#غدیر_عذاب_استیصال
🤔#پرسش
❔شما می گویید پس از آن که #نعمان جریان غدیر را انکار کرد سنگی از آسمان فرو آمد و او مرد در حالی که خداوند می گوید تا زمانی که پیامبر در میان امت باشد خداوند آنان را #عذاب نمی کند ( انفال33) ❕به راستی ما حرف شما را قبول کنیم یا قرآن را ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه درباره نزول سنگ از آسمان و عذاب الهی و نزول آیات #ابتدایی سوره معارج در گذشته گفته شده است ، بر پایه روایات و تفاسیر علمای اهل #سنت بوده است و ما از جانب خود چیزی نگفته ایم ؛
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3105
🗯جریان #مذکور با آیه شریفه که می فرماید ؛
« خداوند آنها را #عذاب نمی کند در حالی که تو در میان آنها هستی »
🔶انفال 33
👌هیچ گونه منافاتی ندارد زیرا این آیه نفی عذاب استیصالی و عمومی و #دستجمعی از تمام امت را می کند تا زمانی که #پیامبر در میان آنها باشد ، ولی عذابهای خصوصی و شخصی کرارا بر افراد نازل شده است چنان که تاریخ اسلام گواه است که افراد متعددی مانند ابو زمعه و مالک بن طلاله و حکم بن ابی العاص و غیر آنها به خاطر #نفرین پیامبر یا بدون آن گرفتار عذاب شدند.
📚تفسیر #نمونه ج25 ص12
🗯بخاری و مسلم روایت می کنند؛
« چون قریش با پیامبر گرامی مخالفت و دشمنی کرد ، پیامبر آنان را نفرین کرد تا به مانند زمان #یوسف هفت سال گرفتار قحطی و خشکسالی شوند و این نفرین پیامبر مستجاب شد تا جایی که قریش مجبور به خوردن گوشت مردار و لاشه حیوانات شدند ...»
📚صحیح مسلم ج2 ص468
📚صحیح بخاری ج2 ص125
📚مفاتیح الغیب ، ج7 ص467
📚النهایه ج3 ص124
📚الخصائص الکبری ج1 ص257
🔷ابن اثیر نقل می کند ؛
« ابو زمعه و یاران او از روی #تمسخر به پیامبر چشمک می زدند و استهزاء می نمودند ، پیامبر درباره او نفرین کرد که کور شد و در مرگ فرزند سوگوار شد»
📚الکامل ج2 ص27
🗯ابن عبدالبر نقل می کند ؛
« پیامبر هنگامی که راه می رفت بدنش به طرف جلو متمایل می شد ، #حکم بن ابی العاص کیفیت راه رفتن آن حضرت را تقلید می کرد ، پیامبر روزی ملتفت به او شد و گفت چنین باش ،حکم بن ابی العاص از آن روز دچار ارتعاش و اختلال شد »
📚النهایه ج1 ص345
📚الاصابه ج1 ص345
📚الخصائص الکبری ج2 ص79
🗯علامه امینی در الغدیر ، موارد متعدد دیگری را نقل می کند که افراد در زمان پیامبر گرامی با نفرین آن حضرت گرفتار عذاب شدند ؛
📚ترجمه الغدیر ج2 ص163
❕بنابراین آیه مذکور تنها نفی عذاب عمومی و #استیصالی را می کند و با جریان نزول سنگ از آسمان بر سر منکر ولایت علی علیه السلام که عذاب شخصی بوده است منافاتی ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر
#امامت_باطنی
🤔#پرسش
❔در بین برخی اهل #سنت مطرح می شود که که در غدیر خم امامت باطنی به علی #تفویض شد نه امامت ظاهری ، مقصود از ولایت در حدیث غدیر ولایت باطنی است نه ولایت ظاهری که مرادف با حکومت داری و خلافت و سرپرستی مسلمین است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌برخی از اهل #تسنن امامت را به دو بخش تقسیم کرده اند ؛ 1- امامت ظاهری _ 2-امامت باطنی
❕امامت باطنی که در نزد #متصوفه از اهل سنت رواج دارد همان امامت در معنا و قضایای معنوی و امور باطنی است و به پندار آنان علی علیه السلام امام مسلمانان و خلیفه بلافصل رسول خدا در امور باطنی است و سه خلیفه #نخست همان خلفای ظاهری بر مسلمانان هستند و حق حکومت و امر و نهی دارند که امت باید مطیع آنان بوده و از اوامر و نواهی آنان اطاعت کنند .
🗯گویی امر امامت و ریاست #عامه بر امت امری است که به آنان موکول شده تا آن را به دو قسم تقسیم کنند سپس هر بخشی را به هر که می پسندند و هوای نفسشان به آن مایل است عطا کنند .
❕پیامبر گرامی در موارد متعدد و در جریان غدیر ، علی علیه السلام را به عنوان #جانشین و #خلیفه خود معرفی کرد .
❕همان گونه که پیامبر گرامی در ظاهر و باطن امام و راهنمای مردم بود ، که آنان را مشمول هدایت ظاهری و هدایت باطنی و تاثیر در قلوب قرار می داد ، این مقام و منصب را به #علی علیه السلام و فرزندان معصومش واگذار نمود و آنان به عنوان امام ظاهری و باطنی و هدایت کننده ظاهری و معنوی از جانب پیامبر منصوب شدند و با این #نصب الهی جایی برای امامت دیگران باقی نمی ماند .
🔶#خداوند می فرماید ؛
« پرودگارت هر چه را بخواهد می آفریند و اختیار می کند و آنان ( در برابر او ) اختیاری ندارند »
🗯قصص 68
❕این آیه شریفه هر گونه اجتهاد در برابر نص و تسلیم نشدن در برابر امر الهی را محکوم می کند .
👌در گذشته ثابت کرده ایم که امامت #منصبی الهی است و به تصریح روایات اهل سنت ،خلفای ثلاثه شایستگی تصدی این منصب الهی را نداشته اند ؛
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3122
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#خلافت_بلا_فصل_علی
🤔#پرسش
❔برخی از سنی ها می گویند ما هم قبول داریم که در غدیر خم و جاهای دیگر پیامبر علی را به عنوان #خلیفه خودش معرفی کرد اما از کجا خلافت بلافصل علی مشخص می شود ❕او یکی از جانشینان پیامبر است اما نه اولین بلکه #چهارمین آنها ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ادله ای که اثبات خلافت برای علی علیه السلام را می کند صراحتا او را به عنوان خلیفه بلافصل پیامبر معرفی می کند مانند این کلام #پیامبر که فرمود ؛
« علی از من است و من از علی و او پس از من ولی و سرپرست همه مومنان است » « علی منی و انا منه و هو ولی کل #مومن من بعدی »
📚صحیح ترمذی ج2 ص297
📚مسند احمد ج4 ص437
📚مجمع الزوائد ج9 ص128
📚کنز العمال ج6 ص401
❔سوال می کنیم شما که می گویید علی پس از ابوبکر و عمر و عثمان خلیفه و سرپرست مردم است ❕آیا خلفای ثلاثه شما #مومن بودند یا خیر ❓
👌اگر مومن بودند که باید علی علیه السلام ولی و سرپرست آنها نیز باشد و اگر مومن نبودند که اصلا صلاحیت جانشینی و #خلافت پیامبر گرامی را ندارند چه پیش از علی علیه السلام و چه پس از او .
👌و یا در حدیث غدیر پیامبر گرامی فرمود هر کس من مولا و #سرپرست او هستم علی مولا و سرپرست او است .
❕بی شک پیامبر گرامی بر ابوبکر و عمر و عثمان #ولایت داشته است که طبق حدیث غدیر این ولایت را به علی علیه السلام تفویض کرده است و بر اساس آن علی علیه السلام حتی بر ابوبکر و عمر و عثمان نیز ولایت دارد و دیگر جایی برای #ولایت خلفای ثلاثه باقی نمی ماند .
🗯گذشته از آنکه از اساس ولایت و #خلافت داشتن خلفای ثلاثه از پیامبر گرامی منتفی است ، زیرا بر اساس ادله متقن عقلی و روایات معتبر اهل سنت و تشیع ، انتخاب امام و خلیفه پیامبر گرامی تنها بر عهده خداوند است که توسط #پیامبرش ، فرد مورد نظر را اعلام می کند ؛
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1765
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3123
🗯و به اعتقاد اهل سنت ، پیامبر هیچ کس حتی خلفای ثلاثه را به عنوان #جانشین و خلیفه خودش معرفی نکرده است ، چنان که بخاری در صحیح خودش از عمر بن خطاب نقل می کند که خطاب به پسرش می گفت ؛
« اگر من برای بعد از خودم جانشینی معرفی نکنم ( کار بدی نکرده ام ) زیرا پیامبر خدا که برتر از من بود ، برای پس از خودش جانشینی تعیین نکرد »
📚صحیح بخاری ج8 ص126
❕اما بر اساس اعتقاد تشیع و ادله معتبر قرآنی و روایات شیعه و اهل سنت ، خلیفه پیامبر گرامی که رسول خدا #صراحتا او را به عنوان جانشین بلافصل خود معرفی کرده است علی علیه السلام است و با وجود او هیچ کس صلاحیت خلافت و جانشینی از پیامبر گرامی را ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#اعتقادی_امامت
#مردم_امامت_مشروعیت
🤔#پرسش
❔اخیرا یکی از روحانیون که رییس جمهور مملکتی است ادعا کرده است که انتخابات هدیه غرب نیست بلکه رای مردم در اسلام مورد توجه است تا آنجایی که این رای به امامت #امامان هم مشروعیت می دهد و حضرت علی فرمود هر کس را که شما به عنوان امام و راهنما معرفی کنید من هم #اطاعتش را می کنم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به عقیده شیعه انتخاب امام و #تعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است و رای مردم هیچ گونه نقشی در مشروعیت #امامت امام ندارد ؛ چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد
1⃣#علم وافر و کافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست
2⃣امام باید #عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار #خطا واشتباه نشود
🔷از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این صفات در وجود چه افرادی است ثابت میشود که تنها باید #خداوند امام را تعیین وانتخاب کند و مردم هیچ گونه نقشی در انتخاب امام ندارند.
🔶امام #رضا علیه السلام فرمود :
« انتخاب امام وظیفه ای لازم است که بر عهده خداوند است ( و مردم #نقشی ندارند )»
📚#قرب الاسناد ج377
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« امامت #عهدی الهی است و انتخاب آن تنها به عهده خدا است ( و مردم نقشی ندارند )»
📚#الکافی ج1 ص277
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند من و اهل بیتم را بر تمام مردم ( به عنوان رهبر ) برگزیده است و #مردم در این انتخاب هیچ نقشی ندارند»
📚 #بحار الانوار ج23 ص74
🔷#خداوند نیز می فرماید ؛
« پرودگارت هر چه را بخواهد بر می گزیند آنها ( مردم ) در برابر او #اختیاری ندارند »
🔶#قصص 68
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند محمد و اهل بیتش را (به عنوان رهبر و پیشوا ) #برگزیده است ( و مردم در انتخاب نقشی ندارند )»
📚بحار الانوار ج23 ص74
🔷علمای اهل #سنت نقل می کنند ؛
«هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست و#جانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود:
"جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به #صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد "
«الامر الی الله یضعه حیث یشاء»
📚#الکامل فی التاریخ،ج1 ص609
📚تاریخ #الطبری،ج1 ص556
❕بنابراین مردم هیچ نقشی در #مشروعیت امامت امام ندارند و مشروعیت امام تنها به نص الهی ثابت می شود.
❕بله اگر مردم در #صحنه باشند ، امام می تواند اعمال حکومت و حکمرانی که یکی از شاخه های امامت است در جامعه کند و اگر #مردم در صحنه نباشند امام وظیفه ای ندارد چنان که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود ؛
🔷« ای پسر ابوطالب، سرپرستی امت من حق تو و از آن توست، اگر مردم با سلامت و خوبی بر تو اتفاق نظر داشتند ، #زمام امور آنها را به دست بگیر و حکومت را عهدهدار شو. اگر درباره تو اختلاف کردند آنها را رها کن با هر چیزی که خودشان میخواهند، خداوند برای تو #گشایشی قرار خواهد داد.»
📚#مستدرک الوسائل ج11 ص78
📚#بحار الانوار ج30 ص15
❕اما چنین نیست که حضور مردم به امامت امام #مشروعیت بدهد و امام ، حق حکومت و اعمال ولایت دارد اگر چه مردم او را نخواهند و اگر شرایط فراهم باشد امام حکومت بر مردم می کند اگر چه اکثر مردم مخالف او باشند اما زمینه را برای حکومت کردن امام #فراهم کرده اند.
❕چگونه می توان گفت که اسلام به نظر اکثر مردم اهمیت داده است در حالی که #اکثریت بارها و بارها مورد مذمت #قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
« بیشتر آنها نمی فهمند و #تعقل نمی کنند »
🔷#مائده 103
🔶و می فرماید ؛
« اکثر آنها #شاکر نیستند »
🔷#نمل 73
❕اگر ما در کشور انتخابات برگزار می کنیم از این جهت نیست که رای و نظر مردم برای انتخاب والی مهم و مورد #اهتمام است و اسلام این حق را به مردم داده است بلکه از این جهت است که اگر مردم در صحنه نباشند به تدریج #حکومت اسلامی ، رو به زوال پیش می رود زیرا حضور مردم به حکومت قدرت و شوکت می بخشد لذا از باب احکام #ثانویه اسلام ، به حضور مردم توجه می شود که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3124
❗️و اگر حضرت علی علیه السلام در #نهج البلاغه فرمود ؛
« مرا رها کنید و دیگری را بطلبید ...اگر مرا رها کنید همچون یکی از شما خواهم بود ( و مسوولیتی نخواهم داشت ) بلکه شاید از شما شنواتر و مطیع تر نسبت به رییس حکومت که شما #انتخابش کرده اید بوده باشم »
📚نهج البلاغه #خطبه 92
🔷که این سخن مورد استناد برخی برای #مشروعیت بخشیدن به رای مردم قرار گرفته است ؛
🔶منظور امام از این جمله اهمیت دادن به #رای و #نظر مردم نمی باشد بلکه تفسیر دیگری دارد که در پاسخ زیر مفصلا به آن پرداخته ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3113
🤔پرسش
❓سوالم در مورد انتخابات و اینکه مردم رییس جمهور را انتخاب می کنند می باشد که آیا از لحاظ آیات و روایات این حق به مردم داده شده است که خودشان حاکمشان را انتخاب کنند❕❕
💠پاسخ💠
👌در جهان بینی اسلامی حکومت از آن خدا است و سرچشمه مشروعیت آن در جوامع انسانی با استناد به اجازه و تفویض الهی است .
❕بنابراین طبیعی است که در تمام سلسله مراتب ؛ نظامات اجرائی باید از ناحیه پیامبر و امامان معصوم معرفی شوند و در عصر غیبت توسط جانشینان آن یعنی فقهای جامع الشرایط .
❕پیامبر گرامی بدون آن که از تمام مردم نظر خواهی کند فرماندهان و امراء لشکر و قضات و سفیران را تعیین می کرد و حضرت علی نیز در اکثر موارد چنین رفتار می کرد .
🗯بی شک زمانی که خدا و پیامبر و امامان چیزی را اراده کنند مردم موظف به اطاعت هستند چنان که می فرماید:
«هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند به گمراهی آشکاری گرفتار شده است»
🔶احزاب 36
❗️و می فرماید:
« اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اولی الامر را ( امامان )»
🔷نساء 59
❗️در عصر غیبت هم که فقیه قائم مقام امامان است می تواند بدون نظر خواهی و مشورت از مردم ترتیبات نظام اجرائی را تدوین و اجرایی کنند و شرعا مردم هیچ حقی برای انتخاب ندارند این از جهت حکم اولیه اسلام است.
🗯اما از جهت حکم ثانویه و این که در عصر و زمان ما مشارکت مردم در امر حکومت از بدیهیات است چرا که بدون مشارکت مردم، انگیزه کافی برای همکاری آنان با حکومت وجود نخواهد داشت و اگر ولی فقیه به این موضوع بی توجه باشد مصالح مسلمین را به خطر انداخته و نظام اسلامی را متزلزل می کند .
❗️در زمان کنونی ولی فقیه نمی تواند بگوید که من جانشین امام معصوم هستم و مانند عصر پیامبر تمام مدیران اجرائی و نخست وزیر و وزیران و رئیس جمهور را در نظام اسلامی خودم تعیین می کنم چرا که این امر هماهنگ با مصالح مردم و مسلمین و شرائط امر به معروف و نهی از منکر نیست و پایه های حکومت را سست و اساس آن را متزلزل و ریشه های آن را بسیار ضعیف و کم قدرت خواهد کرد و به زودی چنین حکومتی از صفحه اجتماع برچیده می شود .
❗️لذا فقیه طبق احکام ثانویه و مصلحت اهم که حفظ نظام اسلامی است باید به گزینش مردم اهمیت دهد و آنها را در این امر سهیم کند و در مرتبه نهایی فرد گزینش شده مردم را مورد تایید و تنفیذ قرار دهد تا از یک سو جنبه مردمی آن تثبیت شود و از سوی دیگر جنبه الهی که اساس این گزینش را تشکیل میدهد تامین گردد .
❕مگر آنکه که مردم کسی را انتخاب کنند که مصالح اسلام و کشور را با خطر مواجهه می کند که در این صورت ولی فقیه از تنفیذ باید خود داری کند و با ارائه اسناد و مدارک مردم را متوجه این اشتباه کند که این حکم نشان می دهد که رای مردم بالاصاله اعتبار ندارد .
🗯بنابراین طبق احکام اولیه اسلامی ، مردم در انتخابات هیچ گونه نقش شرعی نخواهند داشت اما طبق احکام ثانویه این حق از باب تقدیم مصلحت اهم و دفع ضرر به مردم داده شده است البته تا زمانی که انتخاب آنان خلاف و مخالف مصلحت مسلمین نباشد .
📚جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به پیام قرآن ، مکارم شیرازی ، ج10 ص119
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر
#علی_در_حجه_الوداع_نبود
🤔#پرسش
❔یک #مولوی اهل سنت می گفت که علی در حجه الوداع همراه با پیامبر نبوده است و در یمن بوده و تمام احادیثی که می گوید علی در #غدیر به عنوان مولی معرفی شده است دروغ است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به راستی انسان از شدت عناد و تعصب این افراد #تعجب می کند . از سویی می گویند حدیث غدیر به خاطر شکایت سپاهیان یمن از علی علیه السلام صادر شده است و دلالت بر #دوستی علی علیه السلام با افراد شاکی دارد و از سوی دیگر می گویند از اساس علی علیه السلام از #یمن به سوی مکه نیامدند .
❕به راستی چگونه انسان می تواند تمام احادیثی که می گوید پیامبر پس از حجه الوداع و در منطقه غدیر دست علی علیه السلام را گرفت و به عنوان خلیفه و جانشین خود معرفی کرد و فرمود ؛ « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » را انکار کند و بگوید علی در #یمن بوده است .
👌علامه امینی در #الغدیر شریف ،حدیث غدیر و جریان مذکور را از بیش از 110 تن از بزرگان صحابه روایت می کند
📚الغدیر،ج1 ص141 به بعد
👌و از 84 تن از #تابعین و 360 از علما و #بزرگان اهل سنت از قرن دوم تا قرن چهاردهم نام می برد که این حدیث را نقل و در کتب خود آورده اند
📚الغدیر،ج1 ص167 به بعد
🗯این نشان می دهد که حدیث #مزبور یکی از قطعی ترین روایات متواتر است و اگر کسی در تواتر و صحت قطعی آن شک کند ، ما هم باید به #عقل او شک کنیم و این نکته ثابت می کند که علی السلام از یمن بازگشت و به پیامبر گرامی در حجه #الوداع ملحق شد .
🔶سبط بن #جوزی از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛
« علمای اسلام اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجه الوداع در هیجدهم ذی الحجه روی داد ، آن حضرت اصحاب و یارانش را که بالغ بر 120 هزار نفر بودند را جمع کرد و فرمود هر که من مولای اویم این علی مولای اوست »
📚تذکره الخواص ص37
🔷ذهبی از #متعصب ترین علمای اهل سنت می نویسد ؛
« محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیر خم را در چهار جلد جمع آوری کرده که من از دیدن قسمتی از روایات آن و گستردگی آن شگفت زده شده و یقین کردم که این #اتفاق روی داده است »
📚سیر اعلام النبلاء ج14 ص277
🗯ابن حجر #هیثمی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛
« در صحت حدیث غدیر شکی نیست ، بیشتر سندهای این حدیث صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد #ارزش ندارد »
📚الصواعق المحرقه ج1 ص106
👌ملا علی #قاری یکی دیگر از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛
« نبود علی در مکه کلام باطلی است ، زیرا در تاریخ ثابت شده است که علی از یمن بازگشته بود و در حجه الوداع همراه رسول خدا حضور داشت »
📚مرقاه المفاتیح ج5 ص574
🗯علاوه بر #تمام این موارد ، صحاح شش گانه اهل سنت و مسندهای آنان و منابع دیگر ، همگی آنجا که واقعه خروج از احرام در حج را ذکر کرده اند ، به این مطلب تصریح کرده اند که علی علیه السلام در حجه الوداع همراه رسول خدا بوده است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ثواب_ذکر_غدیر
🤔#پرسش
❔امروزه خیلی گفته می شود #مبلغ غدیر باشید و پیام ولایت امیر مومنان را به همجا برسانید ❗️آیا در روایات آمده است که این عمل #ثواب دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌بحث از غدیر و ولایت امیر مومنان در واقع ذکر یک فضیلت از فضائل بی شمار علی علیه السلام به شمار می رود و مصداق این روایت شریف است که شیعه و اهل سنت از پیامبر #گرامی نقل کرده اند که فرمود ؛
« خداوند برای برادرم علی به اندازه ای فضیلت قرار داده است که هیچ کس جز خود خداوند توانایی شمارش آنها را ندارد ، هر کس از یک فضیلت از فضائل علی یاد کند در حالی که به آن #اقرار داشته باشد ، خداوند تمام گناهان گذشته و آینده او را خواهد آمرزید ، اگر چه در روز قیامت با گناهان جن و انس خدا را ملاقات کند ، و هر کس یک #فضیلت از فضائل او را بنویسد ، فرشتگان تا زمانی که آن نوشته باقی باشد برای او استغفار می کنند ، و هر کس به یک فضیلت از فضائل او گوش دهد ، خداوند گناهانی را که او با گوش کردن مرتکب شده است را می آمرزد ، و هر کس به نوشته ای که فضائل #علی در آن باز گو شده است نگاه کند ، خداوند گناهانی را که او با دیدن مرتکب شده است را می آمرزد ، نگاه کردن به علی بن ابی طالب عبادت است و ذکر علی عبادت است و ایمان بنده جز با ولایت علی و برائت از دشمنانش مقبول نیست »
📚امالی صدوق ص138
📚بحار الانوار ج38 ص196
👌علمای اهل سنت نیز این روایت #زیبا را نقل کرده اند ؛
📚مناقب خوارزمی ص2
📚کفایه الطالب گنجی شافعی ص123
🗯در #نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ مردمی نیستند که فضیلت علی بن ابی طالب را یاد کنند ، مگر این که فرشتگان آنها را در میان می گیرند و به انجمن آنان ملحق می شوند و با ایشان همسخن می گردند و چون پراکنده می شوند فرشتگان به آسمان عروج می کنند ، پس فرشتگان دیگر به آنان می گویند ما از شما رائحه ای استشمام می کنیم که تا کنون آن را از #فرشتگان نبوییده ایم و از آن خوش بوتر ندیده ایم ، آن فرشتگان می گویند ما نزد جماعتی بودیم که از فضائل محمد و خاندان محمد سخن می گفتند و ما از رائحه آنان برخوردار شدیم و عطر آگین گشته ایم »
📚الروضه فی فضائل امیر المومنین ص189
📚بحار الانوار ج38 ص199
📚ینابیع الموده ، قندوزی حنفی ج2 ص271
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#عید_غدیر_بدعت
🤔#پرسش
❔برخی می گویند که حتی در منابع ما از روز غدیر به عنوان #عید یاد نشده است و عید مسلمین تنها فطر و قربان است ❗️آیا براستی در روایات ما نکته ای در مورد عید #غدیر نیامده است ❕❕
💠پاسخ💠
👌در رابطه با عید #غدیر و فضیلت روزه آن و اعمال و عباداتی که شایسته است در شب و روز آن ذکر شود ، نکات قابل توجهی در منابع روایی ما آمده است و نقل قول شما در مورد عید غدیر خلاف واقع است .
🗯امام #صادق علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛
« روز غدیر خم برترین #عیدهای امت من است ،آن روز ،روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید »
📚امالی صدوق ص125
👌در نقل دیگری امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« روز غدیر برترین #اعیاد است ، و آن روز هیجدهم ذی الحجه است »
📚الخصال ج2 ص32
👌و در نقل دیگری آمده است که مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛
« برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد #چهار عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، #عید دیگر چیست ؟
🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام #منصوب کرد .
❕مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟
👌امام #پاسخ داد ؛
« بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد «
📚وسائل الشیعه ج10 ص443
👌در نقل دیگر امام ادامه دادند ؛
« در آن روز روزه بگیر و زیاد بر محمد و آلش درود بفرست ، و از کسانی که حق آل محمد را #غصب کردند بیزاری جوی »
📚الکافی ج4 ص148
👌و در نقل دیگر اضافه است که فرمود ؛
« در آن روز با نیکی کردن و روزه و نماز و صله رحم و صله برادران به خدا تقرب جویید »
📚وسائل الشیعه ج10 ص444
🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است که #جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚بحار الانوار ج94 ص110 باب 60
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر_آیه_ابلاغ
🤔#پرسش
❔شیعه بر پایه چه دلائل و #مستنداتی می گوید که آیه ابلاغ در رابطه با جریان غدیر خم نازل شده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملا (به مردم ) برسان و اگر نکنی، #رسالت او را انجام نداده ای و خداوند تو را از (خطرات احتمالی ) مردم نگاه میدارد، و خداوند جمعیت کافران (لجوج ) را هدایت نمیکند»
🔶مائده 67
🗯 جمله بندی های آیه و لحن خاص و تاکیدهای پی در پی آن و همچنین شروع شدن با خطاب یا ایها الرسول که تنها در دو مورد از قرآن مجید آمده و #تهدید پیامبر به عدم تبلیغ رسالت در صورت کوتاهی کردن که منحصرا در این آیه از قرآن آمده است، نشان میدهد که سخن از حادثه مهمی در میان بوده است که عدم تبلیغ آن مساوی بوده است با عدم #تبلیغ رسالت .
👌بعلاوه این موضوع مخالفان سرسختی داشته که پیامبر از مخالفت آنها که ممکن بوده است مشکلاتی برای اسلام و مسلمین داشته باشد، #نگران بوده و به همین جهت خداوند به او تامین میدهد.
❓اکنون این سؤال پیش می آید که با توجه به تاریخ نزول سوره که مسلما در اواخر عمر پیغمبر نازل شده است، چه مطلب #مهمی بوده که خداوند پیامبر را با این تاکید مامور ابلاغ آن میکند.
❔آیا مسائل مربوط به توحید و #شرک و بتشکنی بوده که از سالها قبل برای پیامبر و مسلمانان حل شده بود؟
❔آیا مربوط به احکام و #قوانین اسلامی بوده با اینکه مهمترین آنها تا آن زمان بیان شده بود؟
❔و آیا مربوط به مبارزه با اهل کتاب و #یهود و نصاری بوده با اینکه میدانیم مساله اهل کتاب بعد از ماجرای بنی النضیر و بنی قریظه و بنی قینقاع و خیبر و فدک و نجران مشکلی برای مسلمانان محسوب نمیشد.
❔و آیا مربوط به #منافقان بوده در حالی که میدانیم پس از فتح مکه و سیطره و نفوذ اسلام در سراسر جزیره عربستان منافقان از صحنه اجتماع طرد شدند، و نیروهای آنها در هم شکسته شد، و هر چه داشتند در باطن بود.
❔راستی چه مساله مهمی در این آخرین ماه های عمر پیامبر مطرح بوده که آیه فوق این چنین درباره آن #تاکید میکند❕❕
👌این نیز جای تردید نیست که وحشت و نگرانی پیامبر برای شخص خود و جان خود نبوده بلکه برای کارشکنیها و مخالفتهای احتمالی افراد بوده که نتیجه آن برای مسلمانان خطرات یا زیانهائی به بار می آورد.
❓آیا مساله ای جز تعیین #جانشین برای پیامبر و سرنوشت آینده اسلام و مسلمین می تواند واجد این صفات بوده باشد.
