eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آیا راست است که اهل سنت را قبول ندارند و منکر خروج امام زمان علیه السلام هستند ❗️ 💠💠 👌عقیده ظهور مردی از فرزندان پیامبر گرامی اسلام و حضرت زهرا سلام الله علیهم در آخر الزمان مورد اتفاق تمام مذاهب اسلام اعم از شیعه و اهل سنت است . ❕علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ « اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى‏ انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است‏ » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135 ❕در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مى‏كند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264 👌و در نقل دیگری می آورند ؛ « سعيد بن مسيّب می گوید نزد امّ سلمه بوديم و از مهدى سخن گفتيم. او گفت كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيده است: «مهدى، از فرزندان فاطمه است». 📚سنن ابن ماجة: ج 2 ص 1368 _ المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 601 _ التاريخ الكبير: ج 3 ص 346 👌و باز نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: «هرکس منکر خروج مهدی شود به انچه که بر محمد نازل شده کفر ورزیده است» 📚لسان المیزان ج5 ص 130 _ فرائد السمطین ج2 ص 334 👌 ابن حجر از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛ « انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل و اساس گردد سبب کفر میشود وهر کس چنین کند قتلش واجب است و اگر انکار او تنها به جهت عناد و دشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر آشکار نمود تا دست از اینکار بردارد» 📚البرهان ص 178 👌اهل سنت اگر چه اصل ظهور مهدی موعود علیه السلام از نسل پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما را در آخر الزمان پذیرفته اند اما معتقدند او هنوز به دنیا نیامده و در آخر الزمان به دنیا می آید ، اما ما معتقدیم که مهدی فرزند برومند امام عسکری علیهما السلام امام یازدهم شیعیان ، به دنیا آمده و هم اینک ذخیره الهی است که برای برقراری عدالتی عالمگیر انتظار می کشد . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « نه امام پس از حسین بن علی علیه السلام هستند که نهمین آنها قائم ایشان است » 📚الکافی ج 1 ص 533 👌جالب آن است که برخی از علمای اهل سنت تصریح کرده اند که مهدی موعود همان امام دوازدهم شیعیان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است . 🔰محمد بن یوسف گنجی شافعی می نویسد ؛ « ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است » 📚کفایه الطالب ص312 🔰عبدالوهاب شعرانی حنفی می نویسد ؛ « در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) » 📚الیواقیت و الجواهر ج 2 ص 127 🔰نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: « او کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند » 📚شواهد النبوه ص404 🔰قاضی بهلول افندی می گوید ؛ «ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود و اسم مادرش نرجس است. برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد » 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد، ص 246 🔰ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: «لقب او حجت، مهدی، خلف صالح، منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔پرسشی ذهنم را مشغول کرده است ، چرا امام زمان دو داشتند ❗️چرا از همان ابتدا به غیبت کبری نرفتند ❕فلسفه خاصی داشته ❕ 💠💠 👌امامان اهل بیت علیهم السلام بارها مردم را متذکر به غیبت امام دوازدهم و آن غیبت کرده بودند . ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « برای قائم ما دو غیبت است که یکی از دیگری طولانی تر است ، و تنها کسانی که دارای معرفت و یقین قوی هستند بر امامت او ثابت قدم می مانند » 📚منتخب الاثر ج 2 ص 237 👌در دیگری فرمود ؛ « برای دو غیبت است که یکی کوتاه مدت و دیگری طولانی است » 📚الکافی ج 1 ص 340 ❕غيبت صغرا نشانگر مرحله از امامت حضرت مهدى عليه السّلام است، كه خداوند متعال تقدير نمود تا در مدتى نه‏ چندان دور از عموم مردم مخفى بماند و امور شيعه را توسط سفرا انجام دهد. 👌 امّا اينكه چرا غيبت صغرا قبل از غيبت كبرا قرار گرفت ممكن است كه جهت آن اين باشد كه عادت در طول عمر امامت بر اين بوده كه هر زمان اراده مى‏ كردند خدمت امام خود رسيده و از محضر او استفاده مى‏ بردند، و با غيبت كلّى و تام و تمام هرگز انس نداشتند. لذا براى جا افتادن اين موضوع ابتدا غيبت تحقق پيدا كرد كه در آن تا اندازه‏ اى ارتباط قطع شد و پس از آمادگی مردم ، غیبت کبری آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد . 📚موعود شناسی ، رضوانی ، ص 328 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آخوندی می گفت وقتی امام زمان به دنیا آمد سجده کرد و حمد خدا را به جا آورد ❗️واقعنی این چیزا نیست ❕❕ 💠💠 👌این نکته در روایات آمده است و قابل انکار نمی باشد . ❕در کتاب شریف کمال به نقل از سیاری آمده است که می گوید نسیم و ماریه برایم گفتند ؛ « هنگامى كه صاحب الزمان از دل مادرش بيرون آمد، بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره‏ اش را راست گرفت و سپس عطسه كرد و فرمود ؛ «ستايش، ويژه خداى جهانيان است. خدايا! بر سَرورمان محمّد و خاندان او درود فرست! بنده ‏اى ياد كننده خدا نه مغرور و نه متكبّر» و سپس فرمود: «ستمكاران پنداشتند كه حجّت خدا از ميان رفته است. اگر به ما اجازه داده مى‏ شد، ترديد از ميان مى‏ رفت». 📚کمال الدین یک جلدی ص 430_ الغیبه طوسی ص 244_ اعلام الوری ج 2 ص 217 ❕در روایت دیگری به نقل از محمد بن عمری آمده است ؛ « هنگامى كه مهدى، جانشين [امام عسكرى عليه السلام‏]، متولّد شد، نورى از بالاى سرش تا بلنداى آسمان درخشيد. سپس با رو به زمين افتاد و براى خداى سجده كرد و آن گاه در حالى كه مى‏ گفت: «خداوند يكتا كه به عدالت برخاسته، گواهى مى ‏دهد كه خداوندى جز او نيست و نيز فرشتگان و دانشمندان [گواهى مى ‏دهند]. جز او نيست؛ پيروز هميشگى و فرزانه دين نزد خداوند، اسلام است» سرش را بلند كرد، و روز تولّدش، جمعه بود » 📚کمال الدین ص 433_ دلائل الامامه ص 500_ الغیبه طوسی ص 236 👌در روایت دیگری به نقل از ابراهيم بن محمّد نسيم، خادم امام عسكرى عليه السلام آمده است ؛ « يك شب پس از تولّد صاحب الزمان عليه السلام بر او وارد شدم. نزدش عطسه كردم، به من گفت: خدايت رحمت كند ، از اين سخن خوش‏حال شدم. به من فرمود: «آيا بشارتى در باره به تو ندهم؟».گفتم: چرا، مولاى من فرمود: «آن تا سه روز، امان از مرگ است» 📚الثاقب فی المناقب ص 203 _ بحار الانوار ج 52 ص 30_ الغیبه طوسی ص 232 ❕وقتی قرآن از سخن گفتن و به نبوت رسیدن افرادی در سنین کودکی پرده بر می دارد ، چگونه نمی توان بالا را در مورد امام زمان علیه السلام پذیرفت آنجا که می فرماید ؛ «اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 ) 👌و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن عیسی علیه السلام در می فرماید؛ « (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده استو مرا هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 ) https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از سوالات جدی در مورد امام زمان مساله طول عمر حضرت مهدی است که تا الان حدود ۱۲۰۰ سال می باشد لطفا در این مورد پاسخ داده و روشنگری کنید ❗️❗️ 💠💠 👌طبق روايات، حضرت مهدى عليه السّلام كه در آخر الزمان ظهور كرده و جهان را پر از عدل‏ وداد خواهد نمود فرزند امام عسكرى عليه السّلام است كه در نيمه شعبان سال 255 ق زاده شده است. معناى روشن اين سخن، آن است كه آن ذخيره الهى، داراى عمر طولانى است. تاكنون، افزون هزار و اندی سال از عمر مبارك آن حضرت گذشته است. 👌امام حسن مجتبى عليه السّلام ضمن بيانى مفصل درباره آن حضرت فرمود: « نهمين از فرزندان برادرم، فرزند بانوى كنيزان است. خداوند در دوران‏ غيبت، عمر او را طولانى خواهد كرد؛ آن‏گاه به قدرت خويش وى را در سيماى جوانى كمتر از چهل سال برخواهد انگيخت، تا دانسته شود خداوند بر هرچيز توانا است. » 📚کمال الدین ج 1 ص 315 👌نخستين دانشمندى كه به طرح مسأله طول عمر امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف پرداخت، ابو جعفر محمد بن على بن بابويه قمى، معروف به شيخ صدوق است. وى در كتاب كمال الدين و تمام النعمة به تفصيل درباره طول عمر بحث كرده و به پرسش‏هاى مخالفان طول عمر امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف پاسخ داده است. وى، فصل جامعى از كتاب ياد شده را به زندگى «معمّرين» (- صاحبان عمر طولانى) اختصاص داده است و ده‏ها نفر از اشخاص را كه عمرى بيش از 120 سال داشته‏ اند- نام مى ‏برد و شرح حال و زندگى هريك از آنان را به صورت مختصر ذكر مى ‏كند. 👌همینطور علامه مجلسی در بحار الانوار از افراد فراوانی که دارای عمر دور و دراز و طولانی بودند نام می برد و شرح حال آنها را ذکر می کند . 📚بحار الانوار ج 51 ص 225 باب 14 ❕شمارى از افرادى كه در قرآن، داراى عمرى طولانى و غيرطبيعى شمرده شده‏ اند، عبارتند از ؛ 1⃣حضرت نوح عليه السّلام‏ : 👌قرآن، درباره نوح عليه السّلام مى‏ گويد: «و به راستى، نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس ميان آنان 950 سال درنگ كرد.» ( عنکبوت 14) 👌اين بيان الهى، روشن نكرده است كه اين مدت، بر دوره عمر رسالت‏ نوح عليه السّلام دلالت دارد يا عمر آن حضرت؛ ازاين‏رو در پاره ‏اى روايات اسلامى آمده است كه مراد از عمر، دوره رسالت نوح عليه السّلام است؛ ولى مدت زندگى او 2500 سال بوده است. 📚بحار الانوار ج 11 ص 285 👌از امام سجاد عليه السّلام نقل شده است كه فرمود: « در قائم سنّتى از نوح است و آن طول عمر است. » 📚کمال الدین ج 1 ص 322 2⃣ عيسى بن مريم عليهما السّلام‏ ؛ 🔰قرآن، درباره حضرت عيسى عليه السّلام مى‏ فرمايد: « و گفته ايشان كه: «ما، مسيح عيسى بن مريم، پيامبر خدا را كشتيم» و حال آن‏كه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند؛ لكن امر، بر آنان مشتبه شد و كسانى كه درباره او اختلاف كردند، قطعا در مورد آن، دچار شك شده‏ اند و هيچ علمى بدان ندارند، جز آن‏كه از گمان پيروى مى‏ کنند. و به طور يقين او را نكشتند ، بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حكيم است ، و از اهل كتاب، كسى نيست، مگر آن‏كه پيش از مرگ خود، حتما به او ايمان مى ‏آورد، و روز قيامت [عيسى نيز] بر آنان شاهد خواهد بود.» ( نساء 157_159 ) 👌طبق آیه شریفه حضرت عيسى عليه السّلام زنده است و بر اساس روایات در آخر الزمان نازل شده، در نماز به امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف اقتدا خواهد كرد. حال اگر تاريخ ميلادى، از صحت و دقت كافى برخوردار باشد، عمر عيسى عليه السّلام، اكنون افزون بر دو هزار سال است و بر اين اساس، عمر 1170 ساله براى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف امر بعيدى نخواهد بود. 3⃣حضرت خضر عليه السّلام‏ ؛ 👌يكى از كسانى كه عمر طولانى دارد، حضرت خضر است. در قرآن از وى به صراحت ياد نشده است؛ اما داستان ملاقات و همراهى موساى كليم با اين بنده دانا و باتجربه‏ خداوند سبحانه و تعالى، در سوره كهف آمده است. ( کهف 65 ) اعتقاد به زنده بودن خضر عليه السّلام، اختصاصى به شيعه نداشته، بلكه ميان اهل سنّت نيز عقيده ‏اى پذيرفته شده است. 📚المستطرف ج 2 ص 33 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
👌 ادامه پاسخ 👇👇👇 4⃣ اصحاب كهف‏ ؛ 👌قرآن درباره آنان مى ‏گويد: «و سيصد سال، در غارشان درنگ كرده و نه سال افزودند. » ( کهف 25) 👌قرآن در اين آيه، به زنده بودن اصحاب كهف به مدّت بيش از سه قرن- آن هم در خواب و بدون آب و غذا- تصريح مى‏ كند. به راستى كدام يك شگفت ‏انگيزتر است؛ كسى كه سيصد سال بدون آب و غذا زنده مانده يا كسى كه صدها سال باقى مانده است؛ اما غذا مى ‏خورد، آب مى ‏آشامد، راه مى ‏رود، مى ‏خوابد و بيدار مى ‏شود؟ 5⃣یونس نبی علیه السلام ؛ 👌نيز در رابطه با حضرت يونس مى ‏گويد: «فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ* لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» « اگر يونس در شكم ماهى تسبيح ما را نمى‏ کرد هر آينه در همان شكم ماهى تا قيامت باقى مى‏ ماند » ( صافات 44) 👌وقتی یونس نبی در شکم ماهی و در شرایط بد تنفسی می تواند تا روز قیامت زنده بماند ، بی شک زنده بودن امام مهدی علیه السلام در جو و شرایط طبیعی غیر عادی نخواهد بود . 6⃣در رابطه با ابليس بعد از تمرد او از سجده نمودن بر آدم و رانده شدن از درگاه ايزد متعال از پروردگار تقاضاى عمر طولانى آن هم تا قيامت نمود با اينكه عمر آنها قطعاً اين مقدار تداوم نداشته و الَّا از خداوند درخواست نمى ‏كرد و خداوند متعال به او مهلت داد و فرمود: «إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» تو از مهلت داده شده ‏گانى منتهى تا وقت معلوم و معيّنى. » ( اعراف 15) ❔اگر بنا شود قرآن درباره يك عنصر خبيث و اغواگر، طول عمر چند هزار سال را تأييد كند و از آن به ‏عنوان يك واقعه ‏اى كه محقّق شده خبر دهد، چطور درباره انسانى مانند ولىّ خدا و بنده شايسته إلهى غير ممكن است؟ 💠از نگاه روايات‏ ؛ ❕يكى از كسانى كه در سنّت پيامبر به ويژه در منابع اهل سنّت به طول عمر او اشاره شده، دجّال است. اهل سنّت، بر اساس همين روايات، عقيده دارند دجّال در عصر پيامبر متولد شده و به زندگى خود ادامه مى‏ دهد، تا در آخر الزمان خروج كند. 📚مسند احمد ج 4 ص 444_ صحیح بخاری ج 9 ص 133 👌حال اگر اين احاديث درست باشد چنان كه اهل سنّت بر اين باورند در اين صورت، شايسته نيست كه آنان در حيات و عمر طولانى امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف، ترديد كنند. ❔از طرفى حال كه دشمن خدا، به مصالحى مى‏ تواند بيش از هزار سال زنده بماند، چرا بنده و خليفه و ولى خدا نتواند عمر طولانى داشته باشد؟ 👌همین طور نقل می کنند شیث نبی 912 سال و حضرت آدم 930 سال و ادریس نبی 862 سال و سلیمان نبی 712 سال و سام پسر نوح 600 سال عمر کردند . 📚کامل ابن اثیر ج 1 ص 19_ 21_54 و ... 💠از نگاه علمی ؛ 👌برناردشو مى‏ گويد: «از اصول علمى ثابت نزد تمام علماى بيولوژى آن است كه عمر انسان ممكن نيست كه براى او حدّ ثابتى باشد، طول عمر مسأله ‏اى است كه حدّ نمى ‏پذيرد». ( عمر المهدی بین العلم و الادیان ص 6) 👌وايزمن دانشمند معروف آلمانى مى ‏گويد: «هيچ تلازمى بين مرگ و قوانين طبيعى نيست؛ زيرا ما در عالم طبيعت، عمرى مى‏ بينيم كه بين يك لحظه تا خلود على الدوام پايين و بالا مى‏ رود ...». ( همان ) 👌فلوكر فيزيكدان معروف مى ‏گويد: «حدّ طبيعى عمر انسان 600 سال است». ( مجله دانشمند، سال 6، شماره 1، ص 43 ) 👌روجرپيكن دانشمند انگليسى آن را به 1000 سال رسانده است. ( همان ) ❕دكتر كيلور دهاوز آمريكايى مى‏ گويد: «علم طبّ مى‏تواند قيدها و حدودى را كه مانع از طول عمر انسان است با كمك دانش تغذيه از بين ببرد. ما امروز اميدواريم كه برخلاف عمر پدران و اجدادمان به چنين طول عمرى دست يابيم». ( راهی به سوی حیات نو ص 14) 👌پروفسور اتينگر مى‏ گويد: «نسل جديد همان‏گونه كه به سفرهاى فضايى ايمان آورد، در آينده‏اى نه‏ چندان دور ايمان خواهد آورد كه خلود انسان در حيات دنيوى امر بعيدى نيست؛ زيرا با پيشرفت تكنولوژى كه امروز مشاهده مى‏كنيم مى ‏توان عمر انسان را در قرن آينده به هزاران سال رساند». ( مجله دانشمند سال ششم شماره 6) 👌ديمند وبرل از اساتيد دانشگاه جونس هبكنس مى‏ گويد: «تمام اجزاى اصلى انسان بدون استثنا با امتحان به اثبات رسيده كه قابل خلود است، و يا حدّ اقلّ قابل عمرى طولانى‏تر از اين مقدار است ...» ( مجله المقتطف جزء سوم از سال 59) https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این که میگویند شیعه عقیده دارد امام زمان در پنهان شده است و از آن چاه هم ظهور می کند چقدر واقعیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌اهل سنّت به جهت استهزاى عقايد شيعه مى‏ گويند ؛ « شيعه قائل است كه مهدى موعود بعد از تولّدش در مخفى شد و غيبت خود را از آنجا شروع كرده و تاكنون نيز در آن سرداب به سر مى ‏برد، و ظهورش نيز از همان سرداب خواهد بود.و لذا شيعيان هرروز از صبح تا غروب در آن سرداب به انتظار ظهورش مى‏ نشينند و اشك ماتم مى‏ ريزند. » 📚سير اعلام النبلاء، ج 13، ص 119؛ تاريخ ابن خلدون، ج 1، ص 199، فصل 27؛ المهدّية فى الاسلام، ص 129 و 130؛ الصراع بين الاسلام و الوثنية، ص 42. ❕اینان گویی نمی دانند که عبارت است از طبقه پايين ساختمان خانه كه در مناطق گرمسير به جهت حفاظت از گرماى شديد مى ‏سازند، و اين نوع ساختمان در غالب خانه ‏هاى عراق مشاهده مى‏ شود، و سامرّا نيز از آن مستثنى نبوده است. امام هادى عليه السّلام در خانه خود به جهت آسايش اهل بيتش و محافظت از گرما، چنين سردابى را ساخته بودند كه بعد از شهادتش به ارث، به امام عسكرى عليه السّلام شد. 📚مجمع البحرین ج 1 ص 467 👌مطابق تاريخ، حضرت مهدى عليه السّلام از زمان ولادت از ديدگان مردم خصوصا حكّام مخفى بود. و بعد از شهادت پدرش بر جسد او نماز گزارد و رسما غيبت خود را از آن‏ خانه آغاز نمود. و از آنجا كه حضرت و ساير اعضاى خانواده در آن سرداب بوده است، لذا مكان غيبت را به آن سرداب مقدّس نسبت مى ‏دهند. ❕ اين سرداب براى شيعيان اهل بيت عليهم السّلام از آن جهت مقدّس شمرده شده است كه امام زمان و پدر و جدّش عليهم السّلام در آن سرداب به سر برده و عبادت به‏ جاى آورده‏ اند و از همان نيز حضرت مهدى عليه السّلام غايب شده است . 📚بحار الانوار ج 99 ص 81 👌اين نهايت جهل و نادانى است كه كسى به نسبت دهد كه آنان معتقدند كه امام زمان عليه السّلام در سرداب خانه خود غايب شده و تا هنگام خروج در آن باقى است . زيرا مطابق روايات فراوان، امام زمان عليه السّلام در سرزمين‏هاى مختلف بر مواليان خود وارد مى ‏شوند و در مناطق مختلف گردش مى‏ كنند. حضرت در موسم‏هاى دينى همچون حجّ حاضر شده و اقامه شعائر دينى مى‏ نمايند و گواه بر زنده‏ ها و مرده ‏ها خواهند بود. 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2610 ❕ لذا بهترين تعبيرى كه مى‏ توان درباره مقدس و زيارت مردم از آنجا داشت اين است كه حضرت مكان خاصّى ندارند، لذا شيعيان در محل‏هاى اختصاصى آن حضرت همچون مسجد سهله و مسجد جمكران و ... دور هم جمع مى‏شوند و به ياد آن حضرت ندبه كرده و از او درخواست ظهورش را مى ‏نمايند. و در حقيقت، سرداب مقدس از آن جهت كه شروع غيبت از آنجا بوده جنبه رمزى داشته، در آنجا شيعيان گرد هم جمع مى‏ شوند و از خداوند طلب خروج او را مى ‏نمايند. 👌علامه امينى رحمه اللّه مى‏ فرمايد: «... شيعه اعتقاد ندارد كه غيبت امام در سرداب است و خودشان او را در سرداب مخفى كرده‏ اند و از همان‏جا نيز ظهور خواهد كرد، بلكه اعتقاد شيعه كه با احاديث تأييد شده آن است كه او از مكه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد كرد. هرگز قائل نشده كه سرداب مقدّس، آن نور را در خود مخفى‏ كرده است. بلكه آن سرداب، خانه امامان در سامرّا بوده است. و اين مسأله‏ اى همگانى در خانه ‏هاى عراق است كه به جهت حفاظت از گرما مى‏ سازند. اين سرداب به ‏طور خصوص از آن جهت شرف پيدا نموده كه به سه نفر از امامان دين منسوب است، خانه‏ اى كه خداوند متعال اذن داده كه ارتفاع يافته و در آن اسم و ذكر خدا برده شود». 📚الغدیر ج 3 ص 308 ❕با این بیان پاسخ این مطلب هم روشن می شود که از جمله نسبت‏هاى ناروايى كه به شيعه داده شده اين است كه آنان معتقدند امام مهدى عليه السّلام در آخر الزمان از سرداب سامرّا خواهد كرد ، ولى با مراجعه به كتاب‏هاى حديثى و كلامى شيعه پى خواهيم برد كه اين نسبت كذب و دروغ است ، بلكه شيعه معتقد است كه آن حضرت همانند جدش رسول خدا از مكه مكرّمه ظهور خواهند نمود که در گذشته مفصلا حول آن توضیح داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2588 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❓پرسش ❔شبهه می کنندچه لزومی دارد ما برای سلامتی امام زمان دعاکنیم چون چه دعا بکنیم یا نکنیم،خداوندخودش حجتش راحفظ می کند ویا وقتی ختم قرآن می کنیم چراثوابش رابرای معصومین(ع)هدیه می کنیم؟ آن هاکه اصلابه ثواب مانیاز ندارندو ماباید تا می توانیم برای خودحسنه جمع کنیم.لطفاتوضیح دهید. 💠پاسخ💠 ❗️امام عصر مانند انسان های دیگر زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارد و ممکن است مانند پیامبران دیگر و ائمه به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند . 👌خداوند تا زمان ظهور ایشان تنها از جان حضرت محافظت می کند نه آنکه چنان باشد که حضرت در این مدت گرفتار آسیب ها و بیماری های جسمی نشود. بنابراین دعا و صدقه و صلوات برای ایشان بی تاثیر نمی باشد. 🔷امام صادق فرمود: «مردم امام خود را از دست می دهند و امامشان در جمع آنان حاضر میشود و آنها را می بیند اما آنها او را نمی بینند و نمی شناسند» 📚الغیبه طوسی ص161 📚کمال الدین ج2 ص346 👌وفرمود: «برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند» 📚الکافی ج1 ص339 🔷وفرمود: «در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و دربازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد» 📚کمال الدین ج1 ص144 🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام می گوید: «او مردم را می بیند و آن ها را می شناسد و مردم او را می بینند اما نمی شناسند» 📚الفقیه ج2 ص520 👌از این روایات بدست می آید که امام همانند سایر انسان ها زندگی طبیعی دارد و در بین مردم قدم می گذارد و ممکن است همانند مردمان گرفتار بیماری های جسمی نیز گردند لذا دعا کردن برای سلامتی ایشان مفید فائده است . ❗️اهل بیت نیز طریقه دعا کردن برای سلامتی ایشان را به ما آموخته اند چنان که امام رضا چنین به ما آموخت: «خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان و او را در پناه خود از تمام شرور و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار » 📚مصباح المجتهد ص409 👌امام عسکری نیز در قنوت نمازهایش برای امام زمان چنین دعا می کرد: «خدایا او را در پناهگاهی قرار ده تا از شر متجاوزان در امان باشد و او را از چیزهایی در امان بدار که برایش می ترسیم» 📚همان مدرک ص156 👌اما در مورد هدیه کردن قرآن و کارهای خیر به معصومین گفتنی است؛ ❗️در روایات متعددی این هدیه کردن توصیه شده است و نشانه محبت ما به ساحت قدسی اهل بیت می باشد 📚وسائل الشیعه ج11 ص196 باب25 و باب30 ص205 ❔حال سوال شما این است که مگر آنان نیازی به انجام کار خیر ما دارند که بخواهیم به آنان هدیه کنیم❓ 👌پاسخ روشن است؛ ❗️تکامل انسانی هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است و سایر انسان ها حتی انسان کامل یعنی معصومین همواره رو به کمال پیش می روند لذا در تشهد نماز برای پیامبر گرامی دعا می کنیم: «درجه پیامبر را از آنچه است بالاتر ببر» 📚وسائل الشیعه ج4 ص989 🔷خداوند و فرشتگان نیز پیوسته برای پیامبر گرامی درود ورحمت می فرستند و بر مقامات ایشان افزوده می شود 🔶احزاب56 👌بنابراین اعمال نیکی که ما به معصومین هدیه می دهیم سبب افزایش مقام معنوی آنان شده و رحمت تازه ای را برای انان جلوه دار می کند و نشانه محبت عمیق ما به آنان است . 🗯البته در روایات متعددی آمده است که خداوند پاداش ما را نیز از انجام اعمال نیک می دهد و ثوابی نیز برای معصومین قرار می دهد 📚الکافی ج4 ص316 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 ❔یکی از کانال های ضد شبهه ای مطرح کرده که یکی از دلائل عدم وجود امام زمان تعدد نام های مادر او است که سوسن و نرجس و ملیکا و ...از اسامی او است ، از جمله عدم وجود این فرد این است که هيچ كسى نميداند كه مادرش كيست ❕چگونه ممکن است که كوچكترين مكالمات در روز عاشورا آن هم در آن بلبشو، را اينها ميدانند و حتى درد دل در ميان نخلستانها و در تنهائى شب را يادداشت كرده اند ولى مادر آخرين امامشان را نمیدانند ❗️❗️ 💠💠 👌مادر بزرگوار امام مهدى عليه السلام با نام‏هاى نرجس، سوسن، صيقل ، ريحانه، ، مريم، ، حكيمه ، و مَليكه ياد شده است كه ، مشهورترينِ آنهاست‏. 📚الغیبه طوسی ص 239_ کمال الدین ص 424_ روضه الواعظین ص 292_ دلائل الامامه ص 424 ❕چرایی تعدد نام مادر بزرگوار امام زمان علیه السلام فلسفه دارد . 👌اين بانوى گرامى، پس از اينكه وارد كانون خانواده امام عسکری عليه السّلام شد، خط و مسير ديگرى بر خلاف ساير كنيزان داشت؛ زيرا او مادر حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف بود. ❕او، فشار و ظلم ستمگران و ‏ها را مى‏ ديد و مى‏ دانست مدتى بايد در زندان به سر برد. او مى‏ دانست بايد براى حفظ خود و فرزند گرامى‏ اش، نقشه‏ هايى بينديشد، تا حاكمان وقت، ندانند صاحب كدام نام را بايد زندانى كنند و حامل نور مهدى علیه السلام كدام است. بر اين اساس، هرروز نامى تازه‏ براى خود مى‏ نهاد و در خانواده امام عليه السّلام او را به اين نام‏ها مى‏ خواندند، تا دشمنان خيال كنند اين نام‏هاى ، مربوط به چند نفر است و نفهمند همه مربوط به يك نفر است‏ . 📚فرهنگ نامه مهدویت ص 372 ❕پيشگويى‏ هاى مكرّر اهل بيت عليهم السلام از انقلاب جهانى توسّط فرزند امام عسكرى عليه السلام موجب گرديد كه خلافت به شدّت، آن امام را تحت مراقبت قرار دهد تا راه هر گونه خطر احتمالى را از ناحيه فرزند دار شدن ايشان مسدود نمايد. 👌برخى از گزارش‏ها حاكى اند كه پس از شهادت امام عسكرى عليه السلام، برای يكى از كنيزان ايشان ادّعاى بودن نموده و تا ثابت شدن درست نبودن ادّعايش، مدّتى تحت نظر مأموران حكومت بوده است. 📚دلائل الامامه ص 424 ❕در چنين فضايى، است كه اصول پنهانكارى در مورد هويت مادر امام مهدى عليه السلام ، مورد توجّه جدّى قرار گيرد. 📚دانشنامه امام مهدی ج 2 ص 194 💠از ديدگاه يكى از ، سبب تعدد نام‏هاى آن بانو، علاقه و محبت فراوان مالك او به وى بوده است كه باعث شده بود با بهترين اسم‏ها و زيباترين نام‏ها، او را صدا بزند؛ ازاين‏رو تمام نام‏هاى آن بانو، از اسامى گل‏ها و شكوفه ‏ها است؛ چون مردم، اين نام‏هاى را شنيده بودند، مى ‏پنداشتند همه اين‏ها نام‏هاى آن بانوى بزرگوار است. 📚سيد محمد صدر، پژوهشى در زندگى امام مهدى و نگرشى به غيبت صغرا، ص 204 و 205. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔شنیده ام که اول کسانی که با امام زمان بیعت می کنند هستند آیا این واقعیت دارد ❗️این چگونه قابل قبول است که همه مردم امام زمان را ول کنند و فقط ایرانیان با او باشند ❕ 💠💠 👌مطابق روایات ،اولین کسی که با امام زمان علیه السلام بیعت می کند امین است و پس از او سیصد و سیزده تن از یاران خاص ایشان با امام علیه السلام می کنند . ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « جبرئيل ، نخستين كسى است كه با قائم بيعت مى‏ كند و سپس سيصد و سيزده نفر با او بيعت مى‏ كنند» 📚تفسیر قمی ج 2 ص 205_ الغیبه نعمانی ص 181_ بحار الانوار ج 52 ص 315 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند عزّ و جلّ جبرئيل را مى‏ فرستد تا نزد قائم آمده و سؤال كند، به او مى‏ گويد به چه چيزى دعوت مى ‏كنى ، قائم او را از ماهيت دعوت خبر مى‏ دهد. جبرئيل مى ‏گويد پس من اوّل هستم كه با تو بيعت مى‏ كنم. 👌 آن‏گاه مى ‏گويد كف دستت را بده، و آن را بر دست خود مى‏ كند ... » 📚احتجاج ص 431 ❕روشن است فايده این دو چيز است ؛ 1⃣ توجه مردم به لزوم با حضرت برای یاری و یاوری او 2⃣تأييد و قيام الهی امام زمان عليه السّلام. 💠البته در گذشته در مورد نقش ایرانیان در خدمت رسانی به امام عصر علیه السلام توضیح داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2597 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔از برخی روحانیون شنیدم که می گویند امام زمان با قیام می کند ❗️به نظرتون آیا چنین چیزی ممکن است که امام زمان در برابر سلاح های پیشرفته دشمنان با شمشیر قیام کند ❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که در روایات ما از به عنوان سلاح امام زمان علیه السلام نام برده شده است . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « همه ما، قائم به امر خداوند هستيم، يكى پس از ديگرى، تا آن كه صاحب بيايد. چون او بيايد، به گونه ديگرى غير از آنچه بوده، رفتار مى‏ كند.» 📚الکافی ج 1 ص 536 👌برخى بر اين باورند كه كلمه «شمشير» در معناى حقيقى آن به كار رفته است و بنابراين مصداق آن، همان شمشير به عنوان ابزار جنگى خاصّ است. در اين گمانه، چيرگى حضرت مهدى عليه السّلام بر در فرض ‏هاى ذيل تصور مى ‏شود ؛ 1⃣ خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازى قرار خواهد داد كه تمام سلاح‏هاى موجود را مقهور نيروى خود مى‏ سازد. 2⃣ تمام تسليحات پيشرفته از كار مى‏ افتند و غير استفاده مى ‏شوند و مردم به ناگزير، از سلاح‏هاى ابتدايى (يعنى شمشير و مانند آن) استفاده خواهند كرد. 3⃣در آستانه ظهور، جنگ‏هاى خونين فراوانى به وقوع مى‏ پيوندد و تمام سلاح‏هاى پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در ‏ها فقط از ابزارهاى ساده استفاده مى ‏شود. 📚پرسمان مهدویت ص 252 ❕اما عده ای دیگر از نظری بهتر ارائه داده و می گویند ؛ 👌بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى، و اين بر خلاف سنّت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است؛ بنابراين، هيچ دليلى وجود ندارد كه با جهش جامعه انسانى به سوى حقّ و ، ترقّى و پيشرفت جامعه متوقّف گردد، و يا عقب‏ نشينى كند، عقب گرد و گذشته ‏گرائى با چنان پيشرفت و جهشى متناسب نيست. ❕بنابراين، قيام يك مصلح بزرگ براى استقرار عدل و آزادى در سراسر جهان هيچ‏گاه سبب نمى‏ شود كه جنبش صنعتى و ماشينى در شكل سالم و مفيدش بر چيده يا متوقّف شود. براى چنان حكومتى بايد حكومتهاى خودكامه و بيدادگر از صحنه جهان خارج شوند؛ و براى خارج كردن آنها، لااقل در شرايط كنونى يك «سلاح برتر» لازم است؛ سلاحى كه شايد حتّى تصوّرش امروز براى ما ممكن نيست. 👌روایات متعددی حاکی از پیشرفت چشم گیر علم و و تکنولوژی در زمان ظهور قائم علیه السلام است . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هنگامى كه كارها به صاحب اصلى ولايت (مهدى عليه السلام) برسد خداوند هر نقطه فرو رفته ‏اى از زمين را براى او مرتفع، و هر نقطه مرتفعى را پايين مى‏ برد آنچنان كه تمام دنيا نزد او بمنزله كف دستش خواهد بود كداميك از شما اگر در كف موئى باشد آن را نمى‏ بيند » 📚بحار الانوار ج 52 ص 328 👌این که در روایاتی سخن از قیام مهدی علیه السلام با شمشیر به میان می آورد اشاره به این است كه «شمشير» هميشه از قدرت و نيروى نظامى بوده و هست همانگونه كه «قلم» كنايه از علم و فرهنگ است. 👌 حتّى در ميدان جنگهاى سنّتى پيشين سلاحهاى‏ مختلفى جز شمشير به كار مى‏ رفته، همچون تير و نيزه و خنجر، ولى همواره مى‏ گويند اگر در برابر فلان موضوع سر تسليم فرود نياريد «حواله شما با است» يا گفته مى ‏شد «به زور شمشير حقّ خود را مى ‏گيريم». ❕یا از قديم معروف بوده «كشور با دو چيز اداره مى‏ شود، قلم و شمشير» و همه اينها جنبه دارد و مفهوم آن تكيه بر قدرت و استفاده از نيروى نظامى است. 👌ضرب‏ المثلهاى زيادى امروز در اين زمينه در دست است؛ مى ‏گويند «فلان كس شمشير را از رو بسته!» ، آشكارا فدرت ‏نمائى مى‏ كند.» ❕ «شمشير ميان ما و شما حكومت خواهد كرد،» اشاره به اين كه جز از راه جنگ مسأله حل نمى‏ شود. 👌 «شمشيرها را نمى‏ كنيم تا به هدف برسيم!» كنايه از اينكه مبارزه را تا آخر ادامه خواهيم داد. ❕از اينجا روشن مى‏ شود كه منظور از قيام مهدى عليه السلام به سيف، همان اتّكاى بر قدرت است؛ براى اينكه چنين گمان نشود كه اين مصلح بزرگ آسمانى به شكل يك معلم، يا يك واعظ، و يا راهنماى اجتماعى ظاهر مى ‏شود و رسالت او تنها اندرز دادن مردم است. 👌بلكه او يك رهبر درونگر و دورانديشى است كه نخست از حربه منطق بهره ‏گيرى كافى مى‏ كند، و آنجا كه گفتار حق سودى نبخشد كه در مورد بسيارى از زورگويان و جبّاران سودى هم نخواهد داد، دست به شمشير مى ‏كند؛ يعنى، متوسّل به قدرت مى ‏شود و را بر سر جاى خودشان مى ‏نشاند؛ يا در صورت لزوم، وجود كثيفشان را از سر راه بر مى‏ دارد؛ و شك نيست كه براى اصلاح گروهى از مردم جز اين راه ى نيست . 📚حکومت جهانی مهدی ، مکارم شیرازی ، ص 253 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔در مورد مسجد جمکران و نمازی که در آن خوانده می شود توضیح دهید ❗️برخی می گویند هم اصل اعتبار منتسب به امام زمان مورد تردید است و هم نمازی که در آن می خوانند ❕می گویند بنای مسجد بر یک خواب بوده است که حجت شرعی ندارد ❕❕ 💠💠 👌از مكان‏هايى كه امروزه علاقه ‏مندان حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف به آن توجه دارند، مسجد است. طبق آنچه در برخى كتاب‏هاى معاصر و پيش از آن آمده، اين مسجد به دستور حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ساخته شده است. ❕نخستين كتابى كه به صورت حكايت بناى مسجد را نقل كرده، كتاب نجم الثاقب مرحوم محدث نوری است. 👌اين حكايت به عنوان حكايت نخست در باب هفتم با عنوان «در ذكر احوال كسانى كه در دوران كبرا خدمت آن جناب رسيده ‏اند» اين‏گونه نقل شده است: « شيخ عفيف صالح حسن بن مثله جمكرانى رحمه اللّه مى ‏گويد: ❕ من شب سه ‏شنبه هفدهم ماه مبارك رمضان در سراى خود خفته بودم كه ناگاه جماعتى مردم به در سراى من آمدند نصفى از شب گذشته مرا بيدار كردند گفتند برخيز و طلب امام محمد صاحب الزمان صلوات عليه را اجابت كن كه تو را مى‏ خواند ... 👌آنگاه حكايت رفتن و ديدار خود را شرح داده است .. ❕تا اينكه نقل مى‏ كند حضرت امام عليه السّلام مرا به نام خود خواند و گفت برو و حسن مسلم را بگو كه تو چند سال است كه عمارت اين زمين مى ‏كنى و مى‏ کارى و ما خراب مى‏كنيم و سال است كه زراعت مى‏ كنى و امسال ديگر باره بازگرفتى و عمارتش مى ‏كنى رخصت نيست كه تو در اين زمين ديگر باره زراعت كنى بايد هرانتفاع كه از اين زمين برگرفته رد كنى تا بدين موضع مسجد بنا كنند و بگو اين حسن مسلم را كه اين زمين شريفى است و حق ‏تعالى اين زمين را از زمينهاى ديگر برگزيده است و شريف كرده است ...» ❕در ادامه این حكايت كه در می بینیم بيدارى واقع شده نه در خواب، به نقل از امام زمان عليه السلام به حسن مُثله جمكرانى آمده است که فرمود ؛ « به مردم بگو به اين مكان رغبت نشان دهند و آن را مغتنم بشمارند و در آن‏جا چهار ركعت نماز بگذارند: 1⃣ دو ركعت نماز تحيّت مسجد كه در هر ركعتى يك مرتبه «حمد» و هفت مرتبه سوره «قل هو اللَّه احد» بخوانند و بار ذكر ركوع و در هر سجده هفت بار نيز ذكر سجود را بگويند (در ركوع هفت بار بگويد سبحان ربّى الْعظيم و بحمده و در سجده هفت بار بگويد سبحان ربّى الأعلى و بحمده). 2⃣دو ركعت نماز امام زمان عليه السلام بخواند به اين نحو كه، در ركعت اوّل سوره «حمد» را آغاز كند و چون به «ايّاك نعبد و ايّاك نستعين» رسيد، صد مرتبه آن را تكرار نمايد و سپس بقيّه حمد را تا آخر بخواند (آنگاه يك مرتبه سوره «قل هو اللَّه احد» را بخواند) و ذكر ركوع و سجود را هفت مرتبه بگويد و ركعت دوم را نيز به همين صورت انجام دهد. پس از نماز يك بار بگويد:لا الهَ الَّا اللَّه‏ و سپس تسبيح حضرت زهرا عليها السلام را بگويد؛ آنگاه سر به سجده بگذارد و صد بار صلوات بفرستد. 👌امام زمان عليه السلام فرمود ؛ « هر كس اين دو نماز را (به اين نحو) انجام دهد در كعبه نماز خوانده است» 📚نجم الثاقب ج 2 ص 454 _ الزام الناصب ج 2 ص 48_ بحار الانوار ج 53 ص 230 ❕روشن می شود که اعتبار مسجد جمکران و که در آن خوانده می شود مستند به امر امام زمان علیه السلام است و قابل تردید و تشکیک نمی باشد . 👌بنابراین اين مسجد مقدس از جهات ذیل قابل است ؛ 1⃣ مسجد، در مكانى بنا شده كه مطابق روايت حسن بن مثله جمكرانى از امام زمان عليه السّلام، از ‏هايى است كه خداوند متعال از قبل مورد توجه قرار داده است. 2⃣مسجد به امر و دستور حضرت حجت عليه السّلام بنا شده است، و همين جهت در شرافت و آن كافى است. 3⃣ ثواب خاصى كه براى نماز در آن مسجد ذكر شده است، زيرا حضرت فرمود: «هركس آن دو نماز را در اين مكان به مانند آن است كه در بيت العتيق نماز به جاى آورده است». 4⃣ مسجد مقدس جمكران محلّ اجتماع عشّاق و مواليان اهل بيت عليهم السّلام خصوصا امام زمان عليه السّلام است و لذا از خاصی برخوردار می باشد . 5⃣ اين مكان از اماكن مقدس است كه بسيارى از گرفتاران و بيماران صعب العلاج بلكه كسانى كه محال بوده از راه علاج شوند در اين مكان مقدّس شفا يافته‏ اند. 6⃣ اين مكان از چنان قداست و احترامى برخوردار است كه بزرگان علما در طول تاريخ آن با پاى پياده يا سواره براى توسل به و نماز گزاردن در آن، از راه‏هاى دور و نزديك، مشرّف شده‏ اند. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔ارتباط مسجد با امام زمان در چیست ❗️برخی می گویند جایگاه و عظمت مسجد سهله مانند جایگاه مسجد جمکران است ❕❕ 💠💠 👌درباره محل زندگى حضرت مهدى علیه السلام و حكومت آن حضرت در عصر ظهور، روايات وجود دارد. ❕ در اين روايات، به طور عمده مسجد سهله را منزل آن حضرت و شهر كوفه را پايگاه حكومتى آن حضرت كرده‏ اند. امير مؤمنان، على عليه السّلام هنگام ترسيم خط سير حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در آستانه ظهور، فرمود: «گويى او را با چشم خود مى‏ بينم كه از وادى السلام عبور كرده، بر فراز اسبى كه سپيدى پاها و پيشانى ‏اش همى درخشد، به سوى مسجد در حركت است و زير لب زمزمه دارد و خدا را اين‏گونه مى ‏خواند: لا اله الا اللّه حقا حقا .... » 📚دلائل الامامه ص 343 👌امام صادق عليه السّلام خطاب به يار با ابو بصير فرمود: «اى ابا محمد گويى فرود آمدن قائم را با اهل و عيالش در مسجد سهله، با چشم خود مى‏ بينم.» ابو بصير عرض كرد: «آيا محل اقامت دائمى آن حضرت، در مسجد سهله خواهد بود؟» حضرت فرمود: «آرى». سپس فرمود: مسجد سهله، اقامتگاه حضرت ادريس عليه السّلام بود. مسجد سهله اقامتگاه حضرت ابراهيم عليه السّلام بود. خداوند سبحانه و تعالى، پيامبرى را برنيانگيخت، جز اين‏كه در مسجد نماز گزارده است. مسجد سهله، پايگاه حضرت خضر عليه السّلام است. كسى كه در مسجد سهله اقامت كند، همانند كسى است كه در خيمه رسول اكرم اقامت كند. مرد و زن باايمانى يافت نمى‏ شود، جز اين‏كه دلش به مسجد سهله پر مى‏ زند .... » 📚بحار الانوار ج 97 ص 435 👌و فرمود ؛ « هيچ غم ‏زده‏اى نيست كه به مسجد سهله برود و در آن دو ركعت نماز بين مغرب و عشاء به جاى آورد و را بخواند، جز آن‏كه خداوند غم‏ هايش را زايل مى‏ گرداند » 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 266 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman