eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
210 ویدیو
51 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين علیه السلام به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى‏ خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى ‏گويد ؛ «من گواهى مى‏ دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم». 👌اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده‏ ايم كه با آنها شريك باشيم، نه از درّه ‏اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! 🔸جابر، اصلى را كه در بالا به آن اشاره شد به استناد حديثى از پيامبر اكرم به «عطيّه» يادآور شد و گفت ؛ من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى‏ فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى‏شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است». سپس افزود: «سوگند به خدايى كه محمّد را به حقّ به نبوّت برانگيخته، نيّت ياران من همان است كه حسين و اصحابش بر آن بودند» 📚بحار الانوار ج 65 ص 131 ❕در آيات قرآن كرارا «يهود» معاصر پيامبر اسلام را كه در مدينه مى‏ زيستند مخاطب قرار داده و آنها را به خاطر اعمالى كه معاصران موسى نسبت به او انجام دادند سرزنش و مؤاخذه مى ‏كند، در حالى كه قرنها بلكه هزاران سال ميان آنها فاصله بود ولى چون آنها نسبت به اعمال نياكانشان علاقه ‏مند و پايبند بودند تمام فاصله در نورديده شده و همه در يك صف در برابر موسى قرار گرفتند. 🔸از جمله در يكى از آياتى كه در آن خطاب به بهانه‏ جويان يهود دارد مى‏ گويد ؛ «بگو پيامبرانى پيش از من با دلايل روشن و آنچه را گفتيد (معجزاتى را كه امروز از من مى‏ خواهيد) به سراغ شما آمدند، پس چرا آنها را كشتيد اگر راست مى ‏گوييد» ( آل عمران 183) 👌جالب اين كه در ذيل اين آيه حديثى از امام صادق علیه السلام وارد شده است كه مى‏ فرمايد: «خداوند مى ‏دانست آنها (يهود معاصر پيامبر) قاتل پيامبران پيشين‏ بودند و لكن چون همدل و هم عقيده با قاتلان بودند، آنها را قاتل ناميد، چون راضى به فعل آنها بودند» 📚بحار الانوار ج 97 ص 94 ❕در زيارت جامعه آمده است ؛ « خدا را گواه مى‏ گيريم كه در ريختن خون ناكثين و قاسطين و مارقين و قاتلان ابا عبداللَّه، آن سرور جوانان اهل بهشت، در كربلا، ما نيز با نيّت‏ها و دل‏هايمان و تأسّف خوردن براى از دست دادن آن صحنه‏ هايى كه يارانتان براى يارى شما حضور داشتند، در كنار دوستان و ياران وقت شما شركت داشتيم » 📚بحار الانوار ج 102 ص 167 👌محدّث بزرگ «شيخ حرّ عاملى» در جلد اول و جلد شانزده «وسائل الشّيعه» روايات متعدّدى در اين زمينه نقل كرده است. 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 49 باب 6 _ ج 16 ص 137 باب 5 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « دستور به حبس کردن زنان در خانه » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2050
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ایجاد عداوت بین مسیحیان توسط خداوند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2132
🤔 ❔امام زمان چاهی متروک است... ▪️أخيه موسى عليه السلام في قوله تعالى:[وبئر معطلة وقصر مشيد ]قال: البئر المعطلة الامام الصامت والقصر المشيد الامام الناطق ▫️از امام در مورد آیه قران{وبئر معطلة وقصر مشيد} پرسیده شده: و امام معصوم گفت:👈🏿که امام لال و خاموش مثل چاه متروک(وبئر معطله) و بی مصرف هست و به کسی نفع نمیرساند👉🏿 و قصر برافراشته هم امام ناطق و راهنما هست ⚡️امام موهوم تشیع مطابق این حدیث مصداق واقعی چاه متروک و بی مصرف است پس چرا شیعیان انتظار وی را میکشند ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیاتی سخن از اقوام سرکش گذشته و عذاب آنها به میان آورده و می فرماید ؛ « اگر تو را تكذيب كنند (امر تازه ‏اى نيست) پيش از آنها قوم نوح و عاد و ثمود (پيامبرانشان را) تكذيب كردند.- و همچنين قوم ابراهيم و قوم لوط- و اصحاب مدين (قوم شعيب) و نيز (فرعونيان) موسى را تكذيب كردند، اما من به آنها مهلت دادم سپس آنها را گرفتم، ديدى چگونه عمل آنها را شديدا انكار كردم؟ (و چگونه به آنها پاسخ گفتم). 🔸حج 42_44 ❕در ادامه می فرماید ؛ « فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِيَ ظالِمَةٌ فَهِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ » « چه بسيار از شهرها و آبادي ها كه آنها را نابود و هلاك كرديم در حالى كه ستمگر بودند به گونه ‏اى كه بر سقف‏هاى خود فرو ريختند (نخست سقفها ويران گشت و بعد ديوارها به روى سقفها!) و چه بسيار چاه پر آب كه بى صاحب ماند و چه بسيار قصرهاى محكم و مرتفع » 🔸حج 45 ❕خداوند در این آیات تصریح میکند که شدت حادثه به قدرى بود كه نخست سقفها فرو ريختند و بعد ديوارها بروى سقفها و چه بسيار چاههاى پر آبى كه صاحبانش نابود و آبهايش در زمين فرو رفته بود و معطل و بى مصرف ماندند، نه كسى از آنها آبى مى ‏كشد و نه تشنه ‏اى از آن سيراب مى‏ گردد (وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ). و چه بسيار قصرهاى پرشكوه و كاخهاى سر به آسمان كشيده و به صورت زيبا گچكارى شده ويران گشتند و صاحبانش به ديار عدم شتافتند . 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 126 ❕به اين ترتيب هم مساكن پر زرق و برق و مستحكم آنها بى صاحب ماند و هم آبهايى كه مايه آبادى زمينهايشان بود. 👌جالب این است که در رواياتى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده جمله «بئر معطلة » به امامانی تفسیر شده که از حکومت کنار زده شده و در جامعه تنها مانده‏ اند و جامعه از علومشان بهره نگرفتند ( و مصداق امام صامت شدند ) و جمله « قصر مشید » هم به علی علیه السلام تفسیر شده که مدتی زمام امر جامعه را در دست گرفت ( و مصداق امام ناطق بود ) 🔸از امام موسى بن جعفر علیه السلام در تفسير جمله ؛ « وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ »مى ‏خوانيم ؛ «چاه معطل كه از آن بهره نمى‏ گيرند، امام خاموش، و قصر محكم سر برافراشته امام ناطق است » 📚الکافی ج 1 ص 353 👌اين تفسير در حقيقت نوعى از تشبيه است يعنى هنگامى كه امام در مسند حكومت قرار گيرد همچون قصر رفيع محكمى است ( قصر مشید ) كه از دور و نزديك ديده ‏ها را به خود جلب مى‏ كند و پناهگاهى براى همگان است، اما هنگامى كه از مسند حكومت دور گردد و مردم اطراف او را خالى كرده، نااهلان بجاى او بنشينند به چاه پر آبى مى‏ ماند ( بئر معطله ) كه به دست فراموشى سپرده شود، نه تشنه كامان از آن بهره مى ‏گيرند و نه درختان و گياهان با آن پرورش مى ‏يابند. 🔸لذا در نقلی آمده است ؛ « امیر مومنان قصر مشید ( قصر رفیع و محکم ) است و فاطمه و فرزندانش ( سایر امامان ) بئر معطله ( چاه پر آب بدون استفاده ) بودند زیرا از ملک و حکومت کنار زده شدند » 📚معانی الاخبار ص 111 👌بنابراین مصداق چاه پر آب بدون استفاده ( بئر معطله ) یازده امام هستند که فرصت حکومت و زمامداری جامعه را به دست نیاوردند تا همگان از وجود و علمشان بهره گیرند لذا شاعر در این رابطه به زیبایی سروده است ؛ « بئر معطلة و قصر مشرف مثل لال محمد مستطرف‏ فالقصر مجدهم الذى لا يرتقى و البئر علمهم الذى لا ينزف‏ « چاه متروك و قصر برافراشته مثال زيبايى براى آل محمد است. " قصر"، مجد و عظمت آنها است كه كسى به آن نمى‏ رسد، و" چاه"، علم و دانش آنها است كه هرگز پايان نمى‏ گيرد » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 894 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌اگر هم بگوییم مصداق « بئر معطله » « چاه بدون استفاده » تنها امام زمان علیه السلام است باز هم نمی توان اشکالی مطرح کرد ، زیرا آنچه باعث شد امام زمان علیه السلام مصداق « چاه پر آب بدون استفاده » شود ، و به غیبت برود ، خود مردم بودند که به عوض بهره مندی و استفاده از امام ، قصد کشتن ایشان را داشتند ، چنان که این سخن خواجه نصیرالدین طوسی مشهور است ؛ « وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند » 📚کشف المراد ص226 ❕لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « همانا برای قائم پیش از آن که قیام کند غیبتی است چرا که در هراس است و حضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد» 📚الکافی ج1 ص340 ❕برخی از علما چنین مثال می زنند ؛ 👌« اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچه ‏اى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى به آن زد، ولى بچه‏ هاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مى ‏زند. چنانچه مجدداً بچه ‏ها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مى‏ نمايد. حال اگر براى بار سوم بچه‏ هاى بى‏ ادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مى‏ كنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟ ❕در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند ، ( مردم هم امامان را همراهی نکردند ) خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهره‏ گيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند » 📚اصول عقائد ، قرائتی ، ص 461 🔸البته ، مردم از وجود امام غائب علیه السلام در عصر غیبت بی بهره نیستند ، و از جنبه های مختلفی از وجود ایشان بهره می برند ،چنان که پیامبر گرامی فرمود: «سوگند به خدایی كه مرا به نبوت برگزید، مردم از او سود می‌برند و از نور ولایتش در دوران غیبت، بهره می‌گیرند؛ چنان كه از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها بهره می‌برند.» 📚بحار الانوار ج52 ص93 👌در دو نمایه ذیل ، فائده وجود امام غائب علیه السلام را از جنبه های مختلف بررسی کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2063 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2064 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🔸پاسخ شبهه پراکنی های معاند ؛ 1⃣پاسخ به شبهه « کشتزار بودن زنان » در ذیل ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1250 2⃣پاسخ به شبهه « جواز کتک زدن زنان » ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1458 3⃣پاسخ به شبهه « جواز چند همسری برای مردان » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2001 4⃣پاسخ به شبهه « ناقص العقل بودن زنان » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1992
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « اعتقاد به خدای نادیده » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2135
🤔 ❔آخوندها می گویند پوشیدن لباس شهرت حرام است و موجب بطلان نماز می شود در حالی که خودشان لباسی را می پوشند که لباس شهرت است و چون پیش نماز هستند هم نماز خودشان باطل است و هم نماز ماموین ❗️آیا این تناقض نیست ❕ 💠💠 ❕در روایات متعددی از پوشیدن « لباس شهرت » نهی شده است . 🔸امام حسين عليه السلام فرمود ؛ « هر كس لباس شُهرت بپوشد، خداوند، در روز قيامت، لباسى از آتش بر او مى‏ پوشاند. » 📚الکافی ج 6 ص 445 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « آدمى را رسوايى همين بس كه جامه ‏اى بپوشد كه باعث انگشت نمايى او گردد يا مركبى انگشت‏ نما سوار شود » 📚بحار الانوار ج 78 ص 252 👌و فرمود ؛ « خداوند تبارك و تعالى، لباس شهرت را دشمن مى‏ دارد. » 📚الکافی ج 6 ص 445 ❕عبّاد بن كثير به امام صادق عليه السلام وارد شد در حالى كه لباس شهرت ضخيمى پوشيده بود، حضرت فرمود: اى عبّاد! اين چه لباسى است؟ عرض كرد: اى ابا عبداللَّه! اين را براى من عيب مى‏ دانى؟ حضرت فرمود: « آرى. رسول خدا فرمود: هركه در دنيا لباسى شهرت‏ آور بپوشد، خداوند در روز قيامت جامه خوارى بر او بپوشاند.» 📚رجال کشی ج 2 ص 690 👌از این روایات حرمت پوشیدن لباس شهرت استفاده می شود ، لباس شهرت با توجه به مفهوم لغوی کلمه « شهرت » لباسی است که موجب انگشت نما شدن و شهره شدن و هتک و صاحب آن شود و مناسب زی و شان شخص نباشد ، 📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 1 ص 467 🔸البته پوشیدن لباس شهرت ، اگر چه حرام است ، اما موجب بطلان نماز نمی شود ، زیرا ملازمه ای بین حرمت پوشش لباس شهرت و بطلان نماز با لباس شهرت نیست ، نماز گزار اگر لباس شهرت بپوشد کار حرام کرده است ، اما باطل نمی شود . 📚مستمسک العروه الوثقی ج 5 ص 395 👌در گذشته مفصلا توضیح دادیم که پوشش روحانیت ، همان پوشش پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان علیهم السلام است . به خاطر این که روحانیت از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند ، لباس برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت می شود ‌ ، توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1429 👌آیا می توان گفت لباس نظامیان یا پزشکان ، یا آتش نشانان و ... لباس شهرت است ؟ همانطور که لباس سایر جامعه لباس شهرت نیست ، زیرا تنها موجب شناخته شدن آنان می شود نه خوار شدن و هتک آنان ، لباس روحانیت هم لباس شهرت نیست ، و تنها موجب شناخته شدن روحانیت می شود ، چرا که نه تنها این لباس موجب خواری و هتک صاحب آن نمی شود ، بلکه به خاطر انتساب لباس مذکور به پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان ، موجب شرف و آبرو صاحب آن می شود . ❕اهل بیت گرامی به صورت مطلق برای تمام مردم خصوصا در نماز توصیه به پوشش عمامه و همچنین عباء ( در نماز ) می کردند ؛ 📚بحار الانوار ج 80 ص 189 باب 2 👌این بیان اهل بیت برای یاد آوری نام و خاطره آورندگان دین در جامعه بوده است که همگان خود را شبیه به آنان کنند و بهتر بتوانند از اخلاق و رفتار نیکوی آنان الگو گیری کنند ، بنابراین لباسی که یاد آور آورنندگان دین است ، لباس عزت و شرف و بزرگی است نه لباس خواری و مذمت تا مصداق لباس شهرت شود . 🔸این که برخی افراد جاهل روحانیت را به سخره می گیرند ، این سخره گرفتن به خاطر مخالفت با اصل وجودی روحانیون است نه لباس آنان ، چنان که پیامبر اسلام و پیامبران پیشین نیز از دست این افراد در امان نبودند ، تا جایی که خداوند فرمود ؛ « (با اين حال نگران نباش) جمعى از پيامبران پيش از تو را به باد استهزا گرفتند اما سرانجام آنچه را مسخره مى‏ كردند دامانشان را گرفت (و عذاب الهى بر آنها نازل شد).» 🔸انعام 10 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « توصیف بهشت در اسلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2136
👌اسلام می گوید در اصول دین چون باور و اعتقاد در آن شرط است تقلید کردن جایز نیست ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2137 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2138 👌اما در فروع دین چون ملاک در آن افعال و رفتار است ، تقلید کردن بر اساس یک اصل مسلم عقلایی است « رجوع جاهل به عالم » ، تفصیل سخن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2139
👌جناب معاند ، اسلام می گوید ، صرف دعا کردن بدون تلاش و کوشش برای رفع محرومیت آنان ، کافی نیست ، تلاش و کوشش و رساندن کمک برای رفع فقر آنان و مبارزه با دولت های استعماری که ثروت های آنان را به یغما می برند و برای اهالی آنجا جز فقر و فلاکت ، چیزی باقی نمی گذارند ، تفصیل سخن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2140
🤔 ❔دروغی به عنوان ساده زیستی ائمه ▫️و في الصحيح عن أبي الصباح قال سألت أبا عبد الله عن الذهب يحلى به الصبيان فقال:كان علي بن الحسين يحلي ولده ونساءه بالذهب والفضة. ▪️ودر حديث صحيح از ابوصباح وارد شده كه ميگوید: از امام صادق پرسیدم : زینت طلا برای کودکان نابالغ رواست؟ پاسخ داد: 👈🏿 امام سجاد فرزندان و بانوان خود را با زیور طلا و نقره می آراست👉🏿 ⚡️حال چگونه عمامه به سرهای خائن مدعی ساده زیستی کسانی میشوند که زنان و کودکانشان در طلا و نقره غوطه ور بودند ❗️❗️ 💠💠 👌 متاسفانه گروهى چنين مى‏ پندارند كه زهد اسلامى با بهره‏ گيرى از مواهب مادّى‏ مخالف است و اسلام سخت‏گيرى بر خويشتن و رياضت كشيدن و ترك لذائذ دنيا را كار خوبى مى‏ شمرد، در حالى كه چنين نيست. ❕زهد اسلامى به معناى عدم وابستگى و اسارت در چنگال مال و مقام و هوا و هوسهاست؛ نه به معناى تحريم حلال و ترك طيّبات. 👌 قرآن مجيد با صراحت در اين باره سخن گفته و مى ‏فرمايد: « بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و همچنين روزي هاى پاكيزه را حرام كرده است؟ بگو اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده ‏اند و در قيامت خالص براى مؤمنان خواهد بود». ( اعراف 32) ❕در جاى ديگر در شرح اهداف بعثت پيامبر و برنامه ‏هاى او مى‏ فرمايد: « آنها كه از فرستاده خدا پيامبر امّى پيروى مى‏ كنند، پيامبرى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى ‏يابند و آنها را به معروف دستور مى‏ دهد و از منكر باز مى‏ دارد و طيّبات و اشياى پاكيزه را براى آنها مى‏ شمرد و ناپاكي ها را تحريم مى‏ كند و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمى ‏دارد ... آنها رستگارانند». ( اعراف 157) 🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زهد در دنیا به معنای نابود کردن مال و تحریم حلال نیست » 📚الکافی ج 5 ص 70 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « تمام زهد در دو جمله از قرآن مجيد آمده است. خداوند سبحان مى‏ فرمايد: «تا بر گذشته تأسف مخوريد و به آنچه در دست داريد دلبسته و شادمان نباشيد». بنابراين آن‏كس كه بر گذشته تأسف نمى‏ خورد و به آينده (و آنچه در دست دارد) دلبستگى ندارد هر دو طرف زهد (از آغاز تا پايان آن) را در اختيار گرفته است‏ » 📚نهج البلاغه حکمت 439 👌بنابراین زهد اسلامی به معنای ترک دلبستگی به دنیا است ، نه ترک دنیا و استفاده نکردن از لذات و زینت های آن . 📚پیام امام امیر المومنین ، ج 8 ص 136 ❕در مورد استفاده از انواع زينتها، اسلام مانند تمام موارد، حد اعتدال را انتخاب كرده است، نه مانند بعضى كه مى ‏پندارند استفاده از زينتها و تجملات هر چند به صورت معتدل بوده باشد، مخالف زهد و پارسايى است، و نه مانند تجمل‏ پرستانى كه غرق در زينت و تجمل مى‏ شوند، و تن به هر گونه عمل نادرستى براى رسيدن به اين هدف نامقدس مى‏ دهند. ❕ اگر ساختمان روح و جسم انسان را در نظر بگيريم مى ‏بينيم كه تعليمات اسلام در اين زمينه درست هماهنگ ويژگيهاى روح انسان و ساختمان جسم او است. به گواهى روانشناسان، حس زيبايى يكى از چهار بعد روح انسانى است، كه به ضميمه حس نيكى، و حس دانايى، و حس مذهبى، ابعاد اصلى روان آدمى را تشكيل مى‏ دهند، و معتقدند تمام زيبائيهاى ادبى، شعرى، صنايع ظريفه، و هنر به معنى واقعى همه مولود اين حس است، با وجود اين چگونه ممكن است، يك قانون صحيح، اين حس اصيل را در روح انسان خفه كند، و عواقب سوء عدم اشباع صحيح آن را ناديده بگيرد. 👌لذا در اسلام استفاده كردن از زيبائي هاى طبيعت، لباسهاى زيبا و متناسب، به كار بردن انواع عطرها، و امثال آن، نه تنها مجاز شمرده شده بلكه به آن توصيه و سفارش نيز شده است، و روايات زيادى در اين زمينه از پيشوايان مذهبى در كتب معتبر نقل شده است. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 151 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌اهل بیت علیهم السلام نیز از زینت های مادی ، به فراخور وضعیت اجتماعی جامعه استفاده می کردند . در تاريخ زندگى امام حسن مجتبى علیه السلام مى‏ خوانيم هنگامى كه به نماز برمى ‏خاست بهترين لباسهاى خود را مى‏ پوشيد سؤال كردند چرا بهترين لباس خود را مى‏ پوشيد؟ فرمود ؛ « خداوند زيبا است و زيبايى را دوست دارد و به همين جهت، من لباس زيبا براى راز و نياز با پروردگارم مى‏ پوشم و هم او دستور داده است كه زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگيريد » 📚وسائل الشیعه ج 4 ص 455 ❕البته آن بزرگواران چون امام بودند ، موظف بودند که حال اجتماعی جامعه را لحاظ کنند و متناسب با افراد ضعیف و متوسط جامعه ، خوراک و پوشش خود را قرار دهند . علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند پیشوایان حق را موظف ساخته است که خود را با مردم تهی دست سازند تا ناداری تهی دست او را به جوش نیاورد » 📚 ج1 ص411 _ خطبه 209 👌و ؛ « خداوند مرا پیشوای آفریدگان خود قرار داده است ؛ از این رو بر من واجب فرموده که درباره خودم و خورد و خوراک و پوشاکم ، همانند مردم تهی دست باشم تا فقیر به من جوید و توانگر را هم توانگری اش به سرکشی نکشاند » 📚الکافی ج1 ص410 👌زمانی که وضعیت اقتصادی جامعه مطلوب بود ، اهل بیت نیز از زینت هایی که تهیه کردن آن برای همگان ممکن بود ، استفاده می کردند ، اما وقتی غیر این وضعیت بود ، آن بزرگواران زندگی خود را بر اساس وضعیت ضعیف جامعه تنظیم می کردند . ❕در نقلی آمده است که « سفيان ثورى می گوید نزد جعفر بن محمّد عليه السلام رفتم و ديدم كه روجامه ‏اى از خز سياه و نيز جامه‏ اى از خز، بر تن دارد. با شگفتى به او نگريستم. به من فرمود: «اى ثورى! تو را چه شده كه به ما [چنين‏] مى‏ نگرى؟ شايد از آنچه مى‏ بينى، تعجّب مى ‏كنى!». گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! اين نه جامه توست و نه جامه پدرانت! فرمود: «اى ثورى! آن روزگار، زمانه فقر و تنگ‏دستى بود و آنان به فراخور آن تنگنا و فقر عمل، مى‏ كردند. و امروز، روزگارى است كه همه چيز به وفور يافت مى ‏شود». 📚بحار الانوار ج 47 ص 221 👌از آنچه گذشت روشن می شود که استفاده از زیور و زینت حلال دنیا بی اشکال است و زهد به معنای ترک دنیا و لذات دنیا نیست و اهل بیت علیهم السلام نیز به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه ، از زینت های دنیوی استفاده می کرده اند ، اگر چه هیچ گونه دل بستگی به دنیا نداشتند و زهد را به معنای دقیق کلمه در زندگی پیاده می کردند ‌. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد چرایی توجه مسلمین به کعبه و طواف کردن گرد آن و نماز خواندن به سوی آن را در سه نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2141 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2142 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2143
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد « امامت شورایی » و استناد به « نامه ششم نهج البلاغه » بر مشروعیت امامت شورایی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2144 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2145
🤔 ❔ترس و وحشت امام موسى كاظم از احضارش توسط هارون الرشيد "عجب امامى كه براى جانش اينقدر ميترسد و به گريه مى افتد مگر نه اينكه اينها عاشق شهادت بودند؟ تا كى بايد دروغ اخوندها را باور كرد؟ ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد استناد معاند قرار گرفته است ، نقلی است که در کتاب « عیون الاخبار » آمده که راوی می گوید ؛ «وقتى هارون، موسى بن جعفر عليهما السّلام را زندانى كرد، حضرت، شب هنگام، از جهت هارون در ترس بودند كه مبادا ايشان را بكشد. لذا تجديد وضو كردند و رو به قبله ايستادند و چهار ركعت نماز خواندند و سپس دست به دعا برداشته، چنين گفتند: «يا سيّدي نجّني من حبس هارون و خلّصني من يده، يا مخلّص الشّجر من بين رمل و طين، و يا مخلّص اللّبن من بين فرث و دم، و يا مخلّص الولد من بين مشيمة و رحم و يا مخلّص النّار من الحديد و الحجر، و يا مخلّص الرّوح من بين الاحشاء و الأمعاء، خلّصني من يدي هارون». ❕راوى مى ‏گويد: وقتى حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام اين دعاها را خواند، هارون در خواب مردى سياه پوست را ديد كه بسراغش آمده و شمشيرى در دست دارد كه از نيام بيرون كشيده و بالاى سرش ايستاده است و مى‏گويد: هارون! موسى بن جعفر را از حبس آزاد كن و گر نه، گردنت را با اين شمشير مى‏زنم. هارون از هيبت آن مرد وحشت كرده، دربان را طلبيد و به او گفت: به زندان برو و موسى بن جعفر عليهما السّلام را آزاد كن. 🔸راوى ادامه داد: دربان به سمت زندان حركت كرد، به زندان رسيد و در زد، مأمور زندان گفت: كيست؟ گفت: خليفه، موسى بن جعفر را فراخوانده است او را بيرون بياور و آزادش كن. زندانبان فرياد زد: اى موسى! خليفه تو را فراخوانده است. حضرت موسى بن جعفر- عليهما السّلام- ترسان و نگران از جا برخاست و گفت: حتما تصميم بدى در مورد من گرفته است كه در اين دل شب مرا فراخوانده است، حضرت گريان و اندوهگين و نااميد از حيات خود، برخاست و با اندامى لرزان به نزد هارون رفت. ❕حضرت فرمود: سلام بر هارون، هارون نيز جواب سلام حضرت را داد و گفت: ترا به خدا قسم مى‏ دهم آيا امشب دعا كرده‏ اى؟ حضرت فرمود: بله، هارون پرسيد: چه دعايى؟ حضرت فرمود: تجديد وضوء كردم و چهار ركعت نماز خواندم و سر به آسمان بلند كردم و گفتم: يا سيّدى خلّصني من يد هارون.- و تا آخر دعا را ذكر فرمود. هارون گفت: خداوند دعايت را مستجاب كرد، اى دربان! او را آزاد كن! سپس چند خلعت طلبيد و سه عدد از آنها را به حضرت پوشاند و اسب خود را به‏ ايشان را گرامى داشت و احترام نمود و نديم و همدم خويش گرداند. سپس گفت: آن دعاها را برايم بخوان، حضرت آنها را به او تعليم فرمود. » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 94 ❕البته ممکن است تعبیر « هُوَ يَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏ » « اعضای بدنش به لرزه افتاده بود » حال از وضعیت هارون باشد که پس از آن رویا ، دچار ترس شده بود . 👌در هر صورت این جریان که سخن از ترس و حزن و گریه امام کاظم علیه السلام به میان می آورد ، نمی تواند مورد پذیرش ما باشد . ❕ امام کاظم علیه السلام هیچگاه در برابر هارون از خود ضعفی نشان ندادند و با نهایت شدت و صلابت با او برخورد می کردند . 🔸در نقلی آمده است ؛ « امام موسی بن جعفر در یکی از کاخهای استوار و زیبای هارون که مانند آن در بغداد و جای دیگر نبود، وارد شد. هارون سرمست از قدرت گفت: این سرا چون است؟ امام بی واهمه و اعتنا از قدرت و جبروت او گفت: این سرای فاسقان است. خدای تعالی فرماید ؛ « کسانی را که در روی زمین، بی شایستگی، بر خلاف حق گردن می‌فرازند از آیات خود روی گردان می‌کنم. هر چند همه آیات را می‌بینند، به آن ایمان نمی آورند و اگر راه رشد را ببینند آن راه را بر نمی گزینند و اگر راه گمراهی را مشاهده کنند آن را انتخاب می‌کنند. (هود - ۱۱۳). ❕هارون از خشم لرزید و موجی از تشویش او را فرا گرفت. آنگاه به امام گفت: خانه از آن کیست؟ - این سرا شیعه ما را مجال است و دیگران را فتنه. - چرا صاحبخانه آن را باز پس نمیگیرد؟ - خانه را آباد از او گرفتند و تا آباد نگردد آن را پس نمی گیرد. شیعیان تو کجایند؟ و در اینجا امام سخن حق تعالی را قرائت کرد: ُ.«کافران از اهل کتاب و مشرکان جدا نبودند تا برای آنان از جانب خدای بینه ای آمد. » هارون را خشم فرا گرفت و گفت آیا ما کافرانیم؟ 🔸امام فرمود نه، اما چنانکه خدای تعالی فرماید: ِ«… آنان که نعمت خدای را به کفر تبدیل کردند و پیروان خود را در سرای هلاکت جای دادند. »ابراهیم - ۲۷ - ۲۸ و اینچنین امام آشکار کرد که هارون منصب خلافت را غصب کرده و سلطنت و حکومت را، دزدیده است. این مطلب خشم هارون را بر او بر انگیخت و به هنگامی که شنید امام او را به مبارزه می‌طلبد و در موضعی است که در آن نرمش نیست، در سخن خود با امام به خشونت پرداخت .» 📚مناقب ج 2 ص 381 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام از داخل زندان طى نامه ‏اى كه به هارون الرشيد نوشت، تلاش ‏هاى شكست‏ خورده هارون در فريفتن و شكنجه خود را ناكارآمد خوانده، متذكر شد كه اقدام‏هاى جبارانه او چيزى را تغيير نمى ‏دهد. 🔸 «محمّد بن اسماعيل» مى‏ گويد: «موسى بن جعفر عليه السّلام نامه ‏اى از زندان براى هارون الرشيد فرستاد به اين شرح ؛ « هر يك روز آميخته به سختى كه بر من مى ‏گذرد، يك روز آكنده از آسايش و فراخى از تو سپرى مى‏ شود تا اين‏كه همگان در روزى بى ‏پايان [براى داورى و رسيدن به پاداش يا كيفر] گرد خواهيم آمد و آن‏جاست كه باطل‏ كاران زيان مى ‏كنند » 📚تاریخ بغداد ج 13 ص 32_ کشف الغمه ج 3 ص 8 _ بحار الانوار ج 48 ص 148 👌می بینیم امام کاظم علیه السلام بدون هیچ ترسی و با نهایت صلابت و شجاعت با هارون الرشید رفتار می کرد . ❕از سوی دیگر ، اساسا چگونه می توان نسبت ترس را به امامان منصوب از جانب خداوند داد در حالی که یکی از ویژگی های آن بزرگواران« شجاع » بودن آنها می باشد . 🔷امام رضا علیه السلام فرمود: « برای امام نشانه هایی است از جمله عالم ترین و عادل ترین و با تقواترین و حلیم ترین و شجاع ترین مردم است ...» 📚معانی الاخبار ص35 _ بحار الانوار ج25 ص116 👌امام علی علیه السلام فرمود: « لازم است که امام شجاع ترین مردم باشد زیرا رهبر مومنان است و مومنان از او الگو می گیرند» 📚بحار الانوار ج25 ص164 👌نقلی که مورد استناد معاند قرار گرفت ، سندا ضعیف است ، در سند آن ، محمد بن علی ماجیلویه مجهول است و اگر محمد بن علی ماجیلویه القمی باشد ، توثیقی ندارد . 📚زبده المقال من معجم الرجال ، ج 2 ص 361 🔸در سند آن ارسال هم وجود دارد و اساسا راوی جریان به عنوان « رجلا » « مردی » معرفی شده است که معلوم نیست چه کسی بوده است . 👌مترجم نقل فوق هم در مورد جریان مذکور می نویسد ؛ « اين اوصاف و حالات از يك مرد الهى عادى كه دلش بياد خدا آرام گرفته، بسيار بعيد است چه برسد به مقام شامخ ولايت مطلقه الهيّه، ناچار بايد بگوئيم اين عبارات را راوى و يا بعضى نسّاخ از جانب خود براى آب و تاب دادن به قضيّه، به اصل داستان افزوده‏ اند و يا خبر بى‏ جزاف نيست‏ » 📚ترجمه عیون الاخبار ، حمید رضا مستفید و علی اکبر غفاری ، ج 1 ص 189 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌تولد انسانهای ناقص الخلقه ، اشتباه خدا نیست ، بلکه اشتباه انسان است ، تفصیل سخن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1132
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان دروغین « کتک کاری علی و فاطمه سلام الله علیهما » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2146
👌پاسخ شبهه پراکنی کانال وهابی در مورد « ممنوعیت قسم خوردن به غیر خدا » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2147
👌پاسخ این شبهه پراکنی ها در مورد « پیشرفت جوامع غربی » و « پسرفت جوامع اسلامی » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2148
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد چرایی صلح و بیعت امام حسن و امام حسین علیهما السلام با معاویه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2149 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2152
👌در سند روایت فوق « علی بن الحسن التیمی » وجود دارد که مجهول و ضعیف است . 📚زبده المقال ج 2 ص 37 ❕ اکثر احادیث طبی که از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است صحت آنها مورد اعتماد نیست ، چنان که شیخ صدوق می نویسد ؛ 🔸« عقیده شیعه درباره اخبار و احادیثی که درباره #طب رسیده آن است که این احادیث بر چند گونه اند ؛ 1⃣برخی از آنها با نظر به آب و هوای مکه و مدینه گفته شده اند و به کار بستن آنها در دیگر شرایط آب و هوایی #درست نیست . 2⃣در برخی از آنها معصوم علیه السلام بر پایه آنچه از حال و #طبع سوال کننده می دانسته پاسخ داده و از همان موضع فراتر نرفته است ، چه این که امام بیش از آن شخص به طبع وی آگاهی داشته است . 3⃣برخی از آنها را #مخالفان با هدف زشت نمایاندن چهره مذهب در نگاه مردم در میان احادیث گنجانده اند . 4⃣در برخی از آنها #سهوی از راوی حدیث سر زده است . 5⃣در برخی از آنها بخشی از حدیث حفظ شده و بخشی دیگر #فراموش شده است . 📚اعتقادات الامامیه ص115 💠توضیح بیشتر در ذیل ؛👇 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1694
🤔 ❔در اسلام حکمی است که اگر با حیوانی نزدیکی شود ، حیوان را باید آتش زد ❗️آیا این حکم معقول و مناسب حقوق حیوانات است ❕ 💠💠 👌مرحوم امام ( ره ) در تحریر الوسیله خود چنین می آورد ؛ « از چيزهايى كه موجب حرمت حيوان حلال بالأصاله مى ‏شود اين است كه انسان در «قُبُل» يا «دُبُر» او وطى نمايد اگر چه انزال نكند؛ چه انسان وطى‏ كننده صغير باشد يا كبير، عالم باشد يا جاهل، با اختيار باشد يا اكراه بر آن شود؛ و چه حيوان وطى شده نر باشد يا ماده؛ پس به سبب اين وطى، گوشت او و گوشت نسل او كه بعد از وطى به وجود مى ‏آيد، بنابر اقوى در نسل حيوان ماده و بنابر احتياط (واجب) در نسل حيوان نر و همچنين شير و پشم و موى آن‏ها حرام مى ‏باشد. ❕ حيوان وطى شده اگر از حيواناتى باشد كه خوردن آن اراده مى‏ شود مانند گوسفند و گاو و شتر واجب است كه ذبح شده سپس سوزانده شود و وطى‏ کننده- در صورتى كه مالك نباشد- غرامت قيمت آن را براى مالكش بپردازد و اگر حيوانى باشد كه بر پشت آن بار مى ‏گذارند يا سوار مى‏ شوند و خوردن آن متعارف نمى‏ باشد مانند الاغ و قاطر و اسب، از محل وطى به شهر ديگرى برده مى ‏شود و در آنجا فروخته مى‏ شود. پس ثمن آن به وطى ‏كننده داده مى ‏شود و وطى ‏كننده- در صورتى كه مالك نباشد- قيمت آن را غرامت مى ‏دهد. » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 170 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که با حیوانی نزدیکی کند ، شلاق زده می شود و قیمت حیوان را به صاحبش پرداخت می کند ، چرا که ( منافع ) حیوان را فاسد کرده است و آن حیوان در صورتی که گوشتش خورده می شود ، ذبح شده و لاشه آن سوزانده می شود و اگر حیوانی باشد که بر پشتش سوار می شوند ، واطی ، قیمتش را به صاحبش می دهد و تازیانه ( تعزیری ) می خورد و آن حیوان را از شهری که وطی صورت گرفته به شهر دیگر خارج می کنند و در آن شهر به فروش می رسانند » 📚التهذیب ج 10 ص 61_ الاستبصار ج 4 ص 223 👌در نقل دیگری راوی سوال می کند ؛ « گناه حیوان چیست ( که ذبح شده و لاشه اش سوزانده می شود ) ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « او گناهی ندارد ، اما پیامبر گرامی چنین کردند ( و چنین حکمی دادند ) و به این حکم امر کردند تا مردم بر حیوانات جرئت پیدا نکنند و نسلشان منقطع نشود » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 357 👌از این بیان استفاده می شود که دستور به ذبح حیوان و آتش زدن لاشه آن تنها از این جهت است که مردم دیگر به سراغ چنین عمل شنیعی نروند ، زیرا اگر بروند در این صورت هم نمی توانند از گوشت آن حیوان ارتزاق کنند و هم باید لاشه حیوان را بسوزانند . 🔸استفاده نکردن از گوشت آن حیوان و هر حیوانی که از نسل آن حیوان است موجب یک ضرر اقتصادی بزرگ برای واطی می شود و اگر واطی مالک آن حیوان نباشد هم باید غرامت را به صاحب آن حیوان بدهد ، سوزاندن لاشه آن حیوان هم موجب رسوایی بیشتر فرد واطی می شود . ❕این دو جنبه یعنی « ضرر اقتصادی » و « رسوایی بیشتر » در کنار « تنبیه خاص واطی » موجب دوری مردمان از انجام این عمل شنیع می شود ، به خاطر همین است که امام علیه السلام در فلسفه حکم مذکور « جرئت نکردن مردم بر انجام این عمل » را بیان کردند تا چنین نشود که این عمل بین مردم رواج پیدا کند و زاد و ولد و نسلشان متوقف شود . ❕خداوند مالک هر آنچه است که در عالم می باشد چنان که می فرماید ؛ « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 🔸دستور به ذبح و سوزاندن لاشه حیوان وطی شده هم توسط مالک حقیقی آن حیوان یعنی خداوند جهت دور شدن مردم از عمل شنیع « نزدیکی با حیوانات » صادر شده است و دارای فلسفه روشنی است و قبحی در آن نیست . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.