتب کمتر از سرعت اتومبیل و ترن است؛ و سرعت سیر ترن و اتومبیل نسبت به هواپیما قابل مقایسه نیست؛ و سرعت سیر هواپیما نسبت به سرعت حرکت زمین برگِرد خورشید (حرکت انتقالى) که در هر ثانیه اى 30 کیلومتر مى باشد ناچیز است؛ و بالاخره سرعت سیر زمین نسبت به نور که در هر ثانیه اى سیصد هزار کیلومتر راه طى مى کند و در یک ثانیه مى تواند هفت مرتبه بر گرد زمین بچرخد، چیزى نیست.
🔶البتّه پیش از آن که هواپیما و ترن و اتومبیل اختراع شود، مردم سرعت سیرى که در یک ساعت به ده ها و صدها فرسخ برسد محال مى دانستند و معلوم است که این محال، محال عادّى بود نه عقلى؛ و ممکن است در آینده دستگاه هایى اختراع شود که داراى سرعت سیرى مانند حرکت زمین بر گرِد خورشید یا حرکت «الکترون» برگرد هسته مرکزى «اتم» یا زیادتر از آن باشد.
👌وقتى روشن شد که این سرعت محال عقلى نیست، در این صورت خداوند متعال مسلّماً قدرت دارد یک فرد را که مورد عنایت و توجّه مخصوص اوست، در یک شب از مدینه تا مداین که متجاوز از صد فرسخ است ببرد و برگرداند؛ بلکه ما برحسب مدارک قاطع دینى به معراج جسمانى پیغمبر اسلام معتقدیم و از نظر اتّکاى به قدرت نامحدود خداوند متعال این موضوع را کاملا قبول داریم.
🔶در قرآن مجید مطالبى هست که همه آنها روى همین اساس (قدرت خداوند) مورد قبول ماست؛ مثلا پیش از آن که بلقیس ملکه سبا وارد محضر سلیمان گردد، سلیمان براى آن که اعجازى را به او نشان دهد و دل وى را بر طرف خداجلب کند، به حضّار بارگاه خود فرمود:
🔷 «اَیُّکُمْ یَاْتِینِى بِعَرْشِهَا...»؛ (سلیمان) گفت: اى بزرگان! کدام یک از شما تخت او را براى من مى آورد پیش از آن که به حال تسلیم نزد من آیند؟ عفریتى از جن گفت: من آن را نزد تو مى آورم پیش از آن که از مجلست برخیزى و من نسبت به این امر توانا و امینم .
🔷(امّا) کسى که دانشى از کتاب (آسمانى) داشت گفت: پیش از آن که چشم بر هم زنى، آن را نزد تو خواهم آورد، و هنگامى که (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: این از فضل پروردگار من است...)
🔶نمل 38-40
👌اصولا در تحلیل معجزات و کرامات، نباید مقیاس هاى مادّى و امکانات محدود بشر را در نظر گرفت؛ اعجاز امرى خارق العاده است و از قدرت نامحدود پروردگار سرچشمه مى گیرد.
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص195
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔از من پرسیدند که شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔
❓ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودومی گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕
💠پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که آنانی که از این دنیا رفتند پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند و از احوالات دنیا مطلع می شوند .
🔶بخاری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود»
📚صحیح بخاری ج2 ص90
🔶ونقل می کند که پیامبر گرامی پس از جنگ بدر با مشرکین صحبت می کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد و وقتی به ایشان گفته شد که ایا با مردگان صحبت می کنند پاسخ دادند:
« شما از انها شنواتر نیستید اما انان نمی توانند جواب دهند»
📚 صحیح بخاری،کتاب الجنائز باب ما جائ فی عذاب القبر
❗️و باز علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد»
📚کنزالعمال ج1 ص492
📚فتح الباری ج6 ص353
📚الجامع الصغیر،ج2 ص618
📚شرح سنن نسائی،سیوطی،ج4 ص110
🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم»
📚مجمع الزوائد ،ج9 ص24
👌قران نیز بر صحت ارتباط با مردگان صحه می گذارد و خطاب به پیامبر می فرماید:
« از پیامبران پیشین بپرس ایا غیر از خدای رحمان خدایی قرار دادیم که مورد پرستش قرار گیرد»
📓زخرف45
🔶ظاهر ایه این است که پیامبر گرامی می تواند از همین دنیا با پیامبرانی که در این دنیا نیستند تماس بگیرند و از انان سوال کنند
👌این که ما معتقدیم که امامان سخنان ما را می شنوند بر گرفته از همین دلائل است مضافا بر این که :
🗯اعمال همگان بر انان صبح و شام عرضه می شود و انان مطلع بر احوال و افعال مردمان هستند
📚بحار الانوار ج23 ص333 باب 20
🔶امام صادق فرمود:
« انبیا و اوصیای انبیا چنین هستند که سلام شما به انان از راه دور می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به انها سلام کنید خوشان می شنوند»
📚بحار الانوار ج27 ص299 به نقل از بصائر الدرجات
👌لذا زیارت پیامبر و امامان از راه دور فراوان در روایات توصیه شده است و فرموده اند که انان از زیارت و عرض ارادت شما مطلع می شوند چنان که اگر از نزدیک قبورشان زیارت صورت گیرد انان مستقیما آگاه به شما می باشند.
📚بحار الانوار ج98 ص365 باب32
📚مستدرک الوسائل ج10 ص186 باب 4
📚وسائل الشیعه،ج14 ص337 باب 4
🔶امام صادق فرمود:
«وقتی به زیارت قبر حسین می روید خطاب به او بگویید که شهادت می دهم تو از حضور من در این مکان اگاهی داری و کلام و سخن مرا می شنوی و تو زنده هستی در نزد پرودگارت روزی می خوری»
📚مستدرک الوسائل ج10 ص345
❗️در روایت دیگر فرمود:
«حسین به زائران خود نگاه می کند و او کاملا به احوال و اسمائ انان و اسمائ پدرانشان اگاهی دارد حتی بیشتر از اگاهی پدر نسبت به احوال فرزند»
📚بحار الانوار ج27 ص300
❗️❗️همان گونه که خلق کردن موجودات جان دار از عدم و نیستی و شفا دادن بیماران و زنده کردن مردگان و خبر دادن از غیب اختصاص به خداوند دارد اما حضرت عیسی به اذن الهی این امور را انجام می داد
🔶آل عمران 49
👌شنیدن صدای همگان و آگاهی بر احوال و افعال مردمان نیز از اختصاصات الهی است و امامان به اذن الهی آگاه بر این امور می باشند بنابراین اشکال مذکور شما موجه نمی باشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#مادر_امام_رضا_علیه_السلام_فرانسوی_؟
🤔#پرسش
❔اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوید مادر امام رضا اهل #فرانسه بوده است ❗️این سخن چقدر سندیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مادر امام رضا علیه السلام بانوی شریفی بود كه او را تكتم و نجمه و اروى و سكن و سمانة ، و امّ البنين مى ناميدند. و بعضى خيزران ، و صقر، و شقراء نيز گفته اند.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1614
❕در نقل های متعددی مادر بزرگوار امام رضا علیه السلام ، اهل سرزمین #نوبیه دانسته شده است ؛
📚بحار الانوار ج 49 ص 3 _ 6_8_10
👌این سخن پیامبر گرامی نیز در مورد مادر امام رضا علیه السلام است که فرمود ؛
« پدرم به فدای بهترین کنیزان اهل #نوبه که پاکیزه بود »
📚بحار الانوار ج 50 ص 21
❕سرزمین نوبه در جنوب مصر از مناطق #آفریقا قرار دارد .
📚ترجمه معجم الوسیط ص 2050
❕لذا در برخی نقل ها آمده است که مادر امام رضا علیه السلام از سرزمین مغرب ( مناطق مربوط به آفریقا ) به عنوان #برده آورده شد .
📚عیون الاخبار ج 1 ص 26 _ جلاء العیون ص925
👌شیخ عباس #قمی نیز در مورد این بانوی والا مقام می نویسد ؛
« نامش سبکیه بود و امام رضا علیه السلام او را خیزران گذاشت ، او از #اهالی نوبه از خاندان ماریه قبطیه مادر ابراهیم پسر رسول خدا بود ، از بهترین بانوان عصرش به شمار می آمد ، و پیامبر در سخنی به او اشاره کرده و می فرماید ؛ « پدرم به فدای بهترین کنیزان اهل نوبه که پاکیزه بود »
📚نگاهی بر زندگی چهارده معصوم ص 390
👌البته در برخی تعابیر از ایشان تعبیر شده است به « الخیزران #المرسیه »
📚کشف الغمه ج 2 ص 259
👌برخی می گویند مرسیه اشاره به مارسی فرانسه است و ایشان اهل فرانسه هستند ، در حالی که بر اساس آنچه در بالا آمد و از تعبیرات لغویین استفاده می شود که #مریس منطقه ای نزدیک به منطقه نوبه است و این لفظ در مورد مادر امام رضا علیه السلام ارتباطی با منطقه مارسی ندارد .
📚لسان العرب ج 6 ص 216
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman