eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❕اوالفضل بهرام‌پور کارشناسی ارشد ادبیات وعلوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در تلویزیون شبکه می‌گوید که: طبق آیات قرآن، مخالفان را نباید کشت بلکه باید زجرکش کرد و به دار آویخت و دست راست و پای چپشان را قطعه قطعه کرد... قابل توجه آن عده از هموطنان ساده لوح كه خودشان را به خواب زده اند: داعش و جمهورى نجاست آخوندى هر دو به دستور قرآن آدمكشى ميكنند ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر مى‏ خيزند و در روى زمين دست به فساد مى ‏زنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله مى‏ برند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاى چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوايى آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگى دارند.- مگر آنها كه قبل از دست يافتن شما بر آنان توبه كنند، بدانيد (خدا توبه آنها را مى‏ پذيرد) آمرزنده و مهربان است.» 🔹مائده 33_34 ❕این آیه جزای افراد را که اسلحه بروی مسلمانان میکشند و با تهدید به مرگ و حتی کشتن، اموالشان را به غارت میبرند، با شدت هر چه تمامتر بیان میکند، و میگوید ؛ کیفر کسانی که با خدا و پیامبر به جنگ بر میخیزند و در روی زمین دست به فساد میزنند این است که یکی از چهار مجازات در مورد آنها اجراء شود ، نخست اینکه کشته شوند، دیگر اینکه به دار آویخته شوند، سوم این که دست و پای آنها به طور مخالف (دست راست با پای چپ) بریده شود چهارم اینکه از زمینی که در آن زندگی دارند تبعید گردند. ❕در اینجا به چند نکته باید توجه کرد ؛ 1⃣منظور از محاربه با خدا و پیامبر آن چنان که در احادیث اهل بیت وارد شده این است که کسی با تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون چنین کاری کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشی که حمله به جان و مال و نوامیس مردم میکنند نیز مشمول آن هستند. 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 284 ❕ضمنا جالب توجه است که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه به عنوان محاربه با خدا معرفی شده و این تاکید فوق العاده اسلام را درباره حقوق انسانها و رعایت امنیت آنان ثابت می کند. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 359 2⃣ منظور از قطع دست و پا طبق آنچه در کتب فقهی اشاره شده همان مقداری است که در مورد سرقت بیان گردیده یعنی تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا می باشد. 📚کنز العرفان فی فقه القرآن ج 2 ص 352. 3⃣آیا مجازاتهای چهارگانه فوق جنبه تخییری دارد یعنی حکومت اسلام هر کدام از آنها را درباره هر کسی صلاح ببیند اجراء میکند، و یا متناسب با چگونگی جرم و جنایتی است که از آنها انجام گرفته! یعنی اگر افراد محارب دست به کشتن انسانهای بیگناهی زده اند مجازات قتل برای آنها انتخاب میشود و اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه ببرند انگشتان دست و پای آنها قطع میشود و اگر هم دست به آدمکشی و هم سرقت اموال زده باشند اعدام میشوند و جسد آنها برای عبرت مردم مقداری به دار آویخته میشود و اگر تنها اسلحه به روی مردم کشیده اند بدون اینکه خونی ریخته شود و یا سرقتی انجام گیرد به شهر دیگری تبعید خواهند شد، شک نیست که معنی دوم به حقیقت نزدیکتر است، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده وارد گردیده است. 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 307 باب 1 ❕درست است که در پاره ای از احادیث اشاره به مخیر بودن حکومت اسلامی در این زمینه شده است ولی با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر این نیست که حکومت اسلامی پیش خود یکی از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگی جنایت را در نظر نگیرد زیرا بسیار بعید به نظر میرسد که مسئله کشتن و به دار آویختن همردیف تبعید بوده باشد، و همه در یک سطح. 👌اتفاقا در بسیاری از قوانین جنائی و جزائی دنیای امروز نیز این مطلب به وضوح دیده میشود که برای یک نوع جنایت چند مجازات را در نظر می گیرند، مثلا در پاره ای از جرائم، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا 10 سال تعیین شده و دست قاضی را در این باره باز گذاشته اند مفهوم آن این نیست که قاضی مطابق میل خود سالهای زندان را تعیین نماید بلکه منظور این است چگونگی وقوع مجازات را که گاهی با جهات مخففه و گاهی با جهات تشدید همراه است در نظر بگیرد و کیفر مناسبی انتخاب نماید. ❕در این قانون مهم اسلامی که درباره محاربان وارد شده، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلما یکسان نیستند طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده است. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣ناگفته پیدا است شدت عمل فوق العاده ای که اسلام در مورد محاربان به خرج داده برای حفظ خونهای بیگناهان و جلوگیری از حملات و تجاوزهای افراد قلدر و زورمند و جانی و چاقوکش و آدمکش به جان و مال و نوامیس مردم بی گناه است. 5⃣بنابراین حکم محارب که مصداق آن کسانی هستند که در اعتراضات اخیر ، دست به سلاح برند و مردم بیگناه را کشتند و اموالشان را غارت کردند ، همان است که در آیه شریفه و تفسیر آن ، مورد اشاره قرار گرفت . ❕البته تذکر این نکته لازم است که گاهی اوضاع جامعه به قدری طوفانی و شرایط بحرانی است که اگر حکم مذکور در مورد محاربان اجرایی شود ، مخالفان با تبلیغات وسیع و کاذب ، افکار عمومی را بر علیه حکومت اسلامی سوق می دهند و دولت های بیگانه با به دست آوردن بهانه ، فشارها را بر حکومت اسلامی بیشتر می کنند و ... 👌در چنین شرایطی ، مطابق روایات ، حاکم اسلامی این حق را دارد که حکم مذکور را بر محاربین بخشیده و مجازات دیگری را در قبال او اجرایی کند . 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 40 باب 18 👌چنان که علی علیه السلام ، بعد از جنگ جمل ، تمام همدستان طلحه و زبیر و حتی خود عایشه را با این که مصداق محارب بودند ، اما حکم محارب را در مورد آنان اجرایی نکرد ، زیرا اگر امام علیه السلام چنین می کرد ، مخالفان به آسانی می توانستند توده های عوام مسلمین را بر ضد او بشورانند ، لذا در نقلی از عمروعاص می خوانیم که به عایشه گفت ؛ « ای کاش در روز جنگ جمل کشته شده بودی و ما کشتن تو را بزرگترین دستاویز بر ضد علی قرار می دادیم » 📚شرح نهج البلاغه ،ابن ابی الحدید ، ج 6 ص 322 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌فحاشی ادمین اصلی کانالی که کانالش را بزرگترین کانال نقد اسلام و تشیع می داند با نام « دکتر م روشنگر » ❕فرد مذکور پس از آن که در برابر پاسخ های دندان شکن ما پاسخی نداشته ، با خواری و زبونی به پی وی ما مراجعه کرده و شروع به فحاشی و تهدید کرده است .
🤔 نام یک بت بوده است و ارتباطى با خداى خالق ندارد. براى همين مسلمانان ميگويند الله اكبر (الله بزرگتر است) زيرا در آنجا خدايان اقوام ديگر هم بوده اند و مسلمانان معتقدند الله از آنها بزرگتر بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌الله ، جامعترین نامهای خدا است . علی علیه السلام فرمود ؛ « الله یعنی معبودی که خلق در او سرگردان اند و به او پناه می برند و خداوند ، همان پوشیده از دسترس دیده ها و در پرده از وهم ها و خطورات ذهن است » 📚التوحید صدوق ص 89 ❕بررسی نامهای خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی آمده نشان می دهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس می سازد، تنها نامی که اشاره به تمام صفات و کمالات الهی، یا به تعبیر دیگر جامع صفات جلال و جمال است همان الله می باشد ، به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه الله گفته می شود به عنوان نمونه ، غفور و رحیم که به جنبه آمرزش خداوند اشاره می کند (فان الله غفور رحیم بقره 226). 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 21 ❕اللّه مشتق از «اله» به معنی مستحق عبادت است و بسیاری ازمحدثان و مفسران این معنا را برگزیده اند و در روایات ما نیز وارد شده است؛ کلینی از هشام بن حکم نقل می‌کند که از آن حضرت پرسیدم: لفظ اللّه ازچه ریشه ای گرفته شده است؟ فرمود: «اللّه مشتق از «اله»، و «اله» مألوه می‌خواهد، و اسم غیر از مسمی است، هرکس اسم را بپرستد نه معنی را کفر ورزیده و در حقیقت خدا را نپرستیده است» 📚الکافی ج 1 ص 87 👌شیخ صدوق می‌گوید ؛ « اللّه و اله به معنی مستحق عبادت است وجز خدا کسی شایسته عبادت نیست» تا آن جا که می‌گوید: «اصل اللّه «الالاه» به معنی عبادت بوده است» . 📚توحید صدوق ص 195 _ منشور جاوید ج 2 ص 116 👌الله نام هیچ بتی نبوده است و تنها نام خدای یگانه ای است که ادیان الهی او را معرفی کرده اند . شما می توانید به کتاب اسلام و عقائد و آراء بشری ، اثر ، یحیی نوری ص 300 به بعد مراجعه کنید و از اسامی بت های شبه جزیره عربستان و مناطق اطراف اطلاع حاصل کنید ، در میان نام انواع بت ها ، هیچ نامی از بتی به نام الله یافت نمی شود . ❕این نکته نیز شایان توجه است که معنی اعتقاد به بزرگی خدا این نیست که او را در مقایسه با موجودات دیگر برتر و بالاتر بدانیم بلکه چنین مقایسه ای اصلا غلط است، ما باید او را برتر از آن بدانیم که با چیزی قابل مقایسه باشد چنانکه امام صادق (علیه السلام ) در گفتار کوتاه و پرمعنی خود به ما تعلیم فرموده است آنجا که در حدیث می خوانیم ؛ «کسی نزد آنحضرت گفت : الله اکبر . امام فرمود: خدا از چه چیز بزرگتر است عرض کرد: از همه چیز . 👌امام فرمود: با این سخن خدا را محدود کردی (چون او را مقایسه با موجودات دیگر نمودی، و برتر از آنها شمردی ). آن مرد پرسید: پس چه بگویم ؟ ❕فرمود ؛ « بگو الله اکبر من ان یوصف ؛«خدا برتر از آن است که به وصف درآید » 📚الکافی ج 1 ص 117 👌جالب اینکه در حدیث دیگری که از همان امام (علیه السلام ) نقل شده است می خوانیم ؛ ❕هنگامی که یکی از اصحاب عرض کرد منظور بزرگتر بودن خدا از همه چیز است، امام فرمود ؛ «آیا اصولا در برابر ذات خدا وجودی هست که او برتر از آن باشد ؟» آن مرد صحابی از امام می پرسد: پس چه بگویم ؟ فرمود: بگو: اکبر من ان یوصف » 📚تفسیر نور الثقلین ج 3 ص 239 👌روشن می شود که منظور از « بزرگ تر بودن خداوند » ، برتر بودن از هر گونه وصف و توصیف محدود کننده است ، نه آنکه فرض کنیم خدایان دیگری هستند و الله از آنان بزرگتر است و به قول شاعر ؛ « ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم _ و از آنچه دیده ایم و نوشتیم و خوانده ایم _ مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر _ ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم » Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ازدواج با زنان شوهر دار در روایات شیعه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2226
🤔 ❔یکی از ملحدین می گفت در روایات شما آمده است که موسی نبی به دنبال سنگی می دوید و همگان عورت او را دیدند و قرآن نیز به این اشاره می کند ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌روایتی است ک در کتب اهل سنت به نقل از ابوهریره و او از پیامبر اسلام آمده است که می فرماید ؛ «موسی مردی با حیا بود که پیوسته سعی می کرد هر چه بیشتر بدن خود را از انظار بپوشاند، و به همین جهت چیزی از پوست بدن او دیده نمی شد، و برخی از بنی اسرائیل که می خواستند او رابیازارند گفتند: ❕علت این سعی و مواظبت بسیار، چیزی جز این نمی تواند باشد که عیبی مانند برص و پیسی در پوست بدن او است و یا فتقی در بیضه دارد و یا آفت دیگری در بدن او است و گرنه اینقدر مواظبت در پوشاندن بدن خود نمیکرد. 👌 چون خدا اراده فرمود که را از این گفتار اینان تبرئه فرماید روزی موسی با خود خلوت کرد و جامه اش را روی سنگ گذارد و غسل کرد، و چون از غسل فارغ شد بسراغ جامه اش آمد تا برگیرد ، در اینوقت سنگ شروع به فرار و دویدن کرد، و موسی که چنان دید عصای خود را در دست گرفت و بدنبال سنگ شد و پیوسته می گفت: ❕جامه ام را ای سنگ! جامه ام را ای سنگ! -یعنی جامه ام را واگذار و برو و هم چنان بیامد تا به گروهی از بنی اسرائیل رسید و آنها موسی را مشاهده کرده و دیدند که از نظر خلقت و اندام بهترین خلقت را داشته و هیچ نقصی در خلقت ندارد، و بوسیله خداوند او را از آنچه گفته بودند تبرئه کرد... 👌در اینوقت سنگ ایستاد و موسی جامه اش را برگرفت و پوشیدو شروع کرد با عصای خود به زدن آن سنگ، و بخدا سوگند که اثر شش یا هفت ضربه موسی به روی سنگ باقی ماند » 📚صحیح مسلم ج1 ص267 📚صحیح بخاری ج3 ص1249 👌این می گویند این آیه قرآن که می فرماید ؛ « ای کسانی که ایمان آورده اید همانند کسانی نباشید که موسی را آزار دادند و خداوند او را از آنچه در حق او می گفتند مبرا ساخت و او نزد خداوند آبرومند (و گرانقدر ) بود » (احزاب 69) مربوط به همین جریان است . 👌این جریان در روایتی ازکتب نیز نقل شده است . ❕در تفسیر قمی از امام صادق علیه السلام نقل شده است ؛ « بنی اسرائیل می گفتند که موسی آنچه را که مردان دارند ، ندارد ، چرا که موسی زمانی که می خواست غسل کند به موضعی می رفت که هیچ احدی از مردم او را نمی دید ، روزی داشت در کنار نهری غسل می کند و لباسش را بر سنگی گذاشته بود ، خداوند به سنگ امر کرد که از او دور شود ، ( موسی نیز لخت به دنبال آن دوید ) و بنی اسرائیل فهمیدند آنچه درباره موسی می گفتند اشتباه است » 📚تفسیر قمی ج2 ص197 💠به نظر ما این جریان از اساس و غیر قابل قبول است . ❕بی شک لخت ظاهر شدن در بین مردم سبب تضعیف جایگاه نبوت و تنفر و دوری مردم از فرد نبی می باشد که قابل قبول نمیباشد . خصوصا آنکه دویدن دنبال سنگی که درک و شعور ندارد و ندا دادن به این که ای سنگ لباسم را بده و حتی زدن یک سنگ بی جان اموری است که هیچ عاقلی چنین کارهایی را نمی کند چه برسد به حضرت موسی علیه السلام. ❔آیا نمی گویند که بهتر بود موسی به جای دویدن به دنبال سنگ و لخت ظاهر شدن در بین مردم ، همانجا می ماند و پوششی برای خود تهیه می کرد تا آبرویش به نزد مردم نرود ❕ 🔰به هر حال این جریان مورد قبول ما نمی باشد چرا که اهل سنت این جریان را به نقل از نقل می کنند که او فردی کذاب و دروغگو به رسول خدا بوده است . 📚بحار الانوار ج2 ص217 👌روایتی هم که از شیعه نقل شد ، بوده و قابل استناد نمی باشد . ❕آیه شريفه مذکور نیز يك حكم كلى و را بيان مى ‏كند، زيرا بنى اسرائيل از جنبه ‏هاى مختلف موسى را ايذاء كردند، و خداوند نیز موسی را از آن اذیتها حفظ کرد ، مانند آنچه که طبق روايتى موسى و هارون بر فراز كوه رفتند و هارون بدرود حيات گفت، شايعه‏ پراكنان بنى اسرائيل مرگ او را به موسى نسبت دادند، خداوند امر را روشن ساخت و مشت شايعه ‏سازان را باز كرد و یا چنان كه مشروحا در ذيل آيات سوره" قصص" آمده است ، قارون" حيله ‏گر براى اينكه تسليم قانون زكات نشود، و حقوق مستمندان را نپردازد، توطئه ‏اى چيد كه بدكاره ‏اى در ميان جمعيت برخيزد و موسى را متهم به روابط نامشروع با خود كند كه به لطف الهى نه تنها اين توطئه مؤثر نيفتاد بلكه همان زن به پاكى موسى و توطئه قارون گواهى داد و مانند آنکه گروهى از دشمنان موسى او را متهم به سحر و جنون و دروغ بستن بر خدا كردند، اما خداوند به وسيله معجزات باهرات او را از اين نسبتهاى ناروا مبرا ساخت. 📚تفسیر نمونه ج17 ص444 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد ممنوعیت هر گونه قیام برای تشکیل حکومت تا قبل از ظهور امام زمان علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2227 ❕ادله ضرورت برقراری حکومت اسلام در عصر غیبت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2229
👌پاسخ پرسش کاربر، در مورد ازدواج پیامبر گرامی اسلام ، با زینب بنت جحش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/894 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937
🤔 ❔🔆 متن و ترجمه نامه 1⃣3⃣ نهج البلاغه ( ✉️نامه به فرزندش امام حسن در سال 31 هجری ، وقتی از جنگ صفین باز میگشت و به سرزمین [حاضرین] رسیده بود. ) 💥مشاهده کنید در نهج البلاغه علی به وضوح شخصیت حسن را شرح داده و پسرش را آدمی دنیا پرست و گرفتار هوس معرفی کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌امام حسن علیه السلام ، طبق تصریح روایات شیعه و اهل سنت ، یک شخصیت ممتاز و ستوده بوده که به عنوان سید و آقای بهشت معرفی شده که خداوند بهشتیان را به وجود ایشان زینت داده و بارها با پای پیاده به حج مشرف شدند و چندین بار ، تمام اموال خود را در راه خداوند بخشیدند ، و مصداق آیه تطهیر و مودت می باشد و محبت به ایشان مصداق محبت به خداوند و دشمنی با ایشان دشمنی با خداوند است . 📚بحار الانوار ج 43 ص 263 باب 12_ فضائل الخمسه من الصحاح السته ج 3 ص 168 به بعد 👌بی شک چنین شخصیت ممتازی که زینت و سرور بهشتیان است ، هیچگاه اهل دنیا و غرق در نمی شود . بلکه از هر گونه ناپاکی و ناخالصی پاک و مطهر است ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « من و علی و و حسین و نه نفر از فرزندان حسین ، مطهر و معصوم هستیم » 📚کمال الدین ج 1 ص 280 ❕و فرمود ؛ « هر کس می خواهد رستگار شود ، به علی و امامان از فرزندانش تمسک کند ، زیرا آنان برگزیدگان الهی بوده و از هر گناه و معصوم هستند » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 57 👌علی علیه السلام در وصف فرزندش امام حسن علیه السلام و سایر امامان فرمودند ؛ « آنان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه سهو و نسیان نمی شوند » 📚بحار الانوار ج 25 ص 351 ❕ایشان از همان کودکی مورد الهی بوده اند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که امام به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » 📚بحار الانوار ج 25 ص 39 ❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است ، نامه 31 نهج البلاغه است که امام علیه السلام خطاب به فرزندش ، امام حسن می فرماید ؛ « اين نامه به فرزندى است آرزومند، آرزومند چيزهايى كه هرگز دست يافتنى نيست و در راهى نهاده است كه ديگران در آن گام نهادند و هلاك شدند (و چشم از جهان فرو بستند) كسى كه هدف بيمارى‏ها و گروگان روزگار، در تيررس مصائب، بنده دنيا، بازرگان غرور، بدهكار و اسير مرگ، هم‏پيمان اندوه‏ها، قرين غم‏ها، آماج آفات و بلاها، مغلوب شهوات و جانشين مردگان است.» 🔸معاند می گوید ، این تعبیرات چگونه با شخصیت امام حسن علیه السلام همخوانی دارد ؟ 👌گویی توجه ندارد که اين گونه تعبيرات در مقام اندرز و نصيحت پدرانه به فرزند، مطلبى رايج است. مهم اين است كه گر چه مخاطب در اين نامه يك نفر است؛ ولى هدف همه شيعيان و مسلمانان جهان، بلكه فرزندان آدم ‏اند؛ گويى امام عليه السلام به عنوان پدر همه انسان‏ها سخن مى ‏گويد و مخاطبش امام حسن عليه السلام به عنوان همه ، مورد نظر است. 📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 460 ❕نظیر این تعابیر در گفتگوهای روزانه ما و در ادبیات زبانهای مختلف دیده می شود که انسان روی سخن را به کسی می داند اما هدفش این است که دیگران بشنوند و به اصطلاح ؛ « به در می گوید بشنوند» یا عرب به این ضرب المثل می گوید « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره »( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو) 👌شاهد این سخن آن است که در آیه 23 اسراء خداوند پیامبر را مخاطب قرار می دهد و می فرماید ؛ « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بزرگوارانه به آنها بگو» 👌در این آیه پیامبر را قرار داده است در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود . بنابراین این گونه تعابیر به صورت خطاب به پیامبر و تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» که یکی از فنون می باشد بیان شده است . 📚پیام قرآن ج7 ص 158 👌در آن نامه نهج البلاغه هم ، اگر چه مخاطب امام حسن علیه السلام است ، اما مخاطبین اصلی تمام امت هستند که علی علیه السلام از موضع پدری پیر و با تجربه اقدام به نصحیت و اندرز آنان می کند و از آنجا كه امام عليه السلام به مقتضاى حديث معروف «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» ( بحار الانوار ج 16 ص 95) پدر امّت است، مخاطب در اين وصيّت‏نامه در واقع همه امّتند. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ازدواج پیامبر اسلام و ماریه قبطیه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2233
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حکم جواز زدن زنان در قرآن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2234
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ازدواج موقت و این که این نوع از ازدواج با هرزگی و فحشاء فرقی ندارد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2235