📚تفسیر نمونه ج5 ص3
❕ مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424 تا ص 438 بیش از #30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است از جمله ؛
📚سیوطی در در المنثور ج3 ص117
📚 ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14
📚ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91
📚 واحدی در اسباب النزول ص135
📚فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42
📚 نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616
📚شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60
📚ابن صباغ مالکی در الفصول المهمه ص27
📚آلوسی در روح المعانی ج6 ص172
📚قندوزی حنفی در ینابیع الموده ص120
📚بدر الدین حنفی در عمده القاری ج8 ص584
📚شیخ محمد عبده در تفسیر المنار ج6 ص463
👌در کتب #شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚تفسیر برهان ج2 ص334 به بعد
📚بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر
#اگر_علی_خلیفه_میشد
🤔#پرسش
❓مخالفان در مورد غدیر خم می گویند شما که این قدر سنگ #ولایت و غدیر خم را به سینه می زنید ، اگر علی پس از پیامبر #خلیفه می شد مثلا چکار می کرد و چه خدمتی می کرد که خلفای ثلاثه آن را انجام ندادند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌پیامبر گرامی به این سوال به #زیبایی پاسخ دادند و فرمودند ؛
« اگر علی را #ولی و #سرپرست خود قرار دهید ، او را هدایت شده و هدایت کننده خواهید یافت ، و همه شما را به راه راست #هدایت خواهد کرد »
📚المستدرک علی الصحیحین ، ج3 ص153
👌و #فرمود ؛
« اگر علی را ولی و سرپرست قرار دهید ، اگر چه می بینم که #چنین نمی کنید ، او را هدایت کننده و هدایت شده می یابید که شما را می گیرد و در صراط #مستقیم قرار می دهد »
📚مسند احمد بن حنبل ج1 ص108
📚انساب الاشراف ج1 ص235
📚اسد الغابه ج4 ص121
🗯بر پایه این روایات شریف روشن می شود که اگر امیر مومنان بلافاصله پس از پیامبر گرامی به خلافت می رسید و خط سیری که آن حضرت ترسیم فرمود به انحراف کشیده نمی شد ، علاوه بر #فوائد بی شمار دنیوی و مادی ،موجبات #سعادت اخروی آنان نیز فراهم می شد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر_نماز_ابوبکر
🤔#پرسش
❔اهل سنت می گویند اگر پیامبر در غدیر علی را به عنوان جانشین خود معرفی کرد پس چرا در روزهای آخر عمرشان که در بستر #بیماری بودند ابوبکر را به جای خود برای اقامه نماز به مسجد فرستاد ❕این که ابوبکر را جانشین خود در نماز کرد قرینه است بر این که راضی به جانشینی ابوبکر در تمام چیزها بوده است ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌در رابطه با نماز خواندن #ابوبکر به جای پیامبر گرامی که مورد استدلال اهل سنت می باشد توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣تمام روایات اهل سنت که این جریان را نقل کرده اند از حیث سندی #ضعیف و مردود و غیر قابل احتجاج هستند . جهت آگاهی از متن روایات و ضعف سندی آنها رجوع شود به کتاب « الامامه فی اهم الکتب الکلامیه » اثر « استاد #میلانی » ص283 به بعد « رساله فی صلاه ابی بکر »
2⃣با چشم پوشی از ضعف اسناد این جریان سوال می کنیم که اگر این نماز دلیل بر اولویت ابوبکر در خلافت است پس چرا مهاجرین و انصار و حتی خود ابوبکر در سقیفه برای اثبات #خلافتش به آن استناد نکرد ❕
3⃣پیامبر بارها و بارها افراد دیگری را به جای خود جهت اقامه نماز منصوب می کرد ، از جمله ابن ام #مکتوم و عبد الرحمان بن عوف و ...
📚سنن ابی داود ج1 ص98
📚مغازی واحدی ج3 ص1012
❓اگر صرف نماز خواندن می تواند دلیلی برای جانشینی باشد چرا افراد مذکور که بیشتر از ابوبکر به جای پیامبر نماز خوانده اند #شایسته این مقام نباشند ❕
4⃣بر فرض ثبوت این موضوع ، چگونه پیامبر در بستر بیماری وقتی که امر کند ابوبکر به جای او در مسجد امامت کند هذیان نمی گوید اما وقتی که می گوید قلم و کاغذی برایم بیاورید تا چیزی بنویسم که پس از من به ضلالت و گمراهی نیفتید به قول عمر #نستجیر بالله هذیان می گوید ❕
📚صحیح بخاری ج1 ص39
📚صحیح مسلم ج6 ص76
❔اگر پیامبر #هذیان می گوید پس چرا قول آن حضرت را در نماز ابوبکر ملاک قرار داده اید و اگر هذیان نمی گوید پس چرا عمر به آن حضرت نسبت هذیان گویی داد ❕
5⃣در زمانی که پیامبر گرامی در بستر شهادت بود ، امر کردند که اصحاب در لشگر #اسامه شرکت کنند و فرمود ؛
« در لشگر اسامه شرکت کنید ، لعنت خدا بر کسی که از این دستور تخلف کند »
📚الملل و النحل شهرستانی ج1 ص23
📚تاریخ خلیفه ابن خیاط ص63
📚تاریخ مدینه دمشق ج2 ص57
📚تاریخ طبری ج3 ص186 و ...
👌و تصریح کرده اید که ابوبکر نیز باید جزء لشگر اسامه می بود ؛
📚طبقات الکبری ابن سعد ج4 ص46
📚کنزالعمال ج5 ص312 و ...
❔ابوبکر در لشگر #اسامه شرکت کرد یا خیر ؟ اگر شرکت نکرد پس تخلف از امر پیامبر کرد و مشمول لعن پیامبر می باشد و اگر شرکت کرد پس در این صورت در مدینه نبوده است تا توانسته باشد به جای پیامبر نماز بخواند ❗️
6⃣اهل سنت از پیامبر نقل می کنند که فرمود ؛
« نماز بخوانید پشت سر هر نیک و بدی »
📚کنزالعمال ج6 ص54
📚السنن الکبری ج4 ص19
👌و #فتوا داده اند که در امام جماعت عدالت شرط نیست و نماز خواندن پشت سر شرابخوار و دزد و زنا کار جایز است .
📚الفقه علی المذاهب الاربعه ج1 ص409_428
❓شما که می گویید نماز خواندن پشت سر هر لات و شرابخوار و زنا کاری جایز است و نماز صحیح است ، پس نماز ابوبکر به جای پیامبر چه فضیلتی دارد که شما آن را دلیل بر #ارجحیت خلافت ابوبکر می دانید ❕
📚سوالات ما ، حسین تهرانی ، ص23
7⃣اهل سنت #معتقدند و روایت کرده اند که پیامبر بدون آن که خلیفه ای برای خود معین کند از دنیا رفت ؛
📚صحیح بخاری ج4 ص2256
📚المواقف ص400
❔حال چگونه استدلال می کنید که پیامبر با امر کردن ابوبکر به نماز خواندن او را به عنوان خلیفه و جانشین خود معرفی کرده است ❗️
8⃣مرحوم سلطان #الواعظین در کتاب شبهای پیشاور می نویسد ؛
« نماز خواندن ابوبکر با امت بنا بر فرض ثبوت دلیل بر حق تقدم در خلافت نمی باشد .اگر فقیه و مجتهدی مریض گردد و فردی از اصحاب را به نیابت بفرستد تا نماز جماعت را با مردم ادا کند ، آیا پس از وفات آن مجتهد ، نائب می تواند با استدلال به نمازی که خوانده است خود را جانشین #فقیه معرفی کند ، بگوید مسلمین باید از من تقلید کنند چون من به جای فقیه نماز خوانده ام ❕
❔آیا مسلمین حق ندارند بگویند که مرجعیت مقامی است که احاطه کامل بر شریعت و اخلاق فاضله را می طلبد و چند رکعت نماز #نیابتی خواندن ایجاد مرجعیت نمی کند ❕
👌آیا چند رکعت نماز نیابتی خواندن می تواند برابری کند با نصوصی که صراحتا علی علیه السلام را جانشین پیامبر معرفی می کند ❕
📚شبهای پیشاور ، مقدمه ، ص29
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر_اجتماع_دو_ولی_در_یک_زمان
🤔#پرسش
❓یکی این شبهه را کرد که اگر دلالت حدیث غدیر بر ولایت و سرپرستی علی را قبول کنیم لازم می آید که در یک زمان و عصر دو #متصرف مطلق و سرپرست مسلمانان وجود داشته باشد و این محذورات بسیاری دارد ❕پاسخ چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
🗯در تفسیر #نمونه چنین پاسخ داده شده است ؛
❕«بهانه دیگری که برای سرباز زدن از این حدیث متواتر ( غدیر ) و همچنین آیه مورد بحث ( ابلاغ ) ذکر کرده اند این است که اگر پیامبر علی را در غدیر خم به ولایت و رهبری و خلافت نصب کرده باشد، لازمه اش وجود دو رهبر و دو #پیشوا در زمان واحد خواهد بود.
👌ولی توجه به شرائط و اوضاع خاص زمان نزول آیه ابلاغ و ورود حدیث غدیر و همچنین #قرائنی که در گفتار پیامبر وجود دارد این بهانه را به کلی برطرف می کند، زیرا می دانیم که این جریان در ماههای آخر عمر پیامبر واقع شد، در حالی که او آخرین دستورات را به مردم #ابلاغ می کرد به خصوص اینکه صریحا فرمود:« من بزودی از میان شما می روم و دو چیز گرانمایه را در میان شما می گذارم .»
❕کسی که این سخن را می گوید پیدا است در صدد تعیین #جانشین خویش است و برای #آینده برنامه ریزی می کند نه برای زمان حاضر، بنابراین روشن است که منظورش وجود دو رهبر و دو پیشوا در زمان #واحد نیست .
📚تفسیر نمونه ج5 ص22
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA