eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔لطفا بفرمایید اینکه در تفسیر سوره کوثر گفته شده فاطمه سلام الله علیها معنی کوثر است سند دارد؟یا شرح مفسران است ❗️❗️ 💠💠 👌این که حضرت فاطمه مرضیه سلام الله علیها مصداق سوره کوثر و خیر کثیر آن است ، مساله ای قطعی و غیر قابل اختلاف است که هم شان نزول آیات سوره کوثر این معنا را تایید می کند و هم روایاتی که در شرح آن در مجامع روایی ما نقل شده است موید این معنا است . ❕در سوره كوثر چند پيشگويى مهم ديده مى‏ شود؛ زيرا مى‏ فرمايد: «به يقين ما به تو كوثر (و خير و بركت فراوان) عطا كرديم.- پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن.- (و بدان) دشمن تو به يقين ابتر و بريده نسل است»: انَّا اعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ- فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ- انَ‏شانِئَكَ هُوَ الْابَتَرُ. ❕بسيارى از مفسران شأن نزولى براى اين آيه ذكر كرده‏ اند، كه قريب الافق با يكديگر است از جمله برسوئى در روح البيان مى ‏گويد: «مشركان مكه هنگامى كه‏ پسران پيامبر قاسم و عبدالله در مكه و ابراهيم در مدينه، چشم از جهان پوشيدند، گفتند: محمد پس از وفاتش نامش از خاطره‏ ها محو مى‏ شود، زيرا نسلى از او باقى نمانده. در اين سوره قرآن خبر مى‏ دهد كسى كه نامش از خاطره ‏ها محو مى‏شود، دشمنان او هستند و اما و آوازه او بلندتر و بلندتر مى ‏شود، همان گونه كه خداوند اشاره فرموده، و اين به خاطر آن است كه خدا نسلى به او داد كه با گذشت زمان باقى نمى ‏ماند، بنگر ببين چقدر از اهل بيت عليهم السلام را كشتند وشهيد كردند، ولى اين نسل در عالم فراگير شد». 📚اين شأن نزول را بسيارى از مفسّران و مورّخان با تفاوت‏هائى نقل كرده‏اند (تفسير مجمع البيان، قرطبى، مراغى، فخر رازى، درالمنثور، فى ظلال، ذيل آيات مورد بحث و همچنين كامل ابن اثير، جلد 2 صفحه 60). 🔸مرحوم طبرسى در مجمع البيان مى ‏گويد: «اين سوره درباره عاص بن وائل نازل شده كه وقتى پيامبر از مسجدالحرام بيرون آمد و چشمش به او افتاد، و با حضرت سخنانى گفت، جمعى از بزرگان قريش اين منظره را ديدند، سؤال كردند با كه سخن مى‏گفتى؟ او گفت: با اين ابتر (بلاعقب) ... اين به خاطر آن بود كه عرب به كسى كه فرزند پسر نداشت ابْتَر مى‏ گفتند، سوره فوق نازل شد و به آنها پاسخ داد.» 📚مجمع البیان ج 10 ص 549 👌فخررازى در شأن نزول اين آيه شش قول نقل مى ‏كند، كه افراد مختلفى كلمه «ابْتَر» را به پيامبر اكرم گفتند، و اين سوره ناظر به آنها است. 📚تفسیر فخر رازی ج 32 ص 132 ❕گر چه از افراد مختلفى نام برده شد، ولى محتوا و مضمون همه يكى است، كه همه آنها پيامبر را از روى كينه و عداوت، «ابتر» مى‏ ناميدند، و قرآن به همه آنها پاسخ گفت. زيرا اين اقوال ششگانه با هم منافاتى ندارند و ممكن است اين‏ تعبير را همه آنها گفته باشند و جواب قرآن ناظر به همه آنها باشد. ❕به هر حال واژه «ابتر» در اصل، به معناى قطع عضوى از بدن حيوان است كه به قطع دُم، اطلاق مى ‏شود، سپس در مورد انسان‏هايى كه بلاعقب هستند، ابتر اطلاق شده، و همچنين به كسانى كه نام نيك آنها قطع مى ‏شود و يا نام آنها از خاطره ‏ها محو مى ‏گردد، و نيز خطبه بَتراء به خطبه‏ اى گفته مى‏شود كه با نام خدا شروع نشود (يا نام خدا در آن نباشد). 👌در مقاييس نيز آمده است كه بتر به معناى قطع است، و «سَيْفٌ باتِرٌ» به معناى شمشير برنده مى ‏باشد، و كسى كه عقب ندارد به او ابتر مى‏ گويند، امّا «كَوْثَر» از ماده كثرت گرفته شده و به همان معنا است و در اينجا معناى وسيع و گسترده ‏اى دارد، و آن عبارت از خير كثير و بركت فراوان است، كه يكى از مصاديق بارز آن، فرزندان برومند و نسل ارزشمند و روشن‏ترين آن فرزندى همچون بانوى اسلام «سَيّدَةُ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الْأَوَّلينَ والْآخِرينَ» فاطمه زهرا عليها السلام است. ❕مفسران در معناى كوثر، احتمالات زيادى ذكر كرده‏ اند تا آنجا كه فخررازى پانزده قول، و در تفسير روح المعانى از بعضى از مفسران، بيست و شش قول نقل كرده است كه مرحوم علامه طباطبائى در الميزان نيز به آن اشاره مى‏ كند، و از جمله تفاسير مشهور آن همان حوض كوثر است كه تعلّق به پيامبر اكرم ص دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت از آن سيراب مى‏ شوند. 📚مجمع البیان ج 10 ص 549 👌بعضى نيز آن را به مقام نبوت، يا قرآن، يا نهرى در بهشت، يا شفاعت تفسير کرده ‏اند، و همان گونه كه گفتيم اين واژه معناى وسيعى دارد كه همه اينها و غير اينها را شامل مى ‏شود و تعدّد مصداق‏هاى اين مفهوم، مانع از جامعيت مفهوم نيست و اين تفسيرهاى متعدّد، تضادى با هم ندارند. 🔸 👇
👌به هر حال در این سوره چند پیشگویی مهم دیده می شود . 🔸نخست اين‏كه مى‏ فرمايد: «ما خير كثير به تو عطا كرديم» اگر چه «اعْطَيْناكَ» به صورت فعل ماضى است؛ ولى ممكن است از قبيل مضارع قطعى باشد كه به شكل فعل ماضى بيان شده است. 👌اين خير كثير در تمام پيروزى ‏هايى را كه نصيب پيامبر شد و به هنگام نزول اين سوره در مكه قابل پيش بينى نبود، شامل مى ‏شود. ❕مخصوصاً با توجه به شأن نزول‏ها، و با توجه به واژه «ابْتَر» كه دشمنان آن را بر پيامبر اطلاق مى‏كردند، يك مصداق روشن اين خير فراوان همان فرزندان و نسل برومند او است كه همگى از تنها دخترش فاطمه زهرا عليها السلام در سرتاسر كره زمين گسترش يافتند و به گفته بعضى، امروز جهان را پر كردند و اين چيزى است كه در آن زمان قابل پيش بينى نبود. 🔸جمعى از مفسران اهل سنّت نيز صريحاً به اين موضوع، اشاره كرده‏ اند. از جمله: فخررازى، سوّمين قولى را كه در تفسير كوثر نقل مى‏كند، همان اولاد و فرزندان او است، مى‏گويد: «به اين دليل كه اين سوره در پاسخ كسانى نازل شد كه او را به نداشتن فرزند مذكّر، مذمّت مى ‏كردند، پس مفهومش اين است خداوند نسلى به او عطا مى‏كند كه در طول قرون و اعصار، باقى مى‏ماند، اين همه از اهل بيت عليهم السلام را كشتند ولى عالم از آنها پر است، در حالى كه از بنى اميّه كسى كه قابل‏ اعتنا باشد در جهان باقى نمانده است، و در ميان فرزندان آن حضرت، از بزرگان علماء مانند: حضرات باقر و صادق و كاظم و رضا عليهم السلام و محمد نفس زكيه و امثال آنها ديده مى‏شود.» 📚تفسیر فخر رازی ج 32 ص 124 👌در تفسير روح المعانى نيز آمده است كه: «بعضى از مفسران گفته‏ اند كه: " منظور از كوثر فرزندان و اولاد آن حضرت است، زيرا اين سوره به عنوان رد كسانى است كه به آن حضرت، عيب مى ‏نهادند و او را ابْتَر مى‏ خواندند و بحمدالله امروزه چنان فرزندان او فزونى يافته‏ اند كه سراسر كره زمين را پر كرده‏ اند".» 📚روح المعانی ج 3 ص 245 چاپ دار احیاء التراث العربی لبنان 🔹از سوى دوم خبر مى‏ دهد كه دشمنان او ابتر و بلاعقب خواهند بود؛ اين پيشگويى نيز تحقق يافت و دشمنان آن حضرت، چنان تار و مار شدند كه امروز اثرى از آنها باقى نمانده است. ابوسفيان و فرزندانش و دودمان بنى اميه كه از دشمنان سر سخت اسلام بودند كه بعضى به مقابله با پيامبر و بعضى به مقابله با فرزندان او برخاستند، روزى آنقدر جمعيت داشتند كه خويشاوندان و فرزندان و تعداد فاميل آنها از شماره بيرون بود ولى امروز اگر چيزى از آنها هم باقى مانده باشد هرگز شناخته شده نيست. 👌آلوسى در روح المعانى مى‏گويد: «معناى ابتَر آن است كه بازمانده ‏اى نداشته باشد، نه فرزندانى و نه نام نيكى، و اين درباره دشمنان پيامبر صلى الله عليه و آله صادق است، اما او فرزندان و نام نيك و آثار فضلش، تا روز قيامت بلكه در خود قيامت نيز باقى‏ مانده و مى‏ ماند.» 📚همان مدرک ص 247_ پیام قرآن ج 8 ص 328 ❕در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است که سوره فوق در پاسخ به دشمن پیامبر نازل شد که پیامبر را ابتر می دانست ( که با تولد فاطمه مرضیه سلام الله علیها ) ادعای او بر آب شد . 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 777 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
ون 🤔 ❔آیا این شبهه وهابی ها حقیقت دارد ❗️ ❔نماز جنازه حضرت فاطمه زهرا و شرکت شیخین در نماز جنازه ایشان؛ ❗️ بعد از اینکه غسل و کفن ایشان به اتمام رسید و مرحله نماز جنازه ایشان پیش آمد ، حضرات بزرگواری همچون ابوبکر صدیق و عمر فاروق و دیگر أجله صحابه رضی الله عنهم در همین حین خود را به جنه البقیع رسانیدند و وقت نماز که فرا رسید حضرت علی دست ابوبکر صدیق را گرفته کشیدند تا امامت کنند. حضرت ابوبکر رو به طرف حضرت علی کرده و فرمود که شما امامت کنید ، حضرت علی فرمود : شما خلیفه رسول الله صلى الله عليه وسلم هستید و در حضور شما من برای نماز جنازه هرگز پیش قدم نخواهم شد ، باید شما جلو تشریف برده امامت دهید و بعد از آن حضرت ابوبکر صدیق جلو تشریف برده و با چهار تکبیر نماز جنازه را ادا کردند و حضار به نماز ایشان اقتدا کردند ❗️❕ 💠💠 👌متن فوق کاملا کذب و دروغ و از ساخته های ذهنی وهابیان و خلاف روایات مسلمی است که نزد خودشان ثابت است . ❕حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر خشمی که از مردمان زمان خودشان داشتند که چگونه حق خلافت حضرت علی را به جا نیاوردند و به دختر پیامبرشان جسارت کرده و اسباب شهادت ایشان را فراهم کردند ، به حضرت امیر وصیت کردند که ایشان را پنهانی دفن کرده و کسی را از احوال ایشان مطلع نکنند تا جهانیان بدانند که دختر پیامبر با حالت خشم و غضب از مردم از دنیا رفت و وصیت کرد که هیچ یک از آنان خصوصا ابوبکر و عمر حق شرکت در تشییع جنازه و نماز خواندن بر او را نداشته باشند. 👌شیخ کلینی روایت می کند: « چون فاطمه بیمار شد وصیت نمود به علی که بیماری او را کتمان کند و مردم را بر احوال او مطلع نسازد پس حضرت به وصیت او عمل کرد و او را در شب دفن نمود و اثر او را محو کرد...» 📚الکافی ج1 ص381 📚امالی طوسی ص109 🔶در روایت دیگر آمده است: « فاطمه به علی گفت زمانی که من از دنیا رفتم شبانه دفنم کن و آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) را مطلع نکن» 📚معانی الاخبار ص356 🔶در روایت دیگر آمده است: « فاطمه شبانه دفن شد و علی و حسن و حسین او را دفن کرده و قبرش را پنهان ساختند زیرا او نسبت به مردم خشمگین بود و نمی خواست آنان در مراسم فوت او شرکت کنند و علی قبر او را با زمین یکسان نمود تا شناخته نشود » 📚بحار الانوار ج43 ص183 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه وصیت کرد تا شبانه و مخفیانه دفن شود تا ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند» 📚علل الشرایع ج1 ص185 👌علمای اهل سنت نیز این مضمون را نقل کرده اند. ❗️بخاری روایت می کند: « فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود .هنگامی که از دنیا رفت علی او را دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت» 📚صحیح بخاری ج4 ص1549 🔶ابن قتیبه می نویسد: « فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد» 📚تاویل مختلف الحدیث ج1 ص300 🔶صنعانی می نویسد ؛ « فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود» 📚المصنف ج3 ص521 ❕ابن بطال در شرح صحیح بخاری آورده ؛ « علی بن ابی طالب همسرش فاطمه را دفن کرد تا ابوبکر بر او نماز نخواند ، چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود » 📚شرح صحیح بخاری ج 3 ص 325 🔸ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک نیز می نویسد ؛ « شکایت و ناراحتی فاطمه ( از ابوبکر و عمر ) به حدی رسید که وصیت نمود ابوبکر بر وی نماز نخواند ، مخفی کردن وفات فاطمه و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر بر او مورد تایید من است زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح تر و بیشتر است و همچنین ناراحتی و خشم فاطمه بر ابوبکر و عمر نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشتری دارد » 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 16 ص 157 _ 170 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ✍🏼علی بن ابی طالب از روی فرط گرسنگی و به علت نداشتن پولی برای خرید خوراکی به لباس زیر فاطمه روی آورده و شورت او را به یک یهودی گرو میگذارد تا مقداری جو دریافت کند : ٣٦ ـ قب ، يج : روي أن عليا استقرض من يهودي شعيرا فاسترهنه شيئا 👈فدفع إليه ملاءة فاطمة رهنا👉 وكانت من الصوف .... بيان : الملاءة بالضم والمد الازار والريطة [١]. ✍🏼ترجمه : امام علی بن ابی طالب از فرط گرسنگى و نداشتن چيزى براى خوردن در خانه به سوى شخص يهودى رفته و از وى طلب جو مي كند. آن شخص یهودی برای ضمانت از وى چيزى بعنوان گرو ميخواهد و امام علی نيز شورت (همانطور كه مجلسى در توضيح كلمه ملاءه اورده) حضرت فاطمه را كه از جنس ابریشم بود را ب عنوان گرو به شخص يهودى مي دهد. در ادامه روايت نیز امده كه آن شخص یهودی، لباس شورت فاطمه را به خانه اش ميبرد و در اتاقی نگه ميدارد و شب هنگام همسر وى وارد اتاقی که لباس زیر فاطمه آنجا بود، ميشود و مشاهد ميكند که نوری از آن اتاق بلند شده که تمام آن اتاق را روشن کرده است. وى برگشت و پیش شوهرش رفت و به او گفت : من از آن اتاق نور بسیار بزرگی را دیدم. مرد یهودی با تعجب و به علت فراموش کردن موضوع لباسى که آورده و در آن اتاق گذاشته، شتابان بلند شد و به داخل اتاق رفت و مشاهده کرد که شعله های نور از آنجا متساطع شده كه به ماه درخشان شبيه است. مرد يهودى ازين ماجرا خیلی تعجب کرد و به نور خیره شد و متوجه لباس زیر فاطمه شد. پس یهودی و همسرش از خانه خارج شدند و هر کدام پیش خویشاوندان خود رفتند سپس با هشتاد نفر یهودی امدند و زمانی که انان متوجه این ماجرا شدند همه مسلمان شدند. ⬅️در آخر مجلسی توضیح می دهد که ملاءه لباس زیری است که با انان رانها پوشیده میشود. 📙الخرائج والجرائح نویسنده : الراوندي، قطب الدين    جلد : 2  صفحه : 537 📘الثّاقب في المناقب نویسنده : ابن حمزة الطوسي    جلد : 1  صفحه : 301 📗بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 43 صفحه : 30 💠💠 👌براستی چقدر کسانی که مطلب فوق را مطرح می کنند بی شرف و بی آبرو هستند که می کنند با تحریف و جعل و دروغگویی و توهین ، چنین مطالبی را مطرح کنند و ما ناچارا علی رغم میل باطنی و جهت روشن شدن اذهان به می پردازیم ؛ 1⃣اولا باید توجه کرد که در روایت سخنی از گرسنگی شدید و مانند آن نیامده است . ترجمه روایت چنین است ؛ « على عليه السّلام مقدارى جو از يك يهودى قرض كرد، يهودى مزبور گفت: بايد در ازاى آن چيزى را به عنوان رهن در نزد من بگذارى. و على عليه السّلام چادر حضرت فاطمه عليها السّلام را كه پشم بود به او داد. آن شخص چادر را گرفته و به خانه برده، در اطاقى گذاشت. به هنگام شب زن آن شخص براى انجام كارى داخل اطاق مذكور گرديد و نورى را ديد كه اطاق را روشن كرده، فورا از اطاق خارج شد و آنچه را ديده بود به شوهرش اطلاع داد، مرد يهودى كه فراموش كرده بود چادر فاطمه عليها السّلام در آن اطاق است تعجّب نمود و به سرعت برخاسته داخل آن اطاق گرديد و بلافاصله دريافت كه آن نور از چادرى ساطع مى‏شود كه على عليه السّلام آن را گرو گذاشته است. پس آن مرد يهودى و همسرش از خانه خارج شده و هر يك به سوى اقوام خويش شتافته و آنها را از معجزه ‏اى كه ديده بودند آگاه نمودند، و در اثر اين واقعه هشتاد نفر از آنها به اسلام متمايل گرديده و ايمان آوردند.» 2⃣این روایت سند ندارد و در کتبی که نقل شده است بدون سند و با تعبیر « روی » ( روایت شده است ) نقل شده است . بنابراین سندا است . 3⃣آنچه در متن روایت آمده است ، واژه « » است و کتب لغت کلمه فوق را به چادر و پوشش سرتاسری ترجمه کرده اند ، نه لباس زیر و مانند آن که ساخته ذهن شبهه افکن است . 🔸در کتاب المعجم الوسیط آمده است ؛ « ملاءه به معنای چادر و روپوش یا چادر شب است » 📚ترجمه معجم الوسیط ج 2 ص 1887 ❕در کتاب لسان العرب آمده است ؛ « المُلاءَة، بالضم و المدّ، الرَّيْطة، و هي المِلْحفة » « ملاءه به معنای ملافه و چادر است » 📚لسان العرب ج 1 ص 160 4⃣دروغ دیگر آن بود که گفت علامه مجلسی واژه مذکور را به لباس زیر ترجمه کرده است ، در حالی که علامه مجلسی می گوید ؛ « الملاءه بالضم و المد ، الازار و الریطه » « ملاءه به معنای لباس بلند و پارچه و ملافه ( و ) است » 📚بحار الانوار ج 43 ص 30 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔اسناد وفات سیده فاطمه در کتب شیعه ❗️ 👇👇👇👇👇 ⬅بحارالانوار داستان وفات فاطمه زهرا رضی الله عنها را به شرح زیر بیان کرده است . ✅۱_ فاطمه (علیها السلام) در روزهای آخر زندگی، «اسماء بنت عمیس» را فراخواند و فرمود: دوست ندارم بر پیکر زن پارچه ای بیفکنند و اندام وی زیر آن نمایان باشد. اسماء پاسخ داد: نه من چیزی به تو نشان خواهم داد که در حبشه دیدم سپس چند شاخه تر خواست، آنها را خم کرد و پارچه ای بر روی آن کشید و تابوت گونه ساخت. فاطمه (علیها السلام) فرمود: چه چیز خوبی است پیکر زن و مرد قابل تشخیص نست. ای اسماء! هنگامی که جان دادم تو مرا غسل بده و نگذار کسی نزد جنازه من بیابد . این اولین تابوتی بود که در اسلام ساخته شد و هنگامی که فاطمه (علیها السلام) آن را دید تبسمی کرد که تنها تبسم او بعد از وفات پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله بود. 📚ذخائر العقبی ص ۵۳- بحار الانوار ج ۴۳ ص ۱۸۹ ⬅۲_ بیماری فاطمه (علیها السلام) روز بروز سخت تر می شد، فرزندان زهرا سلام الله علیها بخاطر مادرشان بشدت نگران بودند و دل پاک علی (علیه السلام) از اندوه فاطمه سلام الله علیها در خون نشسته بود. روز وفات، زهرا (علیها السلام) وصایای خود را به علی علیه اسلام بیان فرمود و او بشدت گریست. فاطمه (علیها السلام) ضمن سفارش فرزندانش به علی (علیه السلام) فرمود: یا علی! مرا شبانه غسل بده، کفن کن و به خاک بسپار، آن هنگام که چشمها در خواب است. 📚بحار الانوار ج ۴۳ ص ۱۹۲. ✏توضیح : پس دفن شبانه فاطمه رضی الله عنها به گفته بحارالانوار سفارش خود حضرت فاطمه بوده است . ⬅۳_ هنگامی که وفات فاطمه سلام الله علیها نزدیک شد، به «سلمی» ( همان اسما ) فرمود تا مقداری آب آورد. زهرا سلام الله علیها غسل کرد و بخوبی بدن خود را شستشو داد، لباسهای نوی خود را خواست و آنها را پوشید; سپس از سلمی خواست تا رختخوابش را وسط حجره بگستراند آنگاه رو به قبله دراز کشید; دستها را زیر صورت نهاد و گفت من هم اکنون قبض روح خواهم شد. خود را پاکیزه کرده ام کسی مرا برهنه نکند. 📚ذخائر العقبی ص ۴۳ امالی مفید ص ۱۷۲ . ⬅۴_ پس از وفات فاطمه (علیها السلام) حسن وحسین (علیهما السلام) وارد خانه شدند و سراغ مادرشان را گرفتند، گفتند اکنون هنگام استراحت مادر ما نیست اسماء به آنانگفت عزیزانم مادرتان از دنیا رفت. حسن و حسین (ع) روی جنازه مادر افتادند و آن را می بوسیدند و گریه می کردند. حسن (ع) می گفت مادرجان با من سخن بگو. حسین (ع) می گفت مادر جان من حسین توام، قبل از آنکه بخاطر غم فراقت روح از بدنم جدا شود با من سخن بگو. یتیمان زهرا (سلام الله علیها) به جانب مسجد شتافتند تا پدرشان را از مرگ غم انگیز مادر با خبر کنند. وقتی خبر وفات زهرا (سلام الله علیها) به علی (ع) رسید از شدت غم و اندوه بیتاب شد و فرمود ای دختر پیامبر (ص) تو تسلی بخش من بودی بعد از تو از که تسلیت بجویم. 📚بحار الاوار ج ۴۳ ص ۱۸۶. 💠💠 👌براستی چگونه می توان روایات شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را نادیده گرفت و با طرح استدلال های کودکانه این قضیه را زیر سوال برد . ❕ما در پاسخ های گذشته به تفصیل ، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را از کتب اهل سنت و تشیع اثبات کرده ایم ؛ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5204 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8079 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5958 🔸زهرای مرضیه سلام الله علیها پس از آنکه توسط خلفا مورد هجوم قرار گرفت ، دچار جراحت و بیماری شد و فرزندش محسن ، سقط شد و نهایتا پس از گذشت حدودا سه ماه ، به سبب جراحات وارده توسط دستگاه خلافت از دنیا رفت و به شهات رسید و نقل های مورد استناد در متن اشکال ، کیفیت از دنیا رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها را پس از تحمل یک دوره کوتاه جراحت و بیماری را شرح می دهد و منافاتی با قضیه شهادت ایشان ندارد ، لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « سبب وفات فاطمه آن بود که قنفذ غلام عمر با دستور عمر زهرا را با غلاف شمشیر مضروب ساخت و به دنبال آن محسن را سقط کرد و بیماری شدید پیدا کرد ( وسر انجام به شهادت رسید ) » 📚دلائل الامامه ص134 _ بحار الانوار ج43 ص170 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔کلیپی از یک وهابی منتشر شده که آیا پیامبر بعد از 23 سال بعثت نتوانست تعدادی تربیت کند که از دخترش دفاع کنند ❗️آیا چنین چیزی قابل قبول است ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی تمام تلاش خود را برای تربیت امت و هدایت به کار بست و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی کرد . ❕او به قدرى دلسوز نسبت به مؤمنان و غير مؤمنان بود، كه از عدم ايمان گروهى، سخت مى‏ برد تا آنجا كه نزديك بود از غصه هلاك شود. 🔸در آيه 6 سوره كهف مى ‏خوانيم كه خداوند در مقام دلدارى به پيامبر اكرم مى‏فرمايد ؛ «گويى مى‏ خواهى، خود را به خاطر اعمال آنها از غم و اندوه هلاك كنى اگر به اين گفتار ايمان نياورند!». شبيه همين معنا در آيه 3 سوره شعراء آمده است: لَعَلَّكَ باخِعٌ نَّفْسَكَ الّا يَكُونُوا مُؤمِنينَ ». 👌 و در آيه 128 سوره آمده است لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنُ انْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ‏عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ: «به يقين، پيامبرى از ميان شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است». ❕بنابراین از ناحیه پیامبر و دعوت او و سعی وتلاش بی پایانش هیچ گونه کاستی در زمینه هدایت افراد نبوده است ، اما همه صحابه در پذیرش هدایت پیامبر برابر نبودند ، کسانی می توانستند از هدایت پیامبر بهره مند شوند که لازم را در خود به وجود آورده بودند . همنشينى صحابه با آن حضرت، هرگز بيشتر و شديدتر از همنشينى همسر نوح و همسر لوط با آن دو مرد بزرگوار نبوده است. زنان اين دو، شب‏ها و روزها با آن دو بوده ‏اند، ليكن متأسفانه هيچ فايده ‏اى نداشته است. قرآن كريم زن نوح و زن لوط را به عنوان نمونه كافران ياد مى ‏كند كه در كنار دو بنده صالح خدا بودند، اما به آن دو خيانت كردند و اين همنشينى نتوانست آنان را از عذاب الهى برهاند و اهل دوزخ شدند. ( تحریم 10) افتخار با پيامبر ، امتياز بيشتر و اثرگذارتر از افتخار همسرى پيامبر نيست. خداوند در باره همسران پيامبر فرموده است: «اى همسران پيامبر! هر كدام از شما كار زشت آشكارى انجام دهد، دو برابر عذاب خواهد شد.» ( احزاب 30) در جاى ديگر قرآن همسران پيامبر را ملامت مى ‏كند كه چرا راز آن حضرت را فاش ساختند. ( تحریم 3_5)در اين ‏ها به زمينه‏ هاى تلاش بر ضدّ پيامبر در ميان برخى از همسران آن حضرت اشاره شده است و خداوند خبر مى‏ دهد كه چون خدا و جبرئيل و مؤمنان صالح و فرشتگان، پشتيبان پيامبرند، آنان به خواسته ‏هاى خود نمى ‏رسند. 👌همه اين آيات نشان مى‏ دهد كه صِرف همنشينى علّت تامّه تغيير همنشين به يك انسان عادل صالح خداترس نيست و مانع پرهيز از گناه كوچك يا بزرگ نمى‏ شود. بلكه اگر كسى هدايت و تصميم بهره ‏گيرى داشته باشد، اين همنشينى و مصاحبت مى‏ تواند زمينه ‏ساز آن باشد، پس همنشينى‏ ها تأثيرهاى متفاوتى دارد و همه به يك شكل نيست. ❕در حالات نوح عليه السلام در قرآن مجيد آمده است كه او نهصد و پنجاه سال در ميان قوم خود بر امر تبليغ و هدايت مشغول بود، و در اين مدت جز عدّه قليلى- در تواريخ هشتاد و چند نفر شمرده شده ‏اند-، به او ايمان نياوردند. ( عنکبوت 14_ هود 40) یعنى با يك حساب ساده نوح عليه السلام براى هدايت هريك نفر حدود دوازده سال زحمت كشيد . 👌قرآن كريم، اصحاب پيامبر را به انواع مختلفى تقسيم مى‏ کند، بدون فرق بين بدرى و غير بدرى و بين آنكه قبل از حديبيه ايمان آورده باشد يا پس از آن، قبل از فتح به مسلمانان پيوسته باشد يا پس از آن. چهره‏ هاى اصلى اين گروه‏ها از اين قرار است: 1- منافقان شناخته شده (منافقون: 1) 2- منافقان نيرنگ‏ باز (توبه: 101) 3- بيماردلان (احزاب: 12) 4- گوش سپردگان به فتنه‏ گران دشمن (توبه: 45- 47) 5- آميزندگان كار خوب و بد (توبه: 102) 6- افراد در آستانه ارتداد (آل‏عمران: 154) 7- تسليم شدگان غيرمؤمن (حجرات: 14) 8- مؤلفة القلوب (توبه: 60) 9- فاسق (حجرات: 6) 10- از جبهه گريزان در مقابل كفار (انفال: 15- 16) 🔸بنابراین همه صحابه دعوت پیامبر گرامی را با جان و دل پذیرا نبودند ، لذا در نقل های اهل آمده است که پیامبر گرامی فرمود ؛ « گروهى از اصحابم روز قيامت‏ بر من‏ وارد مى ‏شوند وآنان را از حوض كوثر محروم مى ‏كنند و من مى‏ گويم: خدايا، اصحابم! مى ‏گويد: تو نمى‏ دانى پس از تو چه كردند، آنان به جاهليت و به عقب برگشتند » 📚صحیح بخاری ج 4 ص 355 🔸 👇
🔸ادامه 👇 👌مسلم از اسماء دختر ابى ‏بكر نقل مى‏ کند كه پيامبر خدا فرمود ؛ « من كنار حوض، به كسانى از شما كه بر من وارد مى ‏شوند مى‏ نگرم، جلوى ورود كسانى را مى ‏گيرند. مى ‏گويم: پروردگارا، اينان از من و از امت منند. گفته مى‏ شود: آيا نمى ‏دانى پس از تو چه كردند؟ به خدا پس از تو چيزى نگذشت كه به عقب و جاهليت برگشتند. » 📚شرح صحیح مسلم ، نووی ج 15 ص 61 🔸بنابراین اگر اکثر پس از شهادت پیامبر گرامی به علی و فاطمه علیهما السلام پشت کردند و آنان را یاری نکردند ، این پشت کردن به خاطر ناخالصی هایی بوده که در درون خودشان بوده است که از تربیت و تعالیم پیامبر استفاده نکردند و اشکالی به تربیت پیامبر نیست ، چنان که موسی علیه السلام سال ها در در هدایت بنی اسرائیل تلاش کرد ، اما به یک باره بنی اسرائیل راه شرک و گوساله پرستی را در پیش گرفتند و به تعالیم و موسی توجه نکردند چنان که قرآن نقل می کند که حضرت موسی برادر خود حضرت هارون را به عنوان جانشین خود در میان بنی اسرائیل منصوب داشت و خود به میعاد گاه خداوند برای گرفتن احکام تورات رفت ؛ ❗️« ما به موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پرودگارش با او چهل شب شد و «موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش... » 🔶اعراف 142 👌اما بنی اسراییل خلافت و جانشینی هارون را نادیده گرفتند و به وصیت و هدایت عمل نکردند و راه کفر و شرک و بت پرستی و گوساله پرستی را در غیاب موسی در پیش گرفتند چنان که قرآن نقل می کند: « قوم موسی بعد از ( رفتن ) او ( به میعاد گاه خداوند) از زیور آلات خود گوساله ای ساختند ...هنگامی که موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قوم خود بازگشت گفت پس از من بد جانشینانی برایم بودید ( و آیین مرا ضایع کردید ) ...( هارون گفت ) فرزند مادرم این گروه مرا در فشار گذاشتند و نزدیک بود مرا به قتل برسانند...» 🔷اعراف 148 تا 151 🔸آیا کفر و شرک بنی اسرائیل و نبود انسان های صالح نزد آنان به خاطر کوتاهی موسی و هارون در آنها بوده است یا به خاطر آن بوده که خود بنی اسرائیل از هدایت آن دو پیامبر بهره نگرفتند ❕ 👌این سخن در مورد صحابه پیامبر هم است که جز تعداد اندکی از آنان کسی بر عهد و پیمانش با خداوند و رسولش ثابت نماند و آن تعدادی هم که ثابت بودند ، به اندازه ای نبودند که بتوانند مانع ظلم هایی شوند که به اهل بیت پیامبر وارد شد . تفصیل این سخن را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5884 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این شبهه را وهابی ها خیلی می کنند که چرا حضرت زهرا واسه باز کردن درب خانه آمد و بین و دیوار قرار گرفت ❗️چرا خود امام علی واسه باز کردن درب نیامد ❕❕ 💠💠 👌نخست باید توجه کرد ، آن چه كه از برخي از روايات استفاده مي شود آن است که حضرت فاطمه سلام الله عليها نزديك در ورودي منزل نشسته بود و با ديدن عمر و همراهان وي، در را به روي آنان بست. ❕مرحوم عياشي در تفسير، شيخ مفيد در الإختصاص و... نوشته اند ؛ « عمر گفت: برخيزيد تا پيش او (علي) برويم، پس ابوبكر، عمر، عثمان، خالد بن وليد، مغيرة بن شعبة، ابوعبيد جراح، سالم مولي ابوحذيفة، قنفذ و من به همراه او راه افتاديم، چون نزديك خانه رسيديم، فاطمه آنان را ديد و لذا در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه نخواهند شد، عمر در را كه از شاخه هاي خرما ساخته شده بود، با لگد شكست، سپس وارد خانه شدند و علي را بيرون آوردند در حالي كه كمرهاي خود را بسته بودند. » 📚 تفسير العياشي، ج2، ص67 _ الاختصاص ص 186 _  بحار الأنوار، ج 28، ص 227 ❕و در روايت سليم نيز آمده ؛ « عمر آمد تا به خانه رسيد، فاطمه پشت در نشسته بود، سرش را بسته بود و بدنش از غم از دست دادن پدر نحيف و لاغر شده بود، عمر در را كوبيد و گفت: اي پسر ابوطالب! در را باز كن، فاطمه فرمود: اي عمر به ما چه كار داري؟ ما را با مصيبتي كه گرفتارش شده ايم تنها بگذار. عمر گفت: در را باز كن وگرنه آن را به آتش مي كشم. فاطمه فرمود: آيا از نمي ترسي كه وارد خانه ما مي شوي، عمر بازنگشت و آتش خواست و آتش را بر در خانه افكند و آن را سوزاند.» 📚 كتاب سليم بن قيس، ص 864 💠از سوی دیگر حضرت صديقه احتمال می داد كه جمعيت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است كه بدون اجازه وارد خانه كسي نشويد: «اي افرادي كه ايمان آورده ايد! در خانه هايي غير از خانه خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن خانه سلام كنيد اين براي شما بهتر است شايد متذكّر شويد و اگر كسي را در آن نيافتيد، وارد نشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر گفته شد: «بازگرديد!» بازگرديد اين براي شما پاكيزه تر است و خداوند به آنچه انجام مي دهيد آگاه است!. ( نور 27_28) 👌و از طرفي خانه انبياء احترام ويژه اي دارد كه كسي حق ورود بدون اجازه ندارد ؛ « اي افرادي كه ايمان آورده ايد! در خانه هاي پيامبر داخل نشويد مگر به شما داده شود.» ( احزاب 53) ❕و شكي نيست كه خانه حضرت صديقه طاهره خانه پيغمبر محسوب مي شود همانطوري كه در تفاسير متعدد اهل به این مساله اشاره شده است که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8328 ❕افزون بر اين تصور اين بود كه با توجه به موقعيت حضرت زهرا (سلام الله عليها) و احترام رسول اكرم مردم با ديدن حضرت صديقه خجالت بكشند و متعرض نشوند همچنان كه عدّه اي با صداي حضرت صديقه برگشتند. ❕« عمر همراه عده اي به طرف خانه فاطمه آمد و در را كوبيد، فاطمه با شنيدن سر وصداي جمعيت با صداي بلند و همراه گريه فرياد زد: اي رسول خدا چه مصيبت هايي پس از تو از پسر خطاب و پسر ابوقحافه مي بينيم. گروهي با شنيدن گريه فاطمه دلشان به درد آمد و با گريه آنجا را ترك كردند؛ اما عمر با گروهي ديگر باقي ماندند. 📚 الإمامة والسياسة، ابن قتیبه ، ج 1، ص 16 ❕بنابراين حضرت صديقه طاهره، هنگام هجوم، با ديدن عمر و همراهانش در را بست و نزديك دَر ايستاده بود و احتمال نمي داد كه با وجود آن حضرت متعرض خانه شوند و اين بي شرمي مهاجمان بود كه خانه و اهل آن را رعايت نكردند و به قول سلمان فارسي ؛ « كرديد و نكرديد و ندانستيد كه چه كرديد.» 📚بحار الانوار ج 28 ص 193 🌐http://yon.ir/u52Lw https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این که برخی روحانیون می گویند حضرت زهرا پس از شهادت حسنین را به آغوش کشیدند چقدر دارد . کانال وهابی می گوید در هیچ روایتی نیامده ❗️❗️ 💠💠 👌روایتی است که علامه در بحار الانوار نقل می کند به این صورت ؛ «حسنين عليهما السّلام در حالى آمدند كه فرياد ميزدند: آه از اين حسرتى كه هيچ وقت به علت از دست دادن جدمان ، پيامبر خدا و مادرمان فاطمه زهراء از بين نخواهد رفت. 🔸اى مادر حسن و حسين! هنگامى كه جدّ ما حضرت محمّد مصطفى را ملاقات نمودى سلام ما را به آن حضرت برسان و به آن بزرگوار بگو ما بعد از تو در دار دنيا يتيم مانديم . 🔹حضرت امير ميفرمايد من خدا را شاهد ميگيرم كه فاطمه زهراء قد حنت و انت و مدت يديها و ضمتهما الى صدرها مليا، و اذا بها تف من السماء ينادى: يا ابا الحسن! ارفعهما عنها، فقد ابكيا و اللَّه ملائكة السماوات، فقد اشتاق الحبيب الى المحبوب. ❕يعنى آه و ناله كرد، دستهاى خود را دراز نمود و حضرت حسنين را چند لحظه‏ اى به سينه خود چسبانيد. ناگاه هاتفى از آسمان ندا در داد ؛ « يا ابا الحسن! حسنين را از روى سينه فاطمه بردار، بخدا قسم كه ملائكه آسمانها را گريان كردند، زيرا دوست مشتاق لقاى دوست است.» 🔸حضرت امير عليه السّلام ميفرمايد: من حسنين را از روى سينه زهراء برداشتم و در موقع بستن بندهاى كفن اين اشعار را سرودم: « مفارقت تو نزد من بزرگترين چيزها است، و از دست دادن تو برايم سخت‏ترين مصيبت است. من براى حسرت و غم شخصى گريه و ناله ميكنم كه بهترين راه مرگ را رفت. اى چشم من! با من مساعدت و همراهى كن كه حزن من دائمى است و براى دوست خودم گريانم » 📚بحار الانوار ج 43 ص 179 ❕البته باید توجه داشت که این نقل سندا معتبر نیست چنان که خود علامه می گوید ؛ «در بعضى از كتابها روايتى در باره وفات حضرت فاطمه عليها السّلام يافتم كه دوست دارم آن را بنويسم، گر چه از كتاب مورد اعتمادى نيست‏ » 📚بحار الانوار ج 43 ص 174 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔سنی ها می گویند اگر حضرت زهرا شهید شدند چرا امام علی ایشان را غسل دادند در حالی که غسل ندارند ❗️آیا این عمل امام علی دلیلی بر افسانه بودن شهادت حضرت زهرا نیست ❕❕ 💠💠 👌علمای اهل سنت پس از سالها مطالعه !!! جهت زیر سوال بردن شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دست به طرح یک اشکال زده اند که اگر حضرت زهرا شهید شدند چرا علی علیهما السلام ایشان را غسل داد چنان که شهدا غسل داده نمی شوند . ❕محمد عمر از علمای مطرح سنی بلوچستان که از او تعبیر می کنند به شیخ تفسیر و حدیث ، علامه محقق ، بزرگ علما و ... در این رابطه می گوید ؛ « شهادت حضرت فاطمه ندارد ، بلکه به مرگ طبیعی فوت کرده است . هیچ کس سبب مرگش نشده است . برادران می گویند عمر او را به شهادت رسانده است ، اگر واقعا صحت داشته باشد پس چرا حضرت علی او را غسل داد در حالی که رسول الله شهدا را غسل نمی داد اگر شهید کرده شد پس چرا حضرت علی او را غسل داد » 📚مجالس قطب الارشاد ، محمد عمر سربازی ج 1 ص 162 ❕این آقایان هنوز نمی دانند که شهیدان به دو دسته اند ؛ شهید میدان معرکه و شهید غیر میدان معرکه . شهیدی که غسل داده نمی شود ، شهید میدان معرکه است که دو لشگر در برابر هم قرار گرفته باشند ، چرا که در میدان معرکه و نبرد ، معمولا فرصت غسل و کفن نیست اما شهید غیر میدان معرکه غسل داده می شود . 💠به عبارت دیگر ؛ 👌ما هم قبول داریم که حضرت زهرا توسط علی علیهما السلام داده شد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 2 ص 530 ❕اما شهیدی غسل داده نمی شود که در میدان معرکه و جبهه نبرد ، توسط دشمنانی که به مرزهای اسلامی مثلا هجوم آورده اند شده باشد ، اما شهیدانی که توسط دشمنان خدا در غیر میدان معرکه می شوند ، باید غسل داده شوند . ❕در رساله های آمده است ؛ « غسل دادن میت مسلمان و کفن کردن او واجب است ، ولی دو گروه از این حکم مستثناء هستند ؛ 1⃣شهیدان راه خدا یعنی کسانی که در میدان جهاد در راه اسلام همراه پیامبر یا امام معصوم یا نائب خاص او کشته شده اند . 2⃣همچنین کسانی که در حال امام زمان برای دفاع در برابر دشمنان کشته می شوند . ❕ در این گونه موارد غسل و کفن و حنوط واجب نیست ، بلکه باید آنها را با همان لباسهایشان بعد از خواندن نماز دفن کنند . این حکم درباره کسانی است که در میدان جنگ شده باشند . 📚توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ، ص 114 🔸لذا در روایات ما آمده است که کسانی که در میدان جنگ و نبرد دو گروه مسلمان و کافر کشته می شوند ندارند ؛ « الا ما قتل بین الصفین » 📚التهذیب ج 1 ص 330 ❕صاحب نیز می آورد ؛ « شهید زمانی که در میدان معرکه کشته شود ، غسل و کفن ندارد و بر این حکم اجماع علمای امامیه است » 📚جواهر الکلام ج 4 ص 89 ❕در کتاب « الفقه علی المذاهب الخمسه » که بیان کننده احکام فقهی اهل سنت نیز می باشد ، آمده است که اهل می گویند که شهیدی که به دست کافر ( و در میدان معرکه ) کشته می شود غسل ندارد » « اتفقوا علی ان الشهید و هو الذی مات بسبب قتل الکفار لا یغسل» 📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج 1 ص 55 👌بنابراین اگر علی علیه السلام ، فاطمه مرضیه سلام الله علیها را غسل دادند ، از این جهت بود که ایشان شهید میدان معرکه و جبهه نبرد نبودند ، بلکه شهید غیر میدان معرکه و جبهه نبرد بودند و این اشکالات سطحی نمی تواند مساله شهادت ایشان را مخدوش کند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔رفع يك توهم نزد شيعيان در معناى لفظ شهيد توسط آيت الله العظمى كمال حيدرى ❗️روافض براى اثبات شهادت حضرت فاطمه عليها السلام به روايت كلينى استناد ميكنند در حاليكه لفظ شهيدة در آن روايت به معناى شهيد نيست بلكه به معناى شهيد گواه است آيت الله كمال حيدرى استاد حوزه علميه قم ميگوید : شیعیان به خاطر مسائل سياسى معناى روايت را تغيير دادن و گفتن كه روايت كلينى به معناى شهيد مقتول است لازم به ذكر است كمال حيدرى منكر اصل واقعه شهادت نيست ❗️❗️ 💠💠 👌از جمله روایاتی که به وضوح شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را اثبات می کند ، نص امام کاظم علیه السلام است که فرمود ؛ « فاطمه صدیقه و شهیده است » 📚الکافی ج 1 ص 458 ❗️متبادر از معنای لفظ « شهید » « مقتول فی سبیل الله » می باشد و این لفظ در مورد کسانی به کار می رود که در راه خدا شده باشند . 🔸جوهری در صحاح خود می نویسد ؛ « الشهید ؛ القتیل فی سبیل الله » « شهید به معنای کشته شده در راه خدا است » 📚الصحاح ج 2 ص 494 🔸همین معنا برای شهید ، در سایر کتب لغت نیز آمده است ؛ 📚المحکم و المحیط الاعظم ج 4 ص 182 _ المخصص ج 6 ص 119 _ اساس البلاغه ص 341 _ شمس العلوم ج 6 ص 3566 _ لسان العرب ج 3 ص 242 و ... ❕البته ریشه لغوی « شهید » از « شهد » به معنای شاهد و گواه است و میان این دو معنا دو گانگی نیست . به شده در راه خداوند ، شهید می گویند زیرا چنین کسی به وسیله عمل و کشته شدن در راه اهداف پاک ، بر حق و حقیقت گواهی می دهد و شاهد است . 📚لغات در تفسیر نمونه ص 320 🔸یا از این حیث که خداوند و فرشتگان برای او گواهی و شهادت می دهند که بهشت برای اوست ، یا کشته شده در راه خداوند متصف می شود به حیات برزخی به گونه ای که همیشه حاضر و گواه است و نمی میرد ، یا چنین کسی خودش به نعمت های بهشتی شهادت می دهد و گواه است ؛ 📚شرح الکافی ،مازندرانی ، ج 7 ص 208 👌بنابراین میان شهید به مقتول فی سبیل الله و گواه و شاهد ، دوگانگی نیست که ما بگوییم ، لفظ شهید در مورد حضرت زهرا به معنای گواه و شاهد است ، نه مقتول فی سبیل الله . 🔸لذا می بینیم که شارحین کتاب شریف کافی نیز ، از لفظ شهیده برای فاطمه زهرا سلام الله علیها ،مفهوم کشته شده در راه خداوند را فهمیده اند . ❕مجلسی اول می نویسد ؛ « به فاطمه زهرا شهیده گفته شده است ، زیرا نزد شیعه متواتر است از ائمه اهل بیت که عمر بر شکم آن حضرت زد به شرکت و همراهی قنفذ و فرزندی که حضرت المرسلین او را نامیده بود ساقط شد و آن حضرت بیمار شد و از دنیا با اعلی علیین رحلت فرمودند » 📚لوامع صاحبقرانی ج 8 ص 507 👌و باز می نویسد ؛ « به فاطمه شهیده اطلاق شده است ، شهادت او به خاطر ضربه عمر بر شکمش بود ، در آن هنگام که می خواستند از امیر المومنین برای ابوبکر بیعت بگیرند و این حکایت نزد عامه و خاصه است و مفصلا در کتاب سلیم بن قیس ذکر شده است و با ضربه عمر ، محسن را فاطمه سلام الله علیها سقط کرد » 📚روضه المتقین ج 5 ص 342 🔸مولی صالح مازندرانی نیز می نویسد ؛ « فاطمه شهیده است زیرا او را به وسیله ضربه بر شکمش در حالی که حامله بود و فرزندش را سقط کرد کشتند و به سبب همین ضربه از دنیا رفت » 📚شرح الکافی ، مازندرانی ج 7 ص 207 🔸علامه مجلسی ( مجلسی دوم ) نیز می نویسد ؛ « خبر کافی که می گوید فاطمه شهیده است ، دلالت می کند که فاطمه شهیده و مقتول فی سبیل الله است ، و سبب آن هم این بود که زمانی که اراده غصب خلافت را کردند و اکثر مردم ( را به بیعت وادار کردند ) و آنان بیعت کردند ، برای بیعت به نزد امیر مومنان آمدند ، علی علیه السلام از بیعت ابا کرد ،عمر با آتش به در خانه علی آمد تا خانه را بر سر اهل آتش بزند و به زور داخل خانه شوند ، فاطمه در مقابل درب مانع آنان شد ، قنفذ غلام عمر درب را به شکم فاطمه کوبید و پهلوی فاطمه را بشکست و فرزندش به نام محسن را سقط کرد و به خاطر این جریان مریض شد و به خاطر همین مرض از دنیا رفت » 📚مراه العقول ج 5 ص 318 🔸 👇
🔸 👇 🔸مطلب آخر اینکه آقای کمال حیدری ، از لفظ شهیده برای حضرت زهرا می خواهند شاهد و گواه بر اعمال بودن را استنتاج کنند . ❕در پاسخ می گوییم ، چنان که گذشت ، لفظ شهیده از معنای گواه و شاهد بودن خالی نیست ، اما وسعت بخشیدن ، دایراه گواه و شاهد بودن ، به اعمال تمام امت ، نیاز به دلیل و دارد ، و ما این دلیل و قرینه را تنها در مورد امامان اهل بیت علیهم السلام داریم که آنان تنها شاهدان بر اعمال امتند و اعمال بر آنان عرضه می شود و در روایاتی که علامه مجلسی در بحار تحت همین موضوع جمع آوری کرده است ، این معنا از شاهد و گواه بودن برای حضرت زهرا سلام الله علیها ، نشده است ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20 🔸البته گاها واژه شهید تنها به معنای گواه و شاهد خالی از معنای مقتول فی سبیل الله به کار می رود که این استعمال در قرآن نیز به کار رفته است ؛ ( نساء 41_ بقره 282_ یوسف 26_ ق 21_ بقره 23 و ... ) ❕این معنا برای واژه شهید در صورتی است که قرینه ای در کار باشد که شهید به معنای مصطلح شرعی یعنی فی سبیل الله استعمال نشده است اما اگر قرینه ای در کار نباشد ، طبق اصطلاح شرعی ، این واژه به معنای مقتول فی سبیل الله است ، چنان که در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها چنین است . 👌به فرض هم که بگوییم واژه « شهید » مشترک لفظی بین مقتول فی سبیل الله و گواه و شاهد بودن صرف ( بدون معنای ) می باشد ، باید با قرینه روشن کرد که کدام معنا از این واژه مراد است . ما در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها قرینه داریم که واژه شهیده به معنای مقتول فی سبیل الله است ، قرینه ما همان نصوصی است که صراحتا شهادت ایشان را طبق شیعه و سنی به اثبات می رساند که جهت آگاهی نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5204 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8079 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5958 🔸در مورد کمال حیدری هم باید توجه داشت که ایشان جایگاهی در نزد تشیع ندارند و اخیرا هم دو عالی قدر ، آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ، تصریح به انحراف و ضلالت او کردند و جمعی از بزرگان حوزه علمیه نیز بیانیه ای صادر کردند و از مومنین خواستند که به سخنان باطل او گوش فرا ندهند . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم  والصلاة والسلام علی سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين. 🔸اما بعد، در ظروف اخيره نظريات و تشكيكاتی در ضروریات مذهب [از سوی آقای سید کمال حیدری] آشکار شد. 👌از آنجا که ردیه های علمی علما بر وی اثر نداشت و تلاش ها برای جلوگیری از انحرافات وی نافع نبود و از طرفی دیگر مؤمنین سؤالات زیادی درباره عقائد و آراء او پرسیدند، حوزه علمیه قم ــ و در رأس آن، دو بزرگ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظلهما ــ موضع صریح خود را در برابر وی اعلام کرده، همان طور که درباره امثال او پیش از این چنین کرده است و به وظیفه شرعی خود درباره حفظ و صیانت از مذهب از بدعت ها و حفظ مومنین از گمراهی عمل نموده است. 🔸ما نیز حمایت خود را از آنچه مراجع بزرگوار فرموده اند اعلان می داریم و از مؤمنین عدم توجه به این شخص و غیر او از منحرفین علمی و عملی را خواستاریم، والله ولي التوفيق والهداية. ١٥ جمادى الثانية ١٤٣٩ ❕سید علی رضا حائری ــ سید حسین حسینی شاهرودی ــ سید علی حسینی میلانی ــ محمد تقی شهیدی ــ نجم الدین طبسی ــ سید محمدجواد علوی بروجردی ــ سید محمد غروی ــ محمدجواد فاضل لنکرانی ــ محسن فقیهی ــ  علی کورانی عاملی ــ مهدی گنجی- سید محمد یثربی کاشانی ــ  مهدی هادوی تهرانی 🌐http://yon.ir/gTjgF https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman