#معنای_کلمه_نکاح
💥 #نكاح يعنى چه و چرا به عقد ازدواج اسلامى, نكاح ميگويند؟
آیا معنی #خطبه_عقد را به زبان فارسی میدانید؟
آخوند (با عمامه و بدون عمامه) از عروس میپرسد:
آیا وکیلم شما را به عقد آقای ..... در بیاورم؟؟
هنگامی که عروس پاسخ مثبت داد رو به داماد میکند و همین پرسش را از او میکند.
حالا ببینیم پس از شنیدن پاسخ مثبت داماد آخوند از طرف عروس پاسخ چیست؟
برای این قسمت #متن_عربی رو هم مینویسم: انکحتک و زوجتک نفسی الی صداق المعلوم
واژه انکحتک از ریشه -ن ک ح- میاد که کلمه نکاح هم از همین ریشه میاد.
#معنی این جمله که از طرف عروس به داماد گفته ميشود اين هست:
من در برابر پول معینی که به من میدهی خود را در مقابل تو به ... میدهم.
البته پوزش میخواهیم که ناچار شدیم این کلمه را ذکر کنیم وهدف آگاهی دادن می باشد، و عروس در برابر شنیدن جمله بالا که از طرف وکیلش (عاقد)بیان میشود میگوید:
قبول میکنم!
در #فرهنگ_دهخدا(جلد نه صفحه ۷۲۱) (#نکاح) دارای دو معنی (#جماع_کردن) میباشد.
همچنین در فرهنگ عربی به عربی((التوقیف علی مهمات التعاریف))
نکاح به این صورت توضیح داده شده: ((ایلاج ذکر فی الفرج لیصر بذالک کالشی الواحد)) که معنی کلمه به کلمه آن میشود:
وارد کردن آلت تناسلی مرد در آلت تناسلی زن برای اینکه یک جسم واحد بشود.
💠پاسخ💠
👌واژه نکاح درلغت عرب به دو معنا استعمال می شود ؛
1⃣عقد ازدواج 2⃣جماع کردن و نزدیکی کردن
❕راغب در مفردات می نویسد ؛
« اصل معنای نکاح ، برای عقد ازدواج است ، سپس در مورد جماع کردن هم استعمال شده است »
📚مفردات راغب ، ص 505
🔸جوهری نیز در صحاح می نویسد ؛
« نکاح به معنای جماع و به معنای عقد ازدواج است »
📚صحاح اللغه ج 1 ص 413
🔸فیومی نیز در مصباح المنیر ، و ابن منظور در لسان العرب هم تصریح کرده اند که نکاح هم به معنای عقد ازدواج به کار می رود و هم به معنای جماع کردن .
📚لسان العرب ج 2 ص 625 _ مصباح المنیر ص 624
🔸فخر رازی می نویسد ؛
« هنگامی که گفته می شود نکح فلان فلانه به معنای عقد بستن است ، اما هر گاه گفته شود ، نکح زوجته به معنای انجام آمیزش جنسی است »
📚تفسیر کبیر ج 6 ص 104
❕بنابراین اگر در خطبه عقد ، مثلا عاقد می خواند « انکحت موکلتی مرضیه ، لموکلی سعید علی الصداق المعلوم » یعنی « به عقد ازدواج در آوردم موکله خود مرضیه را به همسری موکل خود سعید به مهری معین شده » یا اگر خود زوجین عقد ازدواج را بخوانند ، وقتی عروس می گوید ؛ « انکحتک نفسی علی الصداق المعلوم » یعنی « خود را به عقد ازدواج و همسری تو در آوردم به مهری که معین شده است ».
👌این مفاهیم از بدیهیات لغت عرب است که کسی که اندک آشنایی با ادبیات عرب داشته باشد ، آن را درک می کند ، دهخدا هم ، طبق همان آدرسی که معاند داد می گوید نکاح به معنای عقد ازدواج و جماع کردن است ، اما معاند تنها معنای جماع کردن را نقل می کند .
❕معاند مورد خطاب ما به قدری جاهل است که می گوید آخوند از طرف عروس می گوید « انکحتک و زوجتک نفسی علی صداق المعلوم » در حالی که این جمله را خود عروس می گوید در صورتی که خود زوجین ، خطبه عقد را بخوانند ، اگر عاقد بخواند ، چنان که گذشت مثلا می گوید « انکحت و زوجت موکلتی مرضیه لموکلی سعید علی صداق المعلوم »
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند ، در مورد ازدواج پیامبر گرامی اسلام ، با زینب بنت جحش را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/894
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937
#شهادت_زنان
🤔#پرسش
#ترجمه: و دو شاهد از مردانتان را شاهد بگیرید، و اگر دو مرد نبود، یک مرد و دو زن را از میان شاهدانی که می پسندید، شاهد بگیرید تا اگر یکی از آن دو زن [واقعیت را] فراموش کرد، آن دیگری او را یادآوری کند.
⚡️به این آیه خوب توجه کنید، بر طبق این آیه شهادت یک زن برابر یک مرد نیست، بلکه شهادت دو زن برابر یک مرد است.
⚡️چرا در اسلام ارزش شهادت زن کمتر از مرد در نظر گرفته شده است؟ این تبعیض زن ستیزانه چه علتی دارد؟ نقش جنسیت در امر مهمِ شهادت دادن چیست؟
💠#پاسخ💠
👌خلاصه پاسخ آن است که اگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است به خاطر آن است که عواطف بر زنان غلبه دارد و ای بسا تحت تاثیر عواطف واقع شوند و به نفع کسی و به زیان دیگری شهادت دهند .
📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 291
🔸اینک تفصیل پاسخ ؛
👌بايد دانست شهادت پيش از آنكه يك حق و امتياز باشد، يك تكليف اجتماعى است كه سود و ضرر آن به ديگران برمى گردد. طرح دعوى و اثبات آن سه دسته است ؛ 1 ادعا،. 2 اقرار،. 3 شهادت و گواهى.
❕گاهى كسى ادعا مى كند فلان چيز مال من است و گاهى ادعا مى كند فلان كار ناروا را انجام داده ام و مسئول خسارت هستم و گاهى نه به سود خود و نه به ضرر خود، بلكه به سود كسى عليه كسى ديگر شهادت مى دهد.
🔸در مسئله ادّعا كه بازگشت سود آن به خود مدّعى است زن و مرد مساوى اند و در مسئله اقرار نيز كه بازگشت ضرر آن به خود اقراركننده است، تفاوتى وجود ندارد. پس تفاوت در جايى است كه يك تكليف اجتماعى مبنى بر عدالت ورزى و احياى حق متوجّه او است و سود و زيان گفتار و شهادت او مربوط به ديگران است و براى جلوگيرى از تضييع حقوق ديگران به لحاظ ساختار عاطفى و احساساتى زنان كه مانع ضبط جزئيات و نيز احتمال تأثير قلبى در مقام اداء گردد، شهادت زنان به شكل محدودتر پذيرفته مى شود.
🔹درباره راز و حكمت تفاوت هاى حقوقى زن و مرد در مسأله شهادت و گواهى شايان توجه است كه ؛
1⃣شهادت زن در مواردى به طور فردى نيز پذيرفته است، در حالى كه در مردان هيچ موردى نداريم كه شهادت يك مرد پذيرفته شود بلكه حداقل بايد دو نفر باشند يعنى، حكم «تساوى دو زن با يك مرد» مطلق نيست. به طور مثال در مورد اثبات زنده متولّد شدن طفل، شهادت مرد چيزى از ارث را براى طفل ثابت نمى كند ولى با شهادت هر زن «يك چهارم» از ارث ثابت مى شود و در اين مورد فقط شهادت زنان مسموع است. شهادت بر بكارت و يا عيوب جنسى نيز موارد ديگرى است كه در آن تنها شهادت زنان پذيرفته است.
2⃣در مواردى شهادت دو زن برابر يك مرد دانسته شده كه نوعاً در مورد حدود و حقوق است. حكمت هاى اين تفاوت حقوقى زن و مرد، از زوايايى قابل توجه است ؛
🔸الف ؛ زن موجودى است كه احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصيتى او را تشكيل مى دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع هيچ نقصى براى زن نيست بلكه اگر چنين نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشكال بود، چرا كه زن و مرد مكمّل يكديگرند و جنبه هاى شخصيتى يكديگر را تكميل مى كنند. به دليل همين ويژگى و واقعيت ، زن بيشتر از مرد تحت تأثير احساسات قرار مى گيرد و لذا ممكن است تحت تأثير احساسات و عواطف مختلف، شهادتى بدهد كه تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن براى شهادت بر چيزى، ضريب اطمينان را در شهادت بالا مى برد.
🔸ب ؛ از سوى ديگر از آسيب پذيرى يك زن نيز در جريان شهادت و خصومت ها و درگيرى هاى پس از آن نيز تا حدودى مى كاهد.
❕پس در آيين دادرسى اسلام، شهادت زن همچون شهادت مرد، به عنوان يك اصل پذيرفته شده است، اگر چه در برخى موارد قدرت اثبات شهادت مرد و زن متفاوت است.
🔸ج ؛ در اداى شهادت نيز زنان هم به دليل ويژگى درونى و هم به لحاظ آسيب پذيرى از تهديدات خارجى بيشتر تحت تأثير فشار عاطفه مثبت و يا منفى و يا ارعاب خارجى قرار گرفته، آن گونه كه بايد شهادت ندهد و يا شهادت برخلاف دهد .
👌بنابراين، شهادت زن در موضوعات مختلف متفاوت مى باشد. حكمت امر، در مورد اشکال مطرح شده ، دور نگاه داشتن زنان از مخاطرات اجتماعى و حفظ حقوق ديگران بوده است. زيرا شهادت در نظام اسلامى يك تكليف است. شخصى كه شهادت او پذيرفتنى است و شاهد قضيه اى بوده است مكلّف به حضور در دادگاه جهت اداى شهادت مى باشد. از اين رو، اگر شهادت یک زن در موارد حادى نظير قتل پذيرفته بود، نبايد از آمدن به دادگاه و دادن شهادت امتناع ورزد. اسلام با نپذيرفتن شهادت زن در اين موارد، اين تكليف را از زن برداشته است، چرا كه شخصى كه عليه او شهادت داده مى شود، امكان دارد براساس آن شهادت، به اعدام، يا تحمّل ضربات شلاق محكوم گردد و لذا امكان اعمال تهديداتى از سوى محكوم و يا اطرافيانش نسبت به شاهد وجود دارد.
📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه شهادت زنان .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#سهم_الارث_زنان
🤔#پرسش
❔در این قسمت اسنادی را از قرآن و سنت نقل میکنیم که مطابق آن ارثیه مردان دو برابر زنان است، بدین منظور که ارثیه یک مرد برابر ارثیه دو زن است و این یعنی تبعیض و بی عدالتی علیه زنان.
~سوره نسا: #متن_عربی: يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ﴿۱۱﴾
#ترجمه: الله شما را در مورد میراث فرزندانتان توصیه میکند که برای هر پسر به اندازه سهم دو دختر باشد.
⚡️اگر الله محمد حقیقتاً پروردگار عالم میبود؛ آیا به نظرتان در حق زنان ستیز میکرد و تبعیض قائل میشد و اینگونه به بیعدالتی حکم میداد؟ قطعا خیر! در نتیجه این سخنان بتوسط محمد بیان شده است.
⚡️در تفسیر این آیه از ائمه شیعه چنین آمده است:
#منابع: الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : ۷ صفحه : ۸۵
مسند الإمام الرضا نویسنده : عطاردي، الشيخ عزيز الله جلد : ۲ صفحه : ۴۲۱
تهذيب الأحكام نویسنده : شيخ الطائفة جلد : ۹ صفحه : ۳۱۸
#ترجمه: از امام رضا پرسیده شد: چگونه در زمانی که مردی از دنیا برود و فرزندان او که رابطه خویشاوندی یکسانی با او دارند، زنان به اندازه نصف سهام مردان ارث میبرند؛ در حالی که زنان از مردان ناتوانتر و بیچارهترند؟! امام رضا در جواب گفت: زیرا الله مردان را یک درجه بر زنان برتری داده است؛ چرا که زنان عائله مردان قرار میگیرند.
⚡️بر طبق کلام امام رضا به این دلیل ارثیه مردان دو برابر زنان است، زیرا که مردان برتر از زنان هستند؛ آیا این سخنان زنستیزانه عاقلانه و منطقیست؟ چرا ؟بایستی صرفاً به علت جنسیت زنان ارثیه کمتر ببرند؟ آیا زنان امروزی که خود زحمتکش هستند و به سرکار میروند؛ آیا باید ارثیه کمتر بگیرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌با اينكه ظاهرا ارث مرد دو برابر زن است اما با دقت بيشتر روشن ميشود كه از يك نظر ارث زنان دو برابر مردان ميباشد! و اين بخاطر حمايتى است كه اسلام از حقوق زن كرده است.
❕توضيح اينكه وظائفى بر عهده مردان گذارده كه با توجه به آن نيمى از درآمد مردان عملا خرج زنان ميشود، در حالى كه بر عهده زنان چيزى گذارده نشده است، مرد بايد هزينه زندگى همسر خود را طبق نيازمندى او، از مسكن و پوشاك و خوراك و ساير لوازم بپردازد، و هزينه زندگى فرزندان خردسال نيز بر عهده اوست، در حالى كه زنان از هر گونه پرداخت هزينه اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنا بر اين يك زن ميتواند تمام سهم ارث خود را پس انداز كند، در حالى كه مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج كند، و نتيجه آن عملا چنين ميشود كه نيمى از درآمد مرد براى زن خرج ميشود، و نيمى براى خودش، در حالى كه سهم زن هم چنان بحال خود باقى ميماند.
🔸براى توضيح بيشتر به اين مثال توجه كنيد ؛
❕فرض كنيد مجموع ثروتهاى موجود در دنيا معادل 30 ميليارد تومان باشد كه از طريق ارث تدريجا در ميان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسيم ميگردد، اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنيم، مى بينيم از اين مبلغ 20 ميليارد سهم مردان، و 10 ميليارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج ميكنند، و هزينه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همين دليل زنان ميتوانند 10 ميليارد خود را پس انداز كنند، و در بيست ميليارد سهم مردان، عملا شريك خواهند بود، زيرا در مورد آنها و فرزندان آنها نيز مصرف ميشود.
👌بنا بر اين در واقع نيمى از سهم مردان كه 10 ميليارد ميشود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه كردن اين مبلغ به 10 ميليارد كه پس انداز كرده بودند، مجموعا صاحب اختيار 20 ميليارد- دو سوم مجموع پول دنيا- خواهند بود، در حالى كه مردان بيش از 10 ميليارد عملا براى خود مصرف نمى كنند.
❕نتيجه اينكه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره بردارى دو برابر سهم واقعى مردان است، و اين تفاوت بخاطر آن است كه معمولا قدرت آنها براى توليد ثروت كمتر است، و اين يك نوع حمايت منطقى و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقيقى آنها را بيشتر قرار داده اگر چه در ظاهر سهم آنها نصف است.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌اتفاقا با مراجعه به آثار اسلامى به اين نكته پى ميبريم كه سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بيگاه از پيشوايان اسلام در اين زمينه پرسشهايى ميكردند، و پاسخهايى كه از طرف اين پيشوايان بزرگ (ائمه اهل بيت ) به اين سؤال داده شده غالبا به يك مضمون است، و آن اينكه" خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را بر عهده مردان گذارده است به همين جهت سهم آنها را بيشتر قرار داده است .
❕ از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده كه در پاسخ اين سؤال فرمود ؛
« اينكه سهم زنان نصف سهم مردان از ميراث است ، بخاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى كند چيزى ميگيرد و مرد ناچار است چيزى بدهد، به علاوه هزينه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى كه زن در برابر هزينه زندگى مرد و خودش مسئوليتى ندارد »
📚عیون الاخبار ج 4 ص 350
👌روایتی هم که معاند به آن استناد می کند ، صراحتا به همان که گفتیم اشاره دارد که چون زنان عیال مردان هستند ، سهم الارث آنان کمتر است ، و منظور از برتری مردان بر زنان که در روایت بیان شده است ، برتری در قدرت جسمانی و زور بازو است که به خاطر همین مساله مردان سرپرست خانواده و زنان عیال مردان هستند ، و اگر چه سهم الارث زنان نصف مردان است اما چون تامین مخارج آنان بر عهده سرپرست خانواده یعنی مردان است ، عملا ، بیشتر از مردان ارث می برند .
❕تفصیل پاسخ در مورد برتری مردان بر زنان از نظر خلقت تکوینی و نیروهای جسمی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/997
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#انتقام_از_خلفا
🤔#پرسش
❔آیا روایت ذیل حقیقت دارد ❗️
~مهدی پس از ظهور جنازه ابوبکر و عمر را از قبر بیرون میآورد و آنها را میسوزاند !
📚منبع: کفایةالمهدی فی معرفة المهدی، میرلوحی سبزواری، صفحه 530
💠#پاسخ💠
👌پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی علیه السلام مایه رحمت وعطوفت و یاور ضعیفان می باشند و بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند و خواهند داشت درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده از آن برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد پس قهر و مهر آنان هردو مایه برکت و خیر برای مردم هستند .
🔷پیامبر گرامی فرمود:
«مهدی را ساکنان زمین و آسمان دوست دارند»
📚بحارالانوار ج 51،ص 74
🔶در روایت دیگر فرمود :
«بسوی مهدی امت روی می آورند مانند روی آوردن زنبور عسل بسوی ملکه خود»
📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153
🔶و در روایت دیگر فرمود:
«مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد»
📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179
🔶در روایت دیگری امده است:
« حتی پرندگان آسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند»
📚بحارالانوار،ج 51،ص80
🔸امام علیه السلام اگر چه مایه خیر و برکت برای عموم مردم است ، اما با ظالمان و مستکبرین با نهایت شدت برخورد خواهد کرد ، خصوصا با توجه به آنکه از جمله القاب امام مهدی علیه السلام ، لقب منتقم است ، چنان که خود حضرت می فرماید؛
« من باقیمانده خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم »
📚کمال الدین ج 2 ص 378
👌امام مهدی علیه السلام انتقام مظلومان را از ظالمان خواهد گرفت ، به خاطر همین است که در آن هنگام رجعت ظالمان به دنیا صورت می گیرد . از جمله کسانی که در روایات گفته شده است که مهدی علیه السلام از آنان انتقام می گیرد ، خلیفه اول و خلیفه دوم است .
🔸در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانى كه «قائم» عليه السّلام آمد، به سرعت ديوارى كه بر قبر (لات و عزّى) است مى شكند ... كلنگ را به دست مى گيرد و اوّل كلنگ را خود مى زند ... ديوار را ويران مى سازند و آن دو (لات و عزّى) را تر و تازه بيرون مى آورند. پس از آنها بيزارى مى جويد و به دار مى آويزد و سپس پايين آورده و هردو را آتش مى زند و خاكسترشان را به باد مى دهد.»
📚بحار الانوار ج 52 ص 386_ معجم الملاحم و الفتن ج 4 ص 12
🔸در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛
« اين دو نفر را تر و تازه بيرون مى آورد و هردو را مى سوزاند و به باد مى پاشد و مسجد را مى شكند و آن را سايه بانى، مانند سايه بان موسى عليه السّلام قرار مى دهد و ذكر كرد كه مسجد رسول خدا در گذشته از گل و كنارش شاخه هاى نخل بود.»
📚بحار الانوار ج 52 ص 386
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« مهدی وقتى كه به مدينه رسيد، لات و عزّى را از قبر بيرون مى آورد، آنها مانند روز نخستين تر و تازه باشند، دوباره آنها را در جاى خود قرار مى دهد و سه روز كيفر آنها را به تأخير مى اندازد. خبر اين قضيه در همه جا مى پيچد و مردم گرد هم مى آيند، باز آن دو را درمى آورد و در جلوى چشم مردم بر درخت خشكى بياويزد، در ساعت درخت سبز مى شود و شاخ و برگ درآورد. در اين حال دوستدارانشان مى گويند: به خدا سوگند! اين شرف بزرگى است. راستى ما با ولايت و دوستى آنها سرفراز و رستگار شديم و كسانى كه تا آن وقت از (ترس ارتش) «امام» عليه السّلام خود را پنهان مى ساختند، خود را آشكار مى كنند، چون جريان درخت را مى بينند، شيفته آنها مى شوند.
❕از سوى «امام» عليه السّلام ندا مى كنند هركس دوستدار اين دو است، از ميان مردم جدا شود. مردم دو دسته مى گرند. دوستان و بيزاران از آنها.
«امام» عليه السّلام به دوستدارانشان دستور دهد كه از آنها بيزارى جويند، اما در پاسخ مى گويند: ما تا به حال، كرامت و منزلتى در پيشگاه خدا براى آنها نمى دانستيم، از آنها دست برنداشتيم؛ اكنون كه اين اعجاز را مشاهده كرديم، از آنها بيزار شويم؟! نه، بلكه به خدا قسم از تو و از آنها كه به تو ايمان آورده اند و به اين دو ايمان ندارند و از كسى كه اينها را از قبر بيرون آورده و به دار آويخته است، بيزارى مى جوييم.
👌«امام» عليه السّلام امر مى كند باد سياهى وزيده و همه آنها را مانند تنه درختهاى بريده به زمين مى افكند و سپس آن دو را (با مشيت خدا) زنده مى كند و تمامى ستمها و تعدّى ها و مظالم عباد را بر گردن آنها بار مى كند و آنها نيز به كرده هاى خود اعتراف مى كنند و دوباره بر درخت مى آويزد و به امر «امام» عليه السّلام آتشى آن دو را مى سوزاند و بادى وزيده و خاكسترشان را به دريا مى ريزد. امتحان و فتنه آن روز براى مردم، از فتنه سامرى و گوساله اش سخت تر خواهد بود.
📚کمال الدین ج 1 ص 253_ عیون الاخبار ج 1 ص 51
👌ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« آن دو را با آن هيزمى كه براى آتش زدن على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام جمع كرده بودند مى سوزاند و آن هيزمها نزد ما به ارث است »
📚بیان الائمه ج 3 ص 264
👌امام علیه السلام با این عملکرد ، آرزوی دیرینه امامان سابق بر خود را محقق می کند ، چنان که راوی می گوید ؛
« وقتى در خدمت حضرت امام رضا عليه السّلام بودم كه حضرت جواد عليه السّلام را خدمت آن حضرت آوردند در حالى كه سنّ شريفش از چهار سال كمتر بود .
🔸پس آن جناب دست خود را بر زمين زد و سر مبارك را به جانب آسمان بلند كرد و مدّت طويلى فكر نمود، حضرت امام رضا عليه السّلام فرمود: جان من فداى تو باد، براى چه اين قدر فكر مى كنى ؟
👌عرض كرد: فكرم در آن چيزى است كه با مادرم فاطمه عليها السّلام به جا آوردند.
❕اما و اللّه لأخرجنّهما ثمّ لاحرقنّهما، ثمّ لاذرينّهما، ثمّ لانسفنّهما فى اليمّ نسفا.
« بخدا قسم آن دو را خارج ميكنم و ميسوزانم و خاكسترشان را بباد ميدهم و به دريا ميريزم »
👌 امام رضا عليه السّلام او را نزديك خود طلبيد و ما بين ديدگان او را بوسيد و فرمود: پدر و مادرم فداى تو باد، تويى شايسته از براى امامت ❕
📚دلائل الامامه ص 401 _ اثباه الوصیه ص 218 _ بحار الانوار ج 50 ص 59 _ مدینه المعاجز ج 7 ص 325 و ...
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht