#ازدواج_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟
مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
با اين استدلال #معصومه , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است!
سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در تاريخ يعقوبى آمده است كه حضرت موسى بن جعفر علیه السلام وصيت كرده بود كه دخترانش شوهر نكنند و براى همين هيچيك از دختران آن حضرت شوهر نكردند جز يكى از دخترانش به نام ام سلمه كه در مصر به همسرى قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و به خاطر اين ازدواج مسايلى پيش آمده و قاسم قسم خورد كه منظور او از ازدواج با او اين بود كه به او محرم شود و او را حج ببرد.
📚تاریخ یعقوبی ، ترجمه آیتی ، ج 2 ص 421
👌لکن اين نظريه را نمى توان به اين آسانى پذيرفت زیرا هم سند صحیحی ندارد و هم در اصول كافى آمده است كه حضرت امام موسى بن جعفر علیه السلام كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا علیه السلام واگذار كرد و فرمود ؛ « اگر على خواست آنان را شوهر مى دهد و اگر نخواست شوهر نمى دهد. و جز پسرم على هيچكس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد. نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج دخترانم دخالت كنند »
📚الکافی ج 1 ص 317
👌بر اساس اين روايت، نمى توان گفت كه امام موسى بن جعفر علیه السلام وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا علیه السلام مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند.
❕علت ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، خفقان شديد هارونى بود که باعث شد كه دختران امام موسى بن جعفر علیه السلام نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون خفقان و استبداد و ستم به جايى رسيد كه كسى جرأت نداشت به خانه امام موسى بن جعفر رفت و آمد كند. اگر كسى نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، بطور يقين نمى تواند خيال دامادى آن حضرت را در سر بپروراند. اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه هارون مى خواست كارى كند كه نسل امام موسى بن جعفر كم گردد و يكى از راههاى اين، جلوگيرى از ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعى اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل على كم مى گردد و كمى اين نسل براى دستگاه خلافت بسيار مطلوب بود و علت كشتار آنهمه سادات هم مى تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد.
🔸هارون در برخورد با علويان، موضع گيرى كاملا خصمانه و كينه توزانه اى داشت و آن هنگام كه به قدرت رسيد و زمام حكومت را به دست گرفت سوگند ياد كرد كه علويان را از پاى در آورده و بكشد. او آنچه در دل داشت در قالب اين عبارت بر زبان آورده، چنين گفت: «به خدا سوگند، كه علويان و شيعيان آنان را خواهم كشت».
📚 الاغانی ج 5 ص 225
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌از سوی دیگر دختران آن حضرت در نهايت كمال بودند و همسنگى براى آنها پيدا نشد و بخصوص حضرت معصومه سلام الله علیها که در درجات والای کمالات بوده است .
❕شيخ عباس قمى به نقل از تاريخ قم چنين آوده است ؛
« رضائيه دختران خود را شوهر نمى دادند زيرا كسى كه همسر و هم كفو آنان باشد. نبود و هيچ يك شوهر نكردند و اين در ميان دختران آنان عادت شده بود و امام جواد علیه السلام دهى را در مدينه براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده بودند وقف كرده بود تا از درآمد آن زندگى آنان اداره شود و دخترانى از خاندان امام رضا كه در قم ساكن بودند، هرسال سهم خود را از آن ده را در قم دريافت مى كردند.
📚منتهی الامال ج 2 ص 433
👌هیچ مانعی ندارد که هم خفقان حاکم در عصر امام کاظم علیه السلام و هم نبودن هم کفو موجب عدم ازدواج دختران امام علیه السلام شده باشد .
❕ازدواج به عنوان اصلی اولی مستحب است ، اما گاهی موانعی موجب می شود که امکان ازدواج حاصل نشود ، چنان که در مورد حضرت یحیی و عیسی علیهما السلام داریم که بر اثر شرایط خاص زندگی و اجبار به سفرهای متعدد برای تبلیغ آیین خدا ناچار به مجرد زیستن بوده اند .
📚تفسیر عیاشی ج1 ص172 _ الوافی ج 23 ص 1434
👌انسان می تواند با ازدواج کردن دین خود را حفظ کند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« کسی که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است و در نصف باقی باید از خدا پروا کند »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 16
❕اما اگر شرایط ازدواج فراهم نبود ، انسان می تواند با تقوا و پرهیزکاری دین خود را حفظ کند ، چنان که حضرت عیسی و یحیی و فاطمه معصومه سلام الله علیهم ، با تقوا و پرهیزکاری دین خود را حفظ کردند .
❕این که ازدواج کردن موجب حفظ دین می شود ، مانع از آن نیست که عوامل دیگری هم باشد که به وسیله آنها دین حفظ شود و به قول علمای منطق ؛ « اثبات شی ء نفی ما عدا نمی کند » . یکی از عوامل حفظ دین ، ازدواج کردن است ، خود نگه داری و تقوا و پرهیزکاری و عبادت و بندگی و ... عوامل دیگری است که می تواند موجب حفظ دین شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#معجزه_شق_القمر_و_ناسا
🤔#پرسش
❔ناسا رسما ادعاى شق القمر را رد كرد
هيچ شواهدى برسطح و يا عمق كره ماه مبنى بر دونيم شدن آن در گذشته از آغاز پيدايش تا كنون وجود ندارد!
وبسايت ناسا وجود هرگونه شواهد دال بر دونيم شدن ماه در گذشته را تكذيب كرد.
بخش انستيتوى اكتشافات منظومه شمسى ناسا SERVI در پاسخ به اين سئوال كه "بعضى منابع اسلامگرا ادعا مى كنند ماه در گذشته توسط الله به درخواست پيامبر اسلام به دونيم شده و دوباره سرجاى خود قرار گرفته و شواهدى نيز بر صحت اين معجزه وجود دارد كه دانشمندان امريكايى آن را تاييد كرده اند" اظهار داشت:
توصيه ما اين است كه هر مطلبى را كه در انترنت خوانديد باور نكنيد، تا كنون هيچ شواهد علمى دال بر شكافته شدن و دو يا چند تكه شدن ماه و دوباره پيوند خوردن آن در هيچ دوره اى از گذشته ماه وجود ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در اوّلین آیه سوره قمر مى خوانیم «اقتربت الساعة وانشقّ القمر» قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت.در این آیه شریفه سخن از معجزه بزرگ شق القمر است.
❕طبق روایات مشهور که بعضى ادعاى تواتر آن نیز کرده اند مشرکان نزد رسول خدا آمدند و گفتند: اگر راست مى گوئى و تو پیامبر خدائى ماه را براى ما دو پاره کن! فرمود: اگر این کار را کنم ایمان مى آورید؟ عرض کردند آرى ـ و آن شب، شب چهاردهم ماه بود ـ پیامبر از پیشگاه پروردگار تقاضا کرد آنچه را خواسته اند به او بدهد ناگهان ماه دو پاره شد، و رسول اللّه آنها را یک یک صدا مى زد و مى فرمود: ببینید»
📚مجمع البیان و کتب تفسیر دیگر ذیل آیه 1 سوره قمر
📚بحار الانوار ج17 ص347 باب 3
👌در اینکه چگونه ممکن است این کره عظیم آسمانى شکافته شود، و چگونگى جذب دو نیمه ماه بعد از شکافتن سؤالاتى مطرح است.
❕پاسخ این سؤالات با توجه به مطالعات و اکتشافات دانشمندان فلکى چندان پیچیده نیست، زیرا اکتشافات مى گوید: چنین چیزى نه تنها محال نیست، بلکه بارها نمونه هاى آن مشاهده شده، هرچند در هر کدام عوامل خاصى مؤثر بوده است. به تعبیر دیگر: کراراً در دستگاه منظومه شمسى و سایر کرات آسمانى انشقاقها و انفجارهائى روى داده است که براى نمونه موارد زیر را یادآور مى شویم؛
🔷الف ـ «پیدایش منظومه شمسى» این نظریه از سوى همه دانشمندان پذیرفته شده است که تمام کرات منظومه شمسى در آغاز جزء خورشید بود که بعداً از آن جدا شده، و هر یک در مدار خود به گردش درآمده است. منتها درباره عامل این جدائى گفتگو است .«لاپلاس» معتقد است عامل این جدائى «نیروى گریز از مرکز» منطقه استوائى خورشید بوده، به این معنى که در آن هنگام که خورشید به صورت توده گاز سوزانى بود (و هم اکنون نیز چنین است) و به دور خود گردش مى کرد، سرعت این گردش در منطقه استوائى سبب شد که قطعاتى از آن جدا گردد، و در فضا پراکنده شود، و به دور مرکز اصلى یعنى خورشید به گردش درآید.ولى تحقیقات بعضى دیگر از دانشمندان بعد از لاپلاس منتهى به فرضیه دیگرى شده که عامل این جدائى را وقوع جزر و مدهاى شدیدى در سطح خورشید بر اثر عبور یک ستاره عظیم از نزدیکى آن مى شمرد. طرفداران این فرضیه که حرکت وضعى خورشید را در آن روزگار کافى براى توجیه جدائى قطعاتى از آن نمى دانند دست به سوى این فرضیه دراز کرده، مى گویند: این جزر و مد، امواج عظیمى در سطح خورشید به وجود مى آورد، درست همانند سقوط قطعه سنگ عظیمى در یک اقیانوس، و بر اثر آن، قطعاتى از خورشید یکى پس از دیگرى به خارج پرتاب شد، و به گرد کره خورشید به گردش درآمد.
❕در هر حال عامل جدائى هرچه باشد مانع از این نیست که همه معتقدند پیدایش منظومه شمسى از طریق انشقاق و جدائیها صورت گرفته است.
🔸ب ـ «آستروئیدها» «استروئیدها» قطعات سنگهاى عظیم آسمانى هستند که به دور منظومه شمسى در گردشند، و گاهى از آنها به کرات کوچک و «شبه سیارات» تعبیر مى کنند، بزرگى یکى از آنها چنان است که قطر آن به 25 کیلومتر مى رسد، ولى غالباً از این کوچکترند.
❕دانشمندان عقیده دارند آستروئیدها بقایاى سیاره عظیمى هستند که در مدارى میان مدار «مریخ» و مدار «مشترى» در حرکت بوده، سپس بر اثر عوامل نامعلومى منفجر و شکافته شده است. تاکنون بیش از 5 هزار آستروئید کشف و مشاهده شده، و عده زیادى از آنها که بزرگتر هستند نامگذارى، و حجم و مقدار و مدت حرکت آنها به دور خورشید محاسبه شده است، بعضى از فضاشناسان براى آستروئیدها اهمیت خاصى قائلند، و معتقدند احیاناً مى توان از آنها به عنوان پایگاهى براى مسافرت به نقاط دور دست فضا استفاده کرد . این نمونه دیگرى از انشقاق در اجرام آسمانى است.
🔸ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌«شهابها» سنگهاى بسیار کوچک آسمانى هستند که گاه از اندازه فندق تجاوز نمى کنند، و به هر حال با سرعت شدیدى در مدار خاصى بر گرد خورشید در گردشند، و گاه که مسیر آنها با مدار کره زمین تقاطع پیدا مى کند، به سوى زمین جذب مى شوند. این سنگهاى کوچک بر اثر شدت برخورد با هوائى که زمین را احاطه کرده، به خاطر سرعت سرسام آورى که دارند، داغ و برافروخته و مشتعل مى شوند، و ما به صورت یک خط نورانى زیبا در لابلاى جو زمین آنها را مشاهده مى کنیم، و از آن به تیر شهاب تعبیر مى نمائیم. و گاه تصور مى کنیم که ستاره دوردستى است که سقوط مى کند، در حالى که شهاب کوچکى است که در فاصله بسیار نزدیکى آتش گرفته، و سپس خاکستر مى شود.
❕مدار گردش شهابها با مدار زمین در دو نقطه تماس دارد، به همین دلیل در مرداد ماه و آبان ماه که دو نقطه تقاطع دو مدار است شهابها بیشتر دیده مى شوند.دانشمندان مى گویند: اینها بقایاى ستاره دنباله دارى است که بر اثر حوادث نامعلومى منفجر و از هم شکافته شده است.این هم نمونه دیگرى از انشقاق در کرات آسمانى.
❕به هر حال مسأله انفجار و انشقاق در کرات آسمانى امرى بى سابقه نیست، و هرگز از نظر علم محال نمى باشد، تاگفته شود اعجاز به محال تعلّق نمى گیرد.
اینها همه در مورد انشقاق است ولى بازگشت آن، به حال معمولى، بر اثر نیروى جاذبه اى که میان دو قطعه وجود دارد کاملاً امکان پذیر است.
👌شق القمر، تحت یک عامل طبیعى معمولى صورت نگرفت، بلکه جنبه اعجاز داشت، ولى چون اعجاز به محالات تعلق نمى گیرد منظور در اینجا بیان امکان این مطلب بود (دقت کنید).
📚تفسیر نمونه ج23 ص16
❕دانشمندان ناسا گفته اند که اثری از شکافته شدن ماه را مشاهده نکرده اند ، اما نگفته اند که شکافته شدن ماه محال است . ممکن است در آینده نشانه هایی از شکافته شدن ماه را کشف کنند .
👌در تحقیق بالا که از تفسیر نمونه نقل شد ، روشن شد که شکافته شدن و انشقاق در اجرام آسمانی امری محال نیست و نمونه هایی از آن هم واقع شده است .
❔چه مانعی دارد که ماه که به قدرت الهی شکافته شد ، به قدرت الهی به نحوی
به هم پیوند بخورد که حتی اثری هم از شکاف بر روی ماه باقی نماند ❗️
❔یا چه مانعی دارد که بگوییم اگر شکافی هم بر روی ماه باقی مانده باشد ، به واسطه برخورد شهاب سنگ ها به ماه در طول قرن های متمادی ، آن اثر محو شده باشد ❕
❔یا چه مانعی دارد که بگوییم اگر اثری از شکاف مذکور بر روی ماه باشد ، هنوز تحقیقات دانشمندان به آن نرسیده است و استبعاد عقلی ندارد که در آینده به آن برسند ؟ زیرا هنوز بسیاری از حقایق عالم است که کشف نشده است و به خاطر همین دانشمندان در هر رشته پیوسته برای درک و کشف این حقایق در حال تحقیقات شبانه روزی هستند ؟
❕بسیاری نابخردانه است که بگوییم چون دانشمندان فلان موضوع را کشف نکرده اند ، پس فلان موضوع واقعیت ندارد ، زیرا در این صورت باید باب تحقیق و پژوهش در علوم مختلف تعطیل می شد .
👌بنابراین در رابطه با معجزه شق القمر ، دلیل اصلی ما آیات و روایات اسلامی هستند که این واقعه را ثابت می دانند و اصل واقعه هم محال عقلی نیست و نمونه های این انشقاق در اجرام آسمانی واقعه شده است و برایمان فرقی نمی کند که ناسا به نشانه هایی از صحت این واقعه برسد یا نرسد ، اگر برسد تاییدی بر گفته ما است و اگر نرسد ، به صحت واقعه خللی وارد نمی شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « خدای شیعیان دارای انگشت است » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10123
#علی_علیه_السلام_و_ترک_تقیه
🤔#پرسش
❔اثبات كفر امام على با استناد به احاديث شيعه
#متن عربى روايت: محمد بن إدريس في آخر (السرائر) نقلا من كتاب مسائل الرجال ومكاتباتهم مولانا علي بن محمد من مسائل داود الصرمي قال : قال لي : يا داود لو قلت : إن تارك التقية كتارك الصلاة لكنت صادقا.
#ترجمه :اگربگویم تارک تقیه همانند تارک نماز است درست گفته ام
#منبع :
وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : العلامة الشيخ حرّ العاملي جلد : ١٦ صفحه : ٢١١
با استناد به اين روايت و روايات مشابه، #على راه كفر پيش گرفته و #كافر شده است، زيرا ميتوانست با تقيه كردن خليفه سوم شود و به امامتى كه طبق ادعاى شيعه از سوى خدا به او تفويض شده بود برسد.
اما وى تقيه نكرد وخلافت به #عثمان رسيد وبدين نحو على به دستور الله و پيامبرش پشت كرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 این نحو شبهه پراکنی نشانه نهایت جهل و نادانی نسبت به تقیه و جایگاه آن در فقه تشیع است .
❕بدون شك مواردى وجود دارد كه در آنجا تقيه كردن حرام است و آن در موردى است كه تقيه به جاى اينكه سبب حفظ نيروها شود مايه نابودى يا به خطر افتادن مكتب گردد، و يا فساد عظيمى ببار آورد، در اين گونه موارد بايد سد تقيه را شكست و پى آمدهاى آن را هر چه بود پذيرا شد .
📚تفسیر نمونه ج 11 ص 426
❕براساس منطق شيعه، تقيه در شرايطى واجب، ولى در برخى شرائط نيز حرام است، و انسان در آن شرائط نبايد تقيه كند. گروهى تصور مىكنند كه شيعه مطلقا تقيه را واجب مىداند، درحالىكه اين تصور غلط بوده و روش پيشوايان شيعه هرگز چنين نبوده است.زيرا آنان با در نظر گرفتن شرائط و رعايت مصالح و مفاسد، در هر زمان راهى خاص و مناسب را انتخاب مىكردند و لذا مىبينيم كه گاه تقيه نكرده و جان و مال خود را در راه اظهار عقيده فدا مىكردند.اصولا پيشوايان معصوم شيعه غالبا به وسيلۀ شمشير يا زهر جفاى دشمنان به شهادت رسيدهاند، درحالىكه يقينا اگر آنان به حاكمان عصر خويش چهرۀ خوش و زبان شيرين نشان مىدادند، قدرتمندان حاكم چهبسا بزرگترين و عالىترين مقامات را نيز در اختيار آنان مىنهادند؛ ولى آنها خوب مىدانستند كه تقيّه (فى المثل در برابر يزيد) مايۀ نابودى دين و محو مذهب است.
📚منشور عقاید امامیه ص 227
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕امام رضا علیه السلام خطاب به برخی از افراد که ادعای شیعه گری داشته اما در عمل با دستورات اهل بیت علیهم السلام مخالفت می کردند ، فرمود ؛
« شما مدّعى هستيد كه شيعه اميرالمؤمنين عليه السلام هستيد، در صورتى كه بسيارى از اعمال شما خلاف اين ادّعاست و در بسيارى از فرايض كوتاهى مى ورزيد و نسبت به رعايت حقوق بزرگ برادران دينى خود سستى نشان مى دهيد و در جايى كه تقيّه لازم نيست تقيّه مى كنيد »
📚الاحتجاج یک جلدی ص 441
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« باید نظر کرده شود ، اگر مورد از مواردی بود که تقیه در مورد آن روا نمی باشد ، تقیه از فرد قبول نمی شود ، تقیه جایگاهی دارد ، هر که آن را از جایگاهش دور کند برای او استوار نماند »
📚الکافی ج 2 ص 168
❕از این روایات استفاده می شود که در مواردی که فساد تقیه از مصلحت آن بیشتر است ، تقیه کردن جایز نیست .
👌پس از قتل خلیفه دوم ، و در آن شورای ساختگی شش نفره ، «عبد الرحمن بن عوف » رو به «على» علیه السلام كرد و گفت با تو بيعت مى كنم كه طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر و روش «عمر» و «ابو بكر» با مردم رفتار كنى، «على» علیه السلام در پاسخ گفت: مى پذيرم، ولى طبق كتاب خدا و سنّت پيامبر و اعتقاد خودم عمل مى كنم. «عبد الرحمن» رو به «عثمان» كرد و همان جمله را تكرار نمود و «عثمان» آن را پذيرفت. «عبد الرحمن» سه بار اين جمله را تكرار كرد و همان جواب را شنيد لذا دست «عثمان» را به خلافت فشرد، اين جا بود كه «على» علیه السلام به «عبد الرحمن» فرمود ؛
«به خدا سوگند تو اين كار را نكردى مگر اين كه از او انتظارى دارى همان انتظارى كه خليفه اوّل و دوّم از يكديگر داشتند، ولى هرگز به مقصود خود نخواهى رسيد».
📚مسند احمد ج 1 ص 75_ اسد الغابه ج 4 ص 123_ شرح نهج البلاغه ج 12 ص 166
👌معاند می گوید چه مانعی داشت که علی علیه السلام از روی تقیه موافقت با سیره ابوبکر و عمر را می پذیرفت ، آنگاه پس از خلافت ، بر اساس اعتقاد خودش عمل می کرد ، آیا علی علیه السلام در ترک تقیه مقصر نیست !
🔸پاسخ این اشکال با توجه به آنچه آمد روش است . تقیه در مواردی که موجب فساد دین و مذهب می شود حرام است . اگر علی علیه السلام خلافت بر اساس سیره ابوبکر و عمر را می پذیرفت ، در تمام جامعه اسلامی منتشر می شد که تمام بدعتها و اعمال ننگین ابوبکر و عمر مورد تایید علی علیه السلام قرار گرفته و دیگر کسی حق انتقاد و اشکال کردن را ندارد . علی هم پیرو آنان است و دربرابر آنان حرف تازه و مکتب دیگری را ارائه نداده است و این یعنی از بین رفتن راه و روش تشیع و پیروی از جانشینان به حق پیامبر اسلام .
❕از سوی دیگر ، وقتی علی علیه السلام پس از رسیدن به خلافت ، شرط تبعیت از ابوبکر و عمر را نادیده می گرفت ، در تمام جامعه اسلامی از سوی دشمنانش ، به عنوان فردی عهد شکن و حیله گر معرفی می شود که شایستگی هدایتگری و امامت را ندارد و این بهانه ای می شد برای عدم تبعیت از ایشان به عنوان امام و هادی الهی .
🔸به خاطر این مفاسد بود که علی علیه السلام تقیه کردن را در آن شورای ساختگی حرام دانست و تن به آن نداد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ شبهات مطرح شده در مورد وجود تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها و این که ایشان فرزند امام حسین علیه السلام بودند و در شام به شهادت رسیدند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2085