هدایت شده از آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❓پرسش
❔آیا وحدت با اهل سنت در روایات به آن اشاره شده است ❓ما چگونه با آنان وحدت داشته باشیم در حالی که خلفای آنان بزرگترین ظلمها را بر اهل بیت روا داشتند❕
💠پاسخ💠
❗️در این که خلفای اهل سنت بزرگترین ظلمها را به اهل بیت روا داشته اند شکی نمی باشد و روایات فراوانی در وجوب بیزاری از دشمنان و غاصبین خلافت اهل بیت و هتکان به ساحت حضرت زهرا آمده است که تردیدی در این مساله باقی نمیگذارد.
📚بحار الانوار ج30 ص145 باب29
🔶حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«اگر مردی پیوسته در حال نماز و روزه باشد اما دشمن و مبغض به اهل بیتم باشد وارد جهنم می شود»
📚مستدرک علی الصحیحین ج2 ص83
👌اما حساب پیروان خلفا از خود خلفا جدا می باشد و طبق ادله متعددی اهل بیت ما را ملزم ساخته اند که با آنان وحدت و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم❕
1⃣پیروان خلفا و اهل سنت اگر چه ولایت و امامت امامان را قبول ندارند اما مسلمان هستند .
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
«زمانی که مردم شهادت به وحدانیت خدا ( ورسالت من) دهند ( مسلمان هستند) وجان ومالشان محترم است»
📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص64
🔶امام صادق فرمود:
«اسلام شهادتین واقامه نماز وزکات وانجام حج وروزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است»
📚الکافی،ج2 ص25
👌حال که روشن شد اهل سنت مسلمان هستند مشمول روایات زیر میشوند:
امام صادق فرمود:
"کسی که حرمت واحترام مسلمان را نگه ندارد پرده ایمانش هتک شده است"
📚بحار الانوار،ج71 ص227
❗وفرمود:
"مسلمان برادر مسلمان است"
📚الاختصاص،مفید،ص26
👌وفرمود:
«مسلمان بر مسلمان شش حق دارد .وقتی او را ببیند سلام کند و وقتی مریض شد به عیادتش رود و زمانی که عطسه زند برایش دعای سلامتی کند و زمانی که بمیرد به تشییع جنازه اش برود و زمانی که از او درخواستی کند اجابتش کند و هر چه را برای خود دوست دارد برای او نیز دوست بدارد و هر چه را که برای او نمی پسندد برای او نیز نپسندند»
📚امالی طوسی ص635
❔آیا به مقتضای این ادله نباید با اهل سنت زندگی مسالمت آمیز داشت و آنان را با زبان و عمل مورد آزار و اذیت قرار ندهیم چنان که امام باقر فرمود:
«مسلمان کسی است که سایر مسلمانان از آزار زبانی و عملی او در امان باشند»
📚الکافی ج2 ص234
2⃣روایاتی که صراحتا دستور به حسن معاشرت با اهل سنت می دهد؛
🔷امام صادق درمورد اهل سنت فرمود:
«در تشییع جنازه انان شرکت کنید واز مریض های آنان عیادت کنید وحقوق آنان را ادا کنید چرا که اگر شما اهل ورع وراستگویی وامانت داری باشید وبا مردم خوب رفتار کنید آنان ( اهل سنت) می گویند این شخص شیعه جعفر است ومن خوشحال میشوم ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده واگر غیر این باشد ناراحتی بر من وارد میشود ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده است»
📚الکافی،ج2 ص636
❗در این مضمون نیز روایات متعددی آمده است
📚وسایل الشیعه، ج12 ص5 باب 1
📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1
❓آیا حسن معاشرت با اهل سنت چیزی جز عمل کردن به این روایات است❕
3⃣روایاتی که از لعن کردن علنی نسبت به مقدسات اهل سنت منع می کند نیز شاهد دیگری بر لزوم وحدت و حسن معاشرت با اهل سنت است.
🔷امام رضا فرمود:
«مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وانان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم این را ببینند آنان هم از ما مذمت وبدگویی می کنند»
📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304
👌روی این جهت امامان با کسانی که صراحتا از دشمنانشان نام می بردند وبیزاری می جستند برخورد می کردند چنان که شیخ صدوق روایت می کند:
«به امام صادق گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد و انان را سب و دشنام می دهد .امام فرمود:
«چرا چنین می کند خدا اورا لعنت کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد»
📚الاعتقادات،ص107
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
4⃣روایاتی که بر لزوم تقیه کردن صادر شده است نیز شاهدی دیگر بر این مدعا است.
👌امام صادق فرمود:
«نه دهم دین تقیه است و کسی که تقیه نمی کند دین ندارد»
📚الکافی ج2 ص217
🔷امام کاظم فرمود:
«تقیه دین من و دین پدران من می باشد و کسی که تقیه نمی کند ایمان ندارد»
📚وسائل الشیعه ج16 ص204
❗️به شهادت تاریخ و سیره نویسان سلاطین و خلفای مستبد همیشه از موضوع لعن برای قتل و عام و نابودی شیعیان استفاده می کرده اند چنان که صاحب کتاب منتظم می اورد:
« حکام و سردمداران قدرت هر وقت که می خواستند فردی شیعه مذهب را تعقیب و دستگیر کنند و سپس او را مجازات کنند به جرم
هدایت شده از آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
فحش و ناسزا به ابوبکر و عمر بود»
📚المنتظم ج 2 ص36
♦️ابن اثیر می اورد:
« در سال 407 در تمام شهر های افریقا شیعیان را به جرم سب و لعن شیخین ( ابوبکر وعمر) از بین بردند»
📚الکامل ج9 ص110
❓آیا نباید به مقتضای ادله تقیه کردن از لعن علنی خلفا دست بر داشت تا جان خود و سایر شیعیان را به خطر نیندازیم و با پیروان آنان به خوبی رفتار کرد❕
5⃣روایاتی که در مورد اقتدا کردن به اهل سنت در نمازها وارد شده است نیز شاهد دیگری بر لزوم وحدت با اهل سنت است.
👌امام صادق فرمود:
«هرکس با آنان در صف اول به نماز بایستد گویی با رسول خدا در صف اول نماز گذارده است»
📚الفقیه ج1 ص382
🔶وفرمود:
«اگر با اهل سنت نماز بگزاری خداوند گناهان تو را می آمرزد...»
📚وسائل الشیعه ج8 ص299
🔶وفرمود:
«کسی که با انان در صف اول نماز بگزارد گویی پشت سر رسول خدا نماز خوانده است»
📚الکافی ج3 ص380
🔷وامام خطاب به اسحاق بن عمار عرضه داشت؛
❓آیا با اهل سنت در مساجدشان نماز می خوانی❕
🔷گفت آری
🔶فرمود:
«با آنان نماز بگزار چرا که اگر با آنان در صف اول نماز بگزاری گویی در راه خداوند جهاد کرده ای و شمشیر کشیده ای»
📚التهذیب ج3 ص277
👌بنابراین وحدت و همزیستی مسالمت آمیز با اهل سنت مساله ای غیر قابل انکار است اما مباحث علمی و اثبات مظلومیت اهل بیت و...منافاتی با وحدت ندارد و ما نباید به بهانه وحدت از مسلمات تاریخی و ظلم هایی که توسط خلفا به اهل بیت رفته است چشم بپوشیم و آن ها را بازگو نکنیم.
👌 ایت الله مکارم شیرازی می نویسد:
« انچه مضر به وحدت و اتحاد صفوف مسلمین است بحثهای جنجالی و تعصب اور و پرخاشگرانه است ولی بحث های علمی و منطقی که طرفین حدود و موازین علمی و منطقی را در ان رعایت کنند نه تنها مزاحم وحدت صفوف مسلمین نیست بلکه در بسیاری از مواقع به آن کمک می کند .
❗️جمعی از دانشمندان شیعه و اهل سنت در یک گرد همایی بزرگ در کنار هم نشستند و بخشهای مهمی از مسایل مربوط به اختلافات اهل سنت و شیعه را مورد بررسی علمی قرار دادند ونتیجه آن بسیار جالب و چشمگیر بود زیرا در بسیاری از مباحث نظرها به هم نزدیک شد و اختلافها کمتر گردید و همه باور کردند که اگر این گونه بحثها ادامه یابد کمک شایان توجهی به کمتر کردن فاصله ها و وحدت صفوف می کند»
📚پیام امام امیر المومنین ج1 ص334
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
هدایت شده از آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❓پرسش
❔شما میگید مقام امامت از نبوت بالاتره وحضرت علی بعنوان مثال که امامت داشتن از حضرت موسی که فقط نبوت داشت بالاتره و نه تنها موسی از همه پیامبران خب سوال من اینه حضرت ابراهیم که هم نبوت داشت هم امامت پس قطعا باید از حضرت علی بالاتر باشن پس چرا میگید حضرت علی بالاترن
حضرت ابراهیمی که پیامبر اولوالعزم بودن
💠پاسخ💠
❗️ادله متعدد قرآنی و روایی بر برتری مقام امامان بر انبیا دلالت می کند از جمله:
1⃣آیه مباهله:
❗️خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید:
«هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده باز کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما نیز فرزندان خود را ،ما زنان خود را دعوت کنیم شما نیز زنان خود را ما از نفوس خود ( وکسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم شما نیز از نفوس خود آنگاه مباهله و نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»
🔷ال عمران61
👌شیعه و سنی روایت کرده اند که پیامبر گرامی به همراه حضرت علی و زهرا و حسنین به مباهله مسیحیان رفت.
❗️مسلم نقل می کند :
«وقتی آیه مباهله نازل شد پیامبر علی و فاطمه و حسن و حسین را فرا خواند ( و به همراه آنان به مباهله رفت)»
📚صحیح مسلم ج4 ص1871
📚صحیح ترمذی ج5 ص638
📚مسند احمد ج1 ص185
📚مستدرک حاکم ج3 ص150
📚در المنثور ج2 ص38 و ...
👌بنابراین روشن می شود که مراد از « نسائنا» حضرت زهرا است .مراد از « ابناؤنا» حسنین هستند و مراد از « انفسنا» حضرت علی است.
❗️در این آیه خداوند از حضرت علی به عنوان نفس و جان پیامبر یاد می کند و این یعنی حضرت علی به قدری در فضائل و کمالات شبیه و همسان پیامبر بوده است که جان و نفس پیامبر قرار گرفته است و کاملا شبیه پیامبر است.
🗯از سوی دیگر شکی نیست که پیامبر گرامی افضل از همه انبیا بوده است چنان که حاکم روایت می کند:
«آقا و افضل پیامبران ،پیامبران اولوالعزم هستند و آقا و سرور پیامبران اولوالعزم پیامبر اسلام است»
📚مستدرک الصحیحین ج2 ص546
👌متقی هندی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«من سید و آقای همه پیامبران هستم»
📚کنزالعمال ج6 ص108
👌بنابراین حضرت علی نیز که نفس و جان پیامبر است و تمام صفات پیامبر را داراست افضل از همه انبیا است.
2⃣روایات فراوان دیگری نیز که می گوید امامان آگاه به تمام حروف اسم اعظم بوده اند شاهدی بر برتری امامان بر انبیا است.
👌امام صادق فرمود:
« اسم اعظم خداوند هفتاد و سه حرف است .خداوند به عیسی دو حرف از حروف اسم اعظم را تعلیم داد و او با آن دو حرف کارهای خارق العاده انجام می داد و به موسی بن عمران چهار حرف عطا کرد و به ابراهیم هشت حرف عطا کرد و به نوح پانزده حرف عطا کرد اما به محمد و اهل بیتش هفتاد و دو حرف از حروف اسم اعظم را عطا کرد و یک حرف از آن را به خودش اختصاص داده است»
📚بحار الانوار ج27 ص25
3⃣روایات فراوان دیگری نیز می گوید که امامان وارث تمام علوم انبیائ گذشته هستند.این روایات نیز شاهد بر برتری امامان بر انبیای سابق است زیرا انان تمام علوم انبیائ گذشته را یکجا دارا هستند.
👌امام باقر فرمود:
«برای خداوند علمی است که آن را به کسی تعلیم نمی دهد و علمی است که آن را به فرشتگان مقربش و انبیای مرسلش تعلیم میدهد و ما تمام آن ها را آگاه هستیم»
📚توحید صدوق ص138
4⃣روایات فراوان دیگری نیز می گوید که امامان وارثان سلاح و وسائل و آثار تمام انبیا هستند .این روایات نیز به گونه ای برتری امامان را بر انبیای روشن میکند.
📚بحار الانوار ج26 ص201 باب16
5⃣روایاتی که تصریح می کند امامان عالم تر از انبیائ گذشته هستند نیز صریح در برتری امامان است.
👌امام صادق فرمود:
«خداوند انبیای اولوالعزم را آفرید و آنان را با علم برتری داد و به ما علم آنان را داد و به ما در علوم آنان نیز برتری داد و به ما چیزهایی را تعلیم داد که به انبیای گذشته تعلیم نداده بود»
📚بصائر الدرجات ج1 ص228
6⃣روایات فراوان دیگری نیز می گوید که دعای انبیای گذشته با توسل به ذوات نورانی اهل بیت مستجاب می شده است شاهد دیگری بر برتری آنان بر انبیای است.
📚بحار الانوار ج26 ص319 باب7
7⃣روایات متعدد دیگری نیز می گوید که انبیائ اولوالعزم با محبت به اهل بیت به مقام اولوالعزمی رسیدند نیز شاهد بر این مدعاست.
📚بحار الانوار ج26 ص267 باب6
8⃣روایات متعدد دیگری نیز صریحا در برتری امامان بر همگان وارد شده است.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«تو ای علی و امامان از ذریه تو برگزیدگان خدا از تمام خلائق هستید»
📚عیون الاخبار ج2 ص58
🔶وفرمود:
«خداوند نظری به اهل دنیا کرد و مرا از میان تمام آنان برگزید و دو مرتبه نظر کرد و علی را از میان تمام آنان برگزید و سه مرتبه نظر کرد امامان از ذریه علی را از میان همگان برگزید»
📚الفقیه ج4 ص374
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
📈ادامه پاسخ 👇👇👇
👌خداوند نیز در قرآن تصریح می کند که مقام امام
هدایت شده از آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
ت از مقام نبوت برتر و بالاتر است.
🔷بقره124
🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
«مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند و مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن و مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق .درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد.وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید
❗ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند»
📚تفسیر نمونه،ج1 ص440
👌به مقتضای ادله بالا مقام امامان اهل بیت از تمام انبیای گذشته برتر و بالاتر است .چه آنانی که به منصب امامت رسیدند و چه آنانی که نرسیدند .
❗️اگر چه آنان مناصب نبوت و رسالت را نداشتند اما مقام و جایگاه آنان از کسانی که این مناصب را داشته اند برتر و بالاتر بوده است .
👌بنابراین اشکال شما وارد نمی شود که چگونه امامان که نبی و رسول نبوده اند بر کسانی که هم نبی بوده اند و هم رسول و هم امام برتری دارند زیرا برتری در مقام است نه در منصب و مقام و جایگاه امامان از کسانی که دارای منصب نبوت و رسالت و حتی امامت بوده اند برتر و بالاتر است به غیر از پیامبر اسلام که سید فرزندان آدم است.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#مشروعیت_خلفای_سه_گانه_عدم_قیام_در_برابر_آنان
🤔#پرسش
❔قیام حضرت حسین؛ مهر تاییدی بر خلافت خلفای راشدین!
✅ شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن حفظه الله: «من همیشه این موضوع را بیان میکنم که قیام حضرت حسین بن علی رضی الله عنه در مقابل یزید، در واقع یک مهر تایید بر منشور خلافت خلفای راشدین میباشد، اگر خلافت و سیستم حکمرانی بزرگانی همچون حضرت ابوبکر صدیق، حضرت عمر فاروق، حضرت عثمان بن عفان، رضوان الله علیهم اجمعین اشکال داشت و غصبی بودند، قطعا حضرت حسین رضی الله عنه این کربلا را در همان زمان اجرا میکرد و جانش را برای برپایی نظام اسلامی آن زمان فدا میکرد.»
💠#پاسخ💠
👌به راستی انسان از این استدلالات عوام فریبانه متعجب می شود ؟ پرسش ما این است که چرا پیامبر اسلام در زمان سیزده ساله که در مکه بودند ، در برابر مکیان و مشرکین قیام نکرد تا نظام اسلامی تشکیل دهد ؟ آیا عدم قیام ایشان مهر تاییدی بر حقانیت مشرکین بود ❗️
🔸پیامبر گرامی به دلیل نبود و کمبود نیرو قیام نکرد تا زمانی که به مدینه هجرت کرد و شرایط برای قیام مهیا شد . آیا عدم قیام امام سجاد و امام باقر تا امام عسکری علیهم السلام ، به معنای تایید خلفای جور و نامشروع بنی امیه و بنی العباس است ؟ آیا کسی می تواند چنین بگوید ❗️
👌علت عدم قیام امامان شیعه علیهم السلام در برابر خلفای جور ، تنها کمبود نیروی کافی بوده است .
❕شیخ کلینی روایت می کند که علی علیه السلام به سی گوسفندی که مشغول چرا بودند اشاره کرد و فرمود ؛
« به خدا سوگند ، اگر به تعداد این گله گوسفند یار و یاور داشتم ، حتما قیام می کردم »
📚الکافی ج 8 ص 33
❕از امام رضا علیه السلام سوال کردند که چرا علی علیه السلام با دشمنانش 25 سال بعد رسول الله نجنگید سپس در ایام #خلافتش با دشمنانش جنگید؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« او به پیامبر اقتدا کرد چرا که پیامبر نیز به مدت 13 سال در مکه و 9 ماه در مدینه به دلیل کمی یاران جهاد با مشرکین را ترک کرد ، با این وجود خللی به نبوتش وارد نمیشود همچنین خللی به امامت علی نیز وارد نمیشود چون علت ترک جهاد در مورد پیامبر وعلی یکی است ( وآن کمی یاران بود) »
📚بحار الانوار، ج29 ص 435
❕مأمون رقّى می گوید ؛
« در خدمت آقايم حضرت صادق عليه السّلام بودم كه وارد شد سهل بن حسن خراسانى و سلام كرد بر آن حضرت و نشست و گفت: يا بن رسول اللّه! از براى شما است رأفت و رحمت، و شما اهل بيت امامتيد، چه مانع است شما را كه از حقّ خود بنشينى با آن كه مى يابى از شيعيانت صد هزار نفر كه مقابلت شمشير بزنند.
❕حضرت فرمود: بنشين اى خراسانى رعى اللّه حقّك. پس فرمود: اى حنفيه! تنور را گرم كن. پس آن كنيز تنور را گرم كرد كه مانند آتش سرخ شد و بالاى آن سفيد گرديد آنگاه فرمود: اى خراسانى برخيز و بنشين در تنور! مرد خراسانى عرض كرد: اى آقاى من يا بن رسول اللّه! مرا عذاب مكن به آتش و از من بگذر خدا از تو بگذرد.
فرمود: از تو گذشتم، پس در اين حال بودم كه هارون مكّى وارد شد و نعلينش را به انگشت سبّابه اش گرفته بود، عرض كرد: السّلام عليك يا بن رسول اللّه. حضرت فرمود بينداز نعلين را از دستت و بنشين در تنور! راوى گفت كه: هارون كفش را از دست انداخت و نشست در تنور و حضرت رو كرد به مرد خراسانى و شروع كرد با او حديث خراسان گفتن مانند كسى كه مشاهده مى كند آن را، پس فرمود برخيز اى خراسانى و نظر كن به داخل تنور، گفت: برخاستم و نظر كردم در تنور ديدم هارون را كه چهار زانو نشسته آنگاه از تنور بيرون آمد و بر ما سلام كرد. حضرت فرمود ؛
« در خراسان چند نفر مثل اين مرد است؟ گفت: به خدا قسم يك نفر نيست.
فرمود: ما خروج نمى كنيم در زمانى كه نمى بينى #پنج_نفر را كه یاور ما باشند ، ما داناتريم به وقت خروج »
📚المناقب ج 4 ص 237
🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇
👌بنابراین علت عدم قیام اهل بیت علیهم السلام در برابر خلفای جور و ستم ، خصوصا سه خلیفه اول ، نبود یار و #نیروی لازم بوده است نه مشروعیت آنان و از سوی دیگر غالب خلفا ظواهر اسلام و شریعت را رعایت می کردند و علنا با احکام اسلامی مخالفت نمی کردند ، به خلاف یزید که برای از بین بردن اسلام شمشیر را از رو بسته بود ، اینجا بود که حسین علیه السلام ، علی رغم کمبود یار و نیرو قیام کرد تا جان را فدای هدف مهمتر که #حفظ_اسلام بود بکند ، اگر سایر خلفای جور هم علنا با احکام اسلامی مخالفت می کردند و قصد نابودی اسلام را داشتند ، حتما اهل بیت علیهم السلام در برابر آنان علی رغم کمبود یاور ، قیام می کردند .
🔸لذا می گویبم ، يكى از اهداف مهمّ قيام امام حسين عليه السلام احياى دين خدا، #مبارزه با بدعتها و مفاسد دستگاه بنى اميّه و رهايى اسلام از چنگال منافقان و دشمنان خدا بود و در اين راه موفّقيّت بزرگى نصيب آن حضرت شد، هر چند آن حضرت و ياران باوفايش به #شهادت رسيدند، ولى تكانى به افكار خفته مسلمين دادند و لرزه بر اندام حكومت جبّاران افكندند، در نتيجه اسلام را زنده ساختند و از اضمحلال دستاوردهاى نهضت نبوى جلوگيرى كردند و مسلمانان را از حيرت و گمراهى نجات دادند.
👌در زيارت معروف اربعين مى خوانيم ؛
«او (حسين) خون پاكش را در راه تو نثار كرد، تا بندگانت را از #جهالت و حيرت گمراهى نجات دهد».
👌همچنين در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است پس از شهادت امام حسين عليه السلام وقتى كه ابراهيم بن طلحة بن عبيداللَّه، خطاب به امام سجاد عليه السلام گفت ؛ « اى على بن الحسين! چه كسى (در اين مبارزه) پيروز شد؟!»
امام عليه السلام فرمود ؛ « اگر مى خواهى بدانى چه كسى (يزيد يا امام حسين عليه السلام) پيروز شده است، هنگامى كه #وقت نماز فرا رسيد، اذان و اقامه #بگو (آنگاه ببين چه كسانى ماندند و چه كسانى رفتند)».
📚بحار الانوار ج 45 ص 177
👌امام چهارم عليه السلام مى خواهد بگويد، هدف حكومت يزيد #محو_نام_رسول_خدا بود، ولى امام حسين عليه السلام با #شهادتش از اين كار جلوگيرى كرد، به هنگام اذان و اقامه همچنان نام محمد كه نشانه بقاى مكتب اوست برده مى شود (و هر قدر زمان مى گذرد اين حقيقت آشكارتر مى شود).
👌توضیح بیشتر را در دو پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1926
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2152
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#جمعیت_حاضر_در_غدیر_خاطره_مولوی_شریف_زاهدی_کلمه_مولی
🤔#پرسش
❔ظاهرا برخی از اهل سنت منکر آن هستند که واقعه غدیر را چندین هزار از مسلمین شاهد بودند ❗️برای جمعیت چند ده هزار نفری که شیعه ادعا می کند مستندی هم است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در برخی از نقل های شیعه ، جمعیت حاضر در جریان غدیر ، هفتاد هزار نفر و بیشتر ، ثبت و ضبط شده اند ؛
📚بحار الانوار ج 37 ص 202
❕این تعداد و بلکه بیشتر را علمای اهل #سنت هم نقل کرده اند . علامه امینی در کتاب معروف الغدیرش چنین می نویسد ؛
« رسول خدا در دهمين سال هجرت، زيارت خانه خدا (كعبه) را با اجتماع مسلمين آهنك فرمود. و در ميان قبايل مختلفه و طوائف اطراف بر حسب امر آنحضرت اعلان شد، و در نتيجه گروه عظيمى بمدينه آمدند تا در انجام اين تكليف الهى (اداى مناسك حج بيت اللّه) از آن حضرت پيروى و تعليمات آنحضرت را فرا گيرند.
👌اين تنها حجّى بود كه پيغمبر بعد از مهاجرت به مدينه انجام داد، نه پيش از آن و نه بعد از آن ديگر اين عمل از طرف آن حضرت وقوع نيافته و اين حج را به اسامى متعدد در تاريخ ثبت نموده اند، از قبيل: حجة الوداع- حجة الاسلام- حجة البلاغ- حجة الكمال- حجة التمام .
❕در اين موقع رسول خدا غسل و تدهين فرمود و فقط با دو جامه ساده (احرام) كه يكى را به كمر بست و آن ديگر را بدوش افكند روز شنبه بيست چهارم يا بيست پنجم ذيقعدة الحرام بقصد حج پياده از مدينه خارج شد و تمامى زنان و اهل حرم خود را نيز در هودجها قرار داد، و با همه اهل البيت خود و به اتفاق تمام مهاجرين و انصار و قبايل عرب و گروه عظيمى از خلق حركت فرمود .
📚طبقات ابن سعد ج 3 ص 225_ الامتناع مقریزی ص 511_ ارشاد الساری ج 6 ص 429
👌اتفاقا در اين هنگام بيمارى آبله يا حصبه در ميان مردم شيوع يافته بود و همين عارضه موجب گرديد كه بسيارى از مردم از عزيمت و شركت در اين سفر باز
ماندند مع الوصف گروه بي شمارى با آنحضرت #حركت نمودند كه تعداد آنها به يكصد و چهارده هزار و يكصد و بيست تا يكصد و بيست و چهار هزار و بيشتر ثبت شده است. البته از اهالى مكّه و آنها كه به اتفاق أمير المؤمنين على عليه السّلام و أبو موسى از يمن آمدند بر اين تعداد اضافه ميشوند .
📚مدارک این سخن ؛ السیره الحلبیه ج 3 ص 283 _ سیره زینی دحلان ج 2 ص 143_ تذکره الخواص ص 30_ دائره المعارف ، فرید وجدی ، ج 3 ص 542
🔸بر گرفته از الغدیر ، ج 1 ص 32
❕این جمعیت #چندین هزار نفری در هنگامه گرمای شدید حاکم بر منطقه غدیر گرد هم آمدند .
🔸حاکم #نیشابوری از زید بن ارقم نقل می کند ؛
« با رسول خدا به منطقه غدیر خم رسیدیم ...آن روز روزی بود که به مانند #گرما آن را ندیده بودیم ...پیامبر دست علی را گرفت و گفت ای مردم چه کسی بر مومنان ولایت دارد ، مردم گفتند خدا و رسولش ، پیامبر گفت هر کس که من بر او ولایت دارم و مولی او هستم ، علی مولای اوست »
📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص613
👌در #نقل دیگری زید بن ارقم می گوید ؛
« آن روز به شدت گرم بود تا جایی که برخی از ما از شدت گرما ، #عبایش را به سر و برخی به پا کشیده بودیم تا از آزار گرما در امان باشیم »
📚الروضه الندیه ص157
👌در #نقل دیگری آمده است ؛
« ما با سرعت به سوی پیامبر رفتیم ، هوا بسیار گرم بود تا جایی که پیامبر مقداری از لباس ( عبایش ) را از شدت گرما به سر و مقداری را به #پا کشیده بود »
📚بحار الانوار ج37 ص152
🗯اهل سنت می گویند منظور از #مولی در حدیث غدیر ، تنها بیان دوستی علی علیه السلام می باشد در حالی که مساله دوستی علی علیه السلام با مومنان مطلب مخفی و پیچیده ای نبود که نیاز به این همه تاکید و بیان داشته باشد ، و احتیاج به متوقف ساختن آن قافله #عظیم در وسط بیابان خشک و سوزان داشته باشد .
🔶قرآن با #صراحت می گوید ؛
« مومنان همه برادر یکدیگرند »
🔷حجرات 10
👌و می فرماید ؛
« مردان مومن و زنان مومنه دوست و یاور یکدیگرند »
🔷توبه 71
🗯مساله اخوت اسلامی و #دوستی مسلمانان با یکدیگر از بدیهی ترین مسائل اسلامی است که در آغاز اسلام وجود داشت و پیامبر بارها آن را تبلیغ کرد و دیگر نیازی به بیان آن ، در آن اجتماع عظیم و #گرمای سوزان نبود . بنابراین مراد از مولی تنها ولایت و #سرپرستی است نه چیز دیگر.
🔸#ادامه 👇
👇ادامه
👌در پایان توجه شما را به خاطره ای از #مولوی_شریف_زاهدی از علمای برجسته اهل سنت بلوچستان جلب می کنم که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام #گروید . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛
« خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای #دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است.
❕تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتابهای «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعهام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا میگویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آنها گفتم: من تعجب میکنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر میدهد ولی در سخن پیامبر (ص) به معنای دوست آمده است!
❕ روزی یکی از #دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم (ص) در غدیر خم استناد کردم. ایشان میگفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانوادهام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی.
👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: میخواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانوادهام منتظرم بودند و باید میرفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت میکنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند میروی و شما را از راهتان بر میگردانم تا به شما بگویم «#دوستت_دارم»؛ ناراحت میشوی و در عقل من شک میکنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| دهها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود میرفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه میدانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - میخواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (ع) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.»
📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
سوال:
می خواستم بدونم .با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد؟
✅پاسخ:
باید تفصیل قائل شد بین حج واجب وحج مستحب.
حج واجب قابل اغماض نیست ورویات فراوانی در اهمیت آن آمده است
📚وسایل الشیعه،ج11 ص7 باب 1 وباب 2 وباب 4 وباب 5 وباب 7 و...
امام علی فرمود:
"حج خانه خدا را ترک نکنید که مشمول عذاب خداوند می شوید"
📚بحار الانوار،ج96. ص17
❗امام صادق فرمود:
"( فرد مستطیع) اگر حج خانه خدا را ترک کند وقت مرگ به او گفته می شود یا یهودی بمیر ویا نصرانی"
📚الکافی،ج4 ص268
❗اما اگر حج مستحب باشد انسان می تواند هزینه آن را صرف نیازمندان کند وخود به حج نرود.
امام صادق فرمود:
"برطرف کردن نیاز یک مومن برابر است با بیست حج ( مستحب) "
📚بحار الانوار،ج71 ص324
در روایت دیگر فرمود:
"کسی که بر خانه خدا هفت دور طواف کند خداوند برای او 6 هزار حسنه می نویسد و6 هزار گناه اورا پاک می کند و6 هزار درجه مقام اورا بالا می برد و6 هزار حاجت اورا براورده می کند اما کسی که یک نیاز مومن را برطرف کند این کار او افضل است از ده بار طواف خانه خدا"
📚همان مدرک،ص325
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که ان ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم
✅پاسخ:
اهل سنت همان طواف نسائ را انجام میدهد منتها به نام دیگری آنان آن طواف را به نام طواف وداع انجام میدهند اما شیعیان به نام طواف نسائ
📗تفسیر نمونه،ج14 ص89
طبق روایات اهل بیت طواف وداع که اهل سنت آن را به جا می آورند جایگزین طواف نسا میشود از این جهت همسران آنان بر آنان حلال است.
در روایتی امام صادق فرمود:
"اگر خداوند بر آنان منت نمی گذاشت وطواف وداع آنان را ( به جای طواف نسا) محسوب نمی کرد زنان آنان بر آنان حلال نبود
"لولا ما من الله به علی الناس من طواف الوداع لرجعوا الی منازلهم... لاتحل لهم النساء "
📗وسایل الشیعه،ج13 ص299
علامه مجلسی می گوید:
"والاظهر طواف الوداع بدل النسائ"
"اظهر آن است که طواف وداع برای اهل سنت جایگزین طواف نسائ است"
📗مراه العقول،ج18 ص203
اما شیعیان باید طواف نسائ را بجا آورند چنان که امام کاظم فرمود:
"طواف الفریضه طواف النسائ"
طواف نسائ طواف واجب است
📗وسایل الشیعه،ج13 ص299
اما طبق فقه شیعه مستحب است وقتی که انسان میخواهد از مکه خارج شود طواف وداع را بجا آورد
📗مناسک جامع حج،ایت الله مکارم،ص440
وعلامه مجلسی روایات استحباب طواف وداع را ذکر میکند
📗بحار الانوار،ج96 ص370 باب 65
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
سلام سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است؟پاسخ بنده ب ايشان اين بود ك خداوند ب بعضي مكانها توجه خاصي دارد و ما هم بايد تعبد داشته و انجام دهيم.مثل اينكه امام زمان همه جا هستند از هر جا ايشان را خطاب قرار دهيم توجه مي كنند اما در جاهايي مثل سرداب مقدس يا مسجد جمكران توجه خاص دارند ساير ائمه نيز ب همين نحو(ب زائران مقابر مقدس خود توجه ويژه اي دارند).لطفا پاسخ دهيد متشكرم
✅ پاسخ
درست است که خداوند در هر زمان و مکاني موجود است، ولي براي حفظ وحدت جامعه اسلامي، محلي خاص در نظر گرفته شده است که همه به سوي آن عبادت کنند. در ايام حج با طواف کعبه، وحدت جامعه اسلامي به نمايش گذاشته شود.
بنابراين هيچ کس کعبه را عبادت نمي کند، بلکه چون خدا و پيشوايان ديني فرموده اند، طبق برنامه خاصي به دور کعبه طواف مي کنند، که از نظر ماهيت و از نظر هدف و انگيزه با اعمال بت پرستان کاملاً متفاوت است. آن ها بت ها را مبدأ آثار و تأثيرگذار در افعال مي دانستند، ولي مسلمانان به هيچ وجه کعبه را مبدأ آثار و تأثيرگذاري نمي دانند و هيچ شأني براي آن در نظام آفرينش و ربوبيت معتقد نيستند.
منظور از زيارت خانه خدا رفتن و كعبه را طواف كردن، ديدن خدا در آن جا و دور او گرديدن نيست.چرا كه به دليل عقل و شرع خداي متعال نه جسم دارد و نه قابل ديده شدن است . خدا را نمي توان با چشم سر ديد ؛نه در كعبه ،نه در مسجد ،نه در آسمان، نه در زمين ،نه در دنيا و نه در آخرت.
كعبه محور عبادت مسلمانان معين شده است
❗️در روایتی امده است که هشام بن حکم از امام صادق درباره فلسفه حج و طواف کعبه سوال کرد امام پاسخ دادند:
" خداوند این بندگان را افرید ۰۰۰و فرمانهایی در طریق مصلحت دین و دنیا به انها داد از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را ( در ایین حج) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبی یکدیگر را بشناسند واز حال هم اگاه شوند و هر گروهی سرمایه های تجاری را از شهری به شهر دیگر منتقل کند ۰۰۰وبرای اینکه اثار پیامبر و اخبار او شناخته شود مردم انها را بخاطر اورند و هرگز فراموش نکنند"
📚 وسایل الشیعه ج11 ص14
📚 علل الشرایع ص405
❗️در روایت دیگری فرمود:
" خانه کعبه خانه ای است که خداوند خلقش را مکلف کرده است که در انجا عبادتش کنند تا طاعت انان در انجام فرامینش را بیازماید لذا انان را بر تعظیم و زیارت کعبه بر انگیخته است و کعبه را محل انبیایش و قبله برای نماز گزاران قرار داده است پس کعبه شعبه ای از بهشت است وطریقی است که انسان را به غفران او می رساند و محل عظمت وجلال خداوند است ۰خداوند کعبه را دو هزار سال قبل دحول الارض خلق کرده است پس شایسته اطاعت در اوامرش و پرهیز از منهیاتش است "
📚 الکافی ج4 ص198
❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که کعبه جایگاه بس عظیمی در بینش اسلامی دارد روی این جهت امر به تعظیمش شده است و این تعظیم کردنش عبادت پرودگار شمرده شده است
❗️امام باقر فرمود:
" خداوند هیچ نقطه ای در زمین را نیافریده که محبوبتر به سوی او از کعبه باشد ونه هیچ نقطه ای نزد خداوند گرامیتر از ان است "
📚 الفقیه ج2 ص243
❗️ امام صادق فرمود:
" خداوند از هر چیزی مواردی را برگزیده است واز زمین موضع کعبه را بر گزیده است"
📚 الفقیه ج2 ص195
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
دریکی ازکانال های ضددین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکندچجورخدایی است که باسربریدن حیوانات خوشحال میشوداین خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشودلیاقت پرستش ندارد
✅پاسخ
توجه به چند نکته لازم است
1⃣خداوند مالک تمام انچه در اسمانها و زمین است می باشد و به مقتضای همین ملکیت خداوند تمام انچه را که در زمین و اسمان است را مسخر انسان گردانیده است چنان که فرمود« ایا ندیدی خداوند انچه را که در اسمانها و زمین است را مسخر شما کرده و نعمتهای ظاهری و باطنی خود را بر شما گسترده و افزون ساخته است»
📓لقمان 20
2⃣باید با دید عقلانی و نه عاطفی به ذبح کردن حیوانات نگاه کرد .انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است ،جسم انسان دارای نیازهایی است که این نیازها ،نیاز به پروتئین و موادی است که در گوشت حیوانات قرار داده شده است .اگر گفته شود خوردن و ذبح کردن حیوانات ظلم به حیوان است همین حرف را می توان در مورد خوردن گیاه هم زد ،خوردن گیاه هم باعث میشود که حق حیات از گیاه گرفته شود و ظلم به گیاه محسوب می شود .در این صورت انسان چگونه باید تغذیه کند؟
❗لازمه نظام مادی تزاحم بین موجودات مادی و از بین رفتن برخی توسط برخی دیگر است که این از بین رفتن در بین عالم حیوانات نیز مشاهده میشود و از انجایی که خلق این عالم دارای خیر کثیر در برابر شر قلیل بوده است خداوند عالم را خلق کرده است چرا که به مقتضای حکیم بودن خداوند ،او تنها کاری را انجام می دهد که یا خیر محض است و یا خیرش بیشتر از شرش است ( در جایی که شرور لازمه و جزی لا ینفک چیزی محسوب میشود)
♦️اگر انسان با این دید به مساله نگاه کند شکی باقی نمی ماند که حکم به استفاده کردن انسان از گوشت حیوانات همراه با شرایط معینی می دهد
3⃣هدف نهایی از قربانی کردن ان است که گروهی از نیازمندان از گوشت آن قربانی بهره مند شوند چنان که فرمود:
« هنگامی که پهلوهای قربانی ارام گرفت ( وجان داد) از گوشت انها بخورید و مستمندان قانع و فقیران معترض را نیز اطعام کنید این گونه ما حیوانات را مسخر شما ساختیم تا شکر خدا را بجا اورید»
📓حج 36
❗️وفرمود:
« گوشت و خون این قربانی ها هرگز به خدا نمی رسد»
📓حج 37
4⃣از انچه امد فلسفه قربانی کردن در اسلام روشن و مشخص شد که همه بازگشت می کند به منافع بندگان و رضایت خداوند نیز در همین نکته نهفته است و نیز روشن شد که ذبح حیوانات و استفاده از انان همراه با شرایط معین و مشخصی نزد عقلا هیچ گونه قبحی ندارد و باید از دید عقلانی به مساله نگریست
♦️پرسمان اعتقادی
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht