#رضا_ضامن_آهو
🤔#پرسش
❔چرا به امام رضا ضامن آهو می گویند ❗️آیا آنچه مردم می گویند که امام ضامن مادر #آهویی شد تا برود و فرزندش را شیر دهد و به نزد شکارچی باز گردد واقعیت دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در بین مردم در مورد این نامگذاری رواج دارد آن است که می گویند #صیادی قصد شکار آهویی را داشت ، آهو خود را به امام رضا رسانده و می گوید من دو بچه شیری دارم که گرسنه اند ، شما ضمانت مرا نزد شکارچی بکنید تا بروم و بچه هایم را شیر دهم و باز گردم ، امام هم ضمانت آهو را نزد شکارچی کرد ، آهو رفت و باز گشت ، شکارچی از این جریان منقلب شد و وقتی متوجه امام رضا شد آهو را آزاد و عذر خواهی کرد و امام نیز مبلغ قابل توجهی به شکارچی داد .
❕این جریان در مورد امام رضا علیه السلام در منابع #حدیثی ما نیامده است ، بلکه شبیه آن در باب معجزات پیامبر گرامی و امام سجاد نقل شده است .
❕نقل است که روزی پیامبر گرامی در صحرایی راه می رفت ، ناگاه شنیدند که منادی ندا می دهد یا رسول الله ، پیامبر نظر کرد و #آهویی را دید که بسته اند ، آهو گفت این اعرابی من را شکار کرده است و من دو طفل در این کوه دارم ، مرا رها کن که بروم و آن ها را شیر دهم و برگردم .پیامبر او را رها کرد و رفت و فرزندان خود را شیر داد و بازگشت ، چون اعرابی این صحنه را مشاهده کرد ، آهو را آزاد کرد و مسلمان شد »
📚الخرائج ج1 ص37
📚قصص الانبیاء ص32
👌ابن شهر آشوب روایت می کند ؛
« آن آهو را #یهودی شکار کرده بود ، آهو چون به نزد فرزندان خود رفت و قصه خود را برایشان گفت ، آنها گفتند رسول خدا ضامن تو شده است و منتظر است ، ما شیر نمی خوریم تا به خدمت آن حضرت برویم ، آنها به نزد پیامبر آمدند و دو بچه آهو صورت های خود را به #پای پیامبر می مالیدند ، پس یهودی گریست و مسلمان شد و گفت آهو را رها کردم ...»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج1 ص132
❕شبیه این جریان در مورد امام سجاد علیه السلام نیز نقل شده است ؛
📚کشف الغمه ج2 ص321
📚بحار الانوار ج46 ص30
👌اما آنچه در مورد امام رضا علیه السلام در منابع حدیثی ما نقل شده است #داستان زیر است ؛
❕شیخ صدوق نقل می کند که حاکم رازی می گوید ؛
💠 « مرا ابو جعفر عتبی به عنوان پیک پیش ابو منصور بن عبد الرزاق فرستاد ، روز پنجشنبه برای زیارت امام رضا از او اجازه خواستم. او در پاسخ به من گفت آنچه در بارۀ این مشهد یعنی مرقد امام رضا برای من اتفاق افتاده برای شما نقل می کنم ؛
❕ در روزگار #جوانی، نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه به غارت زائران می پرداختم ، لباسها، خرجی، نامهها و حوالههایشان را به زور از آنان میستاندم. روزی به شکار بیرون رفتم و یوزپلنگی را به دنبال آهویی روانه کردم. یوزپلنگ همچنان به دنبال آهو میدوید تا به ناچار، آهو به کنار دیوار حرم پناه برد و ایستاد. یوز هم در مقابل او ایستاد، ولی به او نزدیک نمیشد.
👌هرچه کوشش کردم که یوزپلنگ به آهو نزدیک شود، به سمت آهو نمی رفت و از جای خود تکان نمیخورد، ولی هر وقت که آهو از جای خود یعنی کنار دیوار حرم دور میشد، یوز هم او را دنبال میکرد. اما همین که به دیوار پناه میبرد، یوزپلنگ باز می گشت تا آن که آهو به سوراخ لانه مانندی، در دیوار آن مزار داخل شد. من وارد رباط شدم، پرسیدم #آهویی که هم اکنون وارد رباط شد، کجا است؟ گفتند: آهویی ندیدیم.
👌آن وقت، به همان جایی که آهو داخلش شده بود آمدم، و رد پای او را دیدم، ولی خود آهو را ندیدم. پس با خدای تعالی پیمان بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان رفتار نکنم ...»
📚عیون الاخبار ، صدوق ، ج2 ص285
📚بحار الانوار ، ج49 ص334
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
⁉️سوال
لطفا مقداری از فضائل امام رضا طبق کتب اهل سنت و علمای اهل سنت برامون بگید
🗯پاسخ:
🗯علامه سراج الدین حنفی عثمانی نقل می کند:
❗️« چنین گفته شده است که مادر امام رضا کنیز حمیده مادر امام کاظم بود.حمیده در خواب پیامبر را دید که او را امر کرد که آن کنیز را به همسری امام کاظم در آورد چرا که به زودی برترین فرد روی زمین یعنی امام رضا را به دنیا می آورد»
📚تاریخ الاسلام و الرجال،ص369
📚مفتاح النجا فی مناقب ال عبا،ص176
❗️علامه شهاب الدین همدانی از علمای اهل سنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« به زودی پاره تن من در خراسان به خاک سپرده می شود .هیچ گرفتاری او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند گرفتاریش را برطرف می کند و هیچ گناهکاری او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند تمام گناهانش را می بخشد»
📚موده القربی ص140
❗️وباز نقل می کند که فرمود:
🗯« هرکس فرزندم را در طوس زیارت کند ثوای یک حج را دارد .عایشه با تعجب گفت یک حج؟!
❗️فرمود: بله بلکه ثواب دو حج
🔷عایشه گفت دو حج؟!
❗️فرمود: بله بلکه سه حج
🔷عایشه ساکت شد .
🗯پیامبر به او فرمود:
« اگر ساکت نمی شدی من تا هفتاد حج می رساندم»
📚 موده القربی ص140
🗯ابن حجر در توصیف امام رضا چنین می آورد:
« او از عالمان و فاضلان بود .افزون بر آن از نسبی شریف و گرامی برخوردار بود»
📚تهذیب التهذیب،ج7 ص389
🗯یافعی امام را چنین توصیف می کند:
« امام ارجمند و بزرگ ،دودمان مهتران بخشنده و پاک نژاد و یکی از امامان دوازده گانه صاحب افتخارات است که امامیه به انها منسوب بوده و مذهب خویش را بر انها بنا نهاده اند»
📚مراه الجنان،ج2 ص11
🗯ذهبی از متعصبین علمای اهل سنت در مورد امام رضا چنین می نویسد:
« او در روزگار خود برتر بنی هاشم ،بردبار ترین انها،بلند نظر ترین و ارجمند ترین انها بود .مامون او را بزرگ می شمرد و در برابرش فروتنی می کرد »
📚تاریخ الاسلام،ج8 ص34
❗️شبراوی نیز چنین می اورد:
« او بخشنده و بزرگوار و ارجمند و با هیبت و با وقار بود »
📚الاتحاف بحب الاشراف،ص88
❗️ابن صباغ مالکی در مورد امام رضا چنین نقل می کند:
« هیچ چیزی از او سوال نمی شد مگر انکه جواب می داد و عالمتر از او در زمانش دیده نشد .مامون او را با سوال کردن از هر چیزی امتحان می کرد و او نیز جواب شافی و کامل می داد.خوابش کم بود و بسیار روزه می گرفت و بسیار اهل کار نیک و صدقه دادن در پنهانی بود »
📚الفصول المهمه،ص233
📚نور الابصار،شبلنجی،ص208
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
👌سه پرسش و پاسخ در مورد کوروش به مناسبت 7 آبان ؛
1⃣آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1337
2⃣آیا واقعا کوروش همان ذی القرنین قرآن است ❗️به چه دلیلی ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2161
3⃣در مورد مطلبی که برای ذوالقرنین بزرگواری فرموده بودید من یک سخنرانی بسیار جالب از آقای رائفی پور شنیده بودم که ذوالقرنین رو به آقا امام #زمان نسبت داده بودند ❕❕
❔مصداق هایی هم که آورده بودن خیلی منطقی به نظر میرسید من در مورد خود ایشون و طرز فکرشون بحث و نظری ندارم ولی در این مورد خیلی #منطقی تر به نظر میرسید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2165
⁉️سوال
آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️❗️❗️
🗯پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣شکی نیست که اسلام آیینی جهانی است که اختصاص به عرب و عجم ندارد بلکه همگان موظف هستند که به تعالیم آن عمل کنند چنان که خداوند می فرماید:
"پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازلا کرد تا جهانیان را انذار دهد"
💎فرقان1
❗️ومی فرماید:
"بگو ای تمام مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"
💎اعراف158
2⃣ روی این جهت وظیفه همگان در زمان کنونی پیروی از ایین اسلام می باشد
❗️خداوند می فرماید:
"هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85)
❗ومی فرماید:
"دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19)
❗امیر مومنان فرمود:
"کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت"
📚نهج البلاغه،خطبه 161
❗پیامبر گرامی فرمود:
"روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و...
سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام.
خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم"
📚در المنثور،ج2 ص48
3⃣در تعالیم اسلامی تنها و تنها تکریم و تعظیم اهل البیت و کسانی که به آنان وابسته اند سفارش شده است و لا غیر چنان که پیامبر گرامی فرمود:
«برای خداوند حرمات سه گانه ای است که هر کس آنها را احترام و تکریم کند خداوند امر دین و دنیای او را محفوظ می دارد.و آن سه چیز عبارت است از احترام قرآن و احترام پیامبر و احترام و تکریم اهل بیت»
📚خصال ج1 ص146
🔷همگان موظف هستند که مجالس و محافل تشکیل دهند و فضایل و مناقب اهل بیت را بازگو کنند و انان را تنها بزرگ بشمارند
📚بحار الانوار ج71 ص342 باب21
4⃣ما الگوهایی بس ارجمند تر از بزرگان و سلاطین باستانی داریم که انان در برابر اهل بیت خاک پایشان نیز محسوب نمی شوند .ما موظف هستیم تنها و تنها از انان الگو برداری کنیم چنان که امام علی فرمود:
«به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید و راه آنان را بپیمایید و از پی انان حرکت کنید زیرا انان شما را هرگز از راه راست به در نمی برند و هر گز شما را به تباهی نمی کشند .هر گاه انان باز ایستند شما نیز باز ایستید و هر گاه انان برخاستند شما نیز برخیزید از انان پیشی نگیرید که گمراه می شوید و از انان عقب نمانید که نابود می شوید»
📚نهج البلاغه خطبه97
🔷چرا چنین نباشد در حالی که حضرت فرمود:
«ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس قابل قیاس با ما نیست»
📚عیون الاخبار یک جلدی ص225
📚ذخائر العقبی ص17
👌بنا بر این ما با داشتن اهل بیت که الگوی کامل انسانیت می باشند نیازی به الگو پذیری و ترویج نام دیگران نداریم .
5⃣بنا بر این نظر که کوروش همان ذو القرنینی است که قرآن از او نام می برد باید توجه کنیم که او بنده ای مطیع و صالح برای خداوند بوده است چنان که حضرت علی می فرماید:
«ذو القرنین فرشته و یا پیامبر نبود بلکه بنده ای بود که خدا را دوست داشت و خدا نیز او را دوست داشت»
📚بحار الانوار ج12 ص178
🗯و خداوند بارها و بارها از او و امثال او پیمان به ایمان نسبت به نبوت پیامبر گرامی و امامت ائمه طاهرین را گرفته است و او نیز با دل و جان پذیرفته بود
📚بحار الانوار ج5 ص225 باب10
❗️کوروش که بر مبنای ما به دور از هر گونه افراط و تفریط در مورد او ؛ذو القرنین بودن او ارجحیت دارد
📚تفسیر نمونه ج12 ص543
🗯اگر در زمان ما بود به اقتضای ادله بالا مطیع اهل بیت بود و سعی در نشر و ترویج معارف اهل بیت در جامعه می کرد و خودش را در برابر و مقابل اهل بیت قرار نمی داد بر خلاف کوروش پرستان نا آگاه که او را بزرگ می کنند تا در برابر اهل بیت قرار دهند.
6⃣مثل کوروش و کوروش پرستان همان مثل مسیح و مسیحیان است .
❗️خداوند می گوید ما در روز قیامت به مسیح می گوییم آیا تو گفتی که مردم تو و مادرت را پرستش کنند ⁉️
🗯مسیح می گوید خیر به هیچ وجه بلکه من تنها گفتم تو را بپرستند و از تعالیم دین تو تبعیت کنند ومن از اعمال انان بیزاری می جویم
🔷مائده 116-117
👌کوروش نیز اگر در زمان کنونی بود خطاب به کوروش پرستان نادان می گفت من از شما و از اعمالتان بیزاری می جویم زیرا من بنده ی خداوند هستم که موظف به پیروی از آیین حق می باشم نه آنکه شما به دروغ مرا از آنچه هستم بزرگتر کرده اید و در برابر اسلام و اهل بیت که من خاک پایشان نیز محسوب نمی شوم قرارم داده اید.دست از این کارهای جاهلانه بر دارید و دست در دست اهل بیت و تعالیم اسلام دهید تا رستگار شوید.
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#اطاعت_از_سلطان
🤔#پرسش
❔نمونه ای از شستشوی فکری توسط منادیان دین
در کتاب "جهاد النفس وسائل الشیعه" تالیفِ شیخ حُر عاملی، از امامِ سجاد نقل شده که نباید با سلطان دربیافتی، که آنگاه با سلطان در ضرر رساندن به خودت، شریک خواهی بود. به زبان خودمان؛ حتی اگر حاکم، ظالم باشد، نباید با او در بیافتی، در غیر اینصورت، خونت به پای خودت است.
ترجمه : امام سجاد در حديثى طولانى ميگويد:... و حق سلطان این است که بدانی که تو مایه آزمایش و امتحان او قرار داده شده ای و او نیز به خاطر سلطنتی که بر تو یافته گرفتار توست و نباید در معرض خشم او قرارگیری و با دست خود به هلاکت بیفتی و در نتیجه با او در بدی رساندن به خودت شریک شوی.
منبع:كتاب جهاد با نفس از وسائل الشيعه ، شيخ حر عاملى: باب حقوق واجب و مستحبى كه قيام به آنها سزاوار است، حديث اول، مترجم: على افراسيابى
💠#پاسخ💠
👌اصل اولی آن است که اطاعت از سلطان جائر جایز نیست و اگر انسان بتواند در برابر سلطان ظالم قیام کند و او را از قدرت خلع کند ، باید در برابر او قیام کند .
🔸خداوند می فرماید ؛
« تكيه بر ظالمان نكنيد كه موجب مى شود آتش شما را فرو گيرد و در آن حال جز خدا هيچ ولى و سرپرستى نخواهيد داشت و يارى نمى شويد. » ( هود 113)
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« چون روز قيامت شود، ندا دهنده اى ندا مى دهد: «كجايند ستمگران و ياران آنها؟ هر كسى كه دواتى براى آنان ليقه كرده، يا سرِ كيسهاى را براى آنان بسته، يا قلمى براى آنان در مركّب فرو برده است، اينان را نيز با ستمگران محشور كنيد!».
📚ثواب الاعمال ص 309
❕و فرمود ؛
« هر كه به ستمگرى در ستمش يارى رسانَد، روز قيامت در حالى مى آيد كه بر پيشانى اش نوشته شده است: «نوميد از رحمت خدا!».
📚حکمت نامه پیامبر اعظم ج 9 ص 56
👌و فرمود ؛
« هر كس بداند كسى ستمگر است و با اين حال، او را همراهى كند، از اسلام خارج شده است. »
📚همان منبع
❕در تفسیر نمونه در فلسفه تحریم رکون و تکیه کردن بر ظالمین چنین آمده است ؛
« تكيه بر ظالم، مفاسد و نابسامانيهاى فراوانى مى آفريند كه بطور اجمال بر هيچكس پوشيده نيست، ولى هر قدر در اين مساله كنجكاوتر شويم به نكات تازه اى دست مى يابيم ؛
1⃣ تكيه بر ظالمان باعث تقويت آنهاست و تقويت آنها باعث گسترش دامنه ظلم و فساد و تباهى جامعه ها است، در دستورات اسلامى مى خوانيم كه انسان تا مجبور نشود (و حتى در پارهاى از اوقات مجبور هم شود) نبايد حق خود را از طريق يك قاضى ظالم و ستمگر بگيرد، چرا كه مراجعه به چنين قاضى و حكومتى براى احقاق حق مفهومش به رسميت شناختن ضمنى و تقويت او است، و ضرر اين كار گاهى از زيانى كه به خاطر از دست دادن حق مى شود بيشتر است.
2⃣تكيه بر ظالمان در فرهنگ فكرى جامعه تدريجا اثر مى گذارد و زشتى ظلم و گناه را از ميان مى برد و مردم را به ستم كردن و ستمگر بودن تشويق مى نمايد.
3⃣ اصولا تكيه و اعتماد بر ديگران كه در شكل وابستگى آشكار گردد، نتيجه اى جز بدبختى نخواهد داشت تا چه رسد به اينكه اين تكيه گاه ظالم و ستمگر باشد.
4⃣يك جامعه پيشرو و پيشتاز و سربلند و قوى، جامعه اى است كه روى پاى خود بايستد همانگونه كه قرآن در مثال زيبايى در سوره فتح آيه 29 مى فرمايد « فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ » همانند گياه سرسبزى كه روى پاى خود ايستاده و براى زنده ماندن و سرفرازى نياز به وابستگى به چيز ديگر ندارد.
❕يك جامعه مستقل و آزاد، جامعه اى است كه از هر نظر خودكفا باشد و پيوند و ارتباطش بادگران، پيوندى بر اساس منافع متقابل باشد، نه بر اساس اتكاء يك ضعيف بر قوى، اين وابستگى خواه از نظر فكرى و فرهنگى باشد يا نظامى يا اقتصادى و يا سياسى، نتيجه اى جز اسارت و استثمار ببار نخواهد آورد، و اگر اين وابستگى به ظالمان و ستمگران باشد، نتيجه اش وابستگى به ظلم آنها و شركت در برنامه هاى آنها خواهد بود.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 259
👌بنابراین اطاعت از ظالمین و تکیه بر آنان به عنوان اصل اولی حرام است و اگر انسان بتواند قیام کند و ظلم آنان را از ببرد ، قیام در برابر آنان لازم و ضروری است .
📚بحار الانوار ج72 ص367 باب 82
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌اما اگر انسان در برابر حاکم و سلطان جائر قدرت نداشته باشد تا در برابرش قیامی صورت دهد و او را از قدرت به زیر بکشد ، در این صورت از باب « تقیه » مدارا کردن با سلطان جائر لازم است و انسان نباید با قیام بیجا در برابر چنین سلطانی ، جان خود و دیگران را به خطر اندازد . لذا در مجامع روایی ما بابی باز شده است تحت عنوان ؛
« باب در وجوب اطاعت سلطان ( جائر ) از روی تقیه »
📚وسائل الشیعه ج 16 ص 220 باب 27 _ مستدرک الوسائل ج 12 ص 260 باب 26
🔸امام کاظم به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛
« اطاعت سلطان از روی تقیه ( و ناچار و ناتوانی ) واجب است »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 76
👌و فرمود ؛
« طاعت سلطان ( از روی تقیه ) لازم است زیرا خداوند می گوید : خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » ( بقره 195)
📚امالی صدوق ص 277
👌آن کلام امام سجاد علیه السلام هم ناظر به اطاعت از روی تقیه و ناتوانی در برابر سلطان جائر است ، یعنی در جایی که قدرت تغییر حاکم ظالم وجود ندارد ، از روی تقیه با او مدارا کن و با ترک مدارا جان خود و اطرافیانت را در معرض هلاکت بی حاصل قرار نده ،چرا که امير عادل و نيكو كار به يقين وظائف زمامداری را انجام مى دهد، اما فاجر به طور كامل نه، و بگونه نسبى آرى، چرا كه او براى ادامه حكومت خود چاره اى ندارد جز اين كه نظم را رعايت كند، در برابر دشمنان خارجى بايستد، جاده ها را امن و امان سازد و به طور نسبى جلو ظلم ظالمان را بگيرد، هر چند خود او يكى از ظالمان است. زيرا در غير اين صورت مردم فورا بر ضدّ او مى شورند و دشمنان بر او مسلّط مىشوند و حكومتش به سرعت به باد مى رود .
📚پیام امام امیر المومنین ج 2 ص 436
❕لذا مرحوم مجلسی اول در شرح کلام امام سجاد علیه السلام می نویسد ؛
« امام می گوید حق پادشاه يا مطلق پادشاهان و سلاطين و خوانين يا اعم از قضات و امثال ايشان از جمعى كه تسلط بر تو داشته باشند آنست كه بدانى كه تو محل آزمايش او شده به آن كه حق سبحانه و تعالى او را پادشاه كرده است يا سلب لطف كرده گذاشته است تا او را بر تو تسلط داده اند و ترا آزمايش كرده اند و او را آزمايش كرده اند كه با تو خوب سر كند و مستحق ثواب شود يا ظلم مى كند و مستحق عقاب شود و بدانى كه بر تو لازم است كه كارى نكنى كه سبب غضب او شوى كه خود سبب هلاك خود شوى و شريك او شوى در ستمى كه بر تو كند پس بدانى كه تقيه واجبست و هر چه گويد اطاعت مى بايد كرد از جهة رضاى حق سبحانه و تعالى ما دام كه خون بغير حق نباشد ... اميد كه حق سبحانه و تعالى كسى را باين بلاها مبتلا نكند و اكثر اوقات اين بلاها به سبب قرب ايشان حاصل مى شود هر چند از ايشان دورتر است ايمن تر خواهد بود »
📚لوامع صاحبقرانی ج 8 ص 764
❕البته اگر چه مدارای از روی تقیه در برابر سلطان جور لازم است ، اما در بعضى از موارد این نوع تقيّه حرام است، و آن زمانى است كه اگر فرد يا گروهى راه تقيّه را پيش گيرند و عقيده #مذهبى خود را در برابر سلطان جور پنهان دارند، اصل اسلام به خطر افتد يا ضربه شديدى از ناحیه سلطان جور بر كيان مسلمين وارد گردد، در اين گونه موارد بايد عقيده واقعى خود را ظاهر كنند، هر چند خطر يا ضررى براى آنها داشته باشد.
❕ و از اينجا روشن مى شود كه قيام امام حسين بن على بن أبي طالب (عليهم السلام) در برابر يزيد، يك وظيفه قطعى دينى بوده، و امام حاضر نشد حتّى به عنوان تقيّه با يزيديان و بنى اميّه #غاصب خلافت اسلامى كنار بيايد، زيرا مى دانست ضربه شديدى به كيان اسلام خواهد خورد و قيام و شهادت او مايه بيدارى مسلمين و نجات اسلام از چنگال تفاله هاى جاهليّت است.
📚شیعه پاسخ می گوید ص 45
👌تفصیل مطلب در این رابطه را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1445
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پرسش و پاسخ های مربوط به پایان ماه صفر و ایام محسنیه ؛
1⃣آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این #شادی و تبریک گفتن مرسوم است ❗️آیا دهه محسنیه واقعیت دارد ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1836
2⃣می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1837
3⃣هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بیت نبوی و مورد ضربت قرار گرفتن حضرت زهرا دقیقا چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفت ❗️آیا روزهای ابتدایی ماه #ربیع صورت گرفته است ❕آیا راست است که در روایتی آمده است که تا روز نهم ربیع باید سیاه پوش باشیم ❕آیا روایت مذکور دلالت ندارد که مصائب وارده پس از شهادت پیامبر تا روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1838
4⃣آیا راست است که مصیبت سقیفه و شهادت حضرت محسن حتی از #مصیبت امام حسین هم بزرگتر است ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1839
5⃣یه شبهه ای که این روزا از وهابی ها میشنوم اینه که از کجا فهمیدن که فرزند امام علی پسره که اسمش را محسن گذاشتن آیا دستگاه سونوگرافی داشتن ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1840
6⃣آیا براستی شهادت و سقط شدن حضرت محسن علیه السلام در کتب اهل سنت و تشیع آمده است ❕
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1841
7⃣برخی از کانال ها طرح می کنند ، روایتی که می گوید اولین کسی که روز قیامت در مورد او داد خواهی می شود حضرت محسن است ، ضعیف و قابل استدلال نیست آیا واقعیت دارد ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1842
8⃣برخی شبهه می کنند که شهادت حضرت محسن با سخن پیامبر که به حضرت زهرا فرمود تو اولین کس از اهل بیتم هستی که به من ملحق می شوی در تعارض است ، فاطمه نخستین فرد از اهل بیت بوده که به پیامبر ملحق شده یا حضرت محسن ❕آیا پیامبر اشتباه گفته است یا محسنی در کار نبوده است ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1844
💠ضمن گرامیداشت لیله المبیت و سالروز هجرت تاریخی پیامبر گرامی از مکه به مدینه ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
👌پاسخ به دو شبهه پیرامون حوادث اتفاق افتاده در شب اول ماه ربیع الاول ؛
1⃣شبهه می شود آخوند های شیعه معتقدند که حضرت علی علم غیب دارد اما در مورد خوابیدن علی در رختخواب پیامبر در شب هجرت پیامبر با آشفتگی ، نظری کاملا متضاد با عقیده خود ارائه می دهند و مدعی هستند که در آن شب علم غیب علی متوقف شده است زیرا برای این سوال پاسخی ندارند که اگر علی علم غیب دارد و می داند اگر در بستر پیامبر بخوابد آسیبی نمی بیند دیگر این خوابیدن فضیلت ندارد که شیعه از آن حادثه با عظمت یاد می کند ❕
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2167
2⃣با توجه به این که روزهای اول ماه ربیع مصادف است با هجرت پیامبر ، اهل سنت استدلال می کنند که یکی از فضائل ابوبکر همراهی و مصاحبت او با پیامبر در غار بوده است که خداوند آیه 40 توبه را در این رابطه نازل کرد و از ابوبکر تمجید کرد پاسخ چیست ❕
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2168
#اجل_حتمی_غیر_حتمی
🤔#پرسش
« هیچ کس جز به فرمان خدا نخواهد مرد ، که زمان مرگ هرکس در لوح و قضای الهی به وقت معین ثبت شده است ...» ( قرآن سوره آل عمران آیه 145)
🔸معنی آیه مذکور آنست که انسانها را امکان تغییر سرنوشت خویش را ندارند و مسلمانان نباید در برابر حوادث از خود دفاع کنند زیرا اگر مرگ ایشان فرا رسیده باشد دفاع از خود کاری عبث و بیهوده خواهد بود .....!
❕چنانچه چنین است چرا حضرت محمد در میدان جنگ زره جنگی به تن می کردند ❕
💠#پاسخ 💠
👌اشکال مذکور بر گرفته از این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلاً » « و هيچكس جز به فرمان خدا نمى ميرد، سرنوشتى است تعيين شده (بنا بر اين مرگ پيامبر با ديگران يك سنت الهى است) » ( آل عمران 145)
❕شايعه بى اساس شهادت پيامبر در احد عده زيادى از مسلمانان را به وحشت افكند تا آنجا كه از ميدان جنگ فرار كردند و حتى بعضى مى خواستند از اسلام هم برگردند، در آيه فوق براى تنبيه و بيدارى اين دسته مى فرمايد: مرگ بدست خدا و فرمان او است و براى هر كس اجلى مقرر شده است كه نمى تواند از آن فرار كند، بنا بر اين اگر پيامبر در اين ميدان شربت شهادت مى نوشيد چيزى جز انجام يافتن يك سنت الهى نبود با اين حال نبايد مسلمانان از آن وحشت كنند و دست از ادامه مبارزه بردارند.
🔸از سوى ديگر فرار از ميدان جنگ نيز نمى تواند از فرا رسيدن اجل جلوگيرى كند همان طور كه شركت در ميدان جهاد نيز اجل انسان را جلو نمى اندازد بنا بر اين فرار از ميدان جهاد براى حفظ جان بيهوده است.
📚تفسیر نمونه ج 3 ص ، 114
👌از مجموع آيات قرآن و روايات اسلامى به خوبى استفاده مى شود كه انسان داراى دو اجل و سرآمد عمر است ؛
1⃣يكى اجل معلق يا مشروط كه اگر در برابر آن دقت شود مى توان از آن پرهيز كرد، مانند انواع بيمارى هاى قابل علاج، خطرات رانندگى كه بر اثر بى احتياطى پيش مى آيد، خطرات زلزله ها و طوفانها كه بر اثر سستى ساختمان خانه ها دامن انسان را مى گيرد تمام اينها از امورى است كه ممكن است به زندگى انسان پايان دهد ولى در عين حال قابل اجتناب است.
🔸در حديث معروفى از اميرمؤمنان عليه السلام مى خوانيم كه در زير ديوار كجى نشسته بود. هنگامى كه چشمش به وضع ديوار افتاد از زير آن ديوار بلند شد و در جاى امنى نشست. كسى عرض كرد: « آیا از قضاى الهى فرار مى كنى؟» امام عليه السلام فرمود ؛ « من از قضاى الهى به قدر الهى فرار مى كنم». اشاره به اينكه قضاى الهى در اينجا مشروط به اين است كه من در زير اين ديوار بمانم ولى قدر و اندازه گيرى ها به من مى گويد: نمان. در واقع اين يك قضاى مشروط بود كه امام عليه السلام با تقدير دادن شرط آن قضا را منتفى كرد.
📚بحار الانوار ج 5 ص 97
2⃣ولى اجل حتمى سرآمدى است كه قابل اجتناب نيست و خواه ناخواه دامن انسان را مى گيرد؛ مثلًا مى دانيم قلب و عروق و مغز يك انسان توان محدودى دارند، هرچند تمام دستورات حفظ الصحة را رعايت كند زمانى كه به آخر برسد اين چراغ خاموش مى شود و زندگى پايان مى گيرد و يا اينكه خداوند مقرر كرده است فلان قوم و جمعيت بر اثر كارهايشان به فلان بلا مبتلا شوند در اينجا به مصداق «فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَايَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ» ( اعراف 34)
مرگشان حتمى است.
❕در داستان قوم لوط مى خوانيم كه ابراهيم عليه السلام درباره آنها شفاعت كرد. از سوى خدا به او خطاب شد: «(گفتيم) اى ابراهيم! از اين (درخواست) صرف نظر كن، كه فرمان پروردگارت فرا رسيده؛ و به يقين عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مى آيد». ( هود 76)
❕از آيات قرآن نيز استفاده مى شود فرشتگانى هستند كه به فرمان خداوند خطرات را از انسان دفع مى كنند «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ» ( رعد 11)
❕و به راستى اگر آنها نباشند انسان از زمان كودكى آماج انواع بلاها و خطرات است ولى عنايت پروردگار او را حفظ مى كند؛ ولى هنگامى كه اجل حتمى انسان فرا رسد اين فرشتگان او را رها مى سازند .
🔸در روايتى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم كه در تفسير آيه فوق فرمود ؛
« آنها به فرمان خداوند انسان را حفظ مى كنند از اينكه در چاهى سقوط كند يا ديوارى بر او بيفتد يا حادثه ديگرى برايش رخ دهد تا زمانى كه مقدرات حتمى فرا رسد در آن هنگام آنها كنار مى روند و او را تسليم حوادث مى كنند. دو فرشته اند كه انسان را در شب حفظ مى كنند و دو فرشته كه در روز به طور متناوب اين وظيفه را انجام مى دهند».
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 235
🔸#ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌البته هيچ كدام از اين آيات و روايات مفهومش اين نيست كه انسان، بر اثر بى احتياطى ها خود را در كام مرگ فرو برد و در پرتگاهها بدون رعايت احتياط گام بگذارد، چرا كه همه اينها از قبيل اجل معلق يا مشروط است كه اگر انسان رعايت موازين كند خطر از او فاصله مى گيرد و اگر رعايت نكند گرفتار مى شود.
📚پیام امام امیر المومنین ج 13 ص 557
🔸ما بايد از مظان خطر بپرهيزيم و فقها فتوا داده اند كه به هنگام خطر و طوفان سوار كشتى شدن حرام است و اگر كسى از جاده خطرناكى برود نماز او تمام خواهد بود، زيرا سفر، سفر معصيت است؛ ولى با اين حال اقدام ما براى پرهيز از خطر تنها اجل معلق را از ما دور مى سازد و اگر اجل حتمى فرا رسيده باشد هيچ راه فرارى ندارد تا آن اجل فرا نرسيده انسان محفوظ است و هنگامى كه آن فرا رسيد دفاع از آن امكان پذير نيست.
❕قرآن مجيد در آيه 154 سوره آل عمران درباره كسانى كه (بعد از حادثه احد) گمانهاى نادرستى به خدا مى بردند و مى گفتند: اگر بنا بود ما پيروز شويم در اينجا كشته نمى شديم مى فرمايد: اى پيغمبر! به آنها بگو «لَّوْ كُنْتُمْ فِى بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمْ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ»؛ اگر شما در خانه هايتان هم بوديد آنهايى كه مقرر بود كشته شوند قطعاً به سوى قتلگاه خود بيرون مى آمدند- و به قتل مى رسيدند».
👌به بیان دیگر ؛
❕معاند می گوید اگر مطلب چنين است و زمان مرگ هر کس مشخص است پس لازم نيست ما خود را در برابر خطرات حفظ كنيم و پيشگيرى لازم را در برابر سيل و زلزله و بيمارى و حوادث رانندگى بنماييم، بلكه مجاز هستيم بى پروا پيش برويم و از هيچ چيز نترسيم؟!
❕در پاسخ به اين سؤال بايد توجّه كرد كه اجل و سرآمد عمر انسان، بر دو گونه است: «اجل حتمى» و «اجل غير حتمى».
👌«اجل حتمى» سرآمدى است كه به هيچ وجه راه بازگشت براى آن نيست مثل اينكه قلب انسان حداكثر قدرت ضربانش- در حاليكه كاملا هم سالم باشد- فلان مقدار است، هنگامى كه آن عدد كامل شد قلب خواه ناخواه از كار مى ایستد، درست مانند ساعتى كه باطرى آن تمام شده باشد.
🔸امّا «اجل غير حتمى» سرآمدى است كه قابل اجتناب است آن نيز بر دو گونه است، بخشى از آن در اختيار انسان است كه مى تواند با رعايت موازين عقلايى از آن پرهيز كند، مانند: پوشيدن «زره» در تن و گذاشتن «خود» بر سر و گرفتن «سپر» به دست در ميدان جنگ، كه بى شك جلوى بسيارى از مرگ و ميرها را مى گيرد.
❕پرهيز از اين گونه امور، به عهده خود انسان گذارده شده است و اوست كه در برابر اين حوادث، مسئول و تعيين كننده است.
🔸بخش ديگرى از سرآمدها، غير قطعى است، كه معمولا از اختيار انسان بيرون است، مانند: بخشى از حوادث رانندگى و يا مسأله پيشبينى نشده اى در مورد سقوط در چاه، يا ريزش كوه و مانند آن.
👌اينجاست كه فرشتگان و مأموران الهى، تا اجل حتمى او فرا نرسيده باشد او را در برابر اين حوادث حفظ مى کنند و هنگامى كه اجل حتمى او فرا رسيد او را به دست حادثه مى سپارند و رهايش مى كنند.
❕البتّه اين بخش را نيز مى توان به دو گروه تقسيم كرد: مشروط و غير مشروط، مشروط آن مواردى است كه، پاسدارى فرشتگان حافظ انسانها، مشروط به انجام كارى از قبيل دادن صدقه، دعا كردن، صله رحم و انجام كارهاى نيك مى باشد، و قسم ديگر آن است كه، حتّى بدون اين شرط، مأمور محافظت او در اين قسمت هستند.
🔸خلاصه اينكه اجل حتمى تخلّف ناپذير است و آیه مورد استناد معاند ناظر به اجل حتمی است که اگر فرا رسیده باشد ، هیچ چیز از آن اجل حتمی جلوگیری نمی تواند کند حتی اگر مراقبت و مواظبت باشد ،اما اجل مشروط يا معلَّق قابل تغيير مى باشد ، گاه به وسيله تدبير و احتياط خود انسانها و گاه به وسيله انجام اعمال نيكى همچون صله رحم و صدقه در راه خدا و گاه به وسيله فرشتگانى كه مأمور حفظ انسان در برابر خطرات غير حتمى هستند .
❕در اکثر موارد ، اجل ها معلق و مشروط است و مواظبت کردن ها و احتیاط ها ، موجب دفع کردن آن اجل می شود ، لذا مراقبت کردن در هر صورت لازم و ضروری است اما در برخی از موارد که اجل حتمی فرا رسیده باشد ، دیگر مقابله با آن ممکن نیست ، و این همان اجلی است که آیه مذکور از آن خبر می دهد که نباید برای دفع اجل حتمی ، از انجام وظائف لازم شانه خالی کرد ، زیرا آن اجل خواه و ناخواه دامان انسان را می گیرد و انسان می ماند و وظائف و تکالیفی که از روی کوتاهی و برای دفع آن اجل حتمی ، انجام نداده است و راهی هم برای جبران ندارد .
📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 26
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند ؛
1⃣استخوان بندی اسرائیلی امام زمان علیه السلام ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2175
2⃣رومی بودن مادر امام زمان علیه السلام ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2170
3⃣ایرانی بودن مادر امام زین العابدین علیه السلام ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2172
4⃣فرانسوی بودن مادر امام رضا علیه السلام ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2173
5⃣توصیه امامان به ازدواج فامیلی ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2174
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد رزاق بودن خداوند و گرسنه ماندن انسانهایی در مناطق آفریقایی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2176
❕در پاسخ بالا گفته ایم که گرسنه و محروم ماندن آنان به خاطر قدرت های استعماری است که ثروت و معادن آنان را به یغما می برند و برای مردمان آن مناطق جز فقر و بدبختی چیزی نمی گذارند . این که چرا خداوند این قدرت های استعمار گر و ظالم را تنبیه نمی کند هم پاسخ روشنی دارد که در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2177