#کشتن_کردها
🤔#پرسش
❔لطفا به متن زیر پاسخ دهید ❗️
❔امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد
در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از #امام_حسن_عسكرى در مورد رفتار با #كردها سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند.
#متن_عربى روایت در الکافی:
عن أحمد بن أبي عبد الله وغيره أنه كتب إليه يسأله عن الأكراد فكتب إليه لا تنبهوهم إلا بحد السيف.
#ترجمه:
از احمد بن ابى عبدالله نقل شده كه به امام حسن عسكرى نامه نوشته و در مورد كردها از ايشان كسب تكليف كرده و امام حسن عسكرى در پاسخ مينويسد كه: كردها را بايد فقط با #شمشير تنبيه كرد.
#منبع:
فروع كافى جلد ٧ صفحه ٢٩٧
💠#پاسخ💠
👌شیخ کلینی روایت مذکور را در باب کشتن #دزد می آورد ، یعنی کشتن با شمشیر برای کردهایی است که دزدی می کنند .
💠توضیح #بیشتر ؛
❕منظور روایت تمام کردها نیستند ، بلکه با توجه به «ال » « الاکراد » که برای عهد #ذهنی است ، کسانی از کردها مورد سوال قرار گرفته اند که برای راوی و امام مشخص بودند و آنان هم کردهایی بوده اند که در آن زمان اقدام به دستبرد و دزدی و زور گیری و ارعاب مردم می کردند ، امام علیه السلام حدی که بر آنها جاری می شود را کشتن با #شمشیر بیان می کند .
👌علامه مجلسی می نویسد ؛
« منظور از کردها در روایت ، دزد های کرد می باشد نه تمام آنان ، زیرا در زمان ائمه غالب کردها ، به واسطه تربیت نا صحیح دزدی و زور گیری می کردند ، شیخ کلینی نیز تصریح کرده اند که منظور کردهای دزد می باشد نه #تمام کردها »
📚مراه العقول ج24 ص57
👌شیخ حر عاملی نیز روایت را در باب جایز بودن کشتن راهزنان و دزدان راه نقل می کند ، یعنی منظور روایت کردهایی هستند که اقدام به ارعاب و زورگیری و دستبرد و راهزنی می کردند که برای انسان جایز است جهت دفاع از خود ، آنها را بکشد .
📚وسائل الشیعه ج28 ص382
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❔ سوال من اینه که توصیغه را قبول داری
پس اگر دختر تو راضے به صیغه با یڪ پسر باشد تو به او اجازه این ڪارو میدهے؟
💠پاسخ💠
👌طبق آیات قرآن و روایات متعدد در کتب شیعه و اهل سنت شکی در مشروعیت متعه و ازدواج موقت باقی نمی ماند.
❗خداوند می فرماید:
«زنانی را که متعه می کنید باید مهر آنان را بپردازید»
🔶نسائ 24
🔶قرطبی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید:
«جمهور علما گفته اند که مراد از آیه ازدواج موقت است که در صدر اسلام مشروع بوده است»
📚الجامع لاحکام القرآن،ج5 ص130
🔷مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که:
«منادی رسول خدا به میان ما آمد واعلام کرد که پیامبر به شما اجازه داده است که استمتاع کنید یعنی با زنان ازدواج موقت نمایید»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
📚صحیح بخاری ج6 ص129
🔶مسلم از جابر روایت می کند:
«در دوران پیامبر وابوبکر در مقابل یک مشت خرما وآرد با زنان ازدواج موقت می کردیم تا آین که عمر در جریان عمرو بن حریث از این ازدواج جلوگیری کرد»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
❗ابونضره می گوید:
«من در مجلس جابربن عبدالله بودم که یک نفر وارد شد وگفت اینک ابن عباس وابن زبیر درباره متعه حج ومتعه زنان با هم اختلاف ومشاجره دارند. جابر گفت آری ما هر دو متعه را در زمان رسول خدا انجام دادیم سپس عمر ما را از آن ها منع کرد ودیگر به سوی آن بازگشتیم»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
🔶سیوطی می گوید:
"عمر بن خطاب اول کسی است که از ازدواج موقت جلوگیری کرد"
📚تاریخ الخلفا،ص128
👌احمد در مسند خود از ابن حصین روایت می کند:
«آیه متعه در کتاب خدا نازل شد وما به آن عمل کردیم وآیه ای که آن را نسخ کند نازل نشد تا پیامبر چشم از دنیا فرو بست»
📚مسند احمد،ج4 ص436
🔶ترمذی روایت می کند که مردی از اهل شام از ابن عمر درمورد ازدواج موقت سوال کرد.
ابن عمر گفت:حلال است.
شامی گفت پدرت از آن نهی کرده است
ابن عمر گفت :اگر پدرم نهی کرده است اما رسول الله آن را مشروع دانسته است آیا از پدرم تبعیت کنم یا رسول الله»
📚سنن ترمذی،ج3 ص186
🔶علمای اهل سنت حدیث معروفی را از عمر نقل کرده اند که گفت:
«دو نوع متعه در عصر رسول الله مشروع وجایز بود ولی من از آنها نهی می کنم حج به صورت تمتع وازدواج موقت»
📚مسند احمد،ج3 ص325
📚 سنن بیهقی،ج7 ص206
📚 المبسوط سرخسی،ج4 ص27
📚 المغنی، ابن قدامه،ج7 ص571
📚کنزالعمال،ج16 ص521
📚 تفسیر کبیر،ج10 ص52
❓حال سوال شما این است که می گویید حال که متعه جایز است آیا شیعیان راضی میشوند دختران و خواهرانشان را متعه دیگران کنند❗️
👌همین سوال را عبدالله بن عمیر از امام باقر علیه السلام کرد و خطاب به ایشان عرضه داشت:
« شما که عقیده به مشروعیت متعه دارید آیا راضی می شوید که زنان شما و دخترانتان و خواهرانتان متعه شوند؟
👌امام وقتی دید که او چنین می گوید از رو روی برگرداند و به او توجه نکرد»
📚الکافی ج5 ص449
📚التهذیب ج7 ص250
❗️این سوال برای آگاهی و یافتن حقیقت مطرح نمی شود لذا امام به مصداق آیه شریفه قرآن از او روی برگرداند.
« بندگان خاص خداوند رحمان کسانی هستند که هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند»
🔶فرقان 63
❕وقتی متعه با شرایط و مقرراتی که برای تحقق آن است مشروع و حلال باشد دلیلی ندارد که افراد بدون دلیل با آن مخالفت کنند و اگر مخالفتی باشد از آن جهت نیست که متعه بد است بلکه از آن جهت است که ممکن است هنوز شرایط لازم برای ازدواج موقت برخی افراد حاصل نشده است .
👌جهت آگاهی از فلسفه ازدواج موقت و شرایط لازم برای آن به نمایه زیر رجوع فرمایید:
https://t.me/Rahnamye_Behesht/2665
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#زنان_کرایه_ای
🤔#پرسش
❔آخوندها زنان صیغه ای را با تعبیر زنان کرایه ای معرفی می کنند:
❕منابع معتبر شيعه زنان صيغه ايي را با زنان کرايه ايي خطاب نموده است متن روايت((عن الصادق قال ذکر له المتعه أهي من الاربع؟ قال يتزوج منهن الفا فانهن مستاجرات))ا
از صادق در مورد ازدواج موقت پرسيده شد آيا فقط بايد چهار زن باشد؟ فرمود خير ، با 1000 نفر از اينگونه زنان ازدواج کن زيرا اينها کرايه ايي هستند.
آدرس دقيق: الکافي ج5 ص: 452، الاستبصار ج3، ص:147، تهذيب الاحکام ج7، ص:248، وسايل الشيعه، ج21 ص:
💠#پاسخ💠
1⃣نخست باید توجه داشت که روایت مذکور دارای راویان #مجهولی است ، لذا روایتی ضعیف تلقی میشود .
❕علامه مجلسی در مورد روایت مذکور می نویسد ؛
« این روایت #مجهول ( و ضعیف است ) »
📚مراه العقول ج20 ص231
2⃣کلمه مستاجرات در روایت به معنای زنان کرایه ای نمی باشد ، بلکه مستاجرات از ماده اجر به معنای #مهریه می آید .
📚لسان العرب ج4 ص10
👌بنابراین مستاجرات به معنای زنانی است که #مهریه آنان باید پرداخت بشود .
🔶قرآن می فرماید ؛
« فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه » « زنانی را که متعه می کنید مهر آنها را به عنوان یک واجب باید بپردازید »
🔶نساء 24
👌اجور در آیه شریفه از ماده اجر به معنای مهریه است و کلمه #مستاجرات هم از همین ماده به معنای زنانی است که مهریه آنان باید پرداخت شود .
3⃣اصل اولیه آن است که ازدواج موقت برای کسانی که نیاز به آن دارند #محدودیتی ندارد ، اما اگر بدون نیاز و از سر هوی و هوس پیوسته صیغه و ازدواج موقت صورت گیرد ، این عمل مورد #نهی روایات است .
👌علی بن یقطین می گوید از امام کاظم علیه السلام در مورد ازدواج موقت سوال کردم ، امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« چرا می خواهی ازدواج موقت کنی در حالی که خداوند تو را با ازدواج #دائم از آنان بی نیاز کرده است »
📚الکافی ج5 ص452
👌و فرمود ؛
« ازدواج موقت حلال و مباح و مطلق است برای کسی که با ازدواج دائم از آن بی نیاز نشده باشد ، در صورتی که ازدواج دائم صورت گرفته باشد دیگر نباید ازدواج موقت کرد مگر در صورتی که همسر دائم در دسترس نباشد و #غائب باشد »
📚وسائل الشیعه ج21 ص22
❕مفضل می گوید که امام صادق علیه السلام می فرمود ؛
« از متعه ( کردن پی در پی ) بپرهیزید ، آیا حیا نمی کنید که شما با متعه ( کردن پی در پی ) در موضع #بدنامی قرار گیرد و با عمل شما برادران و اصحابتان بدنام شوند »
📚الکافی ج5 ص453
👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« بر متعه کردن #اصرار نداشته باشید تا با سرگرمی به آن از خانواده خود غافل شوید و آنان به فساد کشیده شوند »
📚وسائل الشیعه ج21 ص23
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ازدواج_موقت_هرزگی
🤔#پرسش
❔اگر تعريف تن فروشى به سبك غربى و #تن_فروشى_مذهبى(صيغه) را با هم قياس كنيد، اين مشتركات در آنها ديده ميشود.
١) در هر دو مرد خريدار است و زن فروشنده كالاى جنسى
٢) در هردو مرد مبلغى را پرداخت ميكند
٣) در هردو رضايت طرفين شرط است
٤) در هردو شرايط تأهل براى طرفين وجود ندارد
خوب ديديد كه هيچ نوع اختلافى مابين تن فروشى به سبك غرب و تن فروشى اسلامى وجود ندارد و تنها تفاوت آن در صادر كننده حكم اين تن فروشى و در واقع ترويج فحشاء است.
در #فاحشگى_اسلامى اين متوليان دين و كتاب دينى مسلمانان است كه آنرا ترويج ميكند درصورتى كه در غرب حكومتها با تدابير شديد بدنبال محدود كردن و كاهش عواقب آن بر جامعه هستند.
💠#پاسخ💠
👌بسيارى از مردم به ويژه جوانان به ازدواج دائم دسترسى ندارند، زيرا ازدواج دائم به طور معمول نياز به مقدّمات و هزينه ها و قبول مسئوليّتهاى مختلفى دارد كه آمادگى آن براى گروهى #حاصل نيست، به عنوان مثال ؛
1⃣ بسيارى از جوانان در دوران تحصيل به خصوص در عصر ما كه زمان تحصيل طولانى شده قادر به ازدواج دائم نيستند، زيرا نه #شغلى دارند، نه مسكن مناسبى و نه هزينه هاى ديگر و هر قدر بخواهند مراسم خود را ساده برگزار كنند، باز وسايل لازم فراهم نيست.
2⃣ افرادى هستند كه متأهّل مى باشند، ولى در سفرهاى خارج كه گاهى به طول مى انجامد، گرفتار محروميّت شديد #جنسى مى شوند، نه همسران خود را مى توانند با خود ببرند و نه قدرت ازدواج مجدّد دائم در آن ديار دارند.
3⃣كسانى هستند كه همسران آنها گرفتار بيمارى هاى مختلف و مشكلات ديگرى مى باشند و توان رفع نياز جنسى #همسران خود را ندارند.
4⃣ سربازانى هستند كه به مأموريّتهاى طولانى، براى حفظ مرزها و مانند آن مى روند و از خانواده هاى خود دورند و گرفتار #مشكل جنسى هستند .
5⃣ گاه در دوران باردارى و شرايط خاصّ آن، مرد مجبور است با همسر باردارش روابط جنسى نداشته باشد و چه بسا جوان است و گرفتار مشكل محروميّت.
اين گونه ضرورتهاى اجتماعى و مشكلات، هميشه بوده و خواهد بود، و مخصوص عصر پيغمبر اكرم نبوده است، بلكه در #عصر ما با توجّه به عوامل مختلف تحريك، بسيار شديدتر شده است.
6⃣از طرف دیگر دخترانی که بخاطر سن بالا موفق به ازدواج نشده اند یا مواردی که تعداد زنان از مردان بیشتر بوده وبه این دلیل تقاضا برای ازدواج دائم زنان وجود ندارد و زنان مطلقه ی #شوهر از دست داده ای هستند که هرگز جوانان نورس حاضر به ازدواج دائم نیستند
👌در اين گونه مواقع افراد بر سر دوراهى قرار دارند ؛ آلودگى به فحشا (العياذ بالله) يا استفاده از نوعى ازدواج #ساده و موقّت كه مشكلات ازدواج دائم در آن نيست و به طور موقّت پاسخگوى نيازهاى جنسى مى باشد.
❕پيشنهاد پارسايى و چشم پوشى از هر دو، پيشنهاد خوبى است، ولى براى بسيارى قابل عمل نيست و حدّ اقل براى عدّه اى جنبه خيالى دارد.
👌آنها كه اصرار بر مخالفت با ازدواج موقّت دارند، دانسته يا ندانسته جاده را براى فحشا صاف مى كنند، مگر اين كه نوع مشابه آن، يعنى نكاح مسيار را پيشنهاد كنند و به همين #جهت در روايات اهل بيت (عليهم السلام) آمده كه «اگر با ازدواج موقّت اسلامى مخالفت نكرده بودند، هيچ كس آلوده زنا نمى شد».
📚الکافی ج 5 ص 448
👌همچنين آنها كه با سوء استفاده از «ازدواج موقّت» كه براى ضرورتها و نيازهاى واقعى محرومان تشريع شده، چهره آن را در نظرها زشت نشان داده و آن را وسيله هوسرانى خود ساختند، آنها نيز جاده را براى آلودگى جامعه اسلامى به زنا صاف كردند، و در گناه آلودگان #شريك هستند، چرا كه عملا مانع استفاده صحيح از ازدواج موقّت شدند.
👌به هر حال، اسلام كه يك آيين الهى مطابق با فطرت آدمى است و تمام نيازهاى واقعى انسانها را پيشبينى كرده، #ممكن نيست مسأله ازدواج موقّت را در برنامه هاى احكام خود نگنجانيده باشد.
📚شیعه پاسخ می گوید ؛ ص 116
🔸ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
🔸#ادامه 👇
👌بعضى از ناآگاهان چنان ترسيم زشتى از ازدواج موقّت كرده و مى كنند كه آن را چيزى مرادف «رسميّت #بخشيدن به فحشا و اباحي گرى و آزادى جنسى» مى شمرند! که به يقين تعصّبهاى شديد به آنها اجازه مطالعه كتب طرفداران ازدواج موقّت را نداده است و شايد بعضى حتّى يك خط از كتب شيعه را در اين زمينه مطالعه نكرده اند و اين بسيار مايه تأسّف است.
🔰ناچار در اين مختصر شرايط ازدواج موقّت و تفاوت آن را با ازدواج دائم به روشنى بيان مى كنيم، تا بر همگان اتمام حجّت الهى شود ؛
👌ازدواج موقّت در غالب #شرايط و احكام همچون ازدواج دائم است ؛
1⃣زن و شوهر بايد با كمال رضايت و اختيار، بدون اجبار يكديگر را به همسرى انتخاب كنند.
2⃣ صيغه عقد با لفظ «نكاح» و «ازدواج» يا لفظ «#متعه» بايد جارى شود و الفاظ ديگر كارساز نيست.
3⃣ اگر زوجه باكره است اجازه #ولى لازم است و در غير باكره لازم نيست.
4⃣مدّت عقد و مهريّه بايد دقيقاً تعيين شود و اگر ذكر مدّت فراموش شود، به فتواى بسيارى از فقها تبديل به عقد دائم خواهد شد (و اين خود دليل بر آن است كه ماهيّت هر دو نوع از #نكاح يكى است و تنها فرق در ذكر مدّت و عدم ذكر آن است)، (دقّت فرماييد).
5⃣ پايان مدّت به منزله #طلاق است و بلافاصله زن بايد عدّه نگه دارد، (هرگاه آميزش صورت گرفته باشد).
6⃣ عدّه عقد دائم سه بار عادت ماهيانه ديدن است كه با ديدن مرحله سوّم عدّه تمام مى شود، ولى عدّه عقد موقّت دو بار بيشتر نيست.
7⃣فرزندان متولّد شده از عقد موقّت فرزندانى مشروع هستند و تمام احكام فرزند متولّد از عقد دائم را- بدون استثنا- دارند و از پدر و مادر و برادران و ساير بستگان ارث مى برند، و هيچ تفاوتى در ساير حقوق ميان اين دو گروه از فرزندان نيست.
فرزندان عقد موقّت، بايد #تحت تكفّل پدر و مادر باشند و نفقه و تمام هزينه هاى آنها همانند فرزندان عقد دائم بايد پرداخته شود.
📚وسائل الشیعه ج 21 ابواب المتعه
👌شايد بعضى از شنيدن اين سخنان در شگفتى فرو روند، آنها حق دارند، زيرا ذهنيّت نادرست و كاملا عوامانه اى درباره عقد موقّت دارند و شايد آن را يك ازدواج قاچاق و نيم بند و خارج از #محدوده قوانين و در يك كلمه شبيه زنا مى پندارند در حالى كه ابداً چنين نيست.
❕آرى تفاوتهايى در ميان اين دو نوع عقد در مورد دو همسر (زوج و زوجه) وجود دارد. اصولا تعهّدات آنها در برابر يكديگر بسيار كمتر از عقد دائم است، زيرا منظور از ازدواج موقّت سهولت امر و نبودن مقرّرات دست و پاگير بوده، از جمله ؛
1⃣ زن در عقد موقّت نفقه و ارث ندارد، ولى #جمعى از فقها گفته اند اين در صورتى است كه شرط نفقه و ارث نكنند و اگر شرط كنند بايد بر طبق آن عمل شود.
2⃣ زن در عقد موقّت آزاد است كه كارى در خارج خانه براى خود انتخاب كند و اجازه همسر براى او #شرط نيست مادام كه مزاحم حقّ شوهر نباشد، ولى در عقد دائم بدون توافق اين امر جايز نيست.
3⃣ بر مرد لازم نيست شبها نزد همسر موقّت خود باشد.
👌با دقّت در شرح احكامى كه در بالا گفته شد، پاسخ بسيارى از پرسشها و داورى هاى ظالمانه و شبهات و افتراها داده خواهد شد، و ذهنيّتهاى كاذب و نادرست، در مورد اين حكم مقدّس و #حكيمانه اسلامى مرتفع مى شود، اين حقيقت نيز آشكار است كه ازدواج موقّت هيچ نسبتى با زنا و اعمال منافى عفّت ندارد و آنها كه اين دو را با هم مقايسه مى كنند، به يقين افرادى ناآگاهند كه هيچ اطّلاعى از ماهيّت نكاح موقّت و شرايط آن ندارند.
📚شیعه پاسخ می گوید ص 120
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ماه_رجب
🤔#پرسش
❔کسی می گفت گناه کردن در ماه رجب #عقوبتش دو برابر ماه های دیگر است ❕خواستم ببینم این حرف سندیت داره ❗️اساسا فلسفه این ناعدالتی چیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌ماه رجب از ماه های پر برکت است که رحمت و مغفرت الهی در این ماه بر بندگان #سرازیر شده و نه تنها گناهان بندگان در این ماه عقوبت مضاعفی ندارد ، بلکه با لحظه ای توبه و استغفار #بخشیده می شود .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« رجب ماه خداوند است که در آن رحمت الهی بر بندگان سرازیر می شود و هیچ ماهی از نظر حرمت و #فضل نزد خداوند با این ماه برابری نمی کند »
📚وسائل الشیعه ج10 ص475
👌امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« رجب ماه بزرگی است که در آن ، کارهای خوب پاداش مضاعفی دارد و گناهان محو می شوند »
📚الفقیه ج2 ص92
❕بله از آنجایی که ماه رجب از ماه های #حرام می باشد ،جنایات در این ماه دیه سنگین تری دارد .
👌در کتاب مفاتیح نوین چنین آمده است ؛
« ماه رجب و ماههاى شعبان و رمضان، از ماههاى #بسيار پرفضيلت است، و از تعبيرات بعضى از روايات برمى آيد كه ماه رجب در ميان اين سه ماه، امتياز خاصّى دارد، تا آنجا كه ماه رجب «ماه خدا» ناميده شده و ماه شعبان «ماه پيامبر» و ماه مبارك رمضان «ماه امّت» نامیده شده است .
📚الاقبال ص634
👌 ماه رجب يكى از ماههاى #حرام است كه آغاز و ادامه جنگ در آن، با دشمنان اسلام حرام مى باشد مگر جنگ دفاعى ( مستدرک الوسائل ج11 ص48) و جنايات نيز در اين ماهها (ماههاى حرام)، ديه #سنگينترى دارد.
📚الکافی ج7 ص281
❕ پيغمبراكرم ماه رجب را «ماه اصَبّ» ناميده است، زيرا رحمت خدا در اين ماه بر امّت فرو مى ريزد. اين ماه آميخته است با ياد پيامبر اكرم (به مناسبت مبعث در بيست و هفتم ماه) و ياد امير مؤمنان عليه السلام (به مناسبت ميلاد مبارك آن حضرت در سيزدهم ماه) و #خاطره شهادت موسى بن جعفر عليه السلام (در بيست و پنجم ماه) و روزهاى مهمّ تاريخى ديگر؛ و از اين نظر يكى از ماههاى بسيار پرخاطره اسلامى است.
❕از روايات متعدّدى كه درباره روزههاى ماه #رجب- حتّى يك روز از آن- وارد شده، اهمّيّت فوق العاده اين ماه، و عبادت و خودسازى در آن كاملًا روشن مى گردد .
📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص622
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓برخی در سند دعای ماه رجب « یا من ارجوه لکل خیر...» اشکال می کنند و می گویند سند معتبری ندارد و می گویند متن دعا با اصول و عقاید مکتب؛ در تعارض است ؛مثلا به فراز ذیل توجه فرمایید : "آمنُ سَخَطَه عِندَ کُلِّ شَر"
ای خدایی که از خشم تو در هر شری در امان هستیم .
این فراز چه می گوید ؟
👈 اگر منظور از شَرّ ، در این جا گناه و بدی و عصیان است؛ که این حرف کفر و باطل است؛ زیرا خشم خدا بر گناهکاران است . آیا زناکار عند الزنا ؛ شارب الخمر عند شرب الخمر ؛ سارق عند السرقه و. . . از خشم خدا در هنگام گناه در امان هستند ؟ نعوذبالله. اگر منظور از شر ، امور عادی مثل بیماری و ... است ، باز هم حرف باطلی است .اگر کسی مریض شود ؛ مثلا پایش بشکند و . . . خدا بر او خشم می گیرد؟
اهل البیت علیهم السلام و ... هم دچار این گونه بلیات می شدند .❓
💠پاسخ💠
👌شکی نیست که دعای مذکور در منابع معتبر ما آمده است .
❗️محمّدِ بن ذکوان نقل میکند:
«به محضر امام صادق رسیدم و به حضرت عرض کردم ماه رجب فرا رسیده است، دعایی به من یاد بدهید که خداوند به واسطه آن به من خیر و برکت بدهد؛ حضرت فرمود: این دعا را بنویس و هر روز ماه رجب، صبح و شب و بعد از هر نماز آن را بخوان؛
«یَا مَنْ أَرْجُوهُ لکل خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَیْتَ وَ زِدْنِی مِنْ فَضْلِکَ یَا کَرِیمُ»
🔶ابن ذکوان می گوید:
«امام که به اینجای دعا رسید با دست چپ خویش محاسن خویش را گرفت و انگشت سبّابه دست را ست را به راست و چپ حرکت می داد و می فرمود: «یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتِی عَلَى النَّارِ.»
📚الاقبال ، سید بن طاووس ج2 ص644
📚بحار الانوار ج95 ص390
📚زاد المعاد ص16
🔶حال توجه به نکاتی لازم است؛
1⃣در روایت دیگری همین دعا از امام صادق برای اجابت حوائج دنیوی و اخروی انسان در تمام زمان ها نقل شده است .
📚الکافی ج2 ص584
2⃣گرفتن محاسن با دست چپ و تکان دادن انگشت سبابه دست راست نشانی از پناه خواستن و نوعی تضرع و زاری به شمار می رود که در عرف آن زمان مرسوم بوده است .
3⃣مراد از کلمه « آمن » در جمله « آمن سخطه عند کل شر» ایمنی جستن است نه ایمن بودن به این معنا که خدایا از هر شری از خشمت ایمنی می جویم ( با توبه و استغفار کردن) زیرا یکی از معانی ماده « امن» همین ایمنی جستن می باشد.
📚معجم الوسیط ، ماده امن
🔷ایت الله مکارم نیز این فراز دعا را به « ایمنی جستن از خشم خداوند» ترجمه می کند.
📚مفاتیح نوین ص633
4⃣اگر در سند دعای مذکور نیز خدشه ای باشد به حسب اخبار « من بلغ »و این که در مستحبات و سنن سند معتبر شرط نمی باشد می توان خدشه و اشکال را بر طرف کرد .
📚وسائل الشیعه ج1 ص80 باب18
❗️اگر چه ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات مذکور در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قابل قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت و عقل قطعی می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و دعای مذکور نیز از این قاعده خارج نیست .جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#باز_نشر_مناسبتی_لیله_الرغائب
🤔#پرسش
❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که #درست است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕
💠#پاسخ💠
👌اولین شب جمعه ماه رجب را « #لیله_الرغائب» می گویند .
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
« از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... »
📚وسائل الشیعه ج8 ص99
❗️لیله الرغائب به معنای شب #آرزوها نمی باشد .
🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های #فراوان است .
✍زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » .
📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635
👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این #ترتیب ذکر کردند:
« روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و #هفتاد بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود»
❗️و در ادامه فرمود:
« کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های #بیابان و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی .
🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است .
✍آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که #همگی در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم»
📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632
📚بحار الانوار ج95 ص395
❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و #متقنی نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد.
🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب #وارد نمی شود.
👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند #صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد.
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد #خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم»
📚ثواب الاعمال ص160
📚وسائل الشیعه ج1 ص80
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده #صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
👌علامه #مجلسی می نویسد:
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار #ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و #قابل قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❔فردی که دارای گناهان زیادی است و هیچ گناهی نبوده مگر آنکه انجام داده است چگونه با خواندن یک نماز لیله الرغائب تمام گناهانش بخشیده میشود ❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که اگر فردی نمازی که در مورد لیله الرغائب وارد شده است با تمام شرائطش بخواند مشمول مغفرت الهی می شود که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/6158
❗اما باید توجه کرد که انجام اعمال نیکی که دارای ثواب فراوانی است زمانی برای انسان موثر است و سبب آمرزش او می شود که مقبول درگاه الهی واقع شود .
🔶خداوند می فرماید:
« خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد»
🔶مائده27
🗯امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )»
📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39
✍بنابراین زمانی خواندن نماز لیله الرغائب یا سایر اعمال مستحبی زمینه آمرزش تمام گناهان را فراهم می کند که فرد مصداق متقین باشد.
👌به این معنا که از گذشته خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود توبه واقعی کرده است اعمال مستحبی را به جا آورد .
✍در این صورت خداوند به سبب توبه و انجام آن اعمال مستحبی تمام گناهان او را می آمرزد.
❕اما اگر فرد بر انجام گناهان خود اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه انجام اعمال مستحبی سبب آمرزش او نمی شود چنان که امام صادق علیه السلام فرمود:
« به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»
📚الکافی ج2 ص288
📚وسائل الشیعه ج15 ص337
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔پرسش
❓این روزها برای اعتکاف ماه رجب ثبت نام صورت می گیرد .یکی می گفت تو اسلام تنها اعتکاف در ماه رمضان آمده و در ماه های دیگر مشروعیتش ثابت نیست و خداوند ثواب نمی دهد❕❕
💠پاسخ💠
🔶اعتکاف در اصل به معنای محبوس ماندن و مدتی طولانی در کنار چیزی بودن است و در اصطلاح شرع به معنای توقف در مساجد برای عبادت می باشد که حد اقل آن سه روز است و شرط آن روزه داشتن و ترک بعضی دیگر از لذائذ است .
📚تفسیر نمونه ج1 ص653
🔶فلسفه و حکمت اعتکاف را می توان در ایجاد زمینه مناسب برای اندیشه و تفکر و فراهم آمدن زمینه توبه و بازگشت و فرصت نیایش و تلاوت قرآن و خواندن نماز بیان کرد.
❕اعتکاف یک برنامه خود سازی مهم است که انسان را در مدت چند روز به کلی از مظاهر مادی جدا می سازد و در یک عالم روحانی و معنوی غرق می کند و او را به نگریستن مجدد به برنامه های اخلاقی و توبه از گناه و محاسبه و مراقبه وا می دارد و در مجموع یک تولد ثانویه محسوب می شود.
📚استفتاءات جدید ، ج2 ص157
💠استحباب اعتکاف در ماه مبارک رمضان امری ثابت است .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« رسول خدا ده روز آخر ماه رمضان را در مسجد معتکف می شد»
📚الکافی ج2 ص184
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« اعتکاف ده روز آخر رمضان برابری می کند با دو حج و عمره »
📚الفقیه ج2 ص188
🔷امام صادق فرمود:
« تنها اعتکاف در ده روز آخر رمضان ثواب کامل و تمام را دارد»« لا اعتکاف الا فی العشر الاواخر من شهر رمضان»
📚تهذیب الاحکام ج4 ص291
🔶اما از برخی روایات دیگر نیز استفاده می شود اعتکاف اختصاص به ماه رمضان ندارد و در تمام ماه های حرام از جمله رجب استحباب دارد.
❕امام صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس حاجت برادر مومن خود را بر آورده کند ...خداوند به او پاداش دو ماه روزه داری در ماه های حرام و دو ماه اعتکاف در ماه های حرام را می دهد ...»
📚الکافی ج2 ص195
🔷علامه مجلسی می نویسد:
« از این حدیث استحباب اعتکاف در ماه های حرام استفاده می شود و این که انجام اعتکاف اختصاص به ماه رمضان ندارد»
📚بحار الانوار ج71 ص328
❕از سوی دیگر روزه روزهای 13 و 14 و 15 در هر ماه که به عنوان ایام البیض شناخته می شود استحباب دارد.
📚وسائل الشیعه ج10 ص436 باب12
❗️و روزه داری در ماه رجب نیز بسیار ارزش و ثواب دارد و سبب آمرزش تمام گناهان می شود .
📚بحار الانوار ج94 ص26 باب55
🗯از آنجایی که شرط اعتکاف سه روز روزه داری است و روزه روزهای ایام البیض در هر ماه خصوصا در ماه رجب استحباب بالخصوص دارد و انجام اعتکاف نیز در ماه های حرام خصوصا ماه رجب توصیه شده است لذا می بینیم امروزه اعتکاف در ماه رجب روزهای 13 و 14 و15 آن مرسوم شده است.
❕اگر چه افضل و بهتر از دست ندادن اعتکاف در ده روز آخر ماه رمضان است.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#تعداد_همسران_پیامبر
🤔#پرسش
❔پیامبر چه تعداد زن داشته است ❗️آیا راست است که #سی همسر داشته است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیخ بزرگوار صدوق و دیگران از علما نقل می کنند که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبر خدا با پانزده زن ازدواج کرد ، و با سیزده نفر از آنها همبستر شد ، و چون از دنیا رفت نه همسر داشت ، آن دو زنی که با آنها همبستر نشد ، عمره و سنی نام داشتند ، و اما آن سیزده زنی که با آنها همبستر شد نخستین آنها خدیجه دختر خویلد بود ، سپس سوره دختر زمعه ، سپس ام سلمه که نام او هند دختر ابو امیه بود و سپس عایشه دختر ابوبکر و سپس حفصه دختر عمر و سپس زینب دختر جحش و سپس ام حبیبه رمله دختر ابو سفیان و سپس میمونه دختر حارث و سپس زینب دختر عمیس و سپس جویره دختر حارث و سپس صفیه دختر حیی بن اخطب و زنی که خود را به پیامبر اهدا کرد و او خوله دختر حکیم سلمی بود و دو کنیز هم داشت که وقت خود را همراه با همسرانش به آنان نیز قسمت می کرد که ماریه و ریحانه خندفیه بودند .
👌و آن #نه همسری که موقع وفات داشت عبارتند از عایشه و حفصه و ام سلمه و زینب و میمونه و ام حبیبه و صفیه و جویره و سوره و بهترین آنها خدیجه دختر خویلد و پس از او ام سلمه دختر حارث بود »
📚الخصال ج2 ص419
📚مناقب آل ابی طالب ، ج1 ص159
📚وسائل الشیعه ج20 ص244
👌پیامبر گرامی تا حدود سن 25 سالگی مجرد بودند و سپس با حضرت خدیجه ازدواج کردند ، و تا حدود سن #پنجاه و #پنج سالگی با ایشان بودند و ازدواج دیگری نداشتند و در هنگامه پیری بر اساس یک سری مصلحت ها ، با اذن الهی اقدام به ازدواج های متعدد کردند که در پست زیر پیرامون فلسفه این ازدواج ها توضیحاتی را ارائه داده ایم ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3751
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
چرا پیامبر دارای همسران متعدد بوده اند این مساله سبب شده که دشمنان این روز ها بر اسلام هجمه وارده کرده و حمله کنند
🗯پاسخ
❗️در تفسیر شریف نمونه چنین آمده است:
🔶« ازدواج پیامبر با زنان متعدد و مختلف، براى حل یک سلسله مشکلات اجتماعى و سیاسى در زندگى او بوده است.
❗️زیرا مى دانیم: هنگامى که پیامبر نداى اسلام را بلند کرد، تک و تنها بود، و تا مدت ها جز عده محدود و کمى به اوایمان نیاوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافى عصر و محیط خود قیام کرد، و به همه اعلان جنگ داد، طبیعى است که همه اقوام و قبایل آن محیط، بر ضد او بسیج شوند.
🗯و باید از تمام وسایل براى شکستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده کند که یکى از آنها ایجاد رابطه خویشاوندى از طریق ازدواج با قبایل مختلف بود؛
🔷زیرا محکمترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى محسوب مى شد، و داماد قبیله را، همواره از خود مى دانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناهمى شمردند.
👌قراین زیادى در دست داریم که: نشان مى دهدازدواجهاى پیامبرلااقل در بسیارى از موارد، جنبه سیاسى داشته است.
❗️و بعضى ازدواجهاى او مانند ازدواج با «زینب»، براى شکستن سنت جاهلى بوده است.
🔵بعضى دیگر، براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج بوده است.
👌روشن است، کسى که در سن 25 سالگى که عنفوان جوانى او بوده، با حضرت خدیجه ازدواج مى کند و تا 53 سالگى تنها به همین یک زن قناعت مى نماید و به این ترتیب، دوران جوانى خود را پشت سر گذاشته و به سن کهولت مى رسد و بعد به ازدواج هاى متعددى دست مى زند، حتماً دلیل و فلسفه اى دارد و با هیچ حسابى آن را نمى توان به انگیزه هاى علاقه جنسى پیوند داد.
❗️زیرا با این که مساله ازدواج متعدد در میان عرب در آن روز، بسیار ساده و عادى بوده و حتى گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مى رفته و هیچگونه محدودیتى براى گرفتن همسر قایل نبودند، براى پیامبرازدواجهاى متعدد در سنین جوانى نه مانع اجتماعى داشت و نه شرایط سنگین مالى و نه کمترین نقصى محسوب مى شد.
👌جالب این که: در تواریخ آمده است اکثریت همسران او، همه زنان بیوه بودند که طبعاً نمى توانستند از جنبه هاى جنسى چندان تمایل کسى را برانگیزند.
📚بحار الانوار ج22 ص191 و192
❗️حتى در بعضى از تواریخ، مى خوانیم: پیامبر با زنان متعددى ازدواج کرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز با آنهاآمیزش نکرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبایل قناعت کرد.
📚همان مدرک
🗯آنها به همین قدر خوشحال بودند و مباهات مى کردند که زنى از قبیله آنان به نام همسر پیامبر نامیده شده، و این افتخار براى آنها حاصل گشته است، و به این ترتیب، رابطه و پیوند اجتماعى آنها با پیامبر محکمتر، و در دفاع از او مصممتر مى شدند.
❗️ از سوى دیگر، با این که پیامبر مسلماً مرد عقیمى نبود ولى فرزندان کمى از او به یادگار ماند، در حالى که اگر این ازدواجها به خاطر جاذبه جنسى این زنان انجام مى شد، باید فرزندان بسیارى از او به یادگار مانده باشد.
👌گر چه دشمنان اسلام، خواسته اند ازدواجهاى متعدد پیامبر اسلام را دستاویز شدیدترین حملات مغرضانه قرار دهند، و از آن افسانه هاى دروغین بسازند، ولى سن بالاى پیامبر به هنگام این ازدواجهاى متعدد از یک سو، و شرایط خاص سنى و قبیله اى این زنان از سوى دیگر، و قراین مختلفى که در بالا به قسمتى از آن اشاره کردیم، از سوى سوم، حقیقت را آفتابى مى کند و توطئه هاى مغرضان را فاش مى سازد
📚برگرفته از تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج17 ص381
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht