eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔توی سیل اخیر برخی از صندوق های غرق شد ، برخی از سلبریتی ها شبهه می کردند که صندوقی که قرار بود دفع بلا کند خودش در بلا دفع شد برخی از ملحدین هم این طور اشکال کردند ؛ ❕صندوق که بلا دفع میکردی همه عمر... دیدی که چگونه بلا صندوق گرفت.. حالا هى ملاهاى فاسد و مفتخور مردم را ترغيب كنند كه پول بريزيد توى اين صندوقها كه ٧٠ بلا را رفع ميكند چون فلان امام عرب اين را گفته است! هرچند خود همان امام هم نتوانست خودش را ازبلا نجات دهد ❗️❗️ 💠💠 👌در آيات و روايات اسلامى تأكيد فراوانى بر انفاق و صدقه در راه خدا و كمك به نيازمندان شده كه در چيزى اين گونه تأكيد وارد شده است. ❕اهميت اين مسئله به اندازه اى است كه در قرآن مجيد هنگامى كه به پرهيزگاران نويد بهشت برين را با وسعتى كه به اندازه آسمانها و زمين است مى دهد اولين صفت آنها را انفاق در هر حال مى شمارد، مى فرمايد: «و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمانها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است ، (همان) كسانى كه در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى كنند». ( آل عمران 133 _ 134) ❕در جاى ديگر به كسانى كه آشكارا و پنهان در راه خدا انفاق مى كنند وعده مىدهد كه هيچ ترس و اندوهى (در قيامت) در برابر عذابهاى الهى نخواهند داشت: «آنها كه اموال خود را، شب يا روز، پنهان يا آشكار، انفاق مى كنند، مزدشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگين مى شوند». ( بقره، آيه 274.) ❕مرحوم كلينى در كتاب كافى در آغاز جلد چهارم، چندين باب با روايات بسيار ذكر مى كند درباره اهميت صدقه و اينكه تأثير عميقى در دفع بلا دارد و موجب افزايش و بركت اموال مى شود از در حديثى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم ؛ « نيكى و صدقه فقر را از انسان دور مىكند و سبب طول عمر مى شود و نود (و در بعضى از نسخه هاى سبعين به معناى هفتاد) نوع مرگ بد را دور مى سازد». 📚الکافی ج 4 ص 2 ❕در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه فرمود ؛ « اگر خانواده اى از مسلمانان را كه فقيرند تكفل كنم، گرسنگى آنها را برطرف سازم، برهنگان آنها را بپوشانم و آنها را از اينكه دست نياز به سوى مردم دراز كنند باز دارم براى من محبوبتر از آن است كه يك حج و يك حج و يك حج، و همچنان امام عليه السلام ادامه داد تا ده حج و ده حج و ده حج تا به هفتاد حج رسيد به جا آورم». 📚همان ص 2 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «صبحگاهان صدقه دهيد و به آن علاقه چمند باشيد. هيچ مؤمنى نيست كه براى خدا به نيازمند صدقه دهد تا شر بلاهايى كه از آسمان به زمين نازل مى شود در آن روز ازاو باز دارد مگراينكه چنين خواهد كرد و اين شرور را از او دفع مى كند». 📚همان ص 5 👌و فرمود ؛ « صدقه دادن با دست ، مرگ سوء را از انسان دور می کند و هفتاد نوع از انواع بلا را از انسان دفع می کند » 📚بحار الانوار ج 93 ص 129 🔸حال اشکال مطرح شده اینجاست که چرا این از مردم سیل زده دفع بلا نکرد و خود صندوق صدقات هم مثلا غرق شد ؟ 1⃣در پاسخ می گوییم شما از کجا می دانید که صدقه دهندگان در این بلا با مرگ سوء از دنیا رفتند یا گرفتار بلا شدند ❗️علم دارید ❕❔شاید آنانی که نجات کردند و گرفتار بلا نشدند همان صدقه دهندگان بودند . ❔مگر قرار است که صندوق صدقات دفع بلا کند که غرق شدن صندوق صدقات موجب تعجب عده ای شده است ؟! آن که دفع بلا می کند ، خداوند است نه صندوق ، و خداوند نیز به وعده خود نسبت به کسانی که اهل صدقه بوده اند کرده است . 2⃣گاهی ممکن است افرادی هم که صدقه می داده اند ، گرفتار بلا شده باشند ، این از جهت بوده که است آنان اخلاص را رعایت نمی کردند و از روی ریا و چشم و هم چشمی و نام و آوازه ، صدقه و کمک می کرده اند . طبیعی است که این صدقه و انفاق به درد نمی خورد و اثر و فایده ای هم ندارد چنان که در حدیث قدسی آمده است که پرودگار می فرماید ؛ « من بهترین شریک ها هستم ، هر کس عملش برای غیر من باشد ( و دیگری را در عملی که باید برای من باشد شریک کند ) ، من آن عمل را از او نمی کنم تا زمانی که عملش تنها برای من خالص باشد » 📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 353 💠 👇 @Rahnamye_Behesht
💠ادامه 👇 3⃣گاهی هم ممکن است که افراد صدقه دهنده را رعایت کرده باشند ، اما تقوای خداوند را رعایت نکرده و در کنار صدقه دادن ، تن به گناه و معصیت هم داده باشند ، اینان در عین صدقه دادن باز هم گرفتار بلا و مصیبت می شوند تا سختی که از این بلا و می کشند ، کفاره گناهانشان باشد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که ( تمام ) گناهاش بخشیده شود ، خداوند او را به حزن و بیماری و مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد » 📚امالی صدوق ص294 4⃣گاهی هم ممکن است افراد صدقه دهنده هم اخلاص را رعایت کرده باشند و هم تقوا را ، اما باز هم گرفتار بلا و مصیبت شوند ، بلا و مصیبت آنان از این جهت است که بلا و مصیبت برایشان بهتر و به آنان است ، خداوندی که صلاح بندگان را بهتر از خودشان می داند و آنان را دوست نیز می دارد ، این بلا و مصیبت را برایشان ایجاد می کند تا از طریق خارج نشوند . در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فر ماید ؛ « بعضی از بندگان من افرادی هستند که اصلاح امر آنها جز به غنا و گستردگی زندگی و صحت بدن نمی شود ، از این رو امر دین آنها را به وسیله آن اصلاح می کنم ، و بعضی از بندگانم هستند که امر دین آنها جز با نیاز و و بیماری اصلاح نمی شود ، لذا امر دین آنها را با آن اصلاح می کنم و آنان را به وسیله آن می آزمایم » 📚الکافی ج2 ص 60 5⃣در مواردی هم بلا و مصیبت از باب ؛ « هر که در این بزم مقرب تر است ، جام بلا بیشترش می دهند » می باشد . بندگان صالح خداوند بیش از دیگران در معرض بلا و مصیبت هستند ، اگر چه اهل صدقه و اخلاص و تقوی هم هستند . خداوند آنان را گرفتار می کند ، تا با صبر و بردباری آنان بر ، پاداش های فراوان و بی نهایت به آنان بدهد ، در راس این دسته پیامبران و اولیاء هستند ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار نشدند » 📚وسائل الشیعه ج3 ص267 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند برای اولیاء و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه مرتکب شده باشند» 📚الکافی ج2 ص325 _ قرب الاسناد ص79 ❕و فرمود ؛ «شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب » 📚الکافی ج2 ص252 🔶و : «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند» 📚الکافی،ج2 ص 252 ❕بنابراین ، حکم اولیه و آن است که صدقه دادن موجب دفع بلا می شود ، اما این حکم کلی ، همانند بسیاری دیگر از احکام کلی الهی و ، استثناءاتی دارد که ما در بالا ، به برخی از این استثنائات ، اشاره داشتیم ، این استثنائات ، همانند تبصره هایی است که در قوانین کلی بشری و مجالس قانون گذاری ، وجود دارد ، روشن است که وجود تبصره با قانون کلی ، هیچ گونه تضادی ندارد . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این قضیه قرآن پیدا شده در چیست که کانال های ملحد آن را دلیلی بر تحریف قرآن محسوب کرده و می گویند که قرآن کنونی مطابق با قرآن گذشته نیست و تحریف شده است ❗️❗️ 💠💠 👌بعد از شهادت پيامبر اكرم ، بعضى از صحابه مانند ، ابن مسعود، ابىّ بن كعب، ابو موسى و ... هر يك برطبق ذوق خود ترتيب دادند كه از نظر ترتيب سوره ها و شيوه قرائت با هم اختلاف داشتند. مردم نيز گروه گروه شدند و هر گروهى از يك صحابه تقليد كرده، و برطبق مصحف او قرائت مى كردند. اين امر موجب شد، اختلافات بين مردم بالا بگيرد؛ به گونه اى كه عده اى، قرائت عده اى ديگر را غلط بداند؛ تا زمان كه اختلافها به شدت زياد شد و نگرانى هايى براى دستگاه حاكم به وجود آورد . ❕عوامل مؤثر در اختلاف قرائت ، بيشتر به رسم الخط مصحف بازمى گردد؛ چرا كه الفهاى ممدوده وجود نداشت؛ نقاط كلمات و نيز علامتها و شكلها نوشته نمى شد؛ افزون بر اينها بعضى از حروف به گونه اى نوشته مى شد كه مشابه حروف ديگر بود و آموزش آن تنها به وسيله قارى ممكن بود؛ اجتهادهاى شخصى قرّاء و لهجه هاى آنها نيز در كنار ديگر تأثيرگذار بود. 📚تاریخ قرآن ، معرفت ، ص 100 ❕عوامل بروز اختلاف قرائات چه بود ؛ ❕1. خالى بودن مصاحف از نقطه و اعراب؛ 2. عدم نگارش الف در وسط كلمات كه موجب اختلاف قرائت در كلماتى چون مسكين، مساكين و يخدعون با يخادعون و قصص و مى گرديد؛ 3. تفاوت لهجه ها؛ 4. اجتهاد و اعمال رأى قاريان. 📚پرسمان علوم قرآنی ص 91 ❕اجتهادات باطل ، موجب اختلاف شديد در نحوه قرائت قرآن گشت مثلا عبد اللّه بن مسعود و ابىّ بن كعب و مانند آنان كلمات قرآن را به مرادف تبديل كردند و در كار خود به آن حديث تمسك مى كردند. و از ابن مسعود نقل شده كه به جاى «كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ» «كالصّوف المنفوش» تلاوت مى كرد، و مى گفت: چون صوف در معناى عهن است. و ابىّ بن كعب در آيه شريفه «كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ»، «سعوا فيه» يا «مرّوا فيه» تلاوت مى كرد، و مى گفت چون مشى و سعى و مرور داراى معناى واحدند، و همينطور انس در آيه شريفه «هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا» «اصوب قيلا» مى خوانده، و در وجه آن مى گفته اقوم و به يك معنايند. 📚تاریخ و علوم قرآن ص 172 ❕ما معتقدیم خبرهای واحد که قرائتهای مختلف را گزارش می دهند دلیل بر تحریف قرآن نیست زیرا قرآن و قرائت های یاد شده دو حقیقت متمایز هستند .حقیقت قرآن سوای هاست و قرائت ها نمی تواند در نص قرآن تاثیر گذار باشد 👌قرآن کریم که سخن خداوند و اخرین کتاب اسمانی است از صدر اسلام تاکنون مورد اهتمام جدی مسلمانان بوده است .پیامبر گرامی نسبت به قرائت ،حفظ و جمع آوری قرآن سفارش اکید داشته مسلمانان آن را محور و اساس دین خود تلقی کرده و قرائت آن را از روزمره خود می دانستند ❕متن قرآن در طول تاریخ اسلام سینه به سینه و دست به دست از نسلی به نسل بعد منتقل شده و قرآن با همان الفاظ و قرائت رسول خدا در طول تاریخ رواج داشته است 💢امام صادق علیه السلام فرمود: « قرآن یکی بیش نیست و بر سر قرائت آن از جانب راویان ( قرآن ) صورت گرفته است» 📚الکافی ج2 ص630 ♦️وفرمود: « قرآن بر حرف واحد و از نزد خدای واحد نازل گشته است» 📚همان مدرک ❗️قرائت قرآن طبق قرائت مشهور که از پیامبر گرامی برجای مانده بوده و سینه به سینه منتقل میشد بین مردم رواج داشته تا ان جا که برخی از افراد از سر اجتهادات اشتباه از مشهور جدا شده ویک سری قرائت های شخصی را ابداع کرده که مورد تایید جامعه اسلامی نبوده است و اهل بیت نیز با آنها مخالفت کرده اند ومردم را امر میکردند که قرآن را طبق قرائت که برجای مانده از پیامبر بوده تلاوت کنند ❕سالمه بن سلمه می گوید : شخصی در محضر امام صادق آیاتی از قرآن را قرائت کرد و به طوری که من شنیدم قرائت او غیر از قرائت دیگر مردم بود .امام به او فرمود: « از این قرائت خود داری کن و همان گونه که می خوانند تو هم بخوان» 📚الکافی ج2 ص633 ♦️وفرمود: « همان گونه که اموخته اید ( ومشهور بوده) قرآن را بخوانید( وبه اجتهادات قاریان توجه نکنید)» 📚الکافی ج2 ص630 🔸 👇 @Rahnamye_Behesht
🔸ادامه 👇 🔵یگانه قرائتی که دارای سند و با پشتوانه جمهور و طبق قرائت مشهور که بر جای مانده از پیامبر بوده استحکام یافته است قرائت حفص از عاصم بوده که این قرائت در طی قرون پی در پی تا امروز همواره میان مسلمین متداول بوده است چرا که : ❗️قرائت او همان قرائت عامه و مشهور مسلمین بوده است زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا با انچه که با قرائت و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بوده پای بند بودند . 👌این قرائت را عاصم از شیخ ابوعبدالرحمان سلمی و او از امیر المومنین اخذ کرده است 📚معرفه القرائ الکبار ج1 ص77 ♦️و علی علیه السلام به هیچ عنوان قرائتی جز انچه با نصی اصلی وحی که میان مسلمانان متواتر بوده قرائت نمیکرده است از این رو در تمامی ادوار تاریخ مسلمانان مورد اعتماد قرار گرفت و قرآن های کنونی نیز طبق همین قرائت مشهور مسلمین بر جای مانده از قرائت پیامبر است ♦️ابن شهر اشوب چنین می اورد: « عاصم قرائت را از ابو عبدالرحمان سلمی فرا گرفته او نیز قرائت تمامی قرآن را از علی علیه السلام دریافت کرده لذا فصیح ترین قرائات قرائت عاصم است زیرا از ریشه آن را فرا گرفته و هر انچه دیگران کج رفته اند او راه استوار را انتخاب نموده است» 📚مناقب ج2 ص43 ♦️حاصل انکه قرآن بر یک قرائت نازل شده و این قرائت همان قرائتی است که بین مسلمین مشهور بوده و از پیامبر بر جای مانده است که قرائت حفص از عاصم از سلمی و از علی علیه اسلام مطابق همین قرائت مشهور مسلمین و بر جای مانده از پیامبر است و سایر قرائات که قرائات شاذ بوده مورد تایید مسلمین و جامعه اسلامی نبوده وحجیت ندارد . ❕در سال 1972 میلادی در مسجد جامع صنعا ، نوشته هایی از برخی از آیات قرآن کشف شد که گفته می شود که متعلق به قرون ابتدایی اسلام تا قرن چهارم است که بعضا اختلافاتی با قرآن کنونی دارد . ❕این اختلافات ، همان است که در بالا عنوان اختلاف قرائت گذشت . برخی از صحابه و تابعین و پیروانشان ، بر خلاف قرائت مشهور ، و از روی اجتهادات باطل ، قرائات دیگری از قرآن ارائه می دادند که قابل قبول عموم جامعه مسلمین نبوده است . این قرائات شاذ و نادر به عنوان دست نوشته از آن ها باقی مانده تا آن که اخیرا در مسجد جامع ، آن ها مورد کشف قرار می گیرد . ❕بنابراین به هیچ عنوان نمی توان این کشفیات جدید را دلیلی بر تحریف قرآن دانست ، این کشفیات پرده از همان اختلاف قرائات بر می دارد که ما گفتیم ، قرائات مختلف از قرآن بر مبنای اجتهادات باطل صورت گرفته و مورد قبول اهل بیت علیهم السلام و عموم مسلمین نبوده است . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
⚫️ویژه نامه شهادت امام کاظم علیه السلام ؛ 💠جایگاه امام کاظم علیه السلام در نزد مخالفین ایشان و علمای اهل سنت ؛ 1⃣ «ابو حاتم» درباره امام كاظم عليه السّلام مى گويد: « مورد وثوق، راستگو و يكى از امامان مسلمين است». 📚تهذیب التهذیب ج 10 ص 240 2⃣«خطيب بغدادى» حضرت را چنين توصيف مى كند: « او بخشنده و بزرگوار بود به او خبر مى رسيد كه شخصى او را [با زبان] آزار مى دهد. حضرت كيسه اى حاوى هزار دينار براى او مى فرستاد. گاهى مى شد كه كيسه هاى سيصد و چهارصد و دويست دينارى را در [ميان مردم] مدينه توزيع مى كرد. هرگاه مانند كيسه هاى موسى بن جعفر [عليه السّلام] به كسى مى رسيد او را بى نياز مى كرد». 📚تاریخ بغداد ج 13 ص 27 3⃣توصيف حضرت كاظم عليه السّلام را در بيان «ابن صبّاغ مالكى» چنين مى خوانيم: «مناقب و كرامات آشكار و فضايل و صفت هاى خيره كننده او گواهى مى دهند كه او از آسمان شرافت برآمد و از آن فراتر رفت، اوج شايستگى ها را درنورديد و به ستيغ آن رسيد، سرورى در برابر او قد خم كرد و او آن را مركب خود گرداند و در بهره هاى بزرگوارى به داورى نشست و برگزيده آن را انتخاب كرد و نيك برگزيد». 📚الفصول المهمه ص 217 4⃣«سبط ابن الجوزى» حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را چنين توصيف مى كند: « موسى فرزند جعفر، فرزند محمد (باقر)، فرزند على بن الحسين، فرزند على بن ابى طالب، كنيه اش «ابو الحسن» و به كاظم، مأمون (به امانت شناخته شده)، پاكيزه و سرور ملقب بود و به دليل عبادت و شب زنده دارى اش، بنده صالح خدا خوانده مى شد». 📚تذکره الخواص ص 312 5⃣«كمال الدين، محمد بن طلحه شافعى» درباره امام كاظم عليه السّلام مى گويد: « او امام گرانقدر، عظيم الشأن، بزرگ و كوشا در اجتهاد، به عبادت و بندگى خداوند بلند آوازه، بر امر بندگى مواظب و در كرامتها مشهور است. شب را به نماز و عبادت و سجده به درگاه خدا سپرى مىكرد و روز را به صدقه دادن و روزه دارى به شام مىرساند. به سبب بردبارى فوق العاده و چشم پوشى از آنان كه در حق وى ستم روا داشته و دست تطاول به سوى او دراز مىكردند «كاظم» خوانده شده است. او بدكردارى نسبت به خود را با نيكى به بدكردار و ظلم ظالم در حق خود را باگذشت از او جبران مىكرد. «عبد صالح» خوانده مى شد، زيرا بسيار عبادت مىكرد. مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مىديدند. كرامتهاى او حيرت انگيز است و گوياى اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است». 📚مطالب السوول ص 83 6⃣«احمد بن يوسف دمشقى قرمانى» امام را چنين تعريف كرده است: « او امام گرانقدر، يگانه عصر و حجت [بر مردم] است. شب را به نماز و بندگى صبح نموده و روز را به روزه شام مىكرد. از آنرو «كاظم» خوانده مىشود كه بى حد و حساب بردبار بوده و با كسى كه به حضرتش بدى مىكرد، راه گذشت در پيش مىگرفت. نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او عرض نياز برده، نوميد بازنگشته است ... كرامات آشكارى از او ديده مىشود و مناقب خيره كننده اى دارد. از آسمان شرافت برآمد و از آن فراتر رفت و اوج شايستگى ها را در نورديد و به ستيغ آن رسيد». 📚اخبار الدول ص 112 7⃣«محمد بن احمد ذهبى» در توصيف امام موسى بن جعفر عليه السّلام مى نويسد: « [امام] موسى از بهترين حكيمان و از بندگان پرهيزگار خدا بود. مرقد او در بغداد (كاظمين امروز) شناخته شده است. در سال 183 ق. در 55 سالگى زندگى را وداع گفت». 📚میزان الاعتدال ج 3 ص 209 8⃣عبد المؤمن شبلنجى»، امام كاظم را چنين توصيف مى كند: « موسى كاظم رضى اللّه عنه عابدترين اهل زمان خود، دانشمندترين، بخشنده ترين و بزرگوارترين آنان بود. جوياى احوال فقيران و بينوايان مدينه مى شد و شبانه درهم و دينار و ديگر نيازمندى هاى زندگى را براى آنان مىبرد و آنان منبع اين بخششها را نمىشناختند. پس از وفات آن حضرت بود كه از خاستگاه اين كمكها آگاه شدند» 📚نور الابصار ص 218 9⃣ابن حجر نیز می نویسد ؛ « موسی الکاظم وارث علم و معرفت و کمال و فضل پدرش بود ، به او کاظم می گفتند به خاطر کثرت گذشت او از دیگران و حلم ورزیدن او ، و در نزد اهل عراق به باب قضاء الحوائج در نزد خدا معروف بود و او عابدترین مردم زمان خودش و عالمترین و بخشنده ترین آنها بود » 📚الصواعق المحرقه ص 121 ط البابی بحلب 0⃣1⃣یافعی نیز در مورد امام علیه السلام می گوید ؛ « او صالح و جواد و حلیم و کبیر القدر و مقام بود و به خاطر عبادت و سعی و تلاشش در بندگی خدا ، عبد صالح خوانده می شد و بخشنده و کریم بود » 📚مراه الجنان ج 1 ص 394 @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️ 💠💠 👌شیخ عباس می نویسد ؛ «امام کاظم علیه السلام در ميان مردم به باب الحوائج معروف است ( چرا که ) توسّل به آن حضرت براى امراض و بيمارى ها و رفع امراض ظاهرى و باطنى و دردهاى اعضاى خصوصا درد چشم مجرّب است» 📚منتهی الامال ج 3 ص 1463 ❕محمد بن طلحه در مورد صفت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام می نویسد ؛ « مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مى ديدند. كرامتهاى او حيرت انگيز است و اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است». 📚مطالب السوول ص 83 ❕احمد بن یوسف یکی دیگر از علمای اهل سنت در مورد این صفت امام علیه السلام می نویسد ؛ « امام کاظم نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او نياز برده، نوميد بازنگشته است ...» 📚اخبار الدول ص 112 ❕ابو علی که از علمای بزرگ حنبلیان محسوب می شود می گوید ؛ « هرگاه مشكل و گرفتارى مرا فرا گيرد، آهنگ قبر موسى بن جعفر كرده، به او متوسل مى شوم و خدا آن گونه كه دوست دارم مرا برطرف مى كند» 📚تاریخ بغداد ج 1 ص 120 👌امام شافعى» پا را فراتر نهاده، درباره امام و منزلت او مى گويد ؛ « قبر موسى [بن جعفر] كاظم نوشداروى آزموده شده است » 📚تحفه العالم ج 2 ص 20 ❕ابن شهر آشوب نقل مى كند در بغداد زنى ديده شد كه سراسيمه مى دويد. از او پرسيدند كجا مى روى؟ گفت نزد موسى بن جعفر مى روم زيرا فرزندم را زندانى كرده اند. 👌مردى حنبلى مذهب از سر تمسخر گفت او (امام كاظم) در زندان مرد. زن گفت [خداوندا] به حرمت آن كشته در زندان قدرت [خود] را به من بنمايان. خيلى زود فرزندش از زندان آزاد شد و فرزند مرد مسخره كننده به كيفر رسيد » 📚 المناقب ج 4 ص 305 @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
👌برخی از پرسش و پاسخهای کانال پیرامون امام کاظم علیه السلام ؛ 1⃣می گویند امام کاظم در 37 سالگی از دنیا رفت و 24 سال از عمرش را در زندان بود و از او 18 پسر و 19 دختر باقی ماند که امامزادگان ایران نیز به امام کاظم بر می گردند چگونه امام این قدر فرزند تولید کند با این که بیشتر عمرش را در زندان بود ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8791 2⃣این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8793 3⃣جایگاه امام کاظم علیه السلام و فضائل و مناقب ایشان در نزد بزرگان اهل سنت ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8796 4⃣آیا حقیقت دارد که امام کاظم دخترش را به نام نامگذاری کرده اند ❗️❗️مگر عایشه دشمن اهل بیت نبوده است ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8451 5⃣آیا حقیقت دارد که مادر امام کاظم کنیز بوده است ❗️این که مادران برخی امامان کنیز بودند این واسه امامان بد نبود که مادرانشان کنیز هستند ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8030 6⃣شیعه همان عقائد مسیحیت مانند عقیده به فداء و فدا شدن عیسی جهت آمرزش گناهان مسیحیان را دارند.در روایتی از امام کاظم در کتب شیعه آمده است که من با دادن جان خودم شیعیان را حفظ کردم زمانی که خدا بر شیعیان غضب کرده بود ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6901 @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات حضرت علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم. ❕اشاره ای به مقام حضرت ابوطالب علیه السلام در روایات شیعه؛ 🔷شیخ روایت می کند: « پس از وفات ابوطالب ، پیامبر بر بالین او وارد شد و خطاب به ایشان عرضه داشت که یا عموجان شما مرا زمانی که یتیم بودم تحت تکفل خود در آوردی و مرا که صغیر بودم تحت تربیت خود قرار دادی و در زمان بزرگسالیم مورد نصرت قرار دادی .خداوند پاداش خیر به تو دهد» 👌پس از آن علی را امر کرد که ایشان را غسل کرده و تجهیز کند» 📚امالی صدوق ص243 🔶مرحوم از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: « علی علیه السلام روزی در رحبه نشسته بود و مردم نیز حول او گرد آمده بودند . مردی حضرت را مخاطب قرار داد که شما در جایگاهی الهی قرار دارید اما افسوس که پدرت در آتش است . ❕حضرت علی فرمود ساکت باش خداوند دندانهایت را فرو ریزد . قسم به خداوندی که محمد را به حق به پیامبری برگزید اگر پدرم برای تمام گناهکاران روی زمین شفاعت کند خداوند را می پذیرد . پدرم در آتش معذب باشد در حالی که پسرش تقسیم کننده بهشت و دوزخ است . ❕قسم به خداوند نور پدرم در قیامت بر تمام انوار مردمان چیره می شود الا نور پیامبر و امامان زیرا نور او از نور ماست که خداوند دو هزار سال قبل از خلقت آدم آن را کرده بود» 📚الاحتجاج ج1 ص230 📚امالی شیخ طوسی ص192 🗯حضرت ابوطالب از جمله حضرت عیسی علیهما السلام نیز تلقی می شده است چنان که امام علیه السلام فرمود: « وقتی پیامبر اسلام مبعوث شد ابوطالب نبوت را به پیامبر تقدیم کرد» 📚الکافی ج1 ص445 🔷علامه می گوید: « ابوطالب از جمله اوصیاء بود و او امین بر وصایای انبیاء محسوب می شد » 📚بحار الانوار ج35 ص74 ❕متاسفانه برخی مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام به خاطر دشمنی که با علی علیه السلام دارند ، برایشان سنگین است که پدر حضرت علی را به عنوان فردی مومن و موحد معرفی کنند لذا سعی می کنند به دروغ و تدلیس حضرت را کافر ( نعوذ بالله ) و اهل دوزخ معرفی کنند . 👌ما در دو پست زیر پاسخ برخی تدلیس ها و یاوه گویی های آنان را داده ایم و ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام را از کتب خودشان اثبات کرده ایم ؛ 1⃣ https://t.me/Rahnamye_Behesht/2667 2⃣ https://t.me/Rahnamye_Behesht/3640 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔 ❔ادله ای که برای ایمان ابوطالب از کتب اهل سنت ارائه دادید قانع کننده نیست ❗️برای دوستان ام ارائه دادم اما قبول نکردند ❕ 💠💠 👌 طرز تفكر و عقيده هر شخص را از سه راه مى توان به دست آورد ؛ 1⃣بررسى آثار علمى و ادبى كه از او به يادگار مانده است.2⃣ طرز رفتار و كردار او در ميان جامعه. 3⃣ عقيده دوستان و نزديكان بى غرض او در حقّ وى. 1⃣اشعار و سروده هاى ابو طالب، كاملا گواهى بر ايمان و اخلاص وى مى دهد. ❕همچنين، خدمات ارزشمند او در ده سال آخر عمرش، گواه محكمى بر ايمان فوق العاده او است. عقيده نزديكان بى غرض وى نيز اين است كه او فردى مسلمان و با ايمان بوده است و هرگز كسى از دوستان و اقوام وى در حقش جز تصديق اخلاص و ايمانش چيز ديگرى نگفته است. ❕ از ميان قصايد طولانى وى، قطعاتى چند انتخاب كرده و در اين جا براى روشن شدن مطلب مى آوريم: « اشخاص شريف و فهميده بدانند كه محمد بسان موسى و مسيح پيامبر است ، همان نور آسمانى را كه آن دو نفر در اختيار داشتند، او نيز دارد و تمام پيامبران به فرمان خداوند، مردم را راهنمايى و از گناه باز مى دارند » 📚مجمع البیان ج 7 ص 37_ مستدرک حاکم ج 2 ص 623 «همان نور آسمانى را كه آن دو نفر در اختيار داشتند، او نيز دارد و تمام پيامبران به فرمان خداوند، مردم را راهنمايى و از گناه باز مى دارند » « سران قريش! تصور كرده ايد كه مى توانيد بر او دست بيابيد؛ در صورتى كه آرزويى را در سر مى پرورانيد كه كمتر از خوابهاى آشفته نيست. او پيامبر است، وحى از جانب خدا بر وى نازل مى گردد و كسى كه بگويد: نه، انگشت پشيمانى به دندان خواهد گرفت.» 📚دیوان ابوطالب ص 32_ سیره ابن هشام ج 1 ص 373 « قريش آيا نمى دانيد كه ما او (محمّد) را مانند موسى پيامبر يافته ايم و نام و نشان او در كتابهاى آسمانى قيد گرديده است. و بندگان خدا محبت مخصوصى به وى دارند و نبايد درباره كسى كه خدا محبت او را در دلهايى به وديعت گذاشته، ستم كرد.» 📚دیوان ابوطالب ص 32_ سیره ابن هشام ج 1 ص 373 «برادرزاده ام! هرگز قريش به تو دست نخواهند يافت و تا آن روزى كه لحد را بستر كنم و در ميان خاك بخوابم، دست از يارى تو برنخواهم داشت. به آنچه مأمورى آشكار كن، از هيچ چيز مترس و بشارت ده و چشمانى را روشن ساز ، مرا به آيين خود خواندى و مى دانم تو پند دهنده منى، و در دعوت خود امين و درست كارى، حقا كه كيش «محمد» از بهترين آيينها است.» 📚تاریخ ابن کثیر ج 2 ص 42 «يا اينكه ايمان، به قرآن سراپا شگفتى بياوريد كه بر پيامبرى مانند موسى و يونس نازل شده است. » 📚شرح ابن ابی الحدید ج 14 ص 74 👌هر يك از اين قطعات، قسمت كوچكى از قصايد مفصل و سراپا نغز ابو طالب است كه ما به عنوان گواه، برجسته هاى آنها را كه صريحا بيانگر ايمان وى به كيش برادرزاده اش است، انتخاب كرديم. ❕خلاصه سخن: هر يك از اين اشعار در اثبات ايمان و اخلاص گوينده آنها كافى است و اگر گوينده اين ابيات يك فرد خارج از محيط اغراض و تعصبات بود، همگى بالاتفاق به ايمان و اسلام سراينده آن حكم مى كرديم، ولى از آنجا كه سازنده آنها «ابو طالب» است و دستگاه تبليغاتى سازمانهاى سياسى اموى و عباسى پيوسته بر ضد آل ابو طالب كار مى كرد؛ از اين نظر گروهى نخواسته اند چنين فضيلت و مزيّتى را براى ابو طالب اثبات كنند. 👌از طرفى وى، پدر على است كه دستگاههاى تبليغى خلفا بر ضد وى پيوسته تبليغ مى كردند، زيرا اسلام و ايمان پدرش، فضيلت بارزى درباره وى حساب مى شد؛ در حالى كه كفر و شرك پدران خلفا موجب كسر شأن آنان بود. 💠ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht 💠ادامه پاسخ ؛ 2⃣راه دوم، طرز رفتار او با پيامبر و نحوه فداكارى و دفاعش از ساحت اقدس پيامبر است و هر كدام از آن خدمات مى تواند، آئينه فكر و روشنگر روحياتش باشد، زيرا: 👌ابو طالب شخصيتى است كه راضى نشد، برادرزاده اش دل شكسته شود و على رغم تمام موانع و نبود امكانات، او را همراه خود به شام برد. ❕پايه اعتقاد او به فرزند برادر، تا آن حد است كه او را همراه خود به مصلّى برده و خدا را به مقام او قسم داد و باران رحمت طلبيد. 📚الغدیر ج 7 ص 346 👌وى در راه حفظ پيامبر از پاى ننشست و سه سال آوارگى و زندگى در شكاف كوه و اعماق درّه را بر رياست و سيادت مكّه ترجيح داد تا آنجا كه اين آوارگى او را فرسوده ساخت و مزاج خود را از دست داد و چند روز پس از نقض محاصره اقتصادى كه به خانه و زندگى برگشت، از دنيا رفت. ❕ايمان او به رسول خدا به قدرى محكم بود كه رضايت داشت تمام فرزندان عزيزش كشته شوند، ولى او زنده بماند. على را در رختخواب وى مى خوابانيد تا اگر سوء قصدى در كار باشد متوجه وى نباشد. بالاتر از آن، روزى حاضر شد، تمام سران قريش به عنوان انتقام كشته شوند و طبعا تمام قبيله بنى هاشم نيز كشته مى شدند. ❕ابو طا
لب هنگام مرگ به فرزندان خود چنين گفت: من «محمد» را به شما توصيه مى كنم، زيرا او امين قريش و راستگوى عرب و حايز تمام كمالات است، آيينى آورده كه دلها بدان ايمان دارد، اما زبانها از ترس شماتت به انكار آن برخاسته است. من اكنون مىبينم كه افتادگان و ضعيفان عرب به حمايت او برخاسته و به او ايمان آورده اند و محمد به كمك آنان بر شكستن صفوف قريش قيام كرده است. سران قريش را خوار، خانه هاى آنان را ويران و بى پناهان آنها را قوى و نيرومند كرده است. 👌سپس گفتار خود را با جمله هاى زير پايان داد: « اى خويشاوندان من، از دوستان و حاميان حزب او (اسلام) گرديد. هر كس از وى پيروى كند، سعادتمند مى گردد، هرگاه اجلم مهلت مى داد، من از او حوادث و مكاره روزگار را دفع مى كردم. » 📚سیره حلبی ج 1 ص 351_ تاریخ الخمیس ج 1 ص 339 👌بى شك وى در اين آرزو راستگو بوده، زيرا خدمات و جان فشانى هاى ده ساله وى، گواه صدق گفتارش است. چنانكه گواه صدق، وعده اى است كه وى در آغاز بعثت به محمد داد، زيرا روزى كه پيامبر تمام اعمام و خويشاوندان خود را دور خود جمع كرد و آيين اسلام را به آنان عرضه داشت، ابو طالب به وى چنين گفت: « برادرزاده ام قيام كن، تو والا مقامى، حزب تو از گرامى ترين حزبهاست، تو فرزند مرد بزرگى هستى، هرگاه زبانى تو را آزار دهد، زبانهاى تيزى به دفاع تو برمى خيزد و شمشيرهاى برنده اى آنها را مى ربايد. به خدا سوگند! اعراب مانند خضوع كودك به مادرش، در پيشگاه تو فروتن خواهند شد. » 📚الطرائف ص 85 3⃣ايمان و اخلاص ابو طالب را بايد از نزديكان بى غرض وى پرسيد، زيرا اهل خانه به درون خانه و آنچه در آن مى گذرد داناترند. ❕وقتى على خبر مرگ ابو طالب را به پيامبر داد؛ وى سخت گريست و به على دستور غسل و كفن و دفن صادر كرد و از خدا برايش طلب مغفرت نمود. 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 14 ص 76 👌در محضر امام چهارم، سخن از ايمان ابو طالب به ميان آمد. وى فرمود: «در شگفتم كه چرا مردم در اخلاص او ترديد دارند؛ در صورتى كه، هيچ زن مسلمانى نبايد بعد از گزينش اسلام در حباله شوهر كافر خود بماند و فاطمه بنت اسد، از سابقات در اسلام و از آن زنانى است كه خيلى جلوتر به پيامبر ايمان آورد و همين زن مسلمان در نكاح ابو طالب بود تا روزى كه وى از دنيا رفت و ايمان ابو طالب بر ايمان بسيارى از مردم ترجيح دارد و امير مؤمنان دستور مى داد از طرف وى حج به جا آورند. 📚همان، مدرک ص 69. ❕برگرفته از کتاب فروغ ابدیت ، ص 361 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔پرسش ❓نظر اسلام در مورد سیزده بدر چیست❗️آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است یا خیر❕❕ 💠پاسخ💠 👌از دو نظر می توان به مراسم سیزده بدر نگاه کرد؛ 1⃣اگر مراسم سیزده بدر به عنوان یک رسم بت پرستی و اعتقاد به نحسی سیزده که در اسلام مردود است انجام شود شکی در غلط و ناروا بودن آن نمی باشد . 🔶آیت الله مکارم شیرازی چنین عرضه می دارد؛ ❕«سرچشمه مراسم خرافى سیزده بدر از نظر تاریخى به اصحاب الرس که در قرآن به آن اشاره شده بر مى گردد. به حالات اصحاب الرس در تفاسیر اشاره شده، و در یکى از شرح هاى نهج البلاغه نیز داستان مفصل آن را چنین یافتم؛ 💠دوازده شهر یا آبادى بود که هر شهر و آبادى به یکى از ماه هاى سال خورشیدى نامیده شده بود . آیین مردم آن شهرها بت پرستى بود. درختان صنوبر را پرستش مى کردند. زیرا صنوبر منبع درآمد خوبى براى آنها بود. روز اول سال، همه مردم از تمام دوازده شهر یا روستا در شهر فروردین جمع مى شدند، و مراسم جشنى داشتند. فردا به شهر اردیبهشت مى رفتند، و در آنجا مراسمى داشتند. روز سوم به آبادى خرداد مى رفتند…، تا به آبادى اسفند که مى رسید، دوازده شهر تمام مى شد؛ روز سیزدهم دسته جمعى از آبادى ها خارج شده، به بیابان ها مى رفتند، و مراسم سیزده و جشن و پایکوبى و آلودگى به انواع مفاسد را در آنجا برگزار مى کردند. بنابراین سیزده بدر سنتى بوده که از بت پرستان باقى مانده است، همانطور که مراسم شب چهارشنبه سورى، که احترامى براى آتش قائل مى شوند، سنّتى از آتش پرستان است. 📚پاورقی قهرمان توحید ، ص84 📚مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155 2⃣اما اگر مراسم سیزده بدر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای آلوده آن و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرژی و توان کافی باشد بدون آنکه اعتقاد به نحسی سیزده و رسم بت پرستی محرک این تفریح باشد امری ناشایست نخواهد بود . ❕به خصوص اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آنها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد. 📚قهرمان توحید ، ص84 🔶خداوند می فرماید: « بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است» 💠عنکبوت20 🔶 پیامبر گرامی فرمود: «عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند؛ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از حلال های خداوند» 📚وسایل الشیعه ج16 ص97 🔶این مضمون از حضرت علی نیز نقل شده است. 📚نهج البلاغه حکمت 390 👌وباز پیامبر گرامی فرمود: « تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد» 📚نهج الفصاحه ص259 📝پرسمان اعتقادی @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔حدیث داریم در آخر الزمان ماه باران بیشتری میبارد آیا حدیث موثقی هست ❗️❗️ 💠💠 👌روایتی است که شیخ مفید به نقل از عبد الكريم خثعمى از امام صادق عليه السلام نقل می کند که می گوید به امام صادق علیه السلام گفتم ؛ « رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ مُطِرَ النَّاسُ جُمَادَى الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب‏ » ❕قائم عليه السلام چه مدّت فرمان‏روايى مى‏ كند؟ فرمود: «هفت سال. روزها و شب‏ها براى او طولانى مى‏ شوند، تا آن كه يك سال از دوران او، به اندازه ده سال از سال‏هاى شماست. از اين رو، سال‏هاى فرمان‏روايى او، هفتاد سال از سال‏هاى شما مى‏شود و هنگام قيام او، بارانى‏ در جمادىِ آخر و ده روز [اوّل‏] رجب بر مردم فرو مى ‏ريزد كه مانند آن را نديده‏ اند و خداوند، گوشت و پيكر مؤمنان را در قبرهايشان با آن باران مى ‏روياند و گويى آنان را مى‏ بينم كه از سوى جُهَينه پيش مى‏ آيند و موهايشان را از خاك قبر مى ‏تكانند». 📚الارشاد ج 2 ص 381 _ بحار الانوار ج 52 ص 337 💠در رابطه با این روایت قابل توجه است ؛ 1⃣شیخ مفید روایت را بدون سند و مرسلا از عبدالکریم الخثعمی نقل می کند . بنابراین روایت سندا مرسل و است . 🔸از سوی دیگر راوی روایت یعنی ، عبدالکریم واقفی مسلک بوده بوده و شیخ طوسی او را تضعیف کرده ، و در روایاتی هم او ضعیف شمرده شده و آیت الله خویی نیز می گوید نمی توان حکم به بودن او داد ‌. 📚زبده المقال من معجم الرجال ج 1 ص 595 👌بنابراین این روایت سندا است . 2⃣از سوی دیگر روایت اشاره به بارندگی در ماه جمادی الاخره و ده روز اول رجب دارد ، در حالی که بارندگی ها در ایران اسلامی ، تقریبا از نیمه دوم رجب آغاز شد . بنابراین نمی توان روایت مذکور را اشاره به بارندگی های دانست . 3⃣از سوی سوم ، روایت تنها سخن از بارندگی در نزدیکی قیام امام عصر علیه السلام به میان می آورد ، و نمی گوید این بارندگی ها در ایران محقق می شود ، با توجه به سایر روایات که سخن از بارندگی شدید در هنگامه ظهور در کوفه و نجف به میان می آورد که در گذشته در مورد آن کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1038 👌می توان گفت که روایت مذکور هم ، اشاره به همان بارندگی های کوفه و نجف دارد ، خصوصا با توجه به آن که روایت مذکور سخن از رجعت مردگان از منطقه « » دارد ، که نام منطقه ای در موصل است ؛ 📚معجم البلدان ج 2 ص 194 ❕می توان گفت بارندگی های مذکور ، اشاره به همان بارندگی شدید در عراق و کوفه و نجف است که از پی آن ، رجعت برخی از شیعیان خالص که در منطقه جهینه عراق دفن شده اند ، محقق می شود . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